{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.555 visninger | Oprettet:

Hvorfor alle de blandings hunde? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Er det bare mig, men er det ikke blevet endnu mere moderne at blande alverdens racer sammen? Ved godt man engang havde "rundkørsler", som man fik kastet i nakken, men i dag opfinder "Hr. og Fru Jensen" selv nye racer hjemme over kaffen ved køkkenbordet, og i min verden er det stadig en blanding og den skal ikke koste det samme som en racehund!

Hvordan man kan forlange 7000 - 9000 kr for et kryds, fatter jeg ikke og endnu mindre at der en nogen der vil betale det...

Jeg kan bare ikke forstå at man bare parre i et væk, fordi man feks synes det er synd for ens tæve at den ikke får lov at have hvalpe, når der nu i forvejen er SÅ mange hvalpe, så selv seriøse opdrættere ikke kan komme af med dem...

Jeg synes ikke at en hund nødvendigvis skal have en stamtavle, for en hund uden kan være lige så god en hund som en med, men jeg går personligt ind for seriøst opdræt og opdrættere der bruger sunde og raske dyr i deres opdræt, for at forbedre racen.

Har har selv haft hund uden stamtavle, dog ægte (og det kan man så ikke fastslå 100% uden en stamtavle) og jeg kan ikke afvise at jeg ikke kunne købe en hund uden igen, men som min. vil jeg kunne se en stamtavle på forældrene (og have en kopi), for det er min garanti - feks i forbindelse med hundeloven og så kan man jo også tjekke op på forældrenes sundhed...

Hvad mener I om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor alle de blandings hunde?
  • #2   7. nov 2013 så længe der er tjekket op på sundhed, gerne længere ud end forældrene ser jeg ingen problematik,

  • #3   7. nov 2013 Så længe der er købere til blandingshunde, og til de høje priser er der jo et marked smiley

  • #4   7. nov 2013 Hvem vil jo ikke gerne have en hund med et smart "race navn" smiley

    Det er desværre ikke en selvfølge for alle at tænke sig lidt om..


  • #5   7. nov 2013 Tjae, alle hunde er jo blandet på et tidspunkt, for at danne racer... Dont see the big deal, så længe dyrene er sunde og raske og man gør det af en årsag..

    Hader faktisk sådan nogle typer der kun mener at en hund med stamtavle duer..


  • #7   7. nov 2013 Hvis du spørger ind til en hvalp, hos flere af dem, er de ofte helt blanke og aner ikke en dyt om feks HD, AD og andre race sygdomme og det er lidt skræmmende efter min mening...

    Og jeg bryder mig ikke om at man bare gør det for at tjene nogle penge, hjertet skal være med i det, nok også derfor jeg har så svært ved at finde min næste hund.
    Nu skal den så være DKK hund og opfylde de andre krav jeg har smiley
    - Men selv blandt de opdrættere er der stor forskel på hvor seriøs man er og hvor meget viden om racen de har, sørgelig men sandt smiley


  • #9   7. nov 2013 Ved godt at alt er blandet i tidernes morgen, men er der ikke hunde racer nok? smiley

    Og som sagt kan en hund uden stamtavle, være lige så god som en med, bare den er sund og rask, men problemet er bare at det er de ikke alle sammen og når nu de folk der laver disse hvalpe intet ved om hunden de har eller racen, så har vi et problem i mine øjne...

    Kender desværre flere der har købt hund steder, hvor jeg aldrig ville ha købt en (vi er alle forskellige), men de står så også med en masse problemer efterfølgende. Mega sød lille blandings hvalp, som så vokser op med alverdens skavanker og hvor man så kan sige det det også er deres eget problem, for de skulle ikke have købt hvalpen der, men det er jo bare rigtig ment at være bagklog og de kloge narre jo de mindre kloge smiley


  • #10   7. nov 2013 Jeg har som sådan intet imod blandingshunde og er selv ejer af en 9 årig pige, som var resultatet af en ups-parring. Men betalte heller ikke engang kostprisen for hende (1000 kr. tror jeg det var)
    Idag har flere forhåbentligt kendskab til, at der findes abortsprøjter til hunde, men det er jo trods alt kun en brøkdel af DKs hundeejere, der er på HG og lignende fora.

    Det jeg ikke forstår er, at det åbenbart er smart bevidst at lave gadekryds og sælge dem med påtegnelsen, at de er meget sjældne, ekstra små, anderledes farve, allergivenlige (dog uden garantier) og hvad ved jeg, og så til en horribel pris, som en renracet med flot tavle og sunde gode aner ikke engang koster.
    Køberne er sgu for dumme og for lette at narre - for avlerne/sælgerne har da bare fundet en fed fidus....
    SUK! *træt smiley*


  • #11   7. nov 2013 Så længe der er nogen der vil betale XXXX for en hund med et smart navn, så vil der være folk der avler det.

  • #12   7. nov 2013 Og hvad med alle dem som tilbyder deres han hund ud til avl, men er ligeglad med hvad den skal parre? Her er det igen et spørgsmål om at tjene nogle penge...


  • #13   7. nov 2013 .....og den med at alle er blandet af noget, hvad er de så fra starten blandet af?

  • #14   7. nov 2013 Jeg har for resten en frisk historie fra min nabo:
    De købte for ca 3-4 år siden en lille sort blandingshvalp, indenfor de første par måneder måtte den til dyrlæge mange gange, bl.a. for at få skinne på det ene forben, fordi det voksede ukontrollabelt og skævt., senere har de haft problemer med, at den nærmest ikke kunne tåle noget foder, og for nylig så jeg så damen med en lille ny hvalp. Den anden var blevet aflivet p.g.a. alvorlige mave/tarm-sygdomme.
    Den lille ny er en King Charles Spaniel, sagde hun.
    Jeg spurgte: Er den ægte
    Hun: Ja
    Jeg: Har den så stamtavle (jeg tænkte jo på deres lille skravl, som de lige havde mistet)
    Hun: Ja det har den, men vi fik den ikke med, for så slap vi med 6000 kr..........

    Jeg havde travlt og damen stod og smågræd efter tabet af den anden hund, så jeg måtte hellere lade være med at sige mere smiley


  • #16   7. nov 2013 Bjergged - ja sørgeligt men sandt...

    Nu har jeg talt med flere seriøse opdrættere og flere af dem, holder lidt igen med at skulle lægge kuld til, netop fordi der er SÅ mange hvalpe til salg i øjeblikket.
    Flere af de seriøse opdrættere har også været nød til at dumpe deres priser helt vildt, fordi markedet er så fyldt op.

    Og jeg blev den anden dag, spurgt hvorfor jeg ikke ville have en tæve så jeg kunne lave hvalpe? Hvorfor alverden skulle jeg dog ønske det, er der ikke nok der laver hvalpe? *ryster på hoved*


  • #17   7. nov 2013 Ja dem der smider den med at "Alle racer er jo blandinger" har simpelthen bare ikke fattet, hvad begreberne "selektiv, kritisk og målrettet avlsarbejde" betyder. Man laver for ind i H*****e ikke en ny race ved bare at blande 2 eller 3 eksisterende. OMG!

  • #20   7. nov 2013 Hvis man læser forhistorien på flere racer kan man læse hvad de er fremavlet af smiley

  • #21   7. nov 2013 Det er som om at man ikke kan sætte sig ordenligt ind i de forskellige sygdomme og avle for andet en penge, fordi man har blandingshund?
    Du synes ikke opdrættere avler hunde for at tjene penge eller hvad?


  • #22   7. nov 2013 Altså selvom man køber en hund med stamtavle kan den også få eller have problemer, det stykke papir er jo (desværre) ikke en garanti, for alle hunde kan blive syge. Dog kan den jo afhjælpe nogle problemer, da du forhåbenligt ikke får en hund med HD efter to frie forældre...

    Ja, jeg får så desværre ikke ret meget hund for de 7-9000, med det jeg vil have, men det er også de krav jeg stiller og det gør så bare at jeg skal vente det længere, men det giver mig tiden til at forsøge at spare sammen til ham og så får jeg forhåbenligt også noget rigtig godt smiley


  • #23   7. nov 2013 Agerbo, det er ikke det jeg mener smiley Man hører altid "alle hunde er blandinger" men jeg mangler nogen der kan forklare hvordan ALLE hunde kan være blandinger, for hvad er det blandinger er lavet af?

  • #24   7. nov 2013 Der er RIGTIG mange udgifter ved at opdrætte og de seriøse opdrættere laver som regel heller ikke bare kuld for at lave kuld, de sætter hunde sammen efter at opdrætte racetypiske hunde og for selv at kunne beholde noget til det videre opdræt...

  • #25   7. nov 2013 Nogle blandinger er i min verden mere fornuftige end andre, men for mig handler det om at er sundheden i orden hos forældrene, hermed ment at de er tjekkede for alle racerelaterede sygdomme. Og har kuldet et formål, jamen så har jeg intet problem med blandingsavl.

    Men vi ved jo alle at det er et fåtal af blandings opdrættere der er så seriøse. Og nogle af de blandinger er jo fuldstændig hul i hovedet. f.eks. mange af de små selskabsracer som er så syge i forvejen bliver blandet på kryds og tværs for at lave små sjove familiehunde, som man kan kalde et eller andet fancy designernavn. Og hr. og fru Danmark elsker det, for så kan de få den lille smarte hund som der ikke findes så mange andre af. Jamen den lille smarte hund er jo også super smart når den sender store dyrlæge regninger hjem til familien fordi den fejler alt mellem himmel og jord.
    En anden type blandingshvalpe der virkelig kan få mit pis i kog er alle de blandinger som ender med at ligne listehunde, jeg er imod hundeloven og synes den er så forkert...men den er her og indtil den forhåbentlig er væk er det jo fuldstændig skudt i hovedet at lave et kuld hvalpe som der er stor chance for skal aflives alt for tidligt fordi en eller anden ser sig sur på ejeren. Det er jo ikke fair for de stakkels dyr.
    Må indrømme jeg nogen gange skal sidde på mine hænder over blandingsannoncer for ikke at skrive et eller andet dumt. For på den ene side er det jo folks eget problem men på den anden side så er det levende væsener vi har med at gøre, det kan vel ikke være så svært at få hovedet ud af bagdelen og tænke lidt fornuft smiley


  • #26   7. nov 2013 Bjergged - nu har jeg ikke studeret det, men ja man høre det ofte og rigtig mange racer er lavet ved kryds, men hvilke?
    Flere kan man Google sig frem til, men det er ikke alt man kan finde på nettet og så bliver det vel bare til gætteri tilsidst. Jeg har læst om flere racer og hvad de er lavet af, men må indrømme det er ikke noget jeg går rundt og husker på og specielt ikke nu hvor vi har Google smiley


  • #27   7. nov 2013 Nicole - lige præcis, hvorfor netop de hunde der ligner listehunde? Ved godt nogle ønsker disse, men man må da ha drukket af natpotten, for at købe en hund hvor chancerne for at den ender med en aflivning er så stor...
    Synes også flere af de racer er smukke og skønne hunde, men ville simpelthen ikke turde have sådan en hund, tænk hvis ens højt elskede kæledyr skulle lade livet på bekostning af en hundelov? *gys*

    Jeg er meget skræmt over den lov, for hvad ender det ikke med og bla derfor jeg nok aldrig køber en hund uden stamtavle igen - aldrig sig aldrig meeeen tør man snart tage chancen? Man ved jo ikke hvad den hundelov ender med...

    Nu kan man så sige, at så længe jeg nok holder mig til mops, så sker der nok ikke så meget, selvom nogle også ønsker den forbudt - det er så fordi der er så mange dårlige mops rundt omkring netop med alle de race sygdomme der findes hos dem og de kommer fra uansvarlige opdrættere som ikke sætter sig ind i racen og er i 9 ud af 10 tilfælde også uden stamtavle...


  • #29   8. nov 2013 Jeg har intet imod blandinger, men det er altså de færreste, der har tjekket for racerelaterede sygdomme i anerne og i hundene selv. Dét er uansvarligt og slet ikke gennemtænkt.
    Der er enkelte, men det er sq de færreste.
    Mange kigger bare på deres hund og siger "Min hund ser sød ud, skal vi ikke finde en sød hanhund :)", og tager den første og en bedste uden at sætte sig ind i hverken avl, sygdomme eller racerne, de blander. Det kan give nye ejere mange problemer både på den ene eller den anden måde.

    Man kan godt gøre sit arbejde ordentligt, men faktum er bare, at de færreste gør det, når de laver blandingshvalpe.


  • #30   8. nov 2013 Min ene hund er en blanding af pomeranian og papillon, efter to hunde, som er tjekket for sygdomme, da det er udstillings/avlshunde, men dette kuld var et ups-kuld. Jeg ville aldrig købe en hvalp med mere en to racer i, da der så er en større "chance" for at ende med nogle problemer, man ikke er forberedt på. Dog kender jeg flere hunde med 3/flere racer i, som er utrolig dejlige, så det er ikke helt generelt ment, bare mit synspunkt smiley

    I øvrigt købte jeg for mange år siden en newfoundlænderhvalp på en DKK-kennel, med en utrolig fin stambog, men da han var ca. 3 år, valgte vi at aflive ham, da han havde HD i meget svær grad, samt hans albuer var meget dårlige. Han kunne til sidst dårlig rejse sig, og oven i det var hans hjerte for stort. Og det viser jo, at man kan være heldig/uheldig til "begge sider".


  • #33   8. nov 2013 Jeg syndes, sådan set ikke jeg ser flere blandinger i forhold til ægte på vejene, end jeg gjorde som barn.
    Men jo der er nok en tendens til det kun er få racer som er blandet i dem man ser, og at man ved hvilke racer / giver dem "sjove" navne end før. Hvorimod i gamle dage var der nok flere rundkørsler forholdsmæssigt end i dag.


  • #34   8. nov 2013 Jeg vil give dig ret i at en forudsætning for at jeg kan stå inde for at opdræt er at der er tale om et etisk i orden opdræt. Hermed mener jeg at opdrætter har gjort sig umage for at de hvalpe som kommer ud af det sunde dyr. Dette hænger ofte sammen med at tjekke forældredyrene for diverse arvelige lidelser og matche deres temperament også med hensyn til hvad kommende hvalpekøbere senere skal bruge dem til. Helt ærligt så er der hunde nok i verden i dag - der er faktisk så mange af vi afliver flere tusind hvert år fordi ingen gider have dem. Med det i baghovedet synes jeg opdrættere har et kæmpe ansvar for at gør sig den største umage for at lave gode sunde hunde hvis de vil sætte endnu flere hunde i verden!. Dette gælder naturligvis både opdrættere af racehunde eller blandinger.

    For mig at se hænger en hunds sundhed ikke nødvendigvis sammen med om den er renracet eller har stambog. Det er ikke en stambog som gør en hund sund det er det arbejde som ligger bag det!.

    Det er også rigtigt at et flertal af fx DKK opdrættere er meget opmærksomme op hundenes sundhed og får tjekket det der skal til. Men der er også dem som er bedøvende ligeglade og avler efter minimumskrav (og i visse racer er der og har der ikke været nogle sundhedskrav som sådan).
    Der er også rigtigt at man folk som opdrætter et kuld blandingshvalpe eller et kuld stambogsløse hvalpe gør det uden at gøre sig nogle tanke om sundhed osv. Og ja det er dybt problematisk at avle på denne måde - præcist som det også er det når det er hunde med stambog man laver.
    Men der er altså også seriøse opdrættere af bladningshunde som gør et stort stykke arbejde også i forhold til dyrenes sundhed osv. Det er dette seriøse arbejde som jeg mener er altafgørende - uanset om det er en blanding eller ej.

    Min egne hund Cleo er med DKK tavle men forældredyrene var ikke tjekket for noget som helst. Desuden har der været flere racer i DKK som ikke blev testet for fx HD da han "ikke ønskede at sygeliggøre en sund race". Det kan man så mene om hvad man vil.

    Min anden hund Salik er en blanding af 5 racer (hvoraf nogle af disse racer også i tidernes morgen var blandinger af andre osv.) Den opdrætter som Salik er fra er meget opmærksom både på forældredyrenes fysiske og psykiske sundhed. De er lavet til at være udprægede brugshunde og skal fungere som dette. Men ja de er blandinger.

    Jeg har givet 1000kr for Salik (dog ikke hos opdrættere) men ville med glæde have betalt meget mere for ham. For mig handler hvad men betaler for hunden ikke om hvorvidt den har tavle eller ej men om dens sundhed og om det lige er den hund jeg vil have.

    Jeg har intet imod hunde med tavler (jeg har selv 3 af slagsen) og jeg har intet imod blandinger (jeg har selv to).
    Men jeg har noget imod folk som opdrættere hunde uden omtanke. Som ikke tager hundenes sundhed (fysisk såvel som psykisk) seriøst.


  • #35   8. nov 2013 I min verden burde det være sådan at som hovedregel er det de seriøse avlere med renracede sunde hunde der avler "rene" hunde.. Men jeg kan også godt lide blandingshunde og ville til hver en tid ikke have noget i mod at vælge sådan en, jeg har selv Bertil der er labrador og basset smiley

    Men i min verden er blandingshunde ikke nogle man avler, det er når der sker et uheld fx med hul i hækken hvor 2 hunde vælger hinanden fordi de lige fik muligheden for det smiley Jeg bryder mig ikke om der er nogen der seriøst avler blandingshunde det synes jeg er skørt. Der er jo rigeligt med hvalpe fra de seriøse avlere og fra disse "hul i hækken" uheld..

    Det er bare min mening smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #36   8. nov 2013 Christine. Det må vil være en fordel,at det er en gennemtænkt parring uanset tavle eller ej. At folk ikke har styr på deres hunde burde ikke være en undskyldning for avl

  • #37   8. nov 2013 christine f: Nogle seriøse opdrættere af blandinger gør det jo netop for at videreudvikle hundene - på dette måde er en hel del af de racer vi har i dag jo skabt. Min hund Salik har en stor portion Eurohound/Scandinavian hound i sig. Det er netop et forsøg på at skabe sunde, meget udholdende og meget hurtige trækhunde som til forskel fra typiskes slædehunde ikke kun kan trække om vinteren men også om sommeren.
    Men det er selvfølgelig smag og behag om man synes vi skal blive ved at videreudvikle hunderacerne som vi egentlig har gjort op til i dag. Jeg ser intet galt i at fortsætte dette arbejde i stedet for at standse udviklingen her. Men det er en forudsætning at der sker med en stor grad af seriøsitet - da der, som tidligere skrevet, er hunde nok i verden i dag.


  • #38   8. nov 2013 Max - Nu er det jo sådan at det kan ske for selv den bedste hunde ejer at en låge eller lignende står åben.. Og bare fordi en parring med blandingshunde er gennemtænkt betyder ikke at hundende er gennemtestet i hoved og røv som de seriøse avlere af racerene hunde er. Hvis der ingen stamtavle er, er der vel heller ingen garanti for at den ikke har noget med i generne fra en af faren eller morens side og stamtavlen er jo heller ikke nogen garanti i sig selv. Jeg tænker at så er det jo også et spil i lotteriet uanset hvad..



  • #39   8. nov 2013 En stamtavle er INGEN garenti for at hunde forbliver sund og rask - den skulle dog gerne være det ved overdragelsen. En hund efter nok så sunde og raske forældre kan også blive syg.
    Men nu er der heldigvis rigtig mange seriøse opdrættere som gør alt hvad de kan for at vi kan få en ikke disponibel, race typisk hund...

    Som CMP siger, så aflives der rigtig mange hunde hvert år, både race og blandings hunde, bla fordi der ikke er nye hjem til dem og det synes jeg er frygteligt...!
    Og det stiller mig blot endnu mere undrende overfor alt den avl.
    Det gælder både alle de blandinger, men også race hunde - for hvorfor sætte flere hundehvalpe i verden når der i forvejen er SÅ mange som ikke kan få hjem...

    Og desværre har jeg så hørt om flere der hellere afliver end at bortgive. Ved godt man har haft nogle udgifter i forbindelse med den hvalp, men så skulle man måske sluge sin stolthed og tænke at hvis man nu bare kunne få dækket chip og vaccine, og så hvalpen fik et godt hjem, så var det godt...


  • #40   8. nov 2013 Men for at lave en blanding skal der jo noget til, og man kan da ikke lave en blanding uden først at have noget der ikke er blandet.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #41   8. nov 2013 Bjergged. Så hvis du får hvalpe efter 2 rene racer er det ikke en blanding?

  • #42   8. nov 2013 Max, det jeg siger er, at en blanding jo ikke opstår af sig selv, der må jo være noget at blande den af. Ligesom du ikke kan blande farverne rød, gul og blå, men af de farver kan du blande alle andre farver.

Kommentér på:
Hvorfor alle de blandings hunde?

Annonce