1.850 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 173 Svar

Svar på spørgeskema vdr. hundebilleder Svar på spørgeskema vdr. hundebilleder

Jeg er gået sammen med et par andre fotografer, og vi er alle interesseret i at få meninger på, hvad folk synes er fair at betale for vores billeder smiley

Vi er alle primært hunde & heste fotografer, og det er også heraf eksempelbillederne er.

Vi ville blive meget glade, hvis I gad svare smiley

https://forms.gle/7uCjL3KVFWR6UJUF6

Nå ja, og så kan jeg lige heelt OT i forhold til dette smide ind at Easy debuterede i rally-lydighed i dag, begynder klassen, og fik 93 ud af 100 point smiley Han klarede det SÅ godt, og var bare kanon glad hele vejen igennem smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svar på spørgeskema vdr. hundebilleder
  • #1   4. maj 2019 Altså fotografi er det nye sort.. og har været det ret længe nu.

Jeg tager selv billeder... og tager gratis for andre... og har haft frivillige donationer til Kræftens bekæmpelse, når jeg har taget billeder. Jeg er på ingen måde god nok til at tage betaling for det, men hygger med det.

Der er selvfølgelig forskel på stil og kvalitet, men som udgangspunkt synes jeg at de fleste amatører tager penge for noget, hvor kvaliteten ikke er derefter... men igen hvis nogen vil betale, så er det jo fint.

• #2   4. maj 2019 Jeg står stille allerede ved første spørgsmål.
    Definitionen af fotograf - jeg ville aldrig hyre en amatørfotograf, de billeder kan jeg selv tage - men gerne en professionel, der rammer noget helt ekstraordinært.

• #3   4. maj 2019 CH .. ja det var sgu nok det jeg egentlig også ville sige smiley

• #4   4. maj 2019 Lige over smiley

• #5   4. maj 2019 Jeg ved at i hvert fald 2 af de 4 fotografer, ikke rigtig tager penge for deres billeder (endnu).

Det er også helt fair, at I har den holdning, at man ikke skal tage penge for det, hvis man ikke er professionel (hvornår er man det?) - men hvis det er noget man elsker at lave, og folk gerne vil betale for ens billeder, fordi de synes man er dygtig... Så synes jeg ikke man skal lade sig begrænse af andres holdning smiley

• #6   4. maj 2019 Milla nej da... men jeg må indrømme, at noget af det folk betaler for er virkelig ikke god kvalitet... og jeg skriver jo også, at hvis folk vil betale for det, så er det op til dem smiley Smag og behag smiley

Jeg ville blot ikke betale for billeder, som jeg kan tage selv.

• #7   4. maj 2019 Tillykke med Easy I begynder klassen, det er da fedt! smiley

• #8   4. maj 2019 #6 Det er også helt fair, at du har det sådan. Jeg har også set fotografer, hvor jeg enten synes prisen er alt for høj ifht. deres evner, eller hvor jeg slet ikke ville hyre dem - men det kan jo være, at deres evner passer lige præcis til en anden "kunde"/person, og det er jo fint at der er plads til alle smiley

Jeg kunne godt tænke mig at kunne gå selvstændig fotograf på et tidspunkt - og er i gang med at undersøge, om det eventuelt kunne blive en del af mit ressourceforløb i fremtiden - men min umiddelbare kundebase vil nok heller ikke folk som dig, som selv har udstyr og kan finde ud af at tage billeder. Det er mere... resten smiley

• #9   4. maj 2019 #7 Tak, jeg er vildt stolt af ham! Han gjorde det SÅ godt smiley

• #10   4. maj 2019 Milla jeg har intet fancy udstyr... og mine billeder er ingenting i forhold til dem der kan.

Dem der er gode har dyrt udstyr, studie og kan alt det tekniske...

Det jeg foretager mig er ren hygge og hobby.. og jeg kan intet af det tekniske.

• #11   4. maj 2019 Enig. Og så kan jeg ikke vælge et svar som passer. Den rigtige fotograf - ja så kunne jeg være interesseret. Men jeg er jo ikke meget interesseret. Men har da hund og kat.
    Til spørgsmål to synes jeg bare ikke billederne er fotograf/betalings type. Så den slags var ike interesseret i.
    Men jeg har da råd og er heller ikke afvisende.

Med andre ord kort - jeres spørgeskema efterlader mig ikke et svar der passer i min situation.

• #12   4. maj 2019 #11 Jeg er ikke helt med, på hvad du mangler af muligheder.

Hvis du kun er interesseret såfremt det er den rigtige fotograf (hvilket jeg synes er en selvfølge, og derfor der bliver spurgt ved hver enkelt person, og ikke generelt), så vælg "Ja, jeg har gjort det før, eller jeg er meget interesseret, men har blot ikke fået det arrangeret endnu."

Jeg kan godt fjerne "meget" før interesseret, hvis det er dér, den går galt smiley

Hvis du ikke synes billederne er betalingsværdige, så vælg "Jeg er ikke interesseret i at købe fra denne fotograf." & "Det er ikke lige min stil, og derfor ville jeg ikke hyre fotografen" ved alle 3 muligheder på den pågældende fotograf smiley

"Det er ikke min stil", er en pænere måde at sige jeg kan ikke lide fotografens billeder, de er ikke dygtige nok eller lignende på smiley

• #13   4. maj 2019 Men jeg har jo aldrig gjort det før og er heller ikke meget interesseret.

• #14   4. maj 2019 #13 Men er du interesseret i at købe billeder, hvis der var en fotograf hvis billeder du kunne lide?

• #16   4. maj 2019 #15 Næh, men hvis det bliver opfattet som reklame, skal jeg nok slette emnet. Det var på ingen måde ment sådan. smiley

Tak smiley

• #19   4. maj 2019 #17 Nej, det er vitterligt ikke ment som reklame? Hvorfor skulle jeg reklamere for andre fotografer, der er bedre end mig? Det er da en dårlig taktik smiley

• #20   4. maj 2019 Ja hvis det var mere kunst. Jeg gider ikke bare billeder.

• #21   4. maj 2019 #20 Umiddelbart så passer din holdning ind under "ja, jeg er ... interesseret.... "og så "jeg er ikke interesseret i at købe fra denne fotograf" under resten af spørgsmålene (medmindre du synes noget andet, selvfølgelig smiley )

• #22   4. maj 2019 Beg prøver igen så smiley

• #23   4. maj 2019 Jeg har fjernet "meget" fra interesseret, fordi man jo selvfølgelig ikke behøver være meget interesseret, for at ville hyre en, det er nok et dumt ord at putte ind, i og med det er individuelt, hvad man lægger i ordet smiley

• #24   4. maj 2019 Elvira .... jeg har også "talent"... men derfra og så tage penge for det er der lang vej.

Der har været en del annoncer herinde igennem tiden ... hvor folk tager flere hundrede kroner for billeder med skæv horisont... ekstrem mætning af farver.. og bare virkelige dårlig kvalitet, og de har kunder, så det er jo muligt, men det er ikke en levevej.

Jeg har set nogen udenlandske, som jeg gerne ville have billeder fra.. men de er også super dygtige.

• #25   4. maj 2019 Jeg kan sagtens forstå, at man ikke vil hyre en person, som enten er dårligere end en selv eller på samme niveau med en selv, for så kan man jo lige så godt selv gøre det.,

Jeg synes bare personligt ikke at det skal betyde, at alle der er dårligere end mig til at fotografere, ikke må tage penge for deres billeder. Det må de og kunden selv om (synes jeg) smiley

Og så er jeg personligt lidt ligeglad, om det er en pige på 12 år, som skyder på fuldt automatisk med sin mobiltelefon, eller en kvinde på 30 år, som har en fotografisk uddannelse, er selvstændig og har udstyr for 150.000 kroner... Så længe kunden er tilfreds, er det jo det vigtigste.

De to nævnte personer, vil nok hverken have samme pris eller kundebase smiley

• #26   4. maj 2019 Milla ... ja der er vi ikke enige smiley

Jeg ville ikke have det godt med at tage billeder, og tage penge for det, når jeg ved, at de faktisk ikke er gode nok.. uanset hvad kunden må mene.. selvkritik er ret sundt.

Ved at sælge en vare, så skal man jo netop kunne stå inde for kvaliteten...

• #27   4. maj 2019 Problemet med at tage penge for amatørfotografi af hunde/dyr er nok, at der er virkelig mange af os.
    Og vi øver os allesammen og til det skal vi bruge modeller - og modellerne får ydelsen ganske gratis.

Jeg tager hjertens gerne penge for transport, eksempelvis, men jeg skal være væsentligt bedre før jeg overvejer at tage betaling for selve billederne.
    Det kommer næppe til at ske smiley

Det er et felt med massiv konkurrence, der er mange dygtige amatører - og der er virkelig virkelig mange ikke så dygtige amatører *GG*

• #28   4. maj 2019 #26 Altså - jeg kan sagtens stå inde for mine egne billeder, og jeg ville aldrig vælge en pris, som jeg ikke kunne stå inde for. Jeg synes også jeg har massere af selvkritik. smiley

• #29   4. maj 2019 #27 Men hvorfor er det en dårlig ting, at der er mange? Det værste der kan ske, er jo, at man ikke får nogen der vil betale, og så må man vel tage den derfra.. tænker jeg? smiley

• #30   4. maj 2019 Alle må da udbyde præcis den vare, de har lyst til at udbyde - til præcis den pris, de synes den er værd.
    DET blander jeg mig ikke i.

Jeg fortæller blot, hvad jeg selv synes og hvad jeg selv ville være bekendt.

• #31   4. maj 2019 #30 Okay, så har jeg misforstået dig, beklager smiley

• #32   4. maj 2019 Milla som CH siger, og jeg siger kun hvad jeg mener, og jeg forstår ikke, at nogen vil betale 250-350-500 for en håndfuld ringe billeder... som ja en hvilken som helst anden selv kunne tage.

Men ja helt op til folk, hvad de vil og gør smiley

• #33   4. maj 2019 #32 Jeg tror bare lidt du tager både din egen og andres viden forgivet. Der findes RIGTIG mange helt almindelige danskere, som ikke aner, hvordan de tager et pænt billede af deres dyr, uanset om det er med kamera eller mobil.

De tager billedet oppe fra, fordi det er jo lige der de står - i baggrunden ligger der gammelt vasketøj, og så var hunden i øvrigt også lige i løb, så den er fuldstændig sløret, fordi kameraet eller mobilen var sat på automatisk, og ikke havde forudset at hunden ville løbe. Derfor er f.eks. lukketiden alt for langsom, eller billedet blev helt sort fordi ISO'en var sat lavt, blænden var helt i bund og lukketiden på max.

Disse mennesker synes jo IKKE at et skarpt billede af deres hund der løber eller et portræt med en fin baggrund og øjnene i fokus er et ringe billede smiley

• #34   4. maj 2019 Milla ændrer ikke på min mening... da jeg selv startede.. og blot tog dårlige billeder med min telefon, ville jeg heller ikke betale. Og igen jeg ville have det skidt med at tage penge for noget, når jeg ved at kvaliteten ikke er, som den kunne være.

Prøv at kig i annoncerne herinde.. dem der tilbyder at tage billeder. Det er direkte pinligt hvor ringe enkelte er... den ene har endda stålet et billede fra en tysk fotograf til sin hjemmeside..

• #35   4. maj 2019 Og jo man kan da tjene lidt, men det bliver altså aldrig en levevej før man er god... og for at blive god kræver det meget talent, super dyrt udstyr og meget stor viden på området.

Flere kæmper for praktikpladser .. og de ender med ikke at have et job, da der simpelthen er for mange.. og mange gode/bedre end dem.

• #36   4. maj 2019 På katteudstillinger har der været en fotograf, der var knalddygtig, havde udstyr og hele pakken. Sessionen tog så ikke 1,5 time men nærmere 30 minutter. Han var ret populær og rimelig billig, men det er nok utopi at tro, at vi kunne være så heldige at få sådan en fotograf på udstillinger igen. Jeg savner hans billeder.

• #37   4. maj 2019 #34 Jeg har godt kigget på dem, og jeg kan sagtens se, hvad du mener, men jeg forholder mig generelt bare ret neutralt til om andre bør sælge deres billeder eller ej. Eller sådan lidt groft sagt... Jeg er ret ligeglad hvad de gør smiley

Jeg ville heller ikke være komfortabel lige nu med f.eks. at tage 250 kr. for 3 billeder (som er mindste pris i mit spørgeskema) + 50 kr. pr. ekstra billede (igen, mindste pris)... Men når jeg bliver endnu bedre, skal jeg nok komme derop af smiley

I forhold til at leve af det, kommer det nok også an på, hvad man har været vant til - for at jeg personligt ville være komfortabel med at kunne leve af det, skal jeg op og tjene omkring 7000-8000 kr. efter moms, før skat. Jeg kunne forestille mig det tal, er en hel del højere for en der er vant til 37 timers arbejde og en månedsløn på over det dobbelte smiley

• #38   4. maj 2019 #36 SÅ må jeg lige høre - hvad er er rimelig billig? smiley

• #39   4. maj 2019 Jeg er da også kold.. de må gøre som det passer dem, men billederne er elendige, og ja de må le hele vejen til banken, hvis nogen betaler for den kvalitet.

7000-8000 er altså også mange penge .. og ja jeg foretrækker min sølle løn og 37 timer plus alt overarbejdet.

• #40   4. maj 2019 Jeg kan helt ærligt ikke huske, hvad vi gav. Det er ved at være 3 år siden.

• #41   4. maj 2019 #39 Ja, jeg har så en plan om at hvis jeg en dag skal være selvstændig fotograf, så skal det være i kombination med at være instruktør for hundetræning, og så er det lidt nemmere at komme op på det beløb, når først man får opbygget en deltagerbase for holdene, tænker jeg smiley

Det kan bare ikke liiiige lade sig gøre lige nu, men måske en dag.

• #42   4. maj 2019 Jeg har svaret. Og jeg troede lidt at det var gas, det med priserne, særligt på de første 2 smiley Det er jo billeder som enhver kan tage med en smartphone. Søde, ja, men ikke noget særligt. Den tredje kan noget - der er tænkt på noget med lys, baggrund, komposition m.m., og sådan én ville jeg gerne betale en lille skilling for. Den sidste kan noget, men misser så helt åbentlyst nogle andre ting, fx at man selvfølgelig ikke fotograferer en mørk hund på en mørk baggrund.

Jeg synes det er sødt at man vil leve af noget man godt kan lide, men omvendt tænker jeg at I ikke helt har gjort jer klart hvad det egentlig er I kaster jer ud i. Hvis man tjekker forbrugerklager, kommer der efterhånden ret mange klager over amatørfotografers arbejde, fordi der jo simpelthen ikke leveres kvalitet for pengene.

Jeg lægger dog gerne hund til dem der vil øve sig, uden at tage penge for det. Men jeg vil ikke betale penge for hyggeamatør-billeder smiley

• #43   4. maj 2019 #42 Jeg vil gerne tage dig op på den påstand, og få dig til at fange dette + billedet af speedpas på en smartphone, som står lige så skarpt, og i samme opløsning smiley

profilbillede
  • #45   4. maj 2019 Milla billedet er fint, men altså ikke svært at tage.

Det der er svært, er at fange lyset.. have talent for netop at gøre billedet specielt.. kompositionen i billedet osv.

Dine billeder er fine, men det er altså helt almindelige billeder smiley

• #46   4. maj 2019 Okay, der må jeg jo så være uenig. Jeg har tonsvis af billeder ude af fokus, forkert eksponeret mv, før jeg kom frem til, hvad der skulle til, for at kunne fange hunde/heste i bevægelse, uden at det hverken bliver sløret, ude af fokus, forkert eksponeret eller i øvrigt får en vildt grim baggrund smiley

Helt fair, at I ikke synes det er noget specielt - men at påstå det kan tages med en smartphone synes jeg bare er liiiige groft nok.

• #47   4. maj 2019 A enig mht nr 3.. der begynder det at ligne noget... som falder i min smag smiley men tænker at 3 er dygtig i LR og PS smiley

• #48   4. maj 2019 3 er vidst rimeligt etableret fotograf, som har en del kunder, så vidt jeg har opfattet - jeg synes hun er rigtig dygtig smiley

• #50   4. maj 2019 Milla .. jeg synes da flere af mine egne billeder er ret fine, men det ændrer ikke på, at de heller ikke er bedre end gennemsnittet i forhold til andre hundefotografer. Det er jo netop årsagen til, at jeg ikke tager penge for det.. ud over dem som donerer.

• #51   4. maj 2019 Altså - billedet hvor en hund løber mod fotografen er jo det allerførste step. Det er DET letteste actionbillede at tage - det er ikke er dårligt billede og mange bliver glade for at have sådan et af sin hund - jeg ville bare ikke selv være bekendt at tage penge for det.
    Jeg ville føle jeg tog næsen på folk fordi så mange andre ville gøre det fuldstændig gratis.

• #52   4. maj 2019 Milla, jamen, jeg synes da det er et fint billede. Det er bare ikke noget særligt. Det er ikke noget man ikke kan tage med en smartphone med et godt kamera, eller med et hyggekamera og et ok objektiv.

Dit forsvar af dine billeder sig egentlig mere end billederne, nemlig at du ikke er åben for at blive bedre, få bedre udstyr og lære. Og derfor bør du ikke tage penge for det, for du kan ikke selv se dine begrænsninger. Igen, det er sødt, men det er ikke realistisk.

• #53   4. maj 2019 Det her billede tog jeg i 15... og ja ikke ret godt da spids af øre er skåret af.. og igen et billede alle kan tage.

profilbillede
  • #54   4. maj 2019 #52 Jeg har faktisk lige købt nyt udstyr for et par måneder siden, fordi mit behov ændrede sig - og har flere ting på listen over hvad jeg mangler. Jeg er MEGET åben overfor at blive bedre - men jeg bliver harm, når du siger mine billeder kunne tages med en smartphone, for det kan de altså ikke, medmindre du kender til en smartphone jeg ikke gør smiley

Jeg er enig i at mange stilbilleder (f.eks. det i solnedgangen) kan tages med en smartphone, hvor man har mulighed for at indstille iso, blænde & lukketid. Det kræver bare liiige først noget viden på, hvordan man indstiller det - og selvfølgelig også en smartphone der kan (min kan ikke). Men billederne i bevægelse, kan jeg simpelthen ikke se, hvordan nogen smartphone nogensinde skulle få lige så gode smiley

• #55   4. maj 2019 #53 Jeg forstår ikke helt pointen - hvis jeg ikke selv kunne tage billedet (og det kunne jeg f.eks. ikke for et år siden), ville jeg gladeligt have betalt 25 kroner for sådan et billede, hvis det var min hund selvfølgelig smiley

• #56   4. maj 2019 Det er der mange, der vil.
    Jeg vil bare ikke selv være bekendt at tage penge for en session, hvis det er det, jeg kan præstere.

• #57   4. maj 2019 Måske vi også har forskellige syn på, hvad et godt billede er, og hvad man vil betale for - jeg synes ikke billeder nødvendigvis skal være "noget særligt" i den forstand - jeg har ikke behov for en eller anden magisk historie. Abstrakt kunst siger mig f.eks. intet - jeg forstår det ikke. Jeg forstår ikke et billede af en byggeplads som skaber nogle linjer i sort/hvid. Jeg forstår ikke et billede af en blomst, medmindre blomsten har sentimental værdi for personen..

For mig handler et godt billede om at kunne få nogle flotte billeder af noget eller nogen man har kært (en hund, hest, kæreste, motorcykel, gravsten etc.), som er teknisk i orden (skarpe, i fokus) smiley

• #58   4. maj 2019 Til gengæld er jeg top-taknemmelig for alle dem, der vil lægge hund til, når jeg træner smiley

• #59   4. maj 2019 Det her er taget med en iPhone 4 eller 5.

profilbillede
  • #60   4. maj 2019 Milla ja men pointen er lidt, at jeg ikke ville have lyst til at tage penge for noget, som ikke er godt nok... uanset om du er blevet bedre siden sidste år.

Og uanset hvad, så kræver det at tage billeder netop, at du finder din egen stil. Dem du tager nu er "bare" billeder... ikke dårlige, men de er bare almindelige billeder, som "alle" kan tage.

Jeg tager billeder fordi jeg kan lide det.. vil gerne blive bedre, og det bliver jeg .. når man ser det jeg lavede i 15 og nu.. .. men jeg mangler min egen stil ... talentet for det specielle... hvis du kan vise mig din stil .. noget specielt, så kan jeg forstå, at du vil tage penge for det.

• #61   4. maj 2019 LIGE der, jeg også er, Louise...

• #62   4. maj 2019 Det her lige så smiley

Og det samme med mit profilbillede.

profilbillede
  • #63   4. maj 2019 Milla jeg taler ikke abstrakt.. eller noget fancy.

Men dine er altså helt basic ... og det kan du altså ikke benægte.. fine men helt almindelig. Fint at du vil tage den slags og tage penge for det.. det vil jeg ikke smiley

• #64   4. maj 2019 #59 Hunden er undereksponeret, og til min smag er baggrunden for meget i fokus.
    #62 Igen, det ligner ikke hunden er helt i fokus (eller rettere sagt: alt er faktisk bare i fokus smiley ), og baggrunden er forstyrrende for billedet.

Jeg synes ikke de kan sammenlignes med mit - men det kan jo godt være du synes det smiley

• #65   4. maj 2019 A jeg vil så ikke sammenligne .. da netop Millas har lyset ..

Men igen det kræver ikke det store.

• #66   4. maj 2019 Det her er taget af en fotograf (gratis).

profilbillede
  • #67   4. maj 2019 #63 Hmm, jeg forstår ikke helt hvornår man går væk fra "basic" og over til "noget specielt"/sin egen stil, tror jeg ? smiley

Er det redigeringen der gør det? Eller selve billedet?

• #68   4. maj 2019 A jeg kan ikke zoome her på HG på app'en ..

Fotos af mørke hunde er ikke nemt... mangler igen lidt lys efter min mening smiley

• #69   4. maj 2019 Milla det kan du se, når du ser de dygtige fotografer .. for de kan deres kram, og det er så meget mere end blot et foto.

• #70   4. maj 2019 #66 Uuumiddelbart ligner det ikke at hunden er helt i fokus - men det kan også være HG der gør det. Jeg synes hunden er for mørk, og jeg ville have ryddet op i baggrunden enten inden billedet eller i efterredigering. Men ellers er det jo den type billeder jeg godt kan lide smiley

• #71   4. maj 2019 #69 Har du evt. et eksempel på en fotograf ? Du må gerne sende en hjemmeside / facebookside så jeg kan kigge - jeg er meget nysgerrig smiley

• #72   4. maj 2019 Hende her er ung, men jeg kan lide hendes stil, og hun har netop en stil, som ikke bare er et billede, og heller ikke ekstrem redigering, som nogle gør.

profilbillede
  • #73   4. maj 2019 Når nu fotografering har den store interesse og du gerne vil leve af det, hvorfor tager du så ikke uddannelsen?

Og når nu du er i resurceforløb skal du endvidere være meget varsom med at tage penge for dine billeder, det kan ende med at de lukker for pengene og at du kommer til at betale tilbage.

Skal du tage penge for dine billeder, så bliver du nød til at trappe ud af resurceforløb og gøre dig selvstændig, hvilket betyder, at du aldrig ved om du har til huslejen
    Dine billeder er gode, men som andre siger, de er ikke noget særligt, så tror virkelig at du vil få svært ved at leve af det.

• #75   4. maj 2019 #73 Jeg må gerne modtage penge under ressourceforløb - det bliver blot modregnet med 30% (dvs. hvis jeg får 100 kr, trækker kommunen 30 kr. fra min ressourceforløbsydelse) smiley

Jeg kan desværre ikke psykisk håndtere en almen uddannelse, og er derfor begrænset heraf..

• #76   4. maj 2019 Rupa er så dygtig .. til alle dyr.

Men hun er så også en der lever af det.

profilbillede
  • #77   4. maj 2019 # 55
    Hvorfor betale 25 kr for et billede taget af dig, når der er tusindvis af fritids fotografer der gør det gratis?

• #78   4. maj 2019 Fine fotos fra studie.. skarpe og igen fed stil/tema.

profilbillede
  • #79   4. maj 2019 Louise, nu kan jeg se victoria har lagt et før/efter billede op af et af hendes billeder - har jeg ret, hvis jeg siger at ens egen stil primært kommer fra, hvordan man redigerer billederne, og ikke selve billedet?

Altså - hvis jeg nu var rigtig dygtig til at redigere, så havde du måske mere syntes om billedet i #43, fremfor at synes det var lidt "basic"? smiley

Jeg kan godt se hun har en gennemgående stil i sin redigering, som hun holder ved - og hvis hun ikke redigerede på den måde, ville mange af hendes billeder nok ikke være lige så "mindblowing" smiley

• #80   4. maj 2019 Milla ja det siger da sig selv. De gode mestrer netop redigeringen, men synes også hun har talent for komposition og udtrykket.

Men netop LR og PS er da vigtige.. jeg bruger ingen af dem.. endnu en grund til, at jeg ikke tagerbetaling.

• #81   4. maj 2019 Milla det du skal finde er stadig din stil ... og ja selvfølgelig indebærer det også bedre/anderledes redigering.

• #82   4. maj 2019 # 75
    Ja, men du skal også betale skat af dem

• #83   4. maj 2019 Jeg bruger lightroom ret meget, men har faktisk generelt prøvet at stræbe efter at billederne ikke skal se redigerede ud smiley

Photoshop er svært og kompliceret - jeg bruger det stort set kun til at fjerne objekter fra billederne lige pt, men det er selvfølgelig noget jeg forsøger at lære smiley

• #84   4. maj 2019 #82 Yep, det er jeg godt klar over smiley

• #85   4. maj 2019 Jeg synes også de stadig, til dels, skal være naturlige... mange tyske hundekontoer på IG kører alle den ekstreme redigering, som ikke er min smag.

• #87   4. maj 2019 #85 Jeg er enig - og jeg synes VIRKELIG det er svært at finde balancen mellem "for meget" og "lige tilpas". Jeg har siddet og set nogle videoer af en bryllupsfotograf, fordi han har filmet, mens han har været ude som fotograf til brylluper - og den måde han redigerer billederne på kan jeg VIRKELIG godt lide.. MEN jeg ved også, at sad jeg selv med billederne og redigerede frem til det resultat, ville jeg faktisk nok stemple dem som "for meget" - lidt modsigende, og jeg ved ikke, hvorfor jeg har det sådan smiley

• #89   4. maj 2019 Mobilos, uredigeret automatiske indstillinger, på min mark lige nu

profilbillede
  • #90   4. maj 2019 #89 Jeg synes det er imponerende af en mobil - men jeg synes altså stadig ikke det kan sammenlignes med de billeder jeg har lagt op smiley Hverken i forhold hvordan hunden bevæger sig, valg af placering af kamera i forhold til hunden - eller skarphed, fokus og bokeh. smiley

• #91   4. maj 2019 #86 Jeg er generelt ret åben omkring mine psykiske udfordringer og sårbarheder generelt, men jeg havde nok ikke lige tiltænkt det ville være relevant i denne tråd smiley

• #92   4. maj 2019 Synes det psykiske er ret irrelevant her.. vi taler om de billeder der tages smiley

• #93   4. maj 2019 Jeg tror i høj grad det handler om den enkeltes smag. Nogle billeder ville jeg ikke betale en eneste krone for - netop fordi stilen er ekstremt redigeret og overdrevet. Bl.a. som på billedet. Jeg oplever at netop dette er blevet en trend blandt mange på IG, og jeg forstår det simpelthen ikke, fordi det mest af alt minder om en 14-årig pige der lige har fundet af hvad bokeh er og nu giver den fuld gas.

Anyways, jeg ville betale for de billeder, der gav mening for mig, og ikke bare et pænt billede med en sløret baggrund.

profilbillede
  • #94   4. maj 2019 #92 Enig - det var også kun fordi der blev forslået at søge ind på fotografuddannelsen smiley

• #95   4. maj 2019 Funke det der er netop den stil de tyske IG piger kører ... lidt for ekstrem redigering smiley

• #96   4. maj 2019 Arrj, hvordan hunden bevæger sig - du er med på, at jeg lige i dette øjeblik har været ude på marken og har taget det, ikke?
    Det er jo ikke et, hvor jeg lige har brugt 20 minutter og 120 shots til at få den rigtige vinkel på smiley

Pointen er - et let actionshot kan tages i nogenlunde kvalitet med en mobiltelefon - og det er jo præcis det, de fleste har til rådighed.

Men jeg siger da tak for kritikken smiley smiley smiley smiley

• #97   4. maj 2019 CH og dem det ikke ved bedre kan måske alligevel ikke se forskel ... og de betaler så også for de alm billeder tænker jeg.

• #98   4. maj 2019 Præcis, Louise - og netop der sætter jeg selv grænsen på deres vegne. Jeg synes ikke folk skal betale for mine almindeligheder, jeg ville have det skidt med det.
    For sandheden er jo, at rigtig mange ikke rigtig ser, at det er almindeligheder, de elsker bare billedet af deres hund.

• #99   4. maj 2019 Louise, ja, der er virkelig mange tyske accounts med den stil! Alt magien går fuldstændig af det for mig

• #100   4. maj 2019 Ja .. det jeg elsker ved mine egne er jo netop mine minder ... mine oplevelser.

Derfor kræver det, at fotografen kan det ekstra for at det skal koste noget.

• #101   4. maj 2019 Funke meget enig... men dem der sælger halsbånd osv elsker dem .. de får mange sponsoraftaler i hus.

• #102   4. maj 2019 Min mand og jeg ynder at nappe lidt billeder for hyggens skyld når vi er til IGP-konkurrencer.
    Det er blevet til ret mange og efterhånden også ret gode billeder - og med tiden er kvaliteten faktisk blevet ok og stilen måske også sådan nogenlunde ensartet. (Vi er lidt forskellige, så vi kan altid se, hvem der har lavet hvilke billeder smiley )

Da der blev holdt DM i Randers sidste år blev vi spurgt om et af vores billeder måtte bruges til plakat og til at sætte på storskærm til arrangementet - vi blev topglade og stolte!
    Billedet de valgte syntes vi så var lidt kedeligt smiley :D

De fik det naturligvis til rådighed ganske gratis til dette arrangement - og det har jeg det helt godt med.
    HVIS billedet skulle være brugt kommercielt, ville vi tage penge for det.

• #103   4. maj 2019 Jeg kan godt lide, når billederne har et lidt blødt look, med mere milde farver - victoria har det over sine øverste billeder. Men når jeg selv sidder og redigerer, ender jeg altid med at gå tilbage til naturligt, fordi jeg synes ikke det spiller ordentligt. Det kan selvfølgelig også sagtens bare være fordi jeg ikke er dygtig nok til at redigere smiley

• #104   4. maj 2019 CH ja men jeg så pludselig en af mine billeder brugt for et finsk firma, Rauh ... på deres stand og de havde lagt billeder af standen på IG... synes jeg da også er så fedt. Flere netbutikker havde brugt samme billede for reklame for disse tyggeben ... super fedt smiley Billedet er kun godt fordi det er taget i bjergene i Schweiz smiley

• #105   4. maj 2019 Jeg går den stikmodsatte vej - jeg er ikke til de der soft-romantiske nogle..
    Dem er der dælme også mange af!

• #106   4. maj 2019 Milla det look tiltaler også mig.... hader græsfarven... altså den helt alm græsfarve...

• #107   4. maj 2019 Ch alt med måde... behøver ikke være ekstremt.

• #108   4. maj 2019 Hvis jeg skulle betale for fotografering mere end bare lige.. så skulle det være printet og til væggen. Feks med mig selv på hvis det er portræt. Eller hvis bare hunden så skal det kunne noget mere smiley Det kan jeg jo netop ikke selv tage.
    Sådan noget her til facebook og hjemmeside osv. kan jeg jo selv tage smiley
    Godt nok med kameraet men bare sat på “sport”. Så langt tækker mine tekniske færdigheder nemlig. smiley

profilbillede
  • #109   4. maj 2019 Hehe - nej, endelig ikke ekstremt *GG*

Dem, der er eksempler af i denne tråd er ALT for meget for mig *GG*

Jeg er til mere råt look og hvis motivet ikke er alt for finpudset, så er jeg også glad smiley

Jeg er glad for det, der ikke er alt for pænt smiley

• #110   4. maj 2019 HELT enig med græsfarven! Jeg vil rigtig gerne blive dygtig til at redigere det pænt smiley

• #111   4. maj 2019 Åh, ja græs...
    Når man tager billeder af hundesport, så får man dælme lov til at lave græs.....

Og på en dag, hvor lyset kommer og går, så er der edderbukme arbejde at lave...

• #112   4. maj 2019 Hader græs... hader skarp sollys... solopgang og nedgang det er mig smiley

• #113   4. maj 2019 Jeg kan også rigtig godt lide det bløde lys ved solopgang og nedgang - men jeg øver mig alle tider på dagen, fordi jeg gerne vil kunne tage billeder uanset vejr og tidspunkt smiley

• #115   4. maj 2019 Ikke hos mig isabelle smiley

• #116   4. maj 2019 Nej ... hahahhahaa

• #117   4. maj 2019 Hvis min hund ikke var sort, så ville lyset kunne spilde en mindre rolle... men uanset hvad så kommer de bedste billeder, efter min mening, i det lys :-)"

• #120   4. maj 2019 Alle burde øve sig på en pembroke smiley

• #122   4. maj 2019 Hvad synes I, om redigeringen på det her? Bliver det for blåt/for meget? Det er meget ude af min comfortzone, men jeg synes det giver billedet lidt mere liv, end min oprindelige redigering.. Meen måske også lidt for meget liv? smiley

profilbillede
  • #124   4. maj 2019 Milla... jeg synes det mangler himmel på det.

• #125   4. maj 2019 For mig er det alt for rødt.

• #126   4. maj 2019 Hvad menes med alt for blåt helt præcist?
    Farvetone eller motivet?

• #129   4. maj 2019 Hmm, jeg kan ikke helt se, hvordan jeg skulle have taget billedet med himmel, i forhold til hvordan vandet var den dag, men vil prøve næste gang jeg er på stranden - kan være det hjælper, hvis jeg er nede og ligge smiley

Med for blåt tænker jeg på farvetonen - det er den jeg har rettet på. Jeg har rettet lidt tilbage igen her

profilbillede
  • #130   4. maj 2019 Uh vent, jeg fandt himmel på originalen smiley Her er originalen. Ville du så beskære på den anden led, så billedet bliver højt og man får horisonten med?

profilbillede
  • #131   4. maj 2019 Bedre for mig, men stadig for varmt til min smag.
    Jeg er med på at solnedgangen giver varm tone, men lyserødt skum på vandet går ikke smiley :D

• #132   4. maj 2019 #131 Aaarg, nu er du kedelig. Jeg tror jeg vil gå efter regnbuefarvet skum på vandet fremover smiley

• #133   4. maj 2019 Uh, det er et svært et at få godt.
    Eksponering, åbne skygger, regulere grøn og blå, lidt varme på.

Men det er ikke optimalt smiley

• #134   4. maj 2019 Jeg kan bedst lide det bliver taget mere nedefra..

Og igen vi har jo alle forskellig smag smiley

• #135   4. maj 2019 Tror også hvidbalancen er lidt off på originalen, jeg ville nok sætte hvidbalancen sådan her, for at den kommer tættere på at være korrekt

profilbillede
  • #136   4. maj 2019 Dette er mere naturligt - og nok det jeg ville redigere normalt. smiley

profilbillede
  • #137   4. maj 2019 Bestemt bedre.

Her ville det nok ikke ryge med i redigeringen, men hvis det gjorde ville jeg sikkert beskære tættere for at få lidt mere ro.
    Der sker meget, mange linjer med hver sin struktur.

• #138   4. maj 2019 Jeg synes det er et vildt fedt billede - fordi fokussen er nailed, og hun er flyvende - men det er svært at redigere smiley

• #139   4. maj 2019 Det giver klart mere ro - men det fjerner også meget af den fine strand smiley Man kan jo også fjerne noget af alt tangen, som forstyrrer

profilbillede
  • #141   4. maj 2019 Jeg tror bare, at jeg må have en meget unormal billedesmag i forhold til HG smiley

• #142   4. maj 2019 Har også givet Easys fødselsdagsbillede et skud - det er pt. mit bedste bud i forhold til at få tweaket den grimme grønne smiley

profilbillede
  • #144   4. maj 2019 Det er fint... savner lidt lys i øjnene... men det er det jeg selv kæmper med...

• #145   4. maj 2019 #144 Lys i øjnene hos Nicki på stranden eller Easy i græsset? smiley

• #146   4. maj 2019 Easy

• #147   4. maj 2019 Men jeg kan ikke zoome her på HG så lidt svært at se måske??

• #149   4. maj 2019 Yep, det er faktisk en udfordring med hans billeder generelt, har jeg lagt mærke til - der må være forskel på racer når det kommer til sådan noget, Nickis øjne træder altid meget mere frem på billederne

• #150   4. maj 2019 Juniors øjne er helt mørke... Esters er så fine smiley

profilbillede
  • #151   4. maj 2019 Der er lidt - men det er slet ikke lige så tydeligt som hos Nicki..

profilbillede
  • #152   4. maj 2019 On a different note - jeg synes virkelig ikke HG gør noget godt for kvaliteten på mine billeder smiley

• #153   4. maj 2019 Ofte synes jeg det er nok at tage lidt mætning af den grønne farve på græsset.

• #154   4. maj 2019 Jeg synes ikke rigtig om selve farven, så det fungerer ikke her kun at tage mætningen ned - men græsset er så også MEGET grønt på det billede originalt.

Nu har jeg siddet og leget lidt med billedt af Nicki, synes I det er mere sigende/specielt sådan her? Er lyset for meget? Jeg har muligvis stirret mig blind på det.

profilbillede
  • #155   4. maj 2019 Altså ja.. men noget ser for lyst/mørkt ud omkring hende... og savner lidt lys i hendes ansigt...

Men igen sgu svært på tlf at se.

• #157   4. maj 2019 Nu tror jeg det er bedre

profilbillede
  • #159   4. maj 2019 Bedre ?

profilbillede
  • #160   4. maj 2019 Indtil videre kan jeg da konstatere at knap 65% synes mine billeder er gode nok til at betale for allerede nu - så det er da dejligt smiley

Det er dog nok ikke herinde, jeg finder mine fremtide kunder smiley

• #162   4. maj 2019 Det er der også - det er fordi, at det skulle virke som lyskilden - ala solen der skinner igennem smiley

Men helt generelt kan jeg bedst lide min originale redigering af det billede, jeg er ikke så vild med det jeg har lagt op her til sidst, jeg synes det er for meget smiley

• #163   4. maj 2019 Jeg betaler gerne for smukke billeder af mine hunde. smiley Alfred har været fotomodel en del gange. Både hvor vi har betalt ( for billeder ud over dem vi har fået for at stille op) og hvor vi har fået billeder for at " låne" Alfred. Og så har Myndeklubben et par gode fotografer, så der har jeg fået en del gode billeder fra udstillinger og Lure Coursing. smiley Her er et af mine favoritbilleder, som jeg har betalt for. smiley Fotograf er Agnete Tillemann.

profilbillede
  • #166   4. maj 2019 #163 Hvor er det fint smiley Har du et billede af lure coursing man må se? smiley

• #167   4. maj 2019 Jeps Milla. Her er et taget af Torben Blach smiley

profilbillede
  • #169   4. maj 2019 #167 Ja, det er også meget tættere på den type billede jeg tager - jeg redigerer nok en smule mere (det ser uredigeret ud), men jeg foretrækker egentlig at actionen taler for billedet og ikke redigeringen, i denne type billeder smiley

• #170   4. maj 2019 #168 Jeg tror sagtens du kan finde en, der gerne vil gøre det - spørgsmålet er, om du kan finde en, der redigerer det som du gerne vil have det smiley

• #171   4. maj 2019 Hvis du kan sende det på mail i nogenlunde kvalitet kan jeg godt prøve, jeg er dog vant til at redigere RAW-filer, der kan man som regel lidt mere.

Skal selvfølgelig ikke have noget for det, vil bare prøve om jeg kan få noget godt ud af det smiley

• #173   4. maj 2019 Og her er det Kaj Frøling der har taget billedet.

profilbillede
  • #174   4. maj 2019 Uhh jeg må ud og se på lure coursing en dag, så også kan prøve at tage nogle billeder. Elsker sådan noget med massere af fart! smiley

• #178   4. maj 2019 Jeg ville redigere det sådan her smiley

profilbillede
  • #180   4. maj 2019 Jeg bruger lightroom - ingen filtre, men jeg har siddet og justeret på farverne ja smiley Der er sådan nogle sliders i lightroom for hver farve smiley

profilbillede
  • #181   4. maj 2019 + jeg har rettet på hvidbalancen efter hvad jeg kan lide smiley

profilbillede
  • #182   4. maj 2019 Mere naturligt - og så har jeg lige rettet billedet op smiley

profilbillede
  • #183   4. maj 2019 Åh jeg er så træt af, at Lightroom ikke vil køre på min computer pt. smiley Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad der er galt.
    Jeg får bare en fejlmelding, når jeg forsøger at starte programmet "Crash rapport …." og så lukker det.

Redigeringsmulighederne er noget mere begrænsede i jpeg og med andre programmer.

Jeg har det sådan, at skal jeg betale for billeder skal de være noget ud over det sædvanlige, de almindelige dagligdags klarer jeg selv smiley

profilbillede
  • #184   4. maj 2019 #183 Øv hvor irriterende smiley Har du prøvet at slette det og geninstallere?

Hvis du har Canon, har de deres eget software til at håndtere RAW-filer, det kan evt. være en løsning til Lightroom vil virke igen smiley

• #185   4. maj 2019 Og ellers kan photoshop også godt håndtere raw-filerne

• #186   4. maj 2019 Camera raw i Photoshop kan også åbne jpeg filer smiley
    Du skal bare ind i indstillinger og sætte den til at åbne jpeg også

• #187   4. maj 2019 Jeg har prøvet at slette og geninstallere uden held. Det ender med at jeg må installere photoshop, selv om jeg egentlig slet ikke orker alle de redigeringsmuligheder, Lightroom er så dejlig hurtigt og nemt at arbejde med til det basale.

Jeg har Nikon smiley
    og er super tilfreds, jeg har skiftet fra Olympus for et år siden. Med Olympus kunne jeg ikke skrue ISO højere op end til 200, nu kan 3200 give ganske OK resultater som eks. dette taget for 1 time siden.

profilbillede
  • #188   4. maj 2019 Hmm øv, så har jeg desværre ingen gode råd smiley Det er da godt nok irriterende smiley

• #189   4. maj 2019 Ja, jeg håber en af mine sønner kan løse problemet, når de kommer på besøg næste gang.

• #191   4. maj 2019 Isabelle - Ja saksen smuttede lige smiley

De er ikke alle lige skarpe, men jeg elsker at de fastfryser det øjet ikke når at opfatte.

profilbillede
  • #192   4. maj 2019 Det er så fedt at lykkes med billeder, der fryser det øjeblik man aldrig har en chance for at se...

Min husbonds billede...

profilbillede
  • #193   4. maj 2019

profilbillede
  • #195   4. maj 2019 Jeg har ikke læst hele tråden, men så et spørgsmål længere oppe om hvad jeg/vi syntes er billigt.

Mig og min veninde har taget billeder i 3 - 4 år nu. vi er blevet rimelige ok til det. På ingen måder professionelle, men vi kan udmærket tage nogle hæderlige billeder. Hun har lige lagt en annonce på div rideklubbers facebook sider med foto shoot, folk skal give 100 kr + plus transport og de får alle de billeder der er blevet gode digitalt. Det syntes jeg er rimeligt og billigt.
    Billedet er af min veninde og hendes hest Niko og taget af mig

profilbillede
  • #196   5. maj 2019 Jeg har det lidt sådan, at skal jeg tage penge for et shoot, så skal jeg for det første garantere for, at der er ihvertfald en håndfuld billeder i god kvalitet både motivmæssigt og teknikmæssigt - uanset vejrforhold.
    Samtidig skal jeg med garanti kunne lave det produkt, der forventes af mig - naturligvis forudsat at hunden også kan løse den opgave smiley og naturligvis tilsat mit eget personlige præg.

En ting er at skyde de billeder, man selv har i hovedet, en anden er at lave det andre ønsker.
    Det er sgu svært - når ønsket altså rækker ud over billeder, hvor hunden løber mod fotografen eller sidder nysseligt, knivskarpt med uskarp baggrund.

• #197   5. maj 2019 Betina, når jeg ser dit billede, så tænker jeg også at det er et helt almindeligt billede som alle med et nogenlunde ok kamera kan tage med automatiske indstillinger.
    Det er uden tvivl hyggeligt at have, især, hvis man ikke lige selv har mulighed for at tage det - men det skiller sig ikke det mindste ud eller har et personligt præg.

Det er et foto for let øvede amatørfotografer, hvis altså man altid kan producere den samme kvalitet og billedet ikke bare er fanget tilfældigt.

For mig er der et stykke fra det og til noget jeg personligt ville tage penge for at lave - også selvom nogle villigt betaler.

3-4 års øvelse er jo i realiteten ingenting.
    Vi har haft spejlrefleks og har fotograferet i over 25 år - de sidste 5-10 år med udstyr, der har givet lidt mere kreativ frihed, og de sidste ca 5 år udelukkende med manuelle indstillinger.
    Vi øver stadig - jeg træner fokus på næsten daglig basis for at holde mig skarp til billeder i bevægelse og i al slags vejr.

Og jeg er stadig længder fra at garantere en kvalitet, der er penge værd. Eller som jeg ihvertfald vil være bekendt at tage penge for.

Til gengæld producerer min mand og jeg rigtig mange smilende ansigter, for folk er almindeligvis SÅ glade for at modtage et dejligt billede af deres vaps smiley

• #198   5. maj 2019 Det sidste billede jeg tog af andres hunde og gav til en glad hundeejer var dette. Taget på tilskuerrækkerne til en IGP-udtagelseskonkurrence i sidste weekend, bare for hyggens skyld.
    Den type billeder kunne jeg producere som skidt fra en spædekalv, det er SÅ let og folk bliver SÅ glade for sådan et.
    Men det et almindeligt billede, intet personligt præg, ingen kant, intet noget som helst.
    Jeg forlanger ikke betaling for sådan et. Tilgengæld har jeg heller ingen forpligtelser. Jeg tager billedet, men gider jeg ikke at tage det med i redigering, lader jeg bare være...

Men det til trods, så synes jeg det er SÅ hyggeligt at se både egne og mandens billeder brugt som profilbilleder her og der. Det er også betaling smiley

(Inden de skarpe kritikere kommer på banen vil jeg lige sige at jeg har taget billedet fra FB og sat det ind her - det æder ret meget kvalitet, men jeg gider ikke at gå til puter her midt om natten smiley )

profilbillede
  • #199   5. maj 2019 Er måske lidt sent til festen.

Men Camilla - du kan SAGTENS tage 250 kr. for 3 billeder + 50 kr. pr. billede. Og også mere.
    Fair nok at folk vælger at de kun vil betale for billeder der er helt fantastiske og ekstraordinære og specielle - men så skal man godt nok også op i en meget, meget højere prisklasse.
    Dette er grunden til at det er så hårdt at leve af at være selvstændig fotograf, fordi folk forventer professionelt arbejde til en timepris der er helt til grin.

Hvis man ikke engang vil give 350 kr. for "almindelige" billeder. Hvad vil I så betale for gode, specielle billeder?

Jeg synes du kan noget, Camilla, du har øje for motiver og du virker til at have styr på teknikken.
    De billeder du tager, vil aldrig kunne tages med en smartphone, jeg forstår slet ikke at man kan lave den sammenligning. Og jeg ser det ikke på de billeder der er lagt op i tråden. Dine billeder kan heller ikke "bare" tages af en person med et spejlrefleks med kit-objektiv.

Jeg kunne ikke selv finde på at hyre en fotograf til at tage billeder af min hund, for det kan jeg selv, men jeg kunne sagtens finde på at hyre en til at tage billeder af mig og min hund sammen, for det kan jeg ikke selv. Og jeg har også gjort det før. Der betalte jeg 1200 kr. for 5 billeder.
    For når jeg stikker mit kamera i hånden på venner og familie får jeg elendige billeder, for de kan ikke finde ud af at indstille kameraet når lyset ændrer sig eller flytte fokuspunktet. Et professionelt kamera er intet værd i hånden på dem der ikke kender sammenhængen imellem blænde, lukkertid og ISO.

Og det er da så ærgerligt at høre at "man behøver da ikke at betale for, at få fotograferet sin hund, når der er så mange der gør det gratis".
    Det er synd for branchen.

Men branchen er bestemt ikke død, der er masser af arbejde - nok bare ikke som kæledyrsfotograf, og ofte heller ikke som selvstændig børne/familie/bryllups-fotograf etc., fordi der er så mange om buddet, og mange kunder vil netop hellere betale en billig pris for middel kvalitet, end en høj pris for høj kvalitet.

• #200   5. maj 2019 Tanja .. vi svarer jo alle fra vores eget udgangspunkt. Jeg kan sagtens tage billeder af hund selv ala det som Milla laver.. ergo vil jeg ikke betale for det.

Jeg er elendig til redigering .. ergo ville jeg gerne betale for dem der kan det, og også for billeder af mig og hunden, da jeg heller ikke kan det.

Og du da indrømme, at nogle de annoncer herinde til 500 kr er virkelig elendig billeder de viser i annoncen??

Jeg synes Milla tager fine billeder, men jeg ville ikke betale for dem, men som både du og Milla siger, så vil flere jo gerne.. så det er jo kun godt smiley

• #202   5. maj 2019 Almindelige hverdagsbilleder, og billeder med lidt fart på gider jeg heller ikke at betale for når jeg både har min mobil og mit Nikon, men jeg kunne godt finde på at betale for billeder af mig og mine hunde. Billedet øverst til venstre er taget af min kæreste, hans første med et ordentligt kamera, så det ok, men kunne tænke mig et bedre smiley
    Billedet øverst til højre er taget med mobilen så den kan også tage nogle hæderlige billeder.
    De tre nederste er bare hvad jeg lige havde overført til mobilen af billeder taget med mit Nikon.

Ingen af de 5 billeder er redigeret hvorfor de sikkert kunne være lige så gode med redigering som dem i dit spørgeskema.

Et ordentligt portræt, med mig og bæsterne, kunne jeg nok godt finde på at betale for hvis fotografrn har et studio eller forslag til en lokalition uden for mange forstyrrelser smiley

profilbillede
  • #205   5. maj 2019 Fordi man skal øve for at blive god... og ja jeg synes det er fedt at tage billeder.. så når jeg mangler et alternativ til den sorte jagthund, så finder jeg det smiley

Jeg tager ikke penge for noget, som jeg ikke synes er godt nok.

• #206   6. maj 2019 Ch.
    Nu kender jeg rytter og hest, så for mig er det et meget personligt billede. Hesten kommer fra en tidligere ejer der ikke havde hestens trivsel for øje. Så det var en meget slukket hest der kom ind af døren. Tilkendegav på ingen måde om han fandt noget behageligt eller sjovt, så at se ham så glad i både krop og sjæl, foreviget på et billede, er nu noget værd. Hehe vi brugte automatiske indstillinger de første måneder, men det blev sku for kedeligt og gav ikke det ønsket resultat. Det foto jeg lagde op er kun et af over 50 billeder fra den dag i samme kvalitet. Grunden til at jeg skriver at vi tager mindre er netop at vi ikke er så øvede at vi kan tage samme pris som andre med mange års erfaring. Men vi er nu på et punkt hvor vi heller ikke vil gøre det 100% gratis mere. Vi har tit støt på 14 årige piger og deres kamera på stævnepladser, og de vil have op mod 100 kr pr billede og det syntes jeg dælme er for dyrt i forhold til kvaliteten.

Og så får du da lige et mere. Min venindes kat der kort forinden var flytte på landet (vokset op i byen) smiley

profilbillede
  • #207   6. maj 2019 Er enig med 204#

Kunme sagtens finde på at betale for "almindelige" billeder.. Men jeg er heller ikk god til det selv..

Kommentér på:
Svar på spørgeskema vdr. hundebilleder

Annonce