Ny hund knurrer/bider {{forumTopicSubject}}
Kære Hundegalleri
Jeg laver det her opslag på vegne af min mor, så jeg håber at der sidder nogle kloge og søde mennesker derude, som måske kan hjælpe hende/os.
Historien:
D. 27 februar, altså for én uge siden, der købte min mor en ca. 6 år gammel blandings hund.
Tidligere ejer skulle af med ham fordi han ikke kunne med små børn (hendes barnebarn).
De første par dage med ham går over alt forventning. Han er så glad, falder til med det samme. Spiser, drikker, leger og hygger sig. Putter på skødet. Logrer med halen hele tiden. Han nyder naturen og hans gåture. Han er så sød og nuttet, alt er godt.
I fredags sker der så dét at min mor skal til at spise aftensmad. Hun sidder ved hendes sofabord og skal til at hygge med en fredagspizza. Felix (hunden) sætter sig helt tæt op ad hendes ben, det dufter jo naturligvis rigtig dejligt.
Hun tager hendes hånd ned til ham og (i mangel af bedre ord) “puffer” kærligt til ham (han er en lille robust herre) mens hun siger “kan du lige lægge dig mens mor spiser”, men hér går det galt. Han vender sig og bider min mor forholdvis hårdt i hånden. Der går heldigvis ikke hul. Han knurrer efterfølgende af hende.
Min mor bliver naturligvis både enormt forskrækket og chokeret.
Samme aften skriver tidligere ejer tilfældigvis til min mor, for at høre hvordan det går.
Hun fortæller hvordan og hvorledes, og tidligere ejer erkender nu at han tidligere har knurret af dem, dog ikke bidt dem. Siger hun.
Dette er min mor slet ikke blevet informeret om, selvom vi længe stod og snakkede om Felix, hans adfærd osv. inden vi tog ham med.
Han så meget “forhutlet” ud da vi hentede ham. Han trængte til et bad, hans pels var helt fedtet og knudret og havde tydeligvis ikke været hverken redt eller klippet længe. Hans negle havde det heller ikke for godt.
Dette fik min mor hurtig styr på.
Min mor er en stille og rolig kvinde i starten af 60’erne, førtidspensionist og har nærmest hele hendes voksenliv haft hund.
Siden i fredags har Felix flere gange knurret og bidt ud efter min mor og hun er simpelthen i vildrede.
Jeg skriver dette opslag i håb om at nogle kan hjælpe hende. Min mor er dybt ulykkelig og vil jo gerne have at Felix har det godt og at der bliver taget hånd om problematikken.
Hvis det er relevant, så er han en blanding af bl.a. pekingeser og noget andet jeg pt. ikke kan huske. Et skud i tågen er at han vejer 5-6-7 kg. Jeg har vedhæftet et billede af ham.
Jeg håber at der sidder nogle derude der kan hjælpe hende/os i forhold til hvordan vi skal gribe situationen an.
Mange hilsner fra
Sandra
sep 2020
Følgere: 20 Emner: 38 Svar: 862
Jeg selv ville tænke smerter/stress og utryghed, eller den måske lider af separationsangst og dermed en dårlig psyke. Det kan simpelhent være vidt forskellige ting, der stikker i alle retninger.
Hvis jeg overtog en hund i dag fra en anden, ville jeg som det første bestille tid hos hundenes kropsbehandler. Jeg gør brug af hende her til langt de fleste gennemgange/justeringer : https://kibaji.dk/?fbclid=IwAR2Oe6XELkPH2v-ZsAOlkB789HGrl32CdAIwNpDixBhjtEqCnsZa3CRXgKA
Håber nogen kommer på banen og måske kan anbefale dig en adfærdsbehandler, jeg kender ikke selv nogen.
Pøj pøj til din mor og ikke mindst hunden
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.286
mar 2024
Emner: 1 Svar: 2
jan 2019
Indtil da, kald hunden væk fra situationen i stedet for at tage ved den, hvis du vil stoppe den når den klør sig fx, så klap i hænderne, eller noget andet som kalder hunden ud af situationen, kommer der nogen så kald hunden hen til dig i stedet for at tage fat i den,
Obs klør den meget så undersøg lige for lopper
jan 2019
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Når det så er sagt, så er der også hunde der gør præcis som du beskriver, fordi de kan.
Så kan det være manglende opdragelse, manglende grænser, eller fordi hunden er blevet flyttet fysisk så mange gange at den nu har fået nok.
Det er svært at svare på når ikke man har set det selv, måske det var en ide at opsøge en adfærdsbehandler. For jeg tænker at der er forskel på hvordan man løser problemet, alt efter hvorfor hunden gør det.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 88 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.514
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.453
At hunden reagerer sådan når dens grænser bliver overskredet ( bliver fysisk skubbet væk/holdt) kan være tegn på, at dens grænser er blevet overskredet mange gange, og den derfor mangler tillid til mennesker.
Og når nu den klør så meget, så er der altså et eller andet galt med hunden. Lopper, allergi, demodex, ja, det er mange ting, som er grunden til kløen og hunden skal til dyrlægen
mar 2024
Emner: 1 Svar: 2
sep 2020
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Adfærd som den beskrevne kan være alt fra dårlige tænder (hvilken den blanding har i 99% af tilfældene) til ressourceforsvar.
Man må undersøge alt fra en ende.
jan 2019
Det kunne jo ret faktisk bare være at hunden bliver behandlet forkert
I den her tråd syntes jeg faktisk det er ret indlysende at en hund som lige er flyttet ind, den “skubber” man ikke til, hunden mangler jo tillid til sin nye ejer.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 88 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.514
Overordnet kan det jo også være at hunden har en bagage som ikke kan rettes .. det er trist for den ældre dame og klart en af mine bekymringer da jeg kiggede efter voksen hund at man ikke kunne være sikker på at få hele hundens historik ..
uanset så håber jeg det løser sig for både ejer og hund ..
sep 2020
At komme til kropsjustering er faktisk for langt de fleste hunde en behagelig oplevelse og så opdager en behandler, hvis der er noget galt, så det er mit førstevalg.
1) Så behøver jeg ikke gætte på om der er noget galt.
2) Som skrevet så er det for langt de fleste hunde en rar oplevelse, så allerede her laver jeg noget positivt med hunden. Fejler den ikke noget, så får den en god gang massage og det er altid godt.
Jeg er typen, der godt kan lide, at vide hvad jeg har "I hænderne" og for mig er det et godt sted at starte på et nyt venskab
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.963
Men hun kan forsøge træning først og virker det ikke eller flytter adfærden sig i stedet for at forsvinde så indikerer det at årsagen er fysisk
Ofte er det em kombination
Jeg ville give hunden anxitane eller Kalm foder også for at mindske stress. Der er sket meget i hans lille liv på kort tid
Men få en rådgiver ud i stedet for at få ti forskellige gæt online for vi kan kun gætte når vi ikke har set hunden og udredt situationen mm
okt 2023
Følgere: 86 Emner: 24 Svar: 2.542
Når dette er sagt ville jeg faktisk, som Malene foreslår, lige tage forbi en dyrlæge, hvis jeg overtog en voksen hund. Dette både for at få hunden roligt mærket igennem, tjekket tænder og så i øvrigt give hunden en fredsommelig oplevelse med dyrlægen.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 618 Svar: 3.633
Trille havde for resten, virkelige dårlige tænder, og fik hevet en masse ud efterfølgende.
Hun var derudover en virkelig fantastisk hund, og sjov
Ny hund knurrer/bider