De unge/uddannelse {{forumTopicSubject}}
Hold da op hvor er jeg glad for at mine børn nu er så gamle at de er igennem både folkeskole og er i gang med det arbejde og de uddannelser de nu har valgt.
Det må ved gud være frustrerende for de unge i dag, kun at høre om faglighed, faglighed og karakter ...
Og at skulle kunne ligge sig fast på hvad man vil være allerede i en alder hvor man kun er barn endnu, og hvor man burde have lov at hvile i det og udvikle sig stille og roligt ...
Synes denne artikel i forhold til den reform af folkeskolen der er i gang, og den kommende om gymnasiale uddannelser er ret god, og hvor vil jeg give hende ret ....
Selvfølgelig skal de unge være målrettede på et eller andet plan og på et tidspunkt, men vi pacer dem imo helt unødvendigt i øjeblikket....
Og så synes jeg hun har så evigt ret i at vi ikke skal konkurrerer på de samme parametre, eller i hvert fald kun de der kan og ønsker det, af lyst og evner ikke af tvang....
http://jyllands-posten.dk/livsstil/familie/ECE7241837/Vi-er-p%C3%A5-vej-til-at-uddanne-den-dummeste-generation-nogensinde/
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 884
HVIS så bare de der ville, fik lov! Men her i landet kommer janteloven ofte tæt på i de tilfælde - de svage skal nurses først.
VIRKelig dårlig prioritering, synes jeg
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.584
Og så mener jeg nu ikke der skal "lig på bordet" før man sætter lidt menneskelighed tilbage på dagsordenen, frem ene og alene faglighed og karakter ræs .... det ene bør ikke udelukke det andet, det mener jeg så det gør i dag ...
Mht. hvem man nurser og hvem man ikke nurser så er det min erfaring at det er meget forskelligt fra skole til skole ... mine unger har gået i almindelig folkeskolen med meget blandende børn både af etnicitet, og sociale lag, og med forældre af meget forskellig uddannelsesmæssig baggrund ... den skole var god til at møde den enkelte elev lige på elvens niveau, og give dem de udfordringer det hver især havde behov for, for at udvikle sig ....
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 11.102
Mine 2 ældste børnebørn ... har også gode forskellige uddannelser.
Men jeg har dælme ondt af mine 6 yngste børnebørn .... de får det ikke nemt...
mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
Jeg kom ud af gymnasiet med et snit på 7 og kunne ikke komme ind på videre uddannelse med det, indenfor det jeg gerne ville. Efter 2 år er jeg nu på drømme uddannelsen.
Havde nogen presset på og krævet mere end middel og lidt over middel karakterer af mig ( ud over mig selv) havde jeg haft mange flere muligheder.
Det er svært at finde balancen mellem, hvor meget vi skal kræve og presse og at der selvfølgelig stadig skal være plads til alle og middel også KAN være fint og godt.
mar 2014
På gym og på Uni er eksaminerne dog en stor motivationskilde til, at få læst og følge undervisningen.
Folkeskolen har siden jeg gik der, kan kun tale om de skoler jeg har gået på, manglet faglighed. Der har været alt for meget klippe, klister, sid i rundkreds og fortæl hvordan i har det bras.
Selvfølgelig skal det ikke helt forsvinde, men det må være med fokus på at lære faglige ting.
Jeg forstod aldrig da jeg gik på gym hvorfor gym skal være for alle, det skal det i min verden ikke.
Jeg syntes faktisk også der er lavet nogle rigtig gode tiltag !
mar 2014
Det største problem vi i Danmark har når der kommer til uddannelse er for mig at se, at vi ikke formår at få flere til at tage erhvervsuddannelse og at teknisk skole er blevet bunden af uddannelsessystemet.
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Jeg har læst retorik og der var GODT nok mange der troede at man først var brugbar for samfundet når man kunne citere en filosof og formulere noget på skrift som kun den øverst elitære del af befolkningen kan forstå. Jeg selv, har så stor respekt for elektrikere, tømrer og andre lign. uddannelser, at jeg droppede retorik, fordi jeg simpelthen ikke kunne holde ud at høre på deres snobberi. Nu skal jeg være jordemoder og kommer ALDRIG til at kunne formulere noget som kun 5% forstår - OH NO!!! ;)
Men jeg synes faktisk også det har været et reelt problem igennem hele min skolegang, at dem der virkelig gerne ville bøgerne og den form for faglighed ikke kunne få lov. I virkeligheden taber alle: dem der ikke finder udfordringer i bøgerne bliver slæbt igennem alligevel og de børn/unge der gør, bliver sat til at bære dem...
(Hilsen en der gerne må drille akademikere, for hun har selv været en!)
mar 2014
Det er død ærgerligt, for alle er tabere i det spil. Jeg blev så skuffet da jeg startede på gym og opdagede at det var mere eller mindre 3 år mere i folkeskolen.
mar 2014
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Hvorfor vil de nu have flere timer? Det er da svært nok at passe sit liv ind i lektier og skolegang i forvejen, især hvis man også har arbejde.
Mindre læseferie? Hvorfor? Der er allerede nok at lave i læseferien...
Jeg forstår ikke, hvorfor man skal presse mere og mere hele tiden. Man får intet ud af det.
mar 2014
Jeg syntes det er en god ide. På STX var læseferien i 1. og 2.g langt længere end nødvendigt og nu er det altså en forberedelse til universitetet,
Uni er altså noget hårdere end gym og vi har ingen læseferie.
jun 2009
Første år havde jeg ikke nødvendigvis brug for den, men fik klart en bedre karakter, fordi jeg kunne forberede mig ordentligt.
Næste år skal jeg op i en del fag; og der får jeg klart brug for den.
Læseferien er vigtig for mig, fordi jeg har brug for den tid til at forberede mig til en eksamen, hvor man så kun skal tænke på eksamen og ikke alt muligt andet. Det er altså en fordel for mange.
mar 2014
mar 2014
At det er rart at have læsefrie kan vi hurtigt blive enige om. Men rart og nødvendigt er to forskellige ting, og med mere undervisning vil der være mere tid til at lære stoffet. De vil jo ikke fjerne den, blot forkorte den
jun 2009
Og hvis læseferien kan hjælpe det på vej, så kan jeg da virkelig ikke se problemet.
Hvad får man ud af at fjerne den eller forkorte den?
Mere frustration? Mere stress? Tvivler stærkt på at man har mere tid til at lære stoffet, tror det kommer til at handle om at lære mere stof og så er vi lidt samme sted som før.
mar 2014
Jeg fik selv ikke gode nok karakterer og måtte tage en omvej til drømmestudiet.
Problemet er at man på gymnasiet ikke lære nok, man er ikke godt nok forberedt til universitetet, gymnasiet er blevet en useriøs forlængelse at folkeskolen.
Det er aldrig rart t få taget noget fra sig, men det kan jo være en nødvendighed.
Jeg syntes at mere undervisning er meget fornuftigt.
jun 2009
mar 2014
Og de som virkelig havde svært ved det generelt er nok havnet det forkerte sted.
Dette er ikke ment som at du ikke er det rigtige sted, men ment som at gymnasiet ikke skal være for alle.
jun 2009
Nu går jeg så også på VUC, kan godt være det er deri, forskellen ligger.
mar 2014
Men ikke alle skal have en vidergående uddannelse, mange flere skal have en erhvervsuddannelse.
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.131
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
Siden 8.-klasse har man vidst, af karaktererne har en betydning..
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Da jeg gik i gymnasiet på sproglig line, der faldt alle 2 karakterer det 1. år. Jeg endte ud med et gennemsnit på middel, men det havde sørme ikke været noget jeg kom sovende til. Jeg tog de 4 år på Odense lærer semnarium med et højere gennemsnit. Nu har jeg lige afsluttet HGS med et langt højere gennemsnit end de to andre, men er så også ældre og har en større viden.
Jeg har så også 8 års erhvervserfaring som uddannet lærer med i bagagen.
Min oplevelse er, at gymnasiet, da jeg var 16 år, underviste i emner og på et niveau, som man som 16 årig har svært ved at se fornuften i. Det er langt senere, at jeg rent faktisk har kunne bruge den viden, som jeg fik dengang.
Min påstand er, at ikke alle er egnet til gymnasiet. Det at vores regering rent faktisk vover at ville sætte en lavest fællesnævner eller karakter som adgang til gymnasiet, mener jeg er positivt. Det er ikke alle der egner sig til gymnasiet - eller gider. Jeg har stået med elever, hvor jeg klart anbefalede en anden vej pga eleven havde andre forudsætninger eller evner, som gymnasiet ikke kunne honorere. Desuden er det også 3 spildte år, hvis man som ung vil en anden vej. Elevens lærere skal anbefale, hvilken vej der er bedst - og dette til elevens bedste. Jeg har siddet med elever, hvor forældrene helt klart mente, at gymnasiet var eneste mulighed, men hvor elevens engagement og faglighed var så lav, at det ville være at presse eleven til det yderste - til ingen verdens nytte.
Erhvervs uddannelserne har helt klart deres fordele for dem, der ikke er boglige og vi kan ikke alle blive akademikere...og vores samfund ville være fattigere uden dem, der vil noget med hænderne.
Som eksempel kan jeg nævne min onkel. Han er uddannet mekaniker - han var blevet kvalt i et bogligt system. Men han er suveræn med hænder og til maskiner.
Det er nødvendigt vi ser hinandens og egne styrker og svagheder uden at skelne til, hvad der er bedst iflg. regeringen. Vi kan ikke nøjes med bogligt uddannede folk.
Undskyld mit indlæg blev så langt.
mar 2013
Det blev blæst for stort op..
Ja, kravene var flere, end jeg var vant til - men havde så også kun yderst sjældent lektier i folkeskolen..
Men i min klasse fik hovedparten middel eller derover..
Til første standpunktskarakter på første år faldt jeg én karakter i nogle fag, men allerede lige efter jul havde jeg nogenlunde samme karakterer og føling med fagene, som i folkeskolen..
Jeg fik gode karakterer i 9., men det var også let at få gode karakterer, så at jeg faldt var kun naturligt - jeg skulle lige have justeret mit præstationsniveau
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 923
Jeg synes det er fair med karakterkrav. Det er hårdt som elev at sidde i en klasse hvor halvdelen kun er der fordi mor og far siger at de skal. Det ødelægger undervisningen for både lærer og andre elever som godt gider at deltage.
mar 2014
selvfølgelig har man selv et ansvar, men når "systemet" hænger i bremsen og ikke giver mulighed for faglig udvikling, er det ikke nok at ville det selv.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Så jeg er helt enig med Maria om, at det handler om at finde balancen mellem at presse, så eleven yder sit optimale, og at acceptere, at eleven faktisk yder - jeg har haft rigtig meget støtte fra mine forældre, der gang på gang sagde til mig, at selv hvis jeg gik ud med 02 fra min matematikeksamen, så ville de stadig være stolte, fordi jeg havde gjort mit bedste; men de ville jo stadig presse mig til at yde hvad jeg kunne
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Og ALLE troede at jeg gjorde det for at 'nedkæmpe' de andre. Det gjorde jeg ikke, men jeg var bare SÅ træt af den måde jeg som dygtig og stræbsom elev var blevet behandlet i folkeskolen: Der var ikke mere udfordring til mig, så jeg skulle da bare bruge alle timerne på at hjælpe alle de andre, som iøvrigt aldrig læste lektier eller lavede deres ting...................
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Jeg har ikke læst hele tråden men vil lige kommentere lidt alligevel.
Jeg synes ikke på nogen måde vi gør som kineserne.. Heldigvis
Jeg har en datter på 5 år som nok skal starte i skole til november 2015.
Vi var til infomøde i sidste uge og jeg synes det lød FANTASTISK.
Det er en "almindelig folkeskole" der kører rullende indskoling.
4 gange om året ruller der nye børn ind i en etableret kultur, så de lærer lynhurtigt hvad det er at gå i skole.
Nye børn tildeles en makker. Det sker i samråd med børnehaven, så der tildeles en makker der er et godt match til det nye barn.
Makkeren sørger for at vise rundt og og lære det nye barn hvor alting er og hvornår man gør hvad.
Det er noget børnene sætter en stor ære i. De lærer at drage omsorg og de lærer at tage ansvar.
Børn svarende til 0. - 1. - 2. kl. undervises sammen men individuelt på det niveau de nu er.
Dvs et barn kan undervises på niveau 5 i dansk og niveau 8 i matematik i samme gruppe med dem der undervises på niveau 1 eller 10.
Der er ikke noget med at "Nu er vi kommet til side 49 og så er det det vi laver uanset at nogen ikke kan følge med og andre keder sig bravt fordi de er meget længere"
Børnene vurderes løbende og rykker op i sværhedsgrad efterhånden som de er klar til det og har brug for flere udfordringer.
Når børnene er klar til det ruller de over i mellemskolen som svarer til 3-4 klasse.
Min holdning og mit indtryk af skolen er at børnene skal motiveres til at ville lære mere og det bliver de bla ved at de sidder i gruppe med ældre børn, som kan læse og skrive bedre.. Og de ældre børn kan hjælpe de yngre ( Nej de skal ikke fungere som støttelærere )
Nu er jeg meget positiv ift. vores lokale folkeskole... jeg håber det varer ved når hun starter i skolen og vi for alvor kan få et billede af hvordan det hele foregår
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.483
På hendes skole, der var hendes lære i 0. Klasse sygemeldt i 4 måneder, hvor de konstant fik skiftende vikare.
Så startede de i 1. Klasse, efter 2 uger meldte deres klasselære sig syg og kom ikke tilbage, hvor de formåede på 1 1/2 måned at få nyt skema 4!! Gange.
Nu har de fra mandag til onsdag stadig skiftende vikare, meget unge mennesker som der ikke aner hvad de laver med børnene, og vi er mange forældre der er gået fra af have børn der var med i det de skulle lave, til nu at være meget bagud, og ikke har lyst til at lære mere.
Skolen har et kæmpe ansvar i at elever og klasser faktisk, ikke bliver smidt på gulvet..
De skal kunne motivere og hmm i mangel af andre ord, presse dem frem i dem rigtige retning, og så tror jeg simpelthen det er super vigtig at man begynder allerede i en 6-7. Klasse at lade elever snakke med studievejledere så de er klar over at de skal have gode karaktere for at opnå deres drømme.
Jeg har ikke selv en uddannelse, men er dog ikke helt tabt bag en vogn og jeg skal igang her til januar med en pau som der nu er adgangsgivende til den uddannelse som jeg gerne vil ind på..
Den gang jeg gik i folkeskole var problemet ikke at dem der var kloge blev holdt nede, der var problemet stabile lære der kunne se alle elever.
Jeg snakkede først med en studievejleder i 9. Klasse
Der er det svært at samle op på alt hvad man måske er bagud med.
For mig var problemet at havde gået en del år på en friskole hvor vi kun blev undervist i dansk engelsk og matematik, så at skulle indhente fysik/kemi og tysk og de andre fag som jeg var bagud, det var stort set umuligt.
Der er andre uddannelser end uni og erhvervs uddannelser, og desværre er der på de fleste af dem krav om en studenter eksame så at udelukke nogen fra sådan en syntes jeg ville være virkelig dumt
feb 2011
2 af mine studerer/har studeret, og jeg er så glad for at de begge, selvom det var i årene hvor man forsøgte at gøre sabbatår til fy-ord, tog ud og rejse og prøvede at arbejde, det modnede dem i den grad og gav dem et langt bredere syn på tilværelsen, noget de i den grad kan bruge når de en gang skal være værdifulde ansatte et sted....
Og så var de bare sikre på hvad de ville efter de år, og blev derfor imo meget bedre studerende.
Den ældste er i dag læge, og noget af det hun bl.a. har oplevet blandt medstuderende der kom direkte fra gym med tårnhøje gennemsnit, var at når de skulle ud på hospitalerne i praktik, så kunne de deres fag, men de kunne ikke forholde sig til og samarbejde med alle de forskellige faggrupper de mødte, og nogle havde svært ved at kommunikere på "dansk" med patienterne og deres pårørende, de manglede modenheden og de manglede erfaringer med at være blandt andre mennesker, og mennesker der jo kommer fra meget forskellige kår i livet, ikke alle kan forstå når det bare er fagsprog man kan formidle viden på ... man skal kunne sætte sig ind i andre menneskers "bagage" . Dette er noget nogen bare kan, hos andre udvikles det først med tiden og livserfaringerne....
Jeg synes vi risikere at få måske nok fagligt skarpe mennesker ud på arbejdsmarkedet, men mere fattige som mennesker, og hvis det eneste man har er sin faglighed, så kan man nemt komme på glat is hvis man tidligt er frataget alt eget initiativ og kreativitet, og fagligheden så udfordres og man har behov for at kunne trække på andre færdigheder, som så gennem en årrække ikke er blevet styrkede.
feb 2011
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
feb 2011
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Hun siger:"Og staveprøven gik ligeledes fint - han havde kun 15 fejl ud af 61 ord." Jeg varede:"WTF er det fint? For mig er det næsten ubrugeligt."
Problemet er når jeg vil øve stavning med ham, svarer han: "Lene si'r jo, at går fint".
ps! han er ikke ordblind
feb 2011
Ps ... hun var heller ikke ordblind ... men hun viste sig at være "lyd/tone døv" ... ordene blev forvrængede på vej ind, og derfor kunne hun heller ikke gengive dem rigtigt ....
Da vi havde kæmpet i skolen i 1½ år gav vi op, søgte alternativ hjælp, på et skole år rykkede han sig fra den dårligste trejdedel af klassen, til den bedste trejdedel ...
Hvor gammel er din søn ?
mar 2013
I min folkeskole i 8.klasse skulle vi også arbejde i bøger, vi måtte skrive i..
På én lektion (45 min) skulle vi nå 4 sider.. Læreren var (nødt til at være) tilfreds, hvis mine klassekammerater nåede 1-2...
Så sløset..
jun 2006
Bare til hvis det skulle blive aktuelt for vores datter... Hvilken form for alternativ hjælp fik I ?
feb 2011
Vores yngste havde virkelig stave problemer i de små klasser, allerede fra start, læse kunne hun godt.
Vi øvede, øvede og øvede .... når vi havde arbejdet en tid, så kunne hun godt stave ordene rigtigt, men havde hun så været ude og lege og vi en tid efter prøvede igen, var vi tilbage i de samme problemer ... og vi øvede i en grad så hun blev frustreret og ked, og vi andre lige så.... Hun ville virkelig gerne, skal det siges, altså få styr på det.
Vi kæmpede med skolen for at få special hjælp, men var ikke på god fod med de 2 toneangivende lærere i klassen, så de slog det hen, tilsidst bad vi om en udefrakommende PPR vurdering, og efter kamp fik vi den og den understøttede alt hvad vi selv havde sagt ... Hun skulle indstilles til special undervisning...
Det skal siges hun var det 3. barn på samme skole, og vi havde aldrig oplevet konflikter med lærere før ....
Da dagen kom hvor indstillinger til special undervisning SKULLE være søgt blev jeg ringet op af en anden lærer på skolen som kendte vores familie, hun ville da lige fortælle at hun vidste at vores yngste IKKE var indstillet af hendes dansklærer, så de forsøgte simpelthen at stikke en kæp i hjulet for os/hende, grundet diskussioner om andre ting der var foregået langt tidligere...
Jeg ringede til skolen, og det endte med hun fik special undervisning, men det hjalp ikke...
En dag ved lægen sad jeg og læste et blad, som jeg ellers aldrig læser i, der var en artikel om en ung der var blevet hjulpet via et, allerede dengang ældre ægtepar (vi er nok i årene 2001-2003 ca) i Kolding "Kolding Lydklinik" hed det...
Alt i mig sagde at det bare var min datter jeg læste om...
Vi fik en tid der. Det var et ægtepar hvis datter selv havde haft de samme problemer, og hvor skolen ikke ville/kunne hjælpe, da deres datter var barn.
Det havde søgt anden viden, og havde i USA fundet det her med at når lydene ikke går rigtigt ind, så kan de heller ikke forstås og dermed gengives korrekt...Så netop det der med når vores havde læst ordene en tid så havde hun lært at stave dem, ved udenadslære, men når hun så en tid efter skulle stave ordet igen bare udfra det hu hørte så kunne hun ikke...
De havde brugt systemet på deres datter, som da vi var der dengang var blevet lærer
De havde forsøgt at få kommuner og skoler i tale for at gøre dem opmærksom på at børn kan have problemer af forskellige grunde, og dermed skal hjælpes forskelligt, men de stødte på det etableredes mur ....
Systemet går ud på at de måler hvordan lyden løber i kroppen med almindelige stemmegafler, og så laver de en test på hørelse hvor hun sad på en stor kasse med nogle brumme lyde ...seriøst vi rystede på hovedet det virkede LATTERLIGT
feb 2011
Enden på alt dette endte ud med at han sammensatte et bånd (dengang kassettebånd) som hun SKULLE lytte til 5 minutter tror 2 gange dagligt, i et stille rum hvor hun kunne være i fred uden forstyrrelser, der skulle være ro omkring, og så fik vi en tekst vi skulle øve med hende en uges tid inden vi skulle derned igen ... Vi var det 3-4 gange med 2 måneders mellem rum, samme procedure hver gang og et nyt lyd bånd med hjem....
Vi brugte vel ca 3000 kr på det, og den dag i dag læser hun Statskundskab på universitet, noget vi dengang aldrig villet have troet på hun ville kunne .
Hun er ikke den 100% sikre staver, men klarer sig i den grad så flot.
Deres hjem (det vi så) var spækket med breve på væggene af takkebreve fra forældre og unge de havde hjulpet både i DK og fra fx Sverige.
Da udviklingen gav pote fortalte vi på skolen hvad vi havde gjort, de grinte af det og sagde at vi aldrig ville kunne sige at det var det der havde hjulpet, men forespurgt om de nogensinde havde set en så markant bedring på så kort tid, så måtte de medgive at det havde de ikke...
Det er noget af det bedste jeg nogensinde har gjort for et af mine børn...
De ældre mennesker er døde i dag, men så vidt jeg ved føres Kolding Lydklinik videre, og jeg har en ide om at det kan være datteren der gør det..
Man finder den nemt ved at Google...
jun 2006
Jeg kan forestille mig det må være frustrerende for alle ikke at kunne finde årsagen.
Det her lydtetapi.. Det gjorde så at lydene kom rigtigt ind ?
Er ikke sikker på jeg forstår det men hvis det virker er det ikke vigtigt for mig at vide hvorfor.
Fantastisk for de børn der er blevet hjulpet.
feb 2011
Og det var hverken ubehageligt, skræmmende eller noget der krævede hårdt arbejde, og dermed ingen frustrationer og et barn der var ked af det....
Men det lyder for mig logisk at kan øret ikke opfatte lyden af bogstaver/ord rigtigt, så kan man heller ikke stave ordet selv ud fra det hørte.
sep 2005
Det er fordi min pige der er 7 år lige om 9 dage hun snakker super godt og har lært tidligt at tale men det der med at stave ord og høre hvad bokstaver der er i et ord er virkelig svært for hende.
Men jeg tænker bare at hvis de har svært ved at høre ord så har de vel også svært ved at lære og snakke som små?
Jeg aner intet om det så tag det endelig ikke negativt
feb 2011
sep 2005
Jeg ved godt at det er tidligt at være bekymret, det der lægger bag min bekymring er at jeg selv først lærte at læse da jeg gik i 4 klasse, og min kæreste, dvs hendes far, er meget ordblind, han læser som en der går i 3 klasse, og jeg skal faktisk selv testes for om jeg er ordblind her d 12/12 jeg skal starte i skole d 5/1
Hanne, min yngste lærte først at snakke da hun var over 2 fordi hun havde væske i ørene og så det med at hørelsen har at gøre med deres tale ved jeg faktisk godt, nu når du skriver det
jeg tænkte mere på deres udtale, det kunne være man kunne vide de havde problemer ved at de havde svært ved bestemte ord/bokstaver.
De unge/uddannelse