Hvad ville i vælge? (heste-relateret) {{forumTopicSubject}}
Jeg beklager den meget lange tekst...
Jeg har brug for jeres hjælp, da jeg selv lidt står i et dilemma omkring at vælge eller vente med et job i en konkurrencestald, som jeg rigtig godt kunne tænke mig
Jeg har ikke gået i skole siden december, og har derfor været hjemme eller i stalden, hvor jeg passer heste 4 gange ugentligt. I mens at jeg har været hjemme har det også sat nogle tanker i gang - nu har jeg nemlig muligheden for at finde et job som groom/hestepasser i en konkurrencestald, men min hjerne (fornuften) siger det ene og mit hjerte (lysten/ønsket) det andet.
De sidste par måneder har jeg snakket meget frem og tilbage med mine forældre, om hvorvidt vi hver især mente dette job skulle være - mine forældre mener det er 5 måneder, så jeg kan fortsætte/starte nyt sted i skole til sommer og jeg er tildels enig, men jeg kunne godt tænke mig at jobbet var et år.
Jeg har fundet et sted, som befinder sig et lille stenkast herfra, som søger en hestepasser - men det kræves at man bor der, og det er jeg helt indforstået med.
Mine forældre mener ikke jeg skal starte "hårdt" ud med 7 dages arbejde (regner med at der er arbejde hver 2. weekend ca) OG bo der, de mener at jeg skal hjælpe til 3 gange ugentligt, for eksempel, også pendle mellem hjem og stald... Her bliver jeg så lidt stædig, og ikke mindst skuffet/frustreret, for så synes jeg lidt at "oplevelsen"/jobbet falder lidt fra hinanden...
Ejeren af en af de heste jeg rider på, kender hende som ejer konkurrencestalden og ville derfor tage en snak med hende, om det var muligt at starte "blidt" ud, og derefter måske kunne arbejde mod at bo der fx..
Men nu sidder jeg så her og tænker, eller det har jeg faktisk gjort hele dagen, om jeg skulle trække det tilbage? Ejeren har ikke snakket med konkurrencestalds-ejeren endnu, og jeg synes efterhånden jeg ser flere ulemper end fordele, og samtidig så tvivler jeg stærkt på, at nogle ville ansætte én som ikke rigtig var til nogen nytte...
Mine fordele er:
- Jeg får rykket mig på et personligt plan
- lærer nye mennesker at kende
- lave noget, som jeg kan lide at lave
Mine ulemper er:
- må/"kan" ikke bo der (det tager bestemt noget af det "sjove"!)
- starte ud få gange om ugen
- jeg kan være der i få måneder
- jeg føler lidt det er respektløs at bruge andres tid på en henvendelse, som så ikke møder deres kriterier
Lige nu er jeg klart på den side, som siger "drop det" også vente til efter jeg har fået en STX eksamen (der går nok 2-3 år), så jeg har mere tid at kunne arbejde i og det passer lidt bedre at flytte ud.
Men ja... Hvad havde i valgt? At søge muligheden, måske få jobbet, men det er ikke helt dét, som du ønskede dig (eventuelt få afslag på henvendelsen), eller med det samme droppe det, og vente til man er færdig med sin ungdomsuddannelse?
aug 2013
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 181
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.265
jeg arbejdede selv i en hestestald (ikke konkurrence, men på en lille gård med avlsheste) da jeg var omkring 16 år. Hjalp til i vinterhalvåret, da de går på sommergræs, så var der fra januar til april. Det var en fantastisk oplevelse og lærte en masse. Kendte så også hende jeg arbejdede for, så fik lov til at komme med til kåring og messe, og kom med og så træning, massage behandling og lign.
Var der igennem kommunen, så kommunen betalte 25 kr 9 timer i ugen (hvis jeg var på arbejde selvfølgelig) var der dog når vejret var godt eller der skete noget i op til 7-10 timer om dagen. Plus kåring og messe som var hele dage (messen 2 dage)
Ville da ikke undvære det, men havde jeg kunnet klare skole dengang, havde jeg nok valgt skolen, og så ud og opleve noget bagefter, hvis det var et betalt job som jeg kunne leve af.
Nu var jeg jo så 16 år, så skulle jo ikke forsørge mig selv, det har også en del at sige
dec 2009
Følger: 14 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 260
My only: Ja, altså jeg bor jo stadig hjemme, så det er ikke fordi jeg som sådan har brug for penge (endnu), men det er meget rart at have til fremtidsplaner
Jeg tænker også lidt, at det er smartest at blive færdig med skolen, også derefter lave alt det sjove, i stedet for omvendt
dec 2009
Samtidig så tænker jeg også at det ville være "smart" at følge hjertet, for måske melder muligheden sig ikke næste gang jeg er ledig... Og samtidig har det forhåbentlig en positiv effekt på mig, fordi jeg laver noget jeg kan lide og som jeg ved jeg er god til
Men den er lidt svær
aug 2013
Muligheden skal nok komme igen!calle søger staldpiger, det er så nemt at få job.
nov 2012
At du enten skal gå hel hjertet ind i job eller i uddannelse.
Hvis du vælger job, er det nok som jobbet er, med at bo der, arbejde fuldtids osv, men være ærlig om at du f.eks. er der indtil næste sommer, hvor du starter på uddannelse. Hvilket lyder for mig, som om det egentligt også er det du gerne vil, men at dine forældre stopper dig.
Du er 19 år gammel, træf dine egne valg. Det er altid godt at lytte og snakke med sine forældre, MEN det er dit liv, så gør hvad du føler for.
Jeg elsker mine forældre og jeg får tonsvis af råd og meninger når jeg beder om det, men jeg gør hvad jeg føler er bedst for mig, og tager det af dem jeg kan bruge.
Eller også dropper du ideen om job for nu, og så tager du uddannelse, så kan du jo se bagefter om du vil ud og prøve at få noget..
Jeg tror egentligt godt jeg ved hvad jeg ville vælge, og det er ikke det sidste
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 290
Men hvis du passer heste 4 gange ugentligt, hvorfor skal du så starte stille ud??
Det største problem som jeg ser det, er at det meget vel kan blive svært at finde noget hvor du ikke bor på stedet, og er der fuldtid. For ja så skal der jo pludselig ansættes en mere til at passe stalden, eller ejer skal selv have stalden, og så går ideen en smule af?
Så skal det i hvert fald være et sted hvor de søger en til hver anden weekend eller lign.
dec 2009
My only: lige min tanke - men jeg synes knap 5 måneder er for kort tid, og jeg tror de fleste steder ville foretrække, hvis man kunne være der et år fx.. Er ihvertfald sikker på, at hvis der kommer en anden henvendelse, som kan være der længere tid - så vælger de den person Jeg tror bare det er svært for mig, at sige til mine forældre "NU er det, det her jeg gør".. Jeg vil jo helst ikke skuffe dem....
Belinda: Lige mine ord! Har prøvet at forklare mine forældre det, men den hænger ikke ved
Astrid: jep, synes ofte at der er flere forskellige stalde rundt omkring i landet, så tror ikke det bliver "svært" at finde steder om et par år, hvis jeg vælger uddannelse nu
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1320 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.650
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.388
specielt nu hvor jeg ser hvad han har opnået og hvilke muligheder jeg kunne havde fået
så mit råd er at spring ud i det
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
Jeg forstår heller ikke en lyd af at dine forældre har noget at skulle have sagt....
aug 2013
Sorry Ida, det er mig der ikke tænker - selvfølgelig er STX ikke en videregående uddannelse, men en ungdomsuddannelse..
Men ja, jeg havde klart valgt STX når du er så 'gammel' som du er. Tror ikke der er mange stalde der ansætter folk der kun kan være til rådighed i et halvt år.
nov 2012
Og selvom det ikke var fordi jeg ønskede det sådan, så når jeg nok alt den uddannelse jeg skal nå, og jeg har haft nogle virkelig fede oplevelser, selvom de ikke var planlagt.
Jeg er også dårlig til at tage beslutninger uden om min mor specielt, men nogle gange bliver man nød til at være voksen nok til bare at springe ud i det og satse på ens forældre er der hvis man falder, og flyver man vil de jo bare være glade. Du skal ud og skabe dine egne erfaringer og lære af dine egne fejl. Og jeg tror virkelig ikke at det er en fejl for dig, for det lyser ud af dig (selvom det kun er i tekst) at du virkelig brænder for det.
Min mor havde lige sagt en uge før at hun syntes vi skulle vente med at få hund, i det mindste til sommerferien (jeg gik hjemme, kæresten gik i skole), en uge efter hun havde sagt det, skrev jeg til hende at jeg skulle have Lucky. Jeg var så bange for at skuffe hende eller at hun ville blive sur på mig, at jeg faktisk havde det rigtig skidt med det. Men hun respektere mig og mine valg og støtter mig så godt hun kan. Allerede første gang hun så mig med Lucky, var hun ikke i tvivl om at det var det rigtige valg jeg havde taget, for hun kunne se hvor meget han gjorde for mig
maj 2007
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
dec 2009
Janne: okay
Ida: ja, det kunne jeg godt forestille mig det der med, at skulle indordne sig under nogle anderledes forhold, som man selv lige har fået skabt Men jeg regner med at skulle bo hjemme imens jeg er i gang med min STX, så uanset hvad skulle jeg flytte hjem igen, hvis jeg flytter ud... Også er det jo 3 år +-, jeg skulle bo hjemme så det er ikke fordi man kan tænke det snart er overstået
Min tanke er også, at det er smart at flytte et sted hen som er forholdsvist tæt på mine forældre - det er det ihvertfald for mig Og synes jeg bare ikke lige, at jobbet rigtigt var dét, så kan jeg jo sagtens sige op, men det vil være endnu et nederlag for mig... Så det er også om, at finde et sted, som er godt og måske kan sætte sig lidt ind i de ting man har været igennem
dec 2006
Tro mig, selvom det skulle ende med at være en fejl, så vil dine forældre dig det bedste, og derfor vil de også støtte dig.
Med hensyn til tiden, vil jeg ikke være sikker på at det er en stopklods.
Mit indtryk er at mange stalde har svært ved at finde de gode stabile medarbejdere, der holder mere end en måned, og ikke er syge konstant, så hvis du eller er en hårdtarbejdende loyal medarbejder, der ved hvad du går ind til, er det ikke nødvendigvis et problem.
Og reelt er der jo ingen der siger du skal sige du stopper til sommer (selvom jeg personligt nok ville gøre det) og især ikke, hvis du faktisk er i tvivl om du vil starte til sommer, eller vente et år mere?
Men et godt råd, pas på ikke at skubbe uddannelse for meget, du kan komme til at fortryde det.
dec 2009
Astrid: ja, jeg ved det godt - men jeg kunne ikke lige få den til at hænge sammen
My Only: wow, det må jeg nok sige - det er fedt at få sådan et input Som sagt, så er det jo muligt at få en uddannelse selvom man er lidt ældre, i form af kurser, VUC osv, som jeg også nævnte øverst i denne kommentar Det gør også, at jeg ikke frygter så meget for, hvis jeg vælger hestene, at "gymnasiet" render nogen vegne
Natascha: Det er taget med i mine overvejelser
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Du binder dig jo ikke for et helt år, gør som dine forældre foreslår, med at arbejde der til sommer(fuldtid) og så se til den tid om du vil starte på en uddannelse eller tage et år mere.
Noget du skal være klar over er, at indenfor den branche er der rigtig mange brødnekar. Dårlig løn, gratis arbejde, dårlige arbejdsvilkår, alt for lange dage, for lidt fri mv. er desværre almindeligt. Så det er vigtig at man også formår at sige fra og være sig bevidst, at man måske skal ligge ens drøm på hylden ved at stoppe før tid.
Jeg har desværre hørt om flere piger, der er blevet udnyttet og fået det dårligt, stress og depression, efterfølgende.
Jeg prøver ikke at skræmme dig, syntes du skal gøre det(men ikke for alt i verden) og så starte uddannelse i sommer, måske senere.
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 600 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.939
Jeg havde taget jobbet som det var med hele molevitten ! .. Og jeg havde blevet i stalden i alle de år eller måneder jeg havde lyst til ! Jeg skulle nok få nået at tage uddannelse ovs ovs , vi skal trods alt være på arbejdsmarkedet i maange år !
dec 2009
dec 2006
dec 2009
L.P: Enig må jeg spørge ind til, hvad du arbejder som?
dec 2009
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Det var det fedeste år ... arbejde 6 dage om ugen, og knoklede for vildt, men sådan er det hvis man vil være med i hesteverdenen..
Jeg ville gøre det... uden tvivl
dec 2008
dec 2009
dec 2006
Med hensyn til at tage sig sammen, er det langt fra det største problem, problemet er mere hvis man venter nogle år, om man kan få økonomi til at hænge sammen.
Jeg var selv skoletræt, og fik ikke passet skole, så fik ikke taget min HTX (som jeg gik på, og ville have dengang). Jeg begyndte at arbejde, først i stald, og senere butik. Flyttede hjemme fra, og ja alt der nu hører med. Nu går jeg på HG, men det er altså svært at få til at hænge sammen, når man har faste udgifter. Inden jeg søgte ind, ville jeg gerne have en uddannelse, men havde reelt ikke råd til at gå ned i "løn". Men samtidig havde jeg jo heller ikke råd til ikke at starte, for ufaglært arbejde bliver kun sværere og sværere at få.. Med fast udgifter, er SU og su-lån altså hurtigt opbrugt. Og fritidsjob, når du er over 18 hænger ikke på træerne. Så ja jeg fortryder da nu, at jeg ikke fik fuldført en uddannelse mens jeg boede hjemme.
Men derfor er der jo fint at bruge tiden nu, og så få jobbet. Så det er ikke ment for at afskrække dig, men mere ment som at man skal passe på med holdningen, at jeg altid kan tage en uddannelse senere.
aug 2013
Så ja, det lyder flot at man skal følge sine drømme, men det er altså bare ikke altid realistisk.. Et eller andet 'sjovt' må du da også have lavet hvis du først går i gang med din STX som 19 årig?
okt 2004
dec 2006
Med hensyn til ansøgning, kan du jo reelt søge ind nu, og finder du så ud af du gerne vil tage et år mere, kan man vel udskyde det? Eller ja ved ikke hvordan det ser ud med de nye regler, men det kan du jo snakke med vejlederen om?
dec 2009
Astrid: Jeg er droppet ud af STX, jeg nåede halvvejs igennem 2.g, så det er skam ikke fordi jeg har tullet rundt, haft det skidesjovt og været mega useriøs
dec 2009
Belinda: det kunne godt tænkes Det kan være at jeg lige skal forhøre mig om det i næste uge
Jeg overvejer lidt at fremlægge planen således for mine forældre, at jeg ansøger jobbet, og hvis jeg får det, så flytter jeg derud og er der indtil sommer, hvorefter jeg starter i skole Så jeg flytter ud, men er der ikke i herrens lang tid, men jeg får det prøvet, også starter jeg stadig i skole
dec 2006
Må man spørge hvorfor du efter 1½ år dropper ud, for så at ville starte på STX igen?? (Og det selvfølgelig okay, hvis du ikke ønsker at svare, bliver bare nysgerrig når du alligevel er halvvejs.)
okt 2004
Men jeg ved jeg ville fortryde det så meget hvis ikke jeg levede min drøm ud nu jeg synes klart du skal tage det med alt hvad det indebære som du selv nævner så kan du jo se til sommer om der er dig et halv år mere eller om det på tide at komme videre
dec 2008
dec 2009
Det er heller ikke afgjort endnu at jeg starter/fortsætter på STX, har også lidt i tankerne om noget HF, men jeg har ikke taget nogen beslutning endnu Det er bare nemmere at skrive STX end alle forkortelserne, men jeg kunne egentlig nok også bare have skrevet ungdomsuddannelse sorry
Det du skriver med, at jeg ikke bør vente flere år - mener du at jeg ikke bør vente flere år på at flytte ud eller? Beklager min fuldstændig langsomme opfattelse, jeg er banketræt her til aften
dec 2009
Louise: okay Tror også lidt det kommer an på, hvor i tyskland det er Men det er fedt at høre, at du har fået nogle rigtig gode oplevelser
okt 2004
dec 2009
dec 2009
nov 2012
Så nej du mister bestemt ikke noget bare fordi du tager 1 år ud af kalenderen til noget du virkelig elsker
Min søster er så god til alting (hvis du spørger mig) har altid vidst hvad hun ville. Men der kom altså børn i vejen. Hendes den første kom da hun var 16 år. Så hendes planer er ændret så mange gange. Hun har været igang med flere uddannelser. Endte med noget helt andet end drømmen, fordi det bare ikke kunne hænge sammen. Hun blev først færdig som 25 eller 26 årig, med en kontoruddannelse ?? Arbejder nu ved SKAT
Livet er fuld af muligheder, så grib dem og lev livet lidt. Din uddannelse løber ingen steder, og der er mange der tager et fri år.
dec 2009
dec 2006
Den med at du kun kan 5 måneder nu, skal du ikke nødvendigvis se som en hindring.
For som jeg skrev tidligere, er mit kendskab, at det er svært at finde de godt holdbare staldarbejdere, der ikke kun er der 1-2 måneder, eller er syge konstant. Så vil mene at du god kan finde et sted, der vil havde dig, tros den korte tid, hvis du blot er en god hårdtarbejdende og loyal ansat.
aug 2013
Men jeg kan kun svare udfra hvad jeg selv ville vælge hvis jeg stod i situationen. Jeg ved hvor svært det er at få et ordentligt job og er rædselsslagen for at komme på kontanthjælp.
jul 2008
Følger: 26 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
nov 2012
Men ellers findes der vel også lejligheder, hvis det skulle være
nov 2012
Nu er det selvfølgelig en del anderledes fra hvad jeg lavede, fordi mit ikke var et job som sådan.
Men min arbejdsgiver gjorde mig selvstændig og gjorde mig lige det højere, fordi jeg blev anerkendt for mit arbejde.
i starten gik vi ALTID sammen derude. Der gik ikke særlig lang tid, før hun viste mig den tillid at hun kunne gå ind og lave noget på kontoret imens jeg ordnede bokse.
Og det betød så meget for mig og min selvtillid at hun gjorde det.
Men jeg var jo så som sagt heller ikke i et rigtigt job.
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 967 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
Jeg siger gør det!
aug 2013
dec 2009
And: modtaget
My: enig
dec 2009
dec 2009
aug 2013
jul 2006
dec 2009
okt 2004
okt 2004
dec 2009
okt 2004
Og ja du kan jo lige smutte hjem og sige Hej
jul 2006
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Jeg ville ikke vente til uddannelse er færdiggjort osv. -det er ganske sandsynligt at du til den tid har kæreste, planer om børn, hus osv. Og så river man altså ikke bare lige et år ud af kalenderen og arbejder sådan et sted.
Jeg forstår ikke helt hvorfor dine forældre har noget at skulle sige i forhold til flytning -det er da bare at tage ansvar for sit eget liv og vurdere hvad du mener er bedst for dig, og så handle derefter... uanset om de er enige i din beslutning eller ej, så må de jo lade dig gøre dine egne erfaringer (og lave dine egne fejl )
Om du skal springe ud i det eller ej, er noget du må gøre op med dig selv -det er hårdt, det kan til tider være surt arbejde, det er sjældent godt lønnet, du kommer til at arbejde weekender, aftener mm.
-men jeg synes jeg fik så meget med i rygsækken, at det var det hele værd. Og det er jo det du må gøre op med dig selv...
Jeg havde ikke egen hund da jeg tog afsted (kom jo lige fra efterskole). Men det sidste år jeg var der, havde jeg hund boende -en der bare lige skulle passes 14 dage, men som ejer altså ikke afhentede igen før få dage før jeg skulle hjem. Det var ikke det store problem, men han var osse nem at have med på arbejde. Der var en del andre hunde med i stalden dagligt, og Tommy, som han hed, fandt hurtigt ud af at ligge i et hjørne af ridehuset når jeg red, tøffe med rundt i stalden når der blev hentet heste osv... men det kræver self at stedet tillader det.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.527
Mit bedste råd udover ville nok være at følge dit hjerte.
dec 2006
På hg er der vist både snak om at man skal have læreplads på forhånd, hvis ikke man kommer fra folkeskole.
De snakker også om at man skal have eux for at få kære plads, og mange andre ændringer i den nye reform. P
Så vær sikker på hvordan du står, hvis du fravælger uddannelsen til sommer!
Men igen, grib chancen, og så udlev drømme frem til sommer, evt. Et år mere.
dec 2009
Altså, jeg tænker at muligheden også er der for at gøre det efter studentereksamen/når ungdomsuddannelsen er færdig, og måske har jeg kæreste, men regner ikke lige med at jeg skal til at have børn på det tidspunkt så tænker ikke det bliver nogen hindring hvis jeg har kæreste
jul 2006
okt 2004
dec 2009
okt 2004
Jeg håber du finder den bedste løsning lige netop for dig ! Og held og lykke
dec 2009
dec 2009
okt 2004
jul 2006
dec 2009
dec 2009
okt 2004
dec 2009
okt 2004
okt 2004
dec 2009
dec 2009
okt 2004
dec 2009
okt 2004
dec 2009
dec 2009
okt 2004
dec 2009
okt 2004
dec 2009
okt 2004
dec 2009
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.008
Hvis jeg var dig ville jeg helt klart tage jobbet, flytte hjemmefra og få alle de erfaringer der hører med. Jeg startede selv på gymnasiet direkte efter grundskolen, og endte med at droppe ud i 2.g og tage ud at rejse, fordi jeg var umotiveret og skoletræt og hellere ville en masse andre ting. Der fik jeg så gjort mig en utrolig masse livserfaring, og jeg har senere færdiggjort en hf hvor jeg var fagligt motiveret og syntes det var spændende at have matematik, kemi og fysik og derfor endte med et højt gennemsnit og frit valg på alle hylder til videregående uddannelse. Pointe: der er ingen grund til at slæbe sig selv igennem en uddannelse, når man hellere vil noget andet. Man får ikke et ordentligt udbytte af uddannelsen (særligt i dag er en studentereksamen jo ikke rigtig noget værd i sig selv - mange uddannelser har høje kvotienter), og ens tid ville efter min mening være bedre investeret i at gøre noget, man virkelig har lyst til. Hvis man har lyst til at gå i skole og lære og studere, så er det da bare det man skal. Men hvis ikke er der ingen grund til at tage en uddannelse bare for at tage en uddannelse (medmindre man ikke aner hvad man ellers skulle tage sig til).
Held og lykke!
dec 2009
dec 2009
maj 2007
dec 2008
Af samme årsag valgte jeg Tyskland, og en god rytter. Jeg var til kæmpe internationale stævner i hele Europa.. så de bedste, og det var det fedeste år. Red heste, som jeg aldrig ville kunne ride herhjemme.
Jeg kunne have forsat i flere år, men vidste godt, at det ikke var en fornuftig fremtid, og ens krop bliver smadret af det hårde arbejde. I 1996/1997 (føj jeg er gammel) tjente jeg 4000-5000 pr måned, og havde fri bolig.. arbejde 6 dage om ugen, nogle gange/ofte 7 dage, og stævner i weekenden var jeg tit oppe kl 3 om morgenen for at gøre heste klar... og det var så fedt.
Jeg gad derimod ikke muge på en rideskole i dk... men der er vi alle jo forskellige.
maj 2007
Men så fik jeg prøvet det...
jan 2007
Indrømmet, min løn var alt andet end god -men jeg var ansat til at træne hestene og til at tage med til stævner som hestepasser. Dvs at jeg IKKE skulle hverken fodre, muge ud, lukke heste ind/ud eller andet i den dur.
Min hverdag startede typisk kl 8-9, red/longerede 8-12 heste om dagen (+ evt at trækek et par stykker på og fra løbebånd o.l.). Jeg havde ca 1 times frokost og havde fri når alle heste var ordnet (typisk ved 18-19 tiden).
I weekender blev der arbejdet ca til kl 13, medmindre vi var til stævne, i så fald var det jo mere eller mindre hele dagen -friweekender havde jeg når jeg bad om det.
Jeg tjente så lidt ekstra ved at hjælpe til ved udmugning 2 x ugentligt, men det var frivilligt, ikke noget jeg var ansat til (jeg var ansat ved en berider -udmugningen blev jeg aflønnet for af stedets ejer).
Jeg er i det store hele enig -det er hårdt, der er dårlige arbejdstider, det er for en dårlig løn osv.
Men hvad arbejdet præcist består i, afhænger af hvor og til hvad man er ansat.
Jeg tog til Hamborg fordi jeg der kunne blive ansat til at træne hestene (det kræver så at man faktisk rider hæderligt -de steder jeg har været til samtale, var ridning en del af samtalen).
Jeg var forinden bl.a. til samtale ved Velin, hvor arbejdet netop primært var som hestepasser med lejlighedsvis mulighed for ridning -lønnen var til gengæld væsentligt bedre (dengang, for snart 15 år siden, fik man 8000+bolig, det er jo sådan set ganske godt). ligesom der var rimelige arbejdstider osv... I det hele taget har jeg indtryk af at arbejdsforholdende hos dem er i orden
dec 2008
Men som "voksenjob" er det dælme hårdt bare at muge.
I Tyskland mugede jeg også, men der var over 80 heste, og vi var mange om det, så det tog kun 1 1/2 time hver morgen.
jan 2007
Og så synes jeg da i øvrigt det har været super sjovt at kunne sidde hjemme bagefter og følge "mine" ungheste efterhånden som nogen af dem jo dukkede op på de internationale baner... det er så ved at være slut, de er snart pensioneret allesammen... puha man bliver gammel
dec 2008
Det at ride de gode heste er dælme fedt... jeg arbejde i dk for en dressur landsholdsrytter i en del år samtidig med at jeg gik i skole... det er så fedt at ride heste, som man aldrig selv får råd til.
dec 2008
jan 2007
Jeg er nok en af de få hestetøser der aldrig har haft noget ønske om at arbejde med heste. Men da jeg ikke ville fortsætte med skolen midt i 10. klasse, skulle jeg finde et arbejde... og det var det jeg havde kontakter til, så afsted det gik. Og har ikke fortrudt det et sekund.
-jeg ville helt sikkert gøre det igen, hvis tiden blev spolet tilbage, osse selvom jeg i dag ikke kunne drømme om at tage et hestejob. Alt for meget arbejde for alt for lidt penge. Men når man er ung og helbredet er i orden, så kan man jo godt tillade sig den slags
dec 2008
Min var ikke ynglings men arbejde for Bo K. Møller og han vandt DM i 97 på Pavoo N... Den blev solgt til Jessica Kuerten kort tid derefter... Pavoo var kun 160 lav så han var en lille gummibold
dec 2009
uh, ja også selvfølgelig føllebøllerne
jan 2007
Jeg var til samtale en god stak steder (og havde nogen fremragende anbefalinger med i bagagen). jeg KUNNE have fået bedre løn og bedre arbejdsvilkår i forhold til arbejdstid, ferie/fridage osv. men vægtede ridningen højere, hvorfor jeg sagde ja til et job som i DEN grad var underbetalt (omend med fri bolig og morgenmad -så lidt var der da).
Ingen tvivl om at hestetøser i høj grad bliver udnyttet i den slags jobs -men det handler altså osse lidt om hvad man siger ja til, og hvilke forventinger man har. EN del af de sager jeg lige kan komme i tanker om, har handlet om tøser der troede at arbejde med heste bare var en dans på roder, og det er det ikke... absolut ikke...
Jeg havde på 1½ år, 3 friweekender hjemme + 2-3 friweekender dernede og fri et par dage til jul. Hvis ikke jeg bad om fri, jamen så havde jeg ikke fri... aldrig... Har så heller ikke prøvet at få nej til fri må jeg hellere tilføje.
Nå ja og så gav chefen af og til en formiddag fri efter lange stævneweekender.
Skulle jeg forhandle arbejdsvilkår i dag, havde jeg da ganske sikkert gjort det anderledes.
Men jeg var glad for stedet og for min chef og har fortsat kontakt med ham, og hvad jeg ikke fik i penge blev til fulde opvejet af oplevelsen og de mange ting man får med i rygsækken når man kommer hjemmefra i den alder
jan 2007
Der skal være klare aftaler og du skal være helt sikker på hvad jobbet indeholder.
Personligt gad jeg ikke et rent hestepasserjob (altså uden andet end lejlighedsvis ridning). Blandt meget andet, tog jeg jo afsted for at blive en bedre rytter.
Men er man indforstået med at det er det jobbet indeholder, så er det self ok -men det er altså noget du skal have spurgt om INDEN du siger ja til noget
dec 2009
dec 2009
Hvad ville i vælge? (heste-relateret)