{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.407 visninger | Oprettet:

Kender du dine madvarer? {{forumTopicSubject}}

Ja vidste altså ikke lige helt hvad jeg skulle kalde overskriften, men tænker den egentlig er sigende nok.

Jeg har lige været oppe og handle, og møder så en af mine naboer ved kassen. Hun peger på en af mine varer på båndet, og spørger : " hvad er det?" , og derefter tager den op i hånden, læser på etiketten, og kigger på den som var den faldet ned fra mars.

Jeg svare at det er en squash, tænkte at navnet courgette måske forvirrede hende. Men hendes svar var at hun ikke anede hvad det var , og hvad pokker man brugte den til.

Nu er jeg lidt en madnørd, så ved godt at jeg måske kender ting, mange andre ikke kender. Men netop fordi jeg er lidt en madnørd, gjorde det altså " ondt i mit hjerte" , at noget så simpelt som en squash er ukendt for folk.
Det bevidner for mig om, at vi i dagens danmark går alt for lidt op i hvad vi propper i munden ( nej jeg er ikke hellig, jeg spiser skam også noget skrammel ind imellem smiley ) , og at mange måske ofte vælger den nemme løsning, og bare køber en færdig blanding grønt, hvis de skal have noget grønt.

Hvad er dine tanker omkring folks viden om fødevarer, og er det noget du selv tænker over i din hverdag ? Eller er mad bare noget der skal overståes og være nemt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kender du dine madvarer?
  • #1   12. nov 2014 Mad skal være nemt. Men på trods af at mine forældre er 86 er jeg ikke opvokset med sovs og kartofler. Jeg er opvokset med mere "udenlandsk" mad, så jeg kender en del forskellige frugter og grønt smiley Jeg kan godt li`at lave mad......... Når jeg har tid og overskud.

• #2   12. nov 2014 Skal altså også lige nævne, at det ikke er fordi jeg står og laver 3 retters menu dagligt, og jeg laver ikke gourmetmad, men sådan rimelig almindelig mad ( dansk , italiensk, spansk, asiatisk osv) . Men jeg blev altså bare lidt trist, over at noget så simpelt som en squash var ukendt, og det satte tankerne igang hos mig.

• #4   12. nov 2014 Dogs: Haha, rart jeg ikke er den eneste der tænker sådan. Mener bare det er joe n grøntag man kan købe alle steder, det er jo ikke en eller anden eksotisk special grøntsag eller noget, for dem kan jeg da godt forstå man ikke kender, hvis det nu ikke er noget man går op i. Der er med garanti også nogle grøntsager fra udlandet jeg ikke kender til, fordi jeg aldrig er stødt på dem.

• #6   12. nov 2014 Jeg vil mene jeg har nogenlunde styr på det - hvert fald når det gælder råvarende, dog vil jeg da indrømme at det da sker at jeg falder over en svamp eller en eksotisk frugt i ny og næ som jeg ikke før har hørt om. Jeg er dog ikke så skarp i kryderierne - jeg kender da de mest almindelige og lidt til - men når jeg står ved kryderiblandningerne i bazaaren så er jeg lidt lost.

Udlandske menukort med udlandske retter kan jeg slet ikke hitte ud af, medmindre de er så venlige at skrive hvad retterne indholder.

• #8   12. nov 2014 Jeg har sådan en mormor-indgangsvinkel til mad.

Mad er kærlighed - og man kan altid mærke, om et måltid er lavet med eller uden hjerte.

Jeg er i tvivl om, om jeg bekymrer mig om, om andre lige ved, hvad en squash er. Men det kan da være, at det er fordi jeg synes det er en lidt intetsigende grøntsag, som aldrig indgår i min madlavning medmindre den er i tern i en blandet pose grønt smiley
    Ihvertfald ville jeg skulle bruge flere informationer om mennesket for at vide, om der er tale om ignorance og dårlig informationer - og dermed også en lidt kedelig vinkel på kost.

Og når jeg så lige skriver kedelig vinkel på kost, så handler det ikke om sundhed, men mere om kultur.

• #9   12. nov 2014 Charlie: Det var heller ikke så meget om man gik op i økologi, at spise det HELT rigtige osv, men mere om man sådan generelt tænkte over HVAD det er man putter i munden, eller om man bare køber diverse færdigretter, færdigblandinger osv, og så skovler ind, uden at tænke over hvad der egentlig er i. Som sagt jeg er overhovedet ikke hellig på nogle punkter, jeg spiser altså også skrammel ind imellem, f.eks pulversovs ( carberet og bearnaise) .

Uh ja, sådan en gang god gammeldaws mad er altså også skønt, det får vi nu altså også med jævne mellemrum, og ja take-out får vi også ind imellem. Men jeg elsker at lave mad, og elsker at eksperimentere og prøve nye opskrifter, eller bare finde på et eller andet udfra fri fantasi.

• #10   12. nov 2014 Min gamle chefs mand ledte en gang efter squashen i sodavandsafdelingen...det var den eneste squash han kunne relatere til smiley Lidt sørgeligt men han er nok ikke et enesående tilfælde.

Og ja...kender så udmærket mine madvarer...heldigvis smiley Vi laver næsten alt selv...men er bestemt ikke hellige smiley Der ryger da en pizza eller andet ned fra grillen en gang imellem smiley

• #11   12. nov 2014 Rikke,herhjemme har vi været super dårlige til at spise grønsager smiley men da vi fik en bekendt som er frugthandler,køber vi en stor kasse med blandet frugt og grønt en gang om ugen og nu er vi "tvunget" til at lave mad af grønsager vi ikke har smagt før,det er rigtig dejligt og vores mindste datter ( 12 år i morgen ) har også fundet ud af at det ikke gør ondt at spise grønsager smiley vi spiser ikke købe pizza mere da sidst vi fik det,da lugtede pizzaen rigtig mærkeligt og McDonald's mad køber vi heller ikke,vi er heller ikke hellige,men når vi skal ha "skrammel mad" er det en kebab..vi spiser også både slik og chips og nyder det,men det er ikke hver dag vi gør det...jeg selv spiser kun lakridschokolade engang imellem,jeg tænker meget over hvad jeg spiser uden at gå i selvsving,men jeg har været overvægtig det meste af mit liv og nu har jeg fundet den vægt som jeg har det godt med...og gider ikke spilde flere minutter af mit liv på flere slankekure som overhovedet aldrig har virket på mig.. smiley

• #12   12. nov 2014 Og så sidder jeg lige og gnækker lidt for mig selv..

Jeg er nok lidt ekstrem, når det kommer til det der med at lave ting fra bunden.

Jeg foretrækker det - men det er naturligvis ikke altid det kan lade sig gøre...

Men her sidder konen så, som laver rasp selv. Af hjemmebagt brød, naturligvis *GGGG*

• #13   12. nov 2014 Ch: Haha, mange ting fortrækker jeg også at lave selv, også fordi meget jo er hamrende nemt selv at lave, altså f.eks brød, kager, tomatsovs,kødsovs,lasagne , pizza, ja og meget mere.

Som sagt vælger jeg altså også ind imellem en nem løsning, men det kan også være af helbredsårsager fordi mine håndled f.eks ikke kan klare at piske en bearnaise , da den kræver meget mere intens piskning, end en opbagt sovs, en tomatsovs osv.

• #14   12. nov 2014 CH - se det synes jeg jo er mega fedt!!!

Så meget laver jeg dog ikke selv smiley

• #15   12. nov 2014 Jeg ville ønske jeg selv kunne bage...men jeg er simpelthen en skovl til det smiley Derfor har jeg fundet mig en bager...så er jeg ude ovre det problem smiley

• #16   12. nov 2014 Haha nej rasp køber jeg altså også bare i supermarkedet. Men syntes da det er fedt at lave det selv.

• #18   12. nov 2014 Raspen er altså også en lidt sær ting - og det kommer ikke af en lav-det-selv-fanatisme, men fordi jeg synes meget af det jeg køber giver en smag af.... tja.. af skab? Eller støv?
    Eller et eller andet ukendt - og det undgår jeg ved at bruge det hjemmelavede smiley

Det meste handler nok for mig om, hvad jeg bedst kan lide. Eksempelvis laver vi mest pasta som er købt tørt - men jeg elsker hjemmelavet pasta og gør det gerne.
    Jeg har for nyligt fået mig en køkkenmaskine, der kan lave dejen for mig og så er det værste overstået.

Smager guddommeligt.

Tomatsovsen - det er sååå dyrt at købe færdigt. Gror mit eget basillikum og så lidt dåsetomater og hvidløg. Billigt, billigt...

Det er sådan nogle steder motivationen kommer fra smiley

Og så at der skal kærlighed i mad.

• #19   12. nov 2014 CH: Sådan noget købetomatsovs syntes jeg altså heller ikke smager godt, det laver jeg ALTID selv, det er jo også hamrende let, og meget billigere.

• #20   12. nov 2014 Enig med tomasovsen...og ud over at de er dyre skal de altid smages til alligevel smiley

• #21   12. nov 2014 Linda: Præcis, og syntes at mange af dem har en vildt "parfumeret" smag, og det smager ofte kunstigt.

• #22   12. nov 2014 Når jeg laver tomatsovs er det flåede tomater, peberfrugter, løg, gerne hvidløg og hvad jeg eller har i grøntskuffen og så blender jeg det ( har en mand der ikke kan li`grøntsager, men hvad han ikke ved har han ikke ondt af ) smiley

• #23   12. nov 2014 Jeg blender nu også næsten altid min tomatsovs, men det er fordi jeg fortrækker den konsistens. Eller det vil sige jeg blender tomaterne, inden jeg begynder.

• #24   12. nov 2014 Jeg går ikke op i mad. Jeg KAN sagtens lave de fleste ting, men jeg gider ikke i en travl hverdag. Slet ikke de dage jeg er alene.

• #26   12. nov 2014 Madprogrammer er GULD *GG*

• #27   12. nov 2014 Jeg er en anelse ekstrem både med hensyn til madlavning og til råvarer. Jeg elsker at lave mad, og jeg elsker at lave det fra bunden. Og så elsker jeg at spise mad - især mad, der er lavet med kærlighed smiley
    Da jeg har diabetes, er jeg så også nødt til at vide, hvad jeg putter i munden.

• #28   12. nov 2014 Hvem siger at hun spiser færdiglavet bare fordi hun ikke lige plejer at købe squash? Jeg køber da heller aldrig squash, til gengæld køber jeg alt muligt andet lækkert og bestemt ikke færdiglavet.

Mærkeligt at dømme en person og hendes madvaner ud fra hendes viden. Der er SÅ mange madvarer de skal holde styr på i en fødevarebutik og det KAN altså slippe engang imellem...

• #29   12. nov 2014 Tænker at de fleste kender til den danske mad som tradition og de danske retter..

Jeg kan dog godt undre mig over at jeg møder flere børn i min hverdag som ikke aner de forskellige grøntsager og frugt .. For det er ikke noget de spiser smiley

Herhjemme har vi ikke tiden til lave alt mad fra bunden.. Pga arbejde, seminariet og arbejde..
    Så hellere bruge tiden på hundene end at stå og lave en bearnaise sovs fra bunden i en travl hverdag... Ville da ønske vi havde tiden til det men det har vi desværre ikke smiley
    vi spiser meget varieret smiley

• #30   12. nov 2014 Jeg går meget op i mad og sundhed...
    Vi laver alt mad fra bunden, jeg lever for tiden RawTil4... Vi spiser ufattelig varieret og sundt.
    Jeg køber aldrig færdigretter.

Men jeg kender ikke alle grøntsager i verden smiley Og da min mand i går kom hjem med en eller anden sær bønnetype, spurgte jeg også hvad det var og hvad pokker man bruger dem til..

• #32   12. nov 2014 C.E : Det har jeg da heller ikke sagt hun gør ?

• #33   12. nov 2014 Jeg er vegetar, så prøver mange madvarer som de fleste aldrig har brugt. jeg har altid bulgur, røde linser og qinoua i skufferne eksempelvis smiley

• #34   12. nov 2014 Einstein: Som sagt er der da også helt sikker noget jeg ikke kender til, men jeg syntes bare det er lidt skræmmende at helt almindelige grøntsager, ofte er noget folk ikke aner hvad er. Og tænker bare at selvom man måske ikke brger squash, så er det da så almindelig en grøntsag, at det er noget "man burde vide hvad er" .

Jeg har flere gange tænkt over det, med at mange ikke kender sådan almindelige grøntsager og ja også andre almindelige madvare, i dag satte det så bare lige ekstra skub i tankerne, fordi det netop "bare" var en squash.

• #35   12. nov 2014 Uh jeg ELSKER også madprogrammer, ja både fordi min "hobby" vel nærmest er at bruge tid i køkkenet, men også fordi man kan få så meget inspiration, og pludselig lærer nye sammensætninger, som man slet ikke selv havde tænkt over.

Jeg havde f.eks ALDRIG tænkt på at vikle nudler om laks, før jeg selv deltog i et madprogram, og skulle lave netop det. Og på samme måde bliver jeg også inspireret , når jeg ser madprogrammerne i tv smiley

• #38   12. nov 2014 At man ikke interessere jeg for hvad man putter i munden, og ikke kender til særlig mange madvare, kan jo oggså f.eks skyldes den opvækst man har haft, altså hvor ens forældre f.eks heller ikke har gået op i det.

Nu bliver jeg sikkert halshugget af nogle forældre, men jeg syntes bare man skylder sine børn at lære dem om mad, at lære dem at kødet ikke bare vokser i køledisken, indrage dem i madlavningen, så de kan lave bare lidt mad , når de flytter hjemmefra osv. Og ja bare give dem en basisviden , som måske så gør at de får lysten til at udvide deres viden, og gå bare lidt op i hvad de spiser. Igen jeg er på ingen måder hellig og fanatisk, så er ikke fordi jeg mener at man skal lære sine børn INGEN sovs, takeout osv smiley

• #40   12. nov 2014 Hold da op hvor en omgang tastefejl jeg fik skrevet i sidste indlæg, nå mon ikke I forstår det alligevel, også Fru. Dansklærer smiley

• #48   12. nov 2014 Jo, da jeg kender mine madvare - mange af dem har jeg kløet bag øret under deres opvækst smiley Pt har 'fru Kanin' lige leveret 6 x 'middag til to' om et par måneder smiley
    Hjemme hos os er vi begge opvokset med alm dansk mad dog med flere grøntsager end gennemsnitsdanskeren i vores generation. Det er også den måde vi lever på. Vi er ikke fedtforskrækkede men undgår i vidt omfang kartofler, ris og pasta. Ingen af os bryder os særlig meget om det. Vi spiser istedet temmelig meget fx kål. Sukkerindtaget forsøger vi at holde forholdsvist lavt og erstatter sukker med honning der hvor der passer sig (vi er biavlere). Vi er begge opvokset på landet med store køkkenhaver og det er noget vi selv er fortsat med som voksne, så vi dyrker en del af vores råvare selv. Vi er i starten af fyrrene men spiser altså ofte ting som oksekødssuppe, stuvet hvidkål, gule ærter, gammeldags kyllingesteg, æbleflæsk og den slags. Og jeg holder ofte på at når folk ikke kan lide de gammeldags retter så er det fordi de aldrig har smagt dem lavet ORDENTLIGT fra bunden med massere af krydderurter.

• #49   12. nov 2014 Jeg går noget op i mad Jeg dyrker fx selv mine grøntsager som ikke er sprøjtet Jeg køber tit økologisk kød Har mine egne frugter Og så går jeg meget op i at spise så varieret som muligt Jeg har ikke i de sidste 3 mdr. fået det samme aftensmad .Meeeen det er også beg. at blive vanskeligt, at blive ved med at finde på nyt smiley

• #50   12. nov 2014 Vil da også sige, at det er mærkeligt ikke at kende til en squash.

Dog var der en dag, jeg havde sendt min kæreste i netto med en indkøbsseddel: kort efter ringer han til mig og siger "Du bliver altså lige nød til, at se på det billede jeg sender dig om lidt. Jeg aner altså ikke hvordan en squash ser ud!" Hahahaha jeg var flad af grin!! Dog var det en squash på billedet smiley
    Ved ikke hvilken planet han kommer fra! smiley

• #51   12. nov 2014 Ja, jeg gør, men tror ikke min mand ville kunne genkende en squash smiley

Engang forsøgte han sig med madlavning, men det stoppede hurtigt, da der skulle noget der hed krydderurt i og det havde de ikke i Irma.

Men kunne du ikke bare have købt persille eller basilikum? spurgte jeg ham. Nej, der stod jo krydderurt i opskriften. Det viste sig at han troede krydderurt var en bestemt plant art smiley

• #52   12. nov 2014 Jeg anede ikke en disse om hvad en squash var for bare to år siden indtil min fars kæreste severede squash tærte.

Sikke en barndom jeg har haft hva'

• #54   12. nov 2014 De mest eksotiske asiatiske frugter og specialvarer kender jeg ikke, men jeg har styr på det meste i et almindeligt supermarked.
    Kassepigen i min Eurospar spørger konsekvent, hvad det er. Hun kan ikke kende forskel på porrer og forårsløg, alle kålhoveder eller meloner.

• #55   12. nov 2014 Randi: Ahahahahahaha, forstår godt du opgav ham i et køkken smiley

Julie: Haha sådan et kålhoved og en melon ligner jo også hinanden herre meget smiley

• #56   12. nov 2014 Det værste jeg har oplevet var en kassedame i Fakta, hvor jeg var inde og købe et bundt grønne asparges. Det stod også på folien der sad rundt om den. Da jeg kommer op til kassen vil den åbenbart ikke scanne, så hun spørger: "hvad er det her?".

Jeg gik lidt i chok.... Et kort øjeblik overvejede jeg at sige "agurk", men jeg holdt mig til at svare "grønne asparges...som der står på". En mand bag mig i køen så lige så undrende ud som jeg smiley

• #57   12. nov 2014 Erkender blankt at jeg er enig med Maj-Brit smiley

Jeg laver dog ordentlig sund mad til familen, eller manden gør, og sørger for, at ungerne har en god og fornuftig og spændende madpakke med i skole, der er altid rigt udvalg af frugt og grønt i huset, jeg laver selv min tomatsovs af RIGTIGE tomater og kun i nød bruger dåsetomater, sætter en ære i at lave en lækker råkost, med både spidskål, gulerod, frisk ananas og æble i og kunne aldrig drømme om at købe noget færdighalløj og smide i microen.

Jeg køber ind i mellem ting jeg aldrig har forsøgt mig med før, sidst sådan en buttersquash (gør jeg så aldrig igen)

Jo jeg køber gerne en pizza fra pizzabixen en sjælden gang i mellem..

men var det kun mig, så ville jeg nok sjældent gide lave mad, ostemadder og havregryn med æbletern ville nok stå på menuen rimeligt ofte smiley

• #58   12. nov 2014 MLA: De friske tomater er bare ikke særlig smagfulde i vinterhalvåret, der bruger jeg altså dem fra dåse. Om sommeren bruger jeg også oftest de friske tomater.

Pssst, det hedder en butterNUTsquash smiley

• #59   12. nov 2014 Det har du ret i, men chrerrytomater er der som regel mere smag i end de alm i vinterhalvåret, dem bruger jeg flittigt, eller fryser ned når jeg har mulighed for at "hamstre" i den smagfulde halvdel af året.
    sorry butterNUT squash smiley det smager den nu ikke bedre af smiley

• #60   12. nov 2014 Øhhh ... Undskyld? ...

Jeg ved ikke ret meget om mad. Jeg spiser frostmad fordi det er nemt, jeg er alene og så interesserer det mig slet slet ikke at lave mad.

Jeg er ikke vildt kræsen ... synes jeg, udover indmad og de fleste oste + salat der ikke smager af noget og tomat, så spiser jeg det meste.

Jeg elsker grønsager ... Men jeg er den der type der ikke begiver mig ud hvor jeg ikke kan bunde. Squash, aubergine etc. er ikke noget nogen i min familie spiser og derfor er det ikke noget jeg er vokset op med eller kender til ... Jeg har ingen interesse haft for selv at sætte mig ind i det så det har jeg ikke gjort.

Så ved jeg så meget om så meget andet :o)

Jeg har INGEN anelse om hvordan det smager eller hvad man overhovedet kan bruge det til.

Såå .. ja ... eller nej. Jeg kender ikke mine madvarer ...

MEN

Er der nogen der tilbyder at lave en masse lækre retter med disse ting til mig så vil jeg meget gerne smage :o) Så kan jeg jo lære det der er såå vigtigt at vide om disse grønsager/frugter?

Man kan ikke vide alt her i verden. Men man kan være åben for læring ...

• #61   12. nov 2014 Men det skal man åbenbart om mad Sanne, ellers har ens forældre fejlet big time smiley

• #62   12. nov 2014 Sanne: Jeg siger jo ikke man er et dårligere mennesker, som du lidt får det til at lyde som om smiley Det har intet at gøre med at pege fingre, og sige " jeg er bedre end dig" .

Jeg syntes bare det er trist, hvor lidt mange mennesker går op i hvad de putter i munden, og at mange generelt bare ikke ved særlig meget om råvarer, kender navne på almindelige ting osv. Det har jo også været oppe i medierne flere gange, at folk er alt for ligeglade med hvad de putter i munden ( og her tænker jeg ikke på special diæter, kun købe økologi osv, men sådan helt generelt hvad er det lige det her indeholder) .

• #63   12. nov 2014 C.E.: Min stedmor er faktisk en fantastisk kok og jeg tror hun ved alt hvad der er værd at vide om de her ting, men oh ve hvis vi havde generet hende mens hun lavede mad, gys. Vi måtte dog gerne vaske op :o)

Min mormor laver fantastisk mad. Hun bruger dog kun de godt gammeldags kendte ingredienser og intet har ændret sig i hendes madlavning i de sidste mindst 50 år.

Jeg giver op på forhånd. Jeg kan ikke komme i nærheden af at ende med noget i samme kvalitet som hun laver. Ingen af hendes børn eller børnebørn kan. Jeg tror det er kærligheden hun ligger i at lave mad til dem hun elsker som er den ingrediens vi andre ikke kan efterleve ...

Jeg spiser gerne mad. Meget og ofte :o) Så jeg mener det, jeg er helt klart med på at være mundskænk hvis nogen står og mangler :o)

• #64   12. nov 2014 Jeg kender til kål, gulerødder, agurk, peberfrugter - fordi det er hvad JEG propper i munden

Jeg kende ikke til squash etc. fordi jeg IKKE proppede det i munden

Så kender jeg vel stadig til hvad jeg propper i munden, ikke?

• #65   12. nov 2014 C.E : Du læser simpelthen mit indlæg, som fanden læser biblen.

Jeg syntes ikke at jeres forældre er dårlige forældre, og syntes heller ikke som sådan at de har fejlet. Men JEG syntes at man som forældre skylder sine børn, at inddrage dem i madlavning, viden om hvor råvarene kommer fra, lære dem om helt basis madvarer, og lære dem at lave mad.

Jeg har netop min interesse for mad, fordi jeg fra jeg var helt lille har været indraget i madlavningen, fra 6-7 år alderen selv har smurt min madpakke, havde faste maddage osv. Det var der mig og min mor havde kvalitetestid sammen, efter en lang dag hver for sig ( min mor var alene med mig til jeg blev 12).

Jeg siger ikke at alle skal elske at lave mad, eller at alle skal være topchefs , men JEG syntes det er trist at mange er så ligeglade med hvad de spiser, og ikke rigtig ved noget om råvarer.

• #66   12. nov 2014 Sanne: Du skal være velkommen her smiley

• #67   12. nov 2014 Rikke: Det ved jeg godt :o) Men tråden fik en meget nedladende tone overfor os "ignoranter" der ikke interesserer os så meget for hvad vi putter i munden.

Dette fordrer bestemt ikke et ønske for os dumbasses om at lære nyt, hvis det kun er de "hellige" der tør udtale sig :o)

Jeg synes det er supersejt at have talent for og kærlighed til alt der omhandler mad.

Jeg ELSKER også mad ... at spise det - delen :o)

Jeg tror det kunne være såå ligegyldigt hvad fx jeg ved om det her, hvis dem der laver maden jeg spiser, gør det.

Velsmagende sunde retter vil altid være at foretrække frem for velsmagende usunde retter.

Det er bare begrænset hvad man kan få, hvis ikke man selv gider at lave det :o)

Længe leve delikatessen og salatbaren i SuperBrugsen :o) Det er nok det sundeste jeg begiver mig ud i ... udover frugt ... og der holder jeg mig også til det jeg kender ...

Jeg kigger længselsfuldt på alt det der eksotiske, men jeg har ingen anelse om hvad jeg skulle gøre med det hvis jeg købte det ... så der stopper mit overskud og jeg går hen og køber en velkendt melon i stedet :o)

• #68   12. nov 2014 Rikke: Se det kan vi sagtens finde ud af en dag :o)

• #69   12. nov 2014 Og jeg har haft en barndom ang. mad præcis som dig. Vi har bare aldrig lavet squash, men til gengæld en helt masse andet smiley

• #70   12. nov 2014 Sanne: Men du spiser jo så trods alt også frugt og grønt. Der er desværre rigtig mange , som nærmest ikke få andet grønt, end persillen i sovsen smiley Og det syntes jeg så også er trist.

Jeg ELSKER at lave mad til andre, jeg kobler af når jeg er i køkkenet, det er ligesom mit fristed og min "legeplads" . Men altså som sagt, så er jeg altså ikke hellig, jeg vælger altså også nemme løsninger ind imellem, og spiser skam også god gammeldaws mad, putter fløde min mad osv smiley

• #71   12. nov 2014 Jeg læser tingene som de står.

Jeg synes bare det står lidt sort på hvidt og en hel del dømmende smiley

• #72   12. nov 2014 Jeg tror meget jeg er som en 2-årig. Jeg kan godt lide forskellige ting. De skal bare helst ikke røre ved hinanden på tallerknen :o)

Jeg er af en eller anden grund meget glad for spinat i alt. Også hvis jeg bager boller eller lign. Spinat bliver brugt til alt hvis jeg en sjælden gang endelig laver mad :o)

Mums

• #73   12. nov 2014 Begge mine unger er jo selvfølgelig præget af mig og kender dermed til mange forskellige retter og madvarer, men min datter interesserede sig ikke et hak for madlavning, og de første år hun boede for sig selv, var hendes hofret noget kogt pasta med et eller andet til, som jeg ikke kan huske, men noget meget simpelt. Så fandt hun en kæreste, der er lige så tosset med at lave mad som mig, så han laver som regel mad, MEN hun er gennem de sidste år også virkelig kommet efter det. Så ingen grund til at fortvivle smiley

Min søn har altid været vild med at lave mad, og han kunne lige akkurat holde balancen, hvor han insisterede på at komme med i køkkenet og hjælpe til. Han var kun lige blevet teenager, da han kunne lave en helt ret selvstændigt og time det hele i forhold til hinanden. Han laver næsten altid mad hjemme hos ham og kæresten, og han er supergod til det.

Så selv om børn er havnet i samme skorsten og har fået samme prægning, så kan der sagtens være en verden til forskel. Men jo, de kendte begge til alle mulige råvarer, men det er jo fordi moderen er sådan en hysterisk én med mad.

• Muffin
    Muffin Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 38
    #74   12. nov 2014 Jeg er vokset op i et hjem hvor vi fik sovs og kartofler, som smagte fantastisk.
    Jeg har aldrig interesseret mig for at lave med what so ever, men efter jeg blev ældre, har jeg fået interessen for mad og jeg er blevet nysgerrig på, det gør for kroppen.

Jeg er ikke fanatisk og servere hvad der bliver spist, hvis vi er i byen. Men hverdagen hjemme hos os, består primær af sund nærende mad, som er lavet fra bunden.

Jeg har ikke alverdens tid heller, men jeg prioriterer, at maden er sund. Så ja, jeg synes jeg har fuldt styr på, hvad jeg putter i munden og ikke mindst serverer i vores hjem.

• #75   12. nov 2014 Jeg er arbejdsskadet på det punkt...har siddet på en fin restaurant og fortalt tjeneren hvad det var for en ost de havde på tallerkenen. Nå ja - det var så en af mine favoritter, en lækker lille spanske San Simon, såååååå den kunne de ikke få mig til at tage fejl af.

Og så har jeg altid været frygtelig nysgerrig! Min familie ved det, så de undrer sig ikke hvis jeg liiige skal smage et eller andet sært - bare for at prøve det. Sætter dog grænsen ved mad der bevæger sig på min tallerken!

• #76   12. nov 2014 Stenalderkost hopper jeg aldrig på, ud fra køkkenmøddingers indhold, har man fundet ud af, at stenalderfolkene på Norddjursland, spiste en kost, der for 60-80% vedkommende bestod af Østers smiley Jeg kan godt lide østers, men i moderate mængder.

Synes jeg kender mine råvarer også squash, som jeg foretrækker i hjemmedyrket udgave, når den ikke er mere end et par cm. tyk, så er den lækker, fast og nøddeagtig i smagen smiley

Vi spiser meget varieret, retter med kød, fisk og vegetarisk 2-4 gange om ugen. Jeg vil helst have frilandskød og det er dyrt, så er det godt med nogle billigere retter med linser og bønner indimellem.

Er ikke fanatisk, kan godt hente mad fra kinesergrillen en gang eller to om måneden, men i det daglige er det hovedreglen at maden er sund, med mange grøntsager og lavet fra bunden, jeg elsker også at lave mad og gider ikke færdigretter fra supermarkedet, så hellere en rugbrød med ost, hvis det skal være nemt.

Kommentér på:
Kender du dine madvarer?

Annonce