887 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Det offentlige vs Det private Det offentlige vs Det private

En lille historie med et gran af sandhed
(Jeg er selv offentligt ansat )

Forskellen mellem det offentlige og private:

En offentlig og privat virksomhed aftalte at dyste i kaproning i en otter.

Begge mandskaber trænede længe, og da dagen kom, var begge hold "fit for fight".

Men de private vandt med et forspring på en hel kilometer.

Moralen røg helt i bund hos den offentlige virksomhed, og den øverste ledelse besluttede, at næste år skulle man vinde.

Der blev nedsat en projektgruppe til at undersøge problemet. Gruppen fandt efter mange undersøgelser ud af, at de private helt uhørt havde syv mand til at ro og en mand til at styre, mens de offentlige havde syv mand til at styre og en mand til at ro.

I denne tilspidsede krisesituation viste ledelsen betydelig handlekraft. De fik straks fat i et konsulentfirma til at undersøge det offentliges struktur, og eksperterne kom efter mange måneders arbejde til den konklusion, at der var for mange til at styre og for få til at ro.

På baggrund af konsulentrapporten blev der staks foretaget ændringer i holdopstillingen. Man havde nu fire styrmænd, to overstyrmænd, en styreleder og en roer. Af motivationshensyn indførte man desuden pointsystem for roeren - vi må udvide hans arbejdsområde og give ham mere ansvar sagde ledelsen.

Året efter vandt de private med et forspring på to kilometer.

Den offentlige virksomhed fyrede roeren på grund af det dårlige resultat, men udbetalte dog bonus til ledelsen i erkendelse af det store arbejde, som var blevet udført.

Der blev udfærdiget en ny analyse fra konsulentfirmaet, som konkluderede, at man havde valgt den rigtige taktik, og at motivationen også var i orden, og dermed måtte det være materialet, der skulle rettes op.

I dag er den offentlige virksomhed ved at udvikle en ny bådtype...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det offentlige vs Det private
  • #1   5. okt 2015 Bare et lille 'pip' fra en gammel kaproer: I en otter har man otte roere og en styrmand smiley og distancen man ror er 2 km.
    Men ja, helt ud af ingenting er historien jo nok ikke dukket op. Jeg er ansat i det private og har endnu ikke oplevet at der blev hyret konsulenter til at analysere en præstation smiley

• #2   5. okt 2015 Det offentlige kunne helt sikkert godt tåle en opstramning. Der er simpelthen for mange djøffere, der sidder på deres flade røv og skummer fløden. Ressourcer der tages fra de produktive. Når det så er sagt, er det vigtigt at skelne mellem de opgaver, som henholdsvis off. og private varetager. Mange offentlige gøremål ville private firmaer slet ikke røre med en fremmed mands - æh ildtang.

• #4   5. okt 2015 Den offentlige "stil" er dog ved at finde vej til det private arbejdsmarked. Jeg har selv oplevet det hos Siemens, Vattenfall og DONG. Så bare vent. En dag kommer der een elektriker, to sikkerhedfolk og en håndfuld djøffere, når du skal have skiftet en stikkontakt. Selve forløbet vil strække sig over nogle få måneder fra projektering til afsluttende kvalitetskontrol udført af Norsk Veritas smiley

• #5   5. okt 2015 Sejlede den private båd ikke bare en lille smule skævt ... med 7 roere smiley ... og 1 styrmand ?
    Men ok .... den vandt jo alligevel. .... ha ha ha ... smiley

• #6   5. okt 2015 tja jeg arbejder som entreprenør. og jeg VED godt det er nemt at sige det ene og det andet om de offentlige ansatte. men en ting er 100% hvis vi produceret lige så lidt som det kommunale entreprenøre gør havde vi ikke noget firma.. det er simelthen til grin så langsomt det går,,

og hvis en ansat i det private havde lavet så grusomme fejlindkøb og invisteringer som man har gjort i bla. forsvaret og skat og DR osv. osv. ja så havde personen(erne) ikke et job længere.. snoren er simpelthen ALT for lang og det er på vores allesammens regning!

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
    #7   5. okt 2015 Jeg må med skam erkende, at jeg er statsansat djøf'er smiley

Jeg er endnu mere flov over at måtte indrømme, at historien ikke er så frygteligt langt fra den virkelighed, jeg kæmper med hver eneste dag på jobbet smiley

Dét, der dog virkelig gør mig trist er, at min arbejdsplads ikke engang er hårdt ramt smiley smiley

Jeg er så "heldig", at jeg ikke bedriver egentlig forvaltning, så vi er kun i begrænset omfang belastet af "forvaltningslogikken", dvs. alt, som ikke eksplicit er tilladt, er forbudt. Det kan simpelthen dræbe ethvert initiativ.

Vi er dog ikke gået fri af udviklingen; gennem de seneste 7 1/2 år har jeg oplevet, hvordan vi dag for dag bruger mere og mere tid på at skrive notater og beslutningsoplæg, dokumentere og analysere problemer, som burde være indlysende for enhver med bare et minimum af omløb i hovedet. Det er simpelthen til at blive idiot af, og både som skatteyder og offentligt ansat er jeg dybt forarget smiley

At jeg vælger at blive i jobbet kan virke skingrende skørt. Jeg indrømmer gerne, at jeg nok har en hæklefejl, men jeg har i det mindste et lillebitte håb om, at systemet kan påvirkes, og jeg nægter simpelthen at overlade mine kære kolleger og medarbejdere til tjeklistetyrranniet.

Bøvs!

• #8   5. okt 2015 jeg synes nu ikke at nogen med skam skal indrømme at de arbejder for staten.. det er sjældent de samme der kæmper med problemerne, som skaber dem.

• #9   5. okt 2015 medmindre det er dig der har stået for skats inddrivelses system.. blandt andre ting.. så skal du skamme dig smiley

• #10   5. okt 2015 Efter 18 år i det offentlige og nu i det private kan jeg sagtens nikke genkendende til den historie smiley

Der bliver brugt ufattelig mange penge og tid på div. udvalg, konsulentfirma'er, redegørelser m.m. uden der kommer hverken resultat eller konklusion ud af det smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
    #11   5. okt 2015 Dog ikke, Steffen smiley

Jeg er som sådan ikke flov over at arbejde for staten; faktisk er jeg en smule stolt over at arbejde på et universitet, omend jeg "bare" huserer i økonomiafdelingen.

Jeg er til gengæld på én gang både flov og vred over at skulle spilde tid og skattekroner på at løse opgaver, som ikke på nogen måde er til gavn for samfundet smiley

Kommentér på:
Det offentlige vs Det private

Annonce