1.607 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Overvægtig som gravid? Overvægtig som gravid?

Jeg faldt over den her artikel på min FB, og blev i den grad forarget o.O

http://politiken.dk/debat/kroniken/art5850644/%C2%BBDu-er-alt-for-tyk.-ALT-for-tyk.-Du-er-fyldt-med-fedt.-Det-er-derfor-jeg-ikke-kan-m%C3%A6rke-barnet%C2%AB

Fungerer det virkelig sådan hvis man bliver gravid og er overvægtig? Hvad er det for en måde at tale til en patient på o.O

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvægtig som gravid?
  • Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 204
    #2   27. feb 2017 Kan du eventuelt kopiere teksten ind Anya? smiley

• #6   27. feb 2017 der er foreskel på at tage graviditets kilo på og så være overvægtig..

ved overvægtige KAN det være sværer både at blive gravid samt at få taget ultralydsscanninger på maven

• #8   27. feb 2017 Ow. Jeg kan desværre ikke kopiere det. Men essensen af artiklen er at det er en pige der er overvægtig MEN hun er sund og rask. Dog har jordmødre talt ekstremt nedsættende til hende under hele forløbet. Sagt de ikke kunne scanne ordentligt og mærke om barnet lever og sådan o.O

Shit hvor er det skræmmende at læse om folk i de job behandler deres patienter sådan.

• #9   27. feb 2017 Anya - Det er da ikke nedsættende at sige sandheden.. Det kan netop være svære at scanne og mærke pga for meget fedt på maven

• #11   27. feb 2017 At det er sandheden retfærdiggør da ikke at man siger det nedsættende! smiley

-Sandheden kan sagtens siges pænt...den kan også i visse sammenhænge udelades uden nogen skade sker...og den kan endda også kombineres med konstruktivitet...

• #13   27. feb 2017 Frk. Jensen, der ER nu stor forskel på, HVORDAN man taler til andre.

• #15   27. feb 2017 Jeg har ikke oplevet det hos jordemoderen. Dog fik jeg nogle ekstra blodprøver, hvor man tjekkede for sukkersyge mm. Og jeg fik målt blodtryk.

Jeg oplever det til gengæld rigtig meget pt. både på sygehuse, hos læger og på jobcenter. I middelfart hvor jeg var med ryggen, fik jeg at vide, at jeg kunne hoppe ud af vinduet, hvis jeg ikke kunne tabe mig.

• #16   27. feb 2017 det er ikke alle tykke mennesker som tag det på den måde. slet ikke
    jeg kender en som os er lidt tyk og hun have ingen problemer under
    at for barnet ud. smiley men der kan være mange sager som gå indover
    når man er tyk og gravid. (:

• #17   27. feb 2017 Ha ha nå ja, min sidste gynækolog troede ikke på, at jeg havde født to børn. Gad vide hvorfor hun var af den overbevisning. Men de kom altså begge to naturligt ud, dog kom den første med lidt hjælp (sugekop).

• #19   27. feb 2017 Life is a bitch!

• #22   27. feb 2017 Tak for det Isabelle smiley

• #23   27. feb 2017 Det er måden man siger tingene på.
    Hvem vil kaldes for fed?

• #24   27. feb 2017 Det kan sagtens være, at det er sandheden. Og er der noget, der kan skade barnet, som moderen skal ændre på, så skal det da uden tvivl diskuteres.
    Men her er jeg altså enig i at der er forskellige tilgange til "sandheden" - de kommentarer der bliver gengivet i artiklen er jo fuldkommen respektløse og nedladende. Totalt ubrugelige og uprofessionelle. Det chokerer mig at en diætist fokuserer så meget på udelukkende BMI og vægt - som en uvidende nybegynder - når vedkommende burde være uddannet inden for området og have kompetencer til netop at håndtere de psykiske aspekter?
    Hvis kommentaren ville have været nedladende mod enhver anden *indsæt kropstype* så er den også nedladende selvom kvinden er overvægtig. Nedsættende kommentarer og shaming kan ligesom ikke undskyldes af hvem der modtager det...

• #29   27. feb 2017 jeg fik lavet sukkersygetest fordi min far har gammelmandssukkersyge

• #33   27. feb 2017 jeg har kun 1 gang.. jeg var ved at kaste op flere gange, aaaalt for meget citron i..

Vi måtte heldigvis gerne drikke vand

• #41   27. feb 2017 vi fik ikke noget valg.. vi skulle møde fastende op (de tog en hel flok gravide, stakkels mænd altså :D)

og så fik vi ellers sukkervand med grumt meget citron i, og så ellers få 1 time til at gå på et sygehus med at bekæmpe kvalmen..

Jeg er vildt nåleskræk, så mine blodåre gad ikke og samarbejde, så se var 2 om at prøve..

Meget sulten og halv muggen mig fik kommanderet kæresten at jeg ville have mad NU smiley

• #42   27. feb 2017 ingen is, det skal bare ned i 1 slurk

• #45   28. feb 2017 Isabelle.
    Min far blev noget så tosset på sygeplejersken i vores lægehus.
    Han hører ikke til blandt de mindste (130-150kg på det tidspunkt), så han var til af de normale kontrol osv pga han havde fået type 2 diabetes.
    Nå, men hun sad ligefrem og sagde til ham, at han skulle bare bevæge sig noget mere, for det var jo nemt nok og tabe sig.
    Far var tosset. For som han siger - stadig den dag idag - hvis det er så nemt, så havde han sku nok ikke set sådan ud.

Jeg er gravid med nr. 2 og skal også have Glukosebelastningstesten 2 gange i denne graviditet, pga. min far har type 2 diabetes og mit BMI ligger på 28 , men synes nu det er rart og blive screenet for graviditetsbetinget sukkersyge, for det da noget værre skidt og få.

• #47   28. feb 2017 Hvad hvis man ikke kan drikke sådan noget? Jeg har læst mig til at det kun er mellem 2 og 4% af gravide der får det?

• #49   28. feb 2017 Anya - det er et tilbud, så det er ikke noget man er tvunget til. Så man kan sagtens takke Nej Tak til den screening.

• #50   28. feb 2017 Min veninde blev tilbudt et vægttabsprojekt samtidigt med hun var gravid og meget overvægtig. Hun tabte sig faktisk under sin graviditet -mens barnet tog på. Blev nøje fulgt og fik en masse støtte. Hun virkede virkelig glad for det og hendes eneste betænkelighed var vist om hun kom i det forsøg med fisk...eller det uden. Hun bryder sig ikke om fisk, og i forbindelse med graviditetskvalme var tanken helt uudholdelig smiley

• #52   28. feb 2017 Jeg synes for så vidt det er fint der er fokus på problemet, og det må da et eller andet sted også være et frustrationsmoment, der vanskeliggør ens arbejde - MEN, der er dælme forskel på HVORDAN man tiltaler folk omkring problemet.
    - Det er det sådan set uanset hvad.

Der er vel ikke nogen som er overvægtige, med vilje?

Så nej, jeg synes heller ikke at folk ligefrem skal 'bodyshames', det der projekt med at tabe sig under graviditet - uden barnet tager skade - lyder da som en rigtig god idé!

Og apropo gravidtetssukkersyge - har kun mødt to der havde det, og begge var - før graviditet smiley - absolut normalvægtige og i fin form. Så er vel ikke kun overvægtige der får det? Men risikoen er vel forøget?

Kommentér på:
Overvægtig som gravid?

Annonce