2.280 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Fie F
Fie F
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67

7 måneder hund hopper op og bider 7 måneder hund hopper op og bider

Hej endnu engang
Hver lørdag står vi til hundetræning og hver gang træneren taler hopper min hund op og bider mig i ærmet og i hånden, han hyler.
Han vil gerne træne lige så snart vi skal lave øvelser.
Jeg kigger på alle de andre hunde (før kun 3, nu 22) som står pænt, snuser lidt rundt, nogen piver eller et eller vov, men intet til samligning med min.
Jeg bliver ked af det og frustreret!
Vi har fået afvide vi skal træne ro altså stoppe op på gåture og stå stille, så han lære der ikke skal ske noget, det går fint når det bare er ham og mig.
Andre gode råd, herinde fra?
Her hjemme er han rolig og afslappet, sover, træner går ture osv.
han er 7 måneder nu

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Empty a pond, remove the fishes and stones around it. 4.500 kr.
  • Brusearmatur 1.000 kr.
  • Montering af stikkontakter til hvidevarer 1.650 kr.
  • Udskiftning af 6 fliser i et toilet. Budget 1500,- 1.500 kr.
  • Rengøring, klipning, oprydning mv af lille gårdhave 1.780 kr.
  • Lagt fliser 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  7 måneder hund hopper op og bider
  • Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

#2   6. mar 2021 Har du en god øvelse til impulsekontrol

• #3   6. mar 2021 Hvad gør du imens?

Jeg ville så gå en helt anden vej og slet ikke dække hunden af når den jo tydeligvis ikke kan imødekomme de krav endnu.

Jeg gjorde det - og det er jo bare hvad JEG gjorde - at jeg jævnligt fyldte godbidder i hunden når hun forholdt sig i ro. Det er ikke sikkert det fungerer for alle, for min hund kan fx godt gå hen og blive opkørt og knurre utålmodigt efter mere guf, så det handler også om timing.

Og så er det nok også lidt i samme boldgade som den anden tråd - analyser situationen og find ud af, hvordan du kan sænke kravene og få succes. Evt. træk lidt væk fra de andre mens du stadig kan høre træneren? Har du et start/slut ord i træningen?

Normalt bruger jeg ikke godbidder til "der skal ikke ske noget" (fordi der jo netop ikke skal ske noget), men i mit tilfælde har det været succesfuldt at belønne den adfærd jeg vil se mere af og efterhånden trække tiden (øge kravene) for det jeg forlanger.

Det kan i mine øjne slet ikke sammenlignes med at stoppe op på tur og glo ud i luften. Det her er jo en helt anden situation.

• #5   6. mar 2021 Og så lige en anden betragtning:

Det er da skidefedt du har en hund som er glad og KLAR på træning smiley Det skal man ikke være ked af. Hunden skal bare lige fatte, hvornår den er på og hvornår den ikke er.

• Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

#6   6. mar 2021 Jamen jeg har forsøgt at ignorere men det gør ondt så det er svært.
    En dag knurrede jeg, men det var hjemme i haven(hvor det enlig sjælende sker) der stoppede han med det samme??????? Det har jeg dog ikke lige gjort siden.
    Belønner med godbid når han er i ro og slapper af
    Altså belønning af ønsket adfærd

• Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

#7   6. mar 2021 Ja altså jeg synes virkelig også han er god til øvelserne. Men jeg bliver virkelig ked af det for det bliver også svært for mig at have fokus på hvad træneren står og siger, jeg får det lidt som den med det umulige barn

• #8   6. mar 2021 Jeg ville ikke ignorere fordi hunden netop får et eller andet ud af at bide dig. Når den hyler, bider og flår i dig så tilfredsstiller den jo sit ønske om stimulering/aktivitet.

Hunden reagerede nok på at du lavede noget helt uventet - jeg tror næppe knurren er noget der virker på træningspladsen smiley
    Men når det er sagt så må du jo også godt sige stop til din hund. Har han lært et stop/nej/ned ord, så ville jeg da ikke tøve med at guide ham. Fortæl ham hvad du ikke gider og forstærk den adfærd du vil se mere af.

• #9   6. mar 2021 Jeg har selv haft en hund der havde meget svært ved at være i ro på træningspladsen. Det var især et problem til agility, når man ventede på at det blev ens tur.
    Han ville også begynde at gø og hoppe op og bare koble helt fra.
    Jeg belønnede ham når han var i ro, men når jeg kunne mærke at han nærmede sig at kamme over, så bad jeg ham aktivt om noget, som han så selvfølgelig fik belønning for. Enten stillestående (hvis man netop skal lytte til en imens) eller også lige gå en lille runde.

Jeg kunne også med tiden, finde på at bruge den med at dække ham af på afstand. Det var egentlig en øvelse han var super god til og hvor han fandt ro, og nogle gange havde jeg bare brug for at han var i RO uden for banen og ikke bare på-på-på og hele tiden skulle holdes igang for ikke at stresse (f.eks. især på en varm sommerdag, hvor han altså skulle "køle ned" mellem løbene).

• #10   6. mar 2021 Impulskontrol impulskontrol impulskontrol
    Du kan evt træne “forhold dig i ro på tæppe” derhjemme både inde og ude. Og så medbringe tæppet til træning.
    Husk aldrig belønne uønsket adfærd selvom det måske giver et øjebliks ro.
    Gå en god luftetur med hunden før træning, så den har brugt lidt energi og næse.
    Ellers så burde din hundetræner da have nogle gode forslag til hvordan du får indlært “pause” eller afbinding.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #11   6. mar 2021 Hunden i bilen. Ud når den skal lave noget.

Jeg er nok bare ikke tilhænger af den form for træning. En hund som gerne vil i gang. Hunde som bruger energi på alt muligt andet.

• Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

#12   6. mar 2021 Max jeg forstår ikke hvad du mener

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#13   6. mar 2021 Jeg ville have hunden i bilen. Så har du ro til at høre hvad din træner siger.

Når man så er klar til at træne henter man hunden. Hunden får så brugt sin energi på det den skal.

• #14   7. mar 2021 Lad hunden få brugt den ophobede energi før træning. Ud i en indhegning et kvarters tid og fræse af, så plejer der at være mere ro i hovedet til at kunne træne.

• #17   7. mar 2021 Det er vigtigt at holde målet for øje. Hvad er det man vil med sin træning? Er det normal unghundehold, hvor teenageren blot skal lære dagligdagsting og god opførsel. Eller er det et konkurrencehold hvor man opbygger grundprincipperne i en sportsgren.

Og så er der jo stor forskel på individer så der er ikke “one size fits all”. Kig på hvad der virker for jer/din hund

• #18   7. mar 2021 Er der 22 på holdet?
    Så kan jeg sgu godt forstå hvis hunden ender med at kede røven i laser - især hvis ejeren ikke selv kan sætte nyt igang.

• #20   7. mar 2021 Og hvordan når træneren ud til jer alle? Med 2 meters afstand osv så er der ikke noget at sige til hvis du ikke kan høre hvad træneren siger.
    Også selv hvis din hund havde siddet super stille.

• #21   7. mar 2021 Du har en hund der glæder sig til at komme i gang.

Det er super fedt! Det behøver du slet ikke være ked af smiley

Jeg har en der førhen SKREG (jo skreg sit flotte toller-skrig) og gøede smiley

For os hjalp det at få struktur på hvornår der var paue (ophold i træningen) og hvornår det er træning.

Efterhånden slapper hun af når jeg skal stå og lytte, men alder har nok også noget at sige. Hun er 9 år nu smiley

Ellers har hun ikke været den der har gået og snust imens jeg lytter, men det hjalp virkelig at få indlært "pause", så jeg (og alle andre) kunne høre noget smiley

Men sæt pris på at have en hund der bare vil i gang. smiley

• #22   7. mar 2021 Mit bedste råd er at blive skrevet op et sted hvor i er omkring 8 på et hold. Det synes jeg passer ret ok til at hunden både fornemmer der er andre til træningen og til at træneren når alle. Alle har jo ind i mellem spørgsmål eller problemstillinger de søger råd og vejledning til - det er jo derfor man går til træning! Og det skal man kunne nå rundt om også smiley og hvis første forslag ikke fungere (nu du er blevet anbefalet at træne ro på gå ture - så skal der være plads til man går tilbage til træneren og siger “det virker simpelthen ikke - har du andre forslag til problemet”).
    I mellemtiden mens du venter på et hold med plads og tid til rådgivning, så tar du de gode råd her fra tråden med dig og putter selv noget ind i træningen (det kan være øvelser i kender, eller nye øvelser du finder online inspiration til)

• #25   7. mar 2021 Jeg synes faktisk lidt det er en uskik det der med at hundeførerne står med hundene på råd og række og forventes at lytte. For enten må de fokuserer på hunden og at lære den at slappe af imens og dermed ikke 100% fokusere på instrukser osv. Eller de må fokusere på instrukser men så måske få indøvet nogen trælse vaner med hunde der prøver alt muligt for at få opmærksomhed, trækker mod de andre, bryder en dæk/sit de blev sat i osv... (men det er vist sådan man gør de fleste steder inkl der hvor jeg træner)

Så ideelt set tænker jeg at fido må blive i bilen til det er træningstid eller man må sætte sig på hug og ae/fodre osv så hunden er i ro uden at man behøver fokusere alt for meget på den.

Jeg ville under ingen omstændigheder bede om dæk/sit/plads osv - jeg kan jo ikke have fokus helt på hunden i denne situation, så jeg risikerer at belønne noget juks.

• #26   7. mar 2021 Engang imellem betaler det sig at læse ALLE indlæg - for da jeg nåede til #25 blev der endelig skrevet noget, der gav mening.

Du er til træning - ikke foredrag. Hvis træneren har behov for at holde længere enetaler, så sæt din hund i bilen.
    Og lad iøvrigt være med at krudte en hund af INDEN træning - det er da netop UNDER træning, at man har brug for dens energi smiley

• #27   7. mar 2021 Men der kan være brug for en kortere forklaring fra en træner, og i de tilfælde er det nu meget rart at man også kan koncentrere sig om hvad der bliver sagt smiley

Men helt enig med Michelle og Martine

• Fie F
    Fie F Tilmeldt:
    okt 2020

#28   7. mar 2021 Jeg er virkelig glad for alle jer der tager jeg tid til at svare.
    Træneren har tre hjælpetrænere.
    Hun præsentere en øvelse og vi udføre den.
    Min hund var inde et par gange til fremvisning for de andre, da han jo efter træneren er den der kræver mest træning.

• #29   7. mar 2021 Til DCH konkurrencer står dommerne også nogle gange og skriver og skriver eller diskuterer, inden man bliver vist til næste del på samme dommerhold.

Det kan godt trække lidt ud, så at stå og lave hygge-aktiveringsting i alt den tid kan godt blive lidt meget.

• #30   7. mar 2021 Det lyder som et meget stort hold.

Jeg ville finde noget mindre, hvor du bedre kan få hjælp smiley

• #32   7. mar 2021 Dixie har aldrig gidet at jeg rører ved hende. Hun vil i gang!

Så det er ikke altid løsningen.

Men ja, der kan være brug for det i forskellige situationer, men jeg ville også finde et andet hold, hvis der var meget snak.

Jeg er mest til de helt små hold, hvor træneren kommer over og hjælper, så øver man videre selv til træneren kommer rundt til en igen.

Eller at man er på enkeltvis smiley

• #33   7. mar 2021 #28 betyder det du skriver der at træneren tager din hund og viser en øvelse med den? Hvis ja, find et andet sted at træne smiley du kan ikke bruge til noget som helst hvad træneren kan med din hund! Du skal lære hvad du skal gøre for at få din hund til at gøre det du gerne vil have! Hvad træneren kan betyder ikke et hak, hun skal lære dig hvad du og din hund sammen kan.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#34   7. mar 2021 Personligt ville jeg ikke bruge tiden på,at arbejde med et problem, jeg kunne undgå.

• #35   7. mar 2021 Mine hunde skal lære at “holde pause” og være på. Så det trænes helt fra hvalp.
    Det har jeg brug for i dagligdagen, hvis jeg lige stopper og snakker med nogen på lufteturen eller nogen henvender sig under træningen. Og jeg har brug for det til konkurrencer hvor man ofte skal stå lidt tæt og vente på ens tur.

Så det vigtigste er hvilke mål man selv har for sin hund og sig selv.
    Hvis din hund har det for svært på et kæmpe stort hold, så find et lille hold i stedet. Dog kan jeg se mange gode ting ved et stort hold med flere instruktører, fordi du får undervisningstid som på et lille hold, og så får du masser af forstyrrelser foræret. Men det kræver jo at din hund kan kapere det.

• #36   7. mar 2021 Tinna - til en konkurrence antager jeg at hunden er temmeligt meget mere trænet end på et hvalpe- eller unghundehold, så der kan man jo faktisk bede den om at lægge sig, hvis det er hvad man ønsker, og faktisk forvente, at den gør det.

På det stadie har man forhåbentligt trænet de ting man kommer ud for til konkurrencer, herunder at skulle vente på tilbagemelding fra dommeren.

Til hvalpetræning ville jeg aldrig forvente at hvalpen lige kan ligge afslappet mens jeg hører beskeder.

En mulighed, hvis ikke det er praktisk at sætte den i bilen, er at indlære en "pauseadfærd" f.eks. at ligge på et tæppe (eller i et bur) mens der gives beskeder og instruktioner...
    Men det kræver jo at hunden allerede er trænet lidt og kan næppe anvendes på dag 1.

Jeg ønsker at min hund er på når vi træner - det mindste man kan forlange er vel at jeg er det samme så?

• #37   7. mar 2021 Jeg ønsker at min hund er på når vi træner - det mindste man kan forlange er vel at jeg er det samme så?

Måske skal jeg gå over til det engang så populære ... "det Michelle siger" ...
    Det er SÅ spot on, det der !!

Jeg har oplevet ventetid da jeg skulle på banen til VM .. jeg stod med en anden hf og ventede i en slags sluse. Der satte jeg mig selv ned i græsset og slappede af sammen med min hund.
    Men fra vi kom ind på selve banen var der drøn på - fuld opmærksomhed fra min side, og fuld opmærksomhed fra hans.

Lad os nu lige tage med i historien, at vi taler om træning på en træningsplads - og her giver det ingen mening at forlange at Fido skal koncentrere sig om hf - hvis hf står og lytter til en anden, og derved ikke koncentrerer sig om Fido.
    Det er jo bare uintelligent indlæring og at smide tøjlerne over til Fido "mor dig, jeg laver lige noget andet". Hvilket giver rigtig god mening, hvis man ikke befinder sig på en træningsplads - eller er ligeglad med, hvordan slutresultatet bliver.

Man træner på en træningsplads ...

• #38   7. mar 2021 Michelle, ja selvfølgelig er der forskel der smiley

Jeg fik taget det op i et generelt billede smiley

Jeg mener også kort sagt, pauseadfærd, men nej det kan ikke bruges fra dag 1 selvfølgelig smiley

Og helt enig i at det kræver man er på, hvis hunden skal være på.

Kommentér på:
7 måneder hund hopper op og bider

Annonce