{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Erkende sit behov for hjælp? {{forumTopicSubject}}

Dette er en ting jeg har det enormt svært ved, medmindre vi taler om ting som hundetræning og skoleting lige op til eksamen.

Jeg har brugt langt tid på at sidde og fundere over mig selv og hvordan jeg egentligt har det de sidste par uger, da jeg har haft en lettere turbulent periode i mit humør der svinger fra deprimerende til glad og omvendt på meget kort tid.

Det er sådan at jeg er relativt overvægtig. Jeg ved ikke hvor meget jeg vejer i forhold til min højde, og har ikke været på vægten i 2 år, og dengang vejede jeg 70 kg. (Jeg er 162 cm høj) Jeg går bevist ikke på vægten fordi jeg ved at tallet nok vil gøre mig ked af det.

Nu er jeg så nået dertil hvor jeg er nød til at erkende jeg nok har brug for noget hjælp på den ene eller anden måde.

På den ene side så har jeg det fint med mit udseende og mig selv, det er ikke sådan at jeg selv føler det gør mig noget særligt og har dage hvor jeg ikke tænker det store over det, men sandheden er nok en anden for jeg er kommet dertil hvor jeg helst ikke tager min jakke af offentligt og går ikke i andet end joggingtøj mere faktisk.

Jeg har ingen rygrad i forhold til bare at begynde at træne, ingen selv-disciplin og ingen motivation. Når jeg tænker over det, tænker jeg måske "det kan jeg godt" men der sker bare intet. På den ene side har jeg det sådan at jeg gerne vil tabe mig men er simpelthen bange for det også. Dels fordi jeg ALTID har været overvægtig, det er bare "mig", fordi jeg er bange for at miste noget af mig selv og fordi jeg er VILDT ekstremt bange for at blive til en tom skal der går op i udseende og får en ækel overfladisk personlighed som de veninder jeg har haft som var overvægtige og derefter tabte sig meget. Det er slet ikke til at holde ud.
Derudover så HADER jeg at blive forpustet, jeg synes det er noget af det mest ubehagelige i hele verdenen, da jeg slet ikke føler jeg kan trække vejret og har et par gange prøvet at blive svimmel og næsten besvime af det fordi jeg panikker lidt når det sker.

Hertil tænker jeg også at jeg vil gerne have et barn indenfor en kortere periode, så det mega spild at tabe sig, for så at tage på igen når jeg bliver gravid og ikke vide om jeg kan tabe mig igen.

Det bedste ville da nok være bare at gå igang og komme i form, også for at slippe for at blive nemt forpustet og sådan, men jeg er nok den type person der har det med at give ret hurtigt op, hvis jeg ikke kan se et resultat ret hurtigt så føler jeg ikke det virker, og hvorfor skulle jeg så bruge tid på det? Endnu sværere bliver det så når man tilføjer en pressende far og bedsteforældre der siger "skal du ikke snart tabe dig" eller "du kunne godt trænge til at tabe dig" -.-'

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg vil med det her, havde nok mest af alt bare brug for at komme lidt af med alle mine tanker.
- I er velkomne til at komme med gode råd og vejledning smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erkende sit behov for hjælp?
  • #1   17. apr 2013 "Hertil tænker jeg også at jeg vil gerne have et barn indenfor en kortere periode, så det mega spild at tabe sig, for så at tage på igen når jeg bliver gravid og ikke vide om jeg kan tabe mig igen."

    Her er din motivation smiley
    Det betyder rigtig meget hvordan ens form og fysik er når man skal bære / lave / føde et barn smiley

    Når du er gravid tager du jo ikke f.eks 20 kg fedt på, så det kan ikke sammenlignes - og jo bedre fysisk form du er i før du blev gravid, desto nemmere er det at komme tilbage smiley


  • #2   17. apr 2013 Hov - men gør det for digselv smiley :) ikke fordi andre siger det, eller fordi dine bedsteforældre er uhøflige smiley

    Gør det fordi det er lidt nemmere at leve og nyde livet, gør det fordi du vil få det psykisk fedt, gør det på en sund måde....men det tager tid smiley så korte og langsigtede mål er vigtigt smiley


  • #3   17. apr 2013 Freja - Årh ja, jeg ville simpelthen ønske at jeg bare kunne "hanke" op i mig selv, men det fungere bare ikke for mig. Jeg ved ikke rigtig hvorfor faktisk.

  • #4   17. apr 2013 I know the feeling smiley

    Jeg ville egentlig også gerne have tabt mig lidt før jeg blev gravid - men sådan gik det ikke, så jeg endte faktisk på dne forkerte side af de 85 kg før jeg fødte - og jo det kunne mærkes....

    Jeg har også en ryggrad som en regnorm, men synes de små mål - meget små - gør det nemmere , f.eks - "idag spiser jeg integ slik, men må gerne drikke et glas sodavand" - ikke nogen tanker omkring imorgen, bare et lille mål idag med succes og den følelse det giver, også et nyt mål imorgen jeg tror jeg kan holde smiley


  • #5   17. apr 2013 Som Freja siger - det er SÅ meget nemmere at blive gravid, at være gravid og at føde når man ikke er overvægtig, så det er da bestemt den bedste motivation smiley Det er jo altså heller ikke alle der tager 20 kg på under graviditeten, og man kan jo godt styre, at man ikke spiser for 2 eller 3 smiley baby skal nok tage det den har brug for, så længe man spiser sundt og varieret, behøver man ikke spise for flere end en smiley

    Go for it! Kender ALT til manglende motivation, men præcis dette med graviditet er min personlige bedste motivation - det er så for babys og for min skyld, for barnet har også mindre risiko for overvægt og sukkersyge smiley


  • #6   17. apr 2013 Vægtkonsulenterne. Det med at møde om til ugentlig vejning er faktisk temmelig motiverende, og også fordi man ser resultat med det samme. Efterhånden får man så mere og mere lyst til at dyrke motion. Og en god lang gåtur kan være lige så godt som en kort løbetur

  • #7   17. apr 2013 Fra en som har tabt 25 i efteråret og lige gået igang igen for at smide de sidste 10 - 12 kg skal vejes imorgen og er er nok kun 10 tilbage smiley

  • #8   17. apr 2013 Freja - Årh det er jeg SÅ dårlig til, medmindre jeg er ude og handle. Når jeg er ude og handle er jeg god til lige at tænke "nej anya, ingen slik idag" men min største last ligger nok i at jeg ELSKER varm mad, pasta og sovs. Pt. er jeg dog begyndt at spise flere grønsager, de smager jo faktisk godt smiley

    Hundenørd - Nu har jeg ingen problemer med at blive gravid, jeg fik en abort for 2 år siden, fordi jeg blev uventet gravid, så det er ikke der mit problem er. smiley

    - Men jo har dog hørt at det gavner at have tabt sig og være i form inden en graviditet fordi du så belaster kroppen mindre smiley

    Tine - Jeg har overvejet det, men jeg er simpelthen for nærrig også spare vi meget lige pt, fordi vi jo snart får hund og kæresten skal have bil, og der skal også udbetaling til, så jeg kan slet ikke se hvor jeg skulle få pengene fra til det, da jeg har valgt at få hund, og den kommer først smiley

    Jeg har overvejet at kontakte min læge og/eller sagsbehandler for at høre om jeg har mulighed for at få hjælp på den ene eller anden måde smiley


  • #9   17. apr 2013 Jeg er meget, meget enig i, hvad Freja skriver.

    Jeg tænker, at det der skal til er en kostændring - altså en varig én af slagsen, som man kan holde ud at leve med resten af sit liv. Det betyder ikke, at man ikke engang imellem kan skeje ud med sodavand, slik, kage, chips etc.

    Og så behøver du ikke løbe for at motionere - den seneste forskning viser, at intervalgang faktisk er noget af det allermest effektive. (Fik jeg at vide af min diabeslæge sidst vi havde en "date")


  • #10   17. apr 2013 Bente - Nej jeg ved det godt, men jeg kan ikke se så mange alternativer, da jeg hader motionscentre, jeg synes simpelthen det er dødpinligt at være sådan et sted, føler mig overbegloet på den forkerte måde og det brøds jeg mig ikke om smiley

    Ja tænker også at det er en kostændring jeg skal ud i, jeg synes bare det er svært at gennemskue hvad det er jeg gør forkert nu. Drikker stort set kun vand, og prøver virkelig at spise grøntsager kun og meget lidt pasta og sovs.

    Misunder virkelig min bror som har været på julemærkehjem. DET ville jeg have godt af, men det findes ikke når man er næsten 23 -.-'


  • #12   17. apr 2013 Anya: Intervalgangen skal udføres i guds frie natur smiley Du behøver ikke sætte dine ben i et fitnesscenter med halvnøgne babes, hvor hvert gram sidder som det skal smiley

    Hvis jeg lige skal tage udgangspunkt i det, du skriver, så er det fint med grønsager - pastaen kan med fordel skiftes ud med fuldkornspasta, det giver ikke helt så høj en blodsukkerforhøjelse (og efterfølgende fald, hvor man bliver sulten). Sovsen kan være noget skidt - afhængig af, hvad du laver den af.

    Du får vel også noget kød?

    Du skal hele tiden tænke på, at det skal være en livsstilsændring, som du ville kunne leve med resten af dit liv - ikke en kur. Kure er noget lort og giver langt de fleste yo-yo-vægt. Det kan være svært i starten, efterhånden bliver det en vane, og det kan faktisk være sådan, at man begynder at væmmes ved ting, man med stor fornøjelse nedsvælgede tidligere.

    Jeg hæfter mig i øvrigt ved, at du føler, du vil tabe en del af dig selv - det får mig til at tænke på, om du har nogle psykiske barrierer, der måske skal arbejdes lidt med (hos en god psykolog), inden du har overskud til og er afklaret med at skulle i gang med "projekt livsstil"?


  • #13   17. apr 2013 Kira - ja, og evt. medicin, der kan give vægtøgning.

  • #14   17. apr 2013 Kira - Jeg ved jeg ikke spiser helt sundt, slik og brød er noget jeg jævnligt spiser, grundet min kæreste.

    Bente - Ah okay smiley Spiser kun fuldkornspasta smiley Sovsen bliver lavet på smør/mælk eller vand. Kød er meget forskelligt, alt fra koteletter til kylling smiley
    Det med psykisk kan du da nok godt have ret i.


  • #15   17. apr 2013 Måske har du bare brug for at finde motivationen? Det kan være svært - i know. Jeg er medlem af flere motivations sider på facebook, og de hjælper mig meget!

    Jeg har desuden, hvis du skulle være interesseret, en gruppe på facebook hvor jeg lægger billeder og opskrifter op, på den mad jeg laver, nu her mens jeg er i gang med vægttab og træning.
    Den må du meget gerne blive medlem af (hvis du har lyst, og har facebook). Måske kan du finde noget inspiration/motivation i den? smiley


  • #16   17. apr 2013 Terese - Det ville da i hvert fald ikke skade, så det vil jeg meget gerne smiley

    Og ja jeg kunne godt have brug for bare at finde noget motivation, men lige nu synes jeg bare mit liv hænger mig langt ud af halsen med lektier og snart eksamen :(!


  • #18   17. apr 2013 Men helt sikkert, det kan være svært at finde motivation - specielt hvis man er inde i en stresset periode.
    Det har taget mig næsten 2 år at tabe 10 kg - fordi jeg ikke kan fastholde motivation til motion og vægttab særligt længe af gangen. Jeg kan lige klare et par måneder en gang om året, og så resten af året bruger jeg på at holde vægten. Det har fungeret for mig, men det er også hårdt at skulle vente flere år på det ønskede resultat.
    Og hvad der virker for mig, er jo ikke sikkert det virker for andre.


  • #19   17. apr 2013 So true, so true smiley

  • #20   17. apr 2013 Min chef (har et lidt specielt forhold til hende) er lige startet på Dukan kuren og man må sige man kan se resultater. Den lyder forholdvis sund og er ikke bare en tab dig nu og tag det hele på 3 måneder efter, for den er med langsigtet mål smiley og motion er og så med i den smiley

    tag et kig på den hvis det interessere dig..



  • #21   17. apr 2013 Tak for svaret Camilla smiley

  • #23   17. apr 2013 Kira - Ja det er selvfølgelig rigtigt smiley

  • #24   17. apr 2013 Prøv at se et afsnit af programmet smugspiserne, eller google det..

    Det åbnede lidt mine øjne, for at jeg nok reelt spiser en del emre end jeg tror.

    Min vægt driller mig også, og nu skal der for alvor gøres noget ved det!


    Terese, du har allerede godkendt mig, men ville lige nævne at jeg også søgte ind i din gruppe smiley


  • #25   17. apr 2013 er selv overvægtig, vejer dog 20 kg mindre end for 20 år siden, og 10 mindre en for 5 år siden ... så det går den rigtige vej....

    Min søn var også blevet stor... han gik igang med Stenalderkost/Paleo kost den 2. januar ... tabte 10 kg på 5 uger ... tænker bare at en kur med hurtige resultater kunne give et skub til at fortsætte ...

    Meget kød, frugt, grønt nødder osv .. han sulter bestemt ikke ..


  • #26   17. apr 2013 jeg forstår godt alt de du siger..

    jeg var en slank pige, men da jeg kom på efterskole, tog jeg meget på.. og derefter turde jeg ikke træde på vægten.. jeg havde det skidt. jeg følte at jeg havde mistet alle mine venner fordi jeg var tyk. (hvilket ikke var sandheden). jeg røg hash og kom i et dybt hul samt jeg var ligeglad med migselv og hvordan jeg så ud, og så ikke alligevel, for jeg gjorde alt for at skjule min krop.. Vendepunktet kom da min mor tvang mig op på vægten.. den sagde 96 kg.

    hold kæft jeg blev ked af det, og hvor var det bare uoverskueligt at tabe 30 kg.
    en dag hvor jeg pjækket fra skole (som altid) fik jeg nok.. jeg ville bare have resultater, og jeg ville være slank, og se normal ud.
    Jeg besluttet mig at begynde i fitness. Jeg gik straks, derned og blev medlem, og brugte mine sidste penge på det, isteret for hash.
    jeg trænet alene, hver dag efter skole, 1 time. jeg presset mig selv meget under træningen.. Derudover droppet jeg; chips, slik, cola, smør, sovs, saft.. og spiste sundt og mindre portioner..

    hold kæft det var hårdt, men efter 2 måneder af hårdt arbejde, havde jeg tabt de første 10 kg og var stoppet med at ryge hash.
    det år tabte jeg mig de 30 kg. Og det er det bedste der er sket i mit liv. Ud over jeg er slank og sund, har jeg mig nu en uddannelse, en mand, en hund og jeg har fundet ud af at jeg HAR viljestyrken, til at gøre ting.. Jeg har altid troet at jeg var en svagpisser, for har aldrig været god til noget, eller gennemført nogle ting i mit liv..

    nu er jeg ved min næste kamp i livet.Jeg er ved at få styr på selvtilliden og rydde op i min fortid/barndom.. Det er også hårdt, men jeg er kommet et stykke vej på de sidste 3 år..

    jeg ved du kan gøre det!! Selvfølgelig kan du det.. Man besidder nogle store kræfter bare man selv gør noget for det.. Og så får man blod på tanden.. Der skal bare komme et tidspunkt hvor du føler dig parat!!


  • #27   17. apr 2013 Selinas mor - Respekt til dig, det er fanme sejt gjort smiley Tak for dit svar og pæne ord smiley

  • #28   17. apr 2013 tak skal du have.. men det var heller ikke en dans på roser.

    det er bare svært at gøre noget når man føler sig presset til det.. Min mor og mormor sagde heletiden; "marina du er blev for stor" , l"lad værre med at tage en portion mere, du er stor" , "spis mindre" , "stop" og så videre.. og selv om jeg så ligeglad ud så blev jeg så såret.. men de sagde det jo for at åbne mine øjne... for de troede jo at jeg var ligeglad og ville have at jeg skulle nyde min ungdom og få en kæreste..

    Der kom bare pludselig en punkt hvor jeg tænkte - nu vil jeg bare ikke leve det her liv mere. nu vil jeg få styr på det. JEG VIL!! Kunne ikke klare tanken om at jeg har mistet min ungdom pga at jeg ingen rygrad havde/ jeg var ligeglad.. Jeg ville have det tilbage.. Hvis jeg skal være ærlig, så ville jeg have det de andre unge piger havde.. De førte sig frem, og havde ingen hæmninger.. Det troede jeg også jeg kunne få.. Ved nu at det ikke var det det handlet om.. men det motiveret mig.


  • #29   17. apr 2013 Hov har da helt overset nogle svar smiley

    Anja CS - Jeg skal prøve at se om jeg kan finde det o,O Det kunne garanteret godt være mig også.

    Hanne - Super at det går den rigtige vej smiley
    Ja jeg tænkte også i starten at en hurtig kur kunne give det første skub til resultat også motivationen til at arbejde for det. Må lige google det der stenalder halløj smiley
    Men på den anden side kunne det også være rart at motivere sig uden det.

    Det lyder ALTID så nemt på nettet når de skriver om hvordan man taber sig og sådan, men det er meget sværere i virkeligheden.

    Selinas Mor - Ja, min far og hans forældre er helt klart dem der er værst for mig, ingen andre siger noget. Jeg vil ikke sige jeg er svært overvægtig, men jeg ender der hvis jeg ikke snart får noget stabilt rygrad og gør noget for den modsatte vej.

    Til at starte med lige pt tænker jeg bare at det også hjælper når vi får hund, da den jo "tvinger" mig ud 3 gange dagligt og sådan. Men før og imens der, så vil jeg gerne samle mig sammen til noget der er motion, som f.eks. at træne et løbeprogram, det ville os gavne mig at være i form på den måde når jeg gerne vil løbe agility med vuffer når vi må det engang smiley


  • #30   17. apr 2013 du kan sikker også finde nogle der kan fortælle dig mere om motion og træning.. det er svært at få skrevet noget ned.. Men det er faktisk også godt at træne sine muskler (at løfte vægt) for der bruger du meget mere energi, samt at jo flere muskel-masse du har, jo mere energi bruger dine muskler på at bygge og "pleje" sig selv. Det er fint nok at løbe/konditionstræning. Men du vil få endnu hurtigere resultater hvis du bruger dine muskler. smiley

    Min program så sådan ud. 30 min kondi træning og 30 min vægtløft, 10 min udstrækning.
    Mange ernering eksperter ville sige at du skal løbe for at forbrænde fedt, og jo jo, det gør man da også. Men man skal jo også tænke på at fedt er bare "overskyende ubrugeligt stof" som hæmmer din krop. Musklerne er det der gør din krop sund og stærk smiley


  • #31   18. apr 2013 Det lyder klogt xD
    - Men vægte er jo ikke noget jeg har smiley


  • #32   18. apr 2013 Hvis du er interesseret i stenaldermad, så meld dig ind i følgende facebook grupper:
    https://www.facebook.com/groups/paleodk/
    https://www.facebook.com/groups/362422910485546/

    De har nogle rigtig gode dokumenter liggende til at få dig godt i gang smiley Jeg har benyttet mig meget af dem. Og der kommer så sindsygt meget inspiration til forskellig mad, fordi folk konstant lægger billeder op af den mad de laver smiley


Kommentér på:
Erkende sit behov for hjælp?

Annonce