Det offentlige vs Det private Det offentlige vs Det private
En lille historie med et gran af sandhed
(Jeg er selv offentligt ansat )
Forskellen mellem det offentlige og private:
En offentlig og privat virksomhed aftalte at dyste i kaproning i en otter.
Begge mandskaber trænede længe, og da dagen kom, var begge hold "fit for fight".
Men de private vandt med et forspring på en hel kilometer.
Moralen røg helt i bund hos den offentlige virksomhed, og den øverste ledelse besluttede, at næste år skulle man vinde.
Der blev nedsat en projektgruppe til at undersøge problemet. Gruppen fandt efter mange undersøgelser ud af, at de private helt uhørt havde syv mand til at ro og en mand til at styre, mens de offentlige havde syv mand til at styre og en mand til at ro.
I denne tilspidsede krisesituation viste ledelsen betydelig handlekraft. De fik straks fat i et konsulentfirma til at undersøge det offentliges struktur, og eksperterne kom efter mange måneders arbejde til den konklusion, at der var for mange til at styre og for få til at ro.
På baggrund af konsulentrapporten blev der staks foretaget ændringer i holdopstillingen. Man havde nu fire styrmænd, to overstyrmænd, en styreleder og en roer. Af motivationshensyn indførte man desuden pointsystem for roeren - vi må udvide hans arbejdsområde og give ham mere ansvar sagde ledelsen.
Året efter vandt de private med et forspring på to kilometer.
Den offentlige virksomhed fyrede roeren på grund af det dårlige resultat, men udbetalte dog bonus til ledelsen i erkendelse af det store arbejde, som var blevet udført.
Der blev udfærdiget en ny analyse fra konsulentfirmaet, som konkluderede, at man havde valgt den rigtige taktik, og at motivationen også var i orden, og dermed måtte det være materialet, der skulle rettes op.
I dag er den offentlige virksomhed ved at udvikle en ny bådtype...
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.477
Men ja, helt ud af ingenting er historien jo nok ikke dukket op. Jeg er ansat i det private og har endnu ikke oplevet at der blev hyret konsulenter til at analysere en præstation
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.931
Men ok .... den vandt jo alligevel. .... ha ha ha ...
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.144
og hvis en ansat i det private havde lavet så grusomme fejlindkøb og invisteringer som man har gjort i bla. forsvaret og skat og DR osv. osv. ja så havde personen(erne) ikke et job længere.. snoren er simpelthen ALT for lang og det er på vores allesammens regning!
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
Jeg er endnu mere flov over at måtte indrømme, at historien ikke er så frygteligt langt fra den virkelighed, jeg kæmper med hver eneste dag på jobbet
Dét, der dog virkelig gør mig trist er, at min arbejdsplads ikke engang er hårdt ramt
Jeg er så "heldig", at jeg ikke bedriver egentlig forvaltning, så vi er kun i begrænset omfang belastet af "forvaltningslogikken", dvs. alt, som ikke eksplicit er tilladt, er forbudt. Det kan simpelthen dræbe ethvert initiativ.
Vi er dog ikke gået fri af udviklingen; gennem de seneste 7 1/2 år har jeg oplevet, hvordan vi dag for dag bruger mere og mere tid på at skrive notater og beslutningsoplæg, dokumentere og analysere problemer, som burde være indlysende for enhver med bare et minimum af omløb i hovedet. Det er simpelthen til at blive idiot af, og både som skatteyder og offentligt ansat er jeg dybt forarget
At jeg vælger at blive i jobbet kan virke skingrende skørt. Jeg indrømmer gerne, at jeg nok har en hæklefejl, men jeg har i det mindste et lillebitte håb om, at systemet kan påvirkes, og jeg nægter simpelthen at overlade mine kære kolleger og medarbejdere til tjeklistetyrranniet.
Bøvs!
jan 2014
jan 2014
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Der bliver brugt ufattelig mange penge og tid på div. udvalg, konsulentfirma'er, redegørelser m.m. uden der kommer hverken resultat eller konklusion ud af det
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
Jeg er som sådan ikke flov over at arbejde for staten; faktisk er jeg en smule stolt over at arbejde på et universitet, omend jeg "bare" huserer i økonomiafdelingen.
Jeg er til gengæld på én gang både flov og vred over at skulle spilde tid og skattekroner på at løse opgaver, som ikke på nogen måde er til gavn for samfundet
Det offentlige vs Det private