træning af "bliv i haven" {{forumTopicSubject}}
Ja nu har Bobo og jeg været i haven og træne "bliv i haven, Bobo" det gik egentlig rigtig godt.
Jeg satte en snor op i ca. 30 cm højde og den måtte han ikke gå forbi, jeg trænede med klikker og kyllingestykker, når han var på den rigtig side fik han et klik og godbid og gik han på den forkerte side fik han et nej, når han gik tilbage på den rigtige side fik han igen klik og godbid.
Jeg trak den så langt, at jeg gik på den anden side af det oprindelig hegn og kastede godbider til ham men jeg kastede også godbider i den "forbudte Zone" samt på den anden side af det oprindelig hegn, hvor katten gik og smæskede sig i kyllignestykker.
Kun to gang gik han halvejs ind i den "forbudte Zone", så det var egentlig meget nemt, han har fattet budskabet.
Men men men hvordan får jeg ham nu til at fatte det, når jeg ikke er i haven?
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
maj 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 137 Svar: 653
Nu har jeg lige lukket ham ud og 30 sekunder efter står han i den "forbudte zone" men jeg når heldigvis at stoppe ham med en nej, i det han kommer på den rigtig side igen klikker jeg og der er kylling på vej.
Det skal dog siges at jeg ikke rigtig har fået trænet det, da jeg har arbejde mens der har været lyst
nov 2005
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 771
dec 2005
Da jeg fik hund nr3 begyndte de at gø af alle udenfor haven. Jeg GIDER ikke at have hunde der står og gør, så jeg blev ude ved dem et stykke tid og føjede dem når de gøede uden grund. Det hjalp men det tog måske 2 mdr. før det hjalp...
Måske er han en af de hunde der ''bare'' vil stikke af og så kan det være at det er længere tids træning der skal til????
maj 2004
Enn af dem der lufter hund på vores vej kom lige forbi, nu her, så jeg greb nuet og spurgte om hun ville hjælpe med at træne Bobo, det ville hun gerne.
Bobo startede lige med at vise hvor dygtig han var til at hoppe over hegnet, men derefter gik det faktisk rigtig godt, han blev på sin side af den "forbudte zone".
dec 2005
dec 2005
maj 2004
Men jeg har lige taget den hårde beslutning(for mig) at fra nu af, går jeg med ham i haven, HVER gang han skal ud. Så håber jeg at han kan "glemme" at han er rigtig godt til at hoppe over hegnet. Så vil han jo aldrig få succes ved at gøre det.
dec 2005
Held og lykke med ham
dec 2004
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 776
Husk at blive ved at belønne når han gør det rigtige ...
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
En lille historie, Min gl. hanhund har hele baghave at løbe rundt i ca. 3500 m2, haven er spærret at med 1,5 m højt hegn på 3 sider. den 4 side er der kun 50 cm højt hegn, normalt går han kun i baghaven, men en dag fandt han ud af at hoppe over det lave hegn og var kommet ud i forhaven.
Jeg kaldt på ham, og han gloede, for han kunne ikke se mig, så da han kommer inde, ved at hoppe tilbage i baghaven, sidder jeg inden i stuen, han kikker på mig, - Nå kommer du der - siger jeg til ham, kan du så gå ud igen.
Dan han er gået ud, kikker jeg ud af vinduet der vender ud mod det lave hegn, og hvem står og kikker sig omkring. - for at sætte af og springe over - nu råbte jeg "hvad laver du - kan du komme tilbage" og han havde knap nok rørt jorden for han var tilbage i baghaven. Og kom også ind, for at se hvad jeg lavede, men jeg sad stadig i stuen.
det er den eneste gang han havde prøvet på dette, og han blev 15 år.
træning af "bliv i haven"