{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
724 visninger | Oprettet:

Tegn til slalom forude {{forumTopicSubject}}

Jeg er jo godt i gang med at lære Mille slalom vha. allé-metoden med buer, og det går faktisk meget godt - i haven herhjemme. Vi har kun en bue på ved indgang og udgang, og hun laver uhyre sjældent fejl. Sker det er det oftest mig, der har lavet et eller andet dumt.

Jeg tænker bare nu her, hvordan man kan gøre ens hund opmærksom på, at der kommer en slalom forude, så man ikke risikerer at hunden ikke når at se det og løber "pladask" ind i slalommen helt forkert. Gør I noget specielt for at gøre hunden opmærksom på, at der fx snart kommer en slalom?

Når vi er ½-1 meter fra indgangen bruger jeg kommandoen "Slalom", som hun ser ud til at forstå Det er bare som om, at hun ikke lige når at opfatte det tidsnok, når jeg til træning kommer med kommando (har kun prøvet et par gange endnu som en del af hel bane) og bliver forvirret over det.

Har hun bare endnu ikke nok erfaring eller skal man komme med et eller andet hint, så hunden når at opfange slalom'en forude, hvis den ikke lige har set den af sig selv?

:o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tegn til slalom forude
  • #1   25. feb 2008 Pas, men jeg har samme problem så jeg følger lige tråden

• #2   25. feb 2008 Man skal naturligvis have retning mod slalom....

For Diva suppleres det med kommandoen "SLA", så hun ved, at det er den forhindring der kommer nu, men generelt har jeg ikke en kommando for forhindringerne, men vil bare have at den søger det, som jeg anviser.

Og med tiden skal hunden nok lære at søge slalom selv. Hvis du tænker på Milles reaktion i ridehallen igår, så trøst dig med at flere hunde (især klasse 1-hundene) var temmelig ukoncentrede i ridehallen. Der står tilskuere "over" dem og der lugter nyt og spændende.

• #3   25. feb 2008 for at hjælpe hunden kan man sætte snore på første indgang til at støtte hunden.

Dvs en snor der går ud til højre fra pind nr. 2 og ud til venstre fra pind nr. 1. på den måde bliver hunden guidet lige ind i slalom.

Jeg ved ikke om I forstår den forklaring

• #4   25. feb 2008 Berit

jeg tror jeg forstår, menn har smatidig et mentalt billede af mig liggende på jorden viklet ind i alle de snore jeg væltede over fordi jeg havde glemt dem... smiley

• #5   25. feb 2008 Jeg har aldrig oplevet nogen snuble i de snore - og det er jo ikke meningen at du skal helt ind og løbe 30-40 cm fra slalom - meningen er jo at hunden selv søger indgangen

Snorene går vel ca. ½ meter ud fra pindene

• #6   25. feb 2008 Nårh.. på den måde...

• #7   26. feb 2008 Kom ligepå slalom, og næsn den kommando. Hunden kan sagtens nå at se den.

• #8   26. feb 2008 Berit: Det var nok også en af grundene, men de få gange indtil nu, hvor jeg har prøvet til træning og jeg giver kom., så stopper hun forvirret op og undrer sig over, hvad det er hun skal. Hjemme i haven farer hun med fuld fart ind i slalom med rigtig indgang, men jeg tænker om hun her bedre ved, at det er slalom, det handler om.

Hvad gør man fx i sådan en bane, hvor slalom ikke kommer lige foran hunden (som banen i åben agility klasse i søndags :o) ). Nu ved jeg jo, at du så den :o)

Med snorene mener du så ligesom de buer man sætter på slalom ved allé-metoden, bare kun ved første?

• #9   26. feb 2008 Rikke: Jeg kan forestille mig at når du træner slalom derhjemme, så træner du sikkert kun med den ene forhindring og hvis du vil have det til at virke, så skal du koble en eller to forhindringer på inden - og det kan jo sagtens være spring.

Det er for at lære hunden at tage slalom i et forløb. Og i forløbet skal man ændre vinklerne i tilgangen på slalom, så hunden ikke altid kommer lige på og fra samme side.

Snorene er ikke helt som buerne, da snorene sidder ud fra pindene og ikke på pindene som buerne. Snorene "fanger" hunden og sørger for at den går korrekt IND i porten, men hjælper ikke til at holde hunden inde i slalom. Hvis du forstår?!

• #10   27. feb 2008 Berit: Nu tror jeg, at jeg forstår :o) Må lige se, om jeg kan få lov at gøre det til træning.

Jeg prøver ca. hver 3. gang at koble andre forhindringer på som spring eller tunnel med forskellige indgangsvinkler. Her virker det også som om, at hun forstår det. Jeg tror, at problemet opstår, når hun skal løbe en længere bane, hvor der så pludselig indgår slalom.

Inden for et par dage vil jeg flytte slalom til et nyt sted i haven og se, om det har nogen indvirkning på hende.

Tak for din hjælp :o)

• #11   27. feb 2008 velbekomme
    Det kan også godt have stor indflydelse på hendes forståelse for slalomen, hvis den altid står det samme sted i haven. så god idé at flytte den.

• #12   28. feb 2008 Berit: Endnu engang tak :o)

Jeg fik ikke flyttet den i dag, men koblede en kort tunnel på (fra BR) og tre spring, så der blev en lille bane med nogle sving og noget. Det gik egentlig fint, men skal have den flyttet for at se hendes reaktion på det :o)

Kommentér på:
Tegn til slalom forude

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce