{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.925 visninger | Oprettet:

Frygt {{forumTopicSubject}}

Sad her til aften og så Aftenshowet på DR. De havde 3 kvinder i studiet for at tale om frygt.
Ca. 58 % af alle kvinder i DK. frygter at blive overfaldet/voldtaget, og tør ikke at gå alene hjem om aftenen, på trods af at det "kun" er under 1 % af kvinder der oplever at blive overfaldet.

Synes at det er frygteligt at så mange frygter at blive overfaldet. Det må være hårdt at være i alarmberedskab på den måde, og ikke kunne leve helt som man har lyst til.

Men hvordan ændrer man så på det ?? Er det vores forældres skyld, fordi de har advaret og overbeskyttet piger ? Er det vores egen skyld, fordi vi bekymrer os for let/overspekulerer ting ? Er det samfundets skyld, fordi kvinder bliver betragtet som sex-objekter ? Eller ?

Til sammenligning er det "kun" ca. 27 % af mænd som frygter at blive overfaldet, på trods af at de har højere risiko for at blive overfaldet.

De nævnte desuden at mange kvinder medbragte våben i tasken, f.eks i form af peberspray eller lign.

Er du bange for at gå alene hjem ? Har du våben i tasken ? Og hvordan løser vi problemet med frygtsomme kvinder ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frygt
  • #1   1. aug 2017 Nej og nej.... og forstår ikke den frygt.... synes folk er hysteriske .. sorry.

  • #2   1. aug 2017 Nej det er jeg ikke.

  • #3   1. aug 2017 Louise: Enig !! Jeg forstår det heller ikke ? Men det er jo pisse nemt, når nu man sjældent er bange.
    Faktum er, at rigtigt mange kvinder lever med frygten for at gå alene om aftenen, hvordan får vi ændret på det ?


  • #4   1. aug 2017 Nej, jeg er ikke bange for at gå alene hjem. Jeg gør det tit. Fra det ene job har jeg 30 minutter hjem, og der går jeg altid - det er altid efter midnat. Hvis jeg har været sammen med veninderne (en bor 20 minutter væk, Den anden 30), der går jeg også. også selvom klokken er 17 eller 3 om natten smiley fra byen har jeg kun 5 minutter hjem, så der går jeg også. Jeg har ingen våben, kun en nøgle, som jeg ikke rigtig kan gå uden smiley .. Jeg ved ikke, hvad der skal gøres, for at folk føler sig trygge.. bor ikke i den største by, men heller ikke den mindste - ved ikke om jeg vil have det anderledes i en stor by smiley

  • #5   1. aug 2017 Jeg er ikke bange for at gå alene om aftenen. Er de tal virkelig rigtige?

    Er det ikke snare: 58% af de dansker kvinder HAR oplevet at være bange for at gå alene om aftenen?

    Det kan da ikke gælde for hver eneste aften.
    Jeg har da oplevet enkelte gange at være en lille my nervøs får at gå alene hjem om aftenen, men det var primært i Spanien (en ven var dengang blevet berøvet på hovedgaden i samme uge).

    Jeg er mere nervøs for at et møjdyr bider min hund smiley


  • #6   1. aug 2017 Ann-Marie... aner det ikke... selvom det er et ømt emne er der, efter min mening, gået inflation i "diagnoser" som angst, særlig sensitiv osv osv .. man kan jo snart ikke være/føle sig lidt anderledes uden det kræver en diagnose.... og at så mange er utrygge lyder helt tosset.


  • #7   1. aug 2017 Jeg har tit haft tanken, om det også betyder noget, om man bor alene eller ej ? Synes oftere at jeg oplever at kvinder som bor sammen med en mand, er bange for at gå alene, end os der bor alene.
    Er dog ikke i tvivl om at det også er arveligt betinget (arv og miljø). Min mor, som lige har fejret guldbryllup med min far smiley Er absolut ikke den frygtsomme type, og går gerne alene hjem om aftenen.


  • #8   1. aug 2017 Jeg tror du har fat i noget med det at bo alene når man nu kigger på hvem der har svaret i tråden..

  • #9   1. aug 2017 Nej jeg er ikke bange for at gå alene hjem. Har heller ikke noget med til at forsvare mig med.
    Jeg blev dog som 15 årig overfaldet af en mand og det satte sine spor mange år efter. Dog viste det sig aldrig ved at være bange for at gå alene hjem - Det var faktisk mere mine forældre der ikke kunne lide at jeg tog hjem alene midt om natten efter den episode.
    Om jeg vil kalde folk hysteriske ved jeg ikke. frygt er jo en reel ting.


  • #10   1. aug 2017 Buch: Ved ikke hvordan de var nået frem til hvor mange kvinder der er bange for at gå alene om aftnen, men jeg tror egentligt ikke at tallet er helt ved siden af.
    Har igennem tiderne mødt rigtigt mange kvinder, som frygter at gå alene hjem.


  • #11   1. aug 2017 Ved ikke, om jeg vil kalde det decideret hysteri?

    Jeg bryder mig ikke om at gå hjem om aftenen. Som i, slet ikke.
    Jeg er heller ikke overdrevet paranoid. Ved godt, at chancen for overfald er minimal og at det nok ikke kommer til at ske.
    Dog kigger jeg mig altid en ekstra gang over skulderen ved hvert hjørne. Tankerne røger sig måske også lige en tur.

    Betyder det, jeg er hysterisk? Måske.
    Jeg ved i hvert fald, at jeg finder det meget ubehageligt at gå hjem om aftenen. Mine forældre er ikke engang særlig sarte, så om det i stedet kommer fra den horde af mærkelige serier og historier, man kan læse rundt omkring nu til dags, er muligvis mere tænkeligt smiley


  • #12   1. aug 2017 Anine: Er det noget som du har overvejet at gøre noget ved ? Eller satser du på at vokse dig fra det smiley

  • #13   1. aug 2017 Jeg tænker at det er helt normalt for en ung pige som dig, Anine smiley

  • #14   1. aug 2017 Jeg er mega bange for at gå alene hjem om aftenen, men underligt nok ikke for at blive overfaldet eller sådan noget.

  • #15   1. aug 2017 Jep, tænker da bestemt også, at det er helt normalt for en på min alder smiley
    Men tror stadig godt, det kunne følge mig videre, hvis ikke det var noget jeg overvejede, som jeg gør.

    Satser på at vokse fra det, men jeg har det dog in mind, hvis nu der skulle være brug for noget "andet" smiley


  • #16   1. aug 2017 Jeg er ikke bange for at gå alene om aftenen/natten i hvert fald ikke inde i byen, men må indrømme der er mørke stier og dårligt belyste stier nogle steder i byen (Aalborg Øst bl.a.), som jeg helst vil undgå.

  • #17   1. aug 2017 Nana: Hvad er du bange for, hvis ikke du frygter at blive overfaldet ?

  • #19   2. aug 2017 Jeg er utryg ved at gå alene i mørke. Jeg bliver paranoid - lyse og lyde forstærkes, skygger ligner et splitsekundt noget de ikke er osv..

    Det er ikke kun mennesker jeg bliver paranoid overfor, også noget overnaturligt (selvom jeg ikke rigtig har haft nogen deciderede overnaturlige oplevelser)

    Jeg har det nogle lunde med at gå i mørke et sted, hvor der er mindst 2-3 mennesker, fordi så ved jeg, at nogen ser, hvis der sker noget.

    Jeg har færre bekymringer, hvis jeg har en hund med, men foretrækker stadig at blive inde smiley


  • #21   2. aug 2017 Jeg er mørkeræd og har været det, siden jeg var barn. Så nej, jeg bryder mig ikke om at gå alene i mørket.

  • #22   2. aug 2017 Ida: Jeg har også haft den der ubehagelige fornemmelse af og til, når jeg har cyklet gennem skoven, eller gået ude en kulsort nat. Dog ikke værre end at jeg kan ignorere det, fordi min logik siger mig at der ikke er nogen, og jeg heldigvis ikke tror på overnaturlige ting smiley Men det kan godt spille én et puds, når det er så kulsort nat, at man ingenting kan se.

  • #23   2. aug 2017 Er ikke ret vild med at gå i mørke - uanset om jeg går alene eller ej.
    (Derhjemme løber jeg også gerne op ad trapperne og springer i sengen og under dynen, hvis jeg skal nedenunder om natten smiley )

    I dagslys er det intet problem. Hvorfor det er et problem i mørke, det ved jeg ikke smiley


  • #24   2. aug 2017 Jeg er som sådan ikke bange for at gå tur om natten eller aften. Dog kan jeg enkle gange, hvis jeg møder nogle, godt piske en stemning op i mit hoved, også går jeg lidt rask hjem. Mest hvis jeg møder store grupper, eller fulde mænd. Dog er det sjældent at jeg skynder mig hjem smiley

  • #25   2. aug 2017 Kan ikke lide store grupper af unge drenge, af en eller anden mærkelig årsag smiley

    Så dem gør jeg gerne mit bedste for at undgå, om det så kræver, at jeg går af en kæmpe stor og dum omvej hjem smiley


  • #26   2. aug 2017 Glemmer aldrig, den første gang, hvor jeg hilste på mine tidligere naboer, et ældre ægtepar. Konen så sådan cirka sådan her ud: smiley smiley smiley smiley smiley Da hun fandt ud af at jeg boede alene helt herude på det mørke Lolland. For hende ville det være fuldstændigt utænkeligt at bo alene, og færdes ude alene om aftenen.

    Jeg arbejder om aftenen og natten, og færdes alene ude om natten blandt brandereter og psykisk syge. Det er ekstremt sjældent, at jeg oplever at frygte noget som helst (udover at miste dyr/familie og blive alvorligt syg).

    Hvis man virkeligt er seriøst mørkeræd, kan det jo også i sidste ende have indflydelse på hvordan man lever sit liv, som f.eks at fravælge et job der indebærer at man skal være sent ude, at blive sammen med en mand, af frygt for at skulle bo alene, selvom ens parforhold ikke fungerer, osv.
    Frygt kan virkeligt påvirke og styre ens liv smiley


  • #28   2. aug 2017 Jeg er ikke bange for at gå alene hjem om aftenen/natten, men jeg kigger mig over skulderen et par gange, og jeg kan også føle, at det er ubehageligt, hvis der går en anden person, som skal samme vej som mig.

    Jeg tror ikke, at det er overfaldsmænd jeg er bange for, men mere noget overnaturligt. Da jeg var yngre, var jeg ekstremt bange for mørk og kunne ligge helt stiv i min seng, fordi jeg frygtede, at den mindste bevægelse ville tiltrække det, som gemte sig i mørket. Det er sikkert en rest af det, som stadig sidder i mig.

    Jeg har ingenting på mig, som kan bruges som våben, andet end nøgler selvfølgelig, og det ville jeg heller ikke have lyst til at bære.


  • #29   2. aug 2017 Altså jeg er ikke nervøs for at være alene, når det er mørkt. I hvert fald ikke derhjemme. Dog bliver jeg til en OL sprinter, når jeg har slukket alt lyset i stueetagen, og derefter skal op i seng! - Mere fordi... Hvad nu hvis monsteret kommer og tager mig? Jaja, det er fjollet, men altså smiley

    Men nervøs for at være alene hjemme er jeg ikke. Sover også alene uden problemer - og har da også gået hjem midt om natten, så mere hæmmende er det ikke. Er dog ikke vild med at gå i mørke, men sådan er det! smiley


  • #30   2. aug 2017 Kathrine: Måske du skulle lade noget af lyset i stueetagen brænde ? Du risikerer jo at falde og brække et ben, med det sprinteri op ad trappen smiley

  • #31   2. aug 2017 Ja, det er helt vildt fjollet smiley
    Har forsøgt med at gå op og tænde lyset på 1. salen, også bagefter gå ned og slukke lyset, det hjælper overhovedet ikke. Så sært! smiley


  • #32   2. aug 2017 Så lad lyset brænde smiley Måske en vågelampe ville være nok ?

  • #33   2. aug 2017 Er jeg alene hjemme, så skal der være trukket for, og der skal være så lidt lys som muligt. Ja ja lidt underligt, når man er mørkeræd.

  • #34   2. aug 2017 Jeg ved det ikke. Mem det er værd at prøvr! Skal have fundet på en løsning, ellers ender jeg med at brække benene smiley

  • #35   2. aug 2017 Susanne: Kan forstå det med at trække for. Som barn kunne jeg heller ikke fordrage det, hvis ikke der var trukket for om aftenen. Men hvorfor så lidt lys som muligt ?

  • #36   2. aug 2017 Jeg ved det ikke, måske fordi ingen skal se, at der er nogen hjemme?

  • #37   2. aug 2017 Kathrine: Lyder som en rigtig god idé !! smiley Måske en korrespondance kontakt også kunne være en mulighed ? Så du kan slukke lyset i stueetagen, efter du er kommet op på 1. sal.

  • #38   2. aug 2017 Susanne: Men forøger det så ikke risikoen for f.eks at få indbrud, hvis folk tror at der ikke er nogen hjemme ?
    Det ville give mere mening at have alt lys, i hele huset, tændt smiley Men ok, hvis det virker for dig, at have det rimeligt mørkt, så er det jo det vigtigste.


  • #39   2. aug 2017 Altså lige nu kan jeg slukke trappe og køkkenlys ovenpå (trappen står i køkkenet). Men ville være smart, hvis jeg bare havde en kontakt ovenpå, som kunne slukke for alt nedenunder.

    Har endda alarm (fordi jeg har haft en stalker), og det er som sagt kun et problem, når jeg skal i seng - ellers er der intet smiley

    Åh altså det er skørt smiley


  • #41   2. aug 2017 Uha, heste er da også nogle frygteligt farlige overnaturlige væsner smiley

  • #43   2. aug 2017 Det er da lige det, som det kunne have været smiley Busserøgmænd findes jo allevegne smiley

  • #44   2. aug 2017 Jeg er overhovedet ikke bange for at tage hjem sent om aftenen...ofte...som i aften...stod der omkring 20 politibetjente under 20 meter fra mit hjem smiley :P

  • #45   2. aug 2017 Nu er jeg jo nok en gammel krage i forhold til mange af jer, men jeg har aldrig været bange for at gå alene. Jeg bilder også mig selv ind, at jeg er så tilpas flabet, hvis nogle fyre/mænd henvender sig med klamme, frække eller hentydende memærkninger, at de opgiver deres forehavende fordi jeg virker for selvsikker. Men den selvsikkerhed er god at have med i rygsækken, når man går.
    Måske bliver der både fra forældre og medier manet for megen frygt i især unge piger. Der var sgu også børnelokkere og voldtægtsforbrydere, da jeg var barn og ung. Vi hørte bare ikke om det på de sociale medier og gik i glad uvidenhed ??

    Som ung nytilflytter i Århus mødte jeg ved højlys dag en blotter på Brabrandstien. Jeg stillede mig op og grinte af ham og fortalte, at jeg da havde set pænere "udstyr" ?? Så skred han!
    Samme attitude har jeg haft overfor folk inde i byen (dog ikke blotter, men verbale og næsten korporlige tilnærmelser) og det har virket!
    Efter sidste weekend blev jeg dog lidt bekymret på de/I unge pigers vegne, for på vej hjem fra værtshuset i byen (en gåtur på næsten 2 km, men jeg havde gået over halvvejen) kom en bil langsomt op på siden af mig bagfra, han rullede vinduerne ned og spurgte hvor jeg skulle hen, hvor jeg havde været og om han ikke måtte give mig et lift. "Jamen, jeg skal kun lige derned (og pegede), men hvis du gider køre de 500 meter, så fint med mig! :)" Jeg tror han blev overrumplet over, at jeg ikke var en bette teenagepige, som jeg godt kan ligne bagfra, så han fortrød og skyndte sig at køre videre.Tænk hvis jeg Havde været en ung og usikker pige.
    Men hvis han ville have haft mig med det lille lift, så ville jeg have sagt, at jeg først lige var nødt til at skrive til min veninde, om jeg ikke kunne komme forbi hende. Så havde jeg nemlig telefonen oppe (det havde jeg faktisk) og kunne hurtigt taste nærmest ven eller politiet, og evt. få et hurtigt billede.
    Den sidste "finde" skriver jeg som en yderligere opmuntring til jer, som er nervøse for at gå alene: Vis selvsikkerhed, prøv at være lidt rappe i replikken på en charmerende måde, smil og stol på jer selv, for i de fleste tilfælde har krænker et meget lavt selvværd og går efter "nemme" ofre.
    Jeg ved det er svært at skulle vise sig stærkest på psyken, men i sådan nogle tilfælde (jeg var også som 25-årig udsat for en forfølger en nat i London) er det det der virker. Og min psyke er ellers ikke for god på utallige andre punkter.



  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 441
    #46   2. aug 2017 Det er skrækkeligt at så mange er bange!
    Hvad man skal gøre ved problemet, ved jeg ikke.
    Jeg tror det er indiuvelt ved de fleste.

    Ivørigt synes jeg - som i nok ved smiley
    At alle skal have lov til og forsvarere sig.
    I min verden er det indlysende.

    Jeg kender enormt mange piger der går/har en peberspray.
    Jeg har selv givet dem den.
    Og det er jeg stolt af.

    Et familie medlem blev voldtaget som 17 årig.
    Bare hun dog havde havde en peberspray tænker jeg.


  • #47   2. aug 2017 Jeg er sådan set ikke bange for at gå alene, men helt ærligt, jeg syntes helt ærligt det er noget pis at kalde andre mennesker hysteriske hvis de er bange!

  • #50   2. aug 2017 Er tallet kædet op på at man frygter overfald - for hvem frygter ikke det.? Eller at frygten påvirker ens dagligdag og gøremål som feks at gå alene hjem fra et arrangement?
    Jeg synes godt man kan frygte noget, uden at man nødvendigvis lader sig påvirker her af. Og også uden man finder det sansyneligt det nogensinde vil ske.

    Feks er det langt mere sansyneligt at jeg ville blive mejet ned af en landbrugsmedhjælper i en alt for hurtigkørende traktor ( eller hedder det så en mejetærsker) på vejen hjem fra halbal, end at nogen tænkte "sikke en lækkermås, hende nakker vi"..
    men begge dele ville da være frygteligt og derfor noget man helst vil undgå.


  • #51   2. aug 2017 Isabelle samt, at den faktisk ikke virker på alle... og kan gøre gerningsmand mere tosset ...

  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 441
    #52   2. aug 2017 Ja det er jo aldrig sket at en forbryder benytter sig af et våben, eller bare en peberspray.
    De respektere selvfølgelig også våbenlovgivningen som den er nu.

    Nej så hellere fratage lovlydige borgere deres ret til og kunne forsvarere sig selv.


    Forbuddet rammer primært kun de lovlydige borgere der har et ønske om at forsvarer sig selv.


  • #53   2. aug 2017 Rejs dog til USA, hvor det tydeligt fungerer med retten til at forsvarer sig... Christ altså.

  • #57   2. aug 2017 Har selv været i retten grundet overfald. Men er ikke bange af den grund. Chancen for at det sker igen er nok ikke så stor.

  • #58   2. aug 2017 Jeg er ikke bange eller ængstelig så det ligefrem påvirker min hverdag. Det sagt, så er der da ting, jeg gør for at være mere sikker. Det synes jeg er en selvfølge i livet.
    Jeg går fx ikke i Fælledparken, og lign. områder, alene når det er mørkt. Jeg cykler udenom, hvis jeg skal den vej ad.
    Jeg går sjældent hjem fra byen alene (det ville også være vildt langt), men cykler istedet altid, eller tager det offentlige.
    Jeg undgår at sætte mig selv i situationer, som kan udvikle sig skidt. Fx at jeg ikke tiltrækker mig opmærksomhed, hvis jeg støder på store grupper fulde mennesker på aftenturen, det er nu yderst sjældent.
    Jeg har valgt at bo i et roligt område af byen.
    Jeg går ikke skoven om natten (fordi jeg er bange for trolde og løver smiley Her har jeg ingen logisk sans smiley )

    Jeg kan godt se det er ting, som påvirker mit liv, men jeg ser det bare som sund fornuft, ikke som en ting, der er affødt af at jeg er bange. Jeg føler mig ikke usikker i mit liv.

    Jeg tror mange er meget opmærksomme på at kvinder kan være usikre, når de er på egen hånd om aftenen/natten. Jeg har flere gange oplevet mænd, der går imod mig enten forfra eller bagfra, gå en stor bue udenom/skifte fortov. Det tror jeg umiddelbart de gør, fordi jeg går alene på gaden. Nej, jeg går ikke og ser skræmt ud, så det er ikke derfor smiley

    Jeg har også oplevet den med en forfølger på vej hjem fra byen. Jeg stod og skulle med S-toget, og han steg med ombord og satte sig - i den ellers fuldstændig tomme vogn- lige skråt overfor mig og smækkede benene op på mit sæde, så jeg egentlig ikke kunne komme ud. Her ringede jeg til en ven og begyndte at snakke ret højlydt om, at jeg følte mig forfulgt, og nu sad han sådan, og jeg ville derfor bare lige gerne have min ven i røret. Efter et par stop steg manden af, og jeg åndede lettet op, og lagde på:)


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #59   2. aug 2017 hvordan kan de vide at det er 58% af alle kvinder??

    de har med sikkerhed udspurgt x-antal kvinder, som så havde et antal forskellige svarmulighed, og der udfra antaget en procent.

    reelt set er det sikkert kun 10% eller noget i den stil, hvis man reelt tog alle kvinder i alderen 18+.


    jeg syntes personligt at der er gået for meget "se mig" i vores land. mange vil så gerne være bange, og sige det, uden at de egentligt er det.


  • #60   2. aug 2017 Jeg bor jo også ude i det åbne land på Lolland, hvor der er meget mørkt, når der er mørkt. Jeg bor alene men med store hunde, så det er jeg selvfølgelig ikke nervøs for, lige så vel som jeg ikke er nervøs for at gå tur i mørke på land og i skov, men jeg har jo også normalt mindst et par hunde ved min side.

    Men hvordan jeg ville have det, hvis jeg skulle gå rundt inde i byen på halv eller hel tomme gader i mørke og uden hunde, ved jeg ikke helt. Det ville jeg muligvis nok være knap så tryg ved. Men for mig ville det jo også være uvant og derfor måske mere utrygt.
    Og så er det formentlig også realistisk mere utrygt i by end i skov og på landet. Hvis man har planer om at overfalde eller voldtage nogen, så er det jo tåbeligt at stille sig ud i en skov, hvor chancen for at møde et offer er minimal.


  • #61   2. aug 2017 Jeg vil sige, at det kommer an på, hvor jeg er.
    Jeg er aldrig bange for at gå om aftenen i vores kvarter, men da jeg boede i Brønderslev, småløb jeg altid hele vejen hjem i mørket.
    Jeg var heller ikke utryg i Aalborg. Eller i starten, da jeg flyttede til Aarhus men efter at min veninde blev overfaldet midt i en fyldt Mejlgade, så tager jeg også en taxa hjem fra byen.
    Vi har et bat i soveværelset, hvis der skulle komme nogen om natten. Og nogle meget spidse pile.


  • #62   2. aug 2017 Nej, jeg er ikke bange for at gå hjem alene - heller ikke selvom jeg ikke bor alene.

    Det er yderst sjældent, det sker midt om natten, men jeg går da jævnligt hjem alene fra en aftenvagt uden nogensinde at tænke uhyggelige tanker, og jeg napper da også engang imellem en sen aftengåtur eller løbetur med myren alene uden at føle mig utryg.

    Jeg vil så også sige, at jeg bor inde midt i byen, hvor der næsten altid er en vis mængde liv. Jeg skal ikke kunne sige, om det havde været anderledes andre steder, men jeg tror det ikke.


  • #65   2. aug 2017 Jeg synes godt nok det charmerende at kalde det hysteri at et stigende antal kvinder er bange for at gå alene om aftenen.

    Jeg tror det kommer meget an på tidligere oplevelser, hvor man bor og kommer rundt.
    Jeg er selv ret utryg ved at gå ude selv om aftenen, dels fordi jeg ikke er glad ved mørke når jeg ude, dels grundet tidligere oplevelser og fordi jeg har været vant til at komme steder hvor der er skumle typer.

    Er jeg så bare hysterisk? Nej det synes jeg absolut ikke, og da man ikke ved hvad folk har i deres bagage kan man altså ikke bare kalde folk hysteriske.


  • #67   2. aug 2017 Jeg er ikke bange for at gå alene hjem, og har som udgangspunkt aldrig været det. Da jeg boede i Taastrup havde jeg dog større respekt, og skrev altid til manden hvornår toget var på stationen. Han hentede mig ikke, og ofte sov han, men han skulle vide hvad tid jeg var der, så han vidste hvad tid jeg burde være hjemme.

    I et vist kvarter på amager, tog jeg altid jakken af og løst hår og viste meget tydeligt at jeg var en kvinde. Bange nej, men jeg tog mine forholdsregler.

    Næstved? Aldrig. Jeg går uden om munkebakken, men ellers nej.

    Min største frygt er at jeg har en forfærdelig stedsans så er tit bange for at fare vild, og pludselig ikke kunne komme hjem/derhen hvor jeg ønsker.


  • #68   2. aug 2017 Jeg har aldrig været bange for mørke eller at gå alene. Jeg har altid gjort det - både da jeg både i en mindre by, på landet og nu, hvor jeg bor i Storkøbenhavn.
    Og det har ikke ændret sig uanset om jeg har boet alene eller sammen med en mand smiley

    Ja, jeg kan da godt lige få en skud stresshormon, hvis jeg skal passere en flok lømler - men jeg bilder mig ind, at hvis jeg blot lader som ingenting og udstråler ro og selvsikkerhed, så gør de mig ikke noget. Tja - indtil videre har det enten virket, eller også er jeg bare ikke typen, som overfaldsmænd tænder på smiley

    Jeg synes da, at det må være frygteligt at gå og være bange for at gå alene om aftenen/natten. Jeg synes da også, at det er en skam, at man er kommet dertil, hvor man medbringer våben i form af peberspray for at føle sig mere tryg.


  • #70   2. aug 2017 Ha, ha Isabelle smiley Men hvis Lina knurrede af naboen, hver gang hun mødte ham, så har han da helt klart forestillet sig, at hun var en vagthund af første klasse.

  • #72   2. aug 2017 #71 ja men vel ikke for private der på ingen måde kan forbindes med et offentlig sted / job?

    Ja danskerne mangler respekt for andre. Åh de stakkels politifolk smiley
    Jeg opgav at være spejderleder, for gad ikke finde mig længere i forældrenes manglende respekt. Ingen tvivl om hvor nogle børn lærer det fra, at man ikke behøver at respektere hverken trænere til fritidsaktivitet, skolelærer, politiet eller kasseekspedienten


  • #73   2. aug 2017 Dengang jeg var barn, blev vi da advaret imod børnelokkere.

    Jeg kan sagtens gå i mørke, jeg føler mig bare ikke tryk ved det. Her i byen går det en del bedre, end hvis jeg går i en lidt større by alene.

    Jeg mindes engang, at min veninde og jeg var på vej hjem til en af hendes veninder, som boede i ghettoen, og der var 3 mænd der fulgte efter os. Vi var begge glade for, at vi var sammen.


  • #75   2. aug 2017 jeg har aldrig opleve sådan. noget. men er lige flytte hjemmefra. her hvor jeg bor. er der os andre fra udlandet. af så jeg tænker os på hvem bliver lukket ind om aften og hvem gå rundt i nærheden-. af blokkerne men der skulle være ret med sikkerhed her hvor jeg bor smiley

  • #77   2. aug 2017 Jeg tænker at det også mange gange handler om vane. Hvis man er vant til at færdes ude om aftenen, så er det ikke lige så skræmmende, som hvis man aldrig færdes ude om aftenen.

    Og så tror jeg også at det handler meget om psyke/stædighed. Jeg er sådan indrettet, at jeg nægter at lade mig styre af angst/frygt, og er tilpas stædig til at kæmpe imod. Og det har virket for mig.
    Så på trods af 2 overfald (på arbejde), flere møder med blottere og flere gange hvor jeg er blevet forfulgt/antastet, så bevæger jeg mig stadig trygt rundt i natten.

    Jeg kunne ikke drømme om at bære våben, ville frygte at en eventuel voldsmand kunne finde på at bruge det mod mig.


  • #78   2. aug 2017 77# har aldrig mødt en blotter, så har ingen anelse om hvordan man reagerer, men de er vel sådan set ikke noget at frygte? De er jo ikke interesseret i at røre eller blive rørt. 'blot' at blive set.

  • #79   2. aug 2017 Jeg var vant til at færdes ude om aftenen fra barnsben. Vi holdt "gademøder" i vores bette landsby oppe på hjørnet, hvor alle veje mødtes. Det var det eneste sted, hvor der bare skete en lille bitte smule. Så Illers "ungdom" var skam nataktive.

    Desuden var jeg ofte hundelufter. Og en hund skal også luftes om aftenen/natten. Især hvis man ville sove længe. Og selvom der kom gadelys på et tidspunkt, så var der ingen lys på den rute, hunden skulle luftes på.


  • #80   2. aug 2017 Trine: Ja, men det er grænseoverskridende når en mand hiver "banditten" frem, uden at du er blevet spurgt om du vil være med til den leg. Jeg bliver vred, men mange kvinder bliver rigtigt bange og utrygge.
    Jeg blev for et par år siden kontaktet af en ung kvinde, som havde været udsat for en blotter, hun var meget, meget rystet og bange.
    Vi fik faktisk fat i manden smiley


  • #81   2. aug 2017 Sif og Puk...for det er kun udlændinge du behøver frygte eller hvad?!


    Jeg synes altså der er en ret stor forskel på hvad mange af jer udtrykker som reel frygt i en given farlig situation, på at have eftervirkninger af en traumatiserende hændelse... Og så en generel og kontinuerlig frygt for at blive overfaldet som opleves af en ekstremt stor del af kvinder der aldrig er blevet overfaldet.

    Jeg har været ekstremt bange for to af mine ekser, og ville helt sikkert også blive bange hvis de pludselig (igen) skulle få den ide at opsøge mig, eller jeg så dem.

    Det har taget mig en god del arbejde at komme hertil...men det er dælme ikke det samme som at gå og bekymre sig om noget der kun rammer 1% af alle kvinder.

    Jeg bor altså ikke i et af de pæneste og mest rolige kvarterer i DK. Men jeg føler nu også den der overdrevne angst når jeg fortæller hvor jeg bor. Og jeg er ikke, ikke en eneste gang, i mine 6 år herinde. Blevet generet af en af bandedrengene, en "indvandrer" eller har oplevet nogen som helst ubehagelig hændelse rettet mod mig.




  • #82   2. aug 2017 Har fra barnsben været vant til at færdes alene i mørke og har aldrig været mørkeræd. Jeg kan faktisk ligefrem nyde mørke. Det er faktisk en af de ting jeg glæder mig rigtig meget til når vi flytter ud på vores lille landbrug; der er pokkers langt til nærmeste gadelygte (i min optik er gadelygter spild af resourcer smiley ). Jeg er heller ikke bange for at bliver overfaldet osv. men jeg kender MANGE der altid går rundt med en lille frygt for det i baghovedet og som derfor ikke er specielt glade for at færdes ude om aftenen. Så jeg tror ikke de 58% er helt forkerte. Jeg synes sådan set ikke at det er OK at så mange mennesker skal gå rundt og være lidt bange for noget så almindeligt og dagligdags som at gå ude i mørket.
    Hvorfor det er sådan - tjaaaa bum bum. Mon ikke det en kombination af mange ting. Dog vil jeg tro at den helt generelle tendens der er til at 'skærme' piger spiller en ret stor rolle smiley Jeg er blevet opdraget meget 'drenget' og jeg ved at mine forældre havde meget fokus på at vi først og fremmest skulle kunne klare os selv, selv kunne træffe vanskelige beslutninger og ikke være afhængige af andre.


  • #84   2. aug 2017 jeg har sådan set aldrig være bange for dem der er hvide. som mig selv. men jeg siger heller ikke bare det er dem fra udlandet som laver balleden slet ikke smiley men
    sådan en lille en som mig . som altid har boret på landet og så kommer ind i en by hvor der er dem fra udlandet af hvor de fester meget drikker larmer om aften- så vender det lidt rundt inde i mig smiley


  • #87   2. aug 2017 PS. Jeg er vokset op lige uden for større provinsby. Boede som studerende i Kbh og Albertslund er flyttede efter studier til landsby uden for stor provinsby. Og flytter om -alt går vel med byggeriet- langt ud på landet. Langt fra naboer, tæt på skoven og omgivet af marker. Da jeg boede i Kbh og Albertslund mødte jeg da bestemt min del 'mærkelig mænd' på aftenturene med hunden, men det var nu ikke noget der gjorde mig bange/utryg for at færdes der. Der der med diskoteker og bare har jeg aldrig rigtig dyrket og de få gange jeg er blevet 'antastet' har min attitude fået vedkommende til at trække følehornene til sig temmelig hurtigt.

  • #88   2. aug 2017 Ja jeg er da utryg ved at gå alene hjem i Aarhus' natteliv som ung lang lyshåret kvinde. Jeg tager heller aldrig 43'eren op ad Gellerup midt om natten med mindre jeg har en at følges med (og, let's face it, jeg tager aldrig nogen med hjem fra byen smiley ). Så tager jeg bussen der kører på den store vej og går hjem derfra.

    Jeg mener nu ikke jeg er hysterisk overhovedet. Synes det er helt i orden at blive bange nu hvor det er en reel trussel. Kan slet ikke se, hvordan man på nogen måde kan udlede fra dette at det må være hysteri. Jeg er forresten også blevet opdraget til at klare mig selv - det har bare ikke så meget at gøre med frygten for at gå alene hjem om natten som kvinde.


  • #90   2. aug 2017 Der er altså KÆMPE forskel på at være være utryg, frygter og så det at have angst.

    Som person med angst må jeg erkende at denne tråd ærligtalt giver mig lange patter ( længere end de er i forvejen) . Har man angst kan man ikke bare beslutte sig for at man ikke vil være bange, så var vi nok ikke så mange der led af netop angst. Det handler ikke om at man bare vil have en diagnose og at det er sejt at have angst, gu er det ej sejt, bare se de fordomme der bliver luftet konstant omkring diagnoser og at de kastes i hovedet på folk, det er super ubehageligt at for os der rent faktisk har den ene eller anden diagnose, og det viser os igen igen at vi ikke bliver taget seriøse.

    Jeg er ikke vild med at gå alene når det er mørt , og det var jeg heller ikke da jeg boede alene. Jeg har forskellige ting der virkelig tricker min angst, og det sker så også uanset om det er mørkt eller ej, men mørket forstærker det altså, netop fordi der ikke er så mange mennesker, man ikke kan se så meget osv.

    At nogen er så heldige at komme igennem grimme oplevelser uden men, det er SÅ fedt for dem, og det skal I virkelig værdsætte. Men det betyder bare ikke at vi andre er svage og pyldrede, og I andre så er mere seje og stædige. Igen var det hele så let, så fandte der jo altså ikke diverse sygdomme der netop bliver tricket af oplevelser i livet, for så ville alle da bare tænke det ikke skulle påvirke dem, det er da hvad ALLE ønsker smiley


  • #91   2. aug 2017 Det kommer an på hvor jeg er henne.

    Jeg bor i Aalborg, og her er jeg temmelig bange, for at gå de knap 800 meter hjem fra byen. Det meste af vejen er ok, fordi det er en større vej med mange mennesker. Men når jeg drejer fra og skal gå de sidste ca. 150 meter hjem, er jeg ganske utryg. Jeg kigger mig over skulderen, og har min nøgle fremme - både for at kunne bruge som "våben" og for at kunne låse op hurtigt. Jeg har dog ikke andre våben med. Jeg har et par gange oplevet mistænkelige og ubehagelige episoder, hvor mænd er gået tæt på og fulgt efter mig ned af de små sidegader - en enkelt gang satte jeg i løb gennem baggården.

    Det er dog kun om natten, at jeg er "rigtig" bange. Jeg kommer ofte hjem med bussen kl 22.30 eller 23.00, og der kan jeg sagtens gå alene hjem. Jeg kan også godt handle ind på det tidspunkt. Jeg er opmærksom, men ikke bange.

    Måske skyldes det de historier der florerer heroppe, om de gader jeg bor i nærheden af. Flere er blevet overfaldet og/eller voldtaget på "min" gade og gaderne omkring. Den seneste var for en måned siden, hvor en kvinde blev overfaldet med peberspray og frarøvet kontanter, her på min gade. Måske skyldes det, at jeg kender flere, der er blevet overfaldet og/eller voldtaget.

    Jeg er ihvertfald ikke tryg ved at gå hjem. Men i min hjemby, hvor mine forældre bor, er jeg ikke bange for at gå. Heller ikke da jeg i gymnasietiden gik i byen i Viborg.


  • #92   2. aug 2017 Jeg ved ikke hvad Ann-marie mener. Altså en frygt der lammer én? Der gør at man tager andre ruter? En utryghed der bare gør at man har det ubehageligt men fortsætter?
    Hvad er forskellen på frygt og utryghed? Jeg synes i så fald det er meget forskelligt, hvornår jeg føler frygt og utryghed, og det følger ikke nødvendigvis et eller andet bestemt skema eller klokkeslæt. Spørgsmålet går jo ud på om man er bange for at gå alene hjem om aftenen.


  • #95   3. aug 2017 Rikke: Jeg taler ikke om at lide af angst i denne tråd, selvom det selvfølgelig også er helt ok at tale angst her smiley Er ikke i tvivl om, at hvis man lider af angst, så er frygten for overfald/voldtægt også "en del af pakken" smiley

    Det der er "emnet" i denne tråd, er den frygt, som de fleste af os kvinder vokser op med, og lever med, nemlig frygten for at blive overfaldet, og evt. voldtaget på vej hjem, om aftenen/natten.
    Vi kvinder vokser op med at få indprentet, at vi hele tiden skal passe på, og hele tiden tænke os om, så vi ikke havner i en situation, hvor vi bliver overfaldet. Spørgsmålet er jo så, om bekymringerne virkeligt er nødvendige ? Hvis man tager i betragtning, at det er under 1% af kvinder der oplever at blive overfaldet, og man så også dertil tilføjer, at en meget stor del af voldtægter bliver begået af nogle som man kender i forvejen (venner, date, eks-kæreste, kæreste osv.). Er det så virkeligt nødvendigt at gå rundt og bekymre sig for at blive overfaldet ?

    Eller ville antallet af overfald på kvinder faktisk stige, hvis vi alle gjorde som vi havde lyst til, og bevægede os ud i natten, uden at tænke over hvor og hvordan vi færdes ?

    Jeg er som sagt sjældent bange selv, men har af og til oplevet situationer, hvor jeg følte mig utryg. Jeg er så bare så "heldig", at jeg bliver vred og stædig, og nægter at lade mig kyse af nogle uheldige episoder.
    Men jeg forstår godt, at mange kvinder føler sig utrygge. For der er desværre en risiko ved at gå ud.
    Jeg bliver bare frygteligt frustreret over, at så mange kvinder føler sig nødsaget til at tage forholdsregler, for at færdes trygt ude om natten. Det burde ikke være nødvendigt !!


  • #96   3. aug 2017 Ann-Marie: Mit svar var ikke til dig, men til tråden generelt, da der netop kommer nogen ret trælse kommentare angående diagnoser mm smiley

  • #97   3. aug 2017 Våben har jeg ikke..

    Men lider af angst,.. Min angst gør så også at jeg ikke er glad for at være i "store" forsamlinger, som fx en tur ned af en gågade, eller folk der handler..

    Jeg går oftes med musik i ørene, for at skærme af.. Både for andres kontakt til mig, men også for at min ADD ikke går i selvsving over alle de forskellige lyde smiley

    Jeg handler helst lige inden lukketid, der er der dejligt tomt i butikken..

    Der er nogel steder jeg ikke bryder mig om at være når der er mørkt, pga de mennesker der færdes der (alkoholikere, mentalt handicappede osv), da jeg har svært nok ved at læse dem i dagslys, der er mørket bestemt ikke en hjælp


  • #100   3. aug 2017 Jeg er i øvrigt IKKE bange for voldtægt og overfald.. Jeg kan bare ikke lide fremmede, og slet ikke atypiske fremmede fordi jeg har så svært ved at læse dem..

    Jeg er for nyligt næsten blevet overfaldet, og jeg kunne se med det samme han ikke var ude efter mig som sådan, men bare en at slå på (Han var skide fuld, og der ligger en længere historie bag), jeg skyndte mig hen bag en dør og fik 2 ud af 3 hunde med mig, så snart manden ikke kunne se mig gik han efter den næste.. (Politiet blev tilkaldt og jeg snakker stadig med manden idag, han var "bare" beruset og så rødt, det var intet imod mig, tror ikke engang han ved jeg var der)


  • #101   3. aug 2017 Man kan også vende den om. At antallet af overfald "kun" er 1%, er fordi kvinderne tager deres forholdsregler?

    At de som det første bør låse dørene i bilen, når de sætter sig ind, inden de begynder at pusle rundt med en masse (i den periode hvor de sidder og pusler for ulåste døre, er de meget udsat ...)

    At man vælger de befærdede veje, at man er opmærksom på sine omgivelser, IKKE hører musik etc., at man går, som har man et formål, ikke udviser utryghed/usikkerhed etc. Man forebygger på den måde, at man udsættes for overfald på åben gade.

    Jeg forstår ikke hvorfor kvinderne/mændene i første omgang ikke anskaffer sig en overfaldsalarm. De er billige og effektive.

    Jeg så i går, at der nu er opfundet noget der mest ligner tape, som man kan klistre i BH'en, som så klistrer BH og hud sammen, eller lign. steder. Der er også en kontakt, som man selv kan aktivere. Bliver BH'en og tapen adskilt, fordi nogen tager BH'en af en, så får man en SMS eller lign. og skal bekræfte, inden for 30 sekunder, om det er med tilladelse. Hvis ikke man gør det, eller trykker nej, så vil der blive sendt hjælp ... Noget i den retning Jeg ved ikke hvad jeg skal mene ... det skader vel ikke nogen?

    https://twitter.com/verge/status/888747975744278529

    Frygt er jo en overlevelsesmekanisme, der skal sikre, at man træffer de bedste valg, i forhold til at overleve. Det er frygt for at blive kørt ned, der gør, at vi træffer det valg, ikke at gå ud foran en bil etc.

    Jeg havde altid en saks i hånden, når jeg gik hjem fra arbejde om natten. 2 af mine kollegaer var blevet overfaldet, den ene af en af de psykisk syge patienter, fra en af de psykiatriske afd. tilknyttet sygehuset jeg arbejdede på, den anden af en vild fremmed, som endte med at slå hende ned.

    Jeg var ikke så tryg, men egentlig frygt havde jeg ikke.

    Herude hvor jeg bor nu, er jeg ikke bange eller utryg.

    Det handler vel også om, at opveje risiko i forhold til den situation man befinder sig i.


  • #103   7. aug 2017 Jeg tror nu ikke der er flere overfald end der tidligere har været, jeg tror til gengæld bare vi høre meget mere om det i dag.

    Jeg bor forresten i Tilst som er visitationszone, og jeg føler mig altså ikke ytryg ved at gå/cykel rundt i byen. Det gør alle andre jeg kender herude heller ikke, det er sjovt nok alle andre der slet ikke bor i nærheden der blæser det op og panikker. Nu er der så heller ikke blevet skudt her i Tilst, og vi har intet set eller mærket til banderne og ale balladen.

    Så da jeg i en tidligere tråd udtalte at jeg måske ville få det anderledes, hvis balladen kpm her til byen, så må jeg konkludere at JA når man pludselig bor i det, så tænker man ærligtalt ikke rigtig over det, og man kan jo ikke låse sig inden og ikke gå udenfor en dør smiley


  • #105   7. aug 2017 Jeg siger ikke det er hysteri , jeg skriver hvordan JEG har det, hvordan jeg reagere efter bandekonflikten nu også er kommet til min by, og hvordan jeg oplever folk piske en stemning op omkring den by jeg bor i, ikke turde tage herud osv. Præcis som jeg ikke turde tage til brabrand, men som jeg skrev i den tråd, var det nok anderledes når man selv bor i det, og det kan jeg bare konkludere at det er.

    Og som sagt så tror jeg ikke på der sker flere overfald mm, jeg tror til gengæld at vi høre MEGET mere om det, og mediere også er rigtig gode til at puste til ilden og piske en stemninng op, og så er det at folk bliver utrygge og bange.

    Louise: Du må have noget indsigt som vi andre ikke har, sker der flere overfald mm i dag, end der f.eks gjorde for 5 år siden ?


  • #106   7. aug 2017 nu er det 3-4 forskellige byer ud af MANGE byer der er bande konflikter..

    Ja der er også skyderier og knivstikkeri her i Fredericia, men det er sjællendt det er på de tider jeg og min familie her i byen bevæger sig ud..

    Det sker langt de fleste gange i weekenden når folk er på vej hjem efter drukstederne er lukket


  • #107   7. aug 2017 Når jeg tænker på, da jeg startede med at gå i byen som teen og til nu, så er der en helt klar tendens. Overfaldene er blevet hyppigere og meget mere ekstreme. Man nøjes ikke længere med at give hinanden en på potten, for så at gå ind og drikke videre sammen, nej nu skal vedkommende ned at ligge og også gerne have et par spark eller halvtreds. Allerhelst skal personen ligge helt stille til sidst.

    For slet ikke at tale om både knive og pistoler i nattelivet. Det så man stort set ikke dengang.

    Det er sku skræmmende. smiley


  • #108   7. aug 2017 Men sådan har det jo været i MANGE år Susanne, det er jo ikke noget nyt der sådan lige pludselig er kommet indenfor de sidste par år.

  • #109   7. aug 2017 Tja om du vil det eller ej, er der også nogen over 40 herinde. Nogen der kan huske, hvor fredeligt der var engang.

  • #111   7. aug 2017 Dertil skal man også lige huske at det er estimeret at kun 15% af alle voldtægter er "overfaldsvoldtægter" altså dem hvor man ikke kender ofret som sker spontant ..

  • #112   8. aug 2017 Jeg er over 40, og mindes "de gode gamle dage", og umiddelbart virker det som om at volden er blevet lidt grovere. Dengang jeg var ung og gik i byen, var det ikke normalt, at man hoppede på hovedet af en mand der lå ned og var gennembanket og forsvarsløs smiley

    Til gengæld kan jeg nu også mindes slagsmål i min lille by, med knive og økser på det lokale diskotek, og voldtægter var heller ikke et ukendt begreb.
    Tvivler på at antallet af overfald er steget. Men er ikke i tvivl om at den øgede fokus bl.a i pressen og på nettet kan have en uheldig effekt mht. at piske en stemning op, og skabe utryghed.


  • #113   8. aug 2017 Ann-Marie : Præcis. Jeg så for nyligt en kommentere en artikel på FB, om visitationszonen her i byen, og det at politiet har en mobil polititstation i byen. Hun skrev i alvor at hun vist ikke turde tage til Århus alligevel. For det første er det jo langt fra hele Århus området der er påvirket og problemer i, for det andet er det jo altså ikke så kuglerne flyver om ørene på os, og vi er heldigige hvis vi kommer levende hjem smiley

    Jeg har lige rettet mit indlæg, da banderne åbenbart er ude af Tilst nu ifølge politiet. altså der kan man bare se hvor meget vi er berørt, jeg har hverken opdaget de kom eller at de skred smiley


  • #114   8. aug 2017 Tænker også at der findes langt farligere steder end Århus smiley

    Det er langt farligere og risikofyldt at køre bil. Alligevel sætter vi os ud i bilen og kører hver dag. I den situation er vi åbenbart villige til at løbe en vis risiko. Det er lidt spøjst at tænke på.


  • #115   8. aug 2017 Altså artikler med denne ordlyd pisker da f.eks en stemning op, og får det hele til at virke meget mere vildt, end det egentlig er. Det har altså aldrig været utrygt eller farligt at tage i bilka, jeg bor for pokker i byen, det samme gør min mor og mormor, jeg er i bilka flere gange om ugen, og som sagt jeg har INTET bemærket, heller ikke selvm jeg cykler enten igennem langkær, eller lige i udkanten af langkær, som skulle være der de har holdt til smiley

    Citat fra en artikel" Folk kan trygt køre til Tilst for at handle i Bilka, Bauhaus eller ToysRush.
    Bandeurolighederne, der for nylig flyttede til området omkring Langkærparken i Tilst, er nu stort set forsvundet, siger politiet. "


  • #116   8. aug 2017 Haha, ja altså jeg syntes i hvert fald ikke her er mere farligt end alle andre steder smiley Men altså jeg er jo også opvokset "in the Ghetto", så lidt ghettosej er jeg vel ( Eller smiley )

  • #117   8. aug 2017 Hvis man bor/ ofte færdes på steder med et dårligt ry, er det sjældent at man føler sig utryg.
    Det er som regel dem der læser om "farlige områder", og bor langt væk, der er mest utrygge, sjovt nok.


  • #118   8. aug 2017 PRÆCIS Ann-Marie, da vi skulle flytte her til Tilst i December, oplevede jeg også flere der slet ikke forstod os, og mente det var et faaaaarlig sted smiley

    Men jeg er opvokset herude, min mand er opvokset i Rosenhøj i Viby ( hvor der altså har været MEGET mere ballade end her i Tilst), så vi har slet slet ikke set det på den måde. Og det er jo netop også det jeg ser når folk kommentere på artiklerne på FB, de fleste bor jo ikke engang i Århus, altså dem der laver diverse nærmest paniske kommentarer, og fortæller om hvor faaarligt og utrygt der er i Århus Vest smiley

    Altså min mormor på 71 bevæger sig da for pokker også frit rundt, og er altså heller ikke utryg.

    Der skete altså værre ting i den lille flække vi boede i før, end der gør her. Jeg kan ikke huske der har været et mord her i byen, det eneste drab jeg husker er ham rockeren ( eller hvad end han nu var) der blev skudt af politiet for mange år siden. Hvorimod i flækken vi boede i før, var der en tragisk hændelse med en søn der dræbte sin mor. De grimme ting sker altså ikke kun i storbyerne, og i "ghettoerne", selvom folk gerne vil have det til at fremstå sådan.


  • #119   8. aug 2017 Psykopater færdes alle vegne, også i små byer og ude på landet smiley
    5 km fra hvor jeg bor, på det "fredelige" Lolland: http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-7478557.html

    Livet er så meget nemmere, hvis ikke man går rundt i en evig frygt for alt hvad der kan gå galt.


  • #120   8. aug 2017 Altså jeg frygter også ting jeg ikke burde, så jeg er bestemt ikke hellig. Men det er fordi jeg lider af angst, så det er total åndsvage ting jeg oftest frygter, og jeg VED godt det er tosset, men når angsten først taler, jamen så kan jeg intet gøre.

    MEN netop derfor er jeg så også meget obs på, ikke at gå rundt og frygte alt mulig andet i min hverdag, for så ender jeg med at blive et stort omvandrende nervevrag, og det gider jeg simpelthen ikke.

    Som sagt er jeg selv utryg udenfor når det er mørkt, når det er lyst er det ikke noget jeg tænker over her i byen, kun hvis der sker bestemte ting der tricker min angst, men jeg er så tryg her i byen at det sker sjældent. Jeg fræser jo også så hurtigt afsted på mit blå lyn, så ingen kan følge med smiley


  • #121   8. aug 2017 Uanset hvad, er det altid godt at være obs på at kæmpe imod at frygt og angst får for meget plads i ens liv.

  • #122   8. aug 2017 Ann-Marie: Helt enig. Jeg kender heldigvis efterhånden mig selv og min angst så godt, at jeg kan undgå de fleste episer jeg VED vil udløse angsten , eller i hvert fald undgå det bliver til et decideret angstanfald, dem har jeg yderst sjældent.

    Så jeg tør godt gå rundt her i mit hood, mit eget lille gangsters paradise smiley


  • #123   8. aug 2017 Dejligt at du føler dig tryg i dit "Hood" smiley

    Er sikke på at dit liv er lettere, når du ved hvad der vil udløse din angst. Angstanfald er sgu ikke for sjov smiley


  • #124   8. aug 2017 Episoder skulle der så stå, tastespasser.dk smiley Måske et tegn på jeg burde gå i seng, haha.

  • #126   8. aug 2017 Nu bor jeg i en lille provinsby, og her var volden ikke så udpræget. Den er heller ikke slem pt., men det sker da, at politiet må se forbi, fordi nogen er gået amok.

    I nabobyen var der ikke sådan skyderier, da jeg var ung, og ej heller var der ret mange, der gik med knive. Det gør de til gengæld nu. Der har været flere politijagter, fordi nogen er blevet skudt ned. Det er som om, at volden har bredt sig ud i de mindre byer også.


  • #127   8. aug 2017 *Host host* det værste man kan gøre for sin angst er at undgå den... smiley smiley

  • #129   8. aug 2017 Obster: I know smiley Men visse ting sidder så dybt i mig, at det hyler mig HELT ud af den, og jeg er påvirket i flere dage. Så dem undgår jeg simpelthen hvis jeg kan. Der er jo så også flere ting der spiller sammen, er jo ikke for sjovt jeg har fået tilkendt pension.

    Jeg har jo så rykket mig på andre punkter hvor jeg har presset mig selv, f.eks lært at køre i bus alene, selvom jeg stadig ikke syntes det er rart, men jeg kan gøre det nu smiley


  • #130   8. aug 2017 Rikke jeg ved det -og du er fandme så SEJ! smiley det er bare ja, et fokus for mig. For det bliver hurtigt til en negativ spiral for mange smiley

  • #131   8. aug 2017 Åh tak det var sødt sagt smiley Nå må hellere få lettet røven fra sofaen, har fået besked om der er en pakke der venter på mig i bilka, så jeg vil hoppe på det blå lyn, og cykle gennem ghettoen smiley

  • #132   8. aug 2017 No Worries....jeg cykler ofte direkte gennem grupper af 10-30 LTF hovedgrupperingsmedlemmer.....og kun nogle gange er de bagbundne og omgivet af dobbelt så mange betjente... smiley

    De er sgu ligeglade med sådan nogle halvgamle blege trunter som os smiley :D smiley smiley

    Jeg bliver sgu mere chokeret når kræet finder en betjent med røven i vejret i en af vores buske... smiley



  • #135   8. aug 2017 Obster: ahahahahahaha. Jeg er nu heller ikke det mindste bange når jeg cykler igennem langkær. Jeg er jo opvokset der, så for mig er det nærmere et mega trygt sted at være. Havde det været tilladt med hunde derover, ja så tror jeg sådan set vi havde boet der, det er så lækre lejligheder.

Kommentér på:
Frygt

Annonce