{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.630 visninger | Oprettet:

Min datter er blevet bidt {{forumTopicSubject}}

Ja så skete det så for anden gang at min søsters hund bed min datter i hovedet.
Racen er en Griffon petit brabancon.

Det skete ved at datteren min sad i sofaen hvor min søster sidder ved siden af, hunden ligger så på min søsters skød og da min datter vil give sin faster et knus bider hunden hende.

Min søsters reaktion var at hendes hund ikke kan lig nogen kommer til hende når den ligger ved hende.

Det eneste jeg gør at trøste min datter og sige at hun skal gå ud til vores basse i haven og lege for ham ved vi intet gør.

Til det siger min datter gradende, ja far foe vores hund er nemlig ikke farlig men sød og elsker mig smiley

Har sagt til min søster vi ikke længere kommer på besøg så længe deres hund er der.

Billedet af datterens ansigt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min datter er blevet bidt
  • #2   7. aug 2014 Ærligt talt, så er det for lemfældigt af søster, når nu hun ved at den har rescurseforsvar, at hun ikke lukker den væk, eller sørger for, at sådan en situation ikke kan ske..
    Det er da så nemt at undgå.

Håber datteren er ok, heldigvis ligner det blot en markering, havde hunden ville bide, så så det nok anderledes ud.

Synes det er fair nok at du forlanger at den ikke er der sammen med børnene.

• #3   7. aug 2014 Cooper, jeg ved at du og datteren er blevet chokeret og det er synd for din datter, men din reaktion er lidt overdreven, når i ikke vil besøge din søster.

Hunden er temmelig sikkert blevet forskrækket eller har følt sig truet i situationen, når din datter kommer så tæt ind over den, som hun givetvis har gjort i den situation. Det er en situation, der fra begge sider skal undgås ved, at din søster skal undlade at have hunden oppe hos sig, når der er børn i nærheden, og så skal din datter lære, at hunde kan føle sig truede i sådan en situation. Det kunne jo ske et helt andet sted, og så er det en god lektie at have lært.

Men god bedring med hende, det ser heldigvis overfladisk ud, og hun har en god bassehund til at trøste sig.

• #5   7. aug 2014 Nej hun er ikke blevet bange for fremmede hunde efter dette her. Fik fortalt det var en dum hund og den skulle vi ikke se mere.

Min søster anser den hund som sit tredje barn, lige fra hvalp har den sjældent gået på sine poter men enten blevet båret af min søster eller hendes børn.
    Tros jeg fra starten har frarådet dem dette på det groveste, men den er jo så lille og sød og kan da lige holdes

• #6   7. aug 2014 Søster må jo have hund, som hun lyster..

synes det er synd for din datter - men også en lille lektie i at være opmærksom på sin adfærd omkring hunde.
    Der er noget fornuft i at overveje om man krammer et menneske, der har sin hund tæt på sig.

Forsvaret er her naturligt, IMO. Der burde bare være en voksen, der guidede pigen, så hun ikke fik den dumme oplevelse.

• #7   7. aug 2014 Så må hund og barn simpelthen ikke ses. Så må man tage den beslutning.
    Hos mig er det omvendt - her er barnet ond ved hunden. Besluttede i februar at nu var det slut.
    I fredags hvor alle var samlet til fødselsdag hos mig far kom hunden ikke med - til står undring fra min stedsøster hvis hund var med og som leger rigtig godt med min. Drengen var selvfølgelig sød lige den aften ved den anden hund, så man sidder pg føler sig lidt dum. Men slut med spark, flyvende hårtotter osv.
    Det er altid en meget bøvlet situation når det er familie man står med.
    Du risikerer alverden ved at melde hunden - det er temmelig sikkert detrigtige at gøre, men din søster vil absolut ikke se dig som dagens helt.
    Jeg opgav at snakke - så nu må vi se hvor jeg gør af Saphira når alle samles hos os til november igen...

• #10   7. aug 2014 Hvordan kan det være rigtigt at anmelde en hund, der reagerer som en hund i den situation, den bliver sat i?

Den har lavet en kraftig markering og den har gjort det fordi den blev presset. Hvis en hund skal aflives for det, så skal vi danskere ikke have hunde.

Det vi skal er at lære vores børn at omgås hunde med respekt og omtanke - og det betyder også at overveje, hvordan man opfører sig omkring hundenes mennesker. Især når hunden er så tæt på, at den selv bliver involveret.

Jeg synes det er uheldigt at pigen får at vide at hunden er en hund med dårlig adfærd. Det er jo slet og ret forkert - og pigen lærer det forkerte og har ikke bedre handlemuligheder næste gang, hun kommer i situationen.

• #11   7. aug 2014 Er en smugle uforstående.

Min datter vil give sin faster et knus i sofaen, hun går i sofaen hen til hende, og stor op i sofaen ved siden af hende og give hende et knus, min søsters hund ligger på hendes knæ/skød og da min datter giver sin faster et knus hopper den op og bider.

Har skam lært mine børn alt om at omgås hunde så det skal i ikke være urolige om.

første gang den bed hende var for 3 år siden og min søster lovede at træne den i ikke at være så beskyttende over for hende.

• #12   7. aug 2014 Min datter giver altså ikke hunden et knus da hun ved det er strengt forbudt men hun vil give sin "menneske" faster et knus

• #14   7. aug 2014 min farmor og farfars gamle franske bulldogs havde vist også lidt tendens til at bide, så dem har jeg kun som lille set igennem vinduet, for de var altid lukket væk i kontoret.
    For selvfølgelig skal en hund ikke bide et barn, uanset hvor meget barnet beder om det. Det burde være FORÆLDRENE der sætter spillereglerne, og hvis en hund ikke kan arbejde sammen med barnet, så synes jeg kun det er rimelig for alle at fjerne hunden.
    Vores lab skal heller ikke være for overgearet sammen med børn - for så kan han meget vel komme til at løbe dem ned. Det ville han ikke gøre af ond vilje, men derfor kan det stadig være en meget ubehagelig situation for et lille barn. Ligeledes har vi hegnet haven, da han kan finde på at fare ud - relativ naturlig adfærd for en hund, men stadig ubehagelig oplevelse for den som går forbi. Der MÅ man som hundeejer tager hensyn til omgivelserne...

• #15   7. aug 2014 Synes hundens reaktion er forståelig selvom det ikke er hensigtsmæssigt.
    Din datter går i sofaen og bukker sig ned for at give din søster et kram - er det rigtigt forstået? For så bukker hun sig jo også ned "over" hunden og det er der altså mange hunde der ikke bryder sig om. Hvis det er sket før forstår jeg slet ikke at i ikke har taget jeres forhåndsregler. Hunden føler sig truet/"forsvare" sit menneske og reagere der på..

• #16   7. aug 2014 Nej min datter står med front mod min søsters side, ergo hunden er helt fri,

• #17   7. aug 2014 En hund, der forsvarer ressourcer og-eller sin fører ved at markere når den følers sig presset, har en naturlig adfærd.

Upraktisk ja - og det er DET, vi har brug for at lære videre.

Og ja, det ville have været hensigtsmæssigt om Søster havde lukket sin hund væk, men sådan var det så ikke denne gang. Den var der, det skete - og hunden er altså ikke dum af den grund.
    Situationen er, oplevelsen er - for alle parter - men hunden er altså ikke tosset fordi den reagerer sådan. Den er bare en hund.

• #18   7. aug 2014 Nu ved i så den hund har en lav tærskel. Så lader man vær med at gå i nærheden af den. Og snak med din søster om at hun skal til at være mere obs på hundens adfærd, så hun kan undgå de situationer. Hun er den voksne og burde have sagt til din datter at knuset måtte vente et øjeblik til vaps var på gulvet igen..
    Både for hundens skyld - den bider jo ikke fordi den synes det er fedt. Og for omgivelsernes skyld.
    Du kender hende bedst om ikke hun lærer af situationen.
    Snakke aflivning, anmeldelse osv synes jeg er i overkanten, da mit indtryk ikke er det var uden årsag.

• #19   7. aug 2014 Det er skide uheldigt - men hunden er hverken unormal eller farlig.

Det er en helt naturlig reaktion fra en hund, der forsvarer "sin ressource" - dens ejer.

• #20   7. aug 2014 Men det er jo god læring i at hunde reagerer forskelligt.
    Og det man kan med egen hund, kan man ikke nødvendigvis med andre..

I øvrigt god bedring til din datter. Håber det bliver pænt og helt igen hurtigt.

• #21   7. aug 2014 Hun bukker sig stadig ned mod hunden når hun vil give et kram. Det har hunden følt sig presset af. Det gør bestemt ikke at hun er dum eller at din datter ikke bør omgås den, hun skal bare have fortalt hvorfor hunden reagerede som den gjorde og så skal i være opmærksomme når hund og barn er i nærheden af hinanden.

Bare fordi Cooper ikke ville have reageret sådan gør jo ikke din søsters hund til dum.

• #22   7. aug 2014 Har nu heller ikke nævnt at den er unormal eller skal dø. Har bare sagt at vi ikke kommer der mere når den er der. Om den så er lukket i soveværelset eller hvor den er jeg ligeglad med.

kan ikke på nogen måde se at min datter gør noget som helst forkert, hun giver sin faster et knus hvilket burde være muligt.

hvis det havde været min hunds race som havde gjort det havde i sikkert en meget anden holdning formoder jeg, eller tager jeg fejl

• #23   7. aug 2014 Første gang kan ske uventet, men anden gang har en voksen svigtet sit ansvar. Når man ikke selv har været til stede, er det vanskeligt at vurdere, om det er ejerne til hunden eller "ejerne" af barnet. Det er både synd for din datter og hunden.

• #24   7. aug 2014 Der er ikke rigtig noget, der hedder burde, når man har med hund at gøre på den måde.

Jeg er enig med dig i, at det ikke skulle have været sket - men ansvaret for at det skete ligger hos de voksne, der ikke har øjnet at det var VED at ske.
    Jeg er enig med Ginne i, at Faster kunne have forhindret det ved at være lidt snarrådig.

Og ja, du tager fejl - det handler ikke det mindste om race, det handler om at en hund er en hund og ikke en dukke, der ligger passivt hen ligegyldigt hvad, der sker....

• #26   7. aug 2014 Danielle -
    "Det er en helt naturlig reaktion fra en hund, der forsvarer "sin ressource" - dens ejer. "
    Sikke en omgang bullshit. I givet fald trænger den hund til at få justeret sine referencer. Ressource-forsvar er ved at blive en slags "helle", som undskylder og forsvarer enhver handling.

• #27   7. aug 2014 Ja, du tager fejl...

• #28   7. aug 2014 I mine øjne handler det ikke om race. Men om at det er en hund, der har hundeadfærd.
    To af vores hunde har også forsvar af deres ejere- dog kun overfor andre hunde.
    Vi kan så bede dem opføre sig ordentligt i situationer der kan give reaktion - F.eks. Har vi en "gå" kommando, som gør de går væk fra os, og som somregl bryder forsvaret, fordi hunden selv fjerner sig.

• #29   7. aug 2014 Jeg vil altså bakke Cooper op hér. Havde det været min søs og hendes hund, så var jeg ikke kommet før den hund var lukket væk imens mit barn og jeg var der. Hunden har tydeligvis 1.prioritet og vil søs ik have besøg, så er det fair. Jeg nægter af samme årsag at min søn må komme ned til min ex svigerfar og min datter er der kun på tålt ophold. Jeg har nemlig måtte lægge øre til, at hans store tyske korthåret har haft fat i min datters arm - dog som markering/leg, men immervæk fat i hende. Min søn er dødsensræd for den hund og tør ikke sove om natten pga han drømmer om, at den hund angriber ham/spiser ham. Hunden har aldrig haft fat i ham, men har væltet ham - igen uden min tilstedeværelse, da jeg er skilt fra mine børns far.
    Jeg har været millimeter fra at melde den hund, men har stoppet mig selv. Kommer min datter igen og fortæller, at hunden har haft fat i hende, så er mit første opkald efterfølgende til politiet. Jeg vil som mor IKKE finde mig i det.

• #30   7. aug 2014 Isabelle ja kan kun give dig ret. Har også været yderst forsigtig de sidste år med at mine børn var i nærheden af den.

• #32   7. aug 2014 Søren

Du kan kalde det BS alt det, du vil. Jeg står ved min mening.

Det er IKKE hensigtsmæssigt, som jeg skriver - det er skide uheldigt - men ikke desto mindre en helt forståelig reaktion, som let kunne have været undgået.

• #33   7. aug 2014 Det har absolut ikke noget med race at gøre.. Jeg er selv helt skudt i SBT smiley
    Men det jeg ser det altså som de voksnes job at sørger for at sådan noget ikke sker, for både hund og barns skyld.

• #34   7. aug 2014 Så det du mener er at det er grænseoverskridende for en hund at et menneske giver et andet menneske et knus 40 cm fra hunden af.

Så sidder min hund ved min side og en af jer kommer hen for at hilse på mig og giver mig hånd så det også ok at min hund markere sig i jeres ben ???

• #35   7. aug 2014 Skal siges første gang den gjorde det ved hende var den 5 måneder gammel og vi den gang tog det som om den nappede som hvalpe Gør

• #36   7. aug 2014 Sorry, men du ser spøgelser. Jeg tror, du er lidt for følelsesmæssigt involveret i dette, til at se objektivt på det..

Der er forskel på at sige, at noget er OK, og noget er forståeligt.

• #37   7. aug 2014 Det er grænse overskridende for nogle hunde. Og det er din søsters job at sørge for at hendes hund ikke har mulighed for at markere og hun skal sørge for at skærme sin hund for situationer hvor den føler behov for det.

Det er aldrig bare ok at en hund markere, men man er nødt til at overveje hvorfor den gør det og ikke bare drage konklusionen at hunden er dum.

• #38   7. aug 2014 Er der nogen der skriver det er ok?

Det skulle have været forhindret. Men det Gør ikke adfærden unaturlig

• #39   7. aug 2014 #34
    Cooper -
    Den diskussion gider du ikke at ta' smiley
    Muskelhunde gør ikke brug af ressource-forsvar - de er bare onde. Jeg mindes i al fald ikke at ha' stødt på begrebet ifm muskelhunde og de store vogtere.

• #40   7. aug 2014 Har aldrig nævnt at den hund er dum.

Min datter nævnte det, men det jo som i børnehaven hvor et barn slår et andet barn så det barn dum

• #42   7. aug 2014 Må give mig ja det har jeg skrevet.
    Padong

• #43   7. aug 2014 Jeg læste det også som Maiken T, men kan godt se det også kan læses på den anden måde smiley

Men jeg synes stadig du går lidt med skyklapper her. Hunden har jo ikke angrebet ud af den blå luft, den har markeret i en situation hvor den har følt sig presset. Det jeg mener er at baggrunden for hundens reaktion må være det man skal forholde sig til og så selvfølgelig sørge for at det ikke sker igen. Men det mener jeg så godt man kan uden det betyder at i ikke kan besøge din søster medmindre hunden er lukket væk.

• #44   7. aug 2014 Det er rigtig uheldigt og hamrende træls, og jeg forstår så udmærket godt, at man som far bliver påvirket af at se sin lille pige blive bidt. Når det så er sagt, så ja, der er nogle hunde, der bare ikke kan tolerere, at man rører deres ejer. Af samme grund spørger jeg også altid, om det er ok at give et knus, når jeg besøger nogen, hvor jeg ikke kender hundens reaktioner herpå.

• #45   7. aug 2014 Av Av. smiley

• #46   7. aug 2014 Vi har alle dage kunne komme i kontakt både med ejer og hund uden den har vist den type adfærd

• #47   7. aug 2014 Det er garanteret en adfærd der har fået lov at udvikle sig.

• #48   7. aug 2014 Altså...

Hunden går til dagligt sammen med søsters børn
    Den har hvalpenappet en gang da den var 5 måneder gammel.
    Den har aldrig haft problemer med at man kommer hverken den eller dens ejer nær...

Så forstår jeg slet ikke reaktionen fra jeres side.

Må hunde ikke markere ved sjældne grænseoverskridelser?

• #49   7. aug 2014 Og - jeg ved heller ikke hvad søsteren skulle have gjort, hvis det ikke er noget, der nogensinde har været sket før.

Sådan noget sker - og det eneste der er at gøre er at tage fremtidigt ansvar.

En del af det ansvar er netop at se og udnytte det læringspotentiale der er i det for barnet.
    Og så naturligvis i fremtiden beskytte barn og hund mod lignende episoder..

Alle hunde kan få nok lige pludselig - også selvom den aldrig har vist tegnene før. Det må vi forholde os til, hvis vi vil være i nærheden af en hund.

• #51   7. aug 2014 Hun var træt af det skete men sagde også at den "jo bare" passede på hende

• #52   7. aug 2014 Jeg forstår godt hvorfor du er farvet af det, for det er din datter og hun blev selvfølgelig både ked af det og forskrækket.

Men nu har jeg jo selv en af de helt små hunde, og nej han er ikke sådan. Men jeg ved at nogle af dem, især de der bliver båret rundt på hele tiden og er vokset op som små babyer, hvor det er blevet for meget af det gode, har det meget med at "beskytte" deres ejere, når de sidder hos dem.
    Dette vil du også kunne finde en del videoer og lign med på youtube. Feks. har CM haft en chihuahua med i et af hans afsnit, som var sådan. (er ikke enig i CM's metoder, og det skal heller ikke være en diskution om dette, blot for at påpege at det altså er et problem for flere små hunde)

Din datter kunne ikke vide det, men jeg ville egentligt tro det var noget de fleste voksne med lidt hundeforstand ville vide, men måske jeg tager fejl.
    Jeg tænker at det egentligt er ret logisk at nogle hunde synes det er ubehageligt og grænseoverskridende at nogle læner sig ind over den (også selvom det ikke er med vilje, og at der er god luft imellem dem) ..

Så selvom det selvfølgelig ikke skulle være sket, og jeg godt forstår at i ikke sætter de to sammen, for (i mine øjne) begges skyld. Så er det din datter der har overskredet noget ved hunden. For det er altså ikke alle hunde der finder sig i alt ligesom cooper lyder til at gøre.

• #53   7. aug 2014 Helt på din side Cooper.
    Stod i en lignende situation engang..
    Min søn blev bidt så han fik et sår på næsen og næseblod plus så bange at han tissede i bukserne og han er altså vant til hunde og er 6 år.

Han får ikke lov til at nærme sig den hund igen, det tør jeg ikke udsætte mit barn for.

Stop det resourceforsvar op et vis sted... Den hund skal lære at andre folk godt må komme hinanden ved!
    Gjorde min hund udfald ved at nogle gir mig et knus, ja så ville den få af vide at den opførsel ikke er tilladt.

• #54   7. aug 2014 Er enig med Cooper og Snuden!
    Den lille pige er et menneske! Kunne forstår søsters hund forsvare hvis det er en anden hund der gør tilnærmelser, men det er det jo ik vel!!!
    Fy for den!

God bedring til prinsessen.

• #55   7. aug 2014 Nej det er ikke begges skyld.
    Jo ejer af hunden, men bestemt ikke datters skyld. At give sin moster et knus, i nærheden af hund eller ej er helt i orden, og det gir ikke en hund lov til at bide overhovedet.

• #56   7. aug 2014 Nej lige præcis ...

• #57   7. aug 2014 Der er forskel på at markere og at bide

Hvad helt præcist skulle søsteren have gjort, når nu hunden aldrig har haft den reaktion før?

Det er fint nok, at I er nogle, der helst vil have at jeres hunde er robotter og ikke reagerer på de påvirkninger de får, når de omgås mennesker, men det fratager altså ikke hunden at have egenskaber som en hund.

Hvis man ikke tåler at hunde reagerer som hunde gør, så skal man ikke have hund, ej heller omgås dem.

• #58   7. aug 2014 At tale om skyld er i øvrigt fuldstændig meningsløst. Kan ikke bruges til en pind.

Ansvaret for, at ingen får sådan nogle oplevelser igen ligger derimod hos ejeren af hunden og forældrene til barnet.

• #59   7. aug 2014 For en del år siden vristede min hund sig fri af halsbåndet, mens min ex gik tur med den. Den mishandlede et par kelpie'r. Da jeg kom hjem og fandt ud af det, blev jeg meget ked af det skete. My mistake - det var bare ressource-forsvar og den skulle i stedet have haft ros.
    Det lyder da ikke dumt, vel?

• #60   7. aug 2014 Vrøvl Søren - hvorfor sætte sagen på spidsen.

Der er ingen der så meget som har antydet noget, der minder om det, du skriver og det ved du...

Personligt mener jeg ikke det her handler om ressourceforsvar men om en hund, der har beskyttet sig selv mest af alt - måske sin ejer.
    Et udtryk for at den er presset og usikker i situationen.
    Det betyder ikke at ressourceforsvar ikke findes - og man er sgu da noget ignorant, hvis man ikke vil erkende DEN egenskab hos en hund... så tror fanden det går galt en gang imellem....

• #61   7. aug 2014 Ja, for et markeringsbid fra en hund, der sidder hos ejer, er det samme, som at lemlæste to kelpier, der ikke udgør nogen trussel for noget hunden har. Same same..

Helt ærligt...

Det er hunde. De agerer. De reagerer. Det er ikke altid hensigtsmæssigt. Det er ikke altid passende, men det sker.

Den dag folk begynder at erkende at hunde er hunde og ikke har samme reaktionsmønstre eller tankevirksomhed som mennesker, så er vi godt på vej.

Og pak nu den selvmedlidenhed over potente racer væk. Jeg har selv en bull terrier, så det preller af på mig.

• #62   7. aug 2014 Det gjorde den også, altså passede på hende.

Det at mennesker krammer hinanden foran hunden, eller at mennesker krammer hunde, er noget af det allermest grænseoverskridende man kan gøre i hundes øjne.

Krammeadfærd er det der udløser flest "hundebid" på børn. Det er helt oppe i over 90% af alle hundebid på børn, der skyldes denne grænseoverskridende adfærd, er min erfaring.

Børn lærer at give kram for at udtrykke deres kærlighed, og de krammer gerne alt og alle. Denne adfærd er ikke hensigtsmæssig omkring hunde.

Selvf. skal din datter kunne give din søster et knus. Men ikke i nærheden af hunden og slet slet ikke mens din søster er i en "sårbar" placering (siddende, liggende etc.).
    Det burde både du og din søster have taget hensyn til ...

Så det vil udløse alm. hundeadfærd ==> afstandssøgende signaler og dæmpende signaler.
    Hvis du går på youtube eller lign. vil du se videoer af uvidende hundeejere, der synes det er såå nuttet, når deres hunde knurrer og snapper, fordi ejerne udøver grænseoverskridende adfærd, ved at påtvinge hundene kys og knus, uden at ejerne har hundenes tillid. De laver farlige hunde på den måde.

Ligeledes vil du kunne finde mange videoer som viser hundes naturlige adfærd når dens mennesker slås (for sjov) eller giver hinanden knus for sjov. Hunden reagerer med usikkerhed, dæmpende adfærd med afstandssøgende signaler.

Det er helt alm. hundeadfærd. Men det skal man selvf. vide før man kan tage sine forholdsregler i situationen.

Jeg er ret bekymret for hvad din søster ellers laver af grænseoverskridende adfærd omkring hunden, siden den nu er eskaleret fra at tage fysisk afstand til at gå direkte til markering.

Bid er næste trin ... Så hund og din datter skal IKKE være sammen da der tydeligvis ikke er ordentligt opsyn, af en der rent faktisk kan læse sin hund, og forudsige og dermed forhindre den situation.

Det her er 100% ejer fejl. Din søsters for ikke at fatte en bjælde omkring sin egen hund og dens grænser og tage de nødvendige hensyn, og din for at lade din datter udøve grænseoverskridende adfærd omkring hunde. Din datter er undskyldt. Hun ved ikke bedre.

• #63   7. aug 2014 CH -
    Når du ikke mener, at det er ressource-forsvar, er den jo nok ikke møntet på dig. Desuden gad jeg godt se folk forsvare det skete, hvis der havde været tale om 90kg spansk mastiff.

• #64   7. aug 2014 Søren, jeg behøver skam ikke at føle mig truffet for at fortælle dig at du tager fejl...

• #66   7. aug 2014 Sanne jeg er enig meget langt hen ad vejen - men jeg ser ikke som du, at der er noget der tyder på at hunden oplever grænseoverskridende adfærd...

TS har selv fortalt at hunden indtil i dag har haft almindelig sund adfærd...

Og igen - hvem der er skyld i episoden er fuldstændig meningsløst at diskutere. Det vigtige er, hvordan man tackler det fremadrettet...

Søsteren skal sørge for at hunden ikke kommer i den situation igen. TS skal sørge for at undervise sit barn i hundeadfærd i sådan en situation. Det er alle tiders mulighed for at lære at være observerende på hunde og lære at læse dem. En gave til når hun bliver voksen - både for hende og de hunde hun møder i fremtiden.

• #67   7. aug 2014 Min hund er en hund og ikke nogen robot..men der er grænser og det er i min verden dælme ikke iorden, at hund hund gerne må bide eller markere så hårdt pga et knus....det er simpelthen for langt ude.

Og nu er det jo ikke første gang hunden reagerer sådan så ejer ved det jo godt, og burde ha forhindret det. For at beskytte hunden fra at nå så langt til at bide..
    Og som advarsel hvis hunden er utryg, så har den vel udsendt signaler som ejer burde ha opfanget..eller den ville ha knurret....

At bide ud uden grund pga et knus er IKKE acceptabelt i min verden.
    Men fint at I vil have hunde der må gøre hvad de lyster og bide når de vil.

• #68   7. aug 2014 Danielle -
    hvad kender du til trusselsituationen? Du gætter vist - det gør det lidt for morsomt.
    I min verden er det mere naturligt, at en hund bider en anden hund, end at den bider et barn.

• #69   7. aug 2014 Snuden

Hvor ser du, at nogen siger, det er i orden?

Mig bekendt har ingen bifaldet hundens reaktion.

• #70   7. aug 2014 Søren

En hund bider, når dens yderste grænse er nået - hvad enten det er et menneske eller en hund.. Der er ikke noget, der er mere rigtigt eller forkert, end noget andet. Det er måden hvorpå man undgår det, der er det eneste væsentlige.

Og le du bare alt det, du vil..

• #71   7. aug 2014 Arrh.. TS beskriver at hunden har hvalpenappet da den var fem måneder. Det er der vist ikke noget unormalt i.

Og nej, en hund skal ikke nogensinde komme i en situation, hvor den bliver nødt til at markere og dernæst bide.
    Selvfølgelig MÅ den da ikke det - det giver sig selv. Men det gør en hund, når mennesker ikke sørger for at den ikke bliver presset. Sådan er livet med hund.

Mine hunde må ikke bide når de vil. Hvis de gør det, har JEG fejlet, ikke dem. Så har jeg overset at de ikke var trygge....At de siger fra er der intet forkert i, hvis jeg ikke kan finde ud af at gøre det for dem.

• #72   7. aug 2014 Lyder da logisk, kære datter frem over når vi er sammen med folk så må du ikke røre dem uanset hvor glad du er for de mennesker for ellers risikerer vi deres hund bider og det vil derfor bære min skyld ved at lade min datter udtrykke sine følelser over for familiemedlemmer.

Det da logik.

Hvem ender så med at sidde som robotter og hvor hundene lever livet? ??

• #73   7. aug 2014 En hund skelner ikke mellem hunde, børn, katte, bjørne, kæmpefugle eller drager. Hvis de er pressede og dæmpende signaler ikke virker, afstandsøgende signaler ikke virker, så markerer de....

• #74   7. aug 2014 Vrøvl, Cooper...

Sikke mange ting, der kan lægges i ord, som der slet ikke står...

Børn skal lære at observere dyr, når de er i nærheden af dem. Voksne hundeejere skal forudse en situation før den opstår, så både hunde og børn bliver fri for dårlige oplevelser..
    Men vi er altså alle kun mennesker...

Det er de færreste børn, der er vokset op med hunde, der ikke har fået sådan en tur der.... Mig selv inklusive.

• #75   7. aug 2014 Lyder da logisk, kære datter frem over når vi er sammen med folk så må du ikke røre dem uanset hvor glad du er for de mennesker for ellers risikerer vi deres hund bider og det vil derfor bære min skyld ved at lade min datter udtrykke sine følelser over for familiemedlemmer.

Det da logik.

Hvem ender så med at sidde som robotter og hvor hundene lever livet? ??

• #76   7. aug 2014 Jeg tror altså du læser det du vil læse.
    Det er logisk (i mine øjne) at nogle hunde ikke bryder sig om, at nogen læner sig ind over den. (uanset om det er hensigten eller ej)

Selvfølgelig må hun vise glæde osv. For hunden skal da ikke bide, men det er ikke hundens fejl at dens grænser bliver overskredet osv. Men så må hun jo lærer at når folk sidder med en hund på skødet og sådan, så må hun lige vente.
    Din søster kunne jo have sat hunden ned og så givet din datter et kram.

Jeg lader heller ikke børn bærer lucky, eller kramme ham osv. Fordi jeg ikke vil have den risiko for at det er grænseoverskridende for ham. For selvom han godt kan lide at være oppe ved mig, betyder det jo ikke at han kan lide det ved alle.

Jeg synes egentligt der er mange der læser noget der ikke står skrevet. Der er ingen der siger at hunden bare skal have lov til at bide, men det er dens ejer der skal sørge for at den ikke ender i en sitiuation hvor den føler sig nødsaget til at bide.

• #77   7. aug 2014 Cooper: Det er selvf. vigtigere at din datter krammer alt og alle, og dermed øger risikoen for at blive bidt, end at lære din datter, at når hun har med hunde (rovdyr) at gøre, så tager man specielle forholdsregler, fordi hunde IKKE er mennesker og derfor vil reagere som hunde ...

Det er et faktum ...

Jeg ville hellere lære min datter at handle, så risikoen for at blive bidt minimeres, og chancen for en god oplevelse for alle involverede er stor. End at insistere på at hun SKAL udøve grænseoverskridende adfærd i hundenes nærvær, fordi hundene skal bare finde sig i grænseoverskridende adfærd ... fordi nu har de jo valgt at leve sammen med mennesker ... eller?

Hvem vinder ved det?

Man ved at det er grænseoverskridende adfærd der giver usikre og dermed aggressive hunde ... Som hundeejer er det dermed ens pligt at sørge for IKKE at udsætte hunden for dette.

Hvis man vælger at leve med hunde, så skal man selvf. indrette sin adfærd så den er hensigtsmæssig. Det betyder ikke at man sætter hunden over mennesket. Det betyder bare at man tager ansvar !!

• #79   7. aug 2014 Husker med al tydelighed min mormors lhasa apso - den hund har jeg dælme lært meget af.
    Den kunne ikke lide børn - men den boede hos min mormor og hvis vi besøgte hende, så besøgte vi også hunden.

Hunden skulle være der - og vi måtte indordne os.

Ikke om man kunne drømme om at have den indstilling i det hersens år 2014, hvor der ikke må krølles et hår på et barns hoved og hvor dets mentale velbefindende nurses og plejes - virkeligheden kan vente...

• #80   7. aug 2014 smiley
    Jeg tænker blot ... socialisering.... Det er jo det man som ansvarlig hundeejer skal gøre med sin hvalp fra man får den inden de kritiske 16 uger...
    Filme om jeg ville have en hund, hvor jeg ikke kunne kramme mine børn eller familiemedlemmer pga min hund evt ville finde på at markere pga ressourceforsvar.
    Jeg synes det ord netop bliver brugt i flæng for at forsvare en adfærd der overhovedet ikke er hensigtsmæssig, når man er hund iblandt mennesker. Enten har jeg en meget tolerant race eller også er andre brugere herinde vant til racer, der har en lav tærskel for menneskeadfærd IMO

• #81   7. aug 2014 Det bliver lige a trip down memory lane for mig..

Igen - Mormors Lhasa... Den blev et studie i hundesprog. Som sagt kunne den ikke fordrage børn og den skulle være der. Dengang var der ikke voksne omkring børn hele tiden og det betød altså, at vi måtte lære at kigge på den hund for at være sikke på, at den ikke blev arrig.

Det går op for mig nu, at det var der kimen til min forståelse af hundes signaler blev lagt. Et udtryk i øjet, en vejren med næsen, halens position, en knurren eller var det mon en lyd af nydelse?
    Det studie har givet mig et par blå mærker a la det, vi ser på billedet, for det var ikke altid det lykkedes at læse rigtigt og så var der afregning...

Det kunne jeg godt unde andre børn - men allerhelst at der var voksne, der guidede og fortalte, når hunden viste sine signaler.
    Men det er blevet sådan, at hunde helst ikke skal reagere overhovedet - og det lærer ingen noget af.

• #82   7. aug 2014 CH: Ja, det var før curlingbørnkonceptet :o)

Jeg blev hugget noget så eftertrykkeligt i hånden af min mormors sølvpuddel, Pelle (nummer 5+ :o)) da jeg var omkring 8 år.

Men sådan var det jo bare, hvis man ikke kunne holde fingrene fra hundens madskål, når der var noget i den ... Den havde ressourceforsvar i madsituationer. Vi havde fået at vide fra helt små af, at man holder snitterne væk. Da vi tydeligvis ikke kunne finde ud af at lytte (selvf. var vi over en vis alder før vi kunne være omkring ham i spisesituationer uden opsyn), ja så måtte vi jo føle.

Havde han bidt umotiveret så ville det have fået konsekvenser for ham (har ikke oplevet eller hørt om nogen hunde der nogensinde har bidt umotiveret ...?).
    Men han reagerede som den hund han er, på grænseoverskridende adfærd, og det fik konsekvenser for mig (der udviste den grænseoverskridende adfærd).

Det tog min mormor ret large selvom hun ellers er meget pylret omkring sine børnebørn da der ikke må ske dem noget.

Jeg er vokset op på gårde med mange forskellige dyr. Man indretter sin adfærd alt efter om man er sammen med hunde, med køer, med heste, svin, fjerkræ, vildt etc.

Ellers så får det altså ofte alvorlige konsekvenser.

Kan man ikke finde ud af det, så må man holde sig fra levende dyr.

• #83   7. aug 2014 Se nu havde min mormor samme type hund i en standard gravhund...og den hadede fremmede for et godt ord, han knurrede altid først og fik et meget bestemt udtryk i øjnene før han hapsede. Os i familien - og især vi børn, vidste hvor vi havde ham. for han gad ikke leg med os, men tolererede os kun lige. Så jeg ved hvad du taler om CH.
    Dette gør dog ikke den adfærd til mere korrekt i mine øjnene. Grunden til min mormors Wimsey var sådan, var pga min mormor gav ham lov. Hun havde aldrig lært ham, at noget var i orden og andet ikke var. Hun flyttede sig fra sofaen, hvis han knurrede af hende. Men det er så en helt anden snak.

• #84   7. aug 2014 Korrekt eller ikke korrekt....

Kan man tale om korrekthed, når det handler om levende væsners reaktionsmønstre?

De kan være hensigsmæssige eller uhensigtsmæssige og kan i øvrigt snildt skifte fra det ene til det andet - men korrekthed, ligefrem?

Dejligt at gravhunden sagde til - så var den nok sund nok i sit hoved, trods alt.

Parentes: Jeg ville gerne fylde smileyer i mine indlæg, men jeg fyldte mit tastatur med vand i går, og det har tydeligvis fået lidt konsekvenser *GGG*

• #85   7. aug 2014 tja. jeg har også lært at man ikke skal ligge på gulvet og kramme fasters gravhund, det var jeg mm fra at skade øjet af, men har stadig arret som fin reminder.
    har også lært at det er noget skidt at forsøge at løbe fra en arrig cocker, det får man også stempler i benene af smiley

• #86   7. aug 2014 DKK: Hunden sagde jo fint fra. Konsekvensen herhjemme ville være at hunden så fik den afstand den bad om, ved at DEN kunne smutte en tur i kurven eller blive lukket ud eller i fred i soveværelset.

Ikke at den skal straffes for at sige fra. Tværtimod.

Men ved at den siger fra kan man så sørge for at fjerne den fra den grænseoverskridende adfærd og så fjerner man risikoen for at hunden bliver nødt til at eskalere ...

Win/win :o)

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #87   7. aug 2014 Barnet har ikke gjort noget som helst forkert. Hvis hunden er så ringe,at den ikke kan bedømme hvad der er en trussel den skal reagere på,må man lukke den væk når der er gæster. At snakke om normal adfærd er helt hen i vejret.

For mig lyder det til at det er en hund der er ødelagt af forkert opdragelse og ikke kender sine grænser.

• #88   7. aug 2014 Max: Hunden kender SINE grænser. Det er menneskerne der ikke kender hundens.

Men jeg ville også lukke den hund væk hvis der kom nogen.

• #89   7. aug 2014 #88
    Det er denne "laissez-faire" holdning til små hundes opførsel, der er skyld i mange problemer.
    "Se det er sødt - den passer på mor". Ja og den slægter også mor på - sådan rent intelligensmæssigt. smiley

• #90   7. aug 2014 Al adfærd kan forklares, mennesker som dyrs, dermed ikke sagt at al adfærd bør være accepteret. Det handler overhovedet ikke om at opdrage hverken børn eller hunde, det handler om at man som hundejer/forældre har påtaget sig en opgave og det er at passe på/ tage ansvar for hund/barn. Hvilket i mine øjne betyder at beskytte overfor uhentsigtsmæssige situationer, herunder at blive bidt af en hund, åbent sår eller ej. Uden at være specialist på området, så vil jeg påstå at en 5-årig ikke altid lige kan gennemskue/overskue alle situationer selv - altså de voksne skal hjælpe barnet her, hvilket man jo sagtens kan uden at man bliver til curling-forældre.
    Jeg ville stadig foretrække at hunden bliver lukket væk, indtil børnene er store nok til selv at kunne have overblik over situationerne hele tiden og kunne forstå at den hund fuldstændig skal være 1 m væk hele tiden. Hvilket jo også sørger for at hunden ikke bliver udsat for at skulle i en presset situation. For kan vi ikke blive enige om, at langt de fleste hunde markerer/bider ikke medmindre de er presset?!

Mange er da igennem tiderne blevet bidt/markeret af hunde, men det undskylder vel ikke hunden. Man kan forklare det.
    Jeg selv blev overfaldet af en grønlandsk slædehund fordi jeg skulle af med stort ude i bjergene. Grønlandske hunde kan godt lige fæces. Gør dét det ok at hunden bider? Det synes jeg ikke, men vi lærte at de aldrig skulle være fri, og jeg fik nogle sting i låret. Jovist blev vi klogere, men adfæren er stadig fuldstændig uacceptabel IMO.

• #92   7. aug 2014 Igen - der er vist ingen der synes at adfærden er ok, sød, fantastisk eller bare den mindste smule hensigtsmæssig.

Den er naturlig og den har en årsag - og vi mennesker har faktisk inviteret disse dyr ind i vores stuer. For tiden med en enorm uvillighed til at acceptere at den faktisk ER et dyr og at dens egenskaber kræver at ikke kun DEN tilpasser sig, men at menneskene omkring den også tilpasser sig.

Er man ikke villig til det, så skal man skaffe sig noget, der ikke er levende at kaste sin kærlighed på.

En hund bliver ikke skudt ud af enden på sin mor og ved, hvordan mennesker fungerer fra A-Z. At forvente at den ved, at det der kram er en kærlig gestus blandt mennesker og til hver en tid ufarlig for den selv er at være totalt negligerende overfor det faktum at det er et DYR. Tilmed et rovdyr.

Tag ansvar. Lær børnene om naturlig hundeadfærd, hvordan man læser en hund, hvordan den viser sine grænser. Og tag ansvar som hundeejer ved at acceptere at hunde HAR grænser og at den siger fra, hvis du ikke gør det for den.

Folk der ikke vil det, synes jeg ikke fortjener at have hverken dyr eller børn... ganske enkelt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #93   7. aug 2014 Datteren har lært at omgås hunde men hunden er utilregnelig. Ejeren burde tage forbehold og lukke hunden væk. Barnet er og bliver uden skyld. Jeg mener bestemt at der skal tages hensyn til hunde der er i sit eget hjem,men der er også grænser. Aldrig om jeg ville finde mig i at min hund bed et barn i mit hjem,fordi at de ville give mig et knus.

• #94   7. aug 2014 Hvem ville finde sig i det?

At man anerkender at hunden har en god grund til reaktion betyder dælme ikke, at man ikke gør noget ved det.

At erkende at man har fejlet, har overset nogle signaler, har bidraget til utryghed hos hunden og dermed en voldsom reaktion er altså ikke at blåstemple adfærden og byde den velkommen.

Er man ansvarlig, så glemmer man alt om skyld og så tager man ansvar - sørger for, at det ALDRIG sker igen. Sørger for at både barn og hund kan være trygge....

Og det indbefatter OGSÅ at lære barnet at tolke hunde - det kræver bare lige at man selv kan finde ud af det. Hvilket igen kræver, at man anerkender at en hund er en hund og ikke en lille dims, man kan styre ved at trykke på en tænd-knap.

• #96   7. aug 2014 Siger tak for alle jeres indlæg i denne tråd.
    Går i seng nu.

Kan i alle have en forsat god dag, ferie eller hvad i nu har smiley

• #98   7. aug 2014 Er her med gjort smiley

• #99   8. aug 2014 Jeg syntes også det er synd for din datter selvfølgelig
    Min datters hund, ville gøre det samme som din søsters hund Så når min datter skal fx passe nogle børn, passer jeg hendes hund Min datters hund er meget beskyttende over for hende Ellers lukker hun den væk, hvis der er børne
    Men god bedreing med din lille datter smiley

• #100   8. aug 2014 Tak smiley

• #101   8. aug 2014 Jeg har ikke læst hele tråden..

Jeg synes, at Philip reagere udemærket! Han reagerer, som far og ikke som adfærdsanalytiker, og det er nok.
    Ejere skal tage sine forholdsregler, når de ved at hunden ikke kan lide børn.. Ejer kender sin hund bedst..
    Barnet kan da ikke bebrejdes for, at kramme faster. Philip kan ikke bebrejdes for, at bekræfte pigens udtalelse, om hunden.. Det var et trøstede øjeblik.

Kommentér på:
Min datter er blevet bidt

Annonce