Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg skal have isoleret et skur 12.500 kr.
  • Kogeplade installation 600 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Almindelig rengøring i hjem 430 kr.
  • Bortskaffelse af afklippet hæk 900 kr.
  • Removing old sink and tap, attaching new sink and tap 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At få/have kanin
  • #1   23. jun 2014 Hermeliner de mindste.
    En dværg vædder fra en seriøst hobby avler er nok der bedste bud på en god kælekanin.
    Ellers har Jørgen Larsen i Horsens meget meget søde hollændere!

• #2   23. jun 2014 Jeg havde en blanding af en løvehovede og en hermelin, hun var simpelthen den sødeste kanin. smiley
    De racer er begge meget gode som kæle kaniner, men det vil jeg sige, at de fleste racer er. Man kan ikke sige, at en race er "dårlig".

• #3   23. jun 2014 Synes ikke at man kan sige at én bestemt race er den bedste kælekanin.
    Der findes dårlige kaniner indenfor alle racer.
    Jeg har selv 2 løvehoveder, som er kendt som en arrig race - og det er mine tøser bestemt ikke!
    Og så har jeg en løvevædder han smiley

Jeg har selv bedst erfaring med dværgvædder, løvevædder og løvehoved, men har også hørt godt om hollændere, og kan derfor også selv anbefale Jørgen Larsen, som jeg har skrevet lidt med engang imellem smiley

• #4   23. jun 2014 Spunk, Sheltien & Slaven: Har ellers hørt at løvehoveder skulle være meget milde af temperament? Har aldrig før hørt, at de skulle være arrige. smiley

• #5   23. jun 2014 Emma H: De er kendt sammen med hermelinen for at være temperamentsfulde smiley
    Folk nævner oftes løvehoveder og hermeliner som de værste kælekaniner, hvilket jo er en skam, når de kan være ligeså godmodige som alle andre racer smiley
    Det handler bare om at finde den rigtige avler.

• #6   23. jun 2014 Spunk: Det har jeg aldrig hørt, haha, har hørt det modsatte. Har godt hørt det om hermelinere, men aldrig om løvehoveder. smiley
    Men det er altid godt at høre noget nyt!

• #7   23. jun 2014 Emma H: Hæhæ.. Så kan jeg næsten gætte, at du nok ikke at medlem af de forskellige kanin grupper på facebook, såsom Kaninliv - for os som elsker kaniner? smiley
    Der bliver det ihvertfald nævnt ved 9/10 tråde om hvilken kaninrace der er bedst som kælekanin.

• #8   23. jun 2014 Jeg har en løvevædder han smiley

Han er meget kærlig, kælen og elsker at være hvor familien er. Han er en "fri kanin" - dvs. han hopper rundt i hele huset smiley

• #9   23. jun 2014 Ååhh TS du skulle møde mine franske væddere så du kunne få en positiv oplevelse med store kaniner. Jeg har ikke erfaring med små kaniner men synes at have hørt at de er mere urolige end de store racer, hvor fransk vædder vidst nok er den mest rolige.

• Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 101
    #10   23. jun 2014 Der findes gnavne kaniner inden for alle racer. Jeg har 1 hermelin og 3 løveehovedblandinger. Dem jeg har nu er rigtig søde, men har da også haft nogle være gnavpotter. Har haft kaniner i 39 år så det er blevet til nogle stykker smiley
    Mit råd er du skal prøve at finde ud af kaninens temperament og vælge den du synes bedst om smiley

• #11   23. jun 2014 hollændere smiley
    Jeg har pt 4 voksne og ca 16 unger af den race smiley
    så skønne smiley
    Mine er fra Jørgen (som jeg så avler videre på) og han laver altså nogle gode dyr smiley

• #12   23. jun 2014 Dværgvæddere. De er kaninverdens svar på en labrador, er der nogle der siger smiley Jeg har selv fast dværgvæddere i mange år. Det er altså nogle dejlige dyr. Jeg regner selv med at mine 2 skal have et kuld til efteråret.

• #13   23. jun 2014 Hollændere anbefales ofte.. Jeg anbefaler altid en dværgvædder fra et godt opdræt.
    Hermeliner er de mindste, men deres temperament er udfarende og de er ofte lidt aggressive.
    Løvehoveden er ikke aggressiv, men de kan være nervøse og tilbageholdende.

Hvis du søger en god kælekanin, så er det altså en dværgvædder. De har efterhånden eksisteret i så lang tid, at de aggressive er ikke-eksisterende. smiley

Jeg har haft mange kaniner gennnem årerne.. Den eneste race jeg nu har for 3. gang er DV'en.. Jeg venter faktisk en gulrød dv, fra faderen over hele farven. smiley

Du får da også lige et billede af, en af stolthederne:

profilbillede
  • #14   23. jun 2014 Spunk: Godt gættet! Det er jeg ikke. smiley

• #15   23. jun 2014 Jeg vil også anbefale en dværgvædder da de er marget rolige.

• #17   23. jun 2014 Dværgvæddere er fantastiske. Åh jeg havde den bedste, da jeg var lille. Så fik jeg en hermelin... Den sprang ud af buret for at bide os

• #20   23. jun 2014 Er det så nu jeg skal fortælle om dengang jeg havde en skræk for dværgvæddere? smiley
    Havde en dværgvædder der bed for at bide, og han kom ellers fra et godt opdræt.
    Så jeg synes det er forkert af jer igen at nævne de ting der kan forekomme ved løvehoveder og hermeliner.
    De kan være de dejligste kaniner, så skær nu ikke alle over en kam.
    Jeg har opdrættet løvehoveder, og har kun én gang oplevet en aggressiv løve, men hun blev kun aggressiv fordi, at ejeren jeg modtog hende fra havde behandlet hende !rigtig! skidt.

Ellers har jeg aldrig haft dårlige erfaringer med dem smiley

Tal om erfaringer og skær ikke alle over en kam, tak.

• #21   23. jun 2014 Det er faktisk ofte sådan, at de dårlige udtalelser om løvehoveder og hermeliner kommer fra børnefamilier, hvor forældrene bare har købt en lille sød hermelin eller en lille pjusket løvehoved til deres barn, og da de er så små, så er de også lettere at klemme, som nogle børn jo gør smiley
    Det resulterer ofte i en aggressiv/nervøs kanin.

• #22   23. jun 2014 Det er nu ikke fordi jeg tænker "Min kanin skal bare være lille"
    - Det har mest noget at gøre med at jeg passede en stor kanin for en engang og hver gang den skulle fodres så hakkede den ud efter en, og den fik bidt mig et par gange og det gjorde faktisk temmelig ondt smiley

• #23   23. jun 2014 Synes at du skal tage ud og besøge nogle avlere, og se hvilken en race du synes bedst om.
    Du er velkommen til at komme et smut forbi Silkeborg og sige hej til mine to løvehoveder og min løvevædder smiley
    Alle er bare godheden selv.

• #24   23. jun 2014 Guud bor du i Silkeborg? smiley

• #25   23. jun 2014 Spunk: jeg var 13, da jeg fik min hermelin, og jeg har haft dyr hele mit liv. Hun havde en hæklefejl i kysen, det er der slet ingen tvivl om. Det er vel som med så meget andet opdræt- der er nogle racer, som har dårligere nerver end andre, men der vil altid findes individer, som er bedre eller værre end andre. Jeg har haft fire kaniner: tre dværgvæddere (hvor den ene var mere en hund end en kanin) og en hermelin. Det er mit erfaringsgrundlag og hermelinen var uden tvivl sindssyg.

• #26   23. jun 2014 Anya&Meeko: Ja det gør jeg smiley

Julie P: Der er ikke nogen racer der har dårligere temperament end andre. Find en god avler, som går op i at kæle med dyrene, og så får du 9/10 gange en dejlig kanin, hvor racen ikke kommer an på temperamentet.
    Man kan være uheldig at få noget skidt.

Det er et omtåeligt emne for mig, da jeg er rigtig ked af det dårlige ry, som hermeliner og løvehoveder har fået.

• #27   23. jun 2014 Dværgvædder smiley

• #28   23. jun 2014 Og skulle du (eller andre) have lyst til at møde de franske kæmper på 5-6 kg så kommer du/i bare til Billund smiley

• #29   23. jun 2014 Jeg vil helt klar anbefale hollændere! Super dejlige, og ham jeg har, og alle de andre hollændere jeg kender, er simpelthen de største kælepotter i verden! smiley
    Dværgvæddere er også super fine smiley
    Men som det sikkert er blevet nævnt, så tag ud og besøg nogle avlere, hvor du kan møde forældredyrene, og få en idé om temperament og størrelse, især når nu du har haft en dårlig oplevelse med store kaniner, med temperament. Køber man fra forkerte steder, kan man hurtigt ende med en "dværgvædder" der i virkeligheden ender med at veje 5-6 kg.
    Så ud og besøg nogle folk, de fleste er ret flinke til at lade folk komme og kigge, for de er jo også interesserede i, at kaninerne kommer et godt sted hen! smiley

• #30   23. jun 2014 Selvfølgelig er der lidt forskel på racerne, men jeg vil sige at det vigtigste næsten er opdrættet.

Jeg vil så helst ha' mine fra et mindre opdræt, hvor der gåes mere op i kvaliteten og opvæksten, end kvantiteten og dyrene holdes som "produktionsdyr". Man kan mærke tydelig forskel på om der er brugt tid på at snakke og hygge om dyrene eller om de bare har fået vand, mad og ikke så meget kontakt.

Men det er jo også hvad man gerne vil have dem for - mine skal først og fremmest være kæle-/hyggedyr og dér er temperamentet vigtigt.
    - Har jeg en der er aggressiv, så jeg ikke kan håndtere den, så ryger den til jægeren. Færdig. Måske kort og kontant, men et dyr du ikke kan fodre fordi den vil "æde" dig, er jo ikke en glad kanin.

Nå men, mht. race - så veksler det jo også lidt, hermeliner synes jeg personligt er nogle små djævle smiley

Jeg har dværgvæddere og jeg synes de har et dejligt roligt og nysgerrigt temperament, selvfølgelig er der nogle som ikke bliver gode kælekaniner men størstedelen bliver det - men igen, jeg kan mærke tydelig forskel på hvor de kommer fra og hvor meget de er vant til kontakt.

Jeg ville ta' ud og besøge opdrættere, få lov til at snakke med kaninerne og se hvordan forældre-dyrene er, se hvordan opdrætter håndterer kaninerne til daglig osv. - det kan godt være det kræver en længere køretur men nogle gange så må man jo køre lidt for tingene smiley

Folk synes jeg er tosset når jeg kører rundt efter kaniner, men det er jo lidt ligesom med hundene, man kan ikke forvente at ha' det hele i baghaven og vil man ikke gøre lidt for tingene, så risikerer man at gå på kompromis med for mange ting.

• #31   23. jun 2014 Selvfølgelig skal man ikke generalisere kaninracer.. Men nogen er mere aggressive/sky end andre. Færdig.
    Det handler alt sammen om forældre, og miljø.. Mest det sidste.. Tænk på din rex spunk.

• #32   23. jun 2014 Jeg ville så ikke foreslå hermelineren som er meget reserveret og lidt stiv i sit udtryk.

Jeg ville gå med en dværgvædder/fransk evt. smiley

• #33   23. jun 2014 Du skære dem over en kam gravhunden. Det er forkert at gøre.
    Hvad har min gamle rex at gøre med emnet?
    Hun var brunst sur, som kan komme hos selv den kanin med de bedste forældre.
    Jeg har hende ikke mere, da hun var alt for hidsig til, at jeg ville have hende herhjemme. Der kommer sommetider små børn og siger hej, og det var alt for farligt at have den rex til at være her, når de bare stikker fingrene ind til mine dyr.

Hvis du hentyder til, at mine kaniner ikke har det godt, så kan du godt pakke dine ting sammen og lade være med at skrive til mig. De har det rigtig godt, og er nogle møg forkælede dyr smiley
    Jeg kunne ikke have gjort mere for den kanin, når den ligefrem rendte efter mig bed. Er næsten overbevist om, at der foregår noget psykisk hos den kanin, så havde gamle ejer ikke taget den tilbage, så var den blevet slagtet her.

Jeg har mødt en del rex kaniner, som var fantastisk søde, men hende her var bare ikke en af dem - desværre.

• #34   23. jun 2014 Hvem sagde, at du ikke behandler dine kaniner ordentlig?? Træk den pibe ind.
    Din rex er et eksempel på håndtering.. Den fejlede ikke noget, hun er sku sød.

Jeg trækker mig fra diskutionen.. Jeg gider ikke folk, der trækker en kommentar så langt.

• #35   23. jun 2014 Jeg kan se en del af jer nævner dværgvædder som et godt bud, så den vil jeg kigge lidt nærmere på (:

• #36   23. jun 2014 Håndterede hende fint. Hun fik opmærksomhed og blev snakket med hver dag, men endte med at blive sur i brunst.
    Prøvede alt med hende, men det gik bare ikke.
    Det kan sagtens være, at hun har ændret sig, men det kan jo sagtens være noget der er kommet med tiden. Fejl i håndtering var det ihvertfald ikke.

• #37   23. jun 2014 Uh derudover er jeg også faldet for en kanin der hed Mini lop? Er det en race i sig selv eller?

• #38   23. jun 2014 Mini lop er to forskellige racer. Det er både en dværgvædder og en der er mindre end dværgvædderen smiley

• #39   23. jun 2014 Det er jo teknisk set en dværgvædder bare dyre(600,-??? Oh god!!) og mindre(vi snakker 200g).

• #40   23. jun 2014 Fra wikipedia: "The Miniature Lop, is often called the Mini Lop in the UK, however, it is a different breed from US Mini Lop. The Miniature Lop is the equivalent of the US Holland Lops, however it can be smaller than the US Holland Lops."

• #41   23. jun 2014 TS jeg håber det er okay jeg stiller et spørgsmål i din tråd smiley

Er der nogen kaninkendere der ved, om en hermelin er egnet som udekanin, eller er de for kuldskære?

• #42   23. jun 2014 Den egner sig lige så vel, som alle andre. smiley

• #43   23. jun 2014 Petra - Du låner bare løs af tråd smiley

Hmm.
    - Kan alle kaniner have alle farver?

• #44   23. jun 2014 Nej det kan de ikke smiley
    Nogle racer har kun nogle bestemte farver. F.eks sådan en som hvid land. De findes kun i red eyed white. Altså hvid med røde øjne smiley

• #45   23. jun 2014 Fåes dværgvædderen i mange farver? ;b

• #46   23. jun 2014 Jep! Alle farver og i 4 forskellige pelstyper. Rex, Cashmere, Satin og normal pels smiley

• #47   23. jun 2014 Tak, Genfødt smiley

• #48   23. jun 2014 Mini Lop er det engelske udtryk for dværgvædderen, nogen siger så herhjemme at de avler mini lops - ligesom nogle sagde de avlede NHD, det er i bund og grund akkurat det samme bare i lidt mindre version - nogle lande avler dem mindre end vi gør.
    - Det er hvad jeg har lært og hvad jeg set, jeg kan ikke se det fancy i dem men det er så bare mig smiley

Dværgvædderen kommer i rigtig mange farver og pelstyper, hvor fx den franske vædder ikke har så bredt et "udvalg" og så er der så også nogle racer som specifikt avles i én farve.

Hermelinen kan sagtens stå udenfor smiley Godt med halm, ligesom andre kaniner, så klarer de sig godt.
    - Man skal bare ikke lave for store temperatur-skift, så skal de stå ude så skal de stå ude fra sensommeren af og tager man dem ind skal man ikke bare gå fra minus grader til stuetemperatur, det kan de blive syge af.

• #49   23. jun 2014 Tak for godt svar. Har haft udekanin før men han var noget større smiley

• #50   23. jun 2014 Hvad er forskellen på pelstyperne?
    - Jeg kan bedst lide dem der er flerfarvede ligesom med hunde xD

• #51   23. jun 2014 Du kan tjekke de forskellige farver osv på dansk kaninavler forening : http://www.kaniner.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=75

• #52   23. jun 2014 Satin er en meget meget fin pels. Den skinner mere end den normale pels gør. (link fjernet)
    Rex pelsen er kort og utrolig blød. http://lgf-kaniner.weebly.com/uploads/8/2/2/6/8226583/4249834_orig.jpg
    Cashmere pelsen er lang. http://billeder.gnavergalleri.dk/galleri/49/628/471/244172-kanin-fuchskanins-tvebak-cashmere
    Kom i tanke om endnu en, som er satin rex. (link fjernet)

• #53   23. jun 2014 Stella - Synes ikke jeg får meget ud af den side smiley

Tak for svar SS&S :b
    - Jeg tror umiddelbart jeg så er mest fan af alt andet end normal pels xD De er fine allesammen xD

• #54   23. jun 2014 Det var så lidt smiley
    Jeg havde for nogle uger siden en rigtig fin DV hun med satin pels i farven brun siameser. Hun var godt nok lækker! smiley

• #55   23. jun 2014 Hvorfor har du ikke den mere?

• #56   23. jun 2014 Jeg har haft kaniner mange år og har nu to ndh dværvgvæddere i flotte farver og den ene i rex. Overvejer stadig et kuld til efteråret smiley

Jeg synes ikk 600 kr er meget for en kanin unge, der er opvokset under gode forhold og hvor opdrætteren har brugt meget tid på at være sammen med kaninen. Et sted hvor ungen flere gange dagligt er i hænder. Har været udenfor og blevet vænnet til at få tjekket klør og tænder.

• #57   23. jun 2014 Skulle skære ned på antallet af kaniner, da jeg skulle have hvalp og derfor ikke ville have tid til dem smiley
    Hun var ellers jordens sødeste kanin, så hun bor nu hos en sød dreng på 10 år smiley

• #58   23. jun 2014 Spændende :b

Jeg tror at hvis jeg ender med at ville have en kanin, så ville jeg kigge efter en DV i Satin eller Cashmere også flerfarvet :b

Denne farvevariant er lækker synes jeg;
    - Også den der sort/grå eller sort/hvid - japaner tror jeg det kaldes?

profilbillede
  • #59   23. jun 2014 Husk med cashmere at pelsen er utrooolig fin og kræver meget pelspleje! Det filtrer meget nemt.
    - Er flere gange af avlere der ved 'uheld' har fået cashmere unger og er blevet tilbudt dem, "kastet i nakken" men jeg skal under ingen omstændigheder ha' sådan en, alt for meget pelspleje smiley

Japanerne er rigtig lækre, de fåes jo så også i mange farvevarianter smiley

Prøv at find nogen med satin og rex - og især satinrex og så mærk deres pels, åååårh smiley Mums.

Jeg er mest til havana, egern, blå, gul, chinchilla - og så med wienertegninger!

profilbillede
  • #60   23. jun 2014 Hov, der er da også lille rex - de har nu også et dejligt temperament, lidt større end dværgvædderne men ikke så store som alm. rex.

Og deres pels, mmmm...!!! smiley

Har kun mødt de to jeg har siddende, men de er begge utrolig søde og omgængelige!

profilbillede
  • #61   23. jun 2014 Rollo - Jeg har en sheltie xD Jeg kender alt til pelspleje xD Men tak for noten :b

• #62   23. jun 2014 Jeg er fan af alt med rex pelsen. Dværgvædderen jeg lagde et billede ind af tidligere, han har rex pels. De er bare for lækre. smiley

• #63   23. jun 2014 Anya: Nej der er ikke billeder, men du kan se de forskellige avlere af de forskellige farver. Jeg har selv en chinchilla han dværgvædder og en rødgul hun dværgvædder. Hun skulle have været min første udstillings/avlskanin, men hendes ørere er ikke stabile og kan finde på at stritte lidt. smiley Hun er ellers fin og har et super temperament.

profilbillede
  • #64   23. jun 2014 årh den er da yndig smiley

• #65   23. jun 2014 Dværg væddere synes jeg plejer at være de bedste. Men generelt handler det nok mere om at få fra en god opdrætter, der har avlet på dyr med godt sind, og haft kaninerne i hænder fra de var små.

Kommentér på:
At få/have kanin

Annonce