{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Spor - hvor? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne til at træne spor med begge vovser. Men hvor skal man gør det henne? Jeg mener, haven er vel ikke så smart? Og markerne, er jo temmelig beplantet på denne årstid. Jeg bor i en skov, så det er jo ikke fordi der ikke er steder nok, men jeg tænker at der er for mange lugte her i starten? Der er nemlig masser af dyr her, ræve, hjorte, grævlinge, fugle osv. Er det for svært for hunden her i starten?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spor - hvor?
  • #2   4. jun 2014 Du starter med at finde et kursus eller lignende hvorpå du kan få den info du søger.
    F.eks. må man ikke bare lægge spor i en skov, men skal have aftaler på plads først, for ellers forstyrrer du vildtet og derved kan du være med til at ødelægge jagten. Du skal også vide alt om vindretning, forskellige underlag, knæk, længde og så videre.
    Held og lykke


  • #3   4. jun 2014 Man behøver vel ikke tage et kursus, for at træne på hobbyplan? Jeg har fundet flere meget udførlige vejledninger på nettet.

  • #5   4. jun 2014 Tak Allergisk smiley Jeg har fundet et dokument om spor, som omtaler både vind og vejr, knæk og genstande på sporet, som jeg finder meget fyldestgørende. Men at finde et græsstykke, hvor der ikke er alt for meget aktivitet bliver svært tror jeg. Der er en park oppe i byen, men den bliver brugt af rigtig mange til at lufte hunde, og så frygter jeg at alle godbidderne på sporet er spist inden vi kommer i gang smiley

  • #6   4. jun 2014 Jeg synes at det giver mere at en erfaren træner kan se på hunden hvilke udfordringer der er for lette og for svære. Men det er selvfølgelig hvis du vil have det maksimale ud af din hund.
    Hvilken form for spor vil du dyrke på hobbyplan?


  • #7   4. jun 2014 Kennel: Det må være menneskefært.

  • #8   4. jun 2014 Hvis du starter på græs, så vil din hund gå på forrådnelse og ikke nødvendigvis dig. Derfor bør du også overveje hårdt underlag, så de lærer at det er menneskets fært og ikke græssets forrådnelse. En øde parkeringsplads er ideel og så ikke fokuser så meget på knæk og tid

  • #9   4. jun 2014 Nu spørger jeg måske dumt, men gør det nu alligevel smiley
    Hvorfor kan man ikke træne det i sin have? Jeg har en stor kvadratisk græsplæne, som jeg havde tænkt at starte på smiley


  • #11   5. jun 2014 Allergisk: Det var også min tanke, men sjovt som nok så starter schweiss hunde på den måde. Man lærer noget at gå på kurser

  • #12   5. jun 2014 Du kan læse denne bog, som har forsket i det at gå spor

    profilbillede
  • #13   5. jun 2014 Altså, jeg har efterhånden gået noooogle spor med vores vuffi - og har præmieringer på det.
    Enhver hundefører gør det forskelligt.
    Jeg startede op på tun godbidder lang indkørslen der endte i hans madskål.
    Så gik jeg ret hurtigt over til blodspor, som er lidt en anden videnskab.
    Men være ikke bekymret for andre dufte. Du kan evt vælge at vise hunden det du vil have den til at gå på i starten (ID-spor). Men bare rolig, hvis du vælger at lægge i laaang række af lækre tun/makrel/kattemadsklatter så skal vuffi nok regne den ud smiley Men må skridt, og ta det roligt.
    Når det bare er på hobbyplan, så er det vel ikke så vigtigt om man gør det "rigtigt". Bare lad være med at skælde hunden ud, så kan man IMO ikke gøre det forkert smiley


  • #14   5. jun 2014 Nu har jeg været på sådan et sporkursus, med en meget erfaren herre, som helt sikkert vidste hvad han snakkede om.
    Og der blev det ALDRIG på noget tidspunkt snakket om at smide hunden ud på bar asfalt!
    Det blev i korte træk forklaret, netop som allergisk også gør det.
    Hunden og føre skal jo starte et sted, og det er med succes.. Du kan ikke bare smide dem ud på A spor, og forvente at det går som smurt.
    Så TS, følg du Allergisk råd, mit ville være nøjagtig det samme, og så virker det også som nogle fornuftige sider du også har fundet smiley


  • #15   5. jun 2014 Hvad gør du så hvis sporet går langs en vej? Hunden skal være sporfast på alle flader og på hårdt underlag er der væsentligt færre forstyrrelser end på græs og andet.
    Ts bad om råd og jeg gav det som jeg har lært med stor succes og endda litteratur, så må hun jo selv afgøre hvad der passer bedst.


  • #16   5. jun 2014 Så der er ingen problemer med at lægge et spor i rabatten langs en grussti? Jeg har tænkt mig at følge den vejledning jeg har fundet og tage det stille og roligt med det.

  • #17   8. jun 2014 Hvis man taler schweiss spor, så vil et dyr jo aldrig gå længere stykker på asfalt, det vil måske krydse en vej, også lægger man bare ekstra blod før og efter vejen (for dyret stopper op og kigger inden det krydser vejen).
    Men jo du kan sagtens ligge det i rabatten smiley


  • #18   10. jun 2014 hm... på de schweisskurser jeg har været på i både Sverige og Danmark er man da bestemt ikke startet på hårdt underlag, men på græs eller i skovbund. Det er heller ikke det jeg har lært da jeg i sin tid startede med DcH spor.
    Og jo, målet er selvfølgelig at hunden bliver sporfast ligegyldigt hvilket underlag man går på også selvom det skifter undervejs. Men det er jo noget der kommer med øvelsen.


Kommentér på:
Spor - hvor?

Annonce