{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
358 visninger | Oprettet:

Indgang til slalom.. {{forumTopicSubject}}

Halløj i stuen ;o)
Her til foråret har jeg efterhånden gået til agility med Bølle i et år, men han er stadig ikke med på hvad slalom er! smiley Jeg synes jeg terper og terper, og prøver på mange forskellige måder, men han kan stadig ikke gå selvstændig gennem den. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for det er faktisk den eneste forhindring han ikke er god til, og jeg stræber jo efter at komme videre med sporten.. Jeg har prøvet den måde med ståltrådsbuerne , på min gamle træningsplads, men her i vintersæsonen bliver jeg nødt til at træne i en anden klub, hvor de ikke har den metode.. synes ellers det var den der virkede best! Hvad skal jeg gøre?

Knus Mette og AgilityBølle.. ;o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indgang til slalom..
  • #1   7. jan 2006 Ps. det skal lige siges at jeg også øver den herhjemme, men at han er ved at være træt af den smiley

• #2   7. jan 2006 Hvis han er ved at være træt af den, så STOP. Hvis du kører en cairn træt, kan det være meget svært at få gejsten igen.

Kan du ikke fortælle, hvordan du træner den lige nu, så vil jeg se om jeg kan give dig nogle fif:o)

• #3   7. jan 2006 han er ikke træt af den på den måde, men han er ikke så ivrig som ved de andre forhindringer..

Jo jeg skal da prøve smiley
    Jeg har 3 spring og en slalom i haven, så jeg laver en lille "bane" med det, og køre det fra begge veje, skifter side, løbet både baglæns og forlæns ved siden af slalom. Indimellem kører jeg også noget fremafsendelse, osv. uden slalom..

• #4   7. jan 2006 Hejsa Mette
    Jeg vil sige ligesom Helle, hvis du kan mærke at din hund er ved at være træt, så stop måske med hjemme træningen..
    Jeg træner også agility med Kiki og jeg kunne mærke at i november hun ved at være træt, og jeg kunne af gode grunde så ikke komme til træning et par ganng men nu er vi i gang og det er aldrig gået bedre endnu..
    Held og lykke med træningen..

• #5   7. jan 2006 Mette - det jeg mente var, hvordan træner du slalomen og på at gøre ham selvstændig?

Hvis du vil arbejde med selvstædigheden, skal du træne slalommen alene i en periode - altså uden at lave bane. Hvis det handler om, at han ikke har forstået bevægelsesmønstrer - altså først zig så zag - vil jeg sætte en snor på ham, og lede ham igennem for at han får en fornemmelse i kroppen for, hvordan slalommen skal tages.

Hvis det handler om, at han ikke selv kan gå ind i slalommen, men godt kan gennemføre den, når han er kommet i gang, vil jeg gøre følgende:

For at få en selvstændig hund, skal den trænes til at tage initiativ og gøre noget uden hjælp. Du bør derfor arbejde med indgangen alene i en periode. Stil dig foran slalommen og sig til ham "hvad kan du?" (eller et eller andet) Går han selvstændigt (du skal altså blive stående) hen i mod slalommen roser du og belønner(også selv om han kun tager et lille bitte skridt), Når han finder ud af, at det giver belønning at selvstændigt nærme sig slalommen, belønner du ham kun, når han går rigtigt ind i den første port, når han går igennem porten belønner og roser du.

Træn det mange gange om dagen, men kun et par gange af gangen. Han må endelig ikke blive træt og synes det er kedeligt.

Du kan evt. skifte mellem at have snor på ham og træne hele slalommen og træne indgangen alene.

Det er vigtigt at rosen altid er helt i top. Hver gang han gør noget rigtigt - også bare en lille ting - skal du opfører dig som om, du har vundet en million i lotto:o)

• #6   7. jan 2006 Man anbefaler at hunden er ca. 1 år. Det handler mest om at hunden skal være færdigudviklet inden den udsættes for belastningerne ved spring, A-bræt osv.

Man kan godt starte tidligere, hvis hvalpen er rimelig lydit. Så arbejder man mest med fremadsendelser, og drejninger på forhindringer. Her har man bare ingen overlæggere på springene og undgår de belastende forhindringer som slalom og A-bræt.

Hunde må dog først starte i konkurrence når de er 18 måneder.

• #7   7. jan 2006 hehe.. :o) Jeg prøvede også i dag med at træne den for sig selv, men den er bevægelsen han ikke gør.. Nogle gange gør han det af sig selv, men andre gange ikke.. Han er jo også en lille vagthund (over for fugle, de hvide striber efter flyverne, osv.) så den er heller ikke altid 100% koncentreret.. Tror at jeg vil prøve den med snor! ;o)

• #8   7. jan 2006 Mette: Min beskrevne metode bygger på klikkertrænings principper, og ´bruger du en klikker - klikker du, når han gør noget selvstændigt. Bruger du ikke klikker kan du indfører et ord, som JA, der fortæller ham, at det han gør er rigtigt.

• #9   7. jan 2006 hvis allémetoden er den med bøjlerne, har jeg prøvet den.. Den var virkelig effektiv, men problemet er at de ikke bruger den i min nyr klub smiley

• #10   7. jan 2006 *nye ;o)

• #11   7. jan 2006 Ok, hvis det er bevægelsesmønstret han ikke helt har forstået er snoremetoden god.

Det du gør er, at holde snoren stramt lige op i luften, sådan at den ikke vikler sig ind i pælene. Med let, men bestemt hånd fører du ham så igennem. Han skal føres så stramt, at han ikke får mulighed for at gå forkert igennem.

Nogle hunde kan værge sig lidt i starten, men kun til de finder ud af, at der ikke sker noget ubehageligt. Husk at rose meget også undervejs. Men selvfølgelig kun når det han gør er rigtigt.

• #12   7. jan 2006 Maria: Jeg kender mange, som synes, allemetoden er god. Den tager dog meget tid, og er svær at træne alene, da man skal have en til at dække over godbidden i enden, hvis hunden laver fejl.

Jeg synes, den er for omstændelig, og jeg tror også, man skal have en træner ved sin side, som kender metoden, og kan se, hvornår hunden er klar til det næste skridt.

• #13   7. jan 2006 Maria: Ok, det er da spændende at høre, at det ikke nødvendigvis, tager flere måneder med allé metoden. Det har det nemlig gjort for dem, jeg kender, der har brugt den.

Nu har jeg jo selv cairn, som Mette, og jeg er ret sikker på, at en cairn vil være temmelig længe om at lære slalommen med den metode:o)

Og du har helt ret i, at der skal forskellige metoder til forskellige hunde.

• #14   7. jan 2006 Maria B. Nåårh ja.. smiley det gjorde vi også til at starte med (med bøjlerne) og så blev den rykket længere og længer sammen efterhånden..

• #15   7. jan 2006 Maria: Ja, så er det jo klart, du er glad for metoden. Jeg har også kun hørt godt om den. Laver din hund også vinkelrette indgange perfekt i slalommen fra både højre og venstre? Og hvad med indgange, hvor de skal op og hente indgangen - altså nærmest kommer baglæns fra (hvis du forstår, hvad jeg mene?)

Jeg regner med, at Aya skal løbe mange agilitystævner i denne sæson. Vi har indtil videre gjort mest i lydigheden, men nu skal agilityen også prøves. Men om vi lige når til Fyn, det ved jeg ikke endnu?

Det store "problem" med hende er, at hun er voldsomt selvstændig på en ag.bane, og har hun løbet en bane en vej, er det meget svært at overbevise hende om, at den ikke nødvendigvis skal løbes på samme måde gangen efter:o)

• #16   7. jan 2006 Helle J's råd er rigtig gode, jeg gør selv sådan... Kigger på hunden til den er gået derhen, i stedet for at juble og tiltrække mig opmærksomheden for hunden, så brug en klikker, den har også den samme ros hver gang! Det kræver dog lige at du træner at med klik . godbid.. Det tager ca. en dag, så har de fattet det :0) Min han bryder sig heller ikke om slalom - når han skal - men når je gbare giver komando slalom og stiller mig op, ved han hvad han skal for at få hans kiks... Jeg bruger det ved hver pind... rykker den et tak efter hver træning.. sådan så han lige for tiden skal igennem 4 pinde før klikket lyder og kiksen kommer....
    Heidi

• #17   7. jan 2006 smart.. nu forstod jeg hvad hun mente.. smiley hehe.. Den har lært klik, og den har jeg faktisk også brugt i da til øvelse af fremadsending.. smiley

Kommentér på:
Indgang til slalom..

Annonce