Spørgsmål til adfærd hos schæfer {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg vil gerne høre jer om følgende adfærd hos en schæferhund, som er en trænet førehund og som har været i prøve hos mig.
jeg vil gerne høre, hvad I tænker om, hvorfor den gør som den gør.
Jeg har haft den I lejlighed hvor jeg bor.
Eksempel 1: Når nogen går forbi ude på trappen, så gøer hunden et par gange. Dog når det er nat, og jeg ligger inde på mit soveværelse, og hunden ligger i sit bur, som ikke står i soveværelset med mig, så gøer den ikke. Den siger ikke en lyd selvom folk går forbi på trappen.
Det skal siges, at hvis det er dag, og den ligger i sit bur, så giver den lyd når der går nogen forbi.
Hvad er jeres tanker om, hvorfor den gør som den gør?
eksempel 2: Når jeg står op om morgenen, og forlader lejligheden for at hente noget mad til den, som står i kælderen, så siger den ikke en lyd, men hvis jeg forlader lejligheden, og den er i sit bur, for fx. at smide skrald ud, så piber og hyler den.
Hvorfor tænker I at den gør som den gør?
Eksempel 3: Den kan ikke være alene hjemme, men den kan være alene ude i bilens bagagerum.
hvorfor tror I det er?
Eksempel 4: Når den har sin førebøjle på, så opfører den sig eksemplarisk. Når bøjlen kommer af, og den fx. ligger under mit bord på arbejde, og hvis der kommer mennesker ind på mit kontor, så gøer den af dem. Det gør den ikke når den har bøjle på.
hvorfor tror I det?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.403
Jeg mener at en Schæfer er den bedste allround hund, ment på den måde at mine hunde altid har fungeret, uanset hvordan mit liv så har set ud, de elskede alle som en børn også selvom jeg ingen har osv.
Men jeg tror faktisk ikke at det er en race der egner sig som førehund. Den passer på dig, ingen tvivl om det, det vil den altid gøre, men der skal ske langt mere for den, end "bare" at passe på dig. Du skriver om meget stilletid og det er racen ikke egnet til. Ikke at nogen race skal være I bur, men en aktiv hund som en Schæfer skal slet ikke.
Ikke at den ingen tænd/sluk knap har eller at den ikke kan forholde sig i ro indendøre, men det er ikke en selskabshund du har.
At den har en adfærd når den har bøjlen på og en anden uden, giver jo god mening, i og med at med bøjlen på er den på job, og uden er den ikke på samme måde.
Alle mine Schæferhunde har altid elsket bilen, de har altid elsket at komme med, de har alle fundet ro i den og har alle kunne ligge alene i den, også i længere tid.
jan 2020
Følger: 11 Følgere: 3 Emner: 14 Svar: 47
Den har været i bur fra hvalp, så ikke noget jeg har bedt om.
Det er heller ikke en klasisk schæfer, men det de kalder en altdeutsche schæfer.
jeg vil bestemt ikke mene den har haft meget stilletid.
Den har været på arbejde og ført 12 km hver dag, udover andet stimulation.
Det skal så siges, at den heller ikke er hos mig mere.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.225
Hvad sker der hvis ikke du har den i bur?
jan 2020
den var kun i bur om natten, når vi skulle sove.
Igen, den er vandt til at være i bur fra den var hvalp.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
Eller de skal i hvert fald bruges med seriøs tanke for hvad der er bedst for hunden, frem for hvad der er nemmest for mennesket.
maj 2007
jan 2020
jeg ved ikke, om du har læst hele opslaget til ende, eller om du kun reagerer på "bur".
Som nævnt tidligere, så var den kun i bur om natten, når jeg også gik til ro.
maj 2007
jan 2020
kl 6: stå op, hente mad til hunden
Mens hunden spiser gør jeg mig klar:
6.15-6.45: ud i et naturområde hvor hunden kan være fri, lufte og bare være hund. En gang i mellem, en target øvelse, indkald og vente.
6.45-8.00: En gåtur på 6 km til arbejde. her har den bøjle på og skal arbejde. den skal finde kanter, følge kommandoer om at gå til højre, venstre, gå frem. den skal her, på egen initiativ lede mig uden om forhindringer. Løbehjul, cykler M.M.
8.00-8.15: Ankommet til arbejdspladsen, her får den 15 min til at tisse af, gøre hvad den skal før vi kommer ind på arbejde.
8.15-10.00: Her laver den intet. Den ligger under mit bord på arbejde. Det skal dog siges, at bevæger jeg mig ud af kontoret, så kommer den med. Ellers ligger den og slapper af på sit tæppe.
10.00-10.15: ud og få noget frisk luft. Her kan den lufte, snuse og lave hvad den vil.
10.15-11.30: Inde på kontoret igen.
11.30-12.30: Luftetur og frokost for mig. Her tosser vi, laver lidt forskellige øvelser, leger, og den løber frit.
12.30-14.00: Inde på kontoret.
14.00-14.15: Lufte, og gøre klar til at gå hjem.
14.15-15.30: Føre 6 km hjem i bøjle.
15.30-18.00: Her er den bare hjemme sammen med mig. hvis jeg skal i butik eller lign, eller har gøremål, så kommer den med. Afhængigt af, hvad jeg skal, så har den bøjle på, eller kommer med bare i snor.
Jeg har en have som den regelmæssigt bliver tilbudt for at komme ud i, hvis den skal noget i den periode.
18.00-18.30: Aftensmad.
18.30-20.00: Afslapning i huset.
20.00-21.00: En god lang gåtur. her er den typisk fri uden line eller lignende.
21.00-21.30: Afslapning og gøre klar til at gå i seng.
21.30-21.45: Sidste tur ud for at lufte hvis den skal noget.
21.45-6.00: I bur og godnat.
jan 2020
Det er helt okay du har den holdning
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.287
Schæfere er generelt ret vagtsomme og vil gø når der sker noget, undtagen i de situationer hvor den har lært at lade være, fx om natten og når den har bøjlen på
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Det lyder for mig ikke umiddelbart som en understimuleret hund.
Forstår så heller ikke helt nødvendigheden af bur.
At den ikke kan være alene hjemme i dit hus/lejlighed men godt i bilen. Kan hænge måske være fordi den er tryggere i bilen end i hjemmet eller fordi den har modtaget målrettet træning i at være rolig i en bil, men måske ikke i et hjem ?
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.250
Og ja, så er det en schæfer, og en schæfer giver lyd, når den er en schæfer
jan 2020
Du har ret, det er ikke et problem, men bare spørgsmål som jeg ikke forstår
Anne, planen er også, at den skal med ud og løbe
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.436
jul 2006
jul 2006
jan 2019
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 260
om det er i et åbent bur, en kurv eller på gulvet så har hunden et valg.
men Edis skriver:
"hunden ligger i sit bur, som ikke står i soveværelset med mig"
En Schæferhund er tæt knyttet til sin ejer, og følger sin ejer i tykt og tyndt.
(hvilket den også gør når den er med i bilen)
I de 30 år jeg har haft denne race, så tror jeg ikke, at de en eneste gang ikke har ligget i soveværelset eller lige udenfor i gangen, selvom de har haft fri adgang til hele huset.
(Har aldrig brugt et bur indenfor)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.650
og lade den sove hvor du er
jan 2019
Det er tilsyneladende ikke et problem for flertallet
maj 2007
jan 2019
jul 2006
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.650
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.889
Denne hund er på arbejde hele dage og sammen med ejer hele dagen, tror faktisk at det kunne være godt for hunden for så kan den få slappet helt af uden at skulle forholde sig til ejer.
Synes altså nogle gange at det bliver lidt hysterisk med hvordan man burde ha hund, men fakta er at hunde og mennesker og deres samvær er meget forskelligt og nogle gange burde man måske prøve at sætte sig ind i den beskrevne situation inden man udtaler sig negativt om andres måder at holde hund på.
jul 2012
jun 2008
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.188
Hvad gør det ved dem da ?
jan 2006
Hvad nu hvis man har et "bur", der er lavet af træ - kan det så betegnes som en "kasse" ? Og er det så
A - synd for hunden at være i det
B - ikke synd for hunden at være i det
.. og er der noget som I herinde, IKKE synes er synd for hunde .. eller er det kun og udelukkende, hvis man har hund PRÆCIS på jeres måde, at det er OK ???
Jeg har opdraget mine hunde til at komme når der bliver kaldt - mao, de kan luftes uden snor og spæne rundt som de lyster ... det er der rigtigt mange´s hunde herinde der IKKE kan, så de bliver lufter i snor, med de begrænsninger det indebærer.
Er det synd ??
Altså for mine hunde, at de er opdragede ?
Eller jeres, som ikke er, og derfor skal gå i snor?
Jeg forsøger bare lige at finde rundt i reglerne .. men sådan helt generelt er jeg kommet frem til at .. ja, stort set alt er synd for hunde - og at majoriteten af tråde egentlig kunne kortes ned til
Du er en herredårlig hundeejer og det er gigasynd for din hund
jul 2012
jun 2008
jan 2006
Præcis !
Det er jo formidabelt, at folk tror at alene det, at en hund bor i en hundegård gør, at den bliver "skør".
Jeg må indrømme, at jeg aldrig har haft brøkdelen af de problemer som jeg kan læse på folks profiler / de oprettede tråde, har.
Og min ene hund, er faktisk i hundegård !!!
jul 2012
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.695
Jeg kan da også komme med eksempler på katte-opdrættere der får flere kuld af indekatte og ikke kan magte at tage sig ordentligt af dem. Det betyder da ikke at jeg er modstander af alle opdrættere af indekatte "for jeg kan se hvor dårlige liv de har" - bare for at sætte den der generalisering i perspektiv.
Min næste hund kommer uden tvivl til at have bur indenfor og få mere intensiv bur-træning fra hvalp. Også med lågen lukket - gisp. Jeg kan slet ikke forstå folk skriver at bur er noget fanden har skabt; det er da et fantastisk redskab. De fleste redskaber kan bruges forkert, men hvorfor dog antage det værste pr. automatik.
Om man lærer sin hund at slappe af i bur, på tæppe, afbundet eller andet er jeg sådan set ligeglad med; jeg ved bare at jeg ser langt flere afbalancerede hunde, der kender deres bur og ved hvornår de er on/off.. end hunde hvor ejerne synes det er SÅ synd og til gengæld slet ikke giver dem reel pause, et uforstyrret (!) sted, og klare rammer og forventninger.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Jeg må indrømme at jeg er en af dem hvor jeg nærmest pr automatreaktion stejler lidt når jeg hører at folk putter hunden i bur. Det skyldes nok at jeg i løbet af de sidste ca 5 år har jeg oplevet et skred mod at helt almindelige mennesker er begyndt at bruge bure til 'opbevaring' af deres hvalpe i rigtig mange timer hver dag (hele natten og en lang arbejdsdag så er vi på 16-17-18 timer i døgnet). Det synes jeg ikke er iorden. Men nej, at hunden sover i et bur om natten er jo egentlig nok ikke så meget anderledes end min lille Penny, der ligger i sengen. Hun bevæger sig ikke specielt meget i de 7 timer vi ligger der Jeg har heller ikke indtryk af at Clinton overhovedet forlader sin pude på gulvet om natten. Det er ikke om natten at hunden har brug for bevægelsesfrihed
jun 2008
Man kan jo ikke tage afsæt i sit eget hunde hold, for der er så mange små tvist der kan gøre en kæmpe forskel for den hund det drejer sig om.
Feks bliver min hund stimuleret enormt meget af at bare være i samme rum som mig, da jeg har nogle udfordringer der påvirker både mig og hunden.
De første mange år jeg havde hende, gjorde jeg alt det jeg læste herinde, hun var stort set aldrig alene, vi gik flere lange ture dagligt, trænings hold flere gange om ugen. Samt trænings pas i løbet af dagen.
Jeg havde en hund der blev mere og mere sensitiv, især overfor lyde, havde adfærds dims på, trænende lyd dagligt men det blev bare værre, har måtte bærer hende hjem fra tur fordi det var eneste måde hvor hun ikke kvalte sig selv.
For et år siden ændrede vores dagligdag sig vildt,
Vi har vores egen friløbs mark, men lufte ture og træning er minimeret til næsten ingenting, men der er mulighed for at være med i dagligdags ting ude og inde, samt to hunde mere, to katte, heste og høns, hun forholder sig til.
Hun har stadig tendens til overstimulering men har aldrig set hende så balanceret og veltilpas.
Ja det var lige en lang ligegyldig beskrivelse, bare lige for at vise hvordan det også kan være.
For sidste år troede jeg bare at jeg havde en hund der var super sensitiv og angst men hun var bare overstimuleret og trængte til at kunne få ro i hoved.
jan 2020
Har I lagt mærke til, at ingen af mine spørgsmål/reflektioner rigtigt er blevet besvaret?
Nogle er kommet med lidt forsigtige bud, men udover det, ja, som en tidligere skrev, så er det fordømmelser, snak om bur og hvordan det ene er forkert og det andet er rigtigt.
jan 2019
Alene hjemme er også ret enkelt, hunden har formodentlig kun lært at være alene i bilen, ikke i huset, det skal trænes.
jan 2006
Er det?
Hvem er det da?
jan 2019
jul 2006
Spørgsmål til adfærd hos schæfer