Indgang til slalom.. {{forumTopicSubject}}
Halløj i stuen ;o)
Her til foråret har jeg efterhånden gået til agility med Bølle i et år, men han er stadig ikke med på hvad slalom er!
Jeg synes jeg terper og terper, og prøver på mange forskellige måder, men han kan stadig ikke gå selvstændig gennem den. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for det er faktisk den eneste forhindring han ikke er god til, og jeg stræber jo efter at komme videre med sporten.. Jeg har prøvet den måde med ståltrådsbuerne , på min gamle træningsplads, men her i vintersæsonen bliver jeg nødt til at træne i en anden klub, hvor de ikke har den metode.. synes ellers det var den der virkede best! Hvad skal jeg gøre?
Knus Mette og AgilityBølle.. ;o)
okt 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 518
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 1.010
Kan du ikke fortælle, hvordan du træner den lige nu, så vil jeg se om jeg kan give dig nogle fif:o)
okt 2005
Jo jeg skal da prøve
Jeg har 3 spring og en slalom i haven, så jeg laver en lille "bane" med det, og køre det fra begge veje, skifter side, løbet både baglæns og forlæns ved siden af slalom. Indimellem kører jeg også noget fremafsendelse, osv. uden slalom..
jan 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 8
Jeg vil sige ligesom Helle, hvis du kan mærke at din hund er ved at være træt, så stop måske med hjemme træningen..
Jeg træner også agility med Kiki og jeg kunne mærke at i november hun ved at være træt, og jeg kunne af gode grunde så ikke komme til træning et par ganng men nu er vi i gang og det er aldrig gået bedre endnu..
Held og lykke med træningen..
jul 2005
Hvis du vil arbejde med selvstædigheden, skal du træne slalommen alene i en periode - altså uden at lave bane. Hvis det handler om, at han ikke har forstået bevægelsesmønstrer - altså først zig så zag - vil jeg sætte en snor på ham, og lede ham igennem for at han får en fornemmelse i kroppen for, hvordan slalommen skal tages.
Hvis det handler om, at han ikke selv kan gå ind i slalommen, men godt kan gennemføre den, når han er kommet i gang, vil jeg gøre følgende:
For at få en selvstændig hund, skal den trænes til at tage initiativ og gøre noget uden hjælp. Du bør derfor arbejde med indgangen alene i en periode. Stil dig foran slalommen og sig til ham "hvad kan du?" (eller et eller andet) Går han selvstændigt (du skal altså blive stående) hen i mod slalommen roser du og belønner(også selv om han kun tager et lille bitte skridt), Når han finder ud af, at det giver belønning at selvstændigt nærme sig slalommen, belønner du ham kun, når han går rigtigt ind i den første port, når han går igennem porten belønner og roser du.
Træn det mange gange om dagen, men kun et par gange af gangen. Han må endelig ikke blive træt og synes det er kedeligt.
Du kan evt. skifte mellem at have snor på ham og træne hele slalommen og træne indgangen alene.
Det er vigtigt at rosen altid er helt i top. Hver gang han gør noget rigtigt - også bare en lille ting - skal du opfører dig som om, du har vundet en million i lotto:o)
jul 2005
Man kan godt starte tidligere, hvis hvalpen er rimelig lydit. Så arbejder man mest med fremadsendelser, og drejninger på forhindringer. Her har man bare ingen overlæggere på springene og undgår de belastende forhindringer som slalom og A-bræt.
Hunde må dog først starte i konkurrence når de er 18 måneder.
okt 2005
jul 2005
okt 2005
okt 2005
jul 2005
Det du gør er, at holde snoren stramt lige op i luften, sådan at den ikke vikler sig ind i pælene. Med let, men bestemt hånd fører du ham så igennem. Han skal føres så stramt, at han ikke får mulighed for at gå forkert igennem.
Nogle hunde kan værge sig lidt i starten, men kun til de finder ud af, at der ikke sker noget ubehageligt. Husk at rose meget også undervejs. Men selvfølgelig kun når det han gør er rigtigt.
jul 2005
Jeg synes, den er for omstændelig, og jeg tror også, man skal have en træner ved sin side, som kender metoden, og kan se, hvornår hunden er klar til det næste skridt.
jul 2005
Nu har jeg jo selv cairn, som Mette, og jeg er ret sikker på, at en cairn vil være temmelig længe om at lære slalommen med den metode:o)
Og du har helt ret i, at der skal forskellige metoder til forskellige hunde.
okt 2005
jul 2005
Jeg regner med, at Aya skal løbe mange agilitystævner i denne sæson. Vi har indtil videre gjort mest i lydigheden, men nu skal agilityen også prøves. Men om vi lige når til Fyn, det ved jeg ikke endnu?
Det store "problem" med hende er, at hun er voldsomt selvstændig på en ag.bane, og har hun løbet en bane en vej, er det meget svært at overbevise hende om, at den ikke nødvendigvis skal løbes på samme måde gangen efter:o)
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 373
Heidi
okt 2005
Indgang til slalom..