{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
585 visninger | Oprettet:

SU i januar måned.. {{forumTopicSubject}}

Åh jeg er sgu så forvirret!... smiley

Sagen er den at jeg afsluttet skole her i december og starter så ny uddannelse her den 23 januar..

Jeg har søgt SU, men ser så nu at jeg ikke har fået noget for januar ?

Hvordan hænger tingene sammen?.. Er der ikke noget at hente fordi uddannelsen først starter så sent i januar?
Tænker den er bagudbetalt og jeg da om ikke andet brude få for dagene frem til måneds skifte?

Nogen der har styr på det? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SU i januar måned..
  • #1   3. jan 2017 "Hvis din uddannelse begynder efter den 20. i en måned, kan du tidligst få SU fra måneden efter"

smiley

• #2   3. jan 2017 Prøv evt og ring der ind. Der er vidst nogen der ikke har fået udbetalt. Og jeg har fået 1000kr for lidt 0_o

• #3   3. jan 2017 Det er som Minion siger, fordi du starter efter den 20. i måneden smiley

• #4   3. jan 2017 Tak for svar smiley

• #5   3. jan 2017 Su er forudbetalt, og hvis du først starter efter d.20., så får du først fra måneden efter, altså for og fra februar. Den får du udbetalt sidste bankdag i januar.

• #6   3. jan 2017 Jeg fik SU her d. 30. (ved en fejl - skal selvfølgelig tilbagebetales), så det er ikke fordi den ikke er udbetalt endnu.
    Når du starter d. 23. januar får du først SU fra februar

• #8   3. jan 2017 det må være det her som gælder.. hvordan det skal forståes, har jeg ikke styr på med uddannelser nu om dage.

http://www.su.dk/nyheder/nyhedsarkiv-2016/su-i-sommerferien-mellem-to-uddannelser/

• #9   3. jan 2017 Nicole - Jeg mener ikke, at du får SU imellem HF og bacheloren. Det gjorde jeg ikke, da jeg stod i samme situation for snart 4 år siden - er rimelig sikker på, at de ikke har ændret de regler.

• #10   3. jan 2017 Nicole, jeg er enig med And, mener bestemt ikke du kan få i ferien mellem HF og Bachelor. Du kan vidst kun få ved overbygninger smiley

• #11   3. jan 2017 Louise - Jep, korrekt! smiley Der er i hvertfald SU i mellem en bachelor og en kandidat.. Dog fjerner de sikkert også den snart. smiley

• #13   3. jan 2017 Det er mega træls at SU som det eneste er forudbetalt. Det skaber altid rod for unge mennesker når man går fra SU til noget andet.

• #14   3. jan 2017 Nicole: som de andre siger får du heller ikke SU i perioden, fordi det er fra én uddannelse til en anden, og det kun gives ved overbygning (bachelor -> kandidat fx) smiley Dem jeg kender der gik direkte fra gymnasiet til uni fik heller ikke SU i den periode
    (bare lige for at gentage hvad de andre har sagt, haha)

• #15   3. jan 2017 Anya -men det er jo ikke nyt. Det er noget der har været sådan så længe jeg kan huske (al den tid SU har eksisteret måske?). Så man KAN jo vælge enten at lægge sin første SU til side eller spare op i den tid man er på SU, sådan at man har noget at gøre med, når man ikke længere får SU.
    Dette er trods alt et problem man selv kan gøre noget for at løse smiley

• #16   4. jan 2017 Hvis der er noget at spare op af, efter diverse udgifter.

• #17   4. jan 2017 Ahh der må jeg nok lige stoppe dig... for godt nok synes jeg det er ret stramt på SU og hele den der "kan du leve på SU"-snak, MEN det er jo altså ikke meningen med SU at man skal have dækket alle sine udgifter OG samtidig have ekstra til opsparing smiley

• #18   4. jan 2017 Michelle - Jo det har det da, men derfor ændre det vel ikke på at det ville være nemmere hvis de ændrede det så den var bagud ligesom alt andet.

Faktisk synes jeg det ville give bedre mening, fordi de så kunne kæde den bedre sammen med studieaktivitet og sige at for at få SU skal du være x% aktiv om måneden på dit studie, så kunne det være man undgik nogle af dem der uddannelseshopper og bare får SU i et par måneder til de er smidt ud (:

• #19   4. jan 2017 Anya -helt sikkert var det smartere om SU'en fulgte alt andet og blev bagudbetalt. Men når nu det ER sådan, og man VED det er sådan, så er det trods alt ikke noget der kommer helt uventet.

Spilopperne -man kan jo ganske enkelt lægge sin første SU til side (den får man jo forud, og har man haft en eller anden form for indkomst inden, får man således både den almindelige indkomst OG SU'en på samme tid -altså kan den ene lægges til side). Så kan den gemmes til man er færdig med sit studie.

• #20   4. jan 2017 Nu flyttede jeg hjemmefra da jeg blev 18, og min første SU gik til husleje. Der var ingen indkomst inden. Så hvad skulle jeg ligge til side af?
    Jeg ved rigtig mange har stået samme sted. Derudover så er den hjemmeboende SU sats på mellem 900-2500, alt efter dine forældres indkomst. Så der er heller ikke meget at ligge til side af dér.

• #21   5. jan 2017 Ej men så havde du vel mulighed for at;

Have et studiejob
    Have et sommerferiejob
    Tage et lån eller whatever i banken ...

Så skal der altså heller ikke være mere brok over at få penge givet oveni en gratis uddannelse....

Det er da rigtigt nok lidt ubelejligt det er jeg med på....men man skal også passe på med ikke at lyde helt utaknemmelig..

• #22   5. jan 2017 Studiejob: Nej, for der var ingen - samme tilfælde i dag.
    Sommerferiejob: Nej, for der var ingen - samme tilfælde i dag.
    Lån i banken: Nej, for de låner ikke til studerende. I hvert fald ikke i min.

Uddannelse er derudover ikke gratis. Den er betalt over skatten, som forøvrigt er høj bl.a. af den årsag. Derudover er der stadig nogle uddannelser man selv skal betale. Bl.a. den jeg ønsker at tage.
    Su er heller ikke penge man får foræret, men penge som den tidligere generation - deriblandt ens forældre - har betalt over skatten, og som man også selv kommer til at bidrage til.

Jeg har forøvrigt klaret mig fint de måneder jeg har manglet SU. Jeg påpeger blot at man ikke baare kan spare op, låne penge eller få sig et job. Så nemt er det altså ikke.
    Man kan dog tage sig et SU-lån på forhånd.

• #23   5. jan 2017 .....arh! det skal dælme da være en sølle bank der ikke vil låne dig op til SU'en fra de 4500kr man kan få som enkelt ydelse den ENE måned hvor problematikken er der... (og jeg har da egentlig lånt og tilbagebetalt over 75000kr i min bank mens jeg har studeret...så kan det sgu ikke være helt umuligt for andre...)

Og det har altså altid lykkedes mig at spare op på SU...ikke meget, men nok til bøger -hvilket har været ca 5000kr pr semester...jeg har selvfølgelig ønsket mig penge når jeg kunne osv.

Samtidig er det også lykkedes mig at have dyr mens jeg var på SU...

Jeg ved udmærket SU ikke er noget man lever vildt sjovt for....og at det kan være svært at få det til at køre rundt...jeg kan takket være det leve på en sten...

Men det er altså muligt og igen det drejer sig om 1500kr....

• #24   5. jan 2017 Men nu er folks forudsætninger jo forskellige.

Jeg står selv og er færdiguddannet den her måned, hvilket betyder sidste su var den her måned. Men dagpenge kan jeg først få fra marts. Jeg er ikke selv helt sikker på hvad jeg skal gøre med det, men jeg har da sparet penge op som kan dække mine udgifter hvis det skulle være, men håber godt nok ikke det bliver nødvendigt.

• #25   5. jan 2017 Der er jo altid mulighed for at tage et sulån til at dække den måned

• #26   5. jan 2017 Julie - Kan man det? Hvordan det?

• #27   5. jan 2017 Jeg ved godt, at det kan være enormt svært at spare op, men det er jo ikke SU'en man skal klandre, selvom jeg da heller ikke altid er lige tilfreds med måden det system fungerer på... jeg har kun en god opsparing fordi jeg tog et sabbat-år, arbejdede og lagde en del af de penge til side.
    En opsparing er altså noget vi privat må vurdere hvordan vi håndterer, ikke noget der skal regnes med i SU'en, selvom jeg VED, at det er svært at lave en opsparing som studerende let alone betale for husleje og mad.. smiley det er bare ikke statens ansvar at finansiere opsparing til alle under uddannelse

• #28   5. jan 2017 Anya - ja, tag et lån på forhånd, brug dem til den måned smiley

• #29   5. jan 2017 Fünke - Men jeg får allerede SU lån, så jeg bruger vel dem i taler om i forvejen xD

• #30   5. jan 2017 Ja, det kan jeg godt se så - får du max SU-lån? smiley

• #31   5. jan 2017 Ja desværre. Har ikke kunne arbejde ved siden af, da jeg jo ikke har boet noget sted mere end 4 mdr af gange hele sidste år

• #32   5. jan 2017 Jeg forstår ikke helt problemet i at SU'en er forudbetalt. Jeg forventede af en eller anden grund, at da jeg var færdig ville jeg stå en måned "uden indkomst", fordi jeg afsluttede min uddannelse 7/11. Jeg gik derfor ud fra at mine dagpenge først ville komme sidst i december. Men nej, jeg fik SU først i november, og dagpengene kom så de dækkede fra d. 8/11. Så i stedet for at stå uden indkomst, så fik jeg altså i mit tilfælde "dobbelt" (og så alligevel ikke en hel måneds dagpenge, selvfølgelig).

• #33   5. jan 2017 Det er fint at du har noget at spare op af, men det havde jeg altså ikke smiley Min husleje åd langt størstedelen. Det er trods alt heller ikke meningen SU'en skal bruges som opsparing, når det kommer til stykket.
    Og muligt min bank er sølle. Men låne mig penge, det ville de altså ikke, da jeg havde behov for det, på trods af jeg aldrig havde haft et overtræk. Så jo, det kan sagtens være umuligt for andre. Vi har jo ikke alle ens banker eller bankrådgivere.

• #34   5. jan 2017 Nej det er ikke meningen at su'en skal bruges til opsparing, men det er vel implicit at den skal bruges på studiebøger -trods alt smiley Ellers får man dælme nogle ret sølle forudsætninger som studerende på uddannelser der kræver man selv anskaffer sig pensum.

Og nej vi har ikke alle samme bank...men det er jo tilladt at skifte smiley
    Hvis ens bank ikke kan låne en 1500kr i takt med ens indtægt stiger -og det gør den altså selv hvis man bare overgår til kontanthjælp fra su... så synes jeg godt nok der er for stramme regler...

Men ligemeget hvad...så synes jeg ligemeget hvor lav su'en er og ja jeg synes den er for lav men....det er dødhamrende forkælet at sidde og brokke over man ikke får givet en indtægt i en måned hvor man ikke opfylder forudsætningerne for at få den...

Man får su som støtte når man er under uddannelse...så du ikke behøver arbejde fuldtid ved siden af dit studie. Det er ikke penge du "tjener på at studere"... så derfor giver det ikke nogen mening at bagudbetale..udover fra ens egen ulejlighedsperspektiv...

• #35   5. jan 2017 Spilopperne -men var SU'en bagudbetalt, havde du jo så bare haft en måned i begyndelsen af studiet uden indkomst, når nu du ikke havde job e.l. inden studiestart. Jeg boede heller ikke hjemme da jeg var 18 -men jeg havde sparet op af de penge jeg havde tjent på diverse jobs fra jeg var 13 år. Så det var dem der gik til husleje osv. inden jeg fik SU (g efter faktisk -for jeg fik kun 1400 i SU). Alternativt må man vente med at flytte hjemmefra.

Du får jo kun SU for den tid du rent faktisk ser studerende -så uanset hvad, så havner du uden indkomst enten i begyndelsen af studiet eller lige efter. Så at gemme den første SU til den der måned man ved kommer efter endt studie, hvor man hverken får løn, KH eller andet, er vel nemmere, end det er at stå uden en krone når studiet er slut?
    Eller er vi ude i, at man burde kunne få SU for en ekstra måned efter studie-slut? (I så fald er jeg ikke enig)

• #36   5. jan 2017 Jeg havde ingen mulighed for at have et job inden, eller blive boende hjemme længere. Begge dele af personlige årsager.
    Jeg fik også dispensation i forhold til bolig samt su, af disse årsager. Så nej, jeg havde ikke de muligheder.

Jeg vil så gerne tilføje til jer at jeg IKKE på noget tidspunkt har beklaget mig over at man ikke får SU mellem studier, hvor man ikke studerer. Det er ikke min holdning. smiley Jeg tilføjede blot at man ikke kan skære alle over én kam. Verden er ikke sort-hvid, og det er ikke altid muligt at opspare, hverken inden eller under SU.
    Jeg mener det er fair at SU'en følger ens studie. Så må man tage SU-lån til de måneder man mangler SU. Det er hvad jeg har gjort.

• #37   5. jan 2017 Spilopperne -jeg siger ikke du har brokket dig. Jeg forstår bare ikke, hvilken forskel du mener det ville gøre, at SU'en var bagudbetalt?
    Var den bagudbetalt havde du jo blot manglet pengene i begyndelsen af studiet. Du havde jo ikke fået SU for en ekstra måned e.l. De penge du havde fået i SU havde været nøjagtigt de samme, blot rykket en måned.

Så når nu man VED på forhånd, at SU'en er forudbetalt og at ens kommende indkomst vil være bagudbetalt, så kan man jo se det komme og altså handle på det i god tid.

• #38   5. jan 2017 "Hvis ens bank ikke kan låne en 1500kr i takt med ens indtægt stiger -og det gør den altså selv hvis man bare overgår til kontanthjælp fra su..."

Obsternasig ens indtægt stiger altså ikke nødvendigvis, bare fordi man overgår til uddannelseshjælp/kontanthjælp. Den falder faktisk, hvis du førhen har haft SU-lån, fritidsjob eller lignende oveni - Dog, hvis du er over 30, eller har en videregående uddannelse/erhvervsuddannelse, men det er altså de færreste der står i denne problematik, der er over 30, og langt fra alle har en videregående uddannelse eller erhvervsuddannelse. Gymnasiet tæller nemlig IKKE.

Uddannelseshjælp for unge under 30, uden kompetencegivende uddannelse (videregående eller erhvervuddannelse), får uddannelsehjælp på samme sats som SU. Vel at mærke uden muligheder for ekstra indtægt.

Jeg kan godt forstå banken ikke vil låne sådan en person penge, der er jo ikke særlig gode tilbagebetalings muligheder.

• #39   5. jan 2017 Michelle - Jeg har da heller ikke sagt jeg hellere ville have den bagudbetalt, eller forudbetalt? Jeg er fint tilfreds med det, som det er nu smiley Månederne med manglende SU er forudsigelige, men man kan tage et SU-lån der kan dække disse. Dog mener jeg stadig ikke at det er "bare" at spare op, eller "bare" at finde et job. For det kræver at der er penge at spare op af, og jobs at få. Det var dét jeg kommenterede.

• #40   5. jan 2017 Milla: arh nu er det jo altså ikke størstedelen, som ender og forbliver på offentlig ydelse efter endt uddannelse. De fleste får sig rimeligt hurtigt et job, og et lån på 5000 kr er altså ikke lige frem en overvældende gæld at skulle afbetale.

• #41   5. jan 2017 #40 - Korrekt, men jeg synes bare det er forkert at få det til at lyde som om, at man er økonomisk bedre stillet på uddannelseshjælp end på SU, fordi det er man som udgangspunkt ikke smiley

Jeg tvivler dog stadig på, at banken låner en penge på baggrund af at man forhåbentlig får sig et job rimelig hurtigt. Uanset beløb.

• #42   5. jan 2017 Milla: med så små beløb? Det er fandme en udsædvanlig dårlig bank. Det er jo ikke et huskøb eller en ny båd. Har du ikke cyklet rundt i minus fra d.10. hver måned og ikke overholdt en masse aftaler, så burde det være til.
    Min bank lavede en kassekredit til mig på 30.000, da jeg gik i gym.

Kommentér på:
SU i januar måned..

Annonce