{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Marie G
Marie G
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 26

Spor - hvor tidligt kan jeg starte? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har en lille lækker labrador retriever på 8 uger og 3 dage:-) Jeg har 3 ugers ferie med hende og skal vænne hende til at være alene hjemme. Jeg har været inde og læse mange af de tråde der er om alene-hjemme træning og vil starte idag.
Jeg kan se at mange anbefaler spor-øvelser, hvor hundens hjerne bliver brugt. Min spørgsmål er så, om jeg kan starte med det allerede nu? Og hvordan?
Skal jeg tage noget af hendes mad og sprede ud på græsset, eller lægge det på en række eller starte indenfor, hvor hun også kan se maden??
Hvornår er det bedst at træne hunden? Hun har jo hendes perioder hvor hun er helt oppe at ringe. Vil det være en dårlig idé at vælge lige den periode frem for når hun er lidt mere afslappet?

Håber på svar.

hej fra marie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spor - hvor tidligt kan jeg starte?
  • #1   20. maj 2008 Lad hunden være alene i kort tid når den alligevel er træt..

• #2   20. maj 2008 ja - du kan da sagtens begynde med at gå spor med hende og giv hende endelig noget af hendes mad spredt ud på græsplænen - men lad hende se du smider det ud - så hun ved hvad hun skal smiley

• #3   20. maj 2008 Det er bare om at starte med det samme.

Generelt madsøg er altid godt, men det vigtige i spor er jo, at hunden lærer at gå på fært

Mit råd til dig er, at træde en halv kvm græs ned - ikke trampe, bare træde på det. Inden for dette område spreder du lidt godt guf og forlader det i et kvarter.
    Herefter lader du hunden søge gufferne, og får billedet ind i hovedet på hende, at fært=guffer.

Det er en god opstart for en lille hvalp, synes jeg.

• Marie G
    Marie G Tilmeldt:
    jun 2007

#4   20. maj 2008 Me and little B´ee: Når du skriver slæbespor er det så med kød du trækker henad græsset eller?? Det er ret nyt for mig, så forstår det ikke helt. Kan man evt. lægge maden i en række med en ½ meters mellemrum?? eller måske lidt mindre i starten?

• #5   20. maj 2008 Marie, jeg ville starte som jeg forklarede dig..

Derefter begynder du at gå rigtig spor - du lægger sporet ved at sætte hæl mod tå og lægge en godbid i alle "hælene". Sporet skal ikke være længere end ti m. til at starte med.

Når hunden begynder at forstå pointen, gør du lidt efter lidt sporet længere, skridtene længere og varierer guf-afstanden

• #6   20. maj 2008 Marie G >

Tillykke med den lille nye hvalp - hun ser godt nok sød ud :o).

Du kan sagtens starte med spor sådan helt ganske småt allerede nu :o).

Jeg plejer at gøre følgende med helt små hvalpe:

1) Gå ud på en græsplæne hvor der ikke har været andre de sidste par dage, og hvor græsset er en 3 - 4 cm højt.

2) Medbring små pølsestykker/fiskeboller/tun eller andet lækkert, som hvalpen hurtigt kan synke. Stykkerne skal ikke være mere end ca. en halv cm på hver led.

3) Start med at trampe en trekant ned på ca. 5 skridt pr. ben. Tramp hele trekanten godt og grundigt ned, og spred en 10 - 15 guffere tilfældigt - men meget vigtigt, kun hvor der er trampet ned.

4) I den ene spids starter du nu sporet, hvor du går med små skridt (uden at slæbe på fødderne). I hvert skridt liggger du en godbid i hælen.

5) Efter ca. 20 - 30 skridt ligger du en håndfuld godbidder, og fortsætter ligeud uden at ligge godbidder - inden du går tilbage uden at krydse dit spor.

6) Når du skal gå sporet med hvalpen, går du hen og stiller dig på den langside af trekanten, som er modsat den spids hvor du har startet sporet. Her har du hvalpen i en 1 - 1.5 meter line og står bare uden at sige og gøre noget. På et tidspunkt får hvalpen færten af en godbid - og begynder at kredse rundt i trekanten for at finde flere godbidder. Bliv stående uden at sige noget.

7) På et tidspunkt kommer hvalpen tilfældigt til den spids hvor sporet starter, og langt de fleste hvalpe vil af sig selv begynde at gå ud af sporet. Lad stadigvæk være med at sige noget, og begynd bare at gå bagefter. Går hvalpen ud af sporet, så bliv bare stående og hold i linen, på et tidspunkt kommer den tilbage og begynder at gå sporet igen :o).

8) Lad hunden gå nøjagtigt så langsomt som den gør - og ros den når I kommer til belønningen til slut :o). HUSK: når I er færdige med sporet, må I ikke gå tilbage i det - så følg samme rute som du selv gjorde, da du havde lagt det...

/Carina

• #7   20. maj 2008 Nå du skal lægge et spor skal du bruge en pose med små godbidder (brug noget andet end hendes mad - evt. pølse stk, skinketern ect.) - 2 pinde og en en lille bøtte med en håndfuld (5-6 stk) i .
    Find en boldbane/græsplæne (ikke jeres egen) - stil dig med rygvind og sæt den første pind i jorden. tramp en lille trekant godt ned (spidsen mod pinden) og smid nogle godbidder. dernæst går du i lige lineie fremad med små skridt og lægger en lille godbid i hvert hæleaftryk. i starten er det nok med 10-12 mtr. læg den lille bøtte for enden og gå yderligere 3-4mtr og sæt pind nr 2 (den er egentlig kun der fordi når sportet bliver længere så har du lidt at styre efter) men husk bøtten må aldrig ligge ved siden af pinden - for de skulle jo nødigt lære at gå efter pindene smiley
    Så tager du din hund - sætter den foran trekanten og venter på at den får færten af godbidderne - følg efter den men lad være at sige noge - bare gå med - ros den helt vidlt når den kommer til bøtten og giv den indholdet. Hvis hunden er gået over en godbid - så træd bare på den - altså godbidden - for den må ikke gå bagud - kun fremad :-))
    Efterhånden kan du lave det længere og længere og undlade nogen af godbidderne

håber du kan bruge det lidt og god fornøjelse

• #8   20. maj 2008 nå jeg var alt for langsom smiley

• #9   20. maj 2008 Carina G * Capones profil opdateret *

har vi haft samme læremseter ? :-))

• #10   20. maj 2008 Karin F >

Det skulle man næsten tro *GGGG*

/Carina

• Marie G
    Marie G Tilmeldt:
    jun 2007

#11   20. maj 2008 Tusind tak fordi i gider skrive så meget som i gør. Jeg har bare lige spørgsmål til Carina G, du skriver ca. 5 skridt pr. ben. det forstår jeg ikke lige. Hvad mener du? Vi taler om størrelsen på trekanten ikke? Skal sporet gå rundt i kanten på trekanten?

Hehe, er lidt forvirret:-)

• #12   20. maj 2008 Det er nok lidt afhængigt af, hvad man træner ;o)

I BHP bruges der ikke nogen trekant, så den tager vi ikke med i indlæringen...
    Og så tramper vi det heller ikke ned, da det giver en anden fært, en når man bare træder på på underlaget - der bliver voldsomt fært i starten, der kan forstyrre færten var det regulere spor.

Vi kan godt bruge lidt trampen, men kun i et skridt lige efter et knæk for at forstærke færten og lede den på vej - men det er kun, når hunden er lidt usikker i knækkene, vi bruger det.

• #13   20. maj 2008 CH >

<b>I BHP bruges der ikke nogen trekant, så den tager vi ikke med i indlæringen...</b>

Det gør I jo så alligevel - for du skriver selv, at du anbefaler man træder en halv kvm ned (jeg gætter på du mener en 0.5 m2 ???) som først step.

Når hunden så har forstået det, begynder I at træne spor.

Ideen med trekanten er egentlig den samme som firkanten du beskriver ;o). Eneste forskel er så bare, at Karin og jeg fra første dag vil koble trekant/firkant til selve det at følge sporet :o).
    ___

<b>Og så tramper vi det heller ikke ned, da det giver en anden fært, en når man bare træder på på underlaget - der bliver voldsomt fært i starten, der kan forstyrre færten var det regulere spor.</b>

I verden er der så ikke så stor forskel på at trampe og træde - det der efter min mening er vigtigt er, at man ikke skraber/slæber/sparker eller lignende i overfladen, da dette netop laver ændringer i færtforholdene...

/Carina

• #14   20. maj 2008 Nej, Carina - firkanten er en opstart man gør helt uafhængigt af det reelle spor..
    Det er bare en introduktion for hunden, som man gør inden man lægger et rigtig spor..
    Det er ikke noget vi gør, når hunden har lært at gå spor....

Angående trampen - ja det er om at få definitonerne korrekt, så der ikke opstår fejl. Jeg ser trampen som noget man gør med ekstra kraft - det der skal til er jo bare skridt.. altså træden ;o)

• #15   20. maj 2008 I øvrigt - angående firkanten - det er ikke en metode alle bruger... Det er en, jeg har fået anbefalet af Kurt Jensen, som han altid bruger på sine egne hunde.

Fantastisk til de helt små, synes jeg.

Bare for at give lidt hjernespor inden de skal gå det første rigtige spor

• #16   20. maj 2008 CH >

Men formålet med trekant/firkant er jo som du selv skriver:

<i>og får billedet ind i hovedet på hende, at fært=guffer</i>

/Carina

• #17   20. maj 2008 Carina, ja - enig..

Vi skiller bare de to ting fra hinanden...

Der er ikke nogen firkant i starten af sporet, hvor I har trekanten..

Og firkanten bruges kun til de helt små hvalpe inden de har prøvet et rigtigt spor og ind imellem lige efter de har...

Det ER petitesser, det handler om ;o)

• #18   20. maj 2008 Me, det mener jeg også færten er, når man laver guffe-spor - men det er jo et spørgsmål om, hvad man træner og hvordan man har lært det...

Slæbespor har jeg ingen forstand på overhovedet - men det lyder da også sjovt..

• #19   20. maj 2008 CH >

<b>Det ER petitesser, det handler om ;o)</b>

Ja *GGG* ... og til syvende og sidst har det sikkert overhovedet ingen indflydelse på hvor godt hunden får lært at gå spor ;o).

I øvrigt var det en IPO-mand der lærte mig ideen med trekanten for mange år siden ;o)

/Carina

• #20   20. maj 2008 Carina, Jaaaa - så vidt jeg ved var det også en del af programmet en gang, faktisk...

Bruger man det ikke stadig i DcH?

• #21   20. maj 2008 Me >

<b>Fært trekant er ikke nødvendig ved hvalpe da slæbesporet et kraftigt nok en afvigelse</b>

For en 10 - 15 år siden brugte jeg også altid slæbesporet til små hvalpe - fordi det <b>altid</b> lykkedes :o).

Jeg bruger dog overhovedet ikke slæbespor mere, da min erfaring er, at når man skal til at lære hvalpen at gå spor efter menneskefært, så skal man alligevel starte forfra, da den ved slæbesporet går udelukkende efter lugten af mad og ikke koblingen fodspor = guf....

Samt at den ved slæbesporet kun går for at komme til slutningen af sporet, hvilket i langt de fleste tilfælde giver en hurtig og upræcis sporhund (i hvert fald hvis man vil gå SPH-spor)...

/Carina

• #22   20. maj 2008 CH >

<b>Bruger man det ikke stadig i DcH?</b>

Hvilket ???

/Carina

• #23   20. maj 2008 Trekanten... i sporprøverne ;o)

• #24   20. maj 2008 Uhh - hvis driftsmålet er for enden af sporet, og hunden har rigtig god drift, så vil hunden blive meget urolig og flakkende...
    Det er ihvertfald min erfaring..

Vi har måtte fjerne guffebunke i slutningen, fordi hunden ganske enkelt løb henover sporet for at nå bunken...

Vi har arbejdet længe med at få ro på siden den lille fodfejl...

Tror der er forskel på, hvilke teknikker man kan bruge til hvilken hund....

• #25   20. maj 2008 CH >

Trekanten er ikke med i DcH - derimod er der i A-klassen en startport, og i Elite-klassen et startfelt ...

Så helt klart, at DcH-hunde skal være bedre til at kunne optage selve sporet end IPO/BHP hunde ... oven i købet bedre end SPH-hunde selv før 1. januar i år...

Til gengæld dømmes selve sporet og genstandene så ikke så hårdt som i brugsprøveprogrammerne...

/Carina

• #26   20. maj 2008 CH >

<b>Vi har måtte fjerne guffebunke i slutningen, fordi hunden ganske enkelt løb henover sporet for at nå bunken...</b>

Måtte jeg også med Tikki ... hun <b>LØB</b> også spor de første par år :o( ... det blev faktisk først rigtig godt med hendes spor, da jeg begyndte at træne med mange godbidder i starten af sporet, og så færre og færre jo længere vi kom på sporet, så det blev fedt at være i starten af sporet, og dermed mindre attraktivt at komme fremad.

Men ja - det er meget afhændigt fra race til race og fra individ til individ :o).

/Carina

• #27   20. maj 2008 Carina, takker for info ;o)

Har i øvrigt selv kun set en enkel hund gå en SPH1 og HOLD fest, hvor blev jeg imponeret over niveauet... Det er da spor, der vil noget.. Tør slet ikke tænke på SPH2 ;o)

• #28   20. maj 2008 CH >

Ja, sporhundeprøverne er ikke bare lige noget man består sådan for sjov skyld ... der skal godt nok mange timers træning til :o).

For mit vedkommende, tæller en sporhundeprøve også højt når jeg vælger forældredyr når jeg skal købe hvalp - en hund der kan gå 2000 skridt med den præcision og koncentration, den har altså nogle drifter og et nervesystem der er værd at samle på ... selvfølgelig skal mod og belastbarhed også være i orden, så en IPO/BHP/Ring-et-eller-andet III skal der også gerne være på minimum hanhunden :o).

/Carina

• #29   20. maj 2008 Det er en rigtig god konklusion!

SPH kræver en kombination af stor drift og enorm ro og koncentration - det vil vi alle gerne have i vores hunde ;o)
    Jeg har ikke selv tænkt på det som et krav til forældredyrene - men som du vil jeg heller ikke købe hvalp fra forældre, der ikke har bestået en af brugshundeprøverne i III'er versionen ;o)

Og ikke med 70, 70, 80 - der skal være guf i de tal ;o)

• Marie G
    Marie G Tilmeldt:
    jun 2007

#30   20. maj 2008 I har altså tabt mig med det der trekant og firkant halløj...

Kommentér på:
Spor - hvor tidligt kan jeg starte?

Annonce