1.801 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Bo ude på SU ? Bo ude på SU ?

Heej HG !

Håber lige der sidder en enkelt eller to (gerne flere) der kan svare mig på nogle enkelte spørgsmål ? ...

Er det slet ikke muligt at bo for sig selv , hvis man kun modtager SU ? ..
Hvordan får i andre det til at køre rundt, uden at stifte en masse gæld ?

Og hvor meget betaler i , i husleje og hvad har i ellers af faste udgifter ? smiley

Kunne være så dejligt hvis en eller to af jer lå inde med et budget man kunne se ! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bo ude på SU ?
  • #1   9. jan 2014 Det er nok nærmest umuligt på SU udelukkende.

Jeg er udeboende og får 5700 før skat, 4500 udbetalt.
    Derudover får jeg omkring 3000 kroner hver måned.
    Jeg har husleje på 2700, og internet, telefon, forsikring, hund, mad mv er derudover.

• #2   9. jan 2014 Jeg har et budget jeg kan sende hvis du giver mig din mail smiley

• #3   9. jan 2014 har sendt dig en privat besked Petra smiley

• #4   9. jan 2014 Har svaret smiley

• #5   9. jan 2014 Vi bor 2 med en samlet indkomst på 12100. altså 2xSU + ekstraindkomst
    Vi har boligydelser for 3000 og så forsinkringer, bil, hund osv.

• #6   9. jan 2014 nu er jeg ikke på SU men kontanthjælp som giver ca. 4900 kr udbetalt som udeboende, efter den nye reform, og måtte flytte hjem til min mor igen for at få det til at løbe rundt smiley
    Så ville også gerne vide hvordan andre gør, for jeg synes det er umuligt.

• #7   9. jan 2014 My only .. Det er nemlig helt umuligt ... Det kan kun lade sig gøre hvis man også har et job ved siden af .. og selvfølgelig ville det da være rart hvis man havde det også , men jobsene hænger bare ikke på træerne ! smiley

• #8   9. jan 2014 Camilla B . Som to ser det også mere realistisk ud at bo for sig selv smiley

-Men det kan da ikke være rigtigt at alle os der er alene at vi SKAL finde finde en at bo sammen med for at overleve ? smiley hehe

• #9   9. jan 2014 Kun på SU er det nok umuligt med mindre man har en meget billig bolig og kun lige de nødvendige udgifter (Tlf, forsikringer, el, osv osv)..

Jeg får SU og har været nødt til at optage et SU-lån for at få det til at kører rundt.. Men ok, min husleje er også på 4170 kr inkl. vand og varme og så kommer der jo de andre udgifter ved siden af (kontaktlinser, forsikringer, el osv osv osv)..
    Jeg står dog på venneliste til en bolig der er meget billigere end den jeg har nu..

Før jeg kom på SU var jeg på KH og der boede jeg i den samme lejlighed som jeg gør nu og der kunne det også lige akkurat løbe rundt.. Der var så ingen penge tilbage overhovedet hver måned (mad spiste jeg hos mine forældre).. Men betale det faste det kunne jeg skam.. smiley

Med lidt god vilje kan det sagtens lade sig gøre.. smiley

• #10   9. jan 2014 Jeg bor forresten alene.. smiley

• #11   9. jan 2014 SU skal ses som et støtte og ikke som noget der forsøger en, det er meningen man skal have job ved siden af.
    For syge, er der ekstra-SU, man kan søge, så man ikke behøver have job ved siden af studie.

• #12   9. jan 2014 Men det hele er vel lidt en ond cirkel hvis man både skal have "fuldtidsjob" ( ved godt man kun har deltid, men går man eksempel i skole fra 08-16 og derefter job til 19-20 stykker) og samtidig skal nå at lave sine lektier for at klare end uddannelse godt ?

• #13   9. jan 2014 Jeg har boet ude i 7 år på su. Det kan lade sig gøre især med en 10 timers job ved siden af

• #14   9. jan 2014 Jeg arbejdede 2 dage om ugen. Enten to hverdage eller en hverdag og en weekenddag.

• #15   9. jan 2014 Hvis jeg kun var mig og ikke havde bilen kunne det godt lige løbe rundt men jeg har også ca. 2500 ekstra hver måned smiley

• #16   9. jan 2014 da jeg ikke havde job, der havde jeg sulån. Der kunne jeg få det til at køre rundt.

Men da jeg fik et job som gav ok, så droppede jeg su-lånet. Du kan heller ikke arbejde ubegrænset på su smiley

Men altså hvis du med su og et studiejob ved siden af får 7-8000kr udbetalt, så kan det snildt løbe rundt smiley

Og det er ikke urealistisk hvis man arbejder omkring de 10 timer om ugen smiley

• #17   9. jan 2014 Man kan arbejde lørdag el. søndag og en enkelt aften i løbet af ugen f.eks.

• #18   9. jan 2014 man må simpelthen kunne få tid til at arbejde 2-3 dage om ugen selvom man studere, ellers er det viljen der fejler noget som jeg ser det, SU. står for Statens UddannelsesSTØTTE.. Dvs, at det er ikke mening at man skal forsørges 100% imens man læser, hvis man vil have noget og nogle friheder må man ligesom alle andre arbejde for det:-)

• #20   9. jan 2014 Jeg tror også, at lige så snart man har hund, er det svært.

• #22   9. jan 2014 Hvis jeg ikke havde mit banklån, så ville jeg sagtens kunne få det til at løbe "nogenlunde" rundt. Jeg får pt 1500 ekstra pr. mrd. 1000kr går til min bank.
    Jeg har udgifter for omkring 4000 pr. måned (hundemad, kattemad, grus, benzin osv er regnet med i dette)
    det giver mig ca. 600kr. tilbage til mad. Men derfor tager jeg de 500 ekstra pr. måned.
    Min lejlighed er ca. 2200 af budget

• #23   9. jan 2014 Petra: Jeg har haft hund siden sommeren mellem 2. og 3.g og taget en videregående uddannelse også. Ingen problem. Man finder bare ikke en bolig midt på strøget i en studieby på en su og med hund, men ud over det, så har det ikke været i problem på nogen måder

• #24   9. jan 2014 Julie - har du klaret det udelukkende på SU?

• #25   9. jan 2014 Synes det mærkeligt at man åbenbart er forkert for nogle hvis man ikke har tid til job ved siden af.

Jeg går på HF og har 6-8 lektioner hver dag, dertil kommer lektier. Derudover bor jeg på landet og har omkring 2,5-3 timers transport i alt også. Det ville simpelthen ikke være fair for Meeko hvis han skulle være alene mere end han er i forvejen.

• #26   9. jan 2014 Kender flere som klarer sig kun på SU. De bor billigt på kollegie, spiser billigt og ellers bare lever billigt. Det kan lade sig gøre.

Vi er to personer begge på SU, og tjener tilsammen 2000-3000 kr om måneden på studiejob. Har en husleje på 5000 kr og synes sagtens vi kan få det til at løbe rundt - synes faktisk vi har det ret godt. Spiser hvad vi vil, har hund og har stadig råd til rejser m.m

• #27   9. jan 2014 Petra: Nej jeg har arbejdet omkring 10 timer om ugen. I perioder har jeg ikke kunnet arbejde, så der har jeg taget lån.

• #28   9. jan 2014 Da jeg gik på gymnasiet (før hund) arbejdede jeg mere. Det hed op kl.5.30, med tog kl 6:40, skole 8:00 til 16.00, med tog hjem og arbejde 17-21:30, hjem og lave lektier. Det gjorde jeg mandag og onsdag og så arbejdede jeg 8 timer lørdag eller søndag.
    Åh så meget man kunne, da man var ung og uden forpligtigelser smiley

• #29   9. jan 2014 Julie - Jeg har det også nogenlunde økonomisk, men på kun SU og uden lån, er det meget svært, og specielt med hund.

• #30   9. jan 2014 Petra: Jeg ville synes, at det var svært med hund eller ej på ren SU. Men selvfølgelig er det en merudgift ligegyldigt, hvordan man har hund

• #31   9. jan 2014 Jeg ville ikke kunne på kun SU uden hund heller.

• #32   9. jan 2014 Anya, man er ikke forkert hvis man ikke arbejder.. Du da bare heldig at du kan få det til at løbe rundt smiley

Det med at bo ude på SU handler meget om valg. Hvis du vælger ikke at ville arbejde, skal du gå efter kollegieværelse, madordning med venner og tilbuds aviser. Eller et leje værelse sammen med en anden.

Vælger man at man vil bo alene, have hund og luft til at tage i biffen el, skal man have et job ved siden af.

Man lever ikke som en dronning, eller bliver rig på su - og det er heller ikke meningen. Men vi bliver betalt for at gå i skole, hvilket jeg synes er utrolig fedt, når man ser på lande hvor man skal betale skole og forsørge sig selv.

Jeg har altid haft job, kun afbrudt i korte perioder. Ikke fordi jeg synes det har været verdens fedeste ting at skulle tage direkte på job HVERDAG efter skole og være der 2-3 timer. Men fordi jeg gerne vil have råd til at have hund, bil, ferie og oplevelser. Men især også fordi jeg mener at det at have studie job ser godt ud på cv'et når man engang skal ud på arbejdsmarkedet at man har vist man kan håndtere studie og job, at man har viljen til at arbejde, fået en udtalelse fra sit job og hvis man er heldig, erhvervserfaring indenfor sit fag smiley

• #33   9. jan 2014 Nu har jeg ikke læst det hele, men så lige at nogle skriver at man er nødt til at få job hvis man skal have det til at løbe rundt.

Jeg har en veninde der læser veterinærmedicin (Hun startede i sommers), og de har udtrykkeligt fået at vide, at hvis de har et fritidsjob, så skal de droppe det, for det har de ikke tid til...
    Kan man virkelig ikke få det til at løbe rundt som enlig udeboende (I fx en forstad til KBH, hvis man nu læser på KU), uden fritidsjob? (Min veninde bor med sin kæreste, så de får 2x SU.

• #34   9. jan 2014 Nu ved jeg godt, at det jeg vil til at sige, muligvis ikke ses som værende noget reelt problem, men jeg ville ikke kunne have job ved siden af et studie.
    Jeg ville simpelthen ikke kunne klare det med den angst og stress, jeg har. Det er ikke nogen unskyldning eller lignende, det er simpelthen bare en realitet. Jeg kæmper mig jo allerede igennem mit studie. Der kan bare ikke kobles mere på min person, for så fejler studiet.

Så nej, ikke alle kan få job ved siden af et studie. Lån er jo så, hvad man selv vælger.

• #35   9. jan 2014 Øøøh.. jeg ved der er mange der studerer til dyrlæge, der har arbejde i Kbh Zoo o.l., så det giver ikke mening, og det er pladser forbeholdt dyrlægestuderende.

• #36   9. jan 2014 Alex - Det er derfor der findes ekstra-SU til dem der ikke KAN arbejde ved siden af. Har man lægeerklæring kan man søge om det.

• #37   9. jan 2014 Ekstra SU? Som i SU lån, eller? For det har jeg aldrig hørt om.

• #38   9. jan 2014 Forhøjet SU
    Min veninde har lige søgt det.
    Oh, det er kun på videregående uddannelser, kan jeg se.
    Handicap-tillæg hedder det.

• #39   9. jan 2014 Ah, så kan jeg ikke rigtig bruge det - endnu.

Men altså... ved ikke, om det kan komme under et handicap, det jeg kæmper med.

• #40   9. jan 2014 Min veninde har søgt det med depression og angst, ved ikke om hun har fået det bevilget.

• #41   9. jan 2014 Jeg er på SU (har så deltidsjob ved siden af) og min kæreste på løntilskud. Vi har udgifter for 7000kr/mdr det er så inkl. husleje, el, vand,varme (naturgas) forsikringer (2xulykke, indbo, hunde syge/ansvarsforsikring,) mobiler, internet, tv og transport. når det er betalt har vi ca. 5-6000kr tilbage som så går til mad til os og vores hund + 2 katte og diverse andre dagligdags ting. Der er da dage, hvor jeg er vildt træt af og have et job samtidig med jeg studere. men samtidig har jeg heller ikke lyst til og leve af ingenting smiley

• #42   9. jan 2014 altså så længe man kan have råd til at have hund eller andre dyr kan det jo ikke være helt galt, jeg ville ihvertfald ikke syntes det ville være særligt forsvarligt at anskaffe mig en hund hvis jeg dårligt havde råd til mad til mig selv,

Kommentér på:
Bo ude på SU ?

Annonce