{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.663 visninger | Oprettet:

Afhjælpe roskildesyge...? {{forumTopicSubject}}

Ja lidt kildent emne - men jeg er her til aften røget ned med flaget pga roskildesyge - en ting som jeg aldrig har prøvet før. Og kan konstatere at jeg absolut er ynkelig!!
Er der noget som helst jeg kan gøre for få ro på maven osv?
Spiser fanme aldrig hindbær igen!! smiley smiley

Værd at vide om Roskildesyge
Har du - eller har du haft - roskildesyge? På Altomsundhed.dk kan du læse alt, hvad der er værd at vide om roskildesyge. For eksempel, hvad du kan gøre for at behandle det. God bedring på Altomsundhed.dk

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afhjælpe roskildesyge...?
  • #1   27. jan 2014 Har du fået konstateret, at det er roskildesyge? Ved nemlig ikke om det kan behandles, siden det har et "fint navn.

Mit råd til racermave og ondt i baljen er CocaCola, grove kiks eller knækbrød, yoghurt eller andet syrnet mælkeprodukt, æbler og mere væske i form af vand eller æblejuice. - Eller også bare lade være med at spise noget af ovennævnte før imorgen, men husk at drikke

God bedring smiley

• #2   27. jan 2014 Ja, vand er det vigtigste, dehydrering er undervurderet i DK, men pas på, vask fingre i tide og utide.

• #3   27. jan 2014 Og vil man være på de helt sikre side, så drik afkølet kogt vand (altså det fra hanen, for flaskevand er ikke mere rent) -Universal-urtete er også godt. smiley

• #4   27. jan 2014 Rigtigt, kogt vand, uanset at du mener dit vand er rent.

• #5   27. jan 2014 Jeg ved ikk om der er noget man ska spise mod det... Men jeg plejer når jeg har opkast og tynd mave at drikke Coca cola, æble juice, spise franske kartofler, ristet toastbrød også kogt kødboller og kartoffel mos... Men mens det står på det højeste drikker jeg kun.

• #6   27. jan 2014 Eller som vi plejer at anbefale herinde: skånekost = udkogte ris, kogt fisk eller kylling samt rigeligt vand smiley

• #7   27. jan 2014 Æv en omgang at redde sig smiley Er det frosne hindbær du har spist?

Husk det smitter ca 48 efter symptomerne er væk.

God bedring!

• #8   27. jan 2014 Ja for Søren da god bedring

• #9   27. jan 2014 hvis det er tynd mave (som jeg tror indgår i roskilde syge) så skal du IKKE spise mælkeprodukter.. min læge sagde at det kun gjorde det værre smiley

• #10   27. jan 2014 stakkels dig smiley Lå med det i 4 døgn uden at kunne spise eller drikke, ALT kom retur. Skulle ha været til lægen, for var så dehydreret til sidst at jeg drættet om, men læge vagten sagde det var normalt. Så HUSK at drikke i små portioner afgangen, så du får noget væske.

• #11   27. jan 2014 Ja jeg er sikker på at det er nogle hindbær. Jeg har aldrig kogt dem inden jeg bruger dem i smothie. Har lavet smothies, længe før man opdagede at man kunne blive syg og så synes jeg det smagte elendigt kogt. Så regnede jo med at jeg var usårlig når nu jeg ikke har kogt i årevis. Men må jo nok erkende det er dem.

Jeg har 7-9-13 ikke kastet op siden 3-4 tiden, så det satser vi på varer ved selvom jeg godt nok har kvalme!

• #12   27. jan 2014 Er det en ny pose du har spist af? Jeg tænkte mere i forbindelse med om partiet skal tilbagekaldes.

• #13   27. jan 2014 Og så fik jeg lige to pinex ned! Yes!!!
    Årha er sølle!! Har pendlet mellem sofaen og toilettet hele natten og bare brækket mig i stor stil. Lod kæresten sove, for han skal jo møde på arbejde om lidt. Ser ikke helt frem til at være alene hele dagen.
    Ville ønske jeg var 10år og boede hjemme hos min mor der var førtidspensionist og kunne pusle om mig hele dagen smiley

• #14   27. jan 2014 Årha.... Kan faktisk ikke lige huske om det er den nye fra Bilka eller om det var den pose der allerede lå i fryseren, jeg åbnede her forleden. Men de er nok begge købt i Bilka. Køber den som regel der når de har 10 poser til 100kr.
    Hvor ringer man hen, når man skal melde sådan noget? Har også spist blåbær, brombær samt en bærsymfoni de sidste par dage. Men det er nok mest hindbærrerne. Det plejer det vist at være.

• #15   27. jan 2014 Nina - Roskilde syge...eller novovirus som det også hedder...kan i den grad give diarré.

Ts - Der er vist ikke andet end at sørge for rigelige med væske og så se om du bare kan holde lidt ristet brød nede. Mælkeprodukter ville jeg holde mig fra...men mest fordi det ikke er rart når det kommer retur smiley

• #16   27. jan 2014 Du skal ringe på 72 27 69 00. Det er til Fødevarestyrelsens kunderådgivning som åbner telefonerne kl 9.

Rigtig god bedring!

• #17   27. jan 2014 Kan du købe drikke med electrolytes i? Eller måske en lille pose, for som sagt før er det vigtigt at holde dig hydreret. Det går nok væk om et par dage forhåbentligt, det lyder ikke til at være rart.. Vask hænder ofte, da det smitter rigtig nemt! smiley

• #18   27. jan 2014 Nej jeg har ikke selv mulighed for ar komme på et apotek og vil ikke sende kæresten rundt når nu han skal på arbejde.
    Det er slemt nok at han kommer for sent fordi han lufter og fodrer Saphira for mig her til morgen.

• #19   27. jan 2014 Okay jeg havde noget der hed sommermave i sommers, err et sikker på at lægen sagde det var det somme som roskildesyge, og at et kært barn havde mange navne smiley
    jeg havde syge mavekramper, især lige når jeg havde spist. Doktor sagde at jeg intet skulle spise i et døgn, og at det kun gjorde at det blev ved med at gøre ondt his jeg spiste. Jeg skullh drikke ca. 1 spsk vandhcert 10min, hverken mere eller mindre, vupti mavekramperne var væk.. Han sagde at man gerne måtte tynde juice med den vand man drak smiley p.s har aldrig haft så ondt før!!!

• #20   27. jan 2014 Din kæreste skal nok regne med at gøre dig selskab...det smitter noget så frygteligt smiley

• #21   27. jan 2014 cola uden brus og revet æble ..... og håber du melder til fødevarestyrelsen ...

• #22   27. jan 2014 Det kan i tro jeg gør!
    Jeg har lige været oppe og lukke hunde ud og hente et glas vand. Så kom jeg i tanke om at jeg lige så godt kunne the en karaffel med ins og se par æbler vi har + en kniv og så skære det inden fra sofaen. Det var sku nok til at jeg rystede! At lukke hunden ind derefter og frotte/tørre sne af hende og hente en karklud ude på badeværelset og skylle op og lægge på en tallerken, var dråben. Var nær drattet om på vej hen til sofaen smiley
    Synes godt nok ikke det her er sjovt. Og jeg har ellers tendens til lavt blodsukker og har været tæt på en indlæggelse over det, men det her er sku værre.
    Det bliver heller ikke bedre af at jeg SKAL være rask i morgen. Har en eksamen og allerede nu er tanken om at skulle fra Esbjerg til Odense ulidelig smiley
    Men ringer ang bærene når jeg lige har sundet mig på sofaen og kan komme D og hente dem.

• #23   27. jan 2014 Linda jeg håber absolut ikke han bliver smittet. Han er typen der er døende når han endelig bliver syg og lige denne gang nægter jeg at være den søde kæreste/hønemor smiley

• #24   27. jan 2014 Efter hvad jeg har hørt er Cola en myte.. Tag ned på apoteket og få noget til at få din mave i ro.. Da jeg havde det, tog den bagendens udskejelser på en halv dag

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/er-cola-godt-mod-darlig-mave

Apoteket ved godt hvad det hedder de piller der smiley

• #26   27. jan 2014 Har du prøvet imodium plus? Det stopper det... Du må bare ikke tage dem hvis du også har feber...
    Derudover anbefaler min læge altid ristet brød og vand - intet andet...

• #27   27. jan 2014 Karin - http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/fakta/diarre.htm

Hvad kan jeg gøre?

Det er vigtigt at erstatte væsketabet. Det er ikke så vigtigt hvad, man får, men sukker- og saltholdige drikke som juice kan anbefales, da kroppen herved får erstattet de tabte salte. Det er en myte, at cola er godt ved diarré. Det er alt for sødt og kan forværre diarréen.

A38, cultura og acidophilus-tykmælk er derimod gode produkter mod diarré, fordi de kan styrke den sunde og naturlige bakterieflora i tarmen og er milde mod maven.

Da diarré er meget smitsom, så sørg for at få vasket hænderne grundigt efter toiletbesøg.

De fleste tilfælde af tynd mave har deres udspring i køkkenet. Gør meget ud af køkkenhygiejnen, blandt andet for at undgå salmonella i maden.

• #28   27. jan 2014 Igen.. Vil ikke anbefale cola

• #30   27. jan 2014 Sappie er du udmattet, kan ikke holde til noget fysisk abejde, har mavekramper, skal på toilet tusind gange i døgnet?

Det havde jeg og lægen sagde det var ligesom lungebetændelse i maven.. Læs det jeg skrev tidligere?

• #31   27. jan 2014 Jeg har ikke været på toilettet i nogle timer nu, men har ingen energi. Men jeg har kastet op af 4 omgange og diarré er en underdrivelse af hvordan jeg har haft det. Så tror simpelthen at de to glas vand jeg har fået siden 22-tiden i går har været alt for lidt. Er så oppe på tre - har drukket er glas siden jeg hentede karaflen ind.

Men jeg har lidt ondt i maven - men det kan også være musklerne for min mave trak sig helt vildt sammen hver gang jeg kastede op.

Men jeg har også tendens til lavt blodsukker og kombineret med for lidt vand, kan sagtens være årsagen til at jeg blev svimmel da jeg gik rundt.

• #33   27. jan 2014 Skal desværre til en eksamen i morgen smiley ellers ville eg også have holdt mig langt væk fra alt og alle. Jeg aner dog ikke hvordan jeg skal komme derover, men nu må vi se.

• #34   27. jan 2014 Men i det mindste er der en der råhygger sig med at fælde på min dyne smiley

profilbillede
  • #35   27. jan 2014 Det er ikke sikkert de kommer og henter posen med bærene, men oplys dem om, du stadig har posen liggende på frost smiley

Altså det kan godt være mækleprodukter hjælper maven, men kommer det retur, ville jeg meget hellere "smage" på mit ristede brød end sur og skilt mælkeprodukt smiley

• #36   27. jan 2014 Man kan godt melde sig syg til eksamen - det kræver bare en lægeerklæring, og det burde du godt kunne få i dette tilfælde.

Hvis du tager af sted alligevel, så vil jeg gerne lige høre hvilken uddannelse du går på, bare så jeg ikke behøver udsætte mig selv for smitte

• #38   27. jan 2014 IKKE!!!!! Stoppende piller når man har Norovirus!!

Man bliver hjemme og sørger for ikke at smitte andre. Der er folk derude, der kan dø af sådan en.

• #39   27. jan 2014 Har du ringet til Fødevarestyrelsen? De lukker telefonerne kl 16. Tænker mere på, om hvor hurtigt det resterende parti evt skulle tilbagekaldes.

De er rigtig søde derinde og du bliver stillet videre til sygdomsvagten i den enhed du hører under. Det tager måske 15 min max smiley

• #40   27. jan 2014 Og så vil du tage ud og smitte andre osv, ?? DEN GÅR IKKE, BLIV VENLIGST HJEMME!

• #41   27. jan 2014 Årh pis. Det burde jeg have vidst. Kæresten kan være hjemme lår som helst og ville have ham til at ringe for mig. Det står stadig ikke for godt med at bevæge mig rundt.
    Smitter det virkelig så meget at jeg ikke kan side til forberedelse i 15 min og til eksamen i 10?! smiley arh men for dælen hvor vil jeg bare ikke til sygeeksamen om lang tid. Er nervøs nok over den allerede nu.

• #42   27. jan 2014 At sidde til forberedelse og blive eksamineret er ikke et problem.

Problemet er, at det er meget svært at have en håndhygiejne der er god nok til at du ikke sætter smitte af hvor du sætter dine hænder.

Og det gør man uvægerligt mange steder, når man bevæger sig rundt.

• #43   28. jan 2014 Må konkludere at Fødevarestyrelsen er bedøvende ligeglad. Da jeg ringer ryger jeg i røret på en mand som tydelig synes jeg er irriterende og lige skal komme med en lektion om hvordan man koger hindbær (jaja - men min ikke jeg har lært det nu...??) og stiller mig derefter videre.
    Der ryger jeg på telefonsvaren og tilbage til ham hvorefter han tager imod mit nr og siger de ringer tilbage. Det er godt og vel tre timer siden.. smiley

Kommentér på:
Afhjælpe roskildesyge...?

Annonce