20. jan 2007 Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 1.969
Hvorfor skal ALLE dyr reddes? {{forumTopicSubject}}
En hest i USA (selvfølgelig) er blevet fundet viklet ind i pigtråd, fået øre og noget af kæben bidt af, af hunde. Men trods hestens voldsomme skader, så vælger de at redde den? For hvis skyld gør man det?
Altså en hest uden øre, og totalt ødelagt/mishandlet krop.
Billederne er måske ikke for de sarte, men man ser ikke blod osv. Den er bare ikke for køn efter dens behandling.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/skambidt-og-efterladt-for-at-doe/5385158
Men seriøst, hvorfor er der den mentalitet, og for hvis skyld gør man det? Menneskets eller dyrets? Tænker at i dette tilfælde havde en aflivning været på sin plads, også selvom hesten er nok så sød og rar.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 1.969
jan 2007
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
feb 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 21 Svar: 212
Nu skal den gennemgå operationer, behandlinger, trænings forløb og sikkert have en masse adfærds terapeuter, og i sidste ende, bliver det alligevel en hest der har sær behov, og ikke kan leve som en alm. hest.. ._.
Så havde det da været langt bedre, at lade den sove... En død hest har ikke ondt.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
Efter min mening bør man overveje behandlingsforløbet og chancen for succes.
Jeg havde for lidt over 10 år siden en hest der røg i hegnet og skar senerne over i det ene bagben. hesten var forsikret og den var ganske enkelt for dyr til at man bare kunne sige aflivning når forsikringen insisterede på behandling, så behandlet blev den.
Uden sener, kan hesten ikke selv styre at bøje/strække benet, så den kunne ikke selv komme op at stå når den havde lagt sig. det fandt den dog forholdsvist hurtigt ud af, så efter små 14 dage, lagde den sig ganske enkelt ikke ned længere.
Den blve udstyret med en skinne, placeret i en boks, og der stod den så knapt et halvt år, uden fysisk kontakt til andre heste, udover hvad den kunne få henover skillevæggen til nabohesten, uden sollys, uden bevægelse af nogen art, og uden mulighed for at få smed (og hove med sko der ikke kan ordnes knapt 10 mdr, er ikke kønne kan jeg afsløre).
Hesten blev hel igen og jeg har ham stadig, og jo jeg er da super glad for at han lever nu.... men skulle den slags ske igen, så bliver hesten aflivet. Den var tydeligt mærket af behandlingsforløbet i meget lang tid efter, både fysisk og mentalt, og selve behandlingsforløbet var simpelthen ikke rimeligt overfor hesten.
Jeg mener absolut man skal se på andet end bare det mulige slutresultat (hesten overlever) -hvad den skal igennem for at nå dertil er mindst lige så vigtigt
dec 2009
Følger: 14 Følgere: 21 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 260
jan 2007
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
Jeg ved ikke om jeg syntes den skulle aflives Hvis man kan redde hesten ,hvor den ingen smerter har, syntes jeg det er ok at man ikke afliver Men jeg håber ikke, at ejer får lov til at beholde den
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 155 Svar: 1.047
uanset om det er de hårde eller lette valg... nogen gange er det at lukke øjnene på dyret helt klart det bedste for man kan ikke se hvilke psykiske konsekvenser det har for det enkelte dyr.
dec 2009
jan 2007
Jeg tænker egentligt at øjenlåg og kæbe er et noget større problem, men osse dette finder man jo nok på løsninger til, så det ikke bliver til varig gene for hesten...
Men at smide den igennem et langvarigt behandlingsforløb med operationer, isolation osv. blot fordi man kan, det er sgutte rimeligt
jan 2007
jan 2007
For mig at se er problemet mere at der jo er direkte adgang til øregangen -dvs alt fra regn til frø fra et høstrå har direkte adgang
dec 2009
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
jan 2007
jan 2007
dec 2009
jan 2007
dec 2009
feb 2014
Hvordan skal den kommunikere med andre heste når den ingen øre har?
Den bliver aldrig en normal hest igen, og selv hvis den fysisk bliver okay, så tænk på skader den har fået psykisk..
Det er sgu synd at lade den gennemgå så omfattende et behandlings forløb, efter den oplevelse.... ._. Det er virkelig ikke for hestens bedste..
Hvor meget værdi kan der være i dens liv, når den skal have sær behandling hele tiden? Være alene, og aldrig kunne blive ordenligt del af en flok igen?
Den har desuden også taget skade i benene, hvem ved hvor voldsomt det er gået udover dem? Tænk hvis den skal gennemgå alt det her, for måske at blive aflivet om et par år, fordi skaderne bare er for voldsomme.. ?
feb 2014
jan 2007
Jo, det går da ganske sikkert ud over effektiviteten af hørelsen, min pointe er blot at døv er den næppe
Nu kan det hele jo kun blive gætværk, når man ikke kender skadernes omfang præcist, men jeg tænker at den nok kan få et tåleligt liv. Jeg går ud fra at man kan beskytte ørerne, operere e.l. på kæben så hesten kan tygge ubesværet og uden gener, dryppe øjne eller hvad man nu gør når de mangler øjenlåg. Evt udstyre den med blinkers e.l. for at beskytte øjnene.
-optimalt er det sikkert ikke, men jeg tror da at den kan få et rimeligt liv.
MEN jeg synes stadig det er hjernedødt at slæbe den igennem sådan et forløb, som med garanti ikke er smertefrit, blot for i sidste ende af at have en hest der måske kan tilbringe resten af sine dage på en fold og selv som foldbums vil kræve en masse særlige hensyn for at fungere på rimeligt niveau
jan 2007
Signe -helt skidt kan det vel ikke stå til med benene, når man kan se video af at den skridter rundt mere eller mindre haltfri (så meget som man nu kan vurdere det på en hest der bevæger sig langsomt og med trækker på).
dec 2009
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
feb 2014
Når i sidste ende, selvom man føler alle dyr fortjener en chance, man måske bare skulle lade dem sove.. ._.
Så undgår de flere smerter, og en besværlig fremtid..
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Ingen af os kan med 100% sikkerhed sige hvordan reaktionen havde været, hvis hesten her bare havde fået sprøjten, men jeg er meget uenig med dig i, at det altid ender med "at beslutningen er den forkerte og den "nemme løsning" hvis aflivning bliver valgt"
jan 2007
men jo da, der sidder da nogen (er dog ikke stødt på ret mange) herinde, som mener at det at dyret KAN overleve er det samme som at den SKAL... uanset omstændighederne
jan 2007
Jeg er i en gruppe for koldblodsheste på facebook. Det er vel godt og vel 90% amerikanere, og noget af det der postes oftest i gruppen, er "redningsaktioner". I USA bruges hopper til fremstilling af forskellige produkter lavet af råmælk. Disse hopper (og deres afkom) behandles ringere end produktionsgrise herhjemme, hvorefter de sendes til opsamlingssteder for slagteheste der skal transporteres udenlands til slagt (pga nogen sære regler omkring slagt af hest i USA) -her behandles de oftest som om de allerede var døde.
Så en god del af disse heste er altså i en mere end sørgelig forfatning. Og der sidder åbenbart et hav af mennesker der køber disse heste fri.. både foreninger og private.
En stor del af dem mener jeg burde aflives på human vis, men holdningen ER bare en anden -det er kæledyr/familiemedlemmer, og de SKAL reddes, koste hvad det vil.
Gamle, udslidte heste med "rådne" ben, skal så igennem diverse behandlinger før der findes noget der MÅSKE hjælper... og vi taler heste i 1000kg's klassen, så de har jo meget vægt at slæbe rundt på.
Samtidig accepterer mange at de går og småhalter lidt -det er åbenbart ok, for i hvert fald er den jo ikke død, så lidt smerter går jo nok an...
Den tilgang til dyr oplever jeg trods alt ret sjældent herhjemme, selvom den da findes hos nogen
dec 2013
Der er lige i dag kommet en melding om de 2 GD At røngent billederne viste, at de kunne rede deres deforme ben ,ved særlig god ernæring og plege De havde fået de deforme ben af underernæring
jan 2007
Det er en gigantrace, den skal vokse meget i sine første år, og man ved jo hvor vigtigt det er at de vokser korrekt... så nox, jeg turde ikke...
dec 2013
jan 2007
Men det er stadig ikke en risiko jeg ville tage på mig, og undrer mig over at man ikke vælger at bruger ressourcerne de steder hvor man får mest ud af dem
Hvorfor skal ALLE dyr reddes?