10. maj 2012 Følger: 36 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 1.632
At få børn. {{forumTopicSubject}}
Kære hundegalleri.
Nu vil jeg dele noget med jer, som er et lidt ømt emne for mig.
Har gået med det selv længe, og jeg kan ikke rigtig blive '' enig '' med mig selv. Har brug for at snakke lidt om det.
Jeg vil rigtig gerne have børn engang.. SLET ikke nu! Men gerne i fremtiden.
Sagen er den, jeg er paranoid skizofren, og der er 15% arvelighed for at mine børn også kan få det.
50 hvis min kæreste også havde diagnosen.
Men, ville i få børn hvis den lille % var der?
der er jo 85% chance for det bliver helt normale børn.
Jeg ville bare være sådan lidt... ked af hvis mine børn fik en diagnose, så ville det jo være min skyld at de fik et svært liv
Min kæreste vil super gerne have børn, men nu er jeg blevet lidt i tvivl om jeg vil have børn, pga de kan arve noget skidt fra mig???
Kære jer, hvad ville i gøre??
okt 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 185
Hvis jeg stod i din situation, så havde jeg fravalgt børn og adopteret en lille én istedet.
Sandsynligheden for at barnet er 100% rask eksistere jo, men de sidste 15% er der altså også.
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.162
Jeg ville virkelig være knust over at skulle se en jeg holder af skulle igennem det samme forløb som mig eller måske et værre forløb.
På den anden side er man måske mere obs på det så man kan sætte hurtigt ind med hjælp og give barnet værktøjer til at håndterer diverse problematikker som hører til den diagnose som man måske giver videre.
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 1.632
Elisabeth - Det er nemlig også mine tanker. men alligevel, ville blive SÅ ked af det hvis mit barn skulle gå igennem det samme som mig. Men hvis nu mit barn ikke fejlede noget som helst???
apr 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 608
Ville du ikke elske hende ligeså højt?
Ville du ønske du var blevet fravalgt?
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
maj 2012
Men jeg får det 100% sikkert bedre med tiden, med den rette medicinering og at jeg lære at leve med sygdommen.
Vil jo så gerne selv have mine egne børn. Det vil min kæreste også.
Men det skulle jo slet heller ikke være endnu vi skulle have det.
Jeg kender 2 andre skizofrene der har børn. De klare det rigtig rigtig fint!
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
maj 2012
okt 2013
Følger: 7 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 136
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 569
Jeg har selv arvelige lidelser, så har fravalgt børn. Jeg selv ville ønske min mor havde valgt abort.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Verden har udviklet sig meget indenfor det område og gør det stadig, derfor ser jeg chancerne for at barnet, hvis uheldet skulle være ude og den kommer til at fejle noget psykisk, skulle få et godt liv. Det nyeste forskning viser også at en sådan diagnose ikke i alle tilfælde er permanent med den rigtige behandling.
Ydermere vil I jo være obs på det, så I kan sætte tidligt ind, hvis det bliver nødvendigt.
maj 2012
Det kan du have ret i. Vi ved i hvert fald hvordan vi ville kunne hjælpe mit barn hvis vi kunne se tegn på fx, skizofreni.
Men det er vidst noget jeg må tænke lidt over. Brænder for at få børn, det gør jeg virkelig! Det er mit største ønske at få mine egne små trolde
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Husk du er ikke sygdommen, den er blot en del af dig. Det er vigtig at holde de to ting adskilt
En bog der er værd at læse er: Imorgen var jeg altid en løve
Hun har vist også skrevet en anden bog, kan bare ikke lige huske hvad den hedder
maj 2012
maj 2012
Meeen, har god tid. Jeg skal ikke skynde mig ud i noget som helst!
dec 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 486
Men det er da en svær diskussion. For hvor går grænsen?
Jeg kender en, hvor alle kvinder i hendes familie havde haft bryst kræft så hun blev selv tjekket jævnligt selv da man bare ventede på hun også fik det, nærmest uundgåeligt. Trods det, har hun alligevel to børn idag.
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.162
Hvis nu det var blevet opdaget da de første symptomer begyndte at vise sig og man havde fået værktøjer og evt. medicin til at håndterer de problemer så ville man måske ikke syntes at det var så slemt og havde måske kunne fungere helt optimalt og derfor ikke været så bange for om man gav det videre fordi man jo netop selv kunne fungere med diagnosen.
Ved ikke om du kan bruge det til noget.
Det er bare de tanker jeg selv har haft om samme emne.
maj 2012
Elisabeth - Netop. Hvis vi kan hjælpe så tidligt som mulig, burde det jo ikke være et problem. Så ville vi alle få hjælp tidligt
Katrine - Ja, det er jo sådan lidt.. 50/50 ikke?.. Meeeen, har jo stadig længe til at tænke over om jeg vil have en bebse.. Om det er en god ide
Min kæreste kan slet ikke vente med at vi skal have børn.
Der sætter jeg lige en stopper - er kun 21.. Har mange år til at få en lille i.
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
15% vil nogen sige er meget, nogen vil sige det er lidt, alt er jo relativt. Hvis du synes du kan handle sygdom og barn/børn på en fornuftig måde, så er det da bare at gøre det du føler for, om det er at vælge børn til eller fra.
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 1.247
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
men også en tig jeg synes man skal tænke over ....
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
Hvis det er tilfældet vil jeg overveje det meget nøje, kender en med samme diagnose som dig. Så kender lidt til.
Men ja jeg kender savnet til det med at få børn og ikke ka, men den dag idag er det lykkes... Men hvis du er meget i tvivl vil jeg lade være, og ikke kun for at holde på kæresten.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
maj 2012
maj 2012
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
Lad være med at tænke over sådan noget nu og se hellere at få styr på hovedet
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
Vi lever kun EN gang, og det ville da være frygteligt at fravælge en så stor drøm når det slet slet ikke er sikkert at dine børn får det.
Lev livet og håndter problemerne når de opstår.. HVIS de opstår
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Umiddelbart ville jeg ikke gøre det.
Jeg ved ikke om du nogensinde har været psykotisk ?
Tænk hvad man kan komme til at gøre ved et barn.....
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.056
En anden skriver længere oppe at hvad nu hvis man vidste man havde fået det fra sin mor -ville man elske hende mindre? Ville man ønske ikke at være blevet lavet?
-det synes jeg er en underlig måde at stille det op på.
Jeg lider selv af en arvelig form for gigt -jeg ved at det kommer fra min mor/hendes side af familien, men det har da absolut intet at gøre med om jeg elsker hende eller hvor meget.
Jeg bebrejder ikke min mor, og nu hvor jeg ER til, ønsker jeg da heller ikke ikke at være det. Men på dårlige dage kunne jeg da godt ønske at de var stoppet efter det første barn (har en storebror)... Nu anede de jo så ikke at der overhovedet var den slags i familien, at det var arveligt osv, så det har jo ikke på nogen måde været i deres overvejelser. Men er man ikke blevet født, er man jo ikke ked af ikke at være til -når først man ER her, ønsker de fleste self ikke at de ikke var, sygdomme eller ej
15% lyder måske ikke voldsomt -men hvad hvis barnet er en af de 15%? Jeg ved at nogen lever et godt og forholdsvist "ubesværet" liv som skizofrene. Men det kan dælme osse være noget af en mundfuld. Min mor arbejder med botræning af unge med sindslidelser, mange af dem er paranoid skizofrene, og jeg ved hun tilbringer temmeligt mange af sine arbejdsdage på skadestue eller psyk. skadestue fordi en beboer har forsøgt selvmord, lavet "udfald" mod personale, skadet sig selv e.l. (det er mig der tilkaldes når vovse skal luftes fordi hun ikke kan tage hjem pga den slags, så har ret godt styr på hvor ofte blot 5 beboere kan lave den slags )
jeg kender self ikke detaljerne omkring disse unge menneskers problemer -men jeg misunder dem i hvert fald ikke deres liv, hvis det skal indebære så svære problemer... heldigvis er det jo ikke altid sådan det er at være paranoid skizofren.. men det KAN det være. Og den risiko ville jeg ikke turde tage. Men som sagt: i sidste ende er det kun dig selv der kan veje for og imod. Du mærker jo på egen krop hvordan det er at leve med diagnosen, så du er sikkert i virkeligheden bedre til at vurdere om det er noget du kan leve med HVIS dit barn arver
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Hvad andre gør er deres valg, VI tør bare ikke tage chancen.
Og ja det har bestemt ikke været nemt, det har været super hårdt at træffe den afgørelse, og ind imellem bliver jeg da også ked af det. Men det er ikke noget jeg tænker over til dagligt, og jeg har jo et fint liv, selvom jeg ikke har børn.
At få børn.