God leder? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.!
Hvordan lærer man sin hund at blive en god leder?
Grunden til at jeg spørg, er at Kenzo kan ikke rigtig finde ud af det når der er flere hunde eller hvalpe tilstede.
Når de andre hunde løber rundt og leger, så har han så travlt med at spurte hen og knurre ad hver eneste hund. Også selvom han klart er den største og de ikke er en trussel for ham. Og de er ikke bare sådan noget hvor han lige skal markerer, nej det er hele tiden. han kan ikke bare løbe og hygge sig med dem. Sådan er det også med hvalpe. Han knurrer og er meget voldsom, og de stakkels hvalpe bliver skræmt.
Så spørgsmålet er om man kan gøre noget for at få ham til at blive mere afslappet omkring andre hunde, og optræde som en god og naturlig leder når der er flere hunde tilstede?
Det skal lige siges at han er 2 1/2 år gammel, så ved ikk om hans alder kan have noget med det at gøre?
Håber I kan hjælpe.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hvordan han kommer sin usikkerhed og lærer at læse andre hundes intentioner...
Det med lederskabet er i mine øjne noget overvurderet...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Det du skal lære ham er derfor ikke at være en god leder men at være afslappet omkring andre hunde
-og det er i øvrigt ikke alle hunde der synes det er hyggeligt at lege med fremmede, det strider jo dybest set mod hundens natur, selvom det jo i de fleste tilfælde ikke er noget problem.
Men det lyder som om han er usikker når han møder andre hunde (?) så du kan nok med fordel nøjes med at lade ham lege med EN hund af gangen og helst en meget blid en af slagsen.
Gåture med andre hunde (i snor, ikke fri til leg) kan osse være godt og så self masser af ros når han går afslappet -træn kontakt osv så han ikke går og stresser over de andre hunde.
mar 2006
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 28 Svar: 111
mar 2006
mar 2006
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 35 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 3.260
Lærke
Jeg tror det giver sig selv når den nye kommer . Julie bs fie er nærmest behagesyg og lidt bange for fremmede hunde , men efter Angel ko
m til er det blevet meget bedre , og hun lære den lille mange ting samtidig med at hun viser både Angel og kattene hvem der bestemmer...
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er i strid med dens natur, og hunden siger jo selv tydeligt fra.
Hvorfor så gøre det?
mar 2006
mar 2006
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
Lærke - Du kan ikke lære en hund at være en leder... Enten er den det, ellers er den det ikke...
Og så vil jeg sige at en voksen hanhund på den alder, kan man ikke forvente skal kunne med alle hunde ligemeget hvad....
Jeg ville i hvert fald indskrænke hvem han legede med til nogle få som du ved han kender godt og kan lege med uden at han behøver at få magten osv....
Hvis jeg havde en voksen Rottweilerhan, ( eller blanding deraf ) ville jeg ikke forvente at skulle skulle kunne med alle hunde...
God leder?