{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

træning af "bliv i haven" {{forumTopicSubject}}

Ja nu har Bobo og jeg været i haven og træne "bliv i haven, Bobo" det gik egentlig rigtig godt.

Jeg satte en snor op i ca. 30 cm højde og den måtte han ikke gå forbi, jeg trænede med klikker og kyllingestykker, når han var på den rigtig side fik han et klik og godbid og gik han på den forkerte side fik han et nej, når han gik tilbage på den rigtige side fik han igen klik og godbid.

Jeg trak den så langt, at jeg gik på den anden side af det oprindelig hegn og kastede godbider til ham men jeg kastede også godbider i den "forbudte Zone" samt på den anden side af det oprindelig hegn, hvor katten gik og smæskede sig i kyllignestykker.

Kun to gang gik han halvejs ind i den "forbudte Zone", så det var egentlig meget nemt, han har fattet budskabet.

Men men men hvordan får jeg ham nu til at fatte det, når jeg ikke er i haven?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  træning af "bliv i haven"
  • #1   6. jan 2006 løber han stadig væk når du ikke er der

• #2   6. jan 2006 Ja ja...

Nu har jeg lige lukket ham ud og 30 sekunder efter står han i den "forbudte zone" men jeg når heldigvis at stoppe ham med en nej, i det han kommer på den rigtig side igen klikker jeg og der er kylling på vej.

Det skal dog siges at jeg ikke rigtig har fået trænet det, da jeg har arbejde mens der har været lyst

• #3   6. jan 2006 Han er jo stadig ikke så gammel...du skal vel bar evære over hamdet første stykke tid, og så kommer det vel stille og roligt hen af vejen ;o)

• #4   6. jan 2006 Måske skal han ikke være i haven et stykke tid alene?????
    Da jeg fik hund nr3 begyndte de at gø af alle udenfor haven. Jeg GIDER ikke at have hunde der står og gør, så jeg blev ude ved dem et stykke tid og føjede dem når de gøede uden grund. Det hjalp men det tog måske 2 mdr. før det hjalp...
    Måske er han en af de hunde der ''bare'' vil stikke af og så kan det være at det er længere tids træning der skal til????

• #5   6. jan 2006 Mette: ja det kan være det er det der er taktikken.

Enn af dem der lufter hund på vores vej kom lige forbi, nu her, så jeg greb nuet og spurgte om hun ville hjælpe med at træne Bobo, det ville hun gerne.

Bobo startede lige med at vise hvor dygtig han var til at hoppe over hegnet, men derefter gik det faktisk rigtig godt, han blev på sin side af den "forbudte zone".

• #6   6. jan 2006 jamen det lyder da dejligt at de er hjælpsomme og jeg tror hvis man er ihærdig så lykkes det som regel. ;O)

• #7   6. jan 2006 hvorfor mon ;O)

• #8   6. jan 2006 Ja det kunne jeg jo i princippet godt, men der er for langt fra huset til "zonen" til at jeg kan nå at stoppe ham.

Men jeg har lige taget den hårde beslutning(for mig) at fra nu af, går jeg med ham i haven, HVER gang han skal ud. Så håber jeg at han kan "glemme" at han er rigtig godt til at hoppe over hegnet. Så vil han jo aldrig få succes ved at gøre det.

• #9   6. jan 2006 Marianne>>> det er sikkert fornuftigt da det er hundens sikkerhed og når han bliver ældre er der stor chance for at han ændre sig. Han er trods alt en bordercollie og skal passe på sin flok ;O)
    Held og lykke med ham

• #10   6. jan 2006 Marianne: Det er helt sikkert den rigtige måde at gribe det an på. Du skal have lært ham at ændre adfærden til ikke at hoppe ud af haven og du kan bedst ændre adfærden ved at sørge for, at han ikke kommer til at kunne gøre det. Så er jeg sikker på, at det med tiden vil lykkedes dig.
    Husk at blive ved at belønne når han gør det rigtige ...

• #11   6. jan 2006 Marianne:

En lille historie, Min gl. hanhund har hele baghave at løbe rundt i ca. 3500 m2, haven er spærret at med 1,5 m højt hegn på 3 sider. den 4 side er der kun 50 cm højt hegn, normalt går han kun i baghaven, men en dag fandt han ud af at hoppe over det lave hegn og var kommet ud i forhaven.
    Jeg kaldt på ham, og han gloede, for han kunne ikke se mig, så da han kommer inde, ved at hoppe tilbage i baghaven, sidder jeg inden i stuen, han kikker på mig, - Nå kommer du der - siger jeg til ham, kan du så gå ud igen.
    Dan han er gået ud, kikker jeg ud af vinduet der vender ud mod det lave hegn, og hvem står og kikker sig omkring. - for at sætte af og springe over - nu råbte jeg "hvad laver du - kan du komme tilbage" og han havde knap nok rørt jorden for han var tilbage i baghaven. Og kom også ind, for at se hvad jeg lavede, men jeg sad stadig i stuen.
    det er den eneste gang han havde prøvet på dette, og han blev 15 år.

Kommentér på:
træning af "bliv i haven"

Annonce