1.499 visninger
|
Oprettet:
Tornjak {{forumTopicSubject}}
Hej!
Er der nogen der kan svare på hvorfor Tornjak er en forbudt hunderace i Danmark? Har selv været i Bosnien hvor hunden oprindeligt stammer fra, og har ikke oplevet problemer med den overhovedet nemlig
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 8 Emner: 22 Svar: 154
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
De to racer skulle nemlig ifølge nogen tyske hundeforums jeg følger minde om hinanden i adfærd.
Dog og nu bliver det endnu mere underligt, også meget i møde kommende i mod fremmede mennesker, hvor En del Grossere godt kan være ret reserveret.
Men ligesom Grosseren er den kendt for at være god med andre hunde/dyr og børn. Så det virker pudsigt. Så jeg undrer mig også.
Jeg har dog aldrig oplevet den i virkligheden, det er kun hvad jeg har læst.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 143 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.530
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.709
Der er ikke nogen faglig forklaring på, hvorfor tornjak er på listen og de ungariske kuvasz og kommandor ikke er. Det var nok bare om at vælge nogle racer, så det ramte færrest antal hunde.
Havde de istedet valgt at bruge den smule statistik der findes på hyppigheden af bidskader, så skulle man have fat i racer som rottweiler og schæffer hunden og det ville have ramt for mange vælgere
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.967
Kender ikke racen
mar 2017
Nu har jeg googlet danske sites og der er mange mærkelige forklaringer. Den bedste var nok hende her synes jeg:
http://www.tornjaks.dk/page23.html
Desuden fandt jeg så ud af, af hun synes den minder om Berneren, og det giver god mening i mine øjne, i forhold til det jeg har læst om den.
Som jeg læser om den hunderace, så er det en helt almindelig bjergvogter hund. Lige som jeg kan lide dem.
@Mette.
Af hvad jeg har læst, så er den ikke mere vogtende end alle andre vogtende bjerghunde. Fælles for dem alle er, at de meget sjældent er aggressive. De buldrer men de bider meget sjældent.
Hvor tit hører man om en Berner der bider?
Du kan helt sikkert finde nogen eksempler, men generelt så er det da en af de mere fredelige racer. Både overfor fremmede og andre hunde.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1426 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 7.699
mar 2017
Og den information giver os lige hvad?
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.996
Så ja jeg tænker man valgte nogle af de store vogtere ud for symbolets skyld. Nok nogle af dem med færrest individer i landet.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1426 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 7.699
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.489
Hun turnerede på et tidspunkt med et foredrag, hvor der blev skudt hårdt på husdyrvogterhundene, bl.a. pyreneerhunde blev nævnt, og der var simpelthen en del direkte forkerte oplysninger. En meget erfaren pyreneerejer tog på specialklubbens vegne kontakt med hende for at få rettet nogle af de påstande.
Det viste sig, at hun havde heller aldrig mødt en pyreneer, hvilket kan undre, men hun havde mødt nogle maremmaer, og de havde været meget skarpe, og nå ja begge racer var jo store, hvide vogterhunde, så der var vel ingen forskel der. Og jo, det er der. Der er/var store forskelle. De på det tidspunkt ganske få kuld maremmakuld, der var født i DK, var meget skarpe og det var forældrene også. Jeg hørte om en del problemer.
Det er uhyggeligt, at en person som hende udtaler sig som autoritet om racer, hun slet ikke kender.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.204
Det er en stor, rolig, velafbalanceret og stærk (både fysisk og mentalt) vogtende race, men absolut ikke så ekstremt vogtende som kangalen. Det er avlet ud af dem, da de gennem årtier er blevet mere og mere brugt som familiehunde.
Jeg har mødt dem flere gange som almindelige familiehunde i Tyskland, utrolig velafbalancerede venlige familiehunde, der sagtens kunne finde ud af at acceptere børnenes legekammerater og øvrige besøgende. De passer på deres familie og er gode vagthunde, men det er der da mange andre tilladte racer, der også kan bryste sig med.
Faktisk var den i vores overvejelser i sin tid, derfor interesserede jeg mig for den.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 7.393
Af uransagelige grunde (måske pga nogle selvudnævnte hundeeksperter ??? ) tog man lige en del andre racer med i købet som man aldrig nogensinde havde oplevet problemer med og man ramte en hel masse helt almindelige og ansvarlige hundeejere, der udelukkende havde begået den fejl at falde for en forkert race Jeg kendte amstaffen fra specialklubben for den - Dansk Terrier Klub - og må tilstå at den på ingen måde fremstod mere problematisk end alle mulige andre terrierracer. Og dem man så i klubregi lignede sjovt nok ikke engang de hunde man så i gadebilledet på vestegnen som ejerne kaldte 'amstaffer'
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 348 Svar: 14.336
Det er i det hele taget uhyggeligt som folk udtaler sig, sådan helt generelt, om ting de intet aner om ...
Men ja, ellers enig. Hun bør om nogen, søge information inden hun siger noget.
maj 2008
Jeg er selvfølgelig ikke rottweiler ekspert, men jeg vil vove den påstand, at der er mere end mikroskopiske forskelle på de to racer.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 348 Svar: 14.336
Æv, hvor er det træls når folk kloger sig og ikke er store nok til at erkende, at de lavede en fejl
apr 2018
Jeg har aldrig kunnet forstä hvad de skal i dk.
feb 2013
I min barndom 'kendte' jeg en Saplaninac. *Kendte' fordi det ikke var en hund man sådan kom til at omgås, men min far kendte dens ejer godt og derfor så jeg ofte hunden. Den blev brugt til det den var skabt til: vagthund. Den blev 'opbevaret' på betryggende vis i en stor hundegård i dagtimerne. Her lå den og tronede på taget af sit hundehus og holdt øje med tømmerpladsen. Om natten kunne den gå frit ud og ind af ejers hus, der lå på tømmerpladsen. Det hele var hegnet sikkert ind så hunden blev inde og andre mennesker ude om natten. Dens ejer var meget glad for sin hund, som han havde haft med hjem fra en af sine rejser i Sovjetunionen og de to havde vist et ret tæt bånd. Tømmerpladsen lå stort set midt i en større dansk provinsby og ingen ymtede nogensinde noget om at hunden skulle være farlig. Alle vidste at den var der og ingen gjorde noget stort nummer ud af det. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal kunne have de store vogtere i DK. Problemet er selvfølgelig at der er mennesker der ikke kan finde ud af at vælge hund, men sådan er der jo så meget..
apr 2018
Ang arbejde I følge hedelam tager det en del tid og kräver en del träning plus vedligehold. Jeg har lige lavet en artikel om dem. Kan finde den senere men det er ikke noget man bare gør.... I følge dem der bruger dem i dk
maj 2008
Pyr'en og kangalen er brugt til samme arbejde, men pyren har en længere og større baggrund som familiehund også. I dag er kangalen/anatolsk hyrdehund og pyr de to mest brugte husdyrvogterhunde i f.eks. USA og Canada, så begge racer kan udføre deres gamle arbejde, men der er situationer hvor den ene race passer bedre end den anden.
Dyreholderne kan have personlige præferancer, men generelt anbefales anatoleren logisk til de varme områder, fordi det er en fordel med mindre pels, og pyren anbefales til steder, hvor der vil være mest kontakt med andre mennesket, fordi den overfor mennesker går for at være den venligste.
apr 2018
feb 2013
mar 2017
Det ville være fedt, hvis du gad goolge historierne fra 1980'erne om hunde angrebet af andre hunde.
For så tror jeg, at du vil se fornuften i, at visse racer bare ikke dur i lille DK.
Ændrer dog ikke på, at Tornjakken er helt malplaceret.
feb 2013
Men bevares med den holdning som desværre er ret udbredt i samfundet om at alle hunde skal være supervenlige og kunne med hinanden så bliver alle hunde der ikke er sådan udråbt som et stort problem.
mar 2017
Tiden læger alle sår.
Årsagen til at hundeloven kom, var at det var et stort problem.
De eksotiske racer var naturligvis ikke, da der stort set ikke var nogen, og store hunde har reelt aldrig været problemet.
Brian gider ikke bøvlet med en rigtig hund.
Problemet var diverse blandinget af mindre hidsige racer. Så smed man lidt ekstra på, og lige kangalen og andre rigtigt store vogtere giver ikke mening i dk.
Så uanset hvad, tror jeg ikke det bliver lavet om.
mar 2017
Frygten var dog irrationel, da det er mere bøvlet at have en selvstændig plus 50 kg hund, end en lille 25 kg Pitt blanding, som kan smides i bagagerummet på en 320’er.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.709
Havde politikkerne haft en ide om, hvad de lavede, havde de nøjes med at indføre den omvendte bevisbyrde. Det ville reelt have "ramt" de samme hunde, som er blevet aflivet, uden at genere seriøse opdrættere og ejere af de 11 racer der blev tilføjet
maj 2008
Den type hund, man først og fremmest ville ramme med loven: pittbull-, amstaff-, ambull look a liker, var ganske sjældne i firserne, og det var de store vogtere også, så ret naturligt var det ikke problemer i firserne, der lå til grund for loven.
apr 2018
maj 2008
apr 2018
Tornjak