{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.337 visninger | Oprettet:

Umulig nevø - what to do? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i en rigtig dum situation, som efterhånden er ved at gøre mig meget ked af det.

Min søster har to drenge på hhv 3 og 8 år. Den store er en dejlig dreng. Altid glad, meget følsom og har altid været meget nem at have med at gøre. Klart har han lavet ballade - men ikke mere end hvad man kan forvente af et barn-

Den yngste er derimod ved (pænt sagt) at drive mig til vanvid. Han er højrøstet, larmende og mener han er centrum i verden. Han svinger enormt meget i humør og det ene øjeblik er han dejlig og glad og det næste flegner han fordi man ikke må røre ved lige netop en bestemt legoklods, eller han må ikke kravle rundt i køleskabet og lede efter chokoladepålæg.

Han slår, sparker, er begyndt at spytte (han er lige startet i børnehave og må have set en anden gøre det), smider med ting og gør alt hvad han godt ved han ikke må. Han sikrer sig altid at vi andre når at se hvad han laver.

De var nede i weekenden til min fødselsdag. Han starter med at være rigtig sød. Ret hurtigt vender han til at begynde at lave ballade. Det starter som altid med at han sparker, slår eller hiver i Saphira (hiver i ørerne, tager fat i hver side af hendes mund/læber og hiver til - det er ikke småting. Jeg har mere end en gang grebet ind i sidste øjeblik inden Saphira bed jeg). Jeg er over ham hele tiden med den hund - han har altid været ondt mod hende og Saphira flygter bare ved synet af ham = knægten synes det er skide sjovt at jagte hende.

Jeg stopper ham, afleder ham, skælder ham ud, får Saphira af vejen osv. Lige meget nyttet det. To sekunder senere har han fat i hende igen. Seneste nye er i denne weekend at han vil løfte hende = hunden vræler og skriger og blev en hel del pels fattigere. Jeg forsøger at være over ham hele tiden, men det er svært når jeg også skal lave mad til gæsterne osv. Min søster stopper ham en gang i mellem, men mener generelt at hunden bare kan holde sig fra ham.

Det gør hun også, men så kravler han rundt ovenpå hende i hendes kurv, hvor jeg er ude igen og aflede ham, fjerne ham, skælde ud osv. Lige fedt hjælper det. Han synes faktisk det er sjovt at få skæld ud og er man heldig bliver man også spyttet i hovedet nu...

Jeg er så meget i tvivl om hvad jeg skal gøre. Han er fløjtende ligeglad med alt hvad man siger til ham. Min søster er meget large og har stort set aldrig sat grænser for ham, så man kan ikke sige til ham at der er noget han ikke må.

Jeg har prøvet at forklare ham, at Saphira er bange for ham. Vist hvordan man aer hende, giver hende en godbid og man kan kaste lidt med en bamse så de kan lege. Det virkede så godt med den store dreng og vores gamle hund og de to elskede hinanden. Men det virker ikke på den yngste. Han kan starte med at ae hende, hvor vi siger det v ar godt og se nu logrer hun lidt med halen og nøøøøøj hvor er hun glad for at du aer. I samme sekund griber han fat i hendes øre og river til og hunden vræler og snapper.

Jeg får en hvalp mere til sommer og jeg vil IKKE have det ender sådan her! Jeg har det forfærdeligt. Jeg ved at Saphira helt sikkert har nogle blå mærker under pelsen efter den her weekend.

Ikke nok med det, så er hunden langt fra det eneste der har lidt under ham.

I løbet af lørdag eftermiddag/aften får han oversprøjtet vores hvide gulvtæppe oppe i stuen med kakao (som jeg ikke var klar over at min søster havde givet ham) fordi der lige er et eller andet der ikke passer ham. Nogen husker måske mine tråde om netop samme gulvtæppe, som er umulig at holde ren og som jeg tæller ned til skal pilles af om et års tid. Det er lagt af tidligere ejer af huset og egner sig slet ikke til at blive brugt.

Efter noget tid kommer han i tanke om at det er sjovt at kravle på halvmuren imellem vores to stuer. Jeg piller ham af mange gange og siger nej. Resultatet er at han får væltet en potteplante ned (som jeg nok skulle have tænkt på at fjerne) og så er der våd jord ud over uld tæppet...

Min søster får fat i ham og skælder ud og sætter ham i sofaen. Reaktionen kommer i form af at ham begynder at smide rundt med en af mine skåle jeg har lavet i glas. Mirakuløst nok overlever skålen.

Han er hurtigt tilbage på halvmuren og sofaen op af den, han rykker og hiver i vores lærred til projekteren som storbror sidder og spiller på og vælter en skål på gulvet som får et skår.

Senere i løbet af dagen sparker han flere gange til hundens keramikskåle og tømmer vandskålen. Til sidst får han sparket af grundigt at skålene flyver over og smadrer en lampe. Den ene skål har fået en kæmpe revne, men holder da nogenlunde sammen. Så nu jeg også ud og have en ny skål til hunden...

Resten af gæsterne kommer. Han er helt vild over alle gaverne og begynder flere gange at pakke op (et evigt tilbagevendende problem). Til sidst flegner min svigerinde lidt, da den ene gave er meget sart.

Jeg lader ham hjælper med at pakke de bløde gaver ud - alene for at undgå endnu en konflikt, som der på daværende tidspunkt at været mange af.

Vi kommer ind til bords. Han normalt godt lide suppen, men ikke den dag og skålen bliver skubbet væk og vælter glasset = mælk og suppe over alt.

Hovedretten vil han slet ikke røre og min søster med i gang med at varme pølsehorn til ham. Imens begynder han at smide rundt med hans stol hvor min kæreste til sidst får nok og tager fat i ham og skælder ud. Det stopper ham, men der går ikke ret længe inden han finder noget nyt - at smide bamser efter mine vaser og særdeleshed den store flotte buket jeg har fået af kæresten fordi han mener at det ikke er rigtige blomster fordi de ikke dufter nok i hans optik. Det stopper vi ham også i.

Så kommer han i tanke om at han ikke vil have pølsehorn og giver sig i stedet til at jagte Saphira igen. Saphira tager flugten tævers under bordet for at komme hen til mig og drengen kravler selvfølgelig efter. Så får vi en tid til at gå med at få ham ud fra bordet hvor han morer sig med at nive de andre gæster i benene.

Endelig finder han den kasse som jeg fik en lysestage i. Der er flamingo og på to sekunder er der flamingo i hele køkkenet. Min søster beder os lade ham være da han endelig er underholdt. Som sædvanligt er han kun underholdt nogle minutter og jeg har nu flamingo i hele huset...

Han bliver til sidst puttet, men kommer rendende 117 gange og slår sig flere gange på vej ud af hans høje rejseseng så han får flere sår i hovedet og med skrig og skrål til følge.

Så er der endelig ro kl. 23.30.

Morgnen efter vågner han meget tidligt og er fra starten overtræt. Min søster vækker ikke mig og da jeg står op er det cornflakes og kakao over hele det værelse de sov igen. Igen et værelse med gulvtæppe. Det er næsten tørt og min søster har ikke gjort noget ved det...

Hunden sparkes og slåes igen så hun kommer med mig ned til bageren for at få ro.

Hjemme igen smides der med rundstykker da han er sur over at han ikke må spise pålægschokolade alene uden brød og at han ikke må få hele pakken. Der går en time med at hive ham ud af køleskabet flere gange og derefter begynder han at gå i skabene efter sukkeret.

Han bliver sur over at han ikke må få sin vilje, men storbror får ham med op i stuen og lege med deres legetøjsgrill. To sekunder får jeg den grill i nakken og den skrammer samtidig malingen af et stykke væg.

Vi har to døre ind til stuen - den ene er konsekvent låst når han er på besøg da han smækker med den. Han låser sig inde på badeværelset flere gange i løbet af søndag.

Da de tager hjem bryder jeg helt sammen. Der er ridser på flere af mine dørkarme og en anden skål som jeg har brugt mange timer på at skære, brænde, skære i igen osv. er smadret.

Alt i alt er status - uldtæppet har to store pletter og mange små, tæppet på værelset har en kæmpe plet, en lampe er smadret, hundens skål er revnet, en anden skål er skåret (og det faktisk en dyr skål jeg fik i indflyttergave af en veninde), flamingo over hele huset, en væg der skal males, flere dørkarme der skal males, spejle skal have pudset spyt af og det samme gælder gulvet og hunden må være gul, blå, grøn og lilla under pelsen.

Og jeg aner ikke hvad faen jeg skal sige til min søster. Vi er begge konfliktsky.
Hun er netop fraskilt efter at manden benyttede en forretningsrejse til Thailand med at skifte hende ud med en thailandsk dulle, han er begyndt at ryge og drikke, gider slet ikke sine drenge og har truet min søster. Jeg ved ikke hvad han har sagt, men hun har indrømmet at det var i sådan en grad at hendes advokat rådede hende kraftigt til at melde til det politiet. Det tør hun ikke.

Hun bor alene med drengene i et hus, som hun slet ikke har råd til at sidde i alene, men hun har heller ikke råd til at sælge det da den er faldet meget i værdi pga. krisen.

Drengene er hos deres får hver anden weekend og der er ingen regler ikke omsorg. Den store sidder og spiller pc til 3-4 tiden hver nat. Og han er 8!!

Samtidig fortalte min søster noget til min kæreste. Han var selvfølgelig ikke ædru længere på det tidspunkt, så han kan ikke huske om det er en ekspert der har undersøgt den yngste eller nogen af min søsters veninder der er psyokolog og terapuet. Men drengen udviser flere træk på at han har ADHD. Han har samtidig også arvet den hørenedsættelse min søster og jeg har fra vores far og han skal have høreapperater lige om lidt.

Jeg er i vildrede. Hvordan fortæller jeg min søster at jeg ikke længere vil finde mig i at mit hjem kommer til at se sådan ud? Vores hjem er ikke skabt til børn (og vi skal heller ikke selv have børn de næste par år) og jeg tænker jo ikke over hvad der evt skal fjernes af ting.

Jeg er led og ked af at min hund skal mishandles hver gang han er på besøg og jeg frygter for min lille hvalp til sommer. Samtidig er jeg bange for at Saphira en dag får fat i ham. Hun har snappet i forsvare flere gange og det kan jeg sagtens forstå hende. Jeg er bange for drengens far, som før har truet med mig at han personlig slår Saphira ihjel hvis hun bider hans dreng (men dengang var han stadig sig selv uden paranoidetendenser osv). Jeg ved at han i dag ville nyde at melde os til politiet hvis Saphira bider drengen.

Min kæreste spørger om vi ikke skal købe noget legetøj og havde liggende til ham, men drengens interesse for legetøj varer i maks et par minutter.

Hvad ville i have gjort i min situation? Jeg vil ikke såre min søster, men faktum er at mit hjem ligner noget der er løgn, min hund er bange og vil simpelthen ikke finde mig i det længere.

Oveni kom jeg til at slå ham lige inden de tog hjem. Han aede Saphira hvor jeg igen roste ham og så river han hende voldsomt i ørerne så han er ved at rykke hende ned fra sofaen og det hele. Jeg nærmest skriger slip! og da han ikke reagerer på det sekundet efter, så "slår" jeg ham på siden af hovedet. Det gjorde ikke ondt på ham, for jeg ved at jeg slet slet slet ikke slog hårdt nok til det. Det var nok mere et klask han fik.

Min søster tog ham bare og gik ned i køkkenet med ham uden at sige nøj og fuck hvor havde og har jeg det bare dårligt med mig selv over det. Kæresten mener at jeg slet ikke skal være ked af det. Han er slev opdraget med røvfuld hvis de blev for stride og han ville forlængst have klappet drengen en, men gør det ikke fordi jeg har bedt ham om at lade være og holde sig ude af det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Umulig nevø - what to do?
  • #1   17. feb 2014 Hold nu kæft det blev langt... smiley

• #3   17. feb 2014 Jeg tror bestemt jeg ville bede søster om at styre sin unge eller blive væk!!! Jeg går ikke ind for at man skal slå nogen. Men jeg tror godt nok jeg ville have været nødt til at stikke hænderne i mine lommer hvis jeg havde været i din situation!!

• #4   17. feb 2014 Jeg kan ikke lukke hunden væk. Det er forsøgt. Er hun i bur så hamrer han løs på den og låser man en dør, så hænger han i håndtaget.

Jeg ved godt at det er mit ansvar og jeg hænger over ham hele tiden. Men han er bare hurtigere end mig flere gange og selv når jeg forsøger at have Saphira i helle hos mig går det galt fordi at min søster ikke griber ind.

Jeg vil være meget ked af at låse Saphira væk, men efter den her weekend hvor han har været så hård ved det, så overvejer jeg det kraftigt. Det er også bare et problem fordi at Saphira ikke er vant til at blive låst væk fra os. Hun elsker når der kommer gæster og er overbevidst om at alle kommer for at besøge hende.

Jeg kan heller ikke låse en hund væk fra lørdag eftermiddag til søndag eftermiddag.

Men det er jo som skrevet ikke kun ved hunden at han er et problem.

Og Majbritt jeg er slet ikke heller stolt af at jeg endte med at klappe ham en, selvom det ikke gjorde ondt på ham. Jeg endte med at tude og det og alt det andet der er sket her i weekenden efter de kørte hjem. Jeg har det så dårligt med det.

• #6   17. feb 2014 Jeg havde bundet barnet til flagstangen natten over... Du har været ganske tålmodig IMO.
    Jeg havde sagt, at det fremover måtte blive uden børn hos dig, ellers må familiesamværet være hos din søster.

• #7   17. feb 2014 hold nu fast man smiley
    Jeg var blevet stiktosset hvis han havde opført sig sådan i mit hjem og han var simpelthen blevet tvunget (med opsyn) til at samle alt det flamingo op som han selv havde spredt. Når det så var sket, så var han røget på hovedet ind på det værelse han skulle sove i til han kunne opføre sig ordenligt! smiley
    Jeg synes helt sikkert du skal snakke med din søster omkring det, for det kan jo ikke passe det skal være et mareridt at have sin familie på besøg smiley

• #9   17. feb 2014
    I mit hus er det MINE regler der gælder- især når det drejer sig om håndtering af mine dyr.
    De mennesker jeg kender med børn, accepterer dette fuldt ud og ved at jeg aldrig er urimelig, MEN jeg magter ikke andres uopdragne dødkuldrede afkom i mit hjem og hvis forældrene ikke evner at stoppe festen, så gør JEG!

Jeg er hverken børnefjendsk eller noget, men på samme måde som jeg er allergisk over for andres uopdragne dyr i MIT hjem, så er jeg ditto med børn.

Her hersker konsekvens-pædagogik. Har jeg sagt Nej, så mener jeg det. Gør du det alligevel, så er der en konsekvens ved handlingerne. Er man ikke gammel nok til at holde snitterne fra vovse, så er man ikke tilladt at bevæge sig væk fra sofaen. Kan man ikke spise pænt uden at spilde, så foregår alt indtag ved spisebordet. Kan man ikke fatte at man ikke leger abelege indendørs, så bliver man ved hvert forsøg på dette proppet i flyverdragt og taget med udenfor, hvor den slags aktivitet er i orden..

Dette gælder UDEN undtagelse.

Hvis man gentagende gange ikke evner at følge de simple regler, så bliver der taget en snak og aftalt nogle fælles konsekvenser.
    Fx fattede min nevø ikke at det var NO go at rende og puste mine stearinlys ud= stearin på vinduerne og en knægt der lærte at pudse vinduer.

Men vigtigst af alt- SNITTERNE fra vovserne når jeg siger det, eller også så bliver barn placeret i sofa og båret på toilettet osv. Der bliver fortalt at han ikke er i stand til at lade vovse være og pga dette er han nu på begrænset bevægelighed.

Jeg er ISkold med mine manglende pædagogiske evner- sådan er reglerne og hvis man følger dem, så har vi en fest på rigtig mange områder- som heller ikke er så pædagoiske smiley

På mystisk vis har jeg en MEGET stor stjerne hos alle de børn der findes i omgangskredsen og jeg har ALDRIG noget ballade med deres forælde- de syns det er ganske rart at læne sig tilbage og sige " Mariannes hus, Mariannes regler"..

Her er der en bøde til afsoning fordi NOGEN havde 5 glas og 4 tallerkner i brug smiley og selvom jeg er Faster, så er jeg ikke ansat som serviceorgan smiley

Man slår i øvrigt IKKE børn, man opdrager INDEN man får den trang!

profilbillede
  • #10   17. feb 2014 Stakkels dreng stakkels hund og stakkels dig. Kunne det tænkes hans høre nedsættelse frustrer ham, og han der med ikke rigtig kan rumme lydene når i alle er sammen og så lader sin frustration komme ud på den måde. Jeg tror ikke rigtig på at skældud er vejen frem jeg tænker det bare få det til at larme endnu mere i hans hoved. Jeg har en niece der fylder 4 lige om lidt og hende er der bare gang jeg tør ikke lige tænke på hvilken rod hun ville være hvis hun ikke kendte grænserne. Jeg ville sætter mig på hug tage fat i ham og sige hvis du slår hunden kommer du hen og sidde på den stol her i 3 minutter, ikke skælde ud bare sige det bestemt. Og han vil helt sikkert ikke blive siddende hvis han aldrig har fået grænser, men jeg ville tage kampen, bare rigtig vigtigt at være rolig og bestemt i mens. På den måde lære han at han skal høre efter ellers har det en konsekvens. Og hvis hans mor eller andre ikke finder sig i det, jamen så ville de personligt ikke være velkommen i mit hjem, så ville jeg besøge dem men uden min hund.

• #11   17. feb 2014 Personligt ville jeg bede min søster enten sætte sig igennem overfor knægten, eller også er de ikke velkomne længere..
    Desuden ville hun blive bedt om at betale for tæpperens, nye skåle og selv få malet de forskellige ting..
    Jeg ville være fuldstændig ligeglad med hendes situation, det giver ikke hendes børn ret til at ødelægge dit hjem..
    Mht hunden, så ville jeg bede min søster fjerne hendes knægt HVER gang han bare nærmer sig hunden.. Kan hun ikke magte det, så ved de hvor hoveddøren er..

Må indrømme jeg er hård og konsekvent, men det er mit ansvar mht hund og hjem og derfor skal folk behandle det ordenligt.. Ellers er de ikke velkomne..

• #12   17. feb 2014 Turbo.. Super godt skrevet jeg kunne ikke være mere enig smiley

• #13   17. feb 2014 Hold da op! Stakkels dig, hund, og resten af familien....

Jeg har ingen idé til, hvad du kan gøre, men føler virkelig med dig...!

• #15   17. feb 2014 Den dreng har brug for, at hans tid bliver sat i rammer for ham, så han ikke i så høj grad bliver impulsstyret.
    Det er fanme synd for ham, det der - og i øvrigt også for alle andre.

Når det så er sagt - alt det der skulle ikke foregå i mit hjem. Og desværre er der så stor forskel på os alle - for mig ville det ikke være svært at sætte de grænser overhovedet og det er jo "bare" det, der skal til.

Det er dit hjem, dine regler.

Og så er det din nevø, og han har virkelig brug for at nogen hjælper ham til at kapere sin dag.

• #17   17. feb 2014 Din søster står helt sikkert i en svær situation, et umuligt barn og en mand der truer.

Men du må tænke på din hund, det er ikke fair at den skal terroriseres i sit eget hjem.

Tag en snak med din søster, forklar hende hvordan du har det. Hun burde kunne forstå dig, også selvom hun selv står med røven i vandskorpen.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 884
    #19   17. feb 2014 Dit hjem, dine regler!

Hunden bor der. Put fuckhovedungen i bur.

Du inviterer fremover kun din søster, hvis hun har drengen sederet og i snor eller han bliver passet andet steds
    Eller alternativt er bundet til et bur bag i en bil.

Need I say more?

Godt du fik afreageret til sidst. Det hedder afmagt og refleks og kan aldrig tolkes ulovligt. Jeg er HELT enig med din kæreste i øvrigt

• #20   17. feb 2014 Din hund dit ansvar, hund og barn må ikke være sammen, enten kommer søster og barn ikke i hjemmet eller du får hunden i sikkerhed fx på et aflåset værelse

• #21   17. feb 2014 Mener det samme som Turbo Hvis ikke du er herre i egen hus hvem er så
    Aldrig i livet jeg ville tillade nogen at røre mine hunde så er det bare afgang Ja og de kan blive lige så sure som de vil Det vil jeg være total ligeglad med smiley

• #22   17. feb 2014 Jeg synes det er synd for alle parter, men jeg ville have sat nogle meget tydelige grænser. Det ville slet ikke komme derud hvor barnet fik mulighed for at hive og slide i mine dyr.

Siden barnet virker helt umuligt at styre og det ikke hjælper at lukke hunden væk eller sætte den i bur, så ville en mulighed måske være at få den passet når nevøen er på besøg.

Med henblik på hvor destruktiv han er, ville jeg dog nok vælge at sige at de desværre ikke er velkomne, indtil han er faldet lidt til ro, men at vi sagtens kan mødes andre steder, hjemme hos dem, en Baboon City eller andre børnevenlige steder - naturligvis uden hund.

Din søster bliver sandsynligvis ikke særlig glad for udmeldingen, men hellere at hun får den kærligt fra sin egen søster end fra andre, der måske ikke har så meget medfølelse for situationen.

• #24   17. feb 2014
    Har du overvejet at ha din nevø på besøg UDEN mor og storebror? Bare så i 2 i fælleskab lige kan få etableret et sæt spilleregler?

Pt står du i en situation hvor du brænder sammen over ungen, din søsters manglende reaktionsevne OG frustration over ødelæggelserne/vovse.

Skid eller stå af potten- tag ansvaret og opdrag ungen- han VED ikke bedre!! Eller forklar dem at du ikke ønsker besøg.

Angående den med sengetider, så kæmpede jeg i en overgang med at nevøen blev puttet og derefter leverede flere come backs end Birthe Kjær til Melodi Grand Prix- IKKE ønskværdigt, så efter en aften med 10 x " faaaster ", så forklarede jeg ham at skete det der engang til at han ikke blev i sengen og hyggede med sin iPad, så blev han, lige som vovserne dækket af i en kurv, indtil han holdt op med at være røv-belastende ( uden røv) og så kunne han ligge der og spekulere over om det var fedt.
    Ungen skulle lige teste og BUM, så tilbragte han 15 minutter i hundekurven i stuen, uden at måtte bevæge sig, sige noget - og kurven var lige lille nok til at det var særlig behageligt smiley

Efter 15 minutter sagde barnet, " Faster jeg tror altså at jeg er klogere end en hund"
    Mig:
    " Nåååe, det ved jeg nu ikke helt.. Vovserne ved jo at det er mest behageligt at gøre som jeg beder dem PÆNT om, 1 gang.. Den del virker ikke helt så godt på dig"
    Nevø:
    " Men faster.. Siger du at jeg er dummere end en hund...?"
    Mig:
    " Nøøøh du er bare dårligere trænet"

STILHED.
    Nevø:
    " Faster, jeg tror nok jeg har lært noget af det her, må jeg godt gå i seng"

Vi har ikke haft problemer på den front siden smiley

Tilsvarende lærte han at sidde pænt ved bordet og spise sin mad når der blev serveret, den dag han piskede rundt som en sinddsyg og efter 3. " Hør her samtale" fik af vide at hvis han ikke sad på numsen NU og spiste sin mad, så var han færdig med at spise.
    Knægten piskede afsted og jeg satte hans tallerken ned på gulvet til vovserne og VUPTI, så var den tom..
    Knægten stirrede måbende på mig og proklamerede at han altså var sulten, hvor efter han fik af vide at hvis man ikke holdt sig til truget når der var fyldt op, så var der andre der blev mætte istedet for..
    3 timer senere greb jeg ham i at stirre intenst på køleskabet i bedste Lab-stil uden at sige et PIP, jeg smurte ham en mad og i kan være DAMN sure på at knægten sad pænt, sagde tak for mad OG spiste op smiley

Vovserne var til gengæld ret skuffede over den udvikling smiley

Jeg stiller ALDRIG urimelige krav! Jeg belønner/roser i rå og rigelige mængder og jeg har 3. advarsler på kontoen inden konsekvensen kommer på banen- og det er FAST hver gang!

U do the crime- U do the Time.. Så enkelt er det..

• #25   17. feb 2014 Det lyder som om den dreng er komplet frustreret, og der er ingen vindere i denne sag. Om det er hans hørelse, ADHD, manglende grænser og struktur eller noget helt andet er svært at sige, men noget skal der da gøres for at hjælpe drengen.

Du må forklare din søster, at sådan som han/de har opført sig denne gang, det vil du ikke have sker mere. Kan hun ikke sætte grænser for drengen og stoppe ham, så må du bede dem tage tøj på og gå udenfor indtil han er faldet ned. Det er så muligt at de skal udenfor rigtigt mange gange i løbet af et besøg, men at han ødelægger både inventar, fest og hunde holder jo slet ikke.

Hvordan er han i børnehaven og derhjemme? Kan hun ikke selv magte at hjælpe ham, så må de have hjælp udefra, for det er dælme synd for ham.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#27   17. feb 2014 Og ifølge Turbo var det helt llvligt, at du vappede drengen en. Du havde jo 425 gange forsøgt opdragelsen.

Turbo, i øvrigt - du sætter grænser. Det kan børn li' og det kan de finde ud af. Derfor kan de lide dig.

De børn med løs opdragelse eller slet ingen - burde bortadopteres ved lov!

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#28   17. feb 2014 Nåååh ja - du skal underholde ham. Skidd være med gæster og dig selv som midtpunkt.

Du skal jo lige huske alle diagnoserne og sidestille dibe egne behov. Og i øvrigt nurse din søster.

YA RIGHT!!!

• #29   17. feb 2014 jeg fristes lidt til at genkalde den eneste cesar milan episode som jeg er fan af
    http://www.youtube.com/watch?v=Rx_lTgUSyB4

Men bortset fra det, så stemmer jeg med i at det er dit hus og dine regler - og hvis din søster ikke kan styre sin unge, så må hun fremover besøge dig uden ham.

• #34   17. feb 2014 Røvfuld (og lign) har ingen opdragende effekt. Man lærer intet af det. Men mennesker er mennesker og jeg kan godt forstå, at man kan komme derud, at man handler pr. refleks og ikke med hovedet.

Man skal bare gøre sig klart, at det kun virker på en måde - ved at skabe afstand, angst og mistillid.

For mig handler det ikke om løse eller faste rammer. Det handler om, at rammerne er synlige og veldefinerede - uanset hvor brede de så end må være.

Jeg synes endvidere at der er en vigtig ting, som denne drengs forældre har negligeret fuldstændig - nemlig at vise ham at der er noget der hedder personlige grænser.
    At folk på et tidspunkt siger fra - og en af de opgaver børn har er, at lære at afkode små signaler på netop dette.
    Hvis børn lærer dette og samtidig lærer at omgås andre med hensynsfuldhed og lever i et relativt empatisk miljø, så er rammernes indsnævring nærmest ligegyldig.

• #36   17. feb 2014
    Jeg er ret stram med det der med ALDRIG at nå derud hvor at min afmagt resulterer i at der er refleksflade i farvandet. BÅDE med børn og dyr..

Ground zero, er der hvor jeg kigger på barnet og tænker " Hvis jeg siger noget som helst lige nu, er det ikke godt" hvorefter jeg tager vovser og går på lokum med LÅST dør smiley
    Det er sket 1!!! gang med nevøen indendørs og det var et resultat af at han var i færd med at kravle ud af vinduet i en alder af 6 år. Jeg pillede ungen NED, lukkede vinduet og gik på lokum i 5 minutter med vovserne..

Da jeg kom ind i stuen igen, sad knægten meget stille i sofaen og sagde " Det var vist ret dumt af mig, hva"
    Jeg svarede JA og så snakkede vi ikke mere om det.

Mine krav er rimelige og jeg sikrer mig altid at mine konsekvenser er ditto- dog noget mindre tiltalende og med et twist af " Hvad kan du så HELT selv lære af det her" konsekvenserne er altid udført under opsyn og med ØJEBLIKKELIG afslutning i det øjeblik at der er et glimt af forståelse for alvoren-og grunden til konsekvensen.

Eneste gang der har være konsekvens uden opsyn var den dag nevøen leverede en scene i Netto- han HAVDE fået 3.advarsler om at jeg ikke gad det plageri om den der Cars-dims for han havde den allerede der hjemme.
    Da vi nåede til kassen, med en fyldt vogn med fredagssnold osv, tabte han småkagerne totalt og smed sig på gulvet..
    Jeg kvitterede med at efterlade vogn& barn og forlade butikken.
    Han indhentede mig på vej ud af butikken med tudefjæs og glasøjne og bekymring over om det der fredagssnold ikke skulle med hjem.

Svaret var at det jo åbenbart ikke var godt nok, siden han skabte sig sådan og så satte vi os ind i bilen og kørte hjem til leverpostejsmader til aftensmad og MINUS fredagssnold.

Han er ret tam at ha med ud og handle og har været det lige siden smiley

• #40   17. feb 2014
    Efter at ha gumlet lidt over din problematik, tror jeg at jeg ville vælge at invitere nevø på solo overnatning i en weekend, snarest muligt.

Jeg ville starte med at tage på legepladsen, krudte ham godt og grundigt af smiley få ham til at vælge 3 ting han rigtig gerne gad at i lavede sammen. Se en film- han bestemmer, lege en leg, osv.

Derefter ville jeg sætte ham ned i sofaen og forklare ham at fremover så når du siger nej til noget, så skal han stoppe. Hvis han stopper med det samme, så får han 1 point og når han er nået til 5 point, så må han vælge 1 ting mere i skal lave sammen- forslå fx at spille et spil, læse en bog, hente en app til iPad, iPhone.
    Han skal altså ville det der med at stoppe.. Første gang vælger du noget "nemt" at stoppe ham i fx- nej man skal altså sige pænt tak eller be om når man vil ha et glas saft- derefter minder du ham om at hvis man lynhurtigt retter det til Tak/ Be om så scorer man point til samlingen- og gad vide hvad man kan få for 5 point på fx app-store.

Det er IKKE bestikkelse- det er positiv forstærkning smiley

Du viser ham at hvis han spiller efter dine regler, så bliver det HERREhyggeligt at være hos Moster smiley

Når han kører op i forbindelse med hunden, så er du oppe i mod en negativ kontekst, ergo er det vigtigt at du holder hovedet koldt. Han reagerer på vovse, fordi at han har lært at så får han opmærksomhed- og DET mangler barnet tydeligvis.
    Så første gang han er på vej til at pille på vovse, snapper du ham op i armene og tager ham med i sofaen og KRAMMER ham. Du fortæller ham at du syns han er verdens DEJLIGSTE dreng, men at det gør dig ked af det når han ikke er sød ved vovse..
    Det gentager du til han når der til i processen hvor han KIGGER på dig inden han opsøger vovse. Når han kigger på dig, skal du være LYNHURTIG og sige at du har en krammer på kontoen til ham og om han har lyst til at få den nu eller om han sparer sammen til en ordentlig kildetur senere smiley

OVERBÆRENHED, KÆRLIGHED og distraherende elementer.. Giv ham lysten til at være sammen med dig fordi det er fedt at Moster er såååå dejlig og hun er faktisk ret sjov.

Hvis han virker til at stå lige vel højt i tænding og med myrer i buksen, så lad ham hoppe i din seng, giv ham kildeturen osv men gør det til en FÆLLES aktivitet at få ham ud af " boing boing" tilstanden.

HAN er vigtigst og hvis han bare lader vovse være, så er det HAM du har fokus på IKKE vovse- han har mere brug for dig, så kærlighed til ungen og ikke til vovsen. Den overlever sgu nok den weekend, hvis den bare får lov til at være i fred...

Det vigtigste i det her er at det barn fatter at når man spiller efter reglerne, så er det FEDT og Moster krammer mig uanset hvad, så måske jeg bare skal sætte mig over og få den krammer smiley
    Vis ham at uanset hvad han gør, så holder du lige meget af ham også selvom han gør dig ked af det. Italesæt det på DEN måde.

Knægten er all over the place fordi han ikke bliver " set" til hverdag og negativ opmærksomhed jo også er en slags opmærksomhed smiley

• #43   17. feb 2014 Det evner de tilsyneladende ikke, så ergo må Moster på banen..

For UNGENS skyld!

• #44   17. feb 2014 jeg synes liiiiiige vi skal passe på med at tørre det hele af på 'moster', fordi forældrene ikke evner.

Hvis moster ikke orker at overtage opdragelsen, så hverken kan eller bør moster føle sig forpligtiget til det.

• #47   17. feb 2014 Sappie, du svigter din hund på det groveste ved at affinde dig med den behandling af den. Desuden mister den også sin respekt for dig, for du er dens beskytter, og det ansvar lever du ikke op til.

Og ender det op med, at den i desperation bider for alvor, er den den og ikke din nevø, som bliver aflivet.

Din nivø bør komme under prof. behandling, og det er din søsters ansvar, at dette sker, og ikke dit, men tag en alvorlig snak med hende om det.

I hvert fald ville jeg nægte hendes nevø adgang til dit hjem, til hans opførsel kommer under kontrol.

Du SKAL beskytte din hund - om du så synes, det er i orden, at du skal have rengøringsfolk til dit hjem, når nevøen har været, er op til dig selv.

• #49   17. feb 2014
    Og lige præcist derfor skriver jeg at TS skal gøre op med sig selv om hun vil skide eller stå af potten.

Status pt kan og må ikke fortsætte- vold eskalerer dårlig opførsel og det er der vist ingen der magter.
    MEN så er det enten INGEN besøg af hverken søster, børn eller noget.

Alternativet er at gribe om nælden, invitere unge, forklare søster at fremover står skabet DER, fordi det er dit hjem- og lade det være op til hende om det er en acceptabel løsning eller om deres besøg bare stopper der...

Forældrene evner jo tydeligvist ikke at tilgode se barnets behov, hvilket skaber problemer for moster.. Så........

UNGEN VED JO IKKE BEDRE!!!! Det er ALDRIG barnets skyld- det er forældrene der har fejlet i opdragelsen!

• #51   17. feb 2014
    Ehm, Batter spørger du lige ham pædagogkæresten om der faktisk findes en straf for at lade som om man låser et barn inde i skuret fordi ungen nægter at forlade det løbehjul jeg nægtede adgang indendørs smiley

Eller om der findes en straf for at få NOK af at barnet stikker af på løbehjul i hysteri over at det ikke er okay at køre resten af selskabet ned- jeg skruede styret af løbehjulet og efterlod ungen stor hylende midt på stien smiley

RENT HYPOTETISKE eksempler off course smiley

Hvis der gør, så sig lige til smiley

• #53   17. feb 2014 Jeg stod jo lige uden for døren..

Gangen før da der var issues med tempoet på løbehjul kontra selskabet, der slap jeg 2 Jacks løs efter ham.. Med det resultat at Giz prompte kæntrede løbehjulet hver gang barnet var ved at være for langt væk fra mig smiley

Eller da barnet stak af fra mig ude i skoven, fordi Faaaaster var DÅM- slap igen 2 Jacks og ventede på at de kom retur.

" Faaaster du er altså herrenederen. Vovserne finder mig jo hele tiden og det er altså ikke det der er meningen når jeg går min vej"

Sååååå deeeeet, min knægt smiley

• #54   17. feb 2014 Jeg har ikke læst hele dit indlæg men det tyder i høj grad på at barnet ikke har det godt og måske har nogle kognitive forstyrrelser.
    Det er nok ikke nemt at være ham smiley

• #55   17. feb 2014 Høhø... den der med skuret..

Jeg er jo pædagog af uddannelse.. og kan godt fornemme, hvis jeg finder lidt god gammel faglighed frem af gemmerne, at jeg godt kan få lidt dårlig samvittighed over at jeg praktiserede præcis den samme model en enkelt gang for mange år siden *GGG*

• #58   17. feb 2014 Har ikke læst alle andres indlæg ...

fint hvis du orker at have ham på besøg alene en dag, men når I er mange og du skal stå for meget så ville jeg låse hunden ind det meste af tiden, måske den er glad for selskab, mon ikke den er bedre tjent med at være fri for drengen.....og jeg ville ikke risikere en hund der pludselig blev aggressiv mod børn ....

når det er sagt så er jeg uden at være fagperson så lyder det til at drengen "fejler" noget, at hans familie situation så oveni er kaotisk hjælper jo ikke på en dreng der måske i forvejen har nogle psykiske ting at slås med ... og så længe disse ikke er diagnosticerede så får han jo ikke en behandling = hjælp ....

• #59   17. feb 2014 Puuh, og jeg som troede mine nevøer var slemme til tider.. De er jo englebørn i forhold til din nevø, og jeg har endda 2 med 9 mdr forskel..
    Ved faktisk ikke hvordan min reaktion ville have været ved mange af de ting du forklare, tror jeg ville gå lidt i en choktilstand, og ikke rigtig sige/gøre noget, i skræk over reaktionen fra forældrene.
    Men tror jeg ville blive pænt hidsig, og bede dem om og tage hjem med det samme, da det cirkus vil jeg ikke være med til..

Nevø C er 7 år , og Nevø F er 6 år..
    C er ikke så super fantastisk glad for Uffe, han har kun været vant til små hunde. Når de er her en times tid, og vejret er fint til at være udendørs i, bliver han i bilen.
    Til forskellige tam-tammer her i huset, skal jeg gerne forklare ham tit hvordan han skal omgåes Uffe.
    Løber C fra Uffe, fordi Uffe kommer gående hen til ham, løber Uffe med, ergo bliv stående, hænderne ned langs kroppen og kig ikke på Uffe, for så går han igen..
    Der kommer tit afmagts-skrig og gråd fra C, bare fordi Uffe kommer hen med en bold, slikker ham på hånden når han går forbi, eller Uffe løber rundt i nærheden af ham. Og vi aner ikke hvorfor han reagere sådan, Uffe har aldrig gjort ham noget..

F er ligeglad med Uffe, kan til tider godt kopiere C's opførsel, men det er kun fordi C er den store..

Men når de er herhjemme er det Tantes regler der gælder, og dem kender de godt.
    - løb ikke indenfor, hunden løber efter.
    - ingen elektronik ved bordet når vi spiser
    - de må ikke være på 1 salen, da der kun er vores private værelser deroppe, og gangen er meget smal, så der skal kun et enkelt skub til, så falder de med hovedet først ned af trappen, og det vil jeg ikke risikere..
    - ingen hænder, fødder, næser osv. på mine vægge. Uffe gør dem beskidte nok.

Disse regler skal også ridses op en gang imellem. Til nytår rendte de lige pludselig rundt oppe i værelserne og smækkede med dørene.
    Mig : "nå, drengene er vist oppe på loftet". Svoger (far til C) rejser sig, imens jeg også rejser sig, svigerinde (mor til C) siger til sin mand "den ordner Tante vist selv, de hører de mere efter" ..
    Nemlig, de gør hvad jeg beder dem om, da de ellers bliver "truet" med at komme ud i Uffe's kurv under trappen, og så kan de sidde der indtil de er gode/dygtige igen..

Der er kommet mange gode bud på hvordan du skal takle situationen, og mange er jeg enig i, så derfor vil jeg ikke begynde og gentage mange af de ting.

Og TurboVovserne - hold da kæft, du er da bare sej !!!! , thumps up til dig smiley ...

• #60   17. feb 2014
    Jeg er ikke sej- jeg er bare vant til at træne dyr og ikke til at opdrage børn.. Det har nevøen især " lidt" under, men det lader heldigvis ikke til at ungen har taget skade.

Han har endda kvitteret med at chokere søde uskyldige ældre damer, når de roste ham for at være en sød og velopdragen lille dreng.

" Mange tak, det er fordi min faster ikke har forstand på børn, så derfor har hun trænet mig med positiv og negativ forstækning, lige som hun gør med hesten og hundene"

* Indsæt selv passende grimasse*

I sær da ungen fortsatte med at hans faster havde givet ham vingummi for at gå på toilettet fordi hun syntes det var klamt at skifte ble smiley

* lad jorden opsluge mig NU*

• #61   17. feb 2014 @ Turbo .... dybest set er det også de samme metoder/principper jeg har brugt til prægning af mine børn og hunde .....

• #62   17. feb 2014
    Det lyder bare ikke helt så gennemtænkt eller fornuftigt når det kommer ud af munden på en lille dreng i Netto, vel smiley

Håber TS kan bruge tråden til at få styr på det hele

• #63   17. feb 2014 Turbo... Ha ha tak fordi du lige gjorde min aften så meget bedre, jeg var færdig grin smiley herlig unge hi hi smiley

• #64   17. feb 2014 Baseret på at det også lyder som om at din søster har en hård tid så ville jeg gøre følgende.

Jeg ville personligt tage billeder af alle skaderne, og ringe eller skrive et brev/mail til hende hvor der stod jeg elskede hende meget højt, men at hendes yngste ikke længere var velkommen hos mig fordi han raserede huset og ikke mindst mishandler min hund. Derefter en længere forklaring af dette og anbefale hende at få hjælp til ham i form af aflastningsfamilie.

• #65   17. feb 2014
    Jamen han er skam fantastisk og jeg nyder ham helt enormt smiley
    Men det har da også krævet en del af mig for at kombinere Krudtugle med Turbovovser, på en måde som jeg kunne holde ud at være i stue med uden at jeg endte med at sidde inde i køkkenskabet og messe * Jeg skal aldrig ha børn*.

Vovserne elsker knægten og knægten elsker dem, men for pokker da hvor kan den TurboTrio bare finde på kreative ting- og ikke alle sammen udprægede gode ideer..

Reglen er at hvis der er sagt NEJ, så er det forbudt. At jeg så i perioder skal sige NEJ til rigtig mange af deres forslag for at etablere at kreativ løsning nr 117 også var en af de forbudte... Det er så en anden historie..

Krudtuglen kører i samme gear som vovserne og det kan til tider give situationer der potentielt kan være farlige for enten barn eller vovse og der er det bare min forbandede pligt som "opsynsmand" at forsøge at stoppe festen inden man ender i AV/PIV.
    De er aldrig alene uden opsyn- nevøen er 8 år, men bogstaveligt talt en kombi af Ole Opfinder/JernHenrik når det tager ham, så jeg er som regel ret så baldret efter en weekend med TurboTrio smiley

Fx, en tidlig morgen og mig i badet.
    " Faaaaster må vi godt spise morgenmad i sofaen mens vi ser tegnefilm"
    Mig der tænker, SØØØØØDE lille dreng der spørger pænt og inviterer på morgenmadshygge, så ja selvfølgelig..

Kommer ud af badet til det her syn smiley

profilbillede
  • #66   17. feb 2014 puuha, en tråd.

Turbo, jeg tager endnu engang hatten af for dig. Du er fanme skarp, og MEGET mere overbærende end jeg nogensinde ville kunne være smiley hahah
    (jeg blev lige nødt til at edit, og sige, at jeg er altså meget, meget imponeret over dig!)

TS. Jeg snakkede lige med kæresten om din tråd på aften-gåtur.. Han er psykolog, og sagde bare, at drengen SKRIGER efter at der er nogen der sætter grænser for ham. Han kommer til at blive ved og ved og ved, indtil der er nogen der kan sige stop..

Til gengæld ved jeg, at jeg ikke ville have så meget tålmodighed som du har udvist.
    Søsteren havde fået en reprimande som sagde spar to,- for JO, der er HENDES skyld.. ikke barnet.
    Hun havde fået serveret en besked om, at fremtidige besøg ville være uden barn hvis hun ikke kan tage sig sammen,- og så kan hun desuden lige få lov at betale for alle skaderne.. + muligvis en tur til dyrlægen, bare lige, hvis nu hun ikke fattede vinket med en vognstang.
    Men jeg er også meeeget mere "hård" i filten, end hvad der nogengange er godt.

Ligemeget hvad, skal der sættes en stopper for det. Og det er forældrenes ansvar. Hvis de ikke vil tage ansvar, ville jeg skisme ikke gide tage ansvaret for dem (Din søster er jo f*rhelvede et voksent menneske), og så må konsekvensen jo være, at der ingen besøg bliver med barn..
    bum!

• #67   17. feb 2014 @ TS ... jeg kunne godt tænke mig at vide om der er noget overhovedet, en eller anden aktivitet der kan få drengen ned i gear i længere tid af gangen ... er der noget bestemt han er fascineret af ...

Du har givetvis en enorm opgave når I er sammen, men jeg sidder og får virkelig ondt af drengen ....

• #69   17. feb 2014 Jeg bliver helt sur bare af at læse det. Jeg må erkende at hvis et barn i vores omgangskreds opførte sig sådan, og forældrene ikke gjorde noget ved det, ja så var den unge ganske enkelt ikke velkommen i mit hjem. Ikke om jeg ville finde mig i sådan en opførsel, og forældrene havde også fået lov til at betale for de skader. Det er jo tydeligvis ikke bare et uheld.

Jeg må erkende jeg slet slet ikke havde været så large som dig, jeg havde sagt fra for længst.

Og ja, det kan godt være det er synd for drengen, men det er altså ikke dig der skal opdrage på ham, det er altså hans forældre.

• #70   18. feb 2014 Da mit nu voksne barnebarn var godt tre år, sparkede han en af mine katte.
    Jeg svarede prompte ved at give ham et los med min fod, ikke hårdt, men nok til at han faldt.

Da jeg bagefter spurgte ham, om det var rart, og han svarede nej, svarede jeg, at det syntes katten heller ikke.

Han gjorde det aldrig siden - jeg holdt godt øje med ham.

Bortset fra det, er der kommet gode forslag omkring barnet/hunden, men jeg ville bare ikke lade min hund være "arbejdsredskab" i forsøgene. Det KAN måske hjælpe barnet, men hvordan vil det efterlade hunden?
    Den er vist plaget nok i forvejen smiley
    Som sagt mener jeg, der skal prof. hjælp til, også mht. hans evt. nedsatte hørelse.

• #71   18. feb 2014 Puuha sikken en omgang smiley

Men vi kan vist godt blive enige om, at den dreng har det rigtig skidt og at hans mor skal få gjort noget ved det NU.

Han skal da helt klart undersøges for evt. ADHD eller om der ligger andre ting til grund. Han kan sagtens have ADHD og sammen med hørenedsættelsen og det faktum at forældrene er blevet skilt, så vælter hele verden for ham.
    Børn med ADHD tåler ofte ikke voldsomme omvæltninger i deres liv og de kan reagere som din nevø. Knægten er hamrende ulykkelig og frusteret og det kommer til udtryk ved destruktiv adfærd.

Mit råd er, at din søster får sat en undersøgelse igang NU...og her kommer børnehaven ind. Og da det tager lang tid, så skal hun søge hjælp i mellemtiden til at give ham og andre i hans nærhed, en tålelig hverdag.

Som jeg ser det, så har han ikke gav af, at deltage i større..eller mindre..sammenkomster. Han kan simpelhen ikke rumme det og har mere brug for ro og forudsigelighed og meget faste rammer.

Jeg ser ikke, at opgaven ligger hos dig, men din søster...som du jo selvfølgelig skal støtte alt det du kan. Men som tingene er nu, så kan han ikke komme på besøg hos dig...det ender meget galt og du vil aldrig tilgive dig selv, hvis hunden bider. ...det tror jeg også godt din søster kan forstå.

• #72   18. feb 2014 Ditto til Susie indlæg - jeg kan ikke være mere enig.

Det gør helt ondt indeni at tænke på, hvordan den lille dreng har det smiley

• #73   18. feb 2014 Nemlig bente..børn er jo ikke onde. Der er en årsag til denne adfærd og det skal han have hjælp til.
    Han har det frygteligt indeni og jeg bliver da ked af at læse, at folk mener han skal sættes i bur eller bindes til flagstangen. Ved godt man ikke mener det bogstaveligt, men man glemmer vist, at det er en dreng på 3 år og at der er en grund til, at han opføre sig sådan...det er ikke drengestreger, men et råb om hjælp, som skal tages alvorligt.

Dermed ikke sagt, at man skal tolerere den opførsel og vold på sin hund, så derfor mener jeg, at han ikke kan komme på besøg så længe han er så meget ude af kontrol.

• #74   18. feb 2014 Igen helt og aldeles enig, Susie.

• #75   18. feb 2014 Bahahahahaha Turbo! alt for sødt!

• #76   20. feb 2014 Jeg ville bede dem om at blive væk, ingen skal komme og behandle mine "børn" sådan!!!

• #77   20. feb 2014 Sorry jeg havde taget den unge i hoved og røv og kylet ham og moren ud, med besked om at så længe han ikke kan opføre sig ordentlig og lade hunde værre og hun ikke styre sin møg unge ja så kunne de blive væk, IKKE om jeg ville udsætte mine hunde for sådan en unge, det er mit hjem og min hund bor der det gør ungen ikke.

Ja sorry, jeg havde ALDRIG ladet det gå så langt og udsat min hund for det igen og igen. Stakkels hund smiley

• #78   20. feb 2014 Jeg undrer mig over at vi ikke har hørt en lyd fra TS....

Det er da lidt dårlig stil at oprette sådan et " eksplosivt/farligt emne" og så bare lade den hænge...

• #79   21. feb 2014 Jeg kunne ikke lige overskue at holde styr på alle de mange svar på mobilen og samtidig sidde og taste et svar på den, så svar måtte lige vente til jeg fik fingrene i min pc igen smiley Har skam ikke glemt jer, og har læst alle indlæggende efterhånden som de blev skrevet og funderet meget over dem.
    Men puha der er mange svar - det havde jeg absolut ikke regnet med da jeg lavede indlægget.
    Vi har snakket rigtig meget om det i løbet af de sidste par dage. Min svigermor som er uddannet pædagog og er dagplejer (og faktisk den mest populære i den by hun bor i) mener absolut ikke at der er tale om ADHD, men derimod et meget uopdragen barn. Hun genkender mange af de ting, som hun også har haft børn med og han minder hende ikke om de børn hun har haft der har haft ADHD, men hun kunne selvfølgelig ikke afgive en 100% sikker diagnose.

Jeg tror simpelthen min søster er ved at brænde sammen. Hun har været meget langt nede over at miste hendes mand. Han var meget anderledes den sidste tid de boede sammen, men det kommer alligevel fuldstændig bag på hende at han ville skilles. Han har så sprunget frem og tilbage - så ville han skilles, så ville han tilbage til dem, så truer han hende osv. Men de er nu skilt og han er flyttet til en anden by - hvor den nye dame for øvrigt bor hos ham nu.

Hun er nu nærmest som en teenager. Fester næsten hver weekend (hvor drengene er på weekend hos deres far eller er hos farfar og farmor natten over), slæber mænd med hjem (som ofte er yngre end mig - og min søster er altså en del år ældre end mig) og hun er nu mere vred og udfarende på drengene. Hun skælder mere ud - det er selvfølgelig godt, men hun skælder for meget ud og giver for lidt opmærksomhed. Jeg tror simpelthen at den dreng skriger på opmærksomhed og kærlighed. De er faldet i den dumme rytme der hedder en stresset hverdag.

Flere forslår at nevøen ikke skal være velkommen i huset - det har jeg også været meget fristet til at sige. MEN - så kender jeg min søster godt nok til at vide at så kommer hun og den store af hendes drenge heller ikke. Og det vil jeg være uendelig ked af. Og den lille er jo en dejlig og glad dreng, når han endelig er sød. Men han kan jo så også være et forfærdeligt uhyre at have med at gøre.

• #80   21. feb 2014 Mht. til hunden - så er det slut. Jeg vil ikke have ham i nærheden af Saphira længere og jeg skammer mig over at det har taget mig hele Saphiras to årige liv til at nå til det punkt. Hvordan vi griber det an er stadig på udviklingspunktet - jeg har det stadig skidt med at låse hende væk, men det er trods bedre end bank. Og når der kommer to hunde i huset bliver det umuligt at holde styr på alle tre. Men til den tid kan de to også holde hinanden med selskab i et andet rum.

En ting er sikkert - jeg vil ikke se ham i nærheden af hunden fremover.

Jeg kan til dels styre ham på nogen punkter. Søndag morgen spørger han om han må få et krus kakao. Da jeg henter det og kommer ind til bordet igen har han spyttet på bordet. Kviterer med at gå med kakao da han pure nægter at tørre op. Det virkede. Der blev tørret op og han fik sin kakao. Andre gange så virker det bare ikke. Så bliver han hysterisk.
    Og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal tackle ham når han bliver hysterisk, for man kan overhovedet ikke trænge ind til ham.

Min søster prøvede at sætte ham i helle på sofaen efter han havde overdænget gulvtæppet med kakao om lørdagen - reaktionen var jo så at han begyndte at smide rundt med en glasskål og kravle rundt i sofaen. Skålen var et vredesudbrud - men resten ser jeg som at han bare så det som en fest og så kan man jo godt lege akrobat...

Vaske op får jeg ham aldrig til - men synes dit eksempel er rigtig godt Turbo. Og havde jeg kunne få ham til det, havde jeg gjort det samme. Som det er nu, ender jeg med smadrede glas/tallerkner og et køkken der er sovset ind i sæbe.
    Min søster ville have at han skulle støvsuge flamingoen op - hun var nødt til at overtage støvsugeren fordi den var alle andre steder end på gulvet, hvorefter han gav sig til at rive i ledningen...

Jeg svarer by the way lidt i etaper, da jeg sidder til en forelæsning smiley

• #81   21. feb 2014 Med det jeg kender til ADHD tror jeg din svigermor kan have ret. Alt for mange børn har fået den diagnose de sidste år, hvor det viser sig at årsagen er en ganske anden - mange af dem er "uopdragne børn om man vil..

Det er skide synd for drengen, han trænger til faste rutiner, opmærksomhed og omsorg.. Negativ opmærksomhed er også opmærksomhed, og det har han fundet ud af. Det hjælper ikke at skælde ud, det har højest sandsynligt den helt modsatte effekt.

Sorry men din søster skal ha et los bag i, lige nu er det ikke hende det handler om men hendes børn.

• #82   21. feb 2014 Han får hans høreapparater her den 24 og jeg ved at min søster glæder sig meget til det. Han snakker meget - men ofte lidt utydelig og der er egentlig mange der har svært ved at forstå ham - hvilket også frustrerer ham. Når han får sien apparater, så håber jeg at han begynder at snakke mere flydende og derved undgår vi mange dumme situationer hvor folk sige hvad 117 gange og derefter stadig misforstår ham fuldstændig. Jeg må det halve af tiden også gætte mig til hvad han siger.

Økonomisk kunne jeg ikke drømme om at bede hende om at hoste op - hendes økonomi er et stort hul efter skillesmissen og hun har egentlig slet ikke råd til at blive siddende i det hus hende og eksen byggede for 4-5 år siden.

Han har som regel altid lidt legetøj med og en ipad - men hans koncentration ligger på en meget lille punkt. Så jeg aner heller ikke hvordan jeg skal aktivere ham - og slet ikke når der få timer senere ankommer yderligere 10 gæster og der skal laves mad osv. Men den med tegning er absolut en jeg ville lave når man var alene. Han elsker også at lege med modelervoks - men igen kun når han er alene med mor. Ellers kan han ikke overskue det og der går hat og briller i det hele.

Vi overvejer også meget at få ham på besøg uden mor og bror - og vi ryster begge i bukserne ved tanken om det... Han er ikke toiletrænet ordenlig endnu, som min søster joker med. Og hvis tingene ikke sker som han vil, så kan han finde på at tisse på gulvet (og storbror fortalte kæresten i weekenden at han nu også er begyndt at lave større). Alene det magter jeg slet ikke at have...

Jeg tænker også - det kan da godt være at det kan gå godt at have ham her alene. Men så når de er inviteret til fødselsdag, nytår osv. så starter møllen forfra, for så vil han jo ikke længere komme her alene. Samtidig får vi også en del køren frem og tilbage da han er alt for lille at sætte på en bus - men det er en mindre detalje, som ikke skal være det afgørende.

Turbo - igen, jeg synes virkelig du kommer med nogle geniale ting. Men fx at smide ham hen i hundes kurv duer ikke. Jeg kæmper allerede en kamp for at lade ham forstå at hunden skal være i fred i hendes kurv og han morer sig herligt med at kravle rundt i dem (ja, hun har to kurve) hvad enten der ligger en hund i dem eller ej. Jeg kan heller ikke sætte ham i helle i en sofa (det prøvede min søster jo). Min veninde forslår helle på trappen i 3 minutter - men det er jo lige op af den famøse halvmur som er så fed at kravle på....

Jeg tænker også meget på, hvor meget der egentlig er taget hånd om den lille midt i alt det her kaos. Den store blev jo promte sendt afsted til en psykolog. Han er meget følsom og har haft meget svært ved at acceptere det hele. Men jeg tror faktisk ikke at den lille har været afsted og snakke med en anden end hans mor. Tror i det kan have noget at sige også?
    Den store er blevet fuldstændig pjattet med min kæreste. Han har virkelig overtaget en stor rolle fra faren og er nu en af de sejeste personer som han kender. Oveni er min kæreste supergod til computere (hvilket også var ay håbe når han er programmør) og lærer nevøen en masse ting. Nevøen har endda spurgt om jeg tror at han kan blive lige så klog som min kæreste en dag smiley

• #83   21. feb 2014 Tine - jeg er aboslut også til at søster skal have et los bagi. Men jeg skal så have fundet ud af hvordan man gør det lidt blidt. Al kritik af hendes barn - er jo også en voldsom kritik af hendes evner som mor, og jeg ved at hun vil blive meget såret uanset hvordan jeg formulerer det.

Jeg tror hun lige nu håber på at få en dianogse på ham. For så har hun jo en forklaring og en løsning på det hele. Hun hverken kan eller vil se at det måske er et andet sted at problemerne ligger. Hun skriger efter en ændring og en mirakelløsning.

Men jo - han er absolut nået til det punkt at negativ opmærksomhed er bedre end ingen. Og han gør også et stort nummer ud af at tjekke om han har øjenkontakt med nogen inden han laver noget.

Men jeg er nået frem til at jeg tror jeg ringer til søster en af dagene og spørger om nevøen har lyst til at komme på weekend. Den store vil blive dødmisundelig - men så må han komme ned en anden weekend. Han blev passet hos os nogle dage da lærerne blev låst ude og han elskede det og har tigget om at komme på besøg igen lige siden. Og han er netop superhyggelig at have på besøg.

Ren og skær tankespil - gad vide om man kunne kliktræne den lille smiley havde han været en hund havde jeg netop hevet klikkeren frem for at bryde den negative adfærd og forstærke den gode. Må i tænkeboksen med noget pointsystem af en art til hvis vi skal have ham på besøg.

Men der skal også ændres noget i alt det her. Hvad gør jeg, hvis jeg nu fortæller min søster at hun skal have hjælp. Hvor søger man hjælp henne? Er der forælder/børne"trænere" på samme måde som hundetrænere? Og hvor henne finder man de gode og kommer uden om fupmagerne?

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal stille op med ham. Jeg kan sige, at jeg altid selv har tænkt at jeg ikke ville have børn. Det er først her for nogle år siden da jeg rammer de 20 at jeg begynder at overveje, at det da godt kunne være at jeg skulle have børn. I dag ved jeg, at jeg helt klart skal have børn med kæresten - men først ude i fremtiden. Vi snakker engang efter 2016 hvor jeg afslutter min kandidat. Derved har jeg heller ikke mange redskaber eller erfaring til hvordan jeg kan håndtere ham.

At binde ham fast, sætte ham i bur osv. stejler jeg meget imod. Jeg kan kun se, at det må være enormt ydmygende fra hans synsvinkel og jeg kan også kun se at der vil komme en enorm kæmp ud af det for at komme fri.

• #84   21. feb 2014 Og Turbo - jeg må erkende at jeg gentagene gange må kvæle et grin når jeg læser dine indslag. Gad vide hvad der er gået igennem hovederne på de ældre damer da knægten fortæller at han bliver trænet på samme måde som en hund og hest smiley smiley
    Og så nummeret med morgenmad i sofaen smiley skønne knægt.

Pt. overvejer jeg at skrive et langt brev til min søster og sende det til hende. Så kan hun selv reagerer når hun har læst det. Jeg vil meget nødigt ringe hende op og sige nu skal du høre og bla bla bla... Hvis hun læser det, så kan hu selv tygge det igennem stille og roligt. Kæresten mener så at jeg er konfliktsky ved ikke at ringe til hende...

• #85   21. feb 2014 Og jeg havde absolut ikke glemt jer eller tænkt mig at lade jer hænge.
    Havde virkelig brug for at tænke det hele igennem, så så kunne sidde og svare jer imens jeg læste det hele igennem. Det kan man ikke rigtig på en iphone, så måtte lige lade det ligge indtil jeg kom på en pc igen smiley

• #86   21. feb 2014 Hvis det var mig, ville jeg foreslå søster at kontakte PPR, så de kunne kaste øjne på ham - evt. sende ham videre mhp udredning for ADHD - eller simpelthen bare få nogle værktøjer. ADHD-udredning er en specialistopgave, som tager tid, ikke noget en pædagog kan stille diagnose på eller afkræfte. Bare lige for en god ordens skyld.

Drengen og din søster har brug for hjælp.

• #87   21. feb 2014 Min svigermor gav også kun hendes besyv ud fra de erfaringer hun har fået efter et halvt liv som pædagog smiley
    Så vidt jeg ved er det også nogle af min søsters veninder der er psykolog osv. der har nævnt ADHD - alene der går det galt da de jo ikke må behandle venner og familie, så at sige.

Se de skal helt klart i kontakt med nogle andre hvis hun vil undersøge det nærmere. Jeg ville egentlig være meget ked af det - jeg kan ikke lide tanken om at han skal fyldes med piller smiley

• #88   21. feb 2014 Jeg ville også kontakte PPR for at få hjælp, jeg tror dog sagtens hans opførsel kan hænge sammen med hans hørenedsættelse.

Vores meget gode venner har en søn, han er voksen i dag, men han opførte sig præcis på samme måde, trods adskillige besøg på høreklinik, fandt man først ud af, at han havde meget nedsat hørelse, da han var 10.

Han beskriver sin tidlige barndom som et virvar af støj, som hans hoved slet ikke kunne rumme.
    Selv en almindelig samtale oplevede han som støj med en smule indhold og var også frustreret over ikke selv at kunne udtrykke, det han ville, grundet dårligt sprog og begrænset ordforråd.

• #89   21. feb 2014 Som Bente skriver er det en god ide at få ham udredt, der skal en professionel til at stille en diagnose, eller det modsatte.

Selvfølgelig skal du ikke angribe din søster, det værste man kan gøre er at kritisere folks børn. Men tag en snak med hende, de har brug for hjælp.

• #91   22. feb 2014 Mit forslag går ikke på at slå knægten, men istedet stikke søster en flad hver gang han laver noget og hun ikke griber ind... Måske hun så ville begynde at opdrage på sit afkom smiley

Ej spøg til side. Hørenedsættelsen kan måske nok ligge til grund for lidt af knægtens "anfald" og frustrationer. Men det undskylder altså ikke at man slår, sparker spytter osv.
    Og jeg undrer mig over at det tog så lang tid før ADHD kom på banen - får sikkert klø nu, men helt ærligt så tænker jeg mere opdragelse end diagnoser, når du mere eller mindre skriver at søster ikke griber ind.

Hørenedsættelsen synes jeg absolut de skal få noget hjælp til at håndtere. Måske det kunne dæmpe frustrationerne gevaldigt.

Men indtil de har fået styr på ungen havde han ikke været velkommen i mit hjem. Det er meget muligt det ikke KUN er et spørgsmål om opdragelse, men jeg vil sgutte lægge hverken dyr eller hjem til den opførsel

• #92   22. feb 2014 Selvfølgelig er det ikke OK, at sparke slå og spytte, men hvis knægten rent faktisk ikke forstår, hvad der bliver sagt til ham, hvis ord overvejende er støj, så hjælper det ikke, at skælde ungen ud.

Børn med hørenedsættelse har vanvittigt svært ved at lære sociale spilleregler, de skal have hjælp, for de forstår ikke halvdelen af, hvad der foregår omkring dem, og det er ganske typisk, at de reagerer udad.

• #93   22. feb 2014 Kirsten -men man kan vise istedet for kun at sige. Man kan stoppe knægten når han slår, sparker osv. Og sp længe søster ikke gør noget aktivt for opdragelsen lærer han det jo i hvert fald ikke.
    Det MÅ være vanvittigt frustrerende i bedste fald kun at få halvdelen af det der siges med. Men det undskylder altså ikke at mor ikke griber ind og stopper ham når han går sådan amok på både hund, mennesker og ting.

Og så er det måske værd osse at huske at vise interesse og opmærksomhed når han endelig slapper af og leger "ordentligt" istedet for bare at være lettet over at han ikke ødelægger noget eller nogen

• #94   22. feb 2014 Hold da op hvor har jeg ondt af din søster, håber inderligt hun får noget hjem til atopdrage den dreng.

Ingen tvivl om hvad jeg ville gøre, forbyde drengen adgang til mit hjem. Trist at det skal gå ud over søster og den store nevø, men din hunds ve og vel bør komme først. Jeg har en hund der er utryg ved mindre børn, så derfor har jeg aldrig besøg af min bror og hans børn. Sådan er det. Hans familie har en helt anden tilgang til hunde og deres opdragelse, og jeg vil ikke risikere at én af dem dasker mine hunde over snuden. Vi fravælger også sommerhusture med svigerfamilien, da der er et lille barn. Det kan sagtens lade sig gøre, selvom det selvfølgelig er træls.

Mon ikke din søster vil forstå det, hvis du forklarer at hunden er bange? Ellers er det vel hendes problem.

• #96   25. feb 2014 Dejligt der er en plan for hans hørenedsættelse, så knægten kan få det på plads og bliver en frustration mindre.
    Men der er så mange andre ting som også skal kigges på og da specielt hans mor, som ikke den største støtte og tryghed for ham lige nu...og husk lige, at hvis man har mødt 1 person med ADHD, så har du mødt 1 person med ADHD...alle er forskellige og mange har tillægs diagnoser.

Måske ligner det dårlig opdragelse...men det er jo også det stempel masser af forældre med adhd børn har fået i årevis..så man skylder knægten at få lavet en udredning.

• #97   25. feb 2014
    Alle jer der ikke kan se at det er synd for knægten.... Har i overvejet at se på hans adfærd og drage paralleller mellem ham og fx en omplacerings-hund på 1½ år??

Tænk derefter på hvor meget tålmodighed og kærlighed i ville omgive sådan en stakkels lille vovse med, hvor STOR en indsats de fleste ville gøre for at få rettet op på problemadfærden og vigtigst af alt hvor meget FORSTÅELSE i ville møde vovses issues med...

Det er SYND for knægten og jeg håber at der kommer fagrelevant personale ind over ASAP..

• #98   25. feb 2014 Er den dreng set af en børnepsykiater, han er jo syg

• #99   25. feb 2014 Og søster eller ej, han ville ikke være velkommen i mit hus før der var en forklaring på hans adfærd

• #100   25. feb 2014 Knap så hidsig i din formulering Lars. Den finder jeg godt nok sårende med at du kalder ham syg....

Kan fortælle at jeg snakkede en smule med søster i går (samtalen blev afbrudt da han begyndte at smide med et eller andet, som han ikke måtte). Han har IKKE ADHD. Det har hun fået undersøgt.
    Jeg fik desværre ikke snakket mere med hende, da hun var nødt til at lægge på igen.

• #101   25. feb 2014 Lars...det er en dreng på 3 år der er tale om. Syntes da godt nok det er noget af en udtalelse.
    Knægten har det skidt, det er vi enige om og han opføre sig ikke som man kan forvente af en 3 årige dreng, men med i det hele skal man lige medregne, at han har hørenedsættelse, har lige "mistet" sin far og mor er der ikke ordentlig for ham.
    Jeg tror han er hamrende utryg og bange og mangler i den grad en tydelig voksen til, at tage sig af ham.
    Hvis han ikke har ADHD, så må vi da håbe, at det høreapperat hjælper, men der skal altså mere til ..løsningen er ikke en af de nemme. Jeg tvivler dog på, at man kan give diagnosen adhd i så tidlig en alder lige så vel, som man ikke kan afskrive den...men der kan også lægge andre udviklingsforstyrelser til grund.

• #103   19. mar 2014 ADHD er IKKE en sygdom, men et handicap !!!

• #104   20. mar 2014 Under alle omstændigheder, så har eksperter kigget på ham for noget tid siden og han fejler intet! Han er en sund og rask dreng rent mentalt.
    Det er opdragelsen den er gal med - og jeg kan se mange mange mange punkter i min søsters opdragelse som burde være anderledes.
    Hvorom alting er, så nægter min søster at tale med mig om det og jeg har pt ikke snakket med hende i tre uger.
    Hun er kommet i tanke om at vi skal til koncert sammen næste weekend (mig, min kæreste og hende) imens min far og hans kæreste skal passe drengene. Så må vi se hvad der sker. Pt er jeg ikke på talefod med hende. Jeg har mange skrammer på vægge osv. og overvejer pt at male hele huset om. Desværre er økonomien ikke til det og det er rigtig træls. Hele huset er nymalet i påsken sidste år da vi flyttede ind og der er ikke jordens bedste maling (alt alt alt for lav glans, men det kunne vi først se da der var malet - kærestens kammerart har simpelthen ikke skaffet os det maling vi egentlig bestilte) og det tager imod ALT.

• #105   20. mar 2014 "Hun er kommet i tanke om at vi skal til koncert sammen næste weekend (mig, min kæreste og hende) imens min far og hans kæreste skal passe drengene. "

Forhåbentlig ikke i jeres hjem!

• #106   20. mar 2014 Hvis drengen i an alder af børnehavealder ikke forstår de gængse spilleregler, så må der enten være noget galt med opdragelsen hjemmefra eller med ham..

Han lyder lidt som når min nevø (Med ADHD, tourette og autisme) har fået for meget sukker/røde vingummier/slush ice og dagen bare ikke har været i faste rammer..

Så er han (desværre) også ret umulig, da han var lille kunne jeg sagtens passe ham, men i takt med han blev større har jeg måtte sige nej tak, jeg magter ham ganske enkel ikke alene, jeg har brug for at hans mor eller far kan sætte ham på plads (Eller rette på mig hvis jeg retter for meget, fx hvis en af hans udfald er pga tourette og ikke pga ADHD, så skal man helst ikke rette)

Jeg vil foreslå dig at du prøver at lade din nevø spille computer (Min datter på 4 år er vild med www.dr.dk/oline ) det er godt til at "fiksere" barnet, og give lidt fred..

Og så ved jeg ikke hvad han spiser når han er hos dig, men prøv at undgå sukker og røde farvestoffer (hvorfor de kan få nogle til at "gå amok" ved jeg ikke), og så lav faste rammer..

Lav evt. en liste med billeder for morgenmad, leg, middagsmad, gå tur med hunden osv osv, og fortæl ham når i skal noget..

Så har han hvertfald noget fast når han er hos dig smiley

Og så masser af tålmodighed og tilgivelse smiley

• #108   20. mar 2014 Det er vigtigt han ved at der er andre ting der gælder når man er ude hos folk..

Min datter kan også opføre sig som en abekat herhjemme og får lov til at hoppe i sofaen..

Men hun ved at hjemme hos mormor er det bare NO-GO at gøre det..

• #110   20. mar 2014 Jeg vælger ikke at kommentere på problematikken omkring din nevø og evt. udredning/behandling eller bare generel opdragelse.

Jeg vil derimod råde dig til at din hund skånes for ETHVERT samvær med drengen indtil drengen har lært at leve med grænsesætning på alle andre områder af sit liv. Hverken hund eller barn er tjent med at være sammen indtil da.

Det betyder så at du får din hund passet HVER gang den dreng skal på besøg i dit hjem. HVER gang.

Hvis ikke så kan du efter min mening lige så godt sige farvel til din hund nu. For en dag, snart, vil hun bide ham eller et andet barn, og skylden er DIN og udelukkende DIN, fordi din hund er dit ansvar og du har valgt at bringe den i en ekstremt grænseskridende situation, hvor du er bevidst om at den pines og plages, mens du svigter som ejer.

Hvad du gør som faster er jeg ret ligeglad med pt., men som hundeejer har du indtil nu spillet fallit.

Jeg kan sagtens se din hund bide den dreng eller et andet barn og jeg kan lige så tydeligt se barnets mor og/eller hans far kræve din hund aflivet, uanset om barnet har overskredet hundes grænser og biddet var motiveret.

Jeg udsætter ikke engang min hund for mere end max 4 VOKSNE mennesker i mit hus (60 kvm). da jeg vil kunne sikre at hendes grænser ikke overskrides.

Mere end 4 voksne og min hund bliver passet et andet sted. Det er alle bedst tjent med.

Voksne der tror på dominansvrøvl etc. kommer ALDRIG til at være alene med min hund. Og jeg lukker gerne hunden i haven hvis de kommer uanmeldt. Overskridning af min hunds grænser er NO GO hvis jeg har det mindste at skulle have sagt.

Børn kommer her ikke. Ved uanmeldt besøg så kommer Kia igen i haven. Kia ELSKER børn. Men så må hun være sammen med dem udenfor hvor der er masser af plads til at hun kan bruge sine afstandssøgende signaler .. Det første er jo at forlade situationen hvis den bliver grænseoverskridende... Det kan din hund jo ikke engang, og du støtter den ikke ordentligt i det.
    Den har ikke anden mulighed end at eskalere de afstandssøgende signaler og det er et spørgsmål om tid før det ender virkelig grimt.

Tag ansvar for din hund. Undgå grænseoverskridende situationer. Og brug så energien på drengen i stedet for når han er der. Det vil både hund, barn og dig i længden være bedst tjent med.

Jeg bliver ret tit brugt som hundesitter hvis der skal foregå noget socialt i hundeejerens familie hvor der indgår børn under 6+ år. Børn i især 2-5 års alderen kan være MEGET grænseoverskridende og i en større forsamling, hvis man som ejer ikke kan sikre at der ikke sker grænseoverskridende adfærd fra børnenes side, skylder man sin hund og børnene at lade den blive hjemme eller blive passet.

Du er helt sikkert ikke alene i at have en familie hvor der er ekstremt uopdragne og/eller grænseoverskridende børn. Men hvordan du håndterer det er DIT ansvar.

Kommentér på:
Umulig nevø - what to do?

Annonce