{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.951 visninger | Oprettet:

Spørgsmål omkring marsvin (ny i "faget") {{forumTopicSubject}}

Ja, så blev jeg ejer af to styks fine grise smiley Jeg ved at der sidder nogle herinde med forstand på disse finurlige dyr, så jeg håber at I vil hjælpe. Det er nogle jeg har overtaget fra min veninde hvor jeg fik det hele med.
Jeg har læst omkring pasning, hvad de må få og ikke få osv. Men da jeg er ny i "faget", så kunne jeg godt tænke mig lidt tips og tricks smiley

Jeg har fået noget foder med Vitakraft, er det godt nok foder til marsvin? Hvis ikke, hvad er så bedst? Hvad med hø og savsmuld til bunddække, hvad er bedst der og hvad bruger I?
Sidst, men ikke mindst - har I nogle gode sider på nettet hvor man kan købe mad og tilbehør til gnavere?

Hvis I har andre tips til pasning, så skriv også gerne - jeg håber dog at jeg har læst på det hele smiley

Her er et billede af de to herligheder, jeg kalder dem Svend og Bob smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål omkring marsvin (ny i "faget")
  • #2   6. sep 2016 Hvis det er vitakraft kuglerne, er de udmærkede smiley

Hø er ikke bunddække, hø er spise - vil du bruge strå, er halm bunddække. Men til marsvin er spåner fint, ellers er der hampstrøelse, carefresh og mange andre muligheder. Generelt, led efter noget som ikke støver!

Gode sider, petworld, zooplus, maxizoo - nu om dage er det nok der jeg ville kigge smiley

Og tillykke med dem, de ser skønne ud smiley

• #3   6. sep 2016 Nåerhja, og en god side;
    http://gruenhopper-kaninchenfutter.de/

De har også en marsvinevariant

• #4   6. sep 2016 Jeg vil gerne give dem god kvalitet af det hele, ligesom jeg gør til min hund - men når man ikke aner en skid om det, så er det jo super at jeg kan spørge herinde smiley
    Jeg mente egentligt også savsmuld som bunddække, hø har det i sådan en dimmer der hænger og så lidt inde i deres hule også smiley Men hvad kan du anbefale af bunddække som ikke støver? smiley

Er det ikke noget med at de skal have foder hvor der er ekstra C vitamin i?

• #6   6. sep 2016 Vitakraft kuglerne er glimrende til godbidder, eller at have i baghånden til sløje dyr, de er fine at bløde op, og kan puttes i en engangssprøjte og bruges til tvangsfodring ved krise.
    Men som hovedfoder er fx cavia korrell langt bedre
    http://lux-shoppen.dk/spiseligt-c-76/pillefoder.html

Altid frisk hø til rådighed, og lidt grønt ind i mellem
    Friske æblegrene er gode til tænderne og god beskæftigelse.

Jeg har også købt en balle spåner (til heste) langt billigere end små pakker.

• #8   6. sep 2016 Ja, kunne se at de har lukket for nye ordre smiley Hvor plejer I at købe jeres foder osv henne?

• #9   6. sep 2016 Jeg fodrer med cavia complete. Det er jeg rigtig godt tilfreds med. De har fået en rigtig lækker pels af det. Inden fodrede jeg også med vitakraft foderkugler. Det er et helt fint foder.
    Jeg handler foder på zooplus.de (den tyske side er oftest billigere end den danske).

Jeg har savsmuld i bunden. Det køber jeg i Petworld eller Maxizoo. Det støver lidt det jeg bruger.

• #10   6. sep 2016 Hvordan er Burgess til marsvin? Det er jo af nogen så lovprist til kaniner?
    (Er nogle år siden jeg havde marsvin sidst)

Petworld har Cavia Korrell
    http://www.petworld.dk/gnaverfoder/natural-marsvinefoder

Land og fritid har Equsana spåner, dem bruger jeg til kaninerne, synes de er lækre - grove og støver absolut minimalt
    https://www.landogfritid.dk/Diverse_varer/Equsana_Bedding_Sp%C3%A5ner_-_palle/V238633
    (Kan købes enkeltvis i butikkerne)

• #11   6. sep 2016 Mine marsvin får ikke tørfoder, så det kan jeg ikke rådgive omkring (de får udelukkende hø og grønt). Dog skal du holde dig fra de gnaverblandinger som er fyldt med hele korn, de er ikke gode til marsvin.
    Hvis du gerne vil have et støvfrit bundstrøelse, kan du bruge carefresh. Det er super godt, men også halvdyrt.
    Marsvin skal altid have adgang til masser af lækkert hø (godt for tænder og fordøjelse) og vand.
    Marsvin kan ikke selv danne c-vitamin, så det skal tilføres kosten, gerne via friskt grønt. Du kan finde lister på nettet, med alt det de kan tåle.
    Hold dig langt væk fra c-vitamindråber, kalksten osv. Det er spild af penge.

• #12   7. sep 2016 Jeg fik en lille prøve pose af burgess til mine grise. Jeg prøvede at blande det op med cavia complete. De sorterede alt cavia fra og efterlod burgess i skålen, så her er der en klar farvorit smiley
    Men burgess til marsvin skulle også være rigtig godt.

• #13   7. sep 2016 Kan næsten regne ud at Cavia vidst er det bedste smiley Hø har de adgang til, det samme med vand - grønt giver jeg dem også smiley

Må lige se kigge på Zooplus.de - er den sikker at handle fra? Jeg har aldrig købt fra den side af før smiley

Men de sliber selv deres tænder? Hvad med deres negle, er det noget man skal gøre noget ved engang imellem?
    De er i øvrigt allerede faldet til, så snart der rasler en pose eller man bare går forbi dem, så pludre og tigger de og tror de skal have noget at spise smiley

• #14   7. sep 2016 Neglene skal klippes jævnligt, og hold øje med tænderne.
    Det er ikke ualmindeligt med tandproblemer.
    Jeg har haft flere grise der måtte aflives pga det, og grise der har været regelmæssigt til dyrlæge for at få rettet tænder til.
    De er gode til at skjule sådan noget, og det kan spottes ved observation når de spiser.
    Begynder de at være selektive med hvad de spiser, eller gumler overdrevet længe på tingene, savler lidt, så er det tegn i den retning.

• #15   7. sep 2016 Zooplus er helt sikker at handle igennem smiley der er også en dansk side, men priserne er lidt højere. Jeg er dog ikke særlig god til tysk, så jeg finder de ting jeg skal bruge på den danske side, og bestiller dem på den tyske smiley

• #16   7. sep 2016 Puha, jeg ved snart ikke om jeg tør at klippe negle på sådan en lille størrelse. Hvordan gør du/I det?

• #19   7. sep 2016 Spørg bare megapixel omkring tænderne, det er ikke ualmindeligt..
    Mine har altid fået groft foder, friske grene året rundt, alligevel har der været problemer hos nogle enkelte.

Jeg har brugt en negleklipper til fugle, men 3i1 er glimrende.

• #20   7. sep 2016 hvor bor du henne af?
    Hvilket foder der er godt, kan nemlig godt variere lidt efter geografien... altså hvilke varianter man kan få fat i.
    LUX-shoppen ER så lukket, så det bal er forbi.
    Mange foderstoffer til hest m.m. fører osse til andre dyr.
    Du skal dog være obs på at ikke tænke i sparebaner og købe større mængder end de kan nå at spise på 3-6 mdr max. Foderet bliver ikke dårligt, men c-vitaminet nedbrydes og derfor køber man ikke stort ind, hvis man har få dyr.
    Selv bruger jeg Mifuma (Ovator i gamle dage) som jeg pt får fra Mazxsøe i Rødovre. Godt hø er alfa og omega, og her kan det være en fordel at vide lidt om heste... for så kan man kende forskel på godt hø og crappy frøgræs. Jeg får mit fra Skovly i Karise, men de har nok lukket for nye kunder indtil videre.

Mht neglene, så er du heldig med det ene dyr - på den gyldne kan du se nervebanen inde i neglen, og så klipper du en milimeters penge længere ude.
    På den sorte... så er der et lille trick. Uanset værktøj til negleklipning, hvis du er nervøs for at klippe for tæt. Så gør du det, at du ikke klipper igennem med det samme.. men lissom strammer/klemmer om neglen med saksen. Hvis du er for tæt på nerven, så kommer du nemlig til at klemme den og så vil kræet med garanti flå fussen til sig - og så er du ikke kommet til at klippe forkert.
    Skulle skaden ske... og det gør den nok på et tidspunkt, det sker for ALLE... så bløder det gerne som ind i helvede og man bliver nok mere ked af det end det gør ondt på grisen. Her kan du med fordel bare klemme til om neglen til blødningen er stoppet. Og bare rolig, du kommer ikke på hadelisten hos grisen af den grund... de er ganske tilgivende overfor os når vi kvajer os på deres bekostning.
    Hvordan du bedst holder... det er sådan en ting der ikke er en facitliste på. Du prøver dig frem til du når en kombination hvor du føler at du har styr på sagerne. Nogen foretrækker at holde grisen på ryggen f.x. Det kan jeg finde på hvis de er dåmme og spræller. Er de cool, så sidder de f.ex. på et bord, og så tager jeg ben på dem som jeg ville gøre på en hest.

Det er sådan lige den lidt hurtige inden jeg letter måsen og får muget ud hos mine skrigebasser smiley
    Men du er til enhver tid velkommen til at spørge mig om alt muligt marsvinsk.

• #21   7. sep 2016 Nu spørger jeg måske dumt, men 3i1 - hvad er det!? Jeg har lige tjekket dem og jeg ret sikker på at de er for lange, så jeg må prøve mig frem (selvom jeg ikke er helt tryg ved det) smiley
    Jeg bor i Herning - var ude i Maxizoo for at finde Cavia foder (de har det på deres hjemmeside), men åbenbart ikke i butikkerne - så jeg kom kun hjem med savsmuld smiley
    Er ret sikker på at høet heller ikke er af særlig god kvalitet, men de får resten af posen og så må jeg se hvad jeg kan finde i nærheden smiley

Og tak for alle svarene, det er så dejligt at blive klogere på de små dyr. De er simpelthen så søde - de har i dag fået æblegrene, det var et hit smiley

Noget andet er: Hvor er det bedst at have dem stående? Lige nu står de på en bænk ude i min udestue (den er hverken for varm eller for kold), men vi er jo ikke derude hele tiden - kunne læse at de er meget sociale smiley

• #22   7. sep 2016 det her er en 3-i-1

profilbillede
  • #23   7. sep 2016 ok, jeg er ikke lige helt kendt på de egne, hehe
    Men prøv at søge på foderstof til heste... fourage kan være et godt søgeord.
    Du vil være interesseret i miniballerne... det er de små man lige selv kan løfte.
    Med foder kan du evt kontakte Christina og Benedikte Jensen... de har en lille fodershop til marsvin. http://foderhulen.dk/ De bor lidt uden for Randers.
    De er begge opdrættere i DMK (du kan bare hilse fra Lina)
    Ellers er der en der hedder Lindemoses Opdræt... men hun bor vist på DJursland eller sådan noget.

Hvis du har lyst til at se flere marsvin og se andre marsvinetosser, så har vi en udstilling i Fårup (lidt uden for Randers) d. 29/10

• #24   7. sep 2016 Ah, sådan en smiley jeg prøvede lige at klippe deres negle, og jeg tog meget lidt - jeg tror lige at vi alle sammen skal vænne os til det, jeg var lidt halv nervøs smiley Jeg brugte bare den jeg bruger til hunden også, det fungerede egentligt fint smiley

Tak for henvisningerne Pixel, det vil jeg helt sikkert lige kigge på - og jeg vil da også overveje det med udstillingen - det kunne da være meget sjovt smiley

• #25   11. sep 2016 Hej igen, nu tillader jeg mig lige at spørge her - ved godt I ikke er dyrlæger. Men det ene marsvin er begyndt at klø/bide sig meget - hvad kan dette skyldes? Er der nogle sygdomme man skal være ekstra opmærksomme på?

• #26   11. sep 2016 Ja, sellnick. Det er en mide i huden, og stress (som f.eks flytning), kan udløse det. Du skal forbi dyrlægen og have behandling med et ivermectin produkt. 2 behandlinger med 14 dages mellemrum.

• #27   11. sep 2016 Årh for hulen da - var lige inde og læse om det - det kunne muligvis godt være det. Han har lidt "skæl" i pelsen (ligner det i hvert fald)

• #28   11. sep 2016 Smitter det til hunde eller katte?

• #29   11. sep 2016 Det smitter ikke hunde og katte. Men kan slå marsvin ihjel, hvis ikke det behandles.
    Såvidt jeg kan se, er dine marsvin teddyer, eller teddy blandinger. Det er ikke usædvanligt at teddyer har skæl, så det skal du ikke være så bekymret for.
    Men hvis marsvinet klør sig så meget, at det klør hul, så er det afsted til dyrlægen.
    Marsvin kan også få lus og lopper.
    Hvis du skal afsted til dyrlægen, så prøv at finde en med forstand på marsvin, så de får den rette behandling.

• #30   11. sep 2016 Det er teddyer begge to smiley Den har ikke sår eller bare pletter, den klør sig bare rigtig meget synes jeg - i hvert fald i forhold til den anden som næsten aldrig klør sig. Vil du anbefale at jeg tager til dyrlægen med den i morgen? Eller skal jeg først se tiden an og evt behandle mod lus og lopper? (troede ikke marsvin kunne få lopper i øvrigt)
    Min dyrlæge har forstand på marsvin og kaniner, så der burde i hvert fald ikke være noget smiley

• #31   11. sep 2016 Det vil nok være bedst at du tager forbi dyrlægen i morgen. Hvis det er sellnick, er det bedst at få taget det i opløbet. Husk at begge dyr så skal behandles.
    Har hørt om marsvin som får allergi, eller reagerer på nyt strøelse, foder osv. Så det kan også skyldes forandringer i miljøet.

• #32   11. sep 2016 Jeg giver lige dyrlægen et kald i morgen, så må vi se hvad hun siger. Den klør og bider sig rigtig meget, synes det er synd for den - den virker meget irritereret/besværet af det.

• #33   11. sep 2016 Lige et andet, måske lidt dumt spørgsmål; Hvis den har lus, kan det så smitte til hunde eller måske endda mennesker? Synes jeg render og klør mig i hovedbunden hele tiden, det er nok efter jeg læste om lus smiley smiley

• #34   11. sep 2016 De er fine smiley
    Jeg har selv lige fået marsvin (d. 20 aug, og burvennen kommer til til oktober)

Jeg køber Hø og foder (berkel) fra http://lindemoses.dk/Produkter2.aspx
    Det kan måske godt gøres billigere, men da jeg ikke har bil, er det en super måde for mig at gøre det. Planen var jeg skulle have en unge fra hende, det var egentligt derfor jeg fandt hendes shop, men det ville skæbnen ikke, så nu er hun bare min hø pusher smiley

Jeg bruger også spåner, og har så et hjørne hvor der er en platform, hvor hun har hø hun kan putte sig i.. Jeg har dog planer om at hun/de skal have en hængekøje eller andet fleece, det har jeg set en del er glade for, jeg har bare ikke helt fundet ud af hvor og hvordan endnu.

• #35   11. sep 2016 Såvidt jeg husker er lus hos marsvin artsspecifikke, og smitter derfor ikke til mennesker og andre husdyr. Lopper, vil normalt komme fra hund/kat, og så skal hele bestanden behandles.
    Håber at din dyrlæge hurtigt kan løse problemet.

• #36   11. sep 2016 Det er korrekt, lus på marsvin smitter ikke til andre dyr - de er kun på marsvinet.
    De kan ses med det blotte øje... sådan i 'hudbunden', hvor de ligner små lyse orme der 'vrikker'. Det behandles med Frontline Spray (ikke pipetter) og man doserer som der står på sprayen med antal pust pr kilo.

Hvis det er selnik/skab, så vil nogle dyrlæger tage et hudskrab... og her kommer finten så. De små varyler befinder sig ofte dybere end en hudskrab foretages, så hvis man får dommen at der ikke er noget, er det ikke ensbetydende med at marsvinet så ikke har selnik. De fleste marsvinekyndige dyrlæger behandler udelukkende på baggrund af symptomerne. Midlerne er enten Ivemoc eller Stronghold, som begge er på recept.

Når det så er sagt, så er teddyerne kendt for at være ret følsomme overfor foder - det er derfor vigtigt at du fodrer med så lidt korn som overhovedet muligt, da korn netop kan resulterer i tør og irriteret hud hos teddyerne... og så kommer den der kløe og skæl.

Det kunne dog godt lyde til en gang selnik du har fået. Teorien går på at selnikmiden ligger latent i huden hos marsvinene, hvor den kan ligge pænt længe. Hvis marsvinet så stresser eller andet som lige kan nedsætte immunforsvaret, så vågner de små sataner op til dåd. Svinebæsterne kan kun bekæmpes når de er i udbrud.
    Se det fra den lyse side, hvis det er selnik så er det dejligt nemt at behandle... det samme er lus... du vil langt hellere have at dyrene får disse to ting, end hvis de får svamp eller gud forbyde det ringorm.

• #37   11. sep 2016 Jeg synes ikke jeg kan se noget der bevæger sig nede i pelsen, men den har lidt skæl/tør hud. Jeg tager dem ud her om lidt, så de kan få strukket benene lidt - så tror jeg lige at jeg tjekker den igennem igen. Men det er godt nok synd for den, hvis den har skab - men det er jo super at der kan gøres ned ved det relativt hurtigt smiley De har fået nyt strøelse til bunden og nyt foder, som i øvrigt er uden korn smiley

• #38   11. sep 2016 De har jo i øvrigt nok været lidt stresset ved flytningen smiley

Og så vil jeg lige sige at det er skønt at få råd fra jer, det virker som om at I virkelig ved hvad I snakker om. Der er nogle der synes jeg er lidt skør fordi jeg går meget op i at de har det godt og får godt at spise, de fleste siger jo at det "bare" er et marsvin.

• #39   11. sep 2016 lux-shoppen tager ikke længere imod bestillinger.

• #40   11. sep 2016 Vi har alle været begyndere i marsvineverdenen smiley
    Jeg har selv været igang nu i vel 13 år, både med opdræt og udstilling.

• #41   12. sep 2016 Ja, man skal jo starte et sted smiley Jeg har i dag været dyrlægen med Svend, og han fik en indsprøjtning (som han virkelig ikke var glad for) og så skal han så have den igen om 10 dage. Jeg holder dog lige øje med Bob også, just in case - han klør sig dog næsten ikke, så måske han er sluppet fra det smiley

• #42   12. sep 2016 Du kan godt risikere at der kommer en kort optrapning... det kan nemlig godt klø lidt ekstra når de små sataner begynder at krepere i huden.

Det lyder som om du har fået behandling med Ivomec.

• #43   12. sep 2016 Dyrlægen sagde at der kunne gå et par dage før man kunne se en virkning (hvis det har en virkning, det var så derfor den skulle have to) smiley
    Den var noget træt/dvask efter den tur til dyrlægen, så den har faktisk bare fået en lur det meste af dagen, men den er heldigvis livet op her til aften og tigger helt vildt (som de plejer) smiley :-)

• #44   13. sep 2016 Dejligt at du kom af sted smiley Håber at han snart er frisk igen !

Og du har fuldstændigt ret, marsvin, og andre små gnavere skal have det godt, uanset om andre mennesker ikke forstår det. Dyr skal behandles ordentligt, uanset art !
    Jeg er tidligere marsvineopdrætter, og folk troede også at jeg var åndssvag, når jeg rejste til udlandet for at købe dyr med stamtavle, tog dem til dyrlægen, brugte formue på foder osv. osv.

PS. Vær obs på at meget tørfoder til marsvin er fyldt med korn.

Kommentér på:
Spørgsmål omkring marsvin (ny i "faget")

Annonce