{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

Pindsvin {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at der hvor jeg bor har vi fået pindsvin smiley
Sidste år på samme tid var der også et pindsvin, og det kan jo godt være den samme.
Pindsvinet virker ret tamt og er ligeglad med mennesker og dyr smiley
Mit spørgsmål er om jeg burde sætte noget vand/ mad ud til dyret smiley

Kom gerne med jeres meninger/ holdninger smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pindsvin
  • #3   28. sep 2016 Ok, men hvad spiser pindsvin? smiley

• #4   28. sep 2016 Kattemad (både vådt og tørt) er en god kilde til protein.
    Husk at du ikke må give den mælk.

Lav gerne en lukket kasse til den med halm el.l., så den har en god og sikker hule at gå i hi i.

• #7   28. sep 2016 Jep. smiley

Vi har haft nogle stykker i pleje, da pindsvinevennerne ikke lige kunne tage dem på det tidspunkt, det var så hyggeligt. smiley
    Vi var i kontakt med pinde-vennerne, men dyrene var hos os i flere måneder.

• #8   28. sep 2016 Jeg skal se hvad jeg kan finde smiley
    Sidste år satte jeg vand ud til den om aften smiley

Cujo, hule tror jeg den har smiley

• #10   28. sep 2016 Men er den sikker vinteren over? Kan ræve eller andre dyr komme til den?
    Er den i læ? Kan der falde grene ned på den i en evt. efterårsstorm/orkan?

En termokasse med hul i er fantastisk, da den holder på varmen vinteren igennem.
    Lige foret med lidt avis og masser af halm, så vil pinde-dyret have det trygt, varmt og godt. smiley

• #11   28. sep 2016 Jeg ved ikke hvor den har sin hule.
    Jeg tror hulen må ligge et sted ved vores træer eller et lignende sted smiley

• #12   28. sep 2016 Der er en til to måneder til at de går i hi afhængigt af deres størrelse. Lige nu skal de have en masse mad, så de kan nå at blive fede nok til at gå i hi (mindst 600 gram skal de veje). Der er rigtig mange små endnu, som har brug for hjælp til at kunne overvintre.

Det bedste man kan gøre er, at sætte killingefoder (tørkost) og vand ud til dem.

• #13   28. sep 2016 Pindsvin er i øvrigt vidt forskellige - det har i den grad personlighed.

Nogle er nysgerrige og virker halv-tamme, andre er generte, atter andre er skidesure...

Deres humør har ikke så meget med at gøre, at de skal i hi om en måned eller to - de er bare forskellige..

• #15   29. sep 2016 Avokadoer er noget de kan lide ved siden af killingetørfoder smiley skåret over i halve. De er slikket helt rene på en nat

• #16   29. sep 2016 Desværre har man fundet ud af at avokado ikke er godt for dem, så det anbefales ikke at undlade at give dem det.

• #17   29. sep 2016 ok. Det har jeg ikke hørt noget om. Det vil jeg da give videre så

• #18   29. sep 2016 Der står lidt om det her:

http://pindsvin.dk/fakta/

Sikke jeg vrøvler i det sidste indlæg smiley

• #21   29. sep 2016 CH, tak for linket smiley

Jeg køber kattemad og en ekstra vandskål på lørdag. smiley

• #24   29. sep 2016 Hvis de er for små iden vinter går de ikke i hi og mange klarer sig derfor ikke igennem vinteren, så hvorfor ikke hjælpe dem godt på vej ved at sætte mad ud. Dette som svar til dig JohnP

• #26   29. sep 2016 Jeg bor så også på landet. Min kommentar til dig var pga du skriver jeres pindsvin klarer sig fint.
    Der findes måder at have foder stående til pindsvin hvor hundene ikke kan komme til og pindsvinene i fred og ro kan spise. Dine hunde bør jo alligevel holde sig fra vilde dyr, og det kan trænes. Det er en helt anden debat som ikke hører til i denne tråd smiley

• #30   29. sep 2016 Jeg havde samme oplevelse sidste år (og også i år), og i den forbindelse læste jeg mig frem til, at man kun bør give vand, ingen mad. De kan selv finde snegle og andre ting nemt, men vand kan de godt have svært ved at få nok af. Så jeg synes, at du kun skal give den en skål vand (som du graver lidt ned i jorden så den ikke stikker for højt op over jorden og kommer nogenlunde i niveau med jorden).

• #32   29. sep 2016 Jo, det ved jeg godt, men jeg ville nok som udgangspunkt bare give vand, da de har bedre af insekter og snegle, end at spise sig mætte i kattefoder. Så længe vejret er så varmt som det er, der er jo rigtig mange kryb at æde endnu.

• #33   29. sep 2016 "De klarer sig fint"..

Ja, de klarer sig så fint, at det vurderes at de er uddøde i DK om 20 år....

Man kan enten vælge at "lade falde, hvad ikke kan stå" eller hjælpe dem.

Jeg foretrækker det sidste, fordi det i bund og grund er så lidt, der skal til....

Vi har schæferhunde i haven.... bor på landet, hvor der er rotter...

Hvor der er vilje er der vej.

• #34   29. sep 2016 Man behøver ikke at grave vandskåle ned... Vores ene kæmpepindsvin forcerer hver aften to trappetrin på 15-20 cm for at komme ind til kattenes mad, hvor den æder sig federe for hvert år der går.
    Sørg for at vandskålen har en plan flade, så den ikke tipper når de fede jokker på kanten...

Det der med at de selv kan finde maden - det er rigtigt, når det har været vejr som vi har haft nu her. Men når et rigtigt efterår kommer, så forsvinder biller, orme og andet kryb og så får pindsvinet problemer.
    DERFOR sætter man mad ud til dem og ikke bare vand....

• #35   29. sep 2016 Vi hjælper dem også gerne på vej.

• #36   29. sep 2016 CH - jeg er helt enig med dig. Når vejret bliver barsk ville jeg også sætte mad ud, men synes det er lidt for tidligt at gøre det nu.

• #37   29. sep 2016 En meget våd sommer skader også ofte pindsvinene, ligesom sprøjtegifte. De får ofte svampeinfektion som kan kræve behandling. Der er mange ting der skal gå godt for et lille pindsvin for at det opnår at blive voksen

• #38   29. sep 2016 Synes stadig man skal sørge for at skålen er i niveau, da ikke alle pindsvin er så store, også kan de alle nemmere komme til hvis nu der skulle være forskellige pindsvin

• #40   29. sep 2016 At grave skålene ned gør bare at smådyr ryger i og drukner - og pindsvinene træder bare ud og dermed bliver DE også våde. Er der noget de ikke tåler er det at blive våde og kolde, så det er ikke en anbefaling jeg ville følge.

En kant på 2-3 cm kan de sagtens kravle op over så de kan nå vandet.

Det er faktisk lige nu de har brug for foder, ihvertfald de små. De er nu ikke længere sammen med deres mor og skal selv finde mad. Nogle er så små, at de skal finde MEGET for at nå det - derfor ser vi dem også ude om dagen i denne tid og det er et dårligt tegn.

Vi kørte forleden 3 små basser til plejer - en kantklipper havde gjort det af med moderen til mindst 4 unger, som ikke var store nok til at klare sig selv endnu. De tre spiste af nummer fire som var død af uvisse årsager.

Det er altså der, vi er - så at fodre dem for at gøre det lettere for dem at finde føde, det synes jeg er en rigtig god ide.
    Mange dør af sult i denne tid..

• #41   29. sep 2016 Kan kun tilslutte mig CH

• #42   29. sep 2016 Min pindgris drikker af hundenes vand og støver græsplænen om der skulle ligge rester fra deres søg i haven.
    Så den gnasker og drikker og er en kæmpe stor pindgris som åbenbart IKKE er bange for mine små hunde, selvom min den ene gerne vil løbe efter den til den ligger stille og rullet sammen så er hun ligeglad med den.
    Den kommer hver aften nat, det er lige så tydeligt at se for den bæer i haven og en ny hver aften/nat må jo betyde den kan lide at være her.
    Har et vildnis bag baghegnet som den altid futter op til når den er færdig med at søge efter mad.. smiley

• #43   29. sep 2016 Haha - det er så hyggelig en lyd, den der Anika, når grisen gnasker resterne af tørkost i haven..
    Krunsj krunsj *GG*

• #44   29. sep 2016 Åh ja det er sådan en hyggelig lyd. ??

• #45   29. sep 2016 smiley Jeg bruger gnaverskåle til pindsvinet.
    Der burde de godt kunne nå vand og mad smiley

• #46   29. sep 2016 Okay, øv, så er det da helt forkerte anbefalinger jeg fik sidste år. Så vil jeg også anskaffe mig kattepiller. Godt, at jeg fik det på plads. smiley

• #47   29. sep 2016

profilbillede
  • #48   29. sep 2016 den er faktisk en god stor pindgris og ikke særlig bange heller. smiley
    Men når hundene opdager den så bliver de sendt ind til den er væk. smiley

• #49   29. sep 2016 Mine pindsvin spiser kattemad hele deres vågne tid af året;) jeg fodrer mine katte i garagen og der spiser pindsvinene også, de spiser alt hvad kattene har efterladt hver aften;) i efteråret giver jeg lidt ekstra de skulle jo gerne blive fede nok til vintersøvnen smiley
    Rotter har vi ikke, dem tager kattene jo;)

• #50   29. sep 2016 Kan de egentlig få råt kød eller KUN katte piller?

• #51   29. sep 2016 De kan godt spise råt kød - det er jo rovdyr.

Det fordærver dog langt hurtigere end tørkosten og tiltrækker også flere skadedyr.

• #53   29. sep 2016 Tænker bare at kød er bedre for dem. Så kan de få lidt af hundenes barf om aften spredt, også kan hundene jo bare spise resterne om morgenen?

• #54   30. sep 2016 Jeg ville ikke give råt kød da der hurtigt kan gå spy i . Jeg ved dog min mor har givet fars ind imellem når hun har haft de små i pleje, men udenfor kun tørkost.
    Når pindsvin indleveres til pleje er de oft spækket med spy som bliver pillet af når de sidder udenpå. Det er straks værre med dem der er indeni

• #55   30. sep 2016 Jeg skal hente 4 stk i morgen, som skal ud på vores grund. Vi har masser af plads til dem.
    Har lavet huler af en Palle med pressenning over, så ræven ikke kan komme til dem også masser af grene og kvas over.
    Har købt sådan en hønsevander, så der er vand uden de kan falde i.
    Vil også supplere med list kattemad selv der burde være mad nok på grunden.
    Kan ligeså godt give dem de bedste betingelser for at klare den. Så kan de selv spadsere ud i verden derfra.

Glæder mig

Kommentér på:
Pindsvin

Annonce