3.443 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Diana D
Diana D
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Lugt og valg af hund Lugt og valg af hund

Hej smiley

Jeg står og overvejer at købe en Bichon havanais eller en Shih tzu.. Her er spørgsmålet:

Jeg har oftere oplevet at de hunde af racen Shih tzu jeg kender lugter lidt, eller har meget der løber ved øjnene. Er det generelt eller er der ikke andre der oplever det?
I så fald, gør en bichon havanais?

Håber på nogle svar så er i søde..

Tak
Mvh Diana smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lugt og valg af hund
  • #2   22. okt 2013 Jeg vil nok sige omvendt. Hvis du bader hunden for meget, vil den hurtigere komme til at lugte. Det handler i endnu højere grad om hvad du fodrer med.

Min egen lugter stortset ikke, men kommer han på tørfoder i en periode stinker han af hund.

• Diana D
    Diana D Tilmeldt:
    okt 2013

#4   22. okt 2013 Det er ikke en lugt af hund som sådan. Er opvokset med 3 hunde. Det var en samojedespids (staves?), en islandsk fårehund og en dansk svensk gårdhund. Så ved godt hvordan en våd hund lugter osv.

Kirtler, tja måske. Det virker som om det kommer fra øjnene. Det er lidt en lugt jeg har svært ved at beskrive. Det kan selvfølgelig godt have noget at gøre med både foder, bad osv. De hunde jeg kender af disse racer bliver bamse klippet så de har ikke lang pels som kan gemme på ubehagelige lugte hellere.

• Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 24
    #5   22. okt 2013 Har godt nok en coton de tulear, men hun lugter nu ikke. Heller ikke hvis vi har været ude i regn og hun er blevet tørret med håndklæde.

Hvis hun kommer i bad lugter hun selvfølgelig af shampoo, alt efter hvilken duft det så har.

• Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 24
    #6   22. okt 2013 Øjnene kan godt løbe lidt, men det lugter ikke

• Diana D
    Diana D Tilmeldt:
    okt 2013

#7   22. okt 2013 Jeg beklager den besked røg lidt hårdt ud.. Det var bestemt ikke meningen smiley sorry

• #8   22. okt 2013 Jo, da shampoo og diverse produkter går ind og fjerner pelsens naturlige forsvar mod skidt. Lader man hunden helt være, så bliver den selvrensende (eller, man kan klare det meste med en børste og en skyller).

Men klart at hvis man vasker meget tit, så når hunden ikke at komme til at lugte i mellemtiden. Sådan kan man selvfølgelig også løse det.

Jeg har også selv en pelsrig hund, og han vaskes måske en gang om året, nogle gange to. Han lugter ud af hele kroppen når han får tørfoder længe nok. Det er den lugt af "hund" der sidder i huden. Den har han ikke når han er på råt. Hvad han lugter af ud af munden afhænger af hvad han har spist inden for et par timer - men lugten af hund hænger ved.

• #9   22. okt 2013 I mellemtiden er der kommet ny info. Hvis lugten stammer fra ørerne, så er det nok værd at se på om ikke hunden har en infektion der. smiley

• #10   22. okt 2013 http://happynoise.dk/?page_id=17 <-- "Husk, dagligt at se din Shih Tzu i øjnene, at fjerne evt. tåreflåd og sætte skæg og top."

Klipper man hunden skal man sørge for pelsen over næseryggen ikke bliver sådan længde, at den kan stikke ind i øjnene på hunden.

Meget vigtigt er det at lære en hvalp fra start af at komme på bordet dagligt og blive rørt ved - børstet osv. i starten ikke så lang tid ad gangen.... ellers kan man senere hen rende ind i store problemer hvis dette ikke er blevet gjort. Rarest er det for både hund og ejer at hunden nyder at komme på bordet smiley

• #11   22. okt 2013 Også glemte jeg at tilføje hvilken shampoo og balsam jeg rigtig godt kan lide til en Shih Tzu smiley det er dette mærke her: http://butik.design-y.dk/15/16
    Det efterlader en ST pels meget lækker, også dufter det rigtig godt smiley

• #12   22. okt 2013 Ingen af de to racer bør lugte. Hvis du har oplevet det, er det formentlig fordi hunden ikke er holdt ordentligt.
    F.eks. Hvis ørene ikke plukkes går der let betændelse i, hvis øjnene løber og ikke holdes rene kan der gå betændelse i, hvis det er fra mundhulen grundet dårlig mundhygienje..

Men en velholdt og velsoigneret shir tzu eller havanneser lugter ikke. De dufter allerhøjst af shampoo og balsam!

Tag en snak med Peter F her inde. Han er opdrætter af begge racer og kan hjælpe dig med valget mellem dem og evt. Henvise til opdrættere.

http://www.hundegalleri.dk/bruger/102260-peter_f

• #13   22. okt 2013 *Klik* Ginne smiley http://www.bigchoice.dk/

• #14   22. okt 2013 Vi har både Shih Tzu og Havanese og de lugter ikke i sig selv.

Selvfølgelig skal de passes og som nævnt også ved øjnene - det gælder begge racer (og vel alle racer som sådan)

Og så er det ikke korrekt som Søster skriver: Man fjerner ikke den naturlige beskyttelse ved vask med shampoo. Man fjerner noget af fedtlaget, der er beskidt eller ødelagt af naturens hærgen. Man begynder så opbygningen af et sundt fedtlag igen med en balsam/conditioner - kroppen klarer resten. Samtidigt hjælper man pelsen (de enkelte hår) med at opbygge en sund struktur.
    Dette gælder ikke mindst ved selskabshunde, hvor pelsen ikke er vandskyende, men også ved alle andre racer - korthår, medium pels osv.
    Men her støder vi på mange gamle fordomme som er svære at komme forbi.
    Også ved disse racer vil man få en lækker og sund hund med vask med shampoo og balsam.

• #15   22. okt 2013 Hvis øjnene løber skal der skiftes foder (Y)

• #16   22. okt 2013 Ej, Peter. Hvis fedtlaget er ødelagt, så kan hunde jo slet ikke klare sig uden shampoo, og det ved vi jo ikke passer. Omvendt er der jo masser af eksempler på hunde der er "nødt til" at komme i bad jævnligt fordi de bliver fedtede eller ildelugtende hvis ikke det sker - flere amerikanske eksperter anbefaler ligefrem en gang hver 4-6 uge. Det sker jo fordi shampoo fjerner fedtlaget (som du selv skriver), hvilket ved jævnligt brug udtørrer huden, som så er nødt til at overkompensere. Jeg skriver ikke at en enkel vask hist og her ødelægger noget, men at det ikke er sundt at vaske tit (og med tit mener jeg hver 4-6 uge i stedet for en gang i kvartalet). Der er ikke noget at sige til at selskabshunde ikke er skidtafvisende, hvis de vaskes hele tiden. Det er også noget der tager enormt lang tid at rette op på.

Det samme er sandt for mennesker - jeg er selv et levende eksempel på det. Det har taget et år at "træne" mit hår til at klare sig mere end 2 dage uden shampoo. Til gengæld har jeg en hund der får ros for pelskvalitet på udstillinger, på trods af at han kun kommer i bad en-to gange årligt. Vel at mærke en anden type hund end jeres, men i den grad designet til at være selvrensende, hvilket er afhængigt af at pelsen selv regulerer fedtniveauet.

• #17   22. okt 2013 Nu vil jeg ikke ind i en større diskussion om dermatologi på hundene - det ved jeg ikke nok om selvom vi har gennemgået en del at tingene.
    Men kan da fortælle at mange produkter netop er udviklet for at hjælpe hud og pels med sundheden.
    Og i mange lande er det faktisk dyrlæger der har taget dette til sig og nu anbefaler produkterne til jævnlig vask, så helt umuligt er det nok ikke smiley
    At en hund ikke har godt af at blive vasket mere end hver 4-6 uge er jeg ikke enig i, og selskabshundene har nu været uden vandskyende pels i rigtigt mange år, så det er nok ikke på grund af shampoo.
    At man ikke SKAL vaske ofte er da rigtigt men er heller ikke et problem. Man finder en fornuftig måde for en selv.
    Vi har gennem årene vasket vore hunde jævnligt - mere end hver 4.uge (nærmere hver 14. dag) og har aldrig oplevet tør hud eller andre problemer - selv på hunde der er blevet 14 - 15 år.

• #18   22. okt 2013 Hvad sker der hvis i glemmer det og der går en måned eller to?

• #19   22. okt 2013 Så bliver hunden bare mere snavset og filtret.
    Jeg siger ikke at man SKAL vaske meget - kun at det ikke skader hud og pels.

Kommentér på:
Lugt og valg af hund

Annonce