At købe hus -søger gode råd. {{forumTopicSubject}}
Kæresten og jeg har så småt igangsat at se på hus.
Men hverken ham eller jeg har nogen som helst erfaring på dette område. - heller ikke rigtig fra forældre eller andet familie.
Sidder jeg og læser på nettet må jeg indrømme jeg bliver fuldkommen rundforvirret.
Faldgrupper - byggesagkyndig, bolig advokat.
jo mere jeg læser, jo mere forvirret bliver jeg.
vi kigger på noget mellem 1-1½ mil - hvilket selvfølgelig ikke er en kæmpe herregård, men noget man sagtens kan få et pæn hus for her omkring Møn.
Vi selvfølgelig klar over vi skal i banken og tale med vores rådgiver - få et bevis på hvad vi har mulighed for at låne, osv.
Men når man skal se på et hus - og abselut ingen erfaring selv har.
Hvad bør man så gøre inden man køber et hus?
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Hvis i så finder huset kan man handle omkring afslag udfra tilstandsrapporten
En anden god ide er at sætte jer ned og snakke igennem hvad er "need to have" og "nice to have". Et hus tilbyder sjældent alt hvad man gerne vil have.
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.215
Vi har længe diskuteret om hvad er must og hvad er "rart at have".
der hvor jeg står af er når der fx står en K3 på - med risiko for fugt indtræk - eller ikke nok ventilation i tagkonstruktion osv.
Jeg har ingen ide om hvor vidt sådan noget er muligt at udbedre - og så bliver jeg usikker, når resten så ellers bare passer super godt.
aug 2013
Ellers kan byggesagkyndige findes på nettet.
en hurtigt søgning på nettet viser da et par stykker omkring Møn. Kan godt være de koster lidt, men det kan godt betale sig.
aug 2015
de kunne måske lokkes på et visit, hvis vi har en bolig vi vil kigge nærmere på.
hvis man så finder noget man vil købe - og tilstandsrapport, og lån ellers ser ok ud.
skal man så også ud og have fat i sådan en bolig advokat ?
aug 2013
Husk at få en ejerskiftsforsikring (mega vigtigt)
aug 2015
aug 2015
vi fuldkommen rå på det område, så alt bliver skrevet ned og gemt, så jeg kan huske det og kigge tilbage på det når vi skal igennem forløbet.
aug 2013
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 45
Bagefter kiggede vi så på et par forskellige huse, for at få en ide om hvad der kunne lade sig gøre til prisen og for at få forventningsafstemt I forhold til beliggenhed samt hvad der var 'need to have' for os hver især.
Da vi så havde fundet huset, havde vi endnu et møde med banken som godkendte budgettet som det ville se ud med det pågældende hus (inkl et overslag på hvilke faste omkostninger der ville komme til vedligehold). Derefter havde vi en tømrer/bygningskonstruktør med ude og kigge huset igennem, han gennemgik huset med os og hjalp os med at gennemgå tilstandsrapport på huset, rådede omkring hvilke bemærkninger i rapporterne vi skulle gøre noget ved med det samme, samt gav et overslag på omkostninger ved de ting vi kunne tænke os at få lavet på huset, så det kunne bruges i en forhandling.
Da vi så havde besluttet os for huset havde vi en ejendomsmægler ind over (en vi kender) som kunne råde os ifht hvilket bud der ville være rimeligt og hvordan vi burde gå frem i forhandlingerne.
Da vi så havde nået til en aftale havde vi indlagt forbehold for at advokat og bank skulle godkende købet, her havde vi så en advokat inde over handlen, som klarede alt papir arbejdet, både med sælger og banken.
Måske vi dækkede os lidt rigeligt ind under vejs, men det er en stor investering, så jeg følte mig bedst tilpas med at få alle de råd jeg kunne inden underskriften skulle sættes endeligt.
Held og lykke med projektet
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
Vægfliser med manglende vedhæftning til underlag i brusenichen.
Note: Forholdet er konstateret inden for det vandbelastede omra°de. Der er risiko for vandindtrængning i omkringliggende konstruktioner.
Eller:
I gulvafløb i bruseniche er der betonkant mellem risteramme og afløbsska°l.
Note: Da beton ikke er et vandtæt materiale, kan der trænge fugt ned til de underliggende konstruktioner. Det kan fora°rsage tæring pa° rør- og gulvvarmeanlæg.
Det er ikke alle K'er som skal laves og nogle gange er K1'er dyre at lave end K3'er.
Så I bliver nød til at allierer jer med en, som har forstand på det og så er det bare ud og se på nogle huse. Hvis der er et hus, I rigtig godt kan lide, jamen så er det den I går videre med og undersøger nærmere sammen med vedkommende, men der er ikke grund til at inddrage personen før i selv har set huset og tænker at det er noget.
Noget af det I skal være obs på er forventet rest levetid på vinduer og tag, da det er to dyre poster.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Mægler kan man ikke stole på. Det er sælgers mand.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 700
https://boligejer.dk/tilstandsrapport
Lige så vigtigt som tilstandsrapporten, vil jeg sige at lokalplanen er. Ejendomsmægleren (hvis I kigger på et bestemt hus) burde kunne skaffe jer en kopi. Det er jo meget rart at vide om den lokale vej er udset til at blive udvidet til en 4-sporet motorvej, eller der skal bygges et fængsel på en nærliggende mark...
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.017
Vi havde også ejerskifteforsikring, og den dyreste der var så det dækkede alt. Det var kærkomment for da vi fjernede et skab var der en gammel vandskade og der var ikke noget gulv under - og forsikringen tog alle reparationer.
Vi havde en byggesagkyndig med ude da vi købte huset, og vi fik lov at krave op i haven for at finde den originale brønd og betalte på forhånd kameraer til at undersøge hele kloaksystemet, fordi det er en sindssyg dyr post hvis det ikke er i orden. Grunden var bl.a. tvivl fordi rodnettet af træer i haven omkring kloakken var rigtig mange, og vi fik at vide at det kæmpe valnøddetræ nemt kunne bore rødderne ind i brønden.
Det kostede mange penge, men vi var trygge hele vejen og vidste absolut heller ingen ting. Hvis ikke vi havde fået hjælp, havde vi ikke opdaget sætningsskade, ulovligt installeret strøm, hjælp til gammel vandskade og orientering om tagets tilstand - særligt fokus på den gamle nedlagte skorsten, som der ikke havde været brugt penge på at spærre af.
ALDRIG stol på sælgers mægler. De tjener på at sælge, og de er helt på sælgers side. De må ikke lyve, må de kan undlade og omgå sandheden.
Nu fandt jeg det gamle visitkort, vi fik hjælp af Noël Skaarup fra BoligAssistancen Aps.
Redigeret:
Jeg giver ham 5 / 5 stjerner og han fortjente hver en krone vi betalte ham! Jeg kan slet ikke huske hvad det kostede, men jeg ville altid hyre ham igen! Jeg kan se på trustpilot at han stadig arbejder, og hans arbejde er lige så fantastisk i dag som for 5 år siden. https://dk.trustpilot.com/review/www.boligassistancen.dk
Nu fandt jeg også hvad han hjalp med, hvad det var de skændes om ham og mægler. Der var bl.a. bygget skur og garage som der ikke var søgt byggetilladelser til hos kommunen og ikke var med på tegningerne. Han sikrede at alle tilladelser og papire var i orden inden så ikke vi skulle rode med det og risikere at få afslag. Der var bl.a. afslag på skuret. Derfor fik vi valget mellem selv at rive ned og bygge nyt og få 30.000 kr. eller om hellere ville udsætte boligsalget til den del også gik i orden.
Hvis garagen ikke var gået i orden var manden blevet ked af det, for værkstedet var praktisk talt hans eneste krav.
Byggetilladelser var en ting jeg aldrig havde tænkt på at undersøge, og jeg synes stadig den dag i dag at EDC burde have styr på at det de sælger, er lovligt opført og kan sælges uden at køber pludselig står med kommunen der har haft en drone over ens grund og skriver man skal rive det ned pludselig på egen regning.
Indkørslen lå ikke hvor den skulle i forhold til de originale tegninger over huset. Det betød blandt også at han hjalp med at skifte vores adresse så hus og adresse passede rigtigt sammen. (det er en hjørne grund og skulle originalt have haft indkørsel på den nord/sydgående vej og derfor fik adresse der - men faktisk ligger den nu på den øst/vest vej, længst mod vest og langt væk fra krydset så ingen kunne finde indkørslen)
At købe hus -søger gode råd.