Erfaring med Nova scotia duck tolling retriever?? Erfaring med Nova scotia duck tolling retriever??
Hej med jer
Jeg har læst om hunden på nettet, men ville gerne høre lidt om jeres egen erfaring med eller om den??
Racen: Nova Scotia Duck Tolling Retriever :))
Billede lånt fra nettet
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 83 Svar: 7.482
jun 2015
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 25
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.475
Har dog oplevet en del, med...hmmm... adfærdsmæssige udfordringer, er nok den diplomatiske måde at formulere det på.
jun 2015
feb 2013
Nu ved jeg ikke hvad hunden skal kunne ud over at være sammen med børn på 6 og 8 år, men det er ikke en race jeg ville vælge, hvis ikke jeg skulle bruge den til en form for hundesport
En af mine træningskammerater på A-holdet har en toller sammen med en lille knægt på 4. Her er så tale om en hund der bliver trænet rigtig meget med
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.493
jun 2015
aug 2007
jun 2015
Fx. Højden er god
Den ser rigtig sød ud (ikke det der tæller)
Jeg har kigget inde på dogsuniverse.dk og der vil tingene passe os fint?:) har så læst lidt rundt omkring, og tænker der ser fint ud andet at jeg gerne vil finde ud af det der med adfærd? Som der blev skrevet længere oppe i kommentarfeltet. Vi bor ude på landet, med masser af skov og strand, marker, der er også en skole okay tæt på. Men hvis man ikke vil gå forbi skolen er der masser af andre veje, så er der er masser af liv og natur. Jeg vil have mulighed for at køre ud til hunde træning/agillity, der er også meget plads i huset :D?
jan 2015
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 338
Hellere undervurdér jeres forventninger til jer selv, end overvurder. Det kan gå helt galt
den med adfærdsproblemer har jeg også hørt. Men det rammer jo alle hunde, der ikke bliver stimulerer korrekt
aug 2007
http://www.tollerklubben.dk/side.asp?ID=16154
Og også gerne denne PDF, som de linker til:
http://www.tollerklubben.dk/xdoc/205/har-du-planer-om-at-anskaffe-dig-en-tollerhvalp.pdf
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
jun 2015
aug 2007
dec 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 51
Hvorfor må hunden ikke være for stor?
En hund bliver hverken nemmere eller mindre krævende mht. motion fordi den er lidt mindre.
feb 2013
Jeg har kendt racen siden midten af '90'erne og må tilstå at jeg oplever at den har ændret sig i en lidt uheldig retning rent mentalt; de første jeg kendte led ikke af samme tendens til stress som dem jeg oplever nu.
TS: Jeg tror du skal forsøge at beskrive lidt mere hvad du har af krav og ønsker til en hund end blot størrelse og at skulle kunne med børn på 6 og 8 - ikke nødvendigvis overfor os, men lige så meget overfor dig selv. Så kan du forsøge at matche det med forskellige racer i den ønskede størrelse.
En toller er ikke nogen nem hund. Ja, det er en retriever, men den er temmelig meget anderledes i sindet end de andre retrieverracer. Og DET har jeg oplevet overraske en del hundeførere, der har anskaffet en toller som fx afløser for en labrador af arbejdslinier
feb 2013
jun 2015
Jeg ved ikke hvorfor men den har lige slettet min seneste kommentar mærkeligt?..
jun 2015
Havde også tænkt på en islandsk fårehund, da vi kender nogle der har dem. Og de hunde er noget af de sødeste og den race passer også godt til min familie:)
feb 2018
Følger: 1 Svar: 2
Vi har en toller på 9 måneder.<3
Det er en helt igennem fantastisk race, men det er vigtigt, at de bliver aktiveret og stimuleret mentalt og fysisk, ellers kan de, som flere skriver, få adfærdsmæssige problemer. Det er ikke en hund der lige kan gåes med en halv time, eller sendes ud i haven.
Det er synd og skam, at folk ikke sætter sig ordentligt ind i racen, men kan man tilbyde en toller en hverdag med masser af stimulans, får man en fantastisk hund.
Vi bruger mellem 2 og 4 timer om dagen på træning, gåture (skov, strand) og leg med vores store hvalp, og vælger i en toller, er det vigtigt at i meget hurtigt træner den til at slappe af, for det skal tolleren lære, den ved ikke selv hvordan man gør.
En toller er også enormt ivrig efter at lære, og tålmodig har de ikke meget af. Desuden keder de sig let, der skal ske noget til træning, og både agility og spor er godt.
Tolleren er desuden enormt god til børn, den er blid og elsker virkelig børn.
Vi synes at racen er fantasisk, men den kræver arbejde, og det skal man være indstillet på. Desuden er der rift om dem, så i skal skrive jer op hos forskellige opdrættere, og forvente at i kan sagtens kan risikere at vente op til et år.
Lige en ting mere, i min familie har vi altid haft schæfere, og tolleren er efter min mening meget mere aktiv og krævende.
Håber du kan bruge mit svar, og held og lykke med at finde jeres nye bedste ven
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.477
Dette er nok nærmere et individ spørgsmål.
Tolleren er temmelig hurtig i pæren (hovedet) / reagerer hurtigt. Det kan gå rigtig hurtigt med en uheldig reaktion mod et barn.
Jeg siger ikke tolleren pr. definition bider et barn men det går virkelig stærkt på øverste etage nogle gange
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 64 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.425
feb 2018
Følger: 1 Svar: 2
De adfærdsmæssige udfordringer, kan være en stresset og overaktiv hund. Tolleren er også kendt som “little red tornado”, hvilket siger en del.
De kan også være ret følsomme, især overfor lyd, men der er stor forskel på linjerne (jagtlinjen og familiehunde linjen).
jan 2006
aug 2004
Tolleren er sådan en race hvor små fejl kan have stor betydning netop fordi de er så følsomme i sindet. De tager tingene helt ind og har tendens til at reagere voldsomt i forhold til andre racer som nok er bedre til at trække på skuldrene og tænke "det var det"
Og derfor mener jeg ikke man kan sige den er god til børn. Jeg synes hurtigt det kan give et ærgerligt billede, hvis folk fornemmer at det er en hund der er langluntet og robust væsen som en lab/golden ofte er omkring børn.
Det er i hvert fald mit indtryk de år jeg har begået mig i toller-verdenen
sep 2017
Følgere: 533 Emner: 151 Svar: 10.641
De der gør det godt i lydighed, er enten ikke stressbomber men nærmest det modsatte, eller har virkelig erfarne hundeførere, som formår at vende deres stress til noget positivt. Men det er altså de få forundt. I DcH er det nemmere at gå hele vejen med en lidt sløv hund, frem for en overaktiv hund.
Anyways, tråden her er et år gammel, og jeg håber at TS har fundet en anden hund der "ser sød ud"
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 84
Jeg elsker hans stressniveau, at han kan køre helt ud af kasketten så at sige. Jeg har så også brugt masser af energi på at få det brugt positivt og det er sket helt fra dag et af. Han vil gøre alt for sin bold eller bideskind og er villig til at blive ved og hele tiden prøve. Han kan gå længe i ren forventning til belønning og stadig holde dampen oppe.
At de generelt skulle være følsomme i sindet er ikke min erfaring. Jeg mener de ligger i begge ender af skalaen. Min er følsom overfor sindsstemning på den måde at han opfanger mit humør med det samme, men han er ikke en følsom hund i forhold til korrigationer, fejlmeldinger eller lignende, han bliver bare ved med at prøve. At den er enorm kvik og at man skal være varsom med hvad man forstærker, er så en helt anden sag.
Han har dog virkelig sideløbende fra start skulle lære at være i ro og have klare regler for hvornår vi er aktive og hvornår vi ikke er. Han er ekstrem i det meste han gør, så enten er han helt rolig, eller så er der virkelig fuld damp.
Om de er gode til børn kommer efter min mening meget an på individet og hvad de har lært. Min elsker børn, men han kan godt være påtrængende fordi han rigtig gerne vil snakke med dem, hvilket godt kan virke voldsomt.
Grundlænggende er det en enorm aktiv hund. Min har gået konkurrencer i DcH og går nu konkurrencer i DKK og forhåbentlig på et tidspunkt også i nosework. Tolleren skal og vil bruges, ellers har den i hvert fald en stor risiko for at blive en rød turbo pain-in-the-ass i stedet for en enorm glad rød fjollehund.
jan 2006
For mig er stress ikke negativt, på den måde forstået, at jeg nok ikke ser det som I ser som "stress", som stress.
Jeg ser en hund, der kan give den max gas - jeg ser en hund, der har lyst til at give max gas .. men stress er det imo ikke.
Min kommentar har intet at gøre med Tolleren, for den kender jeg ikke - det er udelukkende som bemærkning til at mallen skulle være en "stresshund" - for det synes jeg på ingen måde den er - den giver bare mere gas end de fleste andre.
Tak for forklaringer på Tolleren - den lyder da helt OK i mine ører
sep 2017
Min veninde har én af hver. Altså den rolige og omgængelig type og så den super stressede type. Han kan ikke være rolig andre steder end hjemme hos sig selv, og er virkelig en stressbombe. Han kan ikke gå tur, fordi han konstant trækker, halser og piver. Når han er på træningsbanen piver han konstant i en skinger tone (åbenbart samme lyd som et høreapparat der er gået i selvsving). Han ryster når han ikke er i fuldt tempo. Han har ikke ro til at indlære, fordi alt skal foregå med 100 km/t. Hvis der er noget at kaste med, kan han blive VED med at lægge det foran en, i håb om at man kaster det.
Som min veninde siger, havde hun bare ikke evnerne til at udnytte hans "engagement" da hun fik ham. Og de færreste kunne holde ud at bo med sådan en hund. Heldigvis kan min veninde godt holde ham ud
jan 2006
Sådan en hund er jo uønsket i min sport - det dur ikke hvis der ikke er noget ro i den
Er det avlen, der fejler ? Eller hvad er grunden til at hundene er så ringe i deres tænd-sluk ?
sep 2017
Der findes, efter hendes udsagn, kun 2-3 opdrættere som laver hunde der kan arbejde, og som ikke er skøre i hovedet.
jan 2006
aug 2004
Jeg er ikke rigtig uenig med dig i noget af det du skriver Kaskov.
Det er for mig at se svært som ene person at udtale sig om en hel race, fordi der jo er individer i racen også. Dog er mit indtryk stadig at en Toller tager tingene mere ind / bliver mere påvirket af dem i forhold til hvad mit indtryk er med fx en Golden.
Jeg har som nævnt netop mødt nogle stykker der fortæller at de har kigget på Golden Retriever, men at de synes den var for stor og derfor kigger på Tolleren. Indtil videre har jeg indtryk af at jeg har fået talt netop disse folk væk fra en Toller igen
Golden og Toller kan næsten ikke komme længere fra hinanden. De har det tilfælles at de gerne vil apportere, og så tror jeg sammenligningen stopper der
Og så har jeg det i øvrigt fuldstændig som Kaskov.. Den "stress" som nogen oplever ELSKER jeg
Og jeg har også, som Kaskov, en lille rød fis som er ekstremt følsom over for sindsstemning. Virkelig fedt og interessant og pisse belastende på samme tid
Så jeg tror de her adfærdsting måske også afhænger af hvad man selv er til som person?
Jeg er helt pjattet med det sind der gør Tolleren til en Toller og ville være ked af at skulle undvære det
Jeg har deltaget til Tollerspcialen en enkel gang, hvor der var over 100 Tollere samlet, og det er nok ikke den type hund man lige slipper 50 stk. ad gangen sammen med hunde de ikke er vant til at omgås, men Tollerne gik klods op og ned af hinanden og først den sidste dag hvor hjernen på os alle var ved at smelte lidt sammen hørte jeg lidt brummeri en gang imellem.
Her på Tollerspcialen var også en Toller der SKREG og det er uden overdrivelse, den SKREG hele AG-banen igennem, men hold nu KÆFT det gik stærkt og kontakten til føreren var knivskarp. Det gik STÆRKT og det var hamrende præcist!
Men står man nu udefra og bare SLET ikke er til den type hund så kan jeg godt forstå man bakker og tænker... Stressbombe!
Nu dyrker jeg selv lydighed og ønsker ikke lyd i andre øvelser end rundering om det være sig på person eller genstand, og det har jeg ingen problemer med.
Til gengæld er hun virkelig dårlig til at være tilskuer til at andre hunde arbejder
Når alt kommer til alt er det jo en jagthund og her ønsker man jo ikke en hund der galper løs
Og i denne sammenhæng undrer jeg mig også over at nogle Tollere er sensitive over for lyde? Dem har jeg endnu ikke mødt
Mit indtryk er ydermere at det generelt er en skeptisk race. Den kaster sig ikke bare i armene på alle og enhver. Tvært imod! Den har bare nok i sig selv og sine nærmeste, og enten trækker de sig eller skælder ud på en der får forvildet sig til at tage kontakt
Og så er der lige de individer som passivt finder sig i det, men jeg har endnu ikke mødt en Toller der springer glad efter en person den ikke kender. Dog er mit indtryk at hannerne er lidt mere socialt anlagt end tæverne.
Virkelig skønt Kaskov at få endnu en Tollerejer på banen her. Det er super interessant også at læse om dine erfaringer med racen
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 225
Vi har pt australsk kelpie (11 år) og Shetland sheepdog (2 år) begge har kort udløbnings dato (sheltien har dårligt ben). Jeg SKAL vejen en toller men om tidspunktet er nu er spørgsmålet... havde håbet på børnene havde været ældre (5 og 7 år) da jeg godt er klar over hvad det kræver af mig at nå i mål med drømmehunden.
Jeg har brugt jeres ord til at blive klogere på om det skal være nu vi skal prøve kræfter med tolleren....
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 1.920
Nå men på trods af mandel på træning og aktivering er de alle nogle dejlige hunde der virker ret velfungerende.
Selvfølgelig skal man se sig for og købe et sted fra hvor de går op i sunde hunde både psykisk og fysisk.
Jeg har ikke fornemmelsen af at tolleren er så svær, men man skal selvfølgelig vide at den er en hel del anderledes en labben og golden.
jan 2015
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 338
Erfaring med Nova scotia duck tolling retriever??