{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
791 visninger | Oprettet:

Går/Gik/skal jeres barn på efterskole? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Hvad var/er vigtige for jer da i skulle vælge efterskole? Geografien? Prisen? Lærerne? Det sociale? Fagligheden?

Jeg er ved at lave en hjemmeside ( www.onestudent.dk), hvor elever og forældre kan bedømme skoler (efterskoleniveau og opefter) – men jeg er lidt usikker på, hvad der er vigtigt for forældre til børn på efterskole. Det er netop de ting, som efterskolen skal vurderes på smiley Jeg har brug for jeres hjælp!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Går/Gik/skal jeres barn på efterskole?
  • #1   15. mar 2017 Jeg gik på efterskole, og det klar fedeste var, at det var en efterskole for alle!
    Valgfagene var meget forskellige, alt fra kunst til ridning til fodbold til klatring.

Og den frihed der var!
    Der var ikke nogen nul sukker politik, nul ryge politik, nul ditten og nul datten.

Der var få klare regler, og så var resten egentlig op til os! Vi var selv med til at bestemme og sætte regler smiley

• #2   15. mar 2017 Jeg har en knægt på 17, der går på efterskole nu og min mellemste på 23 gik for år tilbage.

Det har været drengenes ønsker om linjefag og hvad vi havde hørt fra andre, om de skoler vi valgte som talte. Det sociale spiller her en meget stor rolle.

Den ældste gik på en skole med en skak linje, en skole der havde en del mindre almindelige linjefag. Ham der er af sted nu er meget samfundsfagligt orienteret og har linjer der matcher denne interesse.

• #3   15. mar 2017 Har ingen børn, men jeg valgte selv min efterskole dengang, og der havde jeg da en lidt forskellige søgekriterier.
    1) Hvilket tema efterskolen havde - jeg ledte fx efter et sted med fokus på heste smiley
    2) Geografien
    3) Antal elever - Jeg ville ikke havne i en kæmpe klasse eller på en kæmpe skole. Ledte derfor efter en relativ lille efterskole.

Set i bakspejlet burde jeg havde haft mere fokus på det faglige og sociale, men det er jo begge dele ting som er svære at måle.

• #4   15. mar 2017 Jeg har selv gået på efterskole.

Efterskolens tema/fokus er noget vi kiggede meget efter også hvor mange elever og sådan.

Men det sociale er meget vigtigere for mig i dag end antallet af elever.

• #5   15. mar 2017 Dengang jeg skulle vælge efterskole var det vigtige for MIG både geografien (altså helst ikke i den anden ende af landet), fagene og rejserne (jeg gik på en efterskole der gjorde en del ud af rejser).

Nu spørger du så efter hvad der er vigtigt for forældrene. Jeg har lige spurgt min mor og hun mener det var værelser, badeforhold, bygningernes stand generelt. Overvejende var det at linjerne skulle matche elevens ønsker.
    Jeg er enig med hende - værelsesforhold var faktisk enormt vigtigt for mig, da jeg ikke gider båsetoiletter.

Efterfølgende fandt jeg så ud af, at jeg nok skulle have været på en mindre efterskole, men det har jo ikke så meget med valget at gøre i første omgang.

• #6   15. mar 2017 Min mands søn skal på efterskole efter sommerferien. Han går godt nok i 10. klasse nu, men han er af kommunen blevet bevilget et 11. skoleår på efterskole. Han er asperger og under ingen omstændigheder uddannelsesparat, så det er håbet, at et efterskoleophold vil virke styrkende og afklarende.

Da han har asperger har det selvfølgelig været vigtigt at finde en efterskole, som kan håndtere de udfordringer, som diagnosen bringer med sig. Derudover har afstand spillet en stor rolle, da han har fobi for transport og derfor ikke kan klare transport i flere timer hver eller hver anden uge.
    Hans ønske om bestemte kreative fag har også spillet en stor rolle.

Min mands søn har hele vejen igennem været en del af den her proces, og det vigtigste ved valg af efterskole har været, hvad HAN har ønsket smiley

• #7   15. mar 2017 Mine forældre og jeg valgte både ud fra Geografi: Så langt væk som det også var økonomisk og rejsetidsmuligt. Og nogenlunde midt mellem mine forældre der bor i Sønderjylland og i København.

Mine forældre satte en grænse ved Tvind efterskoler og efterskoler med et meget religiøst islæt. Men det var ikke en grænse jeg modsatte mig smiley

Det faglige tror jeg mine forældre vægtede meget lidt idet efterskole netop var deres, mit og mine folkeskolelæreres løsning på et barn der ikke blev udfordret nok i min folkeskole og havde brug for andre udfordringer i hverdagen end de faglige.

Derfor blev der fokuseret ekstremt meget på at det var et sted hvor jeg kunne udvikle mig selvstændigt og kreativet. Hvor jeg kunne udfolde mig og drage inspiration og nye indtryk ud fra de mennesker der omgav mig.

Derfor var min første efterskole også ekstremt kreativ, med ligeså meget tid og fokus på vores kreative fag som de boglige, meget alternativ i forhold til både undervisningsstruktur og indhold. Samt efterskolen og dens regler i sig selv var ret meget overensstemmende med mine forældres filosofi om frihed under ansvar og individets ret til så meget autonomi som muligt (dog selvfølgelig indenfor visse rammer). Bla. gav skolen en smule alkohol ved festlige lejligheder, vi bestemte selv sengetider, vi skulle blot være i vores "huse" og tage hensyn til dem der ville sove ved 23 tiden osv. De andre elever var alt fra punkere, "skatere", pæne piger og hippier. Det var fantastisk!!

Desværre fik vi ikke afgjort at jeg også tog en 10'ende klasse før tilmeldingsfristen var overskredet, og jeg måtte finde en anden efterskole. Denne var meget mere stringent og stiv. Og mine forældre var, ligesom jeg, ikke specielt imponerede af lærergruppen, forstanderen og deres tilgange eller totale mangel på samme. De havde en del flere og meget strammere regler, men meget lidt engagement i eleverne.

Og det tror jeg også er en vigtig faktor for forældre (og elever).

Hvilke aktiviteter er der udover undervisning. Både som hverdagsaktiviteter. Men også udover hverdagen?

Hvor min første havde af eleverne i grupper bestemte aktiviteter hver weekend.
    En fest med tema hver måned, flere indlagte tema uger og dage hvor der ikke var sparet på noget. En rejse og fag med flere ekskursioner.

På den anden efterskole havde vi en enkelt temadag der var mildest talt noget skrabet.

På samme måde var maden også i hver sin ende af en skala.

SÅ hvad bliver der investeret i mit barn? oplevelser? prioriteringer? Det skal man virkelig gøre sig klart.

• #8   15. mar 2017 Min den ældste valgte selv sin efterskole ud fra linier.

Den yngste er vi ved at forsøge at finde en efterskole til. Det skal være en specialefterskole, og da han gerne vil ud og dykke er udvalget meget begrænset. Især fordi han hader transporttid.

Vi har måske en i kikkerten, der dog ligger på smertegrænsen hvad transport angår. Han skal først afsted næste år i 10.

• #9   15. mar 2017 Jeg regner med datteren skal på efterskole, hvad det bliver for en kommer an på hendes interesser til den tid

Kommentér på:
Går/Gik/skal jeres barn på efterskole?

Annonce