{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.452 visninger | Oprettet:

Rettigheder ang hund ved skilsmisse {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Jeg spørger for en veninde som er ved at blive skilt. Hun og hendes mand har 2 hunde sammen, begge hunde står i hendes navn, er det så hendes hunde eller er de fælles eje når de er gift??
De kan ikke blive enige om delingen og manden truer med at aflive hunden bare for at hun ikke skal have den smiley

Håber i kan hjælpe!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rettigheder ang hund ved skilsmisse
  • #1   29. jan 2014 afliv manden i stedet for sådan en udtalelse, sikke et svin.. når man er gift er det fælleseje, medmindre der er skrevet særeje på det.. Normalt finder man ud af sådan noget stille og roligt.. tilbyd ham anlægget eller noget i den stil

• #2   29. jan 2014 Mener at hvis hundene står i hendes navn så er de retsmæssigt hendes. Men jeg ville nok tage den med advokaten og spørge ham/hende til råds.

• #3   29. jan 2014 Et godt råd. Glem advokaten fuldstændig i sag om sådan noget.. bliver der først begyndt på dette sætter han nok hælene i og afliver.. Og det har han, hans fulde ret til så længe de stadig ikke er skilt på papirer og det ikke er afgjort hvordan og hvor ledes..

Få hende til at gøre tingene ordentligt.. Retssager kan tage måneder eller år og til den tid er hunden sikkert aflivet..

• #4   29. jan 2014 Med dette mener jeg, glem med at true med advokat når hun snakker om hundene selvfølgelig.. der skal naturligvis advokat til det andet lyder det til smiley

• #5   29. jan 2014 Står de i hendes navn, så er de i følge loven hendes.

• #6   29. jan 2014 Hun har heller ikke planer om at inddrage en advokat men frygter for sin hunds skæbne. Hendes mand arbejder meget og er ofte væk i 12 timer, så hun kan slet ikke se hvordan han skal kunne varetage hunden og dens behov.

Men når den står i hendes navn kan hun så ikke gøre krav på den?

• #7   29. jan 2014 Er du sikker Natascha??

Det er rimelig vigtigt at hun har sit på det rene hvis hun så vælger at tage hunden med sig en dag hvor han ikke er hjemme.

• #8   29. jan 2014 Jeg fik alle hundene med mig ved skilsmissen fordi de stod i mit navn selvom han krævede 2 af dem, det fik han ikke heldigvis.

De er dog både i mit navn i DHR og DKK/DRU´s papire, samt på købskontrakter hvori der står jeg ikke må gå af med hunden uden at tilbyde opdrætter hunden tilbage.

• #9   29. jan 2014 Jeg mener ikke hun er ejer bare fordi hun står på papirerne. (med mindre der er et stykke papir der siger de er hendes i sådan et tilfælde som dette). De skal dele hundene på samme måde som de deler resten af boet.

• #10   29. jan 2014 Jeg er 100 tusinde % sikker ja smiley

• #11   29. jan 2014 Ginne nej den der står på papirene i Dansk hunderegister, den person ejer hunden.

• #12   29. jan 2014 Hvis nu jeg solgte Musashi, og han løb væk om en måned fra den ny ejer. Han bliver så indleveret på et hundeinternat, så tjekker de chippen, for han har ingen halsbånd på smiley

Ny ejer har så ikke fået papirene, så han står stadig i mit navn. Så vil jeg blive ringet op at min hund er der, og jeg kan hente ham uden videre, og ny ejer kan intet gøre.

• #13   29. jan 2014 Okay, tusind tak for svar!!

• #14   29. jan 2014 Natascha - også hvis hunden er købt fælles? Eller det f.eks. er ham der har købt og betalt hunden?

• #15   29. jan 2014 Læste mig frem til det..

Står hun som på KØBSKONTRAKTEN er det som udgangspunkt hendes. DHR osv osv tæller IKKE..

HVIS hunden er købt for deres 'fælles formue' kan han gøre krav gældende

• #16   29. jan 2014 Så hvis hendes navn står på købskontrakten er det hendes og hvis manden kan bevise det er købt for fælles penge, kan han bede om erstatning (om penge)

• #17   29. jan 2014 Og tænk lige dit eget senarie videre - hvis du havde solgt hunden med kvittering på salget og købsbevis.. Så er jeg da overbevist om den hund blev sendt til ny ejer, hvis denne tog det videre..

• #18   29. jan 2014 Medmindre der er oprettet særeje på hundene, så er de altså også hans, uagtet hvis navn der står på papirerne.

Sådan er det altså at være gift.

Alt man anskaffer sig mens man er gift, er man begge ligeværdige ejere af, medmindre der laves særeje.
    lån optaget mens man er gift, hæfter begge også for, medmindre andet er udspecificeret i kontrakterne.

• #19   29. jan 2014 Ginne - Hunden vil blive henvist til den person som står i chippen. Men kan en anden fremvise en købs kontrakt skal hunden udleveres til denne smiley

• #20   29. jan 2014 Natascha -det er jo så bare ikke det advokater skriver når man læser brevkasse-svar om netop dette dilemma -hundereg er IKKE ejerskabsbevis (selvom det var meget nemmere hvis det var det).

jeg ville gå udfra at de som udgangspunkt skal dæees som alt andet ved skilsmisse -medmindre man har på skrift at andet er gældende. Men man kan jo spørge en advokat, så er man da sikker (det behøver jo ikke betyde at man tager turen gennem retten... men at have et svar fra en der faktisk ved noget om det, ville jo ikke være så tosset)

• #23   29. jan 2014 Som jeg skrev tidligere ikke bland advokat ind i sådan noget, med sådan en psykopat eksmand det vil kun gøre alt værre.. og hvis (som du skriver) der ikke bliver blandet advokat ind, er der ingen grund til dette, i en heftigt skænderi vil sådan noget netop kunne blive bragt frem og det vil måske komme ud ved et uheld..

Jeg synes du skal fortælle hende at de er fælles eje (uanset om de er eller ej) og den vej igennem få hende til at finde en god løsning uden om alt dette.. det lyder nemlig til at hun skal træde varsomt hvis det skal lykkedes..

Alt andet vil i mit hoved være fjollet..

Og så længe de stadig er juridisk gift, så må han gerne aflive hunden

• #25   29. jan 2014 Malene - det er så ikke ord mod ord mere. Du har jo lige lagt online at den er købt for fælles formue.. smiley

De må aftale han får tv'et eller i den dur.. ellers må de tage den i forbindelse med resten af bodelingen.
    Afliver han hunden inden, kan hun jo kræve kompensation.. (og nej det bringer ikke hunden tilbage).

• #26   29. jan 2014 Og selvfølgelig kan han ikke aflive hunden midt i en skilsmisse.. Det ville jo svare til hvis han gav bilen væk...
    De ejer begge de hunde, og de skal finde en fælles løsning. Kan de ikke det skal de have hjælp til bodeling.

• #29   29. jan 2014 Kan i så forklare mig hvorfor alle ser på DHR som et bevis på ejerskab? Hvorfor må du hente din stjålne hund, hvis den står i sit navn i DHR? Hvorfor skal internatet have tilladelse af personen på papirene til at udlevere hunden til en anden?

Hvorfor skal man i det hele taget stå som ejer hos DHR, hvis ikke det kan bruges til noget? Hvorfor skal hunden så skifte ejer hvis den sælges? Oh hvorfor skal tidligere ejers underskrift bruges, når hunden skal skifte ejer?

• #30   29. jan 2014 Fordi du blander købeloven sammen med ægteskab og så bliver tingene ændret

• #31   29. jan 2014 Mennesker bliver så lede når de skal skilles! (nogle gør)

• #32   29. jan 2014 Når man er gift så er hundene også fælles eje uanset i hvis navn undene er registreret under.
    Bilen er jo også fælles eje, selv om den kun er registreret i den enes navn, og det samme er båden mm.

Ginne har ret i det hun skriver i # 9

• #33   29. jan 2014 Natascha ja desværre smiley og ham der lyder som en rigtig ******** **** **** **** *** *** bande bande bande.. at true med sådan noget er sku nærmest det samme som at sige at man skyder børnene

• #35   29. jan 2014 Natascha -reg hos hundereg er mere for at ejer kan findes såfremt hunden løber hjemmefra e.l. (hvorfor man osse skal sørge for at ejerskifte når hunden skifter hjem.

Ifølge de advokatsvar min googlesøgning har givet mig, kommer hundereg i betragtning hvis man skulle gå rettens vej med sådan en sag, men det vil ikke være afgørende. Det vil osse komme i betragtning hvem der har betalt hunden, hvem der står på en evt købsaftale, hvem der har betalt for hundens tilværelse (dyrlæge og hvad der nu ellers kan være af udgifter)
    Så hundereg er ikke ligegyldig, men heller ikke altafgørende...

Og generelt er det jo sådan at ting købt mens man er gift er fælleseje og hunde er jo i lovens øjne bare ting -og skal vel så osse deles mellem parterne på lige fod med tv'et, bilen osv.

• #37   29. jan 2014 Kim -nu skrev jeg jo altså ikke "sæt en advokat på sagen" -jeg skrev derimod SPØRG en advokat. Det koster i reglen ikke noget at stille et spørgsmål, og hvis skilsmissen er så kompliceret som det lyder, er der da sikkert allerede en advokat indeover. Så kan man jo ganske enkelt spørge denne hvad loven siger... det betyder altså ikke at man så truer med retssager og hvad har vi

• #38   29. jan 2014 Nå men op røven med det, jeg har skrevet en pb til TS smiley

• #39   29. jan 2014 Ida -at de ikke kan udlevere giver jo meget god mening. Hvem som helst kan jo møde op og sige "den hund er min"... og i sådan et tilfælde er de jo nødt til at kræve dokumentation for at hunden ER din (= hundSå self er man da nødt til at kunne fremvise papirer på at man ejer hunden...

Men det er altså ikke samme situation som at en hund er købt i fællesskab, og hvad der så skal ske når man skilles

• #40   29. jan 2014 Tja, det er ikke pænt at true med at aflive hundene. .................
    Men nu har os herinde jo kun historien fra en side, og straks så er manden et ualmindeligt dumt svin.

Kunne det måske være sådan, at konen også kunne være et ualmindeligt dumt svin som driver sin mand til vanvid ?

Hvad med at vente til at tage parti til man har hørt begge sider .........................

• #42   29. jan 2014 Ida - Med mindre manden havde et papir på at han havde overtaget hunden ja.. (så det får man selvfølgelig i orden når man handler hund - også med sin X).

• #43   29. jan 2014 Michelle - Det var skam heller ikke ment mod dig, men generelt smiley

Ginne - Nej men den kunne jo blive 'pludselig syg'.. Den kunne jo have bidt ud efter ham ham tilfældigt og derved få den aflivet, det behøver man ikke 2 personer til og retten vil ikke gøre noget ved det da beløbet er minimalt

• #44   29. jan 2014 Kim - hvad beløbet er kommer vel an på hundens værdi smiley

• #45   29. jan 2014 Ja men selvom det var en hund med stamtavle osv osv, ville den måske blive vurderet til 4000, dette deles op til 2000 pr person og der trækkes sikkert noget fra.. Dette lander så på tæt på ingenting når det gælder skilsmisse smiley

Manden vil bare sige, hunden bed ud efter mig og så fik jeg den aflivet pga aggressivitet.. Det kan retten eller hende INTET gøre ved..

Desuden er taberen i det dilemma allerede fundet for hunden blev jo aflivet

• #46   30. jan 2014 Natasha har helt ret. Om manden så havde betalt og hentet hunden , kan han ikke gøre krav på den , hvis hun står som ejer. Jeg stod i samme situation for mange år siden , og fik af både advokat og forsikring at vide at et dyr regnes som "en ting" ved skilsmisse. Og som alle andre ting man har ejerpapir på , skal det ikke deles, men tilgå ejeren.

• #47   30. jan 2014 Okay, det er svært at finde ud af med alle de delte meninger der er omkring det..
    Og en svært situation for hende at stå i.

• #48   30. jan 2014 Vil lige fortælle at sagen her er endt godt. Veninden havde søgt råd ved deres dyrlæge som jo heller ikke mente det at være alene i 12 timer er er hundeliv, og dens sociale behov ville ikke blive dækket.

Det meddelte hun manden og han sagde at så skulle hun bare tage den, så hun er ved at hente begge hunde hjem nu smiley

• #50   30. jan 2014 Ja men det er åndssvagt at true med aflivning fordi man vil være på tværs! Men nu er de hos hende smiley

• #51   30. jan 2014 Dejligt smiley

Kommentér på:
Rettigheder ang hund ved skilsmisse

Annonce