Hvad støtter du? {{forumTopicSubject}}
Indspireret af en anden tråd og Husforbi/tiggere, så kunne jeg godt tænke mig at hør, hvad du støtter/ville støtte, hvis du selv skal vælge. Når vi møder indsamlere på gaden, i telefonen eller ved hoveddøren, så er det jo fordi nogen, gerne vil kanalisere vores penge hen til DERES projekt, men jeg blev nysgerrig efter hvad DU vælger / ville vælge, når du selv skal bestemme.
Jeg er typen, der gerne hjælper lokalt, der hvor jeg kan; det kan være en lille ting med posten til en ven, der trænger til et smil, en bunke ting til en vens ven, hvis hus er brændt ned eller bare en knus, til en jeg ser på min vej, der ser ud til at trænge til det!
Tidligere har jeg arbejdet i et firma, hvor vi fik muligheden for at hjælpe "lokalt" i en periode i et land i Asien, og det føltes skønt, men det kræver at der også er nogen på stedet, til at sørge for at tingene sker og det bliver gjort, så det vitterligt giver en effekt.
Det store organisationer bruger ofte en stor del af midlerne på administration, så det er ikke så tit jeg føler for at støtte dem, selv om jeg gerne ville være med til at hjælpe "lokalt" ude i verden, men nu har jeg fundet et projekt, hvor jeg ved at "tossen" bag, sikrer at alt arbejde i denne her ende af projektet bliver udført at frivillig arbejdskraft - det kan jeg godt lide!
At det så samtidigt er en HG hundetosse, der står bag, gør helt sikkert ikke projektet ringere - slet ikke når man får lov til at gramse på hund hos hende, og hun har været her og er blevet klatret på af Ayden og kysset af Barley, der siger at de har godkendt "bag-kvinden" på projektet.
Har lige sendt min første "donation" afsted i to store tunge tasker ( nej - det var IKKE kontanter! ) og glæder mig til at følge projektet.
http://ghanalive.webs.com/om-ghanalive
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.650
Penge giver jeg ret sjællendt.
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
Det er i øvrigt også sådan jeg har støttet i dag, med ting, der kan gøre en forskel i en anden sammenhæng.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.695
Jeg støtter ikke noget lige nu, men kunne forestille mig at det netop bliver FMKB, de danske hospitalsklovne eller lignende, fordi det netop giver mest mening for mig og det er meget håndgribeligt hvad jeg støtter
jun 2010
Fünke - FMKB har jeg også hjulpet nogle gange. Jeg kan godt følge dig i at det betyder meget at man har oplevet det tæt på.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
Jeg har lige støttet de hjemløse med en sæk hundefoder, og handler "tit" i genbrug med min mor, så støtter jeg også et godt formål der.
Jeg støtter indsamlinger når jeg har råd, kræftens bekæmpelse f.eks.
Generelt vil jeg faktisk bare gerne hjælpe og støtte alle de der har brug for det. jeg har været plejefamilie for en dyreværnsorganisation, det er jeg desværre ikke mere, da jeg ikke bor så jeg kan have kat og hund, står dog stadig til at de må kontakte mig om smådyr.
Da jeg gik på efterskole havde min efterskole indsamling til et landbrugs projekt nede i et land jeg ikke kan huske hvad hedder, ret lokalt. Ved ikke om det stadig er det de støtter, eller om de er gået videre til næste projekt, men de støtter hvert år den slags, og det vil jeg også gerne støtte
Men jeg må da også indrømme at de store organisationer sjældent er dem der får når jeg endelig kan, netop fordi jeg ikke gider betale en direktørs løn f.eks. men give penge til dem der har brug for det.
jun 2010
jun 2010
jun 2010
apr 2008
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.612
Jeg er blevet mere magelig, giver som regel til de der TV indsamlinger, giver altid ved de landsdækkende indsamlinger hvis de kommer til døren, giver som regel til Hus Forbi hvis jeg har kontanter, af og til en musikant/gadegøgler, men aldrig til deciderede tiggere, da jeg synes historierne om at så nødlidende er de ikke, er blevet mange efterhånden.
Og så giver jeg til de børn der kommer til Halloween og fastelavn, samt de der fx kommer og sælger julekalendere for enten den lokale sportsforening, eller spejderne... Kan selv huske hvor øv det var som barn at gå rundt hvis ingen købte noget....
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.202
Vi er årligt frivillige i et nyere projekt juleaften, hvor udsatte familier får en dejlig dag, gaver til børnene og lækker mad lavet af en dygtig kok, det er et fedt projekt.
Jeg støtter Dansk blindesamfund, fordi jeg synes at sådan en førerhund må være en enorm gave for en synshandicappet i hverdagen, og så er de så eventyrligt søde og taknemmelige i den forening ..
Jeg køber hus forbi og jeg støtter kræftens bekæmpelse.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
Min mors moster døde jo d. 31 dec, men jeg elskede at komme op til hende sidst på året, for så skulle jeg altid hjælpe med at udfylde girokort, den dame støttede jeg ved ikke hvor mange steder, og det var simpelthen så fantastisk at opleve og inspirerende. Hun sparede sådan på alt til hende selv, ikke at hun manglede noget overhovedet, men man skulle da ikke have noget hvis det ikke var nødvendigt, men give til andre og hjælpe andre gik hun meget op i. Hun var virkelig noget helt særligt.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.499
Hus Forbi sælgerne i mit kvarter får også en skilling, samt en kop kaffe og kage.
De er simpelthen sådan nogle dejlige unge mennesker som virkelig spreder solskind.
jun 2010
apr 2008
Jeg fik en kalender fra Dansk Blindesamfund med billeder af de søde førerhunde og lidt tekst omkring hvad støtten gør, og det fik mig til at tænke over at det netop er noget jeg helt sikkert vil støtte på et tidspunkt
apr 2008
jun 2010
MLA - det lyder som en god ide med den juleaften. Det tror jeg også jeg kunne finde på, en gang.
Sunshine - sådan var min farmor også. Hun kunne leve på en halv skive tørt brød, hvis der så var til at gør noget mere for andre.
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.215
jeg giver det ikke bare til hvem som helst, men hvis jeg falder over nogen der rammer mig. så vælger jeg at hjælpe.
sidste jul, gav jeg min PS3 plus alle spil til en lille stærkt autist dreng.
de havde via en anden julehjælps side, fået en ps2 i gave, som viste sig ikke at virke. og drengen var dybt ulykkelig i flere dage.
familien sad hårdt i det i forvejen, så jeg kunne i have i mit hjerte at den lille dreng ikke fik den playstation han nu havde glædet sig til.
så han fik min som alligevel bare stod.
året forinden kørte jeg rundt med julekurve til nogen familier.
ellers kan jeg finde på at hjælpe familie og venner. med alt fra penge til gaver osv.
store organisationer støtter jeg ikke..
jeg støtter mere bare generalt folk jeg nu føler for at hjælpe.
i ny og næ kan jeg finde på at købe en hus forbi, hvis det er den sædvanelige hjemløs der står hos vores aldi/netto.
jun 2010
Jeg ved ikke helt hvordan de fordele det i FMKB, men selv om jeg har hjulpet dem ( dog mest med tid), så er det lidt en "luksus" de ønsker sig, i sammenligning med mange andre. Jeg ved godt at det er en hård nyser det er i gennem og al hjælp kan være et lyspunkt.
Men hvis man sammenlignet med at sikre et hjem til børn, der ellers risikere at blive "sat ud" for at dø, så kan det godt føles sådan. Og jeg ved godt at det er lidt at sammenligne pære og bananer - det kan man ikke helt, for de har selvfølgelig også brug for hjælpen i FMKB.
Førehundene er også en god sag i øvrigt. Vi møde tit en af dem der træner førehunde på vores luftetur, og skal lige følge lidt med i hvor langt de er nået. Har hilst på en hel del efterhånden...
jun 2010
Det der med at kunne bidrage med sådan noget som "DET" spil, eller forskellen på om der bliver fødselsdag eller ej - det er det bedste!
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
Derudover støtter jeg gerne nogle jeg ved kan bruge min hjælp. Jeg har rakt en hjælpende hånd til en herindefra i december, fordi jeg kunne, og fordi jeg har trukket lidt store veksler på vedkommende på nogle andre punkter.
Desværre har jeg brændt nallerne lidt i fx. jægernes julehjælp, så selvom jeg gerne ville donere lidt til udsatte familier, så holder jeg mig til at hjælpe hvor jeg VED det nytter.
jun 2010
Men det med at rækken en hånd, når og hvis man kan, det kan betyde så meget! Selv om jeg nok et lidt tovli' med det der med at give knus til totalt fremmed, der ser ud til at være lige "det der sted", så er det et af de steder, hvor jeg har fået virkelig positive hilsner tilbage - ikke på dagen, men efter, og nogen gange længe efter, hvor jeg har mødt dem igen og fået det bedste smil og tak, for det har betydet noget. Det er så fedt!
Og så har det ikke kostet en krone - bare lidt opmærksomhed i 5 minutter.
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
Sidste år tog det hele en lidt anden drejning i julehjælpsgruppen. Der var ikke så mange donationer som forrige år, fordi mange var blevet snydt. Derudover så TURDE dem der reelt havde et behov ikke at søge om hjælpen, fordi der havde været en lidt negativ stemning. De ville ikke mistænkeliggøres. Det er en trist udvikling.
jun 2010
jan 2013
Følger: 23 Følgere: 110 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 1.151
Siger næsten aldrig nej til at hjælpe eller hvis jeg har for meget af noget,så giver jeg det væk.
Af organisationerne støtter jeg hjernesagen og hjerneskadeforeningen...der får jeg grundet min sygdom hjælp til økonomi osv-så det er ren win-win
Jeg køber altid et hus forbi blad-det er den samme mand jeg køber bladet af...hvis jeg møder en anden hus forbi sælger,så får han som regel en skilling...
Jeg har i nogle år samlet ind (sammen med min datter ) for Dansk røde kors
Af "nye" organisationer jeg gerne vil hjælpe, er det Ghana live
jun 2010
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.215
og det kan være rigtig svært at skille dem fra engang imellem.
det så øv når det ødelægger det for at hjælpe folk
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Og så får børnene 20kr til diverse sportsforeninger når de sælger lodsedler osv og den lokale hus forbi sælger får når jeg har kontanter på mig.
Vi overvejer pt om vi skal have et sponsor barn.
jun 2010
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Normalt har jeg støttet Anima, Dyrenes Alliance, Go Vegan, Mad med Medfølelse, Sea Shepherd.
Dvs. ting der hjælper både dyr, miljø og mennesker på en gang
I en periode havde jeg også en sponser-gadehund. Dvs. jeg betalte for dens mad på gaden og for dens ormekure. Den var allerede neutraliseret. Det var sådan et projekt med at forbedre vilkårene for gadehundene i deres hjemland, i stedet for at hive dem til Danmark. Det synes jeg er meget fedt Men så begyndte organisationen at sende syge hunde til Danmark, og så ville jeg ikke være med mere
Hvis jeg kunne, ville jeg gerne støtte alle gode projekter i verden!
jun 2010
Einstein - med det jeg kender til dig, så ville det også være hvad jeg havde forventet
jun 2010
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
udover det samler jeg ind til nordjysk dyreredning, og genbrugshund. ting som foder, skålem tæpper, seler, halsbånd, godbider. når jeg har samlet en bil fuld, kører jeg afsted.
penge, giver jeg sjældent, men det sker jeg smider en tyver her og der, til de lokale spejdere der kommer og sælger lodder, står der en hjemløs får han også lidt små penge. men det sker ærligt ikke tit på bøhlandet , hvor jeg bor
smil giver jeg masser af på min vej, prøver altid at efterlade folk bedre end da jeg fandt dem. hvis man kan sige det sådan. Måske man har reddet en eller andens dag, ved lige at være venlig. man har lov at håbe !!
har også sendt foder afsted til græskegadehunde, spanskegadehunde, og uha, bosnien, tror jeg det var. i og med jeg samler ind, får jeg engang imellem hele sække, og de ryger afsted så hurtigt som muligt så de ikke bliver for gamle
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
jun 2010
Ann-Christina - Den der med de små ting, det ved jeg som sagt at det kan gøre så meget!
jun 2010
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Hvis man belønner organisationer, der ringer eller stopper en på gaden, er det en strategi der virker og noget vi får mere af. Jeg vil selv bestemme hvem jeg støtter, det skal en eller anden sørgelig historie om børn der har det dårligt præsenteret i gågaden lørdag formiddag, som får mig overbevist.
Jeg støtter dyrenes bekæmpelse og kræftens beskyttelse eller er det omvendt?
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
Jeg er dog på SU, så pengene er ikke til det store.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 393
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 292
Desuden støtter jeg hver måned Anima og World Animal Protection med et fast beløb.
Derudover støtter jeg ind imellem diverse indsamlinger vedr. enkeltsager, hvis jeg har råd - fx. Love a Stray.
Men det er altid noget med dyr og miljø, jeg støtter. Og så køber jeg 95% økologi og altid plantebaseret, så det støtter jeg vel også.
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.415
Jeg er medlem af Dyrenes Beskyttelse.
Selvom jeg ikke altid er enige i deres tiltag så gør de alligevel meget godt for dyrene i Danmark og så har jeg været medlem siden jeg var et lille barn -men overtog selvfølgelig regningen fra mine forældre i en passende alder.
Jeg hjælper som sagt hvor jeg kan her rundt omkring pladsen, meget sjældent med penge, men gerne med mad og ting. (og ligeså tit en snak, lidt menneskelighed og bare lidt anerkendelse -både hos alkoholikerne og de hjemløse -det betyder rigtig meget for dem fordi de som regel bliver set ned på af "resten af os")
Jeg holder øje på mine gåture og "mangler nogen" så får vi som regel lige sat netværket igang og sikret os de er ok.
Eller ser jeg en hjemløs ude i byen som ikke opsøger mig, så løber mit hjerte tit over med mig.
I min egen opgang så er der nogle gange en tegning på min dør som børnene kan grine af, jeg har lavet en julekalender, slik (og sukkerfrit til de helt små) til fastalavn og halloween og sådan noget synes jeg bare er hyggeligt.
Jeg kan ikke gå forbi en gademusikant uden at give lidt -dog er der tryk på "musikant" og det skal lyde godt..
Indsamlinger får også gerne lidt hvis jeg selv kan bestemme -og ikke bliver opsøgt og jeg kan godt købe de der kræftens bekæmpelses "smykker og pins" Danmarks indsamlingens købte jeg også... osv. hvis jeg har pengene og det ikke koster en formue.
Jeg smider også tit noget i Maxizoo's indsamlingsbure, jeg har ikke råd til store foderposer i den kvalitet jeg synes det skal være -ikke hvis jeg vil fodre min egen med det, men jeg bilder mig ind at en pose gode godbidder hist og her også kan gøre en forskel -i hvert fald for de hunde der kan gnufle.
Jeg har ikke specielt meget -slet ikke penge -dem jeg har bruger jeg helst på kræet...
Men jeg kan godt lide at give..og jeg har en måske naiv tro på at hvis alle bare gav lidt...og gav videre...så bliver verden i det moment, lidt bedre
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.133
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
Der ud over giver jeg gerne en kop kaffe, en madpakke og lidt til hunden til de hjemløse. Er det vores "gammel kendte " vi har kendt i mange år kan der også sagtens blive til et bad og en overnatning. Når de er på vej igennem byen her
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Helt generelt kan jeg sige, at jeg har stærkere meninger om, hvad jeg IKKE vil støtte end jeg har oversvømmende hjerte for ting, jeg VIL støtte. Jeg kan slet ikke få mig selv til at støtte de store organisationer mere - Kræftens bekæmpelse, Røde kors, osv.
Forsøger at opføre mig ordentligt i min dagligdag og ikke grisse for meget til - men lever ganske almindeligt som dansk borger med det gris, der nu følger med der
jun 2010
Steffen - jeg er ikke helt med på hvad du refererer til?
jun 2010
De var fyldt med både noget der skal der ned ( briller, tegne/skriveredskaber og lign.) og så noget, der kan bruges til aktiviteter, der måske kan være med til at få lidt penge i kassen, så der er noget et bygge for.
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.133
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
jun 2010
*GG*
SÅ langsom plejer jeg sgi ikke at være..........
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.433
Jeg støtter normalt ikke diverse projekter en eller anden alt for overfrisk københavner ringer for at samle penge ind til... Det være sig Red barnet, Røde kors, Dyrenes beskyttelse, hjerteforeningen, kræftens bekæmpelsr mv.
Telefonsælgere irriterer mig.
Jeg giver somregl en 20'er når der er landsindsamling for Kræftens bekæmpelse og der er nogen der går rundt og samler ind.
Folk der gør noget.. Spiller, synger, optræder, dem giver jeg hvis jeg synes de er gode og jeg har ikke dårlig samvittighed over at gå forbi.
jun 2010
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 793
Altså udover hvad man støtter, når man køber dagligdags ting som mad osv. hvor vi her i huset forsøger at leve op til titlen "den bevidste forbruger" er jeg medlem af og betaler til en del foreninger: DKK, KHKG, Dansk Politihundeforening, Danmarks Naturfredningsforening, Dyrenes Beskyttelse (som får et mindre beløb hver måned) og Hjerteforeningen (+et par medicinske faglige selskaber og lægeforeningen). Men selvom man støtter foreninger, så får man jo også noget igen, så ved ikke helt om det tæller.
Jeg støtter gerne, når jeg falder over noget, som jeg synes giver mening - f.eks. fundraising for at hjælpe et projekt på vej (det er en fed måde at købe bøger på!) eller hjælpe nogen ud af en uforudset knibe. Af større projekter har jeg støttet George Takeis arbejde for det japansk/amerikanske national-museum og Mayday.us, som er en græsrodsbevægelse der forsøger at få "big money" ud af amerikansk politik. Og hvis der er en fornuftig forening eller en hjemløs, der banker på min dør eller spørger pænt, får de også gerne lidt (selvom det efterhånden er sjældent jeg har kontanter på mig). Egentlig gad jeg godt gøre mere, for jeg synes jeg har så meget her i livet, mens andre har så lidt, men lidt her og der hjælper jo også. Jeg prøver gerne at hjælpe folk eller projekter, der kan sætte mere i gang i stedet for at støtte ting, der egentlig ikke ændrer noget.
Nårh ja, Læger Uden Grænser, som min tidligere vejleder har været afsted med nogle gange, synes jeg også er værd at støtte. De gør så stort et arbejde og får så lidt for det og risikerer endda deres liv.
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
jun 2010
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.263
Så giver jeg lidt når der er store indsamlinger 50-100 kr, eks Kræftens Bekæmpelse eller lignende.
Jeg har også lige meldt mig ind i en hundeskovsforening her hvor jeg bor, for at støtte op omkring det kæmpestore arbejde vores lokale dyrlæge har lagt i det. Hundeskoven er heldigvis ikke så kendt, så den er ikke overrendt og folk er fornuftige med deres hunde. Mange hundeskove gider jeg ikke, men lige denne støtter jeg, fordi så mange mennesker lægger frivilligt arbejde i at få den op at køre.
Hvad støtter du?