Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Væg reol & jakke stativ 400 kr.
  • Genbrugsplads 500 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med Nova scotia duck tolling retriever??
  • #1   2. jan 2017 Har trænet sammen med en hel del efterhånden både i DKK og DcH programmet. Mit helt personlige indtryk er en rimelig OK arbejdshund. Men også en race, hvor der desværre er en del individer, der lidt for let når et stressniveau hvor man ikke rigtigt kan nå ind til dem. Så man skal nok se sig temmelig godt for når man skal vælge opdrætter og hvalp.

• #3   2. jan 2017 Okay tak:)

• #4   2. jan 2017 Jeg oplever den som en meget arbejdsvillig og fører-fikseret race.
    Har dog oplevet en del, med...hmmm... adfærdsmæssige udfordringer, er nok den diplomatiske måde at formulere det på.

• #5   2. jan 2017 Det er bare rigtig vigtigt at den kan være sammen med børn (6 & 8)

• #6   2. jan 2017 Om det er nogen god ide afhænger vist mere af børnene og deres forældre end af hunden smiley
    Nu ved jeg ikke hvad hunden skal kunne ud over at være sammen med børn på 6 og 8 år, men det er ikke en race jeg ville vælge, hvis ikke jeg skulle bruge den til en form for hundesport smiley Det er ikke bare en lille udgave af en driftforladt udstillingsmodelgolden smiley Det er der nogen der tror.
    En af mine træningskammerater på A-holdet har en toller sammen med en lille knægt på 4. Her er så tale om en hund der bliver trænet rigtig meget med smiley

• #7   2. jan 2017 Jeg er meget enig i at de har adfærdsmæssige udfordringer....... OG at de, død og pine, skal bruges til et eller andet.

• #9   2. jan 2017 Altså jeg skal ikke ud starte stævner, det var ihvert fald ikke planen. Men jeg vil gerne træne agillity/hunde træning:)?

• #10   2. jan 2017 Må jeg spørge, hvad det umiddelbart er, der tiltaler dig ved racen? Hvilke af dens egenskaber passer med det, du ønsker?

• #11   2. jan 2017 Jo da smiley
    Fx. Højden er god
    Den ser rigtig sød ud (ikke det der tæller)
    Jeg har kigget inde på dogsuniverse.dk og der vil tingene passe os fint?:) har så læst lidt rundt omkring, og tænker der ser fint ud andet at jeg gerne vil finde ud af det der med adfærd? Som der blev skrevet længere oppe i kommentarfeltet. Vi bor ude på landet, med masser af skov og strand, marker, der er også en skole okay tæt på. Men hvis man ikke vil gå forbi skolen er der masser af andre veje, så er der er masser af liv og natur. Jeg vil have mulighed for at køre ud til hunde træning/agillity, der er også meget plads i huset :D?

profilbillede
  • #12   2. jan 2017 På hundepensionen passede vi en rigtig dejlig toller. Mild, ekstatisk glad, men med et sindssygt stressniveau. Den var vældig god til børnene, men har lidt mine skrupler ved racen, desto mindre man er villig til at bruge den tilstrækkeligt.

Hellere undervurdér jeres forventninger til jer selv, end overvurder. Det kan gå helt galt smiley

den med adfærdsproblemer har jeg også hørt. Men det rammer jo alle hunde, der ikke bliver stimulerer korrekt

• #13   2. jan 2017 Prøv at læse lidt om racen inden på Tollerklubbens egen hjemmeside, hvis du ikke allerede har gjort det? smiley

http://www.tollerklubben.dk/side.asp?ID=16154

Og også gerne denne PDF, som de linker til:
    http://www.tollerklubben.dk/xdoc/205/har-du-planer-om-at-anskaffe-dig-en-tollerhvalp.pdf

• #15   2. jan 2017 Aktiv og kærlig, let vagtsom. Men jeg har også oplevet adfærdsmæssige problematikker..

• #16   2. jan 2017 Den må bare ikke være for stor altså hunden:)

• #17   2. jan 2017 Jeg tror altså stadig ikke helt, jeg har forstået, hvad der har fået dig til at vælge tolleren udover størrelsen og udseendet? smiley

• Simon_S
    Simon_S Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
    #18   2. jan 2017 #16
    Hvorfor må hunden ikke være for stor?

En hund bliver hverken nemmere eller mindre krævende mht. motion fordi den er lidt mindre.

• #19   2. jan 2017 På dogsuniverse lægger de meget vægt på at den skal have motion for at trives. Min erfaring er at det er vigtigere med aktivering af hovedet end motion af kroppen smiley Alt det med plads i huset og massere af natur er ret ligemeget; det handler om hvorvidt man har tænkt sig at aktivere hundens hoved eller ej. Det er ikke nogen, der siger at man skal deltage i konkurrencer og den slags, men man skal ville træning lidt mere end blot 1 times agility en gang eller to om ugen for at give en toller fornuftig aktivering. Agility vil formegentlig blot få den op i et endnu højere stressgear smiley De skal aktiveres med noget hjernearbejde fx apportering, spor, schweiss og/eller lydighedstræning - og altså lidt oftere end blot en eller to gange om ugen. Det er en udpræget arbejdshund på mange punkter.
    Jeg har kendt racen siden midten af '90'erne og må tilstå at jeg oplever at den har ændret sig i en lidt uheldig retning rent mentalt; de første jeg kendte led ikke af samme tendens til stress som dem jeg oplever nu.
    TS: Jeg tror du skal forsøge at beskrive lidt mere hvad du har af krav og ønsker til en hund end blot størrelse og at skulle kunne med børn på 6 og 8 - ikke nødvendigvis overfor os, men lige så meget overfor dig selv. Så kan du forsøge at matche det med forskellige racer i den ønskede størrelse.
    En toller er ikke nogen nem hund. Ja, det er en retriever, men den er temmelig meget anderledes i sindet end de andre retrieverracer. Og DET har jeg oplevet overraske en del hundeførere, der har anskaffet en toller som fx afløser for en labrador af arbejdslinier smiley

• #20   2. jan 2017 Hov ser at Cornelia er 13 år gammel. Håber mor eller far læser med smiley

• #21   2. jan 2017 Ja okay, det er da kun rat at høre hvad andre har oplevet eller ved. Men hvis det vil give problemer, med stres og alt det der. Så må jeg og familien da kigge på nogle andre racer? smiley denne her race var jo kun et bud :))

Jeg ved ikke hvorfor men den har lige slettet min seneste kommentar mærkeligt?..

• #23   2. jan 2017 Sender de krav til hunden i aften:)
    Havde også tænkt på en islandsk fårehund, da vi kender nogle der har dem. Og de hunde er noget af de sødeste og den race passer også godt til min familie:)

• Joan M
    Joan M Tilmeldt:
    feb 2018

Følger: 1 Svar: 2
    #24   1. feb 2018 Hej Cornelia,

Vi har en toller på 9 måneder.<3
    Det er en helt igennem fantastisk race, men det er vigtigt, at de bliver aktiveret og stimuleret mentalt og fysisk, ellers kan de, som flere skriver, få adfærdsmæssige problemer. Det er ikke en hund der lige kan gåes med en halv time, eller sendes ud i haven.
    Det er synd og skam, at folk ikke sætter sig ordentligt ind i racen, men kan man tilbyde en toller en hverdag med masser af stimulans, får man en fantastisk hund.
    Vi bruger mellem 2 og 4 timer om dagen på træning, gåture (skov, strand) og leg med vores store hvalp, og vælger i en toller, er det vigtigt at i meget hurtigt træner den til at slappe af, for det skal tolleren lære, den ved ikke selv hvordan man gør. smiley
    En toller er også enormt ivrig efter at lære, og tålmodig har de ikke meget af. Desuden keder de sig let, der skal ske noget til træning, og både agility og spor er godt.
    Tolleren er desuden enormt god til børn, den er blid og elsker virkelig børn.
    Vi synes at racen er fantasisk, men den kræver arbejde, og det skal man være indstillet på. Desuden er der rift om dem, så i skal skrive jer op hos forskellige opdrættere, og forvente at i kan sagtens kan risikere at vente op til et år.

Lige en ting mere, i min familie har vi altid haft schæfere, og tolleren er efter min mening meget mere aktiv og krævende.

Håber du kan bruge mit svar, og held og lykke med at finde jeres nye bedste ven smiley

• #25   1. feb 2018 Tolleren er desuden enormt god til børn, den er blid og elsker virkelig børn.

Dette er nok nærmere et individ spørgsmål.

Tolleren er temmelig hurtig i pæren (hovedet) / reagerer hurtigt. Det kan gå rigtig hurtigt med en uheldig reaktion mod et barn.
    Jeg siger ikke tolleren pr. definition bider et barn men det går virkelig stærkt på øverste etage nogle gange smiley

• #26   1. feb 2018 Hvad er de "adfærdsmæssige udfordringer" som der bliver skrevet om i tråden ?

• Joan M
    Joan M Tilmeldt:
    feb 2018

Følger: 1 Svar: 2
    #27   1. feb 2018 Det er rigtig at tolleren er enomt kvik, men også virkelig blid ved børn. Jeg tror generelt at man skal have forholdsregler ved børn og dyr, og her mener jeg, at børnene skal lære at omgåes dyr. smiley

De adfærdsmæssige udfordringer, kan være en stresset og overaktiv hund. Tolleren er også kendt som “little red tornado”, hvilket siger en del. smiley
    De kan også være ret følsomme, især overfor lyd, men der er stor forskel på linjerne (jagtlinjen og familiehunde linjen).

• #28   1. feb 2018 Tak for svar, Joan smiley

• #29   1. feb 2018 Ja de er ikke så fysiske som en lab fx og vælter derfor ikke nødvendigvis ind i børn. Dog har jeg set en voldsom toller ved et mindre barn i form af at der skulle kastes en bold NUUUU smiley

Tolleren er sådan en race hvor små fejl kan have stor betydning netop fordi de er så følsomme i sindet. De tager tingene helt ind og har tendens til at reagere voldsomt i forhold til andre racer som nok er bedre til at trække på skuldrene og tænke "det var det" smiley

Og derfor mener jeg ikke man kan sige den er god til børn. Jeg synes hurtigt det kan give et ærgerligt billede, hvis folk fornemmer at det er en hund der er langluntet og robust væsen som en lab/golden ofte er omkring børn.

Det er i hvert fald mit indtryk de år jeg har begået mig i toller-verdenen smiley

• #31   1. feb 2018 Martine, det korte svar (for mig) er, at den har samme stress som en malle (på godt og ondt), men ikke noget mod. Det er svært for den uerfarne hundefører (fx en som mig) at få noget godt ud af sådan en hund, fordi den bare kører på-på-på, men samtidig ikke har den der power til virkelig at brænde igennem.

De der gør det godt i lydighed, er enten ikke stressbomber men nærmest det modsatte, eller har virkelig erfarne hundeførere, som formår at vende deres stress til noget positivt. Men det er altså de få forundt. I DcH er det nemmere at gå hele vejen med en lidt sløv hund, frem for en overaktiv hund.

Anyways, tråden her er et år gammel, og jeg håber at TS har fundet en anden hund der "ser sød ud" smiley

• #32   2. feb 2018 Tolleren har tendens til stort stressniveau, hvor meget afhænger enormt meget af linierne. Min Toller har især på morens side linier med tendens til stress, men faren er noget mere stabil på det punkt.

Jeg elsker hans stressniveau, at han kan køre helt ud af kasketten så at sige. Jeg har så også brugt masser af energi på at få det brugt positivt og det er sket helt fra dag et af. Han vil gøre alt for sin bold eller bideskind og er villig til at blive ved og hele tiden prøve. Han kan gå længe i ren forventning til belønning og stadig holde dampen oppe.
    At de generelt skulle være følsomme i sindet er ikke min erfaring. Jeg mener de ligger i begge ender af skalaen. Min er følsom overfor sindsstemning på den måde at han opfanger mit humør med det samme, men han er ikke en følsom hund i forhold til korrigationer, fejlmeldinger eller lignende, han bliver bare ved med at prøve. At den er enorm kvik og at man skal være varsom med hvad man forstærker, er så en helt anden sag.

Han har dog virkelig sideløbende fra start skulle lære at være i ro og have klare regler for hvornår vi er aktive og hvornår vi ikke er. Han er ekstrem i det meste han gør, så enten er han helt rolig, eller så er der virkelig fuld damp.

Om de er gode til børn kommer efter min mening meget an på individet og hvad de har lært. Min elsker børn, men han kan godt være påtrængende fordi han rigtig gerne vil snakke med dem, hvilket godt kan virke voldsomt.

Grundlænggende er det en enorm aktiv hund. Min har gået konkurrencer i DcH og går nu konkurrencer i DKK og forhåbentlig på et tidspunkt også i nosework. Tolleren skal og vil bruges, ellers har den i hvert fald en stor risiko for at blive en rød turbo pain-in-the-ass i stedet for en enorm glad rød fjollehund.

• #33   2. feb 2018 "Stress som en malle" ... har de stress da smiley

For mig er stress ikke negativt, på den måde forstået, at jeg nok ikke ser det som I ser som "stress", som stress.

Jeg ser en hund, der kan give den max gas - jeg ser en hund, der har lyst til at give max gas .. men stress er det imo ikke.

Min kommentar har intet at gøre med Tolleren, for den kender jeg ikke - det er udelukkende som bemærkning til at mallen skulle være en "stresshund" - for det synes jeg på ingen måde den er - den giver bare mere gas end de fleste andre.

Tak for forklaringer på Tolleren - den lyder da helt OK i mine ører smiley

• #34   2. feb 2018 Næ, stress er ikke negativt, hvis man ved hvordan man skal arbejde med en hund der kører højt. Problemet er bare at tolleren tiltrækker mange der gerne vil have "en sød lille golden", og i stedet for de en lille rød raket, som piver, dirrer, gør og aldrig er i ro.

Min veninde har én af hver. Altså den rolige og omgængelig type og så den super stressede type. Han kan ikke være rolig andre steder end hjemme hos sig selv, og er virkelig en stressbombe. Han kan ikke gå tur, fordi han konstant trækker, halser og piver. Når han er på træningsbanen piver han konstant i en skinger tone (åbenbart samme lyd som et høreapparat der er gået i selvsving). Han ryster når han ikke er i fuldt tempo. Han har ikke ro til at indlære, fordi alt skal foregå med 100 km/t. Hvis der er noget at kaste med, kan han blive VED med at lægge det foran en, i håb om at man kaster det.

Som min veninde siger, havde hun bare ikke evnerne til at udnytte hans "engagement" da hun fik ham. Og de færreste kunne holde ud at bo med sådan en hund. Heldigvis kan min veninde godt holde ham ud smiley

• #35   2. feb 2018 A -

Sådan en hund er jo uønsket i min sport - det dur ikke hvis der ikke er noget ro i den smiley

Er det avlen, der fejler ? Eller hvad er grunden til at hundene er så ringe i deres tænd-sluk ?

• #36   2. feb 2018 Martine, nu bevæger jeg mig lidt på gyngende grund, for jeg ved det ikke, men min venindes opfattelse er, at den største opdrætter af racen i mange år har stået for langt størstedelen af hundene i Dk, og de har avlet på et trælst sind.

Der findes, efter hendes udsagn, kun 2-3 opdrættere som laver hunde der kan arbejde, og som ikke er skøre i hovedet.

• #37   2. feb 2018 Okay - jeg synes det er en utrolig charmerende lille hund, derfor min interesse smiley

• #38   2. feb 2018 Det er super at få forskellige formuleringer og erfrainger på smiley

Jeg er ikke rigtig uenig med dig i noget af det du skriver Kaskov.

Det er for mig at se svært som ene person at udtale sig om en hel race, fordi der jo er individer i racen også. Dog er mit indtryk stadig at en Toller tager tingene mere ind / bliver mere påvirket af dem i forhold til hvad mit indtryk er med fx en Golden.

Jeg har som nævnt netop mødt nogle stykker der fortæller at de har kigget på Golden Retriever, men at de synes den var for stor og derfor kigger på Tolleren. Indtil videre har jeg indtryk af at jeg har fået talt netop disse folk væk fra en Toller igen smiley

Golden og Toller kan næsten ikke komme længere fra hinanden. De har det tilfælles at de gerne vil apportere, og så tror jeg sammenligningen stopper der smiley

Og så har jeg det i øvrigt fuldstændig som Kaskov.. Den "stress" som nogen oplever ELSKER jeg smiley og jeg ELSKER den fine fine mentalitet som er lidt skrøbelig, men som stadig har noget pondus. Jeg har virkelig svært ved at sætte ord på det.

Og jeg har også, som Kaskov, en lille rød fis som er ekstremt følsom over for sindsstemning. Virkelig fedt og interessant og pisse belastende på samme tid smiley

Så jeg tror de her adfærdsting måske også afhænger af hvad man selv er til som person?

Jeg er helt pjattet med det sind der gør Tolleren til en Toller og ville være ked af at skulle undvære det smiley

Jeg har deltaget til Tollerspcialen en enkel gang, hvor der var over 100 Tollere samlet, og det er nok ikke den type hund man lige slipper 50 stk. ad gangen sammen med hunde de ikke er vant til at omgås, men Tollerne gik klods op og ned af hinanden og først den sidste dag hvor hjernen på os alle var ved at smelte lidt sammen hørte jeg lidt brummeri en gang imellem.

Her på Tollerspcialen var også en Toller der SKREG og det er uden overdrivelse, den SKREG hele AG-banen igennem, men hold nu KÆFT det gik stærkt og kontakten til føreren var knivskarp. Det gik STÆRKT og det var hamrende præcist! smiley Virkelig virkelig pænt løb, omend det var langt fra lydløst smiley
    Men står man nu udefra og bare SLET ikke er til den type hund så kan jeg godt forstå man bakker og tænker... Stressbombe!

Nu dyrker jeg selv lydighed og ønsker ikke lyd i andre øvelser end rundering om det være sig på person eller genstand, og det har jeg ingen problemer med.
    Til gengæld er hun virkelig dårlig til at være tilskuer til at andre hunde arbejder smiley SÅ kan hun godt finde sin gøen og af og til sit skrig frem smiley

Når alt kommer til alt er det jo en jagthund og her ønsker man jo ikke en hund der galper løs smiley Så kan det være lidt svært at nå at få ram på dyrene (mere præcist ænderne) tror jeg smiley
    Og i denne sammenhæng undrer jeg mig også over at nogle Tollere er sensitive over for lyde? Dem har jeg endnu ikke mødt smiley

Mit indtryk er ydermere at det generelt er en skeptisk race. Den kaster sig ikke bare i armene på alle og enhver. Tvært imod! Den har bare nok i sig selv og sine nærmeste, og enten trækker de sig eller skælder ud på en der får forvildet sig til at tage kontakt smiley
    Og så er der lige de individer som passivt finder sig i det, men jeg har endnu ikke mødt en Toller der springer glad efter en person den ikke kender. Dog er mit indtryk at hannerne er lidt mere socialt anlagt end tæverne. smiley

Virkelig skønt Kaskov at få endnu en Tollerejer på banen her. Det er super interessant også at læse om dine erfaringer med racen smiley

• #40   29. mar 2018 Vild spændende læsning! Lige en debat for mig der leder efter kritikken i racen. Jeg elsker elsker elsker tolleren ? og venter på det rigtige tid at sådan en skal flytte ind hos os...
    Vi har pt australsk kelpie (11 år) og Shetland sheepdog (2 år) begge har kort udløbnings dato (sheltien har dårligt ben). Jeg SKAL vejen en toller men om tidspunktet er nu er spørgsmålet... havde håbet på børnene havde været ældre (5 og 7 år) da jeg godt er klar over hvad det kræver af mig at nå i mål med drømmehunden.
    Jeg har brugt jeres ord til at blive klogere på om det skal være nu vi skal prøve kræfter med tolleren....

• #41   29. mar 2018 Der er en del toller i mit nabolag, ingen af dem bliver trænet noget specielt, den ene har dog fået ny familie og tror de gør lidt mere i træning end d tidligere.

Nå men på trods af mandel på træning og aktivering er de alle nogle dejlige hunde der virker ret velfungerende.
    Selvfølgelig skal man se sig for og købe et sted fra hvor de går op i sunde hunde både psykisk og fysisk.
    Jeg har ikke fornemmelsen af at tolleren er så svær, men man skal selvfølgelig vide at den er en hel del anderledes en labben og golden.

• #42   29. mar 2018 Har kun passet en enkelt på hundepensionen dengang, og hun var en fjollet, fin arbejdshund men havde let til stress. Desuden meget sensitiv. Det er også sådan i grove træk, det jeg hører fra andre smiley

Kommentér på:
Erfaring med Nova scotia duck tolling retriever??

Annonce