{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

Hvorfor skal ALLE dyr reddes? {{forumTopicSubject}}

En hest i USA (selvfølgelig) er blevet fundet viklet ind i pigtråd, fået øre og noget af kæben bidt af, af hunde. Men trods hestens voldsomme skader, så vælger de at redde den? For hvis skyld gør man det? smiley

Altså en hest uden øre, og totalt ødelagt/mishandlet krop.

Billederne er måske ikke for de sarte, men man ser ikke blod osv. Den er bare ikke for køn efter dens behandling.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/skambidt-og-efterladt-for-at-doe/5385158

Men seriøst, hvorfor er der den mentalitet, og for hvis skyld gør man det? Menneskets eller dyrets? Tænker at i dette tilfælde havde en aflivning været på sin plads, også selvom hesten er nok så sød og rar.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor skal ALLE dyr reddes?
  • #2   6. jan 2015 Det er så hamrende synd for hesten - og alle de øvrige dyr - der bliver reddet selvom en aflivning ville have været bedre smiley

• #3   6. jan 2015 Det er også den eneste grund, jeg kan komme i tanke om Isabelle smiley Bare synd at man gør det på bekostning af dyrene. Som om at de ikke allerede har lidt nok!

• #5   6. jan 2015 Ja, synes godt nok også det er utrolig synd for den, at man ikke har gjort en ende på dens lidelser. Hvordan skal den kunne leve med ødelagt kæbe, og uden øre og øjenlåg? smiley Jeg har virkelig svært ved at se det for mig, at den på nogen måde skal kunne få et værdigt liv med de skader.

• MM
    MM Tilmeldt:
    sep 2009

Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
    #6   6. jan 2015 Det har nok noget at gøre med man har personificeret dyrene, og får ligestillet dem med mennesker. Når folk kommer slemt til skade, giver man dem typisk også alt den behandling de kræver selv om det betyder et liv som grønsag, frem for aktiv dødshjælp.

• #7   6. jan 2015 Det havde da været mere humant at aflive den stakkels hest. ._.
    Nu skal den gennemgå operationer, behandlinger, trænings forløb og sikkert have en masse adfærds terapeuter, og i sidste ende, bliver det alligevel en hest der har sær behov, og ikke kan leve som en alm. hest.. ._.

Så havde det da været langt bedre, at lade den sove... En død hest har ikke ondt.

• #9   6. jan 2015 Jeg forstår det heller ikke. Jeg er da absolut for at man hjælper dyr der kan hjælpes, men den bedste hjælp kan altså osse være en aflivning.
    Efter min mening bør man overveje behandlingsforløbet og chancen for succes.

Jeg havde for lidt over 10 år siden en hest der røg i hegnet og skar senerne over i det ene bagben. hesten var forsikret og den var ganske enkelt for dyr til at man bare kunne sige aflivning når forsikringen insisterede på behandling, så behandlet blev den.
    Uden sener, kan hesten ikke selv styre at bøje/strække benet, så den kunne ikke selv komme op at stå når den havde lagt sig. det fandt den dog forholdsvist hurtigt ud af, så efter små 14 dage, lagde den sig ganske enkelt ikke ned længere.
    Den blve udstyret med en skinne, placeret i en boks, og der stod den så knapt et halvt år, uden fysisk kontakt til andre heste, udover hvad den kunne få henover skillevæggen til nabohesten, uden sollys, uden bevægelse af nogen art, og uden mulighed for at få smed (og hove med sko der ikke kan ordnes knapt 10 mdr, er ikke kønne kan jeg afsløre).

Hesten blev hel igen og jeg har ham stadig, og jo jeg er da super glad for at han lever nu.... men skulle den slags ske igen, så bliver hesten aflivet. Den var tydeligt mærket af behandlingsforløbet i meget lang tid efter, både fysisk og mentalt, og selve behandlingsforløbet var simpelthen ikke rimeligt overfor hesten.

Jeg mener absolut man skal se på andet end bare det mulige slutresultat (hesten overlever) -hvad den skal igennem for at nå dertil er mindst lige så vigtigt

• #10   6. jan 2015 Åh hvor er det trist smiley må erklærer mig enig i, at den bedste løsning nok havde været en aflivning... Men puha, ingen dyr fortjener at blive behandlet sådan smiley håber der bliver taget godt hånd om den, og at den får et godt hjem nu hvor de har valgt at holde den i live smiley

• #11   6. jan 2015 Ja, det fatter jeg heller ikke. Tænker også at den får svært ved at klare sig uden sine øre. Grotesk at man går i gang med operation osv. på SÅ skadet en hest.

• #12   6. jan 2015 Det jeg syntes her er forfærdelig ,er at ejer ikke engang gider gå ud og se til sin hest og bare meddeler dem om, at hente den ,hvor den så kan ligge og lide og hunde kan komme til den og skambide Føj for en ejer
    Jeg ved ikke om jeg syntes den skulle aflives Hvis man kan redde hesten ,hvor den ingen smerter har, syntes jeg det er ok at man ikke afliver Men jeg håber ikke, at ejer får lov til at beholde den smiley

• #13   6. jan 2015 jeg mener at det er vigtigt at man som menneske er det ansvar værdig som man får vedrørende dyr..!

uanset om det er de hårde eller lette valg... nogen gange er det at lukke øjnene på dyret helt klart det bedste for man kan ikke se hvilke psykiske konsekvenser det har for det enkelte dyr.

• #14   6. jan 2015 TjæZ: den har ikke mistet begge øre, kun det ene, så håber på det ene øre fungere smiley så har den jo stadig mulighed for at lytte osv smiley

• #15   6. jan 2015 Jeg tror såmænd manglende ører er den hests mindste problem. Jeg har redet en hest engang der manglede 2/3 af det ene ører, det gav ingen problemer, udover at den gik med hut, fordi der ikke var noget til at skærme mod diverse partilkler der kan ryge ned i øregangen og give problemer.

Jeg tænker egentligt at øjenlåg og kæbe er et noget større problem, men osse dette finder man jo nok på løsninger til, så det ikke bliver til varig gene for hesten...
    Men at smide den igennem et langvarigt behandlingsforløb med operationer, isolation osv. blot fordi man kan, det er sgutte rimeligt

• #16   6. jan 2015 "Begge ører og øjenlåg, samt dele af kæben var bidt af. Hesten havde desuden massive skader på alle fire ben."

• #17   6. jan 2015 og så bliver den jo ikke døv af at miste ørerne -det indre øre går jeg udfra stadig virker smiley

For mig at se er problemet mere at der jo er direkte adgang til øregangen -dvs alt fra regn til frø fra et høstrå har direkte adgang

• #18   6. jan 2015 Men på billederne har den jo et øre, så hvordan kan begge være bidt af? smiley

• #19   6. jan 2015 Lidt kynisk set på det, kunne der nok reddes rigtig mange andre dyr, for de penge man har brugt på at redde denne hest.

• #20   6. jan 2015 Line -det kan jo være så skadet at det ikke står til at redde

• #21   6. jan 2015 Michelle - du har ret, døv er den nok ikke, men tænker mere på at de jo lytter og kan dreje de der øre, jeg ved ikke hvor mange grader i div. retninger. Så hvor godt mon den kan høre uden? Og en hut bliver nok lidt problematisk at give den på, der er jo ikke noget tilbage det kan sidde fast på smiley

• #22   6. jan 2015 Michelle: Gud ja, det havde jeg ikke lige tænkt på smiley tænkt engang, er selv hestemenneske og har altid bare forstillet mig, at en hest ville være døv hvis den mistede øret smiley havde ikke lige tænkt mig om.. smiley men det må da være besværligt så, hvis den skal gå med noget på hovedet 24/7, for at forhindre de dårlige ting smiley medmindre de opfinder et kunstigt øre smiley

• #23   6. jan 2015 Ja, det kan da selvfølgelig også godt ske at de kan det smiley Og jeg havde altså og tænkt at den måtte da være døv - men selvfølgelig er den ikke det smiley

• #24   6. jan 2015 Michelle: til øret, som du svarede på til mit spørgsmål, tror du så de lader det være? smiley eller sørger de for at fjerne det? ... Måske de har syet det fast, hvis det ikke er blevet revet helt af.. Ej pas, men den har da et øre siddende på hovedet.. smiley måske det også bare blev værre

• #25   6. jan 2015 Jeg tænker bare, at det er en hest der for altid må gå alene..
    Hvordan skal den kommunikere med andre heste når den ingen øre har?
    Den bliver aldrig en normal hest igen, og selv hvis den fysisk bliver okay, så tænk på skader den har fået psykisk..

Det er sgu synd at lade den gennemgå så omfattende et behandlings forløb, efter den oplevelse.... ._. Det er virkelig ikke for hestens bedste..

Hvor meget værdi kan der være i dens liv, når den skal have sær behandling hele tiden? Være alene, og aldrig kunne blive ordenligt del af en flok igen?
    Den har desuden også taget skade i benene, hvem ved hvor voldsomt det er gået udover dem? Tænk hvis den skal gennemgå alt det her, for måske at blive aflivet om et par år, fordi skaderne bare er for voldsomme.. ?

• #26   6. jan 2015 Det er jo ikke et hesteliv den går i møde.. ._.

• #27   6. jan 2015 TjæZ -en hut behøver jo ikke have ører. Den kan sættes til grimen, det blev den på den hest jeg nævnte der manglede 2/3 af et øre smiley

Jo, det går da ganske sikkert ud over effektiviteten af hørelsen, min pointe er blot at døv er den næppe smiley

Nu kan det hele jo kun blive gætværk, når man ikke kender skadernes omfang præcist, men jeg tænker at den nok kan få et tåleligt liv. Jeg går ud fra at man kan beskytte ørerne, operere e.l. på kæben så hesten kan tygge ubesværet og uden gener, dryppe øjne eller hvad man nu gør når de mangler øjenlåg. Evt udstyre den med blinkers e.l. for at beskytte øjnene.
    -optimalt er det sikkert ikke, men jeg tror da at den kan få et rimeligt liv.

MEN jeg synes stadig det er hjernedødt at slæbe den igennem sådan et forløb, som med garanti ikke er smertefrit, blot for i sidste ende af at have en hest der måske kan tilbringe resten af sine dage på en fold og selv som foldbums vil kræve en masse særlige hensyn for at fungere på rimeligt niveau

• #28   6. jan 2015 Line -jeg kan ikke se den har noget øre tilbage. På de billeder jeg kan se i artiklen, mangler den begge ører.

Signe -helt skidt kan det vel ikke stå til med benene, når man kan se video af at den skridter rundt mere eller mindre haltfri (så meget som man nu kan vurdere det på en hest der bevæger sig langsomt og med trækker på).

• #29   6. jan 2015 Det var det her billede jeg havde kigget på, men kan godt se nu hvor i nævner det, at den ingen øre har smiley synes bare det lignede et øre.. Beklager meget smiley

profilbillede
  • #33   6. jan 2015 Har ikke læst ovenstående, men vi skal ikke længere væk end til Danmark hvor der fornyelig blev fundet to GD hvalpe. De var voldsom under og fejl ernæret og havde slemme deforme ben og poter, som vil påvirke dem resten af livet trods behandling. Men straks startes der en indsamling for at "rede" de små puds.

• #35   6. jan 2015 Jeg kan bare ikke forstå at "rede" dyr, som allerede fra start ikke kan loves en ordenlig fremtid.. Så lade dem gennemgå en hel masse, og smide en hel masse penge efter dem, for at indse i sidste ende, at dyret stadig er meget begrænset...
    Når i sidste ende, selvom man føler alle dyr fortjener en chance, man måske bare skulle lade dem sove.. ._.
    Så undgår de flere smerter, og en besværlig fremtid..

• #36   6. jan 2015 Præcis som Michelle siger - vi glemmer at en aflivning også er en hjælp, hvis det er det bedste for hunden smiley Mange sidesætter aflivning med mord... det mener jeg er forkert!

• #38   6. jan 2015 AT: Jeg synes du fx skal læse Varks tråd om Nikki, som han oprettede (mener det var) i går. Der gav de fleste faktisk sit besyv til, at hvis ikke hunden havde det godt, skulle den aflives - det tegner sig et noget andet billede, end det du forestiller dig.

Ingen af os kan med 100% sikkerhed sige hvordan reaktionen havde været, hvis hesten her bare havde fået sprøjten, men jeg er meget uenig med dig i, at det altid ender med "at beslutningen er den forkerte og den "nemme løsning" hvis aflivning bliver valgt" smiley

• #39   6. jan 2015 AT -self havde nogen brokket sig. Men det generelle billede herinde, mener jeg nu ikke er at folk bliver hysteriske når så syge dyr aflives fremfor at blive "reddet"

men jo da, der sidder da nogen (er dog ikke stødt på ret mange) herinde, som mener at det at dyret KAN overleve er det samme som at den SKAL... uanset omstændighederne

• #41   6. jan 2015 Jeg tror nu ikke opmærksomhed er primær drivkraft på de der ekstreme redningsforsøg.

Jeg er i en gruppe for koldblodsheste på facebook. Det er vel godt og vel 90% amerikanere, og noget af det der postes oftest i gruppen, er "redningsaktioner". I USA bruges hopper til fremstilling af forskellige produkter lavet af råmælk. Disse hopper (og deres afkom) behandles ringere end produktionsgrise herhjemme, hvorefter de sendes til opsamlingssteder for slagteheste der skal transporteres udenlands til slagt (pga nogen sære regler omkring slagt af hest i USA) -her behandles de oftest som om de allerede var døde.

Så en god del af disse heste er altså i en mere end sørgelig forfatning. Og der sidder åbenbart et hav af mennesker der køber disse heste fri.. både foreninger og private.

En stor del af dem mener jeg burde aflives på human vis, men holdningen ER bare en anden -det er kæledyr/familiemedlemmer, og de SKAL reddes, koste hvad det vil.

Gamle, udslidte heste med "rådne" ben, skal så igennem diverse behandlinger før der findes noget der MÅSKE hjælper... og vi taler heste i 1000kg's klassen, så de har jo meget vægt at slæbe rundt på.
    Samtidig accepterer mange at de går og småhalter lidt -det er åbenbart ok, for i hvert fald er den jo ikke død, så lidt smerter går jo nok an...

Den tilgang til dyr oplever jeg trods alt ret sjældent herhjemme, selvom den da findes hos nogen

• #43   6. jan 2015 #33
    Der er lige i dag kommet en melding om de 2 GD At røngent billederne viste, at de kunne rede deres deforme ben ,ved særlig god ernæring og plege De havde fået de deforme ben af underernæring

• #44   6. jan 2015 Inger -JEG skulle dælme ikke nyde noget af at købe en af dem. Der er jo en ikke uvæsentlig risiko for at den dårlige vækst, kommer til at betyde problemer senere.

Det er en gigantrace, den skal vokse meget i sine første år, og man ved jo hvor vigtigt det er at de vokser korrekt... så nox, jeg turde ikke...

• #45   6. jan 2015 Michelle Jeg har så selv haft en GD som beg at få deform ben Det var kalk mangel Så den fik enorm kalk tilskud og det rettede sig Men vil sige, ikke så meget som de 2 hvalpe ,men jeg tror på, at det kan rettes ,Men med så dårligt en start på livet, var det heller ikke hunde jeg ville ha Men jeg håber da de får et kærligt hjem smiley

• #46   6. jan 2015 Jamen det håber jeg da osse de gør. Når nu de skal reddes uanset, så er det da kun at håbe at de så trods alt kommer ud til et godt sted hvor de kan få de bedst mulige forudsætninger fremover.

Men det er stadig ikke en risiko jeg ville tage på mig, og undrer mig over at man ikke vælger at bruger ressourcerne de steder hvor man får mest ud af dem

Kommentér på:
Hvorfor skal ALLE dyr reddes?

Annonce