{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.702 visninger | Oprettet:

Hund bortgives på gul og gratis. {{forumTopicSubject}}

Hejsa herinde jeg ville bare lige sige at der er en hund der bortgives på gul og gratis, og så tænkte jeg om der måske var nogen herinde der lige stod og manglede sådan en...
Jeg ved ikke hvilken en det er eller køn, alder eller noget men man kan jo ringe til ejeren hvis det er.
Det ligner en blanding mellem lab og hønsehund. ?
Dvs. Ser mega sød ud.

Hans mobil. Nr er 22322454
Og den befinder sig i Fjerritslev.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund bortgives på gul og gratis.
  • #1   8. jun 2017 Årh nej da smiley
    Sikken en smuk hund smiley Håber at den får et godt nyt hjem !! Jeg mangler desværre ikke lige sådan én.

• #2   8. jun 2017 Det håber jeg også da. Den ser da sund og frisk ud. smiley

• #4   8. jun 2017 Der står grundet tidsmangel. Men der kan jo være flere grunde.
    Det er bare ærgerlig at folk først tænker på at en hund tager tid efter de har fået den....

• #6   8. jun 2017 Haha... den fes lige ind nu. Grædende knæ og blødende øjne... så er man da vist ked af det....

• #7   8. jun 2017 Eller alenehjemmeproblemer smiley Jeg hilste en gang på den skønneste ruhårshvalp hos dyrlægen. Da det bliv min tur, fandt jeg ud af at den skønne ruhårshvalp på ca 1/2 år, lige var blevet aflivet, pga alenehjemme problemer smiley
    Godt at jeg ikke vidste det, for så havde jeg sgu nok snupset den med hjem smiley

• #8   8. jun 2017 Det havde jeg sandelig også... det er da det minste problem...

• #9   8. jun 2017 Jeg ved ikke hvordan man sløre navn og sådan noget, men han har jo selv sat den på gul og gratis...

• #11   8. jun 2017

profilbillede
  • #12   8. jun 2017 Det er det eneste der står i annoncen

• #13   8. jun 2017 jeg kom engang hjem fra dyrlægen med en Ruhåret Gravhund på 3-4 år.

• #14   8. jun 2017 Hvad var der med den?
    Alene hjemme problemer?

• #15   8. jun 2017 Den gøede og naboerne havde klaget.

• #17   8. jun 2017 Anni: Den havde jeg også taget med hjem !! Gravhunde er skønne smiley

• #19   8. jun 2017 Jeg havde ham et lille halvårs tid, fik opdraget ham en lille smule og så fik han et nyt hjem.

• #22   8. jun 2017 Jeg har også overtaget en del genbrugshunde efterhånden, af forskellige grunde. Kan heller ikke sige nej smiley
    Jeg øver mig, og er blevet en lille smulle bedre (har lige sagt nej til den lækreste lille whippet tæve smiley ), men fuck hvor er det svært, når nu man gerne vil hjælpe !!

• #24   8. jun 2017 Thyson er også en genbrugshund de nær havde aflivet, det var i 12 time og de var næsten på vej til dr dyr for at sende ham til hunde himlen.

• #25   8. jun 2017 Sidste år tog jeg imod en gratis ny-kastreret schæferhund med flot DKK stamtavle... Vi fandt så ud af, at det var fordi den havde analfistel - så slemt, at den måtte aflives. smiley smiley

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

Emner: 1 Svar: 161
    #28   8. jun 2017 Lens

Var det Hugo der var gadehund..?

• Kennel Hearthitter
    apr 2012

#30   8. jun 2017 Jeg troede det var Hugo.. Men det er det så ikke smiley

• Kennel Hearthitter
    apr 2012

#32   8. jun 2017 Okay.. Var ikke klar over I havde haft besøg osv..
    Men han var fra udlandet..?

• Kennel Hearthitter
    apr 2012

#34   8. jun 2017 Øhhh..

Pga dit svar i #31..

Men glem det bare..

• #36   8. jun 2017 Er meget enig med Lens!

Ikke at fortælle hvad der er baggrunden for en omplaceringshund, er da totalt tåbeligt for både hund og dem der skal have den.

Vi har en omplaceringshund, og det var med vilje ikke gennem et internat, da jeg vil vide årsagen, så jeg kan tage udgangspunkt i det. Ja, så kan personen jeg købte ham af lyve, men jeg er relativt god til at gennemskue mennesker. Hvilket ikke var nødvendigt ved ham her. Han var et godt menneske.

Vores er det 3 gang han er omplaceret og magen til nem hund at modtage skal man lede længe efter.

Det eneste ved ham var/er, at han ikke rigtigt har modtaget nogen form for træning, men han er heller aldrig blevet slået eller mishandlet. Den slags gider jeg ikke, jeg skal ikke bruge mit liv på at rette den slags op ved en hund.

I det tilfælde er det jo egentligt ret nemt, og jeg bliver altså aldrig irriteret over hans utal af tåbeligheder, da jeg jo bevidst valgte ham omend han ikke var perfekt. smiley

Men det bliver han.... smiley

Gadehunde fra udlandet burde forbydes efter min mening, men det er nok en anden debat (beklager til Jer der elsker dem og mener i gør en god gerning, jeg deler bare ikke opfattelsen).

Ovenstående hund, er i øvrigt ret køn! smiley

• #37   8. jun 2017 hold da op, så blev der lige halvdårlig stemning herinde................................

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #38   8. jun 2017 man har vel en dialog med sælger, og man oplever vel også hunden ved køb - så kan man godt nå at gennemskue en masse ting.

desuden behøver der ikke være andre årsager end mangel på tid. (men det er vel bare normen her inde, at man fra start antager der værste)

• Kennel Hearthitter
    apr 2012

#39   8. jun 2017 Slettede Lens sig pga mine spørgsmål eller..? smiley

• #41   8. jun 2017 Ja, jeg er ikke "racist" og hjælper lige så gerne en hund fra DK som fra udlandet smiley og må indrømme at jeg har svært ved at forstå de mennesker, der altid liiige skal hælde galde ud over udenlandske hunde - især i et emne der ikke omhandler det. Man skulle i mine øjne hellere bruge sin energi på alle de forfærdelige hvalpefabrikker.

Så tilbage til emnet: hunden ser sød ud og jeg håber, at den finder et godt og kompetent hjem smiley

• Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #42   8. jun 2017 Jeg forstår slet ikke kritikken af annoncen. Det er da flot er folk erkender at de ikke kan opfylde hundens behov i stedet for at ende i en aflivning.

Mangel på tid = mangel på aktivering.

Jeg har selv en rulab(ruhåret hønsehund/labrador) og det er herlig hund, men det er altså en hund med et STORT jagtinstinkt og det kræver at hunden bliver aktiveret og brugt.

Har en ejer kun tid/mulighed/lyst til nogle få små ture i snor med hunden om dagen, så er det simpelthen ikke en hønsehund(ægte eller kryds) som man skal have.

• #43   8. jun 2017 smiley
    Halvdelen af debatten giver ikke mening, da der mangler en masse indlæg. Men en tysk korthåret, der ikke bruges aktivt - det er skisme at bede om problemer.

Jeg håber en fornuftig jæger får hænderne i den, men hvis den ikke er trænet, så er der meget forarbejde i den før den overhovedet kan bruges på praktisk jagt.

Og jeg er helt enig - gadehunde fra udlandet burde forbydes. Vi har mange herhjemme, der savner et godt hjem. Hvorfor bruge tonsvis af kroner på at hente en gadehund hjem, som 9 ud af 10 gange løber væk eller aflives pga. problemadfærd netop pga den er...gadehund.

• #45   8. jun 2017 Jamen jeg forstår ikke den der retorik med at det altid skal være enten eller. Enten skal man hjælpe danske hunde eller også skal man hjælpe udenlandske. Hvorfor kan man ikke gøre begge dele - vel at mærke under ordnede forhold selvfølgelig, så vi ikke indfører sygdomme osv osv.

Det er samme retorik der påstår at vi ikke kan hjælpe flygtninge, fordi vi har hjemløse. Den type argumentation er det dummeste JEG har læst i dag og grund til meget ufred i verden smiley

Ps. Når ord skrives i anførselstegn på den måde, så betyder det, at det ikke skal tages i den bogstavligste forstand, men sandsynligvis med et glimt i øjet smiley

• #46   8. jun 2017 Rolig nu folkens, pointen er at vi bliver nød til at hjælpe hvor vi kan, uden at vi kommer op og skændes.

• #47   8. jun 2017 Men kan man ikke mene, at vi skal have ressourcer til at hjælpe vore egne, før vi hjælper andre, uden nødvendigvis at være "racist"?

Hvad menes der i det hele taget med "racist" i denne sammenhæng, hvis det ikke er ordets bogstavelige forstand? Og hvorfor må man nødvendigvis være "racist", hvis man ikke er enig i ressourceprioriteringerne?

• #48   8. jun 2017 Jo, man kan da mene lige nøjagtig hvad man har lyst til smiley Men for mig ryger kæden af når man enten forsøger at pådutte andre noget eller vil forbyde noget. Jeg synes, at folk skal få sig den hund, de nu har lyst til. Og jeg synes som sagt ikke, at det er enten eller. Jeg kan godt støtte både Dyrenes Beskyttelse og have en portugisisk hund. Jeg kan endda også købe en tavlehund som nr. 2, hvilket der er stor sandsynlighed for smiley

Jeg ved ikke, om jeg synes, at man kan tale om ressourceprioriteringer, når det handler om folks private hundehold. I forhold til flygtningestøtte, hjemløse osv så er det selvfølgelig et politisk spørgsmål. Men jeg er nok for liberal til at synes, at man skal blande sig i folks hundehold - eneste undtagelse i min optik er hvalpefabrikker.

Jeg kan kun svare for min egen brug af ordet i anførselstegn, men her lægger jeg mig op af den løse/upræcise betegnelse som defineres i den store danske:

racist, tilhænger af racisme; racehader (efterhånden også brugt i en mere upræcis betydning om én, der demonstrerer ringeagt over for fremmede el. andre grupper af mennesker).

I dette tilfælde overført på hunde i den forstand, at jeg ikke forstår den der "ringeagt" overfor gadehunde som "race". Fair nok at man ikke vil have en gadehund, men hvorfor skal man altid svine dem? smiley og fair nok at man hellere vil støtte hjemløse end flygtninge, men igen, hvorfor svine dem?

Jeg synes, at vi desværre er enormt hurtige til at tænke i sort/hvid og enten/eller her i lille DK, istedet for at gøre det hele lidt mere nuanceret. Alle har jo ret til deres mening, men debatter er nu en gang mere interessante hvis man ikke starter med absolutte holdninger, hvor der kun er ét rigtigt svar.

Jeg er ikke en ubetinget fortaler for gadehunde (for så turde jeg ikke være herinde), jeg beder blot om flere nuancer i debatten smiley

• #50   8. jun 2017 Det her forstår jeg bare ikke. Man giver da ikke bare en hund væk, når man gør det ved man jo ikke hvor hunden ender og hvordan den bliver behandlet, det er altså ikke rigtigt at forære en hund væk. Hvis der er problemer med hunden, så var det måske bedre at gå en tur forbi dyrlægen.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
    #52   8. jun 2017 Men for mig ryger kæden af når man enten forsøger at pådutte andre noget eller vil forbyde noget. Jeg synes, at folk skal få sig den hund, de nu har lyst til.

ja, nemlig ja smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#54   8. jun 2017 Der er jo faktisk nogen der mener at der findes visse hunderacer ingen bør eje smiley

• #56   8. jun 2017 Camilla - Så fordi man synes, at ressourcerne bør bruges på at hjælpe dem, der ER her i landet, så har man ringeagt overfor gadehunde? Det er simpelthen en mærkelig kobling i mit hoved. smiley

At sige, at man ikke er tilhænger af at få en masse udenlandske gadehunde til landet, er ikke det samme som at svine dem. IMO, ihvertfald.

• #57   8. jun 2017 Racist kan man ikke bruge, når man taler om hunde...Benyt venligst ordet i rette sammenhæng.
    Jeg synes det er fantastisk,hvis folk vil hjælpe hundene - der hvor de er.
    Og det at bringe flygtninge ind i debatten hører slet ikke hjemme. Vi taler om hunde, ikke mennesker.
    Flygtninge debatten hører hjemme i en helt ny tråd.

• #58   8. jun 2017 Det bruges skam endda som overskrifter på videnskabelige artikler:
    http://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1301&context=nlr

Dog er det typisk brugt i forbindelse med BSL diskussioner smiley

• #59   8. jun 2017 Og til CTS:
    Nej, det er ikke en kobling jeg laver - den laver du smiley
    Jeg skriver, at man må have den mening, man har lyst til - men at jeg står af, når man begynder at svine en bestemt hunderace, befolkningsgruppe eller whatever. For jeg synes ikke det er nødvendigt at være "imod" nogen eller noget, for at have en holdning om noget. Så vidt jeg kan se, har du ikke svinet nogen - ergo er det heller ikke dig jeg "omtaler" smiley vi er blot uenige - og det har man jo heldigvis lov til at være!

• #60   9. jun 2017 Narh, Camilla, jeg referere til det, du selv skriver. Du kobler jo selv "racist" til det at have ringeagt overfor gadehunde, og lige bagefter nævner du dét at svine dem som eksempel. Men det eneste folk skriver om dem er, at man burde hjælpe dem herhjemme i stedet - så det må være dét du mener med at "svine". Og som forklaring for ordvalget skriver du selv, at du ikke forstår argumentet med, at man skal hjælpe de hjemløse herhjemme, før man hjælper flygtninge.

Der er da heller ikke andre her, der sviner gadehunde, er der? smiley

• #61   9. jun 2017 Det jeg reagerer på som "sviner" er eksempelvis ordene om lovgivning smiley fordi jeg netop mener, som jeg har skrevet flere gange, at folk skal vælge præcis den hund de har lyst til.
    Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvis andre folk ikke ønsker at have en gadehund - det er 100% deres eget valg. Men at begynde at tale om lovgivning, sådan at en person som MIG ikke har dét frie valg - det synes jeg er "svineri". smiley

Der er jo netop forskellige grader af "ringeagt", og hvad folk gør med deres private ressourcer (for at vende tilbage til dit eget ord), det kan simpelthen ikke hidse mig op. Forstået på den måde, at hvis DIN holdning er, at du vil bruge DINE ressourcer på danske hund istedet for udenlandske, så fred være med det smiley Men at begynde at ville bestemme hvad jeg eller andre skal bruge VORES ressourcer til (fx gennem lovgivning) - det er jeg imod. FORDI tingene i mine øjne ikke behøver at være enten eller - JEG kan godt gøre begge dele, og det ville jeg egentlig gerne kunne uden at blive "fordømt" grundet folks ringeagt for eksempelvis gadehunde smiley

Det er i den rækkefølge mit argument folder sig ud - jeg siger intet sted at folk SKAL gøre som mig (fordi så ville jeg netop være sådan en, der forsøgte af begrænse folks frie valg) - tværtimod siger jeg igen og igen, at folk skal vælge som de vil - men at jeg til gengæld også vil have fred til at vælge som jeg vil uden at folk skal komme rendende med deres "lovgivningsforslag" smiley

Dine ressourcer, dit valg. Mine ressourcer, mit valg. smiley

• #63   9. jun 2017 Camilla - Jeg er slet, slet ikke uenig med dig i, at man selv bør bestemme hvad man gør. Overhovedet ikke.

Det jeg opponerer imod er, at fordi man synes, at man bør hjælpe herhjemme først, SÅ må det være fordi man er "racist" overfor gadehunde. Det er jo lige netop IKKE et udtryk for at ville se nuanceret på tingene.

At noget er noget svineri, er skisme ikke det samme som at svine noget til. smiley

Jeg siger heller ikke, at du vil bestemme hvad folk gør. Jeg siger, at du sætter folk i bås og pådutter dem labels, baseret på deres holdning til emnet. Det er ikke det samme, som at ville bestemme hvad de skal gøre. smiley jeg kommenterer vidst slet ikke på, om du eller andre må gøre som de vil, for det er der da ingen tvivl om. Jeg er personligt heller ikke tilhænger af at skulle forbyde det. Dertil er jeg også for liberal smiley jeg synes bare ikke det kan passe, at fordi man synes, at man skal hjælpe herhjemme først, så er man "racist" og man sviner dem og jeg ved ikke hvad. Det stemmer jo netop ikke overens, med dit ønske om at ville se nuanceret på det.

• #64   9. jun 2017 Ida og Figo : jeg tror du er gået helt galt i byen med gadehunde der kommer til landet. En gadehund kan ikke komme ind landet før den er vaccineret og undersøgt af en dyrlæge, samt chippet. Det er bestemt sikkert at få en gadehund, det er sunde , glade og raske hunde der kommer til landet for at få et super hundeliv. hunde som er med på ferie sydpå kan komme hjem med Leishmaniasis, som er en sygdom som overføres af sandfluer. Hvis man rejser sydpå med sin hund og ikke har behandlet den mod sandfluer kan den få sygdommen.

• Kennel Hearthitter
    apr 2012

#65   9. jun 2017 Nej det er ikke sikkert at få en gadehund hjem. Der er konstateret rabies, eksotiske orm af flere slags og andre mærkværdigheder hos lige netop gadehunde der er importeret.

• #66   9. jun 2017 Lige med hensyn til sygdomme!
    Så er det da lidt utroligt, at danske hunde, som deltager i konkurrencer eller udstillinger i udlandet aldrig slæber mærkelige sygdomme med hjem.
    Mens gadehundene lider af alverdens smitsomme sygdomme!

• #67   9. jun 2017 @Camilla.

Det er mig du er så ophidset over.

Ok, men så lad mig stille dig et spørgsmål i stedet.

Hvad skulle være baggrunden for at tage en hund fra udlandet til DK, når det ikke har et formål i avl?

Jeg aner intet om sygdomme osv, og formoder at det er der styr på. Alt andet vil være ulogisk.

Vi taler om hunde, som bestilles på afstand, og som ejer ikke kender?

En forening som denne: http://www.graeskehunde.dk

• #68   9. jun 2017 Lige med hensyn til sygdomme!
    Så er det da lidt utroligt, at danske hunde, som deltager i konkurrencer eller udstillinger i udlandet aldrig slæber mærkelige sygdomme med hjem.
    Mens gadehundene lider af alverdens smitsomme sygdomme!

Det er der overhovedet ikke noget besynderligt i.
    Vores udstillingshunde er vaccineret mod mange sygdomme og er passet med vacciner, ormekure mm.
    Vores udstillingshunde render ikke frit rundt i gaderne i uger, måneder eller årevis mellem andre syge hunde, katte, rotter mm. samt at vores udstillingshunde er sunde og raske og derfor har et velfungerende imunsystem.
    Faren for at vores udstillingshunde bliver smittet er minimal og kan ikke sammenlignes med gadehunde.

Endvidere, så er der rigtig rigtig mange gadehunde som ender på internat her hjemme.
    Gadehunde skal hjælpes i de lande de befinder sig. Det hjælper ikke at slæbe dem hjem til os. Det der skal til for at hjælpe gadehundene er en holdningsændring i de lande, hvor man har gadehunde.

Vi burde gøre lige som Norge og forbyde import af gadehunde.

• #69   9. jun 2017 Ida - fedt billede smiley

• #71   9. jun 2017 Jeg stod for at skulle adoptere en gadehund, før jeg endte med at købe hvalp i Danmark. Jeg er lidt overrasket over de ting, der kommer frem i tråden. Det er ny viden.

Den hund, jeg stod til at skulle adoptere, havde pas. Det skulle den have for at komme til DK. Som jeg forstår det, så er der i passet inkluderet alle de vacciner, hunde herhjemme får, samt dem, de skal bruge, hvis jeg f.eks. skulle en tur til Sverige med den. Der er vel ikke forskel på kvaliteten af, hvor i Europa, det pas bliver lavet - hvis reglerne ellers følges...?

Jeg talte med dem først over telefonen i en time. Siden kom de på hjemmebesøg, hvor hunden var med (den var allerede i plejefamilie i danmark). Men det var en del af aftalen, at uanset om jeg blev godkendt eller ej, så ville hunden komme med tilbage den dag, så beslutningen blev gennemtænkt fra begge sider. De havde adfærdsbehandler tilknyttet til at hjælpe med rådgivning og indsats, hvis man havde brug for det, hvilket var meget betryggende.

Det endte så alligevel med, at jeg ikke blev godkendt. Jeg har for mange rejser på tværs af landet, hvor han skulle med, hvilket ikke er godt for gadehunde. Det var adfærdsbehandleren, som havde vurderet sagen - som bliver gjort i alle deres adoptioner.

Jeg ved ikke, om min oplevelse er standarden for importerede gadehunde, men jeg synes sg' det var professionelt og betryggende. Især set i forhold til, hvad man ellers kan læse mellem linjerne på DBA bl.a.

Mit ønske om at adoptere en gadehund var egentlig ikke sentimental. Jeg kiggede længe på internaterne, men der var bare ingen af deres hunde, jeg var kvalificeret til, med mindre vi snakker taskehunde, som jeg ikke er den store fan af. (smag og behag osv.)

Kravene fra internaterne var meget høje. Jeg bor i lejlighed, jeg bor i byen (omgivet af natur - men det er jo desværre ikke ude på landet), jeg har ikke have, jeg havde ingen erfaring med hunde, jeg har kat, jeg har børn osv..

Jeg synes, det er en skam, at der bliver aflivet så ufatteligt mange sunde og raske hunde i DK. Det syntes jeg også, da jeg selv var klar til at overtage en af dem. Men det er bare svært at stille det op på den måde. De, som afliver, tager denne beslutning i stedet for at bringe hunden til internat, eller "bortgive til den helt rigtige". De er udenfor rækkevidde for potentielle nye familier.

• #72   9. jun 2017 Ida og Figo - Vil du prøve at fortælle mig hvilke sygdomme, det er, som gadehundene slæber til Danmark?

• Kennel Hearthitter
    apr 2012

• #74   9. jun 2017 Aaaha! Så forstår jeg!

Jeg vil sige, at der er altså markant forskel på at skovle en hund op fra gaden, når man er på ferie - og så på at adoptere igennem en organisation, som samarbejder med dyrlæger og internater i områderne om at bringe hundende til DK.

Jeg er med på, at man ikke skal stole blindt på organisationer (af nogen art), men med lidt forarbejde kan man nok godt luge de dårlige fra. Som udgangspunkt fortæller disse artikler ikke noget om disse organisationer. De siger blot "lad være med at tage en hund med hjem fra ferien" og det er jo sund fornuft.

Tilføjelse:
    Min dyrlæge fortalte mig, da Bodhi var helt lille, at risikoen for at blive smittet før den sidste vaccine var meget lille her i området (Hørsholm), fordi folk generelt var rigtig gode til at vaccinere deres hunde. Det må nødvendigvis betyde, at der er områder i DK, hvor hundeejere ikke er så gode. Og det må jo så betyde, at der er områder i DK, man ikke bør købe hvalpe fra, med den logik.
    Min pointe er, at det ikke handler om landet/byen hunden kommer fra, men om papirerne og forholdene er i orden.

• #75   9. jun 2017 Som jeg læser "det" er risikoen for sygdomme størst ved illegale importerede hundehvalpe.

• #77   9. jun 2017 Hjerte-lyngeorm kan vi blandt andet takke gade hu undere for

• #79   10. jun 2017 Skal hunden med på ferie?

Ligesom det kan være risikabelt at tage dyr med sig hjem fra udlandet, skal du også være opmærksom på, at der kan være risici forbundet med at tage kæledyr med på ferie i udlandet.

Der forekommer flere sygdomme i udlandet, som de normale vaccinationsprogrammer, som dyrlægerne anbefaler til katte og hunde i Danmark, ikke beskytter mod. Du kan derfor udsætte dit kæledyr for en unødig smitterisiko ved at tage det med til udlandet.

Så vi lukker bare alle grænserne og bliver i vores lille andedam med vores ihhh så raske dyr.
    Så har vi vores sygdomme Mrsa bl. a og de har deres, og de bliver ikke blandede.
    Selvfølgelig er det ikke sådant, men jeg tager afstand fra alle de udokumenterede skrækkampagner.

• #82   10. jun 2017 Nu er det indlæg, jeg har kopieret "sakset" fra fødevarestyrelsen.
    Og selvfølgelig må man da ikke tage hunde over nogen grænser overhovedet uden at have papirerne i orden.
    Det er vel logik for perlehøns.
    At man så gør det alligevel, og hunden bliver aflivet, så har man kun sig selv og takke for sin dumhed.
    Apropos BT og Ekstra Bladet er det mon ikke derfra, at I har historierne om , at Norge har forbudt indførsel af gadehunde?

• Kennel Hearthitter
    apr 2012

• #84   10. jun 2017 Måske vi bare skulle lukke grænsen helt ? Slut med al indrejse for mennesker og dyr i det hele taget ?
    Så kan vi sidde her i vores lille land og hygge med kringle og kaffe, og se på at resten af verden dør af nye, grumme sygdomme, som jo bestemt ikke rammer os, da grænsen jo er lukket smiley

PS. Ironi kan forekomme smiley
    Uanset hvor mange forbud vi end måtte udstede, så kan vi intet gøre, for at forhindre sygdomme i at komme ind over grænsen, hvad enten de er luftbårne, eller båret af vilde dyr.

• #87   10. jun 2017 I Norge viste det sig at rigtig mange af gadehundene fra Rumænien ikke var vaccineret over for fx rabies, selv om at det stod i deres pas at vi var vaccineret...

• #88   10. jun 2017 Anne Julie: Ja, netop, og det er fa'me også et alvorligt problem !!! Helt fint med mig, hvis man indfører strengere regler og kontrol med alle dyr fra udlandet.
    Men decideret forbud giver ingen mening.

• #89   10. jun 2017 Stop for import ---- er det ikke det samme som forbud ???

• #90   10. jun 2017 Anni: Ikke helt, der er blevet sat en stopper for kommerciel import, for at undgå at foreninger hiver store mængder gadehunde herop. Åbenbart store problemer med de Østeurpæiske foreninger smiley (hvilket så desværre ikke overrasker mig). Man må gerne importere mindre end 5 hund ad gangen.

• #91   10. jun 2017 Ok, i stedet for at importere 10 hunde på en gang, så henter jeg fem i morgen og fem overmorgen.

• #94   10. jun 2017 Ida: Hvad mener du, med belæg for hvad ?

Caroline: Nej, selvfølgelig skal der da gøres noget ved problemet med de østeuropæiske foreninger, der åbenbart sjusker med papirer og vaccinationer. Men det må kunne løses på en anden måde, end et forbud mod import af hund.
    Jeg ønsker stadig at det er muligt at drage til udlandet og hente en ny avlshund, at tage familiehunden med på ferie, at tage på udstilling i udlandet, og at hvis man bosætter sig i udlandet i 1/2 år, så kan man tage sin nye hund med hjem.

• #96   10. jun 2017 Ida: det stod i det link, som du selv smed herind smiley

• #98   10. jun 2017 Ida: jeg er også i tvivl om den formulering. For hvis hundene allerede er adopteret (købt og betalt for), så skal de jo ikke videreformidles efter ankomst, da de jo allerede er afsat ?
    Har set at en del danske foreninger, har taget hunde til DK, uden at de havde hjem, og det har jeg det lidt anstrengt med. Ved ikke om det er det som de mener ? Eller om hunden kun må hentes af ejer i hundes oprindelige hjemland ?

• #99   11. jun 2017 Den norske fødevarestyrelse skriver:
    Selv om regelverket for innførsel av hunder overholdes, er det ingen garanti for at dyret ikke har andre sykdommer og parasitter. Norge kan på grunn av EØS-medlemskapet ikke stenge disse hundene ute, men ber den som vurderer å innføre gatehunder om å sette seg godt inn i hvilke sykdommer og parasitter som eksisterer i hundens leveområder, og sørge for at hunden behandles mot disse før innførselen gjennomføres.
    Hvis man læser længere nede kan man læse, at man som privatperson kan have 5 hunde med "hjem".
    Har man flere og/eller det er til videreformidling gælder reglerne for kommerciel indførsel.
    Der skal alle afsenderen og modtageren godkendes af "matttilsynet".
    Hundene skal anmeldes inden ankomst og skal opholde sig 2 døgn "et sted" og er de til videreformidling yderligere 2 døgn.
    https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/innforsel_av_dyr_til_norge.4204
    Jeg synes, det er superfint, at man prøver at finde en måde til at få lukket af indførsel af disse hunde, som jo beviseligt hverken er vaccinerede eller lever op til almindelig standard, hvad angår sundhed.
    Men at der findes brodne kar i Rumænien, som kun tænker på penge, gør jo ikke alle formidlere af internat/gadehunde til forbrydere.
    Man skal være kritisk, ja, det gælder vel også i hverdagen!
    Men jeg synes, det er for nemt at udråbe alle gade/internathunde som syge og fulde af underlige tropiske parasitter og decideret udsætte vore hunde og os for dødelige sygdomme.
    Og så hader jeg forbud smiley

• #101   11. jun 2017 Men Ida, rabies i Holland kan vel ikke udelukkende forklares med at det er gadehundenes skyld. Hvad med ræve/ulve, som naturligvis aldrig bliver vaccineret, og som kan vandre frit over de forskellige landegrænser ?

Jeg er slet ikke uenig i at vi skal forsøge på at forebygge at få syge hunde til DK, som kan smitte danske dyr. Jeg er bare uenig i at et forbud af gadehunde, skulle hjælpe på det.
    Jeg har selv 3 skønne tidligere gadehunde fra Spanien, som har boet her i årevis nu, og aldrig haft en sygedag. Kender adskillige mennesker der også har haft gadehunde, som har boet her i årevis, uden problemer. Den eneste syge hund, som jeg lige kan komme i tanke om, var en hund med skab (ikke smitsom), som en af bestyrelsesmedlemmerne i en forening tog hjem, vel vidende at det kunne blive dyrt og langvarigt at behandle den pågældende hund.
    Hvorfor skal en masse hunde og hundeejere straffes, fordi enkelte foreninger ikke er deres ansvar bevidst, og sjusker med vacciner og papirarbejde ?

Hvis man sætter en stopper for import af hunde, så sætter man samtidig også en stopper for import af nye avlshunde fra udlandet. Sætter man en stopper for at foreninger må hente hunde til DK, kan de kommende ejere bare selv rejse ned og hente dem. Du kan ikke stoppe det helt, så jeg ser hellere at der bliver bedre kontrol med hvad der kommer ind over grænsen, og om de er vaccineret og behandlet for parasitter.

• #102   11. jun 2017 Hov, havde helt glemt at den ene af mine gadehunde kom hjem med kennelhoste, men det kan du jo også komme hjem med fra en dansk udstilling, så....

• #103   11. jun 2017 @Ann-marie h.
    Skal man ikke vaccinere sin hund mod det til udstilling hvis man vil deltage?

• #104   11. jun 2017 Martin: Nej, ikke så vidt jeg ved. Ved at en del pensioner forlanger det, men har også hørt at der findes flere forskellige typer kennelhoste, så hunden ikke nødvendigvis er dækket, selvom den er vaccineret.

• #105   11. jun 2017 Nå, det vidste jeg ikke.

Tog det egentligt som en selvfølge.

Men ok, det er helt sikkert ikke en af de farligste sygdom, trods alt.

• #106   11. jun 2017 Martin: Nej, det overlevede hun fint, uden at smitte mine andre hunde smiley

En af mine veninder kom hjem med kennelhoste fra en udstilling sidste år, og der blev flere af hendes egne hunde også smittet smiley

• #108   11. jun 2017 Hvorfor skal en masse hunde og hundeejere straffes, fordi enkelte foreninger ikke er deres ansvar bevidst, og sjusker med vacciner og papirarbejde ?

Hvorfor mener du at en masse hundeejere straffes ved at man forbyder import af gadehunde ?
    De eneste hundeejere, som vil blive straffet er dem, som tager en gadehund fordi de så kan prale med, hvor gode mennesker de er.
    Med internater, som er fyldt og 15.000 hunde, som aflives hvert eneste år, så er der hunde nok til alle.

Men Ida, rabies i Holland kan vel ikke udelukkende forklares med at det er gadehundenes skyld. Hvad med ræve/ulve, som naturligvis aldrig bliver vaccineret, og som kan vandre frit over de forskellige landegrænser

Pudsigt at det udelukkende var gadehundene, som kom til landet der fik Rabies.
    Ann-marie, hvor i Holland tror du, at disse gadehunde er blevet smittet af ulve/ræve og andet ?

Martin - jo, alle hunde, som udstilles skal være vaccineret.

• #109   11. jun 2017 Anni: Man kan jo ikke forbyde import af gadehunde, medmindre man forbyder al import af hunde uden stamtavle. Det ville jeg synes var ærgeligt, da det så også ville betyde at folk, som måske arbejder i udlandet i en periode, ikke ville kunne tage en hund med hjem, medmindre at den var købt med stamtavle. Jeg er ikke voldsomt begejstret når man begrænser mennesker på den måde.

Jeg har adskillige gange hørt den der med, at folk der adopterer gadehunde, kun gør det for at kunne prale med det. Undskyld mig, men hvis man kun var interesseret i at adoptere en hund, for at få goodwill, så ville det da være væsentligt nemmere, og billigere at adoptere en hund fra et dansk internat. De tager normalt ikke på hjemmebesøg, der er ikke flere måneders ventetid, du sparer mindst 1000 kr. og så kan du oven i købet være så heldig, at de mennesker du møder på din vej, som du selvfølgelig praler overfor, rent faktisk også har hørt om den store hundesag, hvor din adopterede hund stammer fra.

At man har adopteret en eller flere gadehunde fra udlandet, udelukker ikke at man også kan støtte internaterne herhjemme ! Jeg har været medlem af Dyrenes Beskyttelse, og Dyreværnet i årevis. Jeg har adopteret 3 katte fra Dyrenes Beskyttelse, og har haft spurgt på 1 hund, som så var afsat. Jeg har flere gange haft overtaget danske genbrugshunde fra private. Jeg hjælper hvor jeg kan, fordi jeg har det godt med at hjælpe dyr.
    At have genbrugshund, hvad enten den kommer fra udlandet eller DK, er ikke for alle, men hvorfor sætte en stopper for at os, der har lysten, kan hente hund i udlandet, når man alligevel ikke kan stoppe sygdom i at komme ind over vores grænser.

Trist at høre, at gadehunde i Holland er blevet testet positive for rabies. Det er ikke godt nok, og det må bare ikke ske !!! I stedet for at forbyde import af hunde, uden stamtavler, kunne man jo sætte højere krav mht.sundhedscheck, selvfølgelig betalt af kommende ejer.

Siden hvornår er det blevet et krav at "vaccinere" for kennelhoste, inden deltagelse på udstillinger ? Det har jeg ikke hørt om. Almindelig vaccine, ja. Kennelhoste, nej.

• #110   12. jun 2017 Ann-marie, angående vaccinen, så har du ret, den behøver ikke at indeholde kennelhoste.

Angående gadehunde, så er det faktisk det samme som at købe hund af en hvalpefabrik.
    At købe fra hvalpefabrik er no go, det må man endelig ikke støtte, for køber man fra en hvalpefabrik, så holder man jo liv i den.
    Jo jo, man har reddet en hvalp, men samtidig har man jo lavet plads til at der produceres nye hvalpe.

Med gadehunde er det det samme.
    Sender du 100 græske gadehunde til Danmark, så har du reddet 100 hunde, men samtidig har du lavet plads til de næste 100 gadehunde.
    Det løser ikke noget at vi kommer og samler deres - undskyld mit udtryk som nok støder mange, men ikke er ondt ment - affald op og fjerne det.
    På den måde lærer de det aldrig.

Gadehunde skal blive i deres hjemland og hjælpes der.
    Den eneste måde man kan hjælpe dem på, er ved at der sker en holdningsændring i de lande hvor der findes gadehunde.
    En holdningsændring får man ikke ved at "rydde op" efter befolkningen, tværtimod.

• #111   12. jun 2017 ..............og sender du 100 græske gadehunde til Danmark, så er det ikke engang sikker at man har redet 100 hunde.
    For med gadehundene er det lige som med hunde fra hvalpefabrikker.
    Nogle er/bliver problemhunde og bliver aflivet, og en hel del af dem ender på et dansk internat.

• #112   12. jun 2017 Køber man hvalp fra en hvalpefabrik, støtter man "skurken" - altså, man smider penge lige ned i hans eller hendes pengepung, så de kan fortsætte med næste kuld. Men køber man en gadehund fra et udenlandsk internat, støtter man "heltene" - altså, man giver ikke penge til ham eller hende, der smed sin hund på gaden i første omgang, men derimod til dem, der har reddet hunden. Så ved at købe fra et udenlandsk internat støtter man altså ikke "skurkene", men derimod bidrager man blot til, at endnu flere hunde kan blive reddet. smiley
    Disse to ting kan i min verden derfor slet ikke sidestilles - ligesom at man heller ikke kan sidestille at købe en dansk internathund med at købe en tilfældig dårligt avlet hvalp fra DBA.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#113   12. jun 2017 De eneste hundeejere, som vil blive straffet er dem, som tager en gadehund fordi de så kan prale med, hvor gode mennesker de er.

Er det ikke at generalisere lidt for meget.. smiley

• #114   12. jun 2017 Hvis man skal stoppe hunde fra at blive gadehunde, så kræver det en kulturændring i de lande, der er plaget af det. Dels at man skal lære en hel befolkning at neutralisere hundene for at ungå uønskede hvalpe, og dels at præge dem til et bedre syn på levende væsner. Mange gadehunde har egentlig en "kærlig nok" hvalpetid. Men når "unoderne" begynder, ryger de ud. Jeg tror ikke, der er den store forskel her på dem og så danskerne. Men i DK vælger man aflivning/internat/dba med "allergi" i stedet for at smide hunden ud af døren.

Jeg tænker, at det er meget ambitiøst at tro, at organisationerne der kan ændre på noget som helst i den retning. Det er svært nok herhjemme. smiley

Så 100 hunde reddet der, giver i det mindste håb om, at de får en bedre fremtid her.

Jeg hører hele tiden, at internaterne bugner af hunde. Men hvor? Jeg kan forstå, hvis problemet er, at internaterne kører på max kapacitet. Men set i forhold til 15.000 raske hunde, som bliver aflivet og at vi er en nation af en halv million hunde, så synes jeg ikke, der er ret mange hunde på internaterne?
    Jeg kiggede længe. Men måske er det ikke alle internater, der dukker op i en google søgning?

• #115   12. jun 2017 Anni: mente nok at det "kun" var almindelig vaccine der kræves ved udstilling, men man ved jo aldrig om det lige pludselig var blevet lavet om, så de også skulle vaccineres mod kennelhoste.

Jeg er som sådan ikke uenig i, at i lige præcis Grækenland, der kunne det måske give mening, ikke at hente gadehunde fra. Da man i Grækenland har en lov der forbyder at aflive raske hunde = at antallet af gadehunde er et meget tydeligt problem for befolkningen, når der er rigtigt mange. Omvendt så kan jeg godt forstå, at man som dansk dyrlæge, har meget svært ved bare at efterlade en masse hunde til et miserabelt liv på gaden. At starte en organisation her i DK, der hjælper med at gøre opmærksom på et kæmpe problem i Grækenland, er fint med mig. Det sender jo et eller andet sted også et signal til grækerne om, at de hunde, som de smider på gaden som affald, rent faktisk er noget værd, når folk i Nordeuropa er villige til at betale for at adoptere dem. Hver gang man fortæller om sin gadehund, er man jo med til at gøre opmærksom på et problem i f.eks Grækenland, som jo har en god del af deres indkomst fra turisme.

I Spanien, forsøger man at løse problemet med gadehunde ved at aflive dem. Nogen synes måske at det er en fin løsning ? Det synes jeg ikke.

Når man får en gadehund fra Grækenland eller Spanien, er man samtidig med til at støtte de foreninger der arbejder hårdt for at ændre forholdene for gadehundene i deres hjemlande. Forhåbentligt får man en dag held til at få lokalbefolkningen til at tage mere ansvar.

Og så lige til info, hvilket sygdomme Fødevarestyrelsen advarer imod: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Smitterisici-ved-indfoersel-af-hunde-til-Danmark-fra-andre-lande.aspx

Bemærk at de også nævner familiehunde, som har været med på ferie, som mulig smittebærer.

• #116   8. jan 2019 Efter hvad jeg har set/hørt fra folk i udlandet har det ikke meget inflydelse at man prøver at tage gadehundene, andet end at nogen anden tager ansvaret for deres fejl.
    Det er dog ved at gå af mode at spise hund så der er der hunde der bliver flyttet til europa. (Dog ikke fordi man indser at det er forkert men fordi markedet for spisning af hunde gør at det ikke kan løbe rundt, pga mode i spisning)
    Når folk ikke kan se de gør noget galt og ikke synes det burde forandres, så vil der i realiteten ikke forandres noget.
    Hvis folk i stedet donerede penge så folk kunne holde foredrag eller bruge resourcer på at lære den generelle befolkning om at holde hund, så ville jeg kunne se en forskel.
    Men at vi bare tager ansvar for andre så de ikke behøver forholde sig til det, det kan jeg ikke se virker.

• #118   8. jan 2019 Haha xD hvordan pokker har jeg fundet den? Men den er stadig super relevant.

• #119   9. jan 2019 Uanset hvordan og hvorledes mht til den hund i gul og gratis, så syntes jeg godt man stadigvæk kan tale pænt om hunden. Der er heller ingen der siger at der er noget galt med ejerne. Skulle man ikk lade tvivlen komme dem tilgode.
    Det er ikk okay at anskaffe sig en hund hvis man ikk har tid eller penge. Penge er ligeså vigtigt.

Ingen ved noget!
    der er heller ingen der ved om der er noget galt med hunden.
    Istedet for at ytre sig negativt så ring dog at spørg.

• #120   9. jan 2019 Jeg har flere gange fået rigtug dejlige hunde med mig hjem. Selv problemhunde. Det plejer være ejeren den er galt med. Folk forstår ikk deres hund. smiley

Kommentér på:
Hund bortgives på gul og gratis.

Annonce