Jobansøgning, når man er/har været syg {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg kunne ikke rigtig lige finde en passende overskrift.
Jeg har overvejet meget om jeg skal skrive dette indlæg, er sgu ikke så meget til det med at ligge private ting ud på nettet - men nu gør jeg det - for jeg har sgu brug for noget hjælp og erfaring fra andre og fra folk som jeg ikke rigtig "kender". Det bliver nok langt, men I kan lige få lidt forhistorie:
Sagen er den at jeg er syg på kontanthjælp. Sidst jeg arbejdede var i 2009. I 2010 gik jeg på uddannelse, som jeg blev nød til at droppe ud af. Jeg har altid haft svært ved at indse selv at jeg har haft brug for hjælp, men nu har jeg så endelig taget mig sammen og har også, efter lang kamp, fået hjælp nu - og får hjælp nu.
Jeg har fået stillet nogle diagnoser og har svært ved en masse ting pga. nogle grimme episode jeg har været ude for da jeg var yngre.
Nu er det jo bare sådan, at der er denne nye "skønne" kontanthjælpsreform, som gør at min kæreste skal forsørge mig fra 2015 af og det kan ikke lade sig gøre.
Jeg har også i forvejen svært ved at få tingene til at hænge sammen (lever af min kassekredit stort set), så jeg kan jo ikke blive ved på denne måde.
Jeg kan jo godt se hvor det hele bære hen, at jeg bliver nød til at finde et arbejde eller en uddannelse snarest, så jeg ikke kommer i klemme og sidder herhjemme uden nogen form for hjælp eller penge til 2015.
Jeg har jo været vant til at arbejde før jeg blev rigtig syg, har arbejdet siden jeg var 14 år, og har også fået taget en HF og en HGS, selvom det har været svært. Så det er ikke fordi jeg er luddoven eller ikke gider noget. Jeg har som sagt bare rigtig svært ved en masse ting og situationer.
Anywho: Jeg har så fundet en elevplads jeg gerne vil søge, men helt ærligt - hvem gider at ansætte en der har været på kontanthjælp i så mange år? Mit CV er jo ikke særlig opdateret og helt ærligt, så ved jeg ikke hvad jeg skal skrive i den ansøgning. Jeg er sgu lidt opgivende på nuværende tidspunkt og har den tanke med "Hvad skal der dog blive af mig?" Jeg vil så gerne en masse ting, jeg kan bare ikke rigtigt altid. Men jeg bliver jo nød til at komme videre i systemet på en eller anden måde pga. den nye reform.
Spørgsmålet er egentligt: Er der nogen der har prøvet det samme? Stået i samme situation? Og er der nogen der har nogen gode fif's til, hvad jeg kan skrive i den ansøgning, for at gøre den bare lidt interessant?
Tak fordi I læste med
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.398
D er jo nødt til at give en eller anden forklaring på hvad du har lavet den sidste håndfuld år -men den forklaring synes jeg man bedst kan give face to face hvis man kaldes til samtale. I hvert fald hvis den skal gives så de osse forstår at du er klar til det jon du har søgt, og at de ikke risikerer at ansætte en der å bare er sygemeldt med det samme, hvis de vælger dig,
Så i ansøgningen har jeg valgt meget kort at forklare at jeg har været sygemeldt, men er klar igen, og så ellers fokuseret på de kompetencer eg mener jeg har der gør mig egnet til stillingen.
Hvad CV angår har mit jo så osse haft nogen huller -det kan man ikke gøre så meget ved. Sørg for at få skrevet de relevante ting på -du kan give uddybende forklaring til en evt samtale hvis de ønsker det.
jan 2007
-eller, det er det jo uanset med de nuværende regler, men lidt KH er trods alt bedre end slet ingenting
jan 2007
Vikararbejde var måske en mulighed, der har man jo mulighed for år tage flere/færre timer altefter hvordan man har det... Det har jeg gjort i flere år og været glad for det
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
Lige pt. er jeg det man kalder "aktivitetsparat" og jeg skal starte på noget nyt på mandag, som sikkert er at jeg skal træne et par gange om ugen - det er også rigtig fint og gør at jeg bliver holdt i gang - og får også mere energi, men hold da op hvor jeg bare ikke kommer videre i mit liv af den grund.
Jeg vil så gerne videre, synes jeg sidder fast. Alle min veninder har børn, uddannelse og arbejde og jeg sidder så her...
Men det er svært at søge job og svært at vide hvad jeg skal skrive. Det er et kontorelev job jeg gerne vil søge, det tror jeg godt at jeg kan overskue. Der er også først start sidst på året, og der er jeg forhåbentligt færdig med min behandling, så man kunne jo håbe at jeg så var 100% klar til det når det er overstået.
Men det er jo 100 år siden jeg sidst har skrevet en ansøgning. Hvad skriver man? Nogle der evt. har nogle links eller andet til gode eksempler på en god ansøgning?
aug 2009
Men det er alligevel dejligt at læse, at jeg ikke er den eneste. Sommetider kan man godt føle sig "Palle alene i verden" agtigt.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Men jeg har fundet et kursus som min sagsbehandler "bare" skal overbevises om er det bedste for mig, når jeg er raskmeldt. Og der kan jeg måske få ideer og tips som jeg ikke selv kan se.
aug 2009
Jeg har været på utallige jobansøgnings kurser, så det er ikke så meget det med at skrive selve ansøgningen og opbygningen - det er mere det med hvad jeg skal skrive om mig selv - det er jo ikke fordi det kan blive en hel roman (forstå mig ret) Jeg tjekker lige nettet ud igen, tak
Mette - Må jeg spørge hvad du er uddannet som? Nej, det er aldrig nemt at skal skifte fag og slet ikke når man har arbejdet med det samme i så mange år. Det er ikke altid nemt at finde ud af, hvad man så skal. Men jeg håber at du kan komme på det kursus, som du nævner
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Jobansøgning, når man er/har været syg