{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

Den perfekte træning {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg er hundetræner på et hovsa-hold i vores lokale hundeklub. Hovsa-holdet er et hold hvor folk er mere eller mindre dygtige til at træne hund, men fælles for alle er at de ikke har sat sig fast på en disciplin, og at de ikke holder fokus en hel time af gangen - det gør og kan hundene jo selvfølgelig heller ikke.

Jeg skifter jævnligt mellem elementer fra agility, hoopers, lydighed, rally, tricks og næsearbejde, men fordi deltagerne på mit hold er særdeles ustruktureret i deres tilgang føler jeg, at jeg er nødt til at uppe mit game lidt smiley

Derfor spørger jeg helt åbent, om du vil dele hvordan den absolutte bedste træning du har deltaget i var strukturet og også gerne hvad den indeholdt af discipliner smiley

Jeg er med på at vi alle er forskellige, men jeg håber at kunne tyv-stjæle de bedste ideer og blive inspireret smiley

Tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den perfekte træning
  • #1   12. jul For mig er de bedste træninger MEGET målrettede ift. disciplin.
    Simpelthen fordi de fleste instruktører, der er afsindigt dygtige til en disciplin netop fokuserer på denne. Og så har det egentlig være ligegyldigt, om det har været rally, tricks, LP, spor eller agility.

    Og hvis du allerede blander elementer fra en masse forskellige discipliner, så er jeg ikke sikker på, at det vil hjælpe med endnu mere variation. smiley

    Nu ved jeg ikke, hvor mange, der er på holdet, men hvis det var mig, der stod med det, så ville jeg give dem allesammen en hjemmeopgave, der hed "Hvilke tre ting, vil du allerhelst lære din hund"? Og lur mig om du så ikke står med øvelser/udfordringer nok til en sæson bagefter smiley



  • #2   12. jul Jeg har haft sådan et hold, jeg satte alle til at bestemme hvad vi skulle lave en af gangene, jeg fik alle ønsker og forberedte så de forskellige træningsdage. Det fungerede rigtig godt og var meget afvekslende.
    Jeg tror det er vigtigt at holde sig til en ting pr gang, dvs ikke have både rally og nosework på samme træningsdag, så vil det blive alt for forvirrende for alle.


  • #3   12. jul For mig er den perfekte træning målrettet et program eller en titel.
    Jeg fungerer ikke i ustruktureret eller løs træning.
    "Familiehundehold" er noget af det værste jeg ved, men jeg tænker heller ikke sådan et hold, du beskriver, er målrettet en som mig.

    Jeg har selv hold med allroundtræning, hvor deltagerne snuser til bred hundetræning. Det er som regel de mest populære hold, fordi de tiltaler dem med familiehunde - og dem er der trods alt flest af.

    Jeg sørger for at have en fast plan før holdet starter op, laver en Facebookgruppe hvor planen deles, demovideoer lægges ud, så de kan følge med ved afbud samt øve hjemme osv. Det giver et trygt forum med plads til spørgsmål.
    Min træningsplan for hold er altid bygget op, så den første gang er basisøvelser, og derfra bygges på gennem ugerne, så sværhedsgraden stiger. Øvelserne kan udbygges den enkelte gang, hvis nogle deltagere er på højere niveau end andre.
    Det fungerer ret godt, fordi alle får passende udfordringer.
    Jeg får udelukkende positiv feedback på sammensætningen. Ingen keder sig. Jeg går meget op i varieret træning, og mange ender hos mig efter de har været på hold i en forening hvor træningen primært bestod af 'dæk, sit, stå og lineføring' og alle var ved at kaste op over ensformigheden.


  • #4   12. jul Uha det kommer både an på hvilken hund jeg har med, og hvorfor jeg vælger at være med. smiley
    For at uddybe. Jeg har en chihuahua på 11 år, som sagtens kan lave ting, men som ikke altid gider. Så har jeg en Papillon på 4 år, som lever og ånder for at arbejde uanset hvad det er nærmest.
    Når jeg vælger træning vælger jeg derfor ud fra både hvilken hund jeg vil have med, men også hvor meget selve træningen/det vi lærer vægter og hvor meget der bare er fordi jeg synes det er hyggeligt med det sociale med de andre på holdet.
    (den del er Malene god til også at tage med, for så øver vi f.eks. at hundene skal forholde sig i ro, imens vi går hen og henter en kop varm kakao eller lign. og så snakker vi bare, det er normalt til sidst, hvor hundene er ved at være godt brugt )

    Jeg ELSKER variereret træning, men det skal have et formål, altså noget jeg kan bruge til noget, om det så er for at aktivere hunden mere derhjemme, få mere styr på basale ting, titler, prøver, eller i Teemos tilfælde at kunne hjælpe ham til ikke at være så reaktiv omkring andre hunde.
    Jeg har brug for struktur, så det er fint man skifter lidt imellem ting, men jeg vil gerne have en klar ide om hvad vi træner hvornår, og hvorfor. Altså hvad er formålet med en øvelse.

    Jeg var til platforms træning i går, hvor det var med fokus på Sirius platforms challenge. Vi trænede ikke det samme, fordi nogle af os ikke var med sidste år og andre var, og derfor skulle træne nogle andre ting, men stadig på en platform. Det fungerede super godt. Både fordi vi så kunne træne sammen på tværs af niveauer, men også fordi de der ikke er tilmeldt challengen, men bare er der for træningen, kunne skifte rundt i niveauer som de ønskede, så de tilpassede det deres hund. Det kunne jeg egentligt rigtig godt lide smiley

    Jeg har fundet ud af at frivillig håndtering også er virkelig godt at have med på den slags hold, for det gør en verden til forskel, og det er bare ikke alle (mig selv inkl) der altid selv får det trænet nok fra starten. Det er også en god måde at have pause/hyggestund, hvis en hel times træning er for meget.

    Når jeg er afsted med Teemo er en perfekt træningsgang også hvor vi bliver udfordret tilpas nok til at vi ikke bare fløj igennem, men faktisk lærte noget, MEN hvor vi stadig havde succes og følte at vi bare havde haft en fest sammen.


  • #5   13. jul Jeg kan godt lide det, det minder en del om et af de hold jeg er på nu smiley Her skifter vi også mellem tricks, lydighed, forstyrrelsestræning, kropskontrol, selvkontrol og slutter som regel af med lidt søg. Min træner har sat et skema op til os hver gang hvor vi skifter mellem "low arousal" og "high arousal" øvelser med pauser imellem. Bowie og jeg har en fest og det er det vigtigste smiley

  • #6   14. jul Jeg træner mine hunde til apporteringsprøver/jagtlige prøver, jeg ved når jeg beholder en hvalp hvilken retning og ting jeg vil træne da jeg ved hvor træningen skal ende, så jeg ville f.eks. ikke vælge at gå på et hold med forskellige ting. Jeg træner et sted hvor træneren finder ud af hvad kursisten gerne vil træne og hvilke udfordringer vi står med (inden for det jagtlige), så vi får alle 1 til 1 instruktion og det er jeg ret glad for, har gået mange steder igennem 40 år og de fleste steder er linje træning og alle laver de samme ting, det fungerer ikke for mig. Så hvis jeg skulle lave træningshold ville jeg nok koncentrere mig om 1 type ad gangen det andet bliver nok for rodet tænker jeg.

Kommentér på:
Den perfekte træning

Annonce