7 måneder hund hopper op og bider 7 måneder hund hopper op og bider
Hej endnu engang
Hver lørdag står vi til hundetræning og hver gang træneren taler hopper min hund op og bider mig i ærmet og i hånden, han hyler.
Han vil gerne træne lige så snart vi skal lave øvelser.
Jeg kigger på alle de andre hunde (før kun 3, nu 22) som står pænt, snuser lidt rundt, nogen piver eller et eller vov, men intet til samligning med min.
Jeg bliver ked af det og frustreret!
Vi har fået afvide vi skal træne ro altså stoppe op på gåture og stå stille, så han lære der ikke skal ske noget, det går fint når det bare er ham og mig.
Andre gode råd, herinde fra?
Her hjemme er han rolig og afslappet, sover, træner går ture osv.
han er 7 måneder nu
okt 2020
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Jeg ville så gå en helt anden vej og slet ikke dække hunden af når den jo tydeligvis ikke kan imødekomme de krav endnu.
Jeg gjorde det - og det er jo bare hvad JEG gjorde - at jeg jævnligt fyldte godbidder i hunden når hun forholdt sig i ro. Det er ikke sikkert det fungerer for alle, for min hund kan fx godt gå hen og blive opkørt og knurre utålmodigt efter mere guf, så det handler også om timing.
Og så er det nok også lidt i samme boldgade som den anden tråd - analyser situationen og find ud af, hvordan du kan sænke kravene og få succes. Evt. træk lidt væk fra de andre mens du stadig kan høre træneren? Har du et start/slut ord i træningen?
Normalt bruger jeg ikke godbidder til "der skal ikke ske noget" (fordi der jo netop ikke skal ske noget), men i mit tilfælde har det været succesfuldt at belønne den adfærd jeg vil se mere af og efterhånden trække tiden (øge kravene) for det jeg forlanger.
Det kan i mine øjne slet ikke sammenlignes med at stoppe op på tur og glo ud i luften. Det her er jo en helt anden situation.
apr 2008
Det er da skidefedt du har en hund som er glad og KLAR på træning
okt 2020
En dag knurrede jeg, men det var hjemme i haven(hvor det enlig sjælende sker) der stoppede han med det samme??????? Det har jeg dog ikke lige gjort siden.
Belønner med godbid når han er i ro og slapper af
Altså belønning af ønsket adfærd
okt 2020
apr 2008
Hunden reagerede nok på at du lavede noget helt uventet - jeg tror næppe knurren er noget der virker på træningspladsen
Men når det er sagt så må du jo også godt sige stop til din hund. Har han lært et stop/nej/ned ord, så ville jeg da ikke tøve med at guide ham. Fortæl ham hvad du ikke gider og forstærk den adfærd du vil se mere af.
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.743
Han ville også begynde at gø og hoppe op og bare koble helt fra.
Jeg belønnede ham når han var i ro, men når jeg kunne mærke at han nærmede sig at kamme over, så bad jeg ham aktivt om noget, som han så selvfølgelig fik belønning for. Enten stillestående (hvis man netop skal lytte til en imens) eller også lige gå en lille runde.
Jeg kunne også med tiden, finde på at bruge den med at dække ham af på afstand. Det var egentlig en øvelse han var super god til og hvor han fandt ro, og nogle gange havde jeg bare brug for at han var i RO uden for banen og ikke bare på-på-på og hele tiden skulle holdes igang for ikke at stresse (f.eks. især på en varm sommerdag, hvor han altså skulle "køle ned" mellem løbene).
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.744
Du kan evt træne “forhold dig i ro på tæppe” derhjemme både inde og ude. Og så medbringe tæppet til træning.
Husk aldrig belønne uønsket adfærd selvom det måske giver et øjebliks ro.
Gå en god luftetur med hunden før træning, så den har brugt lidt energi og næse.
Ellers så burde din hundetræner da have nogle gode forslag til hvordan du får indlært “pause” eller afbinding.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
Jeg er nok bare ikke tilhænger af den form for træning. En hund som gerne vil i gang. Hunde som bruger energi på alt muligt andet.
okt 2020
dec 2008
Når man så er klar til at træne henter man hunden. Hunden får så brugt sin energi på det den skal.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
dec 2018
Og så er der jo stor forskel på individer så der er ikke “one size fits all”. Kig på hvad der virker for jer/din hund
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
Så kan jeg sgu godt forstå hvis hunden ender med at kede røven i laser - især hvis ejeren ikke selv kan sætte nyt igang.
okt 2006
Også selv hvis din hund havde siddet super stille.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.480
Det er super fedt! Det behøver du slet ikke være ked af
Jeg har en der førhen SKREG (jo skreg sit flotte toller-skrig) og gøede
For os hjalp det at få struktur på hvornår der var paue (ophold i træningen) og hvornår det er træning.
Efterhånden slapper hun af når jeg skal stå og lytte, men alder har nok også noget at sige. Hun er 9 år nu
Ellers har hun ikke været den der har gået og snust imens jeg lytter, men det hjalp virkelig at få indlært "pause", så jeg (og alle andre) kunne høre noget
Men sæt pris på at have en hund der bare vil i gang.
okt 2006
I mellemtiden mens du venter på et hold med plads og tid til rådgivning, så tar du de gode råd her fra tråden med dig og putter selv noget ind i træningen (det kan være øvelser i kender, eller nye øvelser du finder online inspiration til)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Så ideelt set tænker jeg at fido må blive i bilen til det er træningstid eller man må sætte sig på hug og ae/fodre osv så hunden er i ro uden at man behøver fokusere alt for meget på den.
Jeg ville under ingen omstændigheder bede om dæk/sit/plads osv - jeg kan jo ikke have fokus helt på hunden i denne situation, så jeg risikerer at belønne noget juks.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
Du er til træning - ikke foredrag. Hvis træneren har behov for at holde længere enetaler, så sæt din hund i bilen.
Og lad iøvrigt være med at krudte en hund af INDEN træning - det er da netop UNDER træning, at man har brug for dens energi
aug 2004
Men helt enig med Michelle og Martine
okt 2020
Træneren har tre hjælpetrænere.
Hun præsentere en øvelse og vi udføre den.
Min hund var inde et par gange til fremvisning for de andre, da han jo efter træneren er den der kræver mest træning.
aug 2004
Det kan godt trække lidt ud, så at stå og lave hygge-aktiveringsting i alt den tid kan godt blive lidt meget.
aug 2004
Jeg ville finde noget mindre, hvor du bedre kan få hjælp
aug 2004
Så det er ikke altid løsningen.
Men ja, der kan være brug for det i forskellige situationer, men jeg ville også finde et andet hold, hvis der var meget snak.
Jeg er mest til de helt små hold, hvor træneren kommer over og hjælper, så øver man videre selv til træneren kommer rundt til en igen.
Eller at man er på enkeltvis
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.368
dec 2008
dec 2018
Det har jeg brug for i dagligdagen, hvis jeg lige stopper og snakker med nogen på lufteturen eller nogen henvender sig under træningen. Og jeg har brug for det til konkurrencer hvor man ofte skal stå lidt tæt og vente på ens tur.
Så det vigtigste er hvilke mål man selv har for sin hund og sig selv.
Hvis din hund har det for svært på et kæmpe stort hold, så find et lille hold i stedet. Dog kan jeg se mange gode ting ved et stort hold med flere instruktører, fordi du får undervisningstid som på et lille hold, og så får du masser af forstyrrelser foræret. Men det kræver jo at din hund kan kapere det.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
På det stadie har man forhåbentligt trænet de ting man kommer ud for til konkurrencer, herunder at skulle vente på tilbagemelding fra dommeren.
Til hvalpetræning ville jeg aldrig forvente at hvalpen lige kan ligge afslappet mens jeg hører beskeder.
En mulighed, hvis ikke det er praktisk at sætte den i bilen, er at indlære en "pauseadfærd" f.eks. at ligge på et tæppe (eller i et bur) mens der gives beskeder og instruktioner...
Men det kræver jo at hunden allerede er trænet lidt og kan næppe anvendes på dag 1.
Jeg ønsker at min hund er på når vi træner - det mindste man kan forlange er vel at jeg er det samme så?
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
Måske skal jeg gå over til det engang så populære ... "det Michelle siger" ...
Det er SÅ spot on, det der !!
Jeg har oplevet ventetid da jeg skulle på banen til VM .. jeg stod med en anden hf og ventede i en slags sluse. Der satte jeg mig selv ned i græsset og slappede af sammen med min hund.
Men fra vi kom ind på selve banen var der drøn på - fuld opmærksomhed fra min side, og fuld opmærksomhed fra hans.
Lad os nu lige tage med i historien, at vi taler om træning på en træningsplads - og her giver det ingen mening at forlange at Fido skal koncentrere sig om hf - hvis hf står og lytter til en anden, og derved ikke koncentrerer sig om Fido.
Det er jo bare uintelligent indlæring og at smide tøjlerne over til Fido "mor dig, jeg laver lige noget andet". Hvilket giver rigtig god mening, hvis man ikke befinder sig på en træningsplads - eller er ligeglad med, hvordan slutresultatet bliver.
Man træner på en træningsplads ...
aug 2004
Jeg fik taget det op i et generelt billede
Jeg mener også kort sagt, pauseadfærd, men nej det kan ikke bruges fra dag 1 selvfølgelig
Og helt enig i at det kræver man er på, hvis hunden skal være på.
7 måneder hund hopper op og bider