{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Super bruger af E-conomic og bogføring..... {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for hjælp til et bogførings problem i E-conomic og ca. 1000 spørgsmål derom.

Et rengøringsfirma er opstartet i slut dec. 2015. Der er kun 1 ansat.
Så jeg fik en udskrift fra bank og bogførte fra d.28/12-2015 og frem til den 15/02 2016.
1. Skulle jeg have nøjes med at bogføre året ud og afsluttet regnskabsåret eller er det ok at fortsætte??? Sikke noget rod, ja!!

Nu viser det sig, at firma ikke startede op i slut dec men i start dec 2015....pis og lort, sorry. Ejer sagde at jeg da kunne se på ryggen af mappen, at der stod 4 kv af 2015. Jeg roder sgu da ikke alle mapper igennem for at finde ud af det men holder mig til bankudskrift med posteringer fra slut dec 2015.
2. Hvad gør jeg nu for at bogføre alle de bilag, som stammer fra starten af dec 2015??? Nu bliver der jo rod i bilagsnr rækkefølgen.....

Ejer har ved opstart brugt sit private kontokort og IKKE kontorkort vedr firma til disse første indkøb.
3. Hvordan bogføre jeg dem??....de er alle private udlæg af indkøb til firmaet?

Åhhh, det er noget rod men jeg kan jo kun gøre det, som jeg kender til smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Super bruger af E-conomic og bogføring.....
  • #1   20. feb 2016 Er firmaet registreret med regnskabsår som følger kalenderåret eller er det skævt regnskabsår?

• #3   20. feb 2016 Regninger som er betalt privat, du debiterer som normalt på konto over varekøb og krediterer på en konto i balancen, kontoen skal være omkring hvor bankkontoen er, hvis der er en oprettet hedder den fx privat udlæg, men ellers laver du bare en

• #4   20. feb 2016 Bodil....
    Jeg ved det ikke endnu men der skal jo snart(inden 10 dage) indberettes moms for sidste kv af 2015, med de indkøb som er fortaget.

• #5   20. feb 2016 Ok så er det regnskabsår som følger kalenderår, så skal alt fra 2015 bogføres i et regnskabsår og der skal bogføres fra 1/1 i nyt regnskabsår.
    Det vil sige at du kører samtlige bilag vedr. 2015 retur, jeg ville nok bare lave et manuelt regnskab fx i Excel over dec. 2015, det kan næsten ikke betale sig at lave et helt regnskab.

• #6   20. feb 2016 ...men kan jeg køre div bilag fra 2015 retur når der ER bogført og hvad så med momsen, hvis jeg laver det i Excel??

• #7   20. feb 2016 Du kører dem bare retur dvs debiterer hvor du før krediterede og omvendt, når du laver det i Excel regner du bare momsen ud, det vil sige hvis der fx er købt for 600 kr så skriver du varekøb 600 kr og i næste række skriver du momsen, så er det bare at regne momsen sammen, varekøb er købsmoms, varesalg (faktura til kunden) er salgsmoms,

• #8   20. feb 2016 Send mig evn. en besked med hvilke bilag der er tale om så skal jeg prøve at hjælpe smiley

• #9   20. feb 2016 Det er sådan noget som diesel, køb af affaldsspand til kontor osv....altså jeg køre dem retur fra dec 2015. Det er noget frygteligt rod og jeg var så stolt da jeg startede med at bogføre smiley

• #10   20. feb 2016 Jeg kender godt følelsen, det har vi alle prøvet, men det bedste du kan gøre er at tage det roligt og arbejde stille og roligt med et bilag af gangen og kontroller efter hver bilag at det bliver korrekt smiley

• #11   20. feb 2016 Jeg vil da prøve og heldigvis er det ikke så mange bilag fra 2015 eftersom det jo var i slut dec at jeg startede....

Næste spørgsmål bliver så, når jeg en gang får kørt de pågældende bilag retur, hvad så med de tilbageblivede bilag fra 2016??. Er det en rigtig måde at starte op på ved bare at starte uden saldo og så bogføre derudaf som jeg gjorde??

• #12   20. feb 2016 Du skal have bogført evntuel startsaldo på banken, du kan bogføre dit momsresultat direkte på skyldig moms hvis du vil, brug fx dit Excel regneark som bilag, hvis der er aktiver i firmaet skal de bogføres, fx bil, rengøringsvogn eller lign. Men som udgangspunkt, ja du skal bare bogføre der ud af;)

• #13   20. feb 2016 Skattemedarbejdere er normalt meget hjælpsomme, hvis der skulle komme kontrol hjælper de dig med at få styr på det;) er det tanken at virksomheden vil bruge revisor til skat? Eller skal du eller virksomhedsejer selv indgive?

• #14   20. feb 2016 Det er vist meningen at jeg skal stå for det meste.....virkelig spændende ho hoo...

Hvad mener du med startsaldo skal bogføres??. Da jeg startede med bogføring, var saldo jo på 0, da det jo var første gang.
    På mandag hiver jeg så div bilag fra 2015 retur, så det får jo også indflydelse på saldoen...

• #15   20. feb 2016 I øvrigt vil jeg el firma investere i Bogen om Bogføring med E-conomic(2 udg)

• #16   20. feb 2016 Banksaldo skal jo passe med hvad der er bogført smiley hvis der stod fx 400 kr på banken den 1/1 så skal der også stå 400 i regnskabet;)

• #17   20. feb 2016 Det samme gælder naturligvis hvis der var penge i kassen smiley du skal bogføre det så bank og kasse stemmer

• #18   20. feb 2016 Det er faktisk sjovt, for da jeg startede med at bogføre stod der jo et stort 0 og jeg undrede mig.....når jeg nu føre bilag tilbage så tjekker jeg at det stemmer.
    Du har allerede givet mig MEGET mere ro i sindet....1000 tak smiley

• #19   20. feb 2016 Jeg forstår ikke hvorfor du vil føre 2015 tilbage? Det skal vel med i regnskabet og alt hvad der er hævet med privat kort i december på en 'hævet privat' konto under egenkapitalen?

Mht. momsen kan du vel bare afgrænse 1. Kvartal 2015 i din bogføring og deraf trække en momsafstemning

Kommentér på:
Super bruger af E-conomic og bogføring.....

Annonce