1.631 visninger
|
Oprettet:
Milla - med schæfer & collie <3
22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
En hverdag med aktive hunde :) {{forumTopicSubject}}
Jer, som har nogle racer, der er kendt for at være aktive (f.eks. schæfer, malle, border collie, husky, sheltie, ...), hvordan ser en typisk hverdag ud for jer og jeres hund?
Smid også gerne et billede ind, af den hund I omtaler
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 732
Ej spøg til side, det er nu ikke sådan hverdagen er, men tror nu de nyder det
Nu er den ene jo kun en hvalp, men hos os forgår det sådan at når vi begge skal tidligt af sted om morgenen så kommer hundene altså kun i haven (det skal jeg maks 3 dage om ugen) og så er hundene i hundegård. når jeg så kommer hjem går vi enten en tur i området hvis det har været en lang dag og ellers kører vi ud f.eks til stranden eller kører ud til grønne områder. Derudover har jeg, efter hvalpen er kommet til, også været nogle ture oppe i byen og andre steder med mennesker, så hun kan færdes de fleste steder uden problemer. Hvis jeg har fri (hvilket jeg har rimelig ofte) så er vi faktisk ude en stor del af dagen, forstået på den måde at hundene er med mig overalt, men oftest er det nu også for deres skyld så går jeg til hundetræning om lørdagen og ellers træner jeg med dem i haven stort set hver dag dagene her er faktisk meget svingende og vi har ikke en special rytme med gåtur kl. 6, 16 og 21. Det er mere hvad vi lige har lyst til. Og jeg synes bestemt ikke vores hunde bliver forsømt, tværtimod
jun 2012
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Morgenen består af kort tur ca 10 minutter, derefter fodersøg på græsplæne.
Mellem 16.00 og 17.00 en kort tur igen ca 15-30 min
Først på aftenen en times aktivitet, det kan være træning, leg , spor eller anden aktivering alt efter dagen.
Undtagelsen er onsdage, daen efter hård træning tirsdag. Her hygger vi for det meste bare og slapper af med mindre ture og lidt leg.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Ingen dage er ens, dog går vi i gennemsnit 10-15 km pr dag, hvor han er løs. På turene ligger jeg træning ind. Han er ude 3 gange dagligt dog kan en tur vare i flere timer, mens andre kun er ned og tisse kort.
Han er med på job ofte, og i svømmehal helst hver uge.
Nå ja og foder får han i skål to gange dagligt... alm godbidder til træning.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
jun 2012
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Morgentur omkring kl. 7, ca. 20 minutter, evt. arbejde for morgenmaden i form af træning, søgning eller aktiveringsspil mens vi alligevel er væk. Endnu en tissetur på 5-10 minutter omkring kl. 10, de dage, hvor jeg møder sent. Hunden er alene i 3½-5 timer om dagen (5 timer er maks og kun to gange om ugen). Når jeg kommer hjem, vil jeg træne lidt med hunden, evt. tage ud på nogle områder, hvor hunden kan løbe frit - men primært mentaltræning. Når kæresten kommer hjem, vil han gå en længere tur - minimum / typisk 30-45 minutter, men gerne en times tid. I løbet af hele dagen, vil jeg lave små træningssektioner (bare et par minutter ad gangen), og så en kort aftentur (ca. 20 minutter) og en tissetur inden vi smutter til køjs
Om det ville fungere til en aktiv hund, ved jeg ikke - vi er endnu ikke heelt sikre på vores racevalg heller, men vi skal til udstilling i næste weekend og glæder os meget
jun 2012
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
jun 2012
Så Milla hvis i drømmer om en aktiv race og har tid, overskud og lysten til at være aktiv med jeres hund, hvilket jeg synes det lyder som om, så vil jeg da mene det er en aktiv hund i skal have
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Jeg er personligt helt vild med border collie (den er også bedre størrelsesmæssigt), men igen, tror jeg ikke, at vi kan opfylde behovet hos sådan en. Jeg er desuden ret ny indenfor træning (har ambitioner indenfor både noget rally og måske noget agility), så jeg tænker at en bordercollie måske er en smule for "hardcore" som første gangs hund i forhold til træning. Jeg går pt. til træning med mine forældres hund (1½ år gammel, vi startede for 2 uger siden - han har aldrig gået til træning før) og det er noget af en udfordring, fordi han aldrig har været trænet før og er ret så uopmærksom på føreren
jun 2012
Nu får jeg måske hug, men hvis en border er drømmehunden (det var også min, og hende jeg har nu er min første egen hund) så er det sådan en man skal have. Ud fra alle dine andre indlæg virker du til at være yderst seriøs omkring hvilken hund i skal have, og jeg tror at det er noget som du tænker meget igennem, og dermed også sætter dig meget ind i racen. At en border collie er "hardcore" at starte ud med. Jeg forstår hvad du mener, og jeg har da også haft "problemer" jeg ikke vidste hvordan jeg skulle tackle. F.eks ang. hyrdning af biler. Men der mener jeg at det er i sådanne tilfælde man må rådgive sig med erfarne ejere, og ens mavefornemmelse. F.eks har formanden i min træningsklub 2 border collier, og jeg kan da også spørge min egen træner, hun har også hyrdehund. Man kan bare ikke vide alt, en del kommer med erfaring opdrætteren som jeg købte min hund af sagde lidt i sjov men også lidt i alvor at det først er ved border collie nummer 3, du ved hvordan du skal gøre det hele rigtigt
Jeg har også ambitioner med agility men aldrig trænet det rigtigt. Men det er det min border skal bruges til
Tænk på at man har en hund i mange år, og så at sidde men den "forkerte" race, det må da ikke være sjovt
jun 2012
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.403
Ingen dage er ens herhjemme.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1320 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.650
Han er 5 år, og hvis vi kun går tur 2 gange om dagen er det fint med ham (Og så ellers i haven)
Jeg har dog hundelufter på, da han er blevet ret mor-glad, der kommer han ud og oplever noget mere
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.263
Kl ca 7.30: Gå- og snusetur i kvarteret op forbi skole og børnehave, ½ time.
Kl ca 15: Lang tur gerne et sted hvor hundene kan løbe frit, ofte ved stranden eller i en skov eller på vores DcH træningsbaner, 1-1½ time.
Kl ca 23: Gå- og snusetur i kvarteret, 15 min.
Min mand arbejder næsten altid hjemmefra, så der er dagen lang fri adgang til haven og derude laver vi også lidt fodersøg eller leger og der bruges også til på lidt træning.
Desuden går jeg til træning med to af mine hunde:
Mandag: agility med Alba
Tirsdag: hvalpemotivation med Saga
Onsdag: rally med Alba
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
Om morgenen får hun du en gåtur på ca. 15 minutter. Derudover får hun 1-2 ture af ca. tre kvarter alt efter vejret. Den sidste tur er enten en kortere tissetur eller en længere aftentur, afhængig af om eftermiddagsturen var lang eller ej.
Derudover er hun med ude at løbe op tre gange om ugen.
Går til hundetræning en gang om ugen. Træner små intervaller af maks. et kvarters varighed flere gange, og så er vi ofte en tur i skoven i 2-3 timer i weekenden.
Der er fuld knald på hende altid ude, men indenfor er hun en sofakartoffel, og er der en uge, hvor vi ikke når så meget, så er hun også tilpas med det.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Deres hverdag er faktisk i bund og grund blevet ret rutinepræget og ret rolig.
Tissetur med manden inden han tager på arbejde.
Står op med mig på et tidspunkt efter 8.30 om morgenen, hvor de starter dagen i haven med fodersøg og en tissetår.
Herefter går de ret i dørken...
I løbet af en almindelig dag søger de foder i haven nogle gange og jeg tager som oftest en tur med derud, hvor de gasser, leger med hinanden, spiser bær og hygger rundt.
Tilbage til afslapning, en tyggepind og ikke så meget andet.
Min mand kommer hjem, luftetur igen, gerne en lidt længere en, hvis vi ikke skal til træning, som vi gør 2-3 gange om ugen.
Sportræning om aftenen på ikke-træningsaftener i sommerperioden. Om vinteren træner vi faktisk kun spor i weekenden.
Efter træning er det hjem at spise, tissetur og så i køjen.
I weekenden varierer det meget om det er hundeweekend eller ej. Der er der ikke rigtigt noget, der er sikkert, men oftest er der noget hundetræning involveret på den ene eller anden facon.
Alternativt bare en masse leg på marken.
Dette vil jeg understrege er voksne hunde. Den hverdag der går ikke med en unghund
En hverdag med aktive hunde :)