{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.514 visninger | Oprettet:

Kage uden sukker. {{forumTopicSubject}}

Babyen bliver snart 1 år, og i den forbindelse har der været stor diskussion om baby må få lidt kage med sukker. Jeg synes ikke det gør noget, da det jo kun er en enkelt gang. Min mand synes ikke han skal have sukker endnu. Jeg vil bare gerne lave en kage, hvor jeg kan sætte et lys i.
Vi har i øvrigt gæster, så noget lækkert skal der på bordet??.
Mon HG har en idé til en kage uden sukker? Den må gerne indeholde smør og fløde.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kage uden sukker.
  • #1   1. aug 2017 Kan sødemiddel gå? Så kunne man måske bruge det som alternativ smiley

• #3   1. aug 2017 Hvad med vandbakkelser, der er godt nok lidt sukker i, men det er meget lidt. Man kan fx lave en kringle og fylde den med fløde smiley

• #4   1. aug 2017 Du kan også lave en kagemand af vandbakkelser. Den kan pyntes med glasur og slik, og baby kan få et stykke uden glasur og slik smiley

• #5   1. aug 2017 Vandbakkelser er et godt bud, bortset fra at de kan være lidt tricky at bage.

Ellers prøv at kigge her, der er masser af opskrifter: https://diabetes.dk
    Vær obs på at sødemiddel kan virke afførende !

• #6   1. aug 2017 Nu ved jeg godt du spørger om en kage uden sukker .... meeeen

Jeg ville overhovedet ikke bekymre mig om den lille bitte smule sukker babyen får denne dejlige dag . smiley .... Babyen skal jo ikke spise HELE kagen selv ... men bare et lille bitte stykke... så det drejer sig om en lille knivspids sukker han/ hun får. smiley

Desuden er sukker meget sundere end sødemiddel ( det ville jeg holde mig langt væk fra ) .....
    Man skal også passe på , man ikke bliver FOR fanatisk .... men OK ... hvis farmand IKKE vil bruge sukker i kagen , så må man jo respektere det ...

Tillykke med babyens fødselsdag ... smiley

PS .... I øvrigt kan man lave creme til en lagkage af ...kvark ... flødeskum og Vanilla ... ( det brugte jeg da min søn var lille ... han har haft sukkersyge siden han var 1 år ) ... og det smager faktisk rigtig godt i en lagkage med frugter .

• #7   1. aug 2017 Lad dog barnet smiley

• #11   2. aug 2017 Malia får sukker og hun fylder 1 år lige om lidt.
    Selvfølgelig ikke sådan i hverdagen. Men hun får da lov at smage is og sådan.

• #13   2. aug 2017 Malia fylder et år på tirsdag smiley

• #14   2. aug 2017 du kan altid lave en frugt kage med flødeskum og makroner?
    (kan fjerne makronerne for baby, eller de kan erstattes med kiks?)

lidt som æblekage bare med frisk frugt istedet for æble mos! smiley

• #15   2. aug 2017 Jeg har ikke prøvet den og det er godt nok en bette kage, men det lyder nemt http://www.gatheringbeauty.com/2016/04/3-ingredient-gluten-dairy-free-chocolate-banana-cake.html?m=1

Ellers kig på mange af lchf-siderne eller rawfoodkager fx madbandittet. Der er tonsvis af kager uden sukker.

• #16   2. aug 2017 Frugtsalat?

Undgå sødemiddel! Det er noget kunstigt stads vi ikke kender fuldt ud - det gør vi til gengæld med almindeligt sukker.

Der er også enorme mængder sukker i fx bananer og yoghurt.

Jeg havde givet hende kage, med sukker. Ikke sødemiddel, aldrig sødemiddel!

Så undgå sodavanden. De færreste små børn kan alligevel ikke lide det, og vand er så meget sundere. Lær dem tidligt at vand er vigtigt, og et glas mælk om morgenen. Spis grøntsager og groft (ikke så tidlig en alder med for meget fibre) men sukker er ikke farligt

Bemærk at mange opskrifter uden sukker består af tørrede dadler og tørrede rosiner. De indeholder ekstreme mængder frugtsukker der er præcis det manden ønsker at undgå. Sukker er sukker uanset om det er frugtsukker, hvid sukker og rørsukker

• #17   2. aug 2017 Tak for jeres forslag. Sødemiddel vil jeg gerne undgå til min baby. Jeg synes absolut heller ikke det gør noget med lidt sukker, men manden mener ikke baby skal have sukker, før han ved hvad det er.

• #18   2. aug 2017 I kan ikke undgå sukker til en baby. Det er i alt!

I skal undgå store mængder sukker, for at hjælpe med et stabilt blodsukker.

Nan pro 1 indeholder 57,1 g kulhydrat pr. 100 g. Kulhydrater kan omdannes til sukker.

Kroppen har brug for sukker, specielt celler for at vokse. Heraf "skrønen" at kræftceller vokser hvis man spiser sukker. Egentlig korrekt, men kun fordi alle kroppens celler vokser af sukker og har brug for det for at overleve. Der er intet dokumenteret kræftfremkaldende i sukker.

Hvis kroppen ikke får sukker nok, omdanner den protein fra musklerne til sukker til fx hjernens celler.

Sukker er ikke en dårlig ting!

• #19   2. aug 2017 Sig til din mand, at der er kæmpe forskel på at fodre sin baby med en kage med et minimum af sukker og så deciderede søde sager.

En vandbakkelse fyldt med lidt creme og pyntet med flødeskum og lidt jordbærskiver og fine lys, så er der da fest for baby. Og de andre gæster kan få den udvidede version med glasur m.v.

Den her kan også være et bud, sød også uden sukker. Jeg har lavet i muffinsforme og pyntet med flødeost rørt med vanillesukker og citronskal. Populære når min veninde, der er glutenallergiker kommer. http://www.udeoghjemme.dk/opskrifter/soedt/kager/chokoladekage-uden-sukker-og-gluten

• #20   2. aug 2017 Ang link til chokoladekage uden sukker. Så er det uden tilsat lyst sukker.

Jeg har dykket lidt i opskriften. Der skal bruges 300 g. dadler
    * Tørrede dadler indeholder omkring 80 gram sukker pr. 100 gram dadler! Det er 240 g. sukker

2 modne bananer
    En banan indeholder omkring 28 gram sukker, og opskriften beder om de modne, de kan indeholde rigtig meget da frugtsukkeret stiger for hver dag, så minimum 56 g. sukker

Så for en opskrift uden sukker, indeholder den alligevel næsten 300 g. sukker på blot 2 ingredienser.

• #21   2. aug 2017 Ja, derfor jeg skriver, at den er sød - men mon ikke manden foretrækker det naturlige sukkerindhold. Mon ikke den lille har fået bananer og dadler før.

• #22   2. aug 2017 Jeg har lige tabt kæben...
    Er det almindeligt nu?

Jeg ville ikke overveje det et sekund, finder der ganske naturligt at barnet da må få kage på sin fødselsdag.
    Hvad er det, man frygter sker?

Til gengæld ville jeg holde barnet langt væk fra kunstige sødemidler.

• #23   2. aug 2017 Synes at det der med børn er blevet en videnskab.
    jeg er gudmor, hvor moderen til barnet var ved at få et nervesammenbrud over en klat smør i mosen.. dernæst remsede hun en liste op med ting, hun ikke måtte få. Hun skulle også lige tjekke med sundhedsplejersken, om hun nu også måtte spise jordbær. smiley

Jeg havde altså også givet hende et stykke kage smiley

• #24   2. aug 2017 Jeg stemmer for farmand får serveret havregryn med mælk på til sin fødselsdag.

• #25   2. aug 2017 Uden sukker smiley

• #28   2. aug 2017 Det er forlængst modbevist at børn bliver hyper af sukker.
    Det sukker, der er i frugter er lige så raffineret som hvidt sukker er.

Jeg har godt hørt om forældrebestyrelser i skolerne der går i svine ved tanken om at nogen tager kage eller flødeboller med.
    Nix, tag gulerødder eller æbler med.. Yaay...
    Nå, men jeg havde ikke set for mig at vi er nået der til at et barn ikke må få kage på sin fødselsdag.

Det er ikke giftigt. Baby dør ikke.
    Barnet skal jo altså ikke leve af kage.

• #29   3. aug 2017 Jeg har hørt at forskellige undersøgelser viser børn bliver hyper af sukker, mens andre afkræfter det.
    Baby har fået frugt mange gange, får det stort set dagligt. Tørret frugt, har han ikke fået særlig meget af.
    Jeg synes nu det er fint, at børnehaver har en sukkerpolitik, så børnene ikke får raffineret sukker dagligt. Men jeg synes heller ikke man skal være fanatisk.
    Baby skal helst have en kage på sin fødselsdag, så der kan være et lys i. Jeg er ret sikker på at far ikke kan overbevises om at lidt sukker i en kage ikke gør noget, så kom endelig med flere forslag på kage uden sukker

• #32   3. aug 2017 En kage indeholde sukker. Hvis barnet ikke må få kage så skræl da en banan og sæt et lys i. Barnet er ligeglad og så undgår i fornægtelsen om at alt muligt andet kan udgøre det for noget det ikke er.

• #34   3. aug 2017 #31 Birgitta

det kan jeg ikke, for det kan ingen. Der findes ikke én eneste ting i verden der er sundt, hvis man misbruger mængden. Det gælder lige fra motion, til træning af hjernen, til broccoli og sukker.

Jeg kan fortælle hvorfor at vi har brug for sukker og hvorfor det er sundt for kroppen - præcis som salt.
    Problemet opstår i at vi danskere (og en del andre lande) ikke kan finde ud af at beherske vores højre hånd der løfter mad op til munden. Den skal løfte mange flere grønsager og fibre - aldrig McD, slik og sodavand. Vi får rigeligt sukker fra frugt, juice, yoghurt, kage, brød etc.

Hvis vi ingen sukker får, vokser vores celler ikke og flere andre ting.
    Dagens læsning på hvorfor vi skal bruge sukker: https://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/kost-og-ernaering/nyttig-viden-om-kost-og-ernaering/de-sunde-sukkerstoffer/ Tolk det dog ikke som at i skal føle jer sunde ved at gå over til bageren og hente jordbærtærte til morgenmad

33# birgitta
    Fuldstændig korrekt! Barnet sætter pris på fuld opmærksomhed meget mere end kage. Erstat kagen med massere af lækker frugt og prøv noget nyt som fx stjernefrugt, litchie, mango eller en Piel de Sapo melon (de smager fantastisk!) og så i stedet for kage så sluk din tlf/ipad/pc en hel dag! Det vækker børneglæde!

• #36   3. aug 2017 Og der er i denne tid man er så bange for at den danske kultur går tabt...

Paradoksalt.

Hellere gemme det raffinerede sukker i form af fruktose og kalde det for sundt end at barnet får et stykke kage med saccharose....
    Det er for sundheden fuldkommen ligegyldigt.
    Man snyder sig selv...

Det, der ikke er ligegyldigt er, hvis man i sin ihærdighed for at undgå sukker begynder at bruge kunstige sødemiddeler.
    Så er vi for alvor ude på et skråplan.

• #38   3. aug 2017 da vores søn blev 1 år smagte han af kagen og det var ikk første gang han havde smagt noget med sukker i. ellers en banankage måske smiley bananer søder i sig selv og pynt med forskellige frugt og bær

vores søn er 15 mdr og er der noget kage eller slik ved siden af frugt så 9 ud af 10 gange vælger han faktisk frugten alt med måde og en enkelt lille stykke den ene dag det er ikke det der gør skade smiley

• #39   3. aug 2017 eller også så gå en helt anden vej og lav banan pandekager (dette er min søn vild med og da ham blev 1 år skulle han i legestuen og mor her ga ham dem med og de var et kæmpe hit. og så servere dem med forskelligt frisk frugt og bær.

• #42   3. aug 2017 #37 Lens: Er den kommentar myntet på mig? Ja det er vigtigt for mig at fejre min søns fødselsdag. Men at antage at jeg ikke er nærværende, bare fordi jeg spørger til en sukkerfri Kage (fordi faren ikke ønsker det) , synes jeg er groft.
    Ps. mens jeg skriver dette med snuden i mobilen, er min søn i et andet rum sammen med far, der har barsel.

• #43   3. aug 2017 Hvor afhængighedsskabende det end er, så tænker jeg at et barn, der ikke selv har penge og adgang til at handle er fuldstændig afhængig af at forældrene opretholder en afhængighed.

Et barn bliver ikke mere sukkermisbruger af, at der er saccharose i fødselsdagskagen i forhold til en kage der indeholder bananer og andet frugt.

• #45   3. aug 2017 Der er jo også en læren i at ved specielle lejligheder, der tillader vi os selv og hinanden noget vi ikke gør i hverdagen.

• #46   3. aug 2017 Netop Ginne - jvf. at opretholde den danske kultur...

• #48   3. aug 2017 # 44 alt forladt. Det kunne bare godt lyde som om det var til mig, men det var det ikke:).

• #50   3. aug 2017 Lens - jeg har to fætre der havde en periode hvor de nægtede at spise den gode mad min moster og onkel havde arbejdet for at lave til familien. Til sidst fik min onkel nok, og hver gang de ikke ville spise, spiste forældrene færdigt og børnene kom efterfølgende ind i bilen og så kørte de til mcd. Det tog lidt over en uge, så spiste de pænt hvad der blev serveret.
    Min ene fætter kan stadig få kvalme ved lugten af mcd.

• #52   3. aug 2017 Wow, den havde ikke virket på nogle jeg kender. Kender ikke én eneste under 12, der ikke er vild med McD. Og kender ikke nogle (hvis jeg må fjerne piger med et bmi på under 20 fordi de er på slankekur) under 20 der ville se McD som en straf

• #56   3. aug 2017 Det er lidt en griner tråd det her ..... smiley .... hold nu op ... smiley smiley smiley

Jeg er STEN - hamrende sikker på , at 1 - årig på sin første fødselsdag ... ikke bliver afhængig af sukker resten af sit liv ..... fordi der bliver bagt en kage til 10 personer med 1 sps. sukker i ...
    Prøv at dele den kage op ... og regn ud hvor meget sukker , der er i den lille krumme , som lillemanden spiser. ... Ja ... ikke ... total griner.

Hvis du koger en broccoli og serverer den med et lys i .... så er blodsukkerresponsen 3 % ...
    ...............................................................
    Nedenfor kan du se hvor meget sukker udvalgte frugter, grøntsager og nødder indeholder. Bemærk at især tørret frugt indeholder meget sukker. For at give en fornemmelse af hvor meget sukker det drejer sig om, har vi omregnet sukkermængden til sukkerknalder.

Fødevare Indhold Sukker ialt Antal sukkerknadler
    Sukkerindhold i tørret abrikos En håndfuld 12 gram 6 stk.
    Sukkerindhold i spinat En skål 1 gram 1/2 stk.
    Sukkerindhold i pære 1 stk 12 gram 6 stk.
    Sukkerindhold i hindbær En håndfuld 12 gram 6 stk.
    Sukkerindhold i tørret frugtmix En håndfuld 24 gram 12 stk.
    Sukkerindhold i vindrue En håndfuld 6 gram 3 stk.
    Sukkerindhold i banan 1 stk. 28 gram 14 stk.
    Sukkerindhold i sød kartoffel En stor 100 gram 50 stk.
    Sukkerindhold i cantaloupe-melon En halv 24 gram 12 stk.
    Sukkerindhold i blåbær En håndfuld 2 gram 1 stk.
    Sukkerindhold i avocado 1 stk. 1 gram 0,5 stk.
    Sukkerindhold i Sun Maid rosiner En lille pakke 28 gram 14 stk.
    Sukkerindhold i aubergine 1 stk. 2 gram 1 stk.
    Sukkerindhold i æble Et stk. 12 gram 6 stk.
    Sukkerindhold i tørret ananas
    .................................................................

Hvor meget tror I så at en lille krumme kage , der højst kan indeholde 1 g sukker vil få blodsukkeret til at stige ??? .... så man bliver afhængig ... ( næsten Heroin - afhængig ) *GG*

Ikke en gang en banan med lys i ... er sundere end fødselsdagskagen ... ha ha ha

ALTSÅ .... man skal helt holde op med at spise , hvis man slet ikke må få sukker .

• #59   3. aug 2017 Jeg respekterer, at andre kan have andre regler end dem jeg har, og jeg kommer til at tænke på, da mine nu voksne sønner var børn. Vi havde altid slik stående fremme. Vores egne børn rørte det nærmest ikke. Min venindes søn, som ikke måtte få slik, blev helt elektrisk, hvis han kom på uventet besøg. Når nu knægten ikke måtte få slik, blev det selvfølgelig altid stillet væk, når jeg vidste at han kom på besøg.
    Mine sønner spiser stadig sjældent slik og kage, jeg behøver vist ikke at fortælle, hvad venindens søn gør smiley

• #61   3. aug 2017 til ts
    man kan også søge opskrifter for diabetikere det også begrænset med sukker håber hvertfald du finder en god opskrift i alle kan nyde godt af den store dag smiley

• #62   3. aug 2017 Jeg har en veninde, som ikke har kunne sige nej til hendes barn.
    Jeg var chokeret over hvor dårligt det barn spiser, det vil kun have sukker.
    Morgenmad - 2 tskfulde yogurt - de der dolmino (staves?) Frokosten var nuggets fra mcD. og sodavand, og is. Aftensmaden ville hun ikke have, frikadeller med kartofler og brun sovs. Intet grønt. Hun spiste en pose chips i stedet. Barnet er 3 år gammel. Dette er ikke unormalt. Ofte får barnet slet ikke frokost, fordi barnet ikke vil have det smiley
    Hun er ultra tyndt, og jeg er 100% på at barnet får en form for spiseforstyrrelse.
    Så alt for meget sukker er også skadeligt.

• #64   3. aug 2017 #62 ..... Nææææ ,,, sukker er ikke skadeligt ... det er ungens spisevaner der er forkerte .... det er ikke sukkerets skyld ----> men moderens .

• #65   3. aug 2017 B B - det lyder virkelig ikke godt.. smiley
    jeg kender en fra min lille brors klasse (efterhånden mange år siden) han ville kun spise pålægs chokolade madder (på toastbrød selvfølgelig) og pizza (kun med ost! måske skinke hvis han skulle våge sig ud i noget nyt) han er 19 eller 20 den dag i dag og lever stadigvæk sådan..
    han er blevet en stor dreng af det! og hans energi er heller ikke helt i tip top...
    dog drikker han da heldigvis vand

• #66   3. aug 2017 62: danonino mmm jeg er stadig ikke vokset fra dem smiley Men der er intet madmæssigt i dem. Det er en dessert nærmest på lige fod med chokoladekage

• #67   3. aug 2017 Moderen er den primærer grund til barnet er sådan smiley Men det ændre ikke på at barnet godt kan lide sukker, og gerne massere af det.

• #68   3. aug 2017 nogle gange gider elvin heller ikk spise aftensmad han er 15 mdr dog. men han kan blive sur hold da op men hov mor og far finder ikk andet til ham så efter små 15 min spiser han og det hysteriske anfald er glemt men farmor har ondt af ham og fordi han bliver sur er fordi han ved farmor finder noget andet men ikk når jeg er tilstede. man som forældre former sit barn og tror på at man skal holde fast i hva barnet skal spise om ikk andet så smage også selvom der kommer et hysterisk anfald hvor man måske tænker den nemme løsning hvis det er flere dage i træk

• #69   3. aug 2017 Der er alligevel et stykke fra det der og til et barn, der rent unftagelsesvis får sukker i en kage på sin fødselsdag.

Mon ikke der findes en fornuftig mellemvej, der ikke indebærer fejlernæring og sukkerafhængighed?

• #70   3. aug 2017 Jeg tilslutter mig alt med måde.

Da min ældste niece var barn, hed det nul slik i hverdagene - hvilket jo i sig selv, er en fin regel at have. Men når det så blev fredag, og der skulle handles ind til fredagsslik, så blev kurven fyldt til randen. For mig giver det ikke mening, at forbyde det, fordi det er usundt - og så gå mega-amok i det, når man endelig må. Så har afholdenheden jo reelt ingen effekt.

• #71   3. aug 2017 "Kender ikke én eneste under 12, der ikke er vild med McD."

Min nevø blev spurgt, om han ville med på McD, for at hygge en dag. Han svarede: "Nej tak, jeg vil bare gerne have havregryn" smiley

Men ok, han har også nogle virkelig sære madvaner. Vi har lige været på camping med ham, hans far og hans farfar og farmor (mine svigerforældre). Drengen fik havregryn til morgenmad - og til aften fik han havregryn, pølsebrød, lidt pasta og en enkelt dag fik han også bacon. Han kunne ikke lide noget af det vi fik i løbet af ugen (kylling, koteletter, karbonader, fisk, bøffer, pølser, mørbrad, samt kartofler og salat). Til daglig laver hans far kyllingeburger (indeholdende brød, bacon og friturestegt kylling) til ham, hvis der ikke er noget han kan lide (fx forloren hare og nuggets/friturestegt kylling) - og ellers spiser han havregryn til aftensmad.

Han har i hvertfald en eller anden form for spiseforstyrrelse, og vi er flere i familien, der er meget bekymrede for ham. Da han gik i børnehave kunne han få panikanfald, når det blev frokost, fordi han var bange for at spise noget, han ikke kunne lide - så hver morgen tog hans forældre ham med hen til tavlen, for at se hvad de skulle have at spise. Han har ikke lyst til at tage til fødselsdag ved sine klassekammerater, fordi han er bange for at han bliver tvunget til at spise og drikke noget, som han ikke kan lide. Han er sindsygt kritisk med hvordan maden ser ud, når der endelig er noget han kan lide. En dag på camping bad han om at få lidt kødsaft hældt ud over sine ris - men da han så at der lå en lille, bitte flig af et stykke rød peber, nægtede han at spise noget af risen, for han var bange for, at han ikke kunne lide det. Han bliver 8 i år.

• #72   3. aug 2017 Okay, han er også virkelig en undtagelse for sig selv.

Mine forældre har kørt efter princippet at der er mad man ikke kan tåle, men ikke mad man ikke kan lide. Man skal bare smage det nogle gange før det smager godt.

Vi er aldrig blevet tilbudt andet. Vi har været velkomne til at holde bordskik og springe et måltid over men ikke tilbydes et alternativ.

Jeg spiser alt i dag undtagen stærke ting som noget sennep og det meste mad med chili.

Kan godt forstå i er bekymrede. Hans adfærd har været håndteret forkert i mange år og han er desværre i meget stor risiko for at komme til at mangle vitaminer og mineraler når han ikke får variation i hans kost.

• #73   3. aug 2017 CTS: Det kunne godt lyde som SED (uden at jeg er diagnostiker). Jeg har mødt en på et DSU-kursus, som har det, og hun har også været i Go'Aften Danmark med det. Der var kun få ting hun kunne spise, og hun rører ikke noget, som hun ikke kender. Det kan følge ham hele livet det dér

• #74   3. aug 2017 Det lyder spændende, men det må hedde noget andet? Google har ikke ét eneste relevant hit på SED

• #75   3. aug 2017 Trine - Jeg er opdraget på samme måde, og spiser også alt i dag. Der er få ting jeg vælger fra - fx rødkål, sild, stuvet hvidkål, syltede agurker og rå løg - men det er mest fordi jeg ikke synes det er særlig lækkert. Jeg synes ikke, at det smager så grimt, at jeg ikke ville kunne få det ned, hvis jeg skulle.

Mht. min nevø, så har hans forældre snakket med "nogen" (jeg ved ikke hvem - om det er en læge, en sundhedsplejerske, en ernæringsspecialist eller whatever), der har sagt, at han får de vitaminer osv. som han skal, gennem det mad han får. Førhen var særligt hans far mere konsekvent med maden - han skulle smage, og skulle spise potionen færdig osv. Men efter de fik det at vide, er de begyndt at lade ham spise det han vil, og tilmed selv tilbyde ham havregryn, når han ikke kan lide det andet. Jeg er bestemt ikke enig i det, og jeg ville selv gøre det anderledes med mine børn. Mest fordi jeg tænker, at det må blive enormt besværligt for ham når han bliver ældre, og han ikke kan lide det, som alle hans venner kan lide.

• #76   3. aug 2017 Prøv at koble "spiseforstyrrelse" på når du søger, Trine. smiley

• #77   3. aug 2017 Ah ja sild og stuvet hvidkål og rå løg (medmindre de er røde, meget små og er i tomatsalaten) er heller ikke en favorit her. Spiser det hvis det bliver serveret, men bliver aldrig serveret hos os da jeg står mest for maden smiley

Og champignon i fx gryderet får en underlig konsistens, dem "glemmer" jeg ofte at købe. smiley

Forældrene ved da at de aldrig får et overvægtigt barn. Jeg kan spise alt, og vil gerne spise alt og mange gange på en dag. Det er sjældent at det ikke lyder super lækkert i mine øre med en dyrlægens natmad eller en makrel med mayo på bagerens rugbrød.

Er vist kronisk sulten... smiley

• #78   3. aug 2017 Det skal måske lige tilføjes, at han spiser rugbrød til frokost. På camping fik han enten varm leverpostej, torskerogn eller æg på. Så det er ikke kun havregryn, pasta, ris og lyst brød han spiser. smiley

• #79   3. aug 2017 Fundet! Det skal jeg lige læse ordentlig op på og tænke lidt over inden jeg udtaler mig for meget om sådan en helt ny moderne spiseforstyrrelse der kommer helt fra USA.

• #84   3. aug 2017 Jeg har nogengange tænkt, at når man sætter grænser og afholder børn fra noget, så bliver det da kun mere interessant at skulle undersøge.

Sukker skader ikke et barn på et år, så længe barnet ikke lever af sukker. Derudover, så er jeg enig med de andre. Hvis ikke der skal kage til, så giv en banan med et flag og lys i. Man kan lige så godt være ærlig omkring sin mad.

Jeg har i dag selv et problem med sukkerholdige fødevarer og fastfood. Som barn måtte jeg ikke få slik, udover lidt fredag aften, ingen kage, ingen pizza, pommes frites eller burgere. I dag har jeg INGEN stopknap over for den slags ting. Omvendt, så har mentaliteten været helt anderledes i min kærestes familie. Der er faktisk altid slik/is/kage i hjemmet, og det har da også været tilladt for børnene at få noget af det - så længe der også bliver spist fornuftig mad til måltiderne. Hverken børn eller voksne i den familie er overvægtige, og selvom de da indimellem kan gå AMOK i kage og is, så kan de også have en slikskål stående fremme i ugevis. Jeg ved godt hvem der i dag har det sundeste forhold til usund mad. smiley

• #86   3. aug 2017 Batdog: Og sådan er det jo så fint at vi kan opleve forskellige ting og danne vores mening ud fra det. smiley Det er blot noget jeg har tænkt over i min kamp - dermed ikke sagt at det er sådan for alle. smiley

• #88   3. aug 2017 Jeg synes da ikke at et barn på 1 år SKAL have kage.
    Men jeg synes, at vil man gerne give kage, så giv det dog i stedet for at gå gennem ild og vand for at give barnet noget, der ligner kage, men ikke er det.

Jeg synes ikke denne 100% tilgang er sund, tværtimod.
    Det er ikke sprut, smøger og stoffer det her.
    Det er en kage. EN kage.

• #89   3. aug 2017 Og kagen er ofte lille bitte i forhold til en stor lagkage smiley

• #90   3. aug 2017 Alm sukker er langt bedere for baby end diverse sødemidler og lightprodukter er

• #92   3. aug 2017 Læs 1. svar i tråden

• #95   4. aug 2017 Summarum - det er ligegyldigt i det store billede.
    Det forandrer intet om barnet får en kage på sin fødselsdag.

Det, jeg reagerer på her - mit kæbefald - er, at det overhovedet er en overvejelse.

Der er flere ting i der. Kultur og traditioner. Dem vil TS her i tråden gerne bevare, det hyggelige i, at barnet får sin egen kage med lys i.
    Det ønsker faren også. Bortset fra at det altså ikke må være kage, men gerne frugt og brød.
    Men... så er det jo netop brud på den tradition

Det klarer vi nok, der er andre tradioner, der er mere fundamentale i forhold til vores danske, nordiske, europæiske, vestlige selvforståelse.

For mig at se er problemet det sort/hvide syn.
    Rundt omkring ser man tendensen og i høj grad på sundhedsområdet.
    Man laver splitting. Enten er noget HELT godt - og så giver vi den fuld skrue - eller også er det HELT skidt og vi forsager som var det djævlen selv.

Det er et livssyn, der bekymrer mig på de yngre generationers vegne, for livet er ikke sådan.
    Man kan ikke dele alt op i venne- og fjendebilleder og da slet ikke ganske almindelige næringsdele.

Den gyldne mellemvej, vurderingen fra gang til gang, en konstant opvejning af fordele og ulemper må man altså lave - og vigtigst af alt - lære ens børn at lave.

Det hjælper ikke børn med at navigere i et væld af muligheder at være i et enten/eller miljø.
    Det hjælper dem at lære at tage kritisk stilling, være bevidst og vide at man godt kan give los på rette tid og sted når bare dagligdagen er balanceret.

Ekstremer giver ekstremer - til både den ene og den anden side.

Og ja, den proces er i fuld gang når barnet er 1 år.

• #101   4. aug 2017 Så længe de kan tygge det og ikke er allergisk tror jeg godt de må..

• #104   4. aug 2017 Spørgsmålet er også, hvad der er sundest - en chokolademad eller en leverpostejsmad smiley

• #105   4. aug 2017 104# tæller vi i kalorier så tror jeg den står lige, men der er jern i leverpostej, så den må være lidt bedre end chokoladen? Hvis du kommer mayonnaise og ristede løg på som jeg gør, tror jeg måske nok chokolademaden (hvis den er på rugbrød) er lige sund

• #106   4. aug 2017 Kalorier er jo ikke lig med usundt...

Fedt er ikke lig med usund.

Sukker er ikke lig med usund.

Pointen - alt afhænger af, hvor meget man får af det i forhold til, hvad man har brug for.

Chokolade er i bund og grund virkelig sundt - jvf. at det indeholder nogle rigtig gode stoffer, vi kan bruge.
    Det samme gør lever.

I det putter vi ting, vi har brug for i mindre grad eller ikke har brug for... Og så skal de ting opvejes.

En chokolademad opvejet mod en flad industrileverpostej tror jeg chokolademaden vinder med flere længder...

• #107   4. aug 2017 Nej er korrekt. Ang hvad der kommes i min mund bør kalorieindholdet og specielt sukkerindholdet overvejes inden munden åbnes, men er jo selvfølgelig ikke generelt. smiley

"rigtig" chokolade er virkelig sundt. Når vi snakker chokolademad, tænker jeg på det der billige industripålægschokolade, der ikke indeholder nogen særlig mængde chokolade.

• #108   4. aug 2017 På sense bliver leverpostej regnet som fedt, ligesom mørkchokolade, men lys chokolade bliver regnet som "usundt-spis ikke" så tror stadig leverpostejmaden ville vinde i min bog smiley

• #109   4. aug 2017 leverpostej laves jo også af bla spæk..

men fedt er sundt for et voksende barn..

• #110   4. aug 2017 Fedt er ikke usundt.
    Men det er blandt andet nitrit og andre tilsætningsstoffer, industrien bruger til at sminke maden med og gøre den holdbar.

Kommentér på:
Kage uden sukker.

Annonce