{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
989 visninger | Oprettet:

Dch Program {{forumTopicSubject}}

Har Dch programmet ændret sig siden 2014 ?
Har søgt lidt efter videoer, men kan ikke finde noget nyere end fra 13-14.
Har trænet programmet for over 20 år siden og husker absolut intet. Men overvejer at starte igen.
Hvis man skal træne c klassen omkring Århus, hvilken klub vil I så anbefale?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dch Program
  • #1   15. aug 2020 Ja, der kom nye regler for nogle år siden - programmet er stort set som det var, da jeg sidst trænede dch i 90, men lidt ændringer er der da kommet.
    Regler findes her: https://www.dch-danmark.dk/cms/Clubdchdanmarkregnskab/ClubImages/Lydighed.pdf

• #3   15. aug 2020 Der er vist kun lavet tekniske rettelser siden 2014. Hvis det er hende Simone med dalmantineren du har set, så er det et godt udgangspunkt.

Jeg kender en håndfuld der træner i Odder, og som er glade for det. Ellers er Kalø en rigtig god klub, som udelukkende træner klikkerbaseret.

• #4   15. aug 2020 Ja det er bl.a. dalmatineren jeg har set video af.
    Bare lige for at få et indtryk af programmet.
    Skal de afslutte med at sidde foran til de fleste øvelser?
    Dengang jeg trænede skulle de melde ind foran og afslutte på plads.
    Er der spor i c-klassen?

• #5   15. aug 2020 Ja i C slutter alle lydighedsøvelser med hunden foran. I de højere klasser skal hunden først ind foran og så på plads.

• #6   15. aug 2020 Og ingen spor i C-klassen

• #7   16. aug 2020 A - Kalø tilbyder mange klikkerhold, men så vidt jeg ved er det da ikke 100% klikker?
    Det er Silkeborg til gengæld, hvis det er noget man vægter.

• #8   16. aug 2020 Nej, deres udviklingshold er vist ikke, Michelle. Jeg træner der ikke selv, men alle de trænere jeg kender derude (i DcH-program) træner udelukkende klikkerbaseret.

• #9   16. aug 2020 Så man shaper rundering og feltsøg?
    Stuedressuren burde ikke kræve det store arbejde.

• #10   16. aug 2020 En C-rundering er cirka det nemmeste at shape (måske minus halsgivningen). Felt, rundering og spor er de øvelser, man skal sørge for at have styr på. Og selvom der ikke er spor i C, så skal det trænes hurtigst muligt, for det er en af de øvelser der tager lidt tid at få indlært ordentlig.

Tag ud og se dem træne i et par klubber, og find det der fungerer bedst for dig. Dog ser jeg at Kalø har venteliste på C-holdet.

• #11   16. aug 2020 Det er helt sikkert sporet der vil volde mig mange problemer. smiley

• #12   16. aug 2020 Vil det være dumt at starte op på spor med en 10 årig dsg?
    Hm måske skulle jeg prøve LP igen. Jeg synes bare rundering og feltsøg ser så sjovt ud for hundene

• #13   16. aug 2020 AG - klikkerbaseret er jo ikke kun shaping men formentligt også arbejde med baglænskædning mm... Så det er nok mere shaping/capturing mv. af delmomenter og sammensætning af disse frem for shaping af hele øvelsen smiley

Og kan i øvrigt ikke se, hvorfor halsgivning ikke skulle kunne shapes - det har man da gjort de fleste steder jeg har trænet (uanset klikker eller ej) - beløn for selv den mindste lyd, beløn for mere lyd, beløn for lille vov, beløn for mere vov osv til der er en reel halsgivning. Er ikke sikker på, hvordan jeg skulle få halsgivning uden at shape det? I hvert fald ikke med en hund der ikke naturligt har masser af vov i sig.

• #14   16. aug 2020 Hvorfor skulle en 10-årig ikke kunne lære at gå spor? Næsen fejler jo formentligt ikke noget smiley
    Og at lære at markere genstande burde også være en opgave, der var til at klare for sådan en smiley

• #16   16. aug 2020 Hvis sporet skal startes op i god tid fordi det er svært at få godt nok til konkurrence, så var det måske lidt omsonst at starte op som 10 års smiley

Jeg kalder nu ikke baglænskædning for klikkertræning. Men hundene er trænet meget med delmomenter, tilbyde adfærd og baglænskædning.
    De har trænet lidt LP og NW samt Rally og Agility på topniveau. Derudover træner vi tricks og fitness

• #17   16. aug 2020 AG - det er da bestemt heller ikke forbeholdt klikkertræning. Min pointe var bare, at klikkerbaseret ikke er = shape alle øvelser og da slet ikke shape hele øvelser... Der arbejdes jo typisk med at splitte op og indlære små bider og så kæde dem smiley

Ift spor, så skulle en 10-årig da nok kunne lære at gå spor, også godt nok til B-klassen.

• #18   16. aug 2020 Michelle, jeg skriver ikke at man ikke kan shape halsgivningen. Jeg skriver bare at de ANDRE momenter i en C-rundering er “det nemmeste” at shape. Det betyder, sådan helt konkret, at shaping af halsgivningen ikke er det nemmeste, men jeg skriver ikke at det ikke kan lade sig gøre smiley

En ældre hund kan sagtens lære at gå spor. Det er ikke sikkert at han vil blive en stjerne, men det kan man jo kun finde ud af ved at prøve. En madglad hund vil elske det, uanset hvad smiley

Felt og rundering er sjovt! Og jo sværere det bliver, des sjovere er det. Runderingen kan volde problemer for mange hunde, fordi de tidligere er blevet presset til at gø af en fig. Men så blev bringsel en mulighed, så selv de hunde som ikke brød sig om dét moment, kan få lov at lave øvelsen.

• #19   16. aug 2020 Sorry A, så misforstod jeg dig...
    Og ja, spor tænker jeg også alle kan lære, i hvert fald godt nok til B og til at have det sjovt med det smiley

Kommentér på:
Dch Program

Annonce