Søge-kommando? {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne lære min hund at finde uspecificerede "tabte" ting (i første omgang med min færd på, måske udvidet senere, hvis det bliver rigtigt sjovt), men jeg mangler en god kommando og er selv ret blank.
"Søge" bruger vi allerede til DKK's næsepindeøvelse, hvor hunden af sig selv skal komme og aflevere den rigtige pind, og den kommando vil jeg helst ikke riskere at ødelægge ved at forvirre med denne øvelse, hvor hunden skal markere hvor genstanden er.
"Finde" og "lede" synes jeg ikke ligger ordentligt i munden, plus at jeg hellere vil bruge "find x", når det er noget specifikt, hunden ved hvad er. Ja, jeg er besværlig.
Er der nogen, der ved, hvilken kommando der bruges i politihundetræningen, når hundene skal gennemsøge et område for ting etc. og markere emnet? Jeg kan ikke huske det med sikkerhed, nemlig, men det ville da være meget sjovt at bruge det samme signal.
Eller evt. andre gode forslag? Gerne et et- eller tostavelsesord, som er relevant.
På forhånd tak.
jul 2007
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746
jul 2007
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
/Carina
sep 2005
"Runder" er når hunden løber i zig-zag i skoven på hundeførerens anvisning og primært finder levende mennesker men også døde genstande ... her markeres fund med halsgivning :o).
/Carina
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.529
Anyway, så kan man efter min erfaring, bruge den samme kommando som man bruger til næseprøven, til det du beskriver - i hvert fald hvis man holder sig til at hunden skal finde genstande med din fært... Jeg prøvede engang med Flica, efter vi havde gået et spor hvor hun havde misset en genstand og jeg kunne ikke umiddelbart finde den - den var ret lille, så jeg slap hende og gav hende en 'søg mors' kommando í det område hvor jeg viste genstanden var, hun søgte som til en næseprøve og fandt genstanden ret hurtigt :o))
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 654
Carina, kan du huske hvilken kommando politiet bruger til at finde ting (og blod o.s.v., beviser generelt)? Er det måske markér de bruger? Jeg kan dælme ikke huske det. Overvejer at bruge "markér" men kan ikke helt beslutte mig for, om den er god.
Totalt nørdet, jeg ved det, men jeg går op i at finde en kommando, jeg kan blive glad for, og som "lige passer" til det, jeg laver.
Anne - ja, jeg tror også godt, han vil kunne lære det på den måde, men der er for stor risiko for, at det ødelægger næseprøve-øvelsen og det vil bare være for surt. Især når jeg jo gerne vil lære ham at markere genstanden (ved at lægge sig eller bukke etc.) i stor modsætning til næseprøveøvelsen.
Så jeg "søger" stadig, høhø...
sep 2005
Der er ingen krav til hvilken kommando man skal bruge ... det er jo en fri øvelse, og i praktiske indsatser er det underordnet hvad betjenten bruger af kommando, hvis bare hund og fører finder det der skal findes ;o).
Jeg selv bruge "find den" når vi trænede søg i PH, og så som sagt "søøøge -finde" til redningshund/DcH/nordisk, hvor det er større felter og genstande...
/Carina
jul 2007
Og ja, selvfølgelig er det underordnet, hunden er da ligeglad, det er kun den skøre moar der ikke er nem at stille tilfreds.
jul 2007
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Andre bruger søg felt
Find den er også en mulighed
maj 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
jul 2007
Kom endelig med flere forslag, hvis I kan og gider.
Søge-kommando?