{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.619 visninger | Oprettet:

Michael H
Michael H
Emner: 2 Svar: 20

Bidetræning {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Rottweilerhvalp på 13 uger.
Han har været en meget bestemt herre lige siden jeg fik ham for 5 uger siden.

Han bider meget i alt, især os. Vi har prøvet at få ham til at stoppe på alle mulige måder, som vi har læst, hørt eller fået fortalt.

Han er en ren Dr. Jekyll og Mr. Hyde. Hans seneste udfald, som virkelig har rystet os er, da vi sad og spiste aftensmad og han hoppede op med forpoterne for at se på lækkerierne. Min kone ville skubbe ham ned, men det fandt han sig ikke i og bed min kone hårdt. Min søn ville så fjerne ham og også han blev bidt. Da jeg brød ind knurrede han af mig hver gang jeg rakte min hånd ned for at tage fast i hans halsbånd. Så jeg måtte handle hurtigt og greb fast i halsbåndet og slæbte ham ud til afkøling.

Nåh men mit spørgsmål er egentlig om bidetræning er vejen frem, for sådan en hvalp, inden han graver sin egen grav. Og er der nogen gode klubber i nærheden af Glostrup.

Venlig hilsen

Michael

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidetræning
  • #1   28. dec 2020 Nej, bidetræning er ikke vejen frem.
    Man laver ikke bidetræning med en hund man ikke har styr på, og ikke en eneste seriøs klub vil lave bidetræning med en hund ejeren ikke har styr på og med en hund der har så alvorlige problemer som din.
    Du må meget undskylde, men jeg gyser og nakkehårene rejser sig på mig når jeg læser det du skriver, for dig og din hund lyder til at blive et livsfarligt par.
    Og jeg spørger mig selv, hvad har i gjort ved hvalpen siden den allerede som 13 ugers viser sådan en adfærd?

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#2   28. dec 2020 Som jeg skrev, har den været en meget bestemt herre lige siden jeg fik den som 8 uger.
    Hvis ik den fik sin vilje knurrede den.
    Den er ik særlig kælen, dvs når man vil kæle med den vil den hellere bide gnaske i en. Her er det jo så at at man skulle kunne sig og så vil den slippe. Men ham her bliver bare ved.
    Jep man kan gi den noget i munden og det gør vi også. Men 2 ud 3 gange vælger han hånden istedet for legetøjet.
    Det med knurreren og snapperiet er noget der er eskaleret hen af vejen.
    Ja jeg har lagt ham ned på ryggen og fået ham til at slikke sig rundt om munden i overgivelse. Og ja jeg har prøvet at stikke fingrene ned i halsen og ja jeg har sprøjtet vand i hovedet på den i et forsøg på at få den til at føle ubehag ved at bide. De 2 sidste ting er noget jeg har fået at vide ville hjælpe. Det første er bare noget jeg har hørt.
    Nu er det ik sådan at han gør det hele tiden men især ulvetimen er den værste og kan strække sig over 3 timer om aftenen, hvor han er konstant på, hvis han kommer til at kede sig.
    Det eneste tidspunkt han er kælen på er når han selv lægger sig på ryggen og vi kan klø og nusse ham på maven.
    Ud ad til at han helt normal og andre mennesker ville ikke ane noget når de bare møder ham. Undtagen engang jeg ville fjerne et stykke papir fra hans mund og han så snappede mig hårdt i hånden.

• #3   28. dec 2020 Hold da op, arme misforstået hundehvalp.
    Mit hjerte græder for den, og med den behandling den har fået kan jeg godt forstå at den opfører sig sådan.
    Den arme hvalp har jo ikke haft en eneste chance for at blive en glad og sund hund.
    Skynd dig at finde et nyt hjem til den så den får en chance for at få et ordentligt liv, for hos dig ender det med en aflivning inden hunden bliver et halvt år.
    Og lad være med at anskaffe dig en anden hund, for det du byder en lille hvalp er grove overgreb og er dyrplageri.

• Karin B
    Karin B Tilmeldt:
    jan 2008

Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 100
    #4   28. dec 2020 Hej Michael.
    Du er nødt at ændre din tankegang inden DU fuldstændig ødelægger den stakkels lille hvalp. De metoder, som du har brugt indtil nu, har fået hvalpen til at reagere som du beskriver. Det er ikke hvalpen, der er noget galt med. Hvis du vil have en glad og tillidsfuld hvalp, så skal du stoppe med det du har gjort indtil nu! Du misforstår fuldstændig din hvalp og gør en masse forkert. Få hjælp til at blive en bedre hundeejer og få viden om, hvordan man behandler en hvalp ordentligt. Du kan finde en dygtig træner/adfærdsbehandler her: https://sea-hund.dk/adfrdsradgivning

Jeg håber oprigtigt, at du vil lytte til min opfordring - det er venligt ment selv om det kan lyde som en hård kritik.

• #6   28. dec 2020 Jeres adfærd overfor hvalpen gør at I konstant overskreder dens grænser, så det er en helt naturligt at den reagerer som den gør.
    Det du beskriver er en meget misforstået lille hundehvalp.

Det er vigtig, at I hurtig kontakter en, som kan hjælpe jer og som anvender den nyeste viden indenfor hundeadfærd.

Kontakt dem der allerede er foreslået her i tråden eller DcH's hunde adfærdskonsulenter, de gør det gratis, de skal blot have kørepenge.
    https://www.dch.nu/kontakt-dch/hundeadfaerdskonsulenter.htm

• #8   28. dec 2020 Min hvalp (nu teenager) bed også meget, og havde bideflip hver morgen, hver formiddag, hver eftermiddag, hver aften, hver nat.... hun tog imod legetøj 0 ud af 50 gange. Det virkede ikke. Nogle hvalpe bider bare meget - og længe. Det er ikke fordi den er ude på at overtage verdensherredømmet.

Dog har hun aldrig knurret og vist den adfærd som din gør, men det er jo klart den gør det, når I har overfaldet den sådan. Jeg kan slet ikke forstå, at du undrer dig over, at din hvalp ikke gider kæle og er sådan på vagt over for jer. Gad du det hos én, der på jævnlig basis absolut overskred alle dine grænser, fastholdt dig og voldede dig stort ubehag?

Jeg er ikke kendt i området men de andre er kommet med gode forslag. Dem håber jeg, at I tager til jer, så I kan få noget reel og seriøs hjælp til at komme på rette vej igen.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#11   28. dec 2020 Jeg tror i misforstår mig lidt her.
    Det er jo ik konstant at jeg laver disse overgreb. Det er når han gang på gang bliver ved med at bide.
    Og så er det ting jeg har fået at vide fra en hundetræner.
    Snapperiet og bidemanien har intet med hinanden at gøre.
    Snapperiet opstår når jeg vil fjerne noget fra hans mund, som han ik må spise, eller fjerner han imod hans vilje.
    Han har aldrig snappet mig når han bider. Min mindste søn kan ik komme ind i stuen uden at hunden vil hen og bide ham i bukser og fødder. Den ligger sig simpelthen springklar når den ser ham og næsten hopper hen i hans fødder.
    Jeg har haft Rottweiler før og overhovedet ikke haft de samme problemer før, som jeg har med ham her.
    Hunden piver meget, som om den savner sin mor eller søskende, men kan måske også være at den har ondt, da nogen piv er mere intense end andre, men det er ikke så tit det sker. Da han vil hentet som hvalp, var han meget ked af det og hylede den mest hjerteskærende ulvehylen det meste af vejen hjem.
    I en alder af 9 uger gjorde han det første forsøg på at humpe mig, hvilket jeg fandt lidt tidligt at begynde på den adfærd.
    Jeg sover sammen med min hund og elsker ham over alt på jorden. Jeg er sgu ik noget monster. Jeg har en kontakt til en af hans søskende, som også lige er blevet solgt til en erfaren hundeejer. De fik den kun fordi de var meget erfarende, da beskeden fra hundeoodrætter var at hun var lidt bidsk og lidt vild.

• #12   28. dec 2020 Jeg kalder troll. To nye brugere oprettet samtidig med åbenlyst forældede tilgange til hundeopdragelse, og som med garanti kan få folk op af stolen.

• #13   28. dec 2020

profilbillede
  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#14   28. dec 2020 Julie jeg er ingen trold, jeg har et seriøst problem, der skal løses meget snart inden hunden bliver for gammel.

• #15   28. dec 2020 Selvom du ikke gør det hele tiden ændre det ikke på at det er en forkert og forældelede tankegang, som er med årsag til jeres problemer.

En hvalp/hund skal ikke tages fat i, sprøjtes vand i hovedet eller ligges på ryggen indtil den slikker sig om munden eller lignede, hverken en eller flere gange.

Man skal vise den, guide den og aflede den(når den gør noget uønsket), så den ved hvad den gerne må.

Humperi er pga. stress, det har absolut INTET at gøre med dominans, hvis du tror det.

Det er bestemt ikke normal hvalpeadfærd at pive hele tiden, hvis den har gjort det fra start, så tyder noget på at der ligger noget fysiologisk bag eller også er det en hvalp som seriøst er dårlig klædt på fra opdrætters side til at møde verden.

• #16   28. dec 2020 For mig lyder den som en ret normal hvalp - du skriver dem lægger sig klar til at bide i bukseben osv på din søn. Den slags gør legesyge hvalpe.

Intet af det du beskriver lyder for mig som en unormal og bidsk hvalp. Men det kunne lyde til, at du er godt i gang med at lære den ressourceforsvar, når den mødes med vold når den gør ting, som hvalpe nu engang gør.
    Vold avler vold ved du nok, og hvis du på den måde overskrider hundens grænser risikerer du, at den, når den bliver ældre, en dag siger fra og du er selv godt i gang med at lære den, at den eneste måde at sige fra på er med vold.

Bloker dens mulighed for at bide i stedet(luk den f.eks. væk hvis den bliver overgearet og vil bide) eller afled med noget mere acceptabelt (brug f.eks. godbidder og vis den hvad den gerne må gøre i stedet)

• #17   28. dec 2020 Retur til opdrætter lige med det samme.
    Kan man ikke håndtere en lille hundehvalp, så kommer der først rigtigt store problemer omkring kønsmodning og psykisk modning.

De ting du har fået at vide er dybt forældede. Man får en ængstelig utryg hund med de metoder, og aldrig en hund i god balance.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#18   28. dec 2020 Ok jeg kommer ik meget videre herinde.
    Kvinderne kan kun komme med nedsættende meninger.
    Tak til herrene som i det mindste kommer med noget konstruktivt. Jeg går videre med det der.
    Den med hunden på ryggen er min egen fejl. De 2 andre er råd fra min kvindelige hundetræner.
    Godnat og sov godt.
    Peace love and harmoni, Im out.

• Karin B
    Karin B Tilmeldt:
    jan 2008

Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 100
    #19   28. dec 2020 Desværre har du fået forkerte og dårlige råd fra din træner. Det er ikke alle trænere som er dygtige eller Up to date med træningsmetoder. Jeg håber stadig, at du vil tage de gode råd herfra med dig.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#21   28. dec 2020 Hej Krumme, jeg lægger lidt godbidder rundt omkring som han kan søge efter. Han er ikke så ferm endnu med sin næse, bruger øjnene mest.
    Jeg vil gerne gå længere ture med ham, men er begrænset af at han er en hvalp og en hund der bliver stor må jo ik gå så langt endnu.
    Jeg bruger meget afledning og har købt alskens legetøj, selv gulvskruppe og toilet børste, der kan stimulere han gummer.

• #22   28. dec 2020 Michael - det har da ikke noget med køn at gøre. Om rådene kommer fra en træner af hunkøn ændrer da ikke på, at det er forældede teorier om dominans, der ligger bag.

Det er virkeligt uhyre sjældent, at en hvalp på kun 13 uger er aggressiv - som i helt afsindigt sjældent.

Du nævner, at du var overrasket over, at den humpede dig så tidligt - det er faktisk relativt almindeligt for små hvalpe. I den alder har det ikke meget med hormoner at gøre, men er typisk et udtryk for stress - at de er blevet lidt for overgearet og ikke helt magter situationen. Så humperiet er en slags overspringshandling i den situation.

Prøv at lægge tanken om dominans, aggression osv. til side og se hvalpen som det den er - en hvalp. Den har ikke underliggende motiver om at overtage herredømmet. Den gør det, den synes betaler sig her og nu - det er sjovt at trække i bukseben f.eks.
    Vis den hvad du gerne vil have I stedet for at "overfalde" den når den gør noget forkert

• #23   28. dec 2020 Og jeg bliver nødt til at kaste favoritlinket på banen - Prøv at kigge på de artikler her.
    Der får du ikke kun den videnskabelige forklaring på, hvorfor hundene gør, som de gør - men også rigtig gode og uddybende forklaringer på, hvordan du kan træne dig ud af de fleste situationer smiley
    https://www.dyrefondet.dk/oplysning-om/myter-om-hunde/

• #25   28. dec 2020 Omg smiley smiley smiley smiley

Jeg kan se, at min hundehvalp skulle have været retur til opdrætter. Jeg kan se, at der var noget HELT galt med ham og at det aldrig ville være kommet til at gå smiley smiley smiley

I er fabelagtige herinde (med et par undtagelser i tråden heldigvis) ... hold nu op altså smiley

Jeg er alligevel glad for, at jeg valgte at beholde ham .. for han er faktisk en helt OK hund idag smiley smiley smiley

• #27   28. dec 2020 Jeg tror at det løb er kørt.
    Jeg tror på, at med de overgreb hvalpen har været udsat for, vil den aldrig nogensinde få fuld tillid til til ejeren.
    Skal den have en chance for at blive gammel, så skal den hen til nogle mennesker der har viden om hundeadfærd og som den kan få tillid til.

• #29   28. dec 2020 Aj stop nu !!!

Hvis ejeren er interesseret i at få noget kvalificeret hjælp, så kan forholdet da uden problemer rettes op. Hvalpen er 13 uger for pokker da.

Det er en hvalp, der har fået lidt for store bukser på fra starten - og blot skal guides i rigtigt og forkert.
    Den slår mig ikke som en hvalp der, skønt den er blevet forkert håndteret, er slået helt ud.

Det første skridt på vejen er da, at ejeren søger hjælp - det er alt for tidligt at opgive det der.

• #30   28. dec 2020 Jeg er enig med Martine, dog bekymre det mig lidt at en 13 ugers hvalp kan få en voksen mand så meget fra konsepterne at han er nød til nærmest at "volde" den...
    Hvad så når den er 1 år og begynder at blive rigtig kæk....?

• #31   28. dec 2020 Men spørgsmålet er vel ikke om hvalpen kan rettes op, men om ejer kan.
    Han har allerede takket af i tråden smiley

• #32   28. dec 2020 Anne Julie -

Ved korrekt håndtering og guidning, burde det ikke være nødvendigt når hunden er 1 år smiley

• #33   28. dec 2020 #31

Det havde jeg nok også gjort, hvis jeg var ham ....

• #34   28. dec 2020 " Ok jeg kommer ik meget videre herinde.
    Kvinderne kan kun komme med nedsættende meninger. "

Der bliver nu givet gode råd inden TS skriver dette. Så er jeg bange for at han ikke ser, at hans metode nok ikke er den rigtige smiley

• #35   28. dec 2020 Haha jeg havde sørme heller ikke en hvalp der på noget tidspunkt ville kæles sådan, da hun var 13 uger. Gnaske og bide var yndlingsbeskæftigelsen kom du bare i 1 meters radius af hende smiley smiley

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#36   28. dec 2020 Jeg har ikke helt takket af, har bare noget andet at lave lige i øjeblikket.
    Jeg vender tilbage, og ja jeg tager imod alle de gode råd jeg kan få.

• #37   28. dec 2020 Havde jeg nu været færdig med min adfærdsuddannelse, havde jeg tilbudt at komme forbi; det er jo næsten lige om hjørnet.

Tror sagtens ejer kan lære det, de skal bare have nogle ordentlige redskaber at arbejde med.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #39   28. dec 2020 Start til træning. En sådan hund skal bruges. Brug tid på at finde et sted hvor man har erfaring med racen.

Du har gjort ting i bedste mening. Erkend at du er blevet forkert vejledt. En hund som helt sikkert skal have faste rammer. Ikke en hund som man "slås"med.

Det er dig der er den klogeste. Find løsninger som undgår konflikt. Feks kunne du holde hunden væk når der er mad på bordet. Det er helt naturligt for den at ville kæmpe for maden.

Det undgår du ved at den har sit eget sted(kødben). På Den måde styre du hvordan tingene skal være. De ting du ønsker,skal den lære stille og roligt. På en god måde.

• #40   28. dec 2020 Isabelle - jeg tænker da ikke, at hvalpen har fået manden til helt at miste besiddelsen og ty til vold. Han har jo spurgt om råd og derefter gjort det, han er blevet rådgivet til - ikke i afmagt men pga uhensigtsmæssig vejledning.

Nu spørger han så efter hjælp igen og bliver mødt med "aflever den retur" o.l. det ville jeg sgu nok også blive lidt frustreret over.

Anni - så en 13 ugers hvalp er simpelthen ødelagt? Så set vi bare lige bort fra alle de ejere, der i løbet af deres liv som hundeejere lærer ting og bliver klogere og derfor ændrer deres tilgang til træning og opdragelse 180 grader - og Fido lærer faktisk, at tingene har ændret sig.
    Hunde er ret fantastiske - selvom man fejler i første omgang kan man i de fleste tilfælde faktisk ændre tilgang og få succes med det.

Synes måske folk lige skal trække vejret engang - det er en hvalp på 13 uger, løbet er da ikke kørt, der skal bare ordentlig vejledning til

• #42   28. dec 2020 Undskyld Isabelle, det var ikke dig, men Anne Julie, der skrev det.

• #44   28. dec 2020 Michelle, hvis du læser hvad jeg skriver, så er det ikke at jeg påstår at hvalpen er ødelagt total. Jeg skriver endda, at hvis den kommer hen et sted, hvor man ved hvad man har med at gøre, så kan den sagtens rettes op.
    Samt at jeg skriver at jeg tvivler at den kan blive gammel med den ejer den har.
    Og fuldkommen enig, hunde er fantastiske væsener og hunde glemmer aldrig, speciel ikke det de har lært i prægningsfacen.
    Hunden vil aldrig glemme det ejeren har udsat den for og vil aldrig komme til at stole fuldstændig på ejeren.
    Som Isabelle skrev, man skal ikke sammenligne hunde og mennesker, men gør det nu alligevel.
    Ville du nogensinde komme til at stole fuldkommen på en person der har behandlet dig så uretfærdig og endda brugt vold over for dig ?

• #45   28. dec 2020 Anni - der er altså sindssygt mange hunde, der har fået en mindre end god start med deres ejer, indtil de, f.eks. pga adfærdsproblemer, opsøger ordentlig hjælp og ændrer kurs... Det havde selvfølgelig været ønskværdigt om hunden ikke først havde fået de kedelige oplevelser, men jo, selvfølgelig kan både ejer og hund lære, at nu gør ejer ikke længere x eller y.

Hvis man blot fremadrettet er forudsigelig og til at stole på, så kan hunden såmænd godt lære det også

• #46   28. dec 2020 Naturligvis kan den da det !!!

Jeg er intet overmenneske, og jeg har da ind imellem været uretfærdig overfor mine hunde.
    Eksempelvis når jeg ikke kan finde mine nøgler, har travlt og bare SKAL afsted. Drøner rundt, bandende og svovlende over at jeg ikke har styr på mine ting .. og så render hunden pludselig i vejen. "Gå nu VÆK, din åndssvage køter !!!!"

Ikke noget jeg er stolt af, drønuretfærdigt og giver INGEN mening i Fidos hovede .. men det er sket, og jeg tror nu de fleste af os ind imellem laver fejl overfor vores hunde.

Undtagen naturligvis alle overmenneskerne smiley

Jeg har nu vænnet mig til, at sætte hundene i hundegården INDEN jeg gør mig klar til at spæne ud af døren. Et langt liv har endnu ikke lært mig, at være i god tid, når jeg skal på arbejde ...

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#47   28. dec 2020 Jeg har fået kontakt til en person herinde fra, og går videre den vej. Tak for de råd og oplysninger jeg har fået.

• #48   28. dec 2020 Jeg skrev altså ikke at TS har mistet besindelsen og været voldelig....

Men beskrivelsen TS selv har givet ligger lagt over, hvad man udsætter en 13 ugers hvalp for. I min verden.

• #50   28. dec 2020 Anne Julie dog bekymre det mig lidt at en 13 ugers hvalp kan få en voksen mand så meget fra konsepterne at han er nød til nærmest at "volde" den...

Og det er så blot det jeg siger - jeg tænker ikke han er "så meget fra konsepterne", men derimod at han blot har gjort, som han er blevet rådgivet til. At vende hunden om på ryggen til den "overgiver sig" er jo desværre ikke et sjældent råd, selv i dag hvor de fleste burde vide bedre.
    Og er det den vejledning man får, jamen så er det jo for mange sådan man gør.

Michael - dejligt du har fundet hjælp, så håber jeg blot, det fremover bliver lidt mindre konfliktfuldt for jer at holde hund smiley
    Husk på, uanset hvor du måtte søge hjælp, at enhver kan kalde sig hundetræner og adfærdsbehandler, det er ikke beskyttede titler og kræver ingen særlig uddannelse. Så man skal være kritisk med de råd, man tager til sig, også selvom de sikkert gives i bedste mening smiley

• #51   28. dec 2020 Husk på, uanset hvor du måtte søge hjælp, at enhver kan kalde sig hundetræner og adfærdsbehandler, det er ikke beskyttede titler og kræver ingen særlig uddannelse. Så man skal være kritisk med de råd, man tager til sig, også selvom de sikkert gives i bedste mening smiley

Amen smiley

• #52   28. dec 2020 Vi har nok alle været uretfærdig over for vores hunde og har råbt efter dem at de skal gå væk eller stoppe med det de er i gang med.
    Men der er altså stor forskel på at blive råbt efter og korporlig voldelig afstraffelse.

• #53   28. dec 2020 Anni - og mange mange hunde har oplevet netop den type afstraffelse TS beskriver. Nogen af dem har reageret med div. adfærdsproblemer. Og af disse har en god del også aflært sig disse problemer, når ejer har formået at ændre taktik. Alt er altså ikke tabt, fordi man ikke var skidesmart da man fik hunden - og da slet ikke, når hvalpen er 13 uger gammel.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#56   3. jan 2021 Lille update:
    Jeg fik talt med en hundeadfærdsekspert og fik nogle gode råd med på vejen.
    Han bidder stadigvæk, men i meget mindre omfang og nok stadigvæk en smule i overkanten af hvad man kan forvente af en hvalp. Men nu kan min søn da i det mindste være i samme stue som hunden uden at blive jagtet rundt.
    Jeg er kommet igang med nej legen og han ved nu hvad et nej betyder, sådan da. ??
    Jeg er også gået godt igang med sit og plads kommandoen. Kan ikke vente på at juleferien er overstået til hundeskolen starter igen.
    Når han så går i frenzy mode, sætter jeg mig ned og tager et par tykke handsker på og lader mig bide i men jeg lægger ham stille og roligt ned på siden. Så taler jeg bare sødt til ham, indtil han bliver træt af at bide. Så fjerner jeg mig lidt og hvis han begynder igen gør jeg det samme igen.
    Dette tog mig 2 timer med indlagt tissepause den første dag. Ca 1 1/2 time den følgende dag osv.
    Nu tager det ikke engang 10 min før han vælger at gå hen og bide i noget legetøj istedet.
    Så nu kan jeg atter se en fremtid med min hund. ??
    Fandt ud af at far og farfar begge var hunde med topkarakterer inden for Bhp3 træning (eller hvad det nu hedder) nok derfor han stiller lidt størrer krav en den alminde familiehund. ??
    Så massere af træning er vejen frem.

• #57   3. jan 2021 Først og fremmest: dejligt din søn og vovse kan være i samme rum.

Hvad er ideen med, at han skal lægges ned på siden og fastholdes der?
    Jeg er helt med på at det forhindrer bideriet, men det kan man også forhindre uden fysisk at fastholde hunden i liggende stilling.

Og hvorfor lade sig bide (handsker eller ej), når det kommer over?

Dejligt hvis det hjælper jer, men jeg forstår ikke tankerne bag den fremgangsmåde.

• #58   3. jan 2021 Lige mine tanker Michelle...
    Må jeg spørge dig Michael hvilken adfærds-ekspert, du har haft inde over?
    For jeg må indrømme, at jeg lidt synes fremgangsmåden minder om nogle af de råd, du havde afprøvet, inden du skrev tråden her i første omgang?

Personligt ville jeg aldrig vælge en fysisk håndtering/fastholdelse af en hvalp, for at mindske en adfærd.

• #59   3. jan 2021 Handsker på for at omgås en hvalp på 13 uger?
    At udføre et semi-alfarul?
    Jeg vil også gerne vide hvem i alverden der har rådgivet dig - det er i hvert fald ikke en adfærdsterapeut der er opdateret.
    Jeg er, som nævnt tidligere, ikke færdiguddannet endnu, men kigger gerne forbi og hjælper - ganske gratis - for hundens skyld.

• #60   3. jan 2021 Yorkie - jeg er egentlig nysgerrig på tankerne bag... for jeg er ikke sikker på, det er tænkt ala alfarul, men kunne også bare være "nu holder jeg dig fast til du slapper af, så bliver du sluppet" - altså "forhold dig passivt" forstærkes af "bliv sluppet fri".

Det kan selvfølgelig også bare være et alfarul, men synes egentlig ikke helt det lyder sådan.

Uanset, så er jeg ikke pjattet med at holde en hvalp fysisk fast på den måde som en del af træning/opdragelse - men der er trods alt forskel på, hvad formålet med det er

• #61   3. jan 2021 Han skrev jo, at det var en herinde fra, så jeg går ud fra at det er Lens - det lyde også som hende...

Jeg ville nu hellere ikke lave "alfarul" og lægge hunden på siden, og hellere ikke bruge handsker.
    Jeg har endnu aldrig hverken set eller hørt om at en seriøs adfærdsbehandler anbefaler sådan noget.

• #62   3. jan 2021 Jeg vil ikke gætte på hvem behandleren er, jeg håber blot vedkommende har været i hjemmet og set hvalpen/situationerne og ikke bare har vejledt online. Det lyder nemlig som om, rådene er givet online

• #63   3. jan 2021 Michelle, for mig lyder det bare som overkill at skulle ty til metoder som fastholdelse af hvalp og tvinge den til at ligge for at få den til at stoppe med at bide ; det må kunne gøres ved at træne positivt (hvilket jeg ikke ser fastholdelse som).

• #64   3. jan 2021 Anni - jeg kan da ikke se her i updaten, at det er én herinde, han har talt med?
    Og Lens er uddannet hos Hund og Træning. Jeg er sten-sikker på, at det ikke er en metode, hun ville anbefale smiley

• #65   3. jan 2021 Karina, han har længere oppe i tråden skrevet, at han havde fået kontakt med en herinde til at rådgive ham.

• #66   3. jan 2021 Karina:

profilbillede
  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#67   3. jan 2021 Jeg holder jo ik hunden nede med press.
    Sørger bare for at den ik rejser sig op, for så bliver den mere kørt op.
    Når den ligger ned er den mere rolig og koncentrere sig kun om at bide i handsken.
    Hvis den står op fare den rundt og prøver at komme ind på mig fra flere vinkler. Og det får den kun kørt endnu mere op.
    Altså med mindre jeg har misforstået rådet, så synes jeg det hjælper og hunden lider ik overlast. Og jeg bliver ik tygget i stykker.
    Jeg sidder sammen med den og taler positivt til den.
    Den finder jo så ud at det på en positiv måde at jeg er stærkere end den.

• #68   3. jan 2021 Karina, nu vil jeg ikke udtale mig om hendes evner.
    Og jo, det lyder netop som noget hun ville anbefale.
    Men der findes altså rigtig mange uddannede adfærdsbehandler, som ikke er særlig dygtige, og der findes mange, som ikke er uddannet, men som er dygtige.
    En uddannelse er ikke automatisk et kvalitetsstempel.

Det andet har Yorkie svaret på.

• #69   3. jan 2021 "Når den ligger ned er den mere rolig og koncentrere sig kun om at bide i handsken."

...Men den skal slet ikke bide, hverken i dig eller handske.
    Den skal afledes til noget den må i stedet.
    Og uanset hvor blidt du holder hunden nede, så holder du den nede.
    At den finder ud af at du "er stærkere end den" tyder igen på dårlig rådgivning. Det handler ikke om at være stærk og dominans. Det er forældet og misforstået træning.

• #70   3. jan 2021 Uanset hvor meget du taler positivt, så er det altså stadig ikke positivt at blive fastholdt på den måde.
    - jeg er helt med på, at du ikke maser den ned i gulvet, men det er mig stadig meget imod at typisk til fastholdelse på en hvalp på den måde. Ja den bider formentligt mindre, den har jo ikke rigtigt noget valg... Det er stadig en grov overskridelse af grænser.

• #71   3. jan 2021 ...... og på et eller andet tidspunkt gider den måske Ikke mere finde sig i at blive fastholdt på den måde og så eksploderer den og man har hele gebisset i ansigtet....

• #72   3. jan 2021 *host*noget om ikke at svine folk til, bare fordi.....og slet ikke når ingen ved hvem det faktisk er, TS har snakket med*host*

Altså... Nu er min hund ikke en rotte, men en schæfer. Jeg indrømmer at da hun var hvalp, for små hundrede år siden, og jeg blev træt af at hun hang i mine bukseben eller ærmer, stak jeg et eller andet legetøj i munden på hende, og nussede hende til ro. Og ja, hun fik hjælp til at tilte ned på siden. Ikke hårdt, ikke tvang, bare et blidt puf, når hun havde lagt sig. Når hun så lå og gumlede, nussede jeg hende på maven til hun slappede helt af smiley Det har virket lige siden. Jeg har aldrig holdt hende, der har aldrig været tvang og hun har ved gud aldrig bidt mig smiley

Om det er en handske med en hånd i (det ville jeg nu ikke vælge, for lige om lidt kan sådan en rotte bide HÅRDT smiley ) eller et stykke legetøj, er nok hip som hap for hunden. Jeg ville nok bare stikke handsken, uden hånd, i munden på dyret.

• #73   3. jan 2021 Jeg har haft maller siden 2005 og vel vænnet mig til deres måde at være på. Indtil jeg fik min nuværende. Jeg har seriøst aldrig nogensinde oplevet noget lignende !
    Han fik de tidligere til at virke som søvngængere på valium !!!

Han bed og bed og bed .. og bed lidt mere .. det var helt idiotisk (men også ret sjovt, for jeg har ingen børn og det var kun mig det reelt kunne gå ud over).

Jeg vil ikke begynde at foreslå hvordan man skal bære sig ad med sådan en fætter - han nåede at blive lige knapt 3 inden det helt forsvandt .. blot sige, at HVIS din hund er i nærheden af den måde min var (hvilket jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved godt nok), men altså HVIS .. så ville JEG ikke forsøge nogen former for fastholdelse, og heller ikke lade den bide i mig.
    Handsker eller ej smiley

Men jeg er da lidt nysgerrig - hvor længe forventer man, at metoden skal pågå? For de bliver jo større og stærkere hele tiden.

Jeg vil mene, at du skal finde dig en eller anden rotte-klub, noget ph, noget igp .. og så begynde at gå der og lave noget forsvarstræning med den.
    Synes det giver voldsomt god mening at lære at styre ham i hans drifter - istedet for at modarbejde ham hele tiden.

Men fat mod - der er lys for enden af tunellen smiley

• #74   3. jan 2021 Yorkiebanden - du har ret. Jeg kiggede ikke tilbage i tråden, men læste kun den nye opdate smiley

Annie, ok måske du ved noget, jeg ikke ved smiley
    Jeg kender kun Lens som ubetinget fortaler for de positive metoder, og som "lige efter bogen" ift. den måde, Hund og Træning -teamet arbejder på. Og der er den metode, der beskriver her ikke ligefrem en del af pensum på adfærdsuddannelsen smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#75   3. jan 2021 Jeg er helt med Martine her. Mange problemer kan løses med træning. Et samarbejde hvor hunden får brugt sine drifter. Tænk hvor sjov hunden kunne have det når den får lov til at give den gas.

Der er så mange ting som man kan bruge i det daglige. Og selvfølgelig har man ikke styr på en hvalp når man starter. Det skal bare være sjov for hunden.

Fokusere på hvad der er godt i stedet for at stirre sig blind på problemer. Du har en glad og helt normalt hvalp. Nu skal der arbejdes for at få den som du vil have den.

• #79   5. jan 2021 Gad egentlig vide om det er Helen der har sendt de gode råd til TS? Det er da vist brugt før, i området omkring et bestemt bryggeri på Sjælland, at hunden fysisk holdes nede til den er "i ro", som det hedder på de kanter.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#81   9. jan 2021 Jeg bruger slet ik den metode metode mere.
    Den har hjulpet mig til at komme over det værste bideri.
    Men nu har jeg et nyt spørgsmål.
    Hvis hyppen ik er en form for dominans, hvad er det så?
    Det eneste der i øjeblikket trikker ham til at bide er når jeg er nede på knæ og han så kan komme op med forpoterne på min bagdel. Derfra går det hurtigt fra hypperi til at bide og til at miste kontrolen over sig selv, som han så småt er ved at opbygge.

• #82   9. jan 2021 Humpen er tegn på stress og overstimulering.

• #83   9. jan 2021 Det er typisk noget der sker, når hvalpen bliver lidt for overgearet/stresset f.eks. i forbindelse med lidt for vild leg, en presset situation e.l. hvor den ikke lige magter situationen. En slags overspringshandling der lige kan give afløb når hjernen koger over.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#85   9. jan 2021 Den havde godt nok lige søgt efter gufler, som jeg havde gemt rundt omkring på gulvet, og i den forbindelse lige glemt at pive at den skulle ud at tisse.
    Så da jeg sætter mig ned for at tørre op, rejser den sig og går hen og hopper op på mig.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#86   9. jan 2021 Hippie uden vuffer, ja det var i hvertfald ik mig der humpede den. ??

• #87   9. jan 2021 ja det var i hvertfald ik mig der humpede den. ??

profilbillede
  • #89   10. jan 2021 Jeg vil anbefale jer at få fat i en fornuftig og veluddannet adfærdsbehandler, så du kan få et ordentligt samarbejde med din hund!

Jeg kan anbefale Estel Lillelund smiley

Derudover vil jeg gerne forsvare Lens, da det heller ikke for mig, lyder som noget hun vil anbefale.

• #90   10. jan 2021 smiley smiley smiley smiley

• #91   14. mar 2021 det er naturligvis ikke mig som TS har talt med. Anni jeg har ingen idé om hvad i alverden der gør at du forbinder mig med den slags metoder. det kunne ikke være mere forkert

jeg er faktisk rystet over at du sidder online og tænker sådan om mig. og jeg kan ikke forstå hvorfor du overhovedet har fået det indtryk af mig.

det er i hvert tilfælde helt forkert.

• #92   14. mar 2021 Anni og jeg har lukket den roligt i en PB. alt ok. det var en misforståelse. smiley

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#93   30. maj 2021 Til dem der stadigvæk skulle være tilsluttet denne tråd, så er Rotten blevet 8 måneder gammel og afleveret tilbage til opdrætter.
    Opdrætter har indrømmet at dette var ikke en familiehunde, men en brugshund, som efter brug skulle lukkes i løbegård.
    Så at jeg opdragede den som familiehund og ville nusse og age den, var stik imod hvad den ville.
    Så den har følt sig stresset og det har så udviklet sig til at hele familien faktisk har fået sig et bid for livet.
    Ikke alle hunde er nusse pusse hunde, men skal placeres hos rette ejer og i dette tilfælde var opdrætter ikke opmærksom nok på hundens adfærd.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#95   30. maj 2021 Der er mange brugshunde der bliver solgt med den betingelse af at de skal ha deres egen løbegård, så de kan stresse af. (Har jeg efterfølgende hørt om)
    Jeg har sågar hørt at nogen opdrætter kan være så frække at sælge brugshunde som familiehunde, og så når de et årstid senere bliver sendt tilbage, fordi familien ikke kan holde styr på dem. Så får de en hund tilbage med massere af succes og kant, som lige er noget en brugshunde ejer har brug for.
    Jeg har/havde ingen løbegård og vil ikke ha nogen løbegård. Jeg købte min hund som familiehund og ikke brugshund.

• #96   30. maj 2021 Jeg tror ikke der findes en eneste brugshundefører i denne verden, der synes det er fedt at få en fucked up 1 årig hund, der intet kan. Det er op ad bakke fra start, og bliver aldrig så godt, som en man har trænes fra 8 uger.

Jeg synes det lyder til at du lytter for meget på skøre historier. Det er synd for både jer og hunden at det ikke gik, men du kan jo ikke fralægge dig ansvaret for, at det gik som det gjorde. Men opdrætter har da helt sikkert ikke været god nok til at screene købere.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#97   30. maj 2021 Godt så, jeg trækker mig her, jeg kom med en konklusion og nogle eksempler.
    Jeg har talt med flere personer og er blevet bekræftet i det jeg gjorde ikke var helt forkert. Ja jeg har lavet fejl det indrømmer jeg gerne, men at jeg har fået en hund der krævede så meget mere end hvad jeg kunne gi, kan jeg ikke gøre for.

• #98   30. maj 2021 Undskyld men hvad tror du brugshundeførere laver med deres hunde? De er bare store bæster som ikke kan tåle at blive rørt og nusset, og have en hyggestund i sofaen med deres ejere? smiley

Det lyder til, at der har været rigtig rigtig mange misforståelser på spil her... mega ærgerligt for alle. Alt afhængig af hvad man lægger i ordet, så er alle hunde her i Danmark da familiehunde - om de så er selskabshunde eller brugshunde. Men nej, har du en hardcore brugshund der skal lave et reelt arbejde, så bliver det aldrig en succes hvis man forventer en klappe-kage hund med den ugentlige søndagstræning.

Det lyder som spøjse råd du har fået og en spøjs opdrætter du har fundet. Sådan én som din hund bliver da overhovedet ikke leveret tilbage med succes og kant. Hvem søren har bildt dig sådan noget ind??
    Men hvorom alting er, så er det godt, at I ikke trak den længere. Jeg håber, at hunden kommer ud til nogen, der er kompetente og kan give den det, den har behov for.

• #99   30. maj 2021 Jeg synes mest af at det lyder som fejlhåndtering, og muligvis mindre heldig avl....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#100   30. maj 2021 Men hvis det er det at man har ønsket sig. En hund som ikke skal træne meget. Så er det vil opdrætters vigtigste opgave at forklare hvorfor man ikke skal have hund der fra?.

Jeg siger ikke man ikke selv har et ansvar. Men mange aner jo ikke hvad de går ind til.

• #101   30. maj 2021 Michael, Det er godt, du kommer med en opdatering. Det synes jeg ofte, vi mangler, og det er lidt ærgerligt, hvis det har været en interessant debat. Så tak for det.

Det lyder som om, den hund, I købte, ikke passede til jeres behov, så tilbage til opdrætteren lyder som den bedste løsning. Selv med den bedste vilje i verden på begge sider, kan kommunikationen i forbindelse med køb/salg af hvalp gå galt.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#102   30. maj 2021 Det er så svært at sidde her og beskrive den oplevelse jeg har haft med den hund.
    Den har da også haft sine kærlige stunder " i max 5 min." så gik det over i bideri.
    Hunden har været fænomenal til træning og en elsket hund der kunne med alle.
    Men inden for hjemmets 4 vægge var det en helt anden hund.
    Hos dyrlægen fik han anmærkning som voldsom af sin alder.
    Herhjemme kunne min mindste søn ikke være alene med ham, pga af den så ville overfalde ham. Den har bidt ham 4 gang hvoraf den ene gang måtte han på skadestuen.
    Min store søn er blevet bidt af ham, fordi han kom til at skubbe til ham også med skadestue besøg som følge.
    Min kone er blevet bidt af ham fordi hun satte sit ben foran, så han ikke kunne gå ind mellem sofabordet og sofaen hvor vi sad.
    Jeg er blevet bidt af ham fordi jeg ville skubbe ham ned af sengen, som han vidste han ikke måtte gå op i.
    Jeg har haft hunde fysioterapeut, en hunde kiropraktor og en hunde adfærdsekspert på ham og tingene er kun blevet værre.
    Så tilsidst måtte jeg smide håndklædet i ringen.

• #103   30. maj 2021 Jeg tænker det har været et virkeligt dårligt match mellem jer og hunden - I har villet hve en rolig familiehunde, men har valgt en race der kræver noget mere. Det har i forhåbentligt lært noget af, så i, hvis i får hund igen, vælger en hubd der passer bedre til det i kan tilbyde smiley

Med det sagt - det er noget værre sludder i er blevet bildt ind. Ja, der er masser af brugshunde, der tilbringer noget af deres liv i hundegård. Men det er altså ikke fordi en brugshund ikke også kan være familiehund - langt de fleste brugshunde i DK fungerer altså som både brugshund/træningsmakker og familiehund.

Der er INGEN fordel what so ever i at få en uopdragen, utrænet teenagehund retur. Brugshundefolk træner faktisk deres hunde ganske omhyggeligt fra de er små - det er jo der fundamentet bygges til at håndtere senere opgaver. At opdrætter skulle vinde noget ved at gå jeres uvorne unghund retur (ud over en masse arbejde med træning og opdragelse) er noget ævl

Så godt i har erkendt at i ikke magter opgaven - det er en ærlig sag, og hellere erkende det nu og give hunden en ny chance end at blive ved og helt ødelægge den.
    Men du er altså nødt til at stoppe med at tro på alt det ævl, hvis planen er at gå succes med at have hund en sag. Jeg ved ikke hvem i søger vejledning hos, men jan kun anbefale at skifte dem ud omgående

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#104   30. maj 2021 Jeg har haft Rottweiler før, med stor succes, men han var milevidt fra ham her, faktisk den diametrale modsætning vil jeg sige. Så har intet med at jeg ikke kender til racen.

• #105   30. maj 2021 Men i har jo åbenbart ikke været forberedt på/klar til at gå en rottweiler af den kaliber i fik.
    Det er godt i har erkendt det og leveret den retur det tænker jeg både i og hunden er bedst tjent med.
    Men at sådan en hund ikke jan være familiehund fordi den er brugshund (hvad man så ellers lægger i det udtryk) er noget sludder - hvis man formår at opfylde hundens behov er også meget højtkørende brugsracer i stand til at indgå i en familie - et hav af schæfere, maller mm. lever det liv. Temmeligt mange politihunde fungerer som familiehunde når de ikke er på job og det er ikke usædvanligt at en kasseret politihund får et liv som aktiv familiehund efterfølgende.

Og at der skulle være en fordel i at overtage en utrænet uvorne teenagehund er du nødt til at forklare? Hvori ligger fordelen ved først at indlære grundfærdighederne, når hunden er over hvalpetiden?

Igen - jeg mener det er det rigtige i haf gjort ved at levere den retur, men de forklaringer i har fået er helt skudt ved siden af.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#106   30. maj 2021 Den med brugshunden der blev solgt som familiehund har intet med mig at gøre, ved ikke hvorfor jeg lige nævnte det, det er bare noget jeg har hørt.
    Der er en grund til at man bruger chæferhunde og ikke Rottweilere i politiet. En Rottweiler har meget svære ved at omstille sig fra tjenestehund og så tilbage til familiehund end en chæferhund har.
    Jeg kender ikke så meget til brugshundeverden, men det gør du måske. Så jeg kan kun tale ud fra hvad andre har fortalt mig.
    Men tilbage til startpunkt. Jeg bestilte en familie hund og fik en brugshund, der kræver meget mere erfaring end jeg har.

• #107   30. maj 2021 Michael - jeg er klar over det er noget du har gået fortalt... jeg pointerer blot, at det er noget vrøvl. Ingen der vil bruge sin hubd seriøst ville foretrække at træningen først starter når hunden når teenagealderen.

"Jeg bestilte en familiehund" - det gjorde du måske og det er ganske muligt opdrætter har givet dig dårlig vejledning, hvilket i så fald selvfølgelig ikke er ok. Men du har altså selv et ansvar for at undersøge, hvad du køber - f.eks. ved at se på forældre, søskende osv. Hvad bliver de brugt til, hvordan fungerer de i dagligdagen osv.

At man bruger schæfer og ikke rottweiler ved politiet har intet at gøre med, at rotten ikke kan være både brugshund og familiehund - schæferen er ganske enkelt bedre egnet til de brugsmæssige opgaver.

Men der er altså stadig folk, der bruger deres rotter til vagt, IGP, PH mm. samtidig med, at de er familiehunde, der lever inde i huset - det er ikke en umulig opgave. Det handler altså mere om, at I ikke magtede den hund i fik, end om at hunden ikke kunne være (aktiv) familiehund.

Og det er en ærlig sag at have valgt forkert - det kan ske, selv når man prøver at vælge med største omhu.
    Det giver bare ikke mening at finde på alle mulige teorier om brugshunde, som ikke har hold i virkeligheden.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    dec 2020

#108   30. maj 2021 Fint du må vide det, jeg har det kun fra folk fra miljøet, som jeg har lært at kende i min søgen efter svar på min tidligere hunds opførsel.

Kommentér på:
Bidetræning

Annonce