Børn der har noget kæmpe med Børn der har noget kæmpe med
Hej HG!
Hvordan håndtere man som forældre en dreng på 7, der har taget kvælertag på en pige i skolen?
Han er startet i 1. klasse herefter sommerferien, og har stort set siden skolestart siddet ved ene bord helt oppe ved tavlen. Der har han selvsagt siddet og sidder stadig fordi han på den ene eller anden måde forstyrrer undervisningen.
Han er hjemme en meget "ordentlig" dreng, der gerne vil gøre alle tilpasse, han er bange for mange ting, og fortæller sjældent om hvordan han har det og hvad han føler. Han har haft en "kaotisk" barndom indtil videre med en mor der har flyttet meget rundt, og forskellige mænd i hans liv.
Informationerne er sparsomme, ja, men hvordan ville i gribe sådan en dreng an som weekendforældre?
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 413
apr 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 345
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.822
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.766
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 732
Det er moren til pigen, der har henvendt sig.
Vi er helt enige i, at det er et kæmpe råb om hjælp! Og noget hjælp til ham ville helt sikkert være godt, men vi skal jo stadig håndtere situationen på en eller anden måde. Eller ville I bare lade som ingenting?
feb 2011
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
Håber han får noget ordentligt hjælp, måske noget børnepsykolog, 7 år gammel med den fortid, han har det da ad helvedes til.
Kunne det være muligt at, han kunne få en hjælper i undervisningen, måske også i pauserne? Ved ikke hvad der er af muligheder, men sådan et barn, er i stor fare for at blive tabt på gulvet, i vores samfund.
Der bør i hvert fald bankes i bordet, hurtigst muligt!
Hans adfærd er netop et råb om hjælp, og når han så mødes af irritation over hans adfærd, og sættes uden for klassens fællesskab (at han er parkeret helt oppe ved tavlen) det er ikke gavnligt. Tværtimod.
Som weekend forældre
Man kan give ham et frirum, gode oplevelser, plads til at rumme ham, men det er ikke nok, han bør have hjælp i hverdagen, tænker f.eks at en psykolog kunne snakke med ham, om de følelser og frustrationer han har indeni, og give ham redskaber til at reagere anderledes.
Hvis han bliver vred, så lære ham, at følelsen af vrede er ok, men at slå, sparke, tage kvælertag fordi man bliver vred på en anden, er ikke ok.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.511
Det kan jo ende dødeligt.
Drengen har brug for hjælp og helst igår.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Øh hvad?
Hvorfor kommer du overhovedet ind i billedet?
maj 2015
aug 2006
feb 2011
nok fordi pigens mor er klar over mor ikke har ressourcerne til at tage sig af det
maj 2015
Drengen har det svært, og har taget kvælertag på en pige.
Pigens mor henvender sig til skolen, eller drengens mor, ikke til weekend forældrene
feb 2011
feb 2011
maj 2015
'Skolen har ikke reageret
Det er moren til pigen, der har henvendt sig'
Men, har hun henvendt til weekendforældre eller drengens mor?
Nå, så vigtigt er det heller ikke- det er derimod hammer vigtigt at den dreng får hjælp.
Og pigen han har taget kvælertag på.
jun 2012
Pigens mor har henvendt sig til drengens mor, som så har givet beskeden videre til min kæreste, som er drengens far. Når jeg skriver weekendforældre mener jeg det på den måde, at han desværre kun er hos os hver anden torsdag til mandag.
CH hvordan du lige kunne få det til håndtering af weekendforældre, kan jeg ikke lige se
maj 2015
Edit og 17
aug 2006
Evt. PPR.
feb 2011
apr 2018
så må faren tage affære straks. kontakt ppr
jun 2012
Kommunikationen mellem mor og far er egentlig ok, men de er meget forskellige, og det giver i sig selv uoverenstemmelser og konflikter omkring hvordan tingene skal håndteres. Umiddelbart lader hun ikke til at se det så alvorligt, som hans far og jeg gør.
Men ja, der skal helt sikkert gribes ind, første step må være at tage fat i skolen.
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 154 Svar: 10.643
Der er slet skjult pegen fingre af mor (mor har haft kaotisk liv, har skabt kaos i drengs liv, mor er skyld i episoden). Drop den, lige med det samme. Børn har ikke brug for at der bliver peget fingre, de har brug for forældre (og bonusforældre) der tilsidesætter alle egne konflikter, og samarbejder om barnet. Børn er ikke dumme, og fornemmer hurtigt små konflikter.
Det eneste sted at starte, er at tale med skolen og få deres forklaring på hvad der er sket. Jeg ville springe op og falde ned på udsagn som “det kan have dødelig udgang”
Umiddelbart tror jeg dog ikke at PPR kan gøre særlig meget - det er nok nærmere det tungere skyts der skal igang, hvis det er så alvorligt som det beskrives. Altså underretning til kommunen, underretningsmøde med deltagelse af forældremyndighedsindehavere og så derfra enten netværksmøde eller direkte til børnefaglig undersøgelse, hvor hele familien (også andre børn) inddrages i en vurdering af barnets behov og forældrenes ressourcer.
Hvis du læser det afsnit lige oven for, forstår du vigtigheden af ikke at pege fingre, og af at få afklaret fra start, hvad der faktisk er sket. Ingen familier ønsker sig en sag i en familieafdeling, med mindre der er noget om snakken.
Jeg er nok erhvervsskadet, og ser desværre rigtig, rigtig mange børn, som havner i “min butik” fordi forældrenes interne konflikter skaber eller opdigter udfordringer hos barnet. Og det er synd for børnene.
Så snak med skolen, find ud af hvad der er op og ned og tag den derfra.
feb 2011
apr 2018
ts det ville jeg lytte til
sep 2017
Han er 7 år. Der er ingen grund til at han ikke bor 7/7 ved forældrene, og er han problematisk, som det beskrives, må far (og fars kæreste) da mande sig op og få lavet en ny samværsordning.
feb 2011
jun 2012
Jeg forstår sagtens hvad du mener, og samarbejdet mellem hans mor og os er såmænd også ganske udemærket, men vi er meget forskellige, og bare det at nå til enighed omkring hvad barnet har behov for er i sig selv en svær opgave. Det resulterer oftest i at min kæreste gør, som barnets mor ønsker, hvis de ikke kan blive enige.
Med det sagt så har du ret i, at jeg ikke bryder mig om hendes adfærd mht. kærester og hvad der følger med, og føler lidt at hun svigter, men jeg føler bestemt også vi har svigtet. Jeg har for eksempel for nylig været på personlig udviklings kursus, og der erfarede jeg, at vi har været sindssyg dårlige til at give ubetinget anerkendelse, men ofte betinget.
Der er jo mange ting der spiller ind, men fakta er bare, at hans liv er præget er flytninger og mennesker ud og ind af hans liv. Inden han startede i skole, havde han været i 7 forskellige institutioner. Det er fakta og jeg tror da at det påvirker de fleste børn. Det var ikke for at pege fingre af hans mor, men mest bare for at tegne et billede af hvordan hans liv har været
Men jeg tager helt klart dit indlæg til mig, og vil selvfølgelig opfordre til, at min kæreste tager fat i skolen til en start.
jun 2012
Så hvis der skal ny samværsordning til, så er det den lange vej.
aug 2006
Det er ikke tidspunktet at analysere og fortolke, tiden er til at få facts på plads.
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.411
Til mødet kan dagsorden være, at I hver især beskriver drengen, som I oplever ham (hos hhv. far og mor og i skolen). Derefter bør I lægge en plan for, hvordan I kan hjælpe drengen bedst muligt. Det kan handle om, hvilken hjælp skolen kan tilbyde, og hvilken hjælp I selv kan opsøge eller få tilbudt (fx gennem det rådgivende team i kommunen).
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Det skal tages seriøst og alvorligt for pigens skyld, og sådanne episoder kan sagtens være ubehagelige selvom det er børn, der gør det mod børn.
Bare en snert af hentydning til, at det er en "tumpet drengestreg" som bliver "overfortolket" synes jeg er unødvendigt.
Som jeg umiddelbart forstår det er det netop skolen, der har informeret om det.
MEN for drengens skyld er det næppe selve hændelsen man skal analysere og formane om ift. ham. Til dit spørgsmål skal jeg slet ikke gøre mig klog på, hvordan I som weekendforældre skal gribe ham an. Men det lyder til, at der stikker en del under, som ikke umiddelbart ændrer sig af sig selv..
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.812
Hvad i alverden. En kvinde der griber en følelsesladet situation an, analytisk uden antydningen af totalt overdramatiske konklusioner.
Hvad sker der lige her?
sep 2017
Fünke, det er fordi vi har forskellige præmisser. Du lægger til grund at TS har skrevet den endegyldige sandhed: drengen har taget kvælertag på en pige. Mit præmis er at den historie er en fjer der er blevet til 5 høns - det er desværre min erfaring med sådanne historier. Var det som TS skriver, havde skolen jo grebet ind.
aug 2006
Reelt ved ingen hvad der er sket.
Det skal man finde ud af før der vurderes om det er alvorligt eller ej.
På nuværende tidspunkt er det umuligt at sige noget som helst kvalificeret om.
apr 2018
aug 2006
Man kan gøre for meget og man kan gøre for lidt.
Under alle omstændigheder skal det tages alvorligt - men lad være med at gætte.
At en dreng er placeret forrest i klassen gør ham ikke pr automatik til et problembarn, der tager kvælertag på de andre.
At skolen ikke har handlet betyder ikke nødvendigvis at der intet er sket.
At fjer bliver til høns i nogle sammenhænge betyder ikke, at det sker i alle.
Er drengen blevet hørt, mon?
Er læreren?
Er moderen?
Er klassekammeraterne?
jun 2012
Det er noget af en mavepuster at få - især for min kæreste.
aug 2006
Og hvordan var konteksten?
jun 2012
aug 2006
At lave overgreb på andre børn er noget andet - men pt ved ingen om det, der har fundet sted ER et overgreb.
Hvad har han helt præcist gjort?
De siger kvælertag hvad indebærer det og i hbilken sammenhæng?
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
mar 2013
jun 2012
jun 2012
Jeg er selv skilsmissebarn, og kan udemærket godt huske at jeg ikke havde behov for at høre dårligt om den ene eller anden forældre.
Jeg kan godt se, at det måske kan se ud som om jeg blander mig helt vildt, fordi jeg spørger herinde, men jeg prøver egentlig bare at hjælpe min kæreste, som er i syv sind
jun 2012
Jeg må indrømme at jeg ikke er sikker på hvad der menes med kvælertag, jeg tolker det jo bare som jeg opfatter et kvælertag.
Jeg er heller ikke sikker på konteksten, jeg kender kun pigens historie. Hendes historie er at drengen skulle være blevet jaloux, fordi hun ville lege med hans ven. Men igen er det jo pigens synsvinkel.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
En tanke jeg fik er - morens kærester, har drengen nogensinde set dem tage kvælertag på moren? Det er ikke for at insinuere noget, det er blot et spørgsmål, ift hvor har drengen det fra.
- Det behøves ikke komme "hjemmefra", det kan desværre vel blot være en overreaktion på en situation.
Men tænker A's råd er gode, og den rette vej at gå.
Det er jo skide synd for sådan en dreng, men der skal da gribes ind - og det kan godt være det så er synd for lillebroren hvis storebror er mere væk, men det er da også synd hvis miljøet hos moren er dårligt og begge mistrives der, at drengen så ikke kan komme mere hos sin far og forhåbentligt få et bedre miljø.
Det er da NU der skal reageres og sættes ind tænker jeg.
aug 2006
Hvis der blev lavet en socialsag ud af alle de gange en 7årig har sat hånden på halsen af et andet barn, ville der ikke kunne laves andet i forvaltningen.
Først og fremmest skal det afgøres hvad der er sket. Det kan være ingenting og det kan være alvorligt - og alt derimellem.
feb 2011
jeg kender dig ikke TS men synes du virker rolig og fornuftig ...
Alt er en balance, men gad vide hvor mange børn der svigtes fordi mange er bange for at træde andre over tæerne.
jun 2012
Jeg blander mig ikke overfor andre end min kæreste. Hvis jeg trækker mig helt så er alternativet, at der ikke sker noget. Hans mor mener ikke det er nødvendigt at inddrage skolen, hun har foreslået min kæreste at tage hans PlayStation fra ham, så han kan forstå det han har gjort ikke er ok, og hans far vil så hellere trække sig frem for at tage "konflikten" hvis man kan kalde det det. Hvis det ikke står tydeligt nok, så har jeg ikke været i dialog med hans mor, jeg taler udelukkende med min kæreste om det her.
Hvad vil du forslå? At jeg står til og ser på en dreng der lider under et manglende selvværd med den konsekvens at han måske er udadreagerende overfor andre?
Det gør ondt i mit hjerte at se på, hvordan han har det, og han kan trods alt ikke huske andet end at jeg har været i hans liv hele tiden, så uanset hvad kommer jeg IKKE til at se på fra sidelinjen, mens ingen gør noget.
feb 2011
jun 2012
jun 2012
aug 2006
Og så taler I om straf?
feb 2011
Ikke nødvendigvis her, for så godt kender ingen forholdene ... men helt generelt en forælder der måske ikke er helt i stand til at gøre noget/det rigtige, og en anden forældre der ikke tør gøre noget for fredens skyld ... med den slags forældre konstellationer hvor stiller det børnene hvis ingen andre tør/kan tage teten ..
Er helt overrasket over man kan mene det med det store antal sager det har været de senere år hvor fokus først er kommet på barnet/børnene når noget er gået virkelig galt og man efterfølgende kan læse om alle de signaler voksne i barnets dagligdag og myndigheder har overset og/eller ignoreret ...
jun 2012
jun 2012
Men Ida, far og mor tager jo ikke teten?
jun 2012
okt 2010
Så er det jo ikke din kæreste der gør det, men han skal selvfølgelig stå inde for det
jun 2012
Det er sådan det burde være, ja, men det kan vi da ikke antage, man bliver da nødt til at tale med skolen.
Det store problem er ikke at forældrene er uenige, det store problem er der står en lille dreng i midten og har det svært.
Med det sagt, så ville det helt sikkert være fint for forældrene at få professionel hjælp til håndtering af problemerne, men igen er vi inde i en konfliktoptrappende situation her, da moren mener det går fint, en situation som min kærester undgår.
feb 2011
okt 2018
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 157
Mit liv ville have været SÅ anderledes i dag tror jeg.
Selvfølgelig skal TS da gøre noget. At man kan mene at man skal læne sig tilbage og "lade andre klare ærterne" når man 1) faktisk er en del af familien 2) er reflekterende og ikke tager side 3) har at gøre med en skole som måske er velmenende, men som lyder til ikke at være helt nok oppe på tæerne i forhold til en dreng der virker til at have det ret skidt, så gør det mig faktisk arrig at nogen mener at man bare skal stikke piben ind og passe sit eget.
Fritzel var aldrig sket, hvis folk ikke bare passede deres eget feks (Ja det er sat helt på spidsen). Mit eget liv havde været anderledes, hvis ikke alle bare passede deres eget og ikke ville blande sig i andres liv.
okt 2018
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 157
Jeg synes det er helt forfejlet at bede hende om at passe sit, når hun virker så afbalanceret og nuanceret i sin tilgang til tingene.
Hun støtter kæresten i forvejen, hun snakker med ham om tingene, de virker fornuftige.
Hun søger råd herinde fordi det er svært at være papforælder (går jeg ud fra, det er jeg ikke selv) og fordi hun anerkender at det er smart at få andres perspektiv på sagen også.
Her sidder mange forskellige mennesker, blandt andet er der kommet input fra en der arbejder med børn og de problemstillinger til daglig.
jun 2012
Jeg vil blot hjælpe min (lidt konfliktsky) kæreste, med hvordan HAN bedst kan løse problemerne sammen med moren, men mine løsninger og forslag, er bare ikke altid den endegyldige sandhed, derfor spørger jeg herinde
mar 2013
Det er så vigtigt, at skolen inddrages, og at begge forældre kommer på samme side i sagen - dvs. I skal alle være meget klare i spyttet omkring, hvad I oplever og gerne vil have ændret/arbejde hen imod.
Din kæreste bør bede om et netværksmøde, og ideelt set deltager både mor og far). Men din kæreste kan også ende med at tage selv af sted, og så må han sørge for at lufte sine/jeres bekymringer.
jun 2012
Drengens version er at de har været oppe at slås. Hun sparkede og han siger, at han tog kvælertag. Årsagen er ifølge drengen at hun drillede ham og han er bange for, hun tager hans venner, og så eskalerede det derfra.
Hans mor har givet ham besked på at sige undskyld, så det har han gjort i dag.
Han har ikke fået skæld ud her og han er ikke blevet afstraffet i form af diverse ting, der er taget fra ham. Tværtimod har han fået at vide, at vi (ja, vi!
Jeg mener nu stadig, at min kæreste skal tage kontakt til skolen. Drengen giver udtryk for, at der er en del problemer i skolen med børn der taler grimt og driller hinanden, men det er måske meget normalt?
jun 2012
jun 2012
mar 2013
jun 2012
okt 2010
jun 2012
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Jeg vil anbefale judo eller brydning, da der ikke indgår slag og spark. Jeres søn vil få øget selvværd og selvkontrol.
Numensas
Held og lykke med projektet.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.812
Måske lige detaljen om hvilken kampsport. Det betyder ikke det store, og i skal mere kigge på klubben og træneren. I er ikke i tvivl om hvilken træner der er god til børn, for de hold er altid ret store sammenlignet med andre klubbers hold.
I vores område er det karate.
Det eneste jeg ville undgå er boksning. Det er dog nok lidt en fordom fra min side.
Vil man gerne have en kommende mester i MMA vil jeg vælge brydning eller judo.
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
Jeg vil som forældre bede om et sådant møde nu.!!
PPR skal ind over, og det kan ikke gå for stærkt. PPR kan stille med psykolog som har forstand på børn, og som har stor erfaring.
PPR kan også komme med hjælp til forældre.
Børn der har noget kæmpe med