Lugt og valg af hund Lugt og valg af hund
Hej
Jeg står og overvejer at købe en Bichon havanais eller en Shih tzu.. Her er spørgsmålet:
Jeg har oftere oplevet at de hunde af racen Shih tzu jeg kender lugter lidt, eller har meget der løber ved øjnene. Er det generelt eller er der ikke andre der oplever det?
I så fald, gør en bichon havanais?
Håber på nogle svar så er i søde..
Tak
Mvh Diana
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Min egen lugter stortset ikke, men kommer han på tørfoder i en periode stinker han af hund.
okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Kirtler, tja måske. Det virker som om det kommer fra øjnene. Det er lidt en lugt jeg har svært ved at beskrive. Det kan selvfølgelig godt have noget at gøre med både foder, bad osv. De hunde jeg kender af disse racer bliver bamse klippet så de har ikke lang pels som kan gemme på ubehagelige lugte hellere.
mar 2013
Følger: 1 Svar: 24
Hvis hun kommer i bad lugter hun selvfølgelig af shampoo, alt efter hvilken duft det så har.
mar 2013
Følger: 1 Svar: 24
okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
mar 2006
Men klart at hvis man vasker meget tit, så når hunden ikke at komme til at lugte i mellemtiden. Sådan kan man selvfølgelig også løse det.
Jeg har også selv en pelsrig hund, og han vaskes måske en gang om året, nogle gange to. Han lugter ud af hele kroppen når han får tørfoder længe nok. Det er den lugt af "hund" der sidder i huden. Den har han ikke når han er på råt. Hvad han lugter af ud af munden afhænger af hvad han har spist inden for et par timer - men lugten af hund hænger ved.
mar 2006
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.872
Klipper man hunden skal man sørge for pelsen over næseryggen ikke bliver sådan længde, at den kan stikke ind i øjnene på hunden.
Meget vigtigt er det at lære en hvalp fra start af at komme på bordet dagligt og blive rørt ved - børstet osv. i starten ikke så lang tid ad gangen.... ellers kan man senere hen rende ind i store problemer hvis dette ikke er blevet gjort. Rarest er det for både hund og ejer at hunden nyder at komme på bordet
jul 2010
Det efterlader en ST pels meget lækker, også dufter det rigtig godt
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
F.eks. Hvis ørene ikke plukkes går der let betændelse i, hvis øjnene løber og ikke holdes rene kan der gå betændelse i, hvis det er fra mundhulen grundet dårlig mundhygienje..
Men en velholdt og velsoigneret shir tzu eller havanneser lugter ikke. De dufter allerhøjst af shampoo og balsam!
Tag en snak med Peter F her inde. Han er opdrætter af begge racer og kan hjælpe dig med valget mellem dem og evt. Henvise til opdrættere.
http://www.hundegalleri.dk/bruger/102260-peter_f
jul 2010
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Selvfølgelig skal de passes og som nævnt også ved øjnene - det gælder begge racer (og vel alle racer som sådan)
Og så er det ikke korrekt som Søster skriver: Man fjerner ikke den naturlige beskyttelse ved vask med shampoo. Man fjerner noget af fedtlaget, der er beskidt eller ødelagt af naturens hærgen. Man begynder så opbygningen af et sundt fedtlag igen med en balsam/conditioner - kroppen klarer resten. Samtidigt hjælper man pelsen (de enkelte hår) med at opbygge en sund struktur.
Dette gælder ikke mindst ved selskabshunde, hvor pelsen ikke er vandskyende, men også ved alle andre racer - korthår, medium pels osv.
Men her støder vi på mange gamle fordomme som er svære at komme forbi.
Også ved disse racer vil man få en lækker og sund hund med vask med shampoo og balsam.
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 433
mar 2006
Det samme er sandt for mennesker - jeg er selv et levende eksempel på det. Det har taget et år at "træne" mit hår til at klare sig mere end 2 dage uden shampoo. Til gengæld har jeg en hund der får ros for pelskvalitet på udstillinger, på trods af at han kun kommer i bad en-to gange årligt. Vel at mærke en anden type hund end jeres, men i den grad designet til at være selvrensende, hvilket er afhængigt af at pelsen selv regulerer fedtniveauet.
feb 2010
Men kan da fortælle at mange produkter netop er udviklet for at hjælpe hud og pels med sundheden.
Og i mange lande er det faktisk dyrlæger der har taget dette til sig og nu anbefaler produkterne til jævnlig vask, så helt umuligt er det nok ikke
At en hund ikke har godt af at blive vasket mere end hver 4-6 uge er jeg ikke enig i, og selskabshundene har nu været uden vandskyende pels i rigtigt mange år, så det er nok ikke på grund af shampoo.
At man ikke SKAL vaske ofte er da rigtigt men er heller ikke et problem. Man finder en fornuftig måde for en selv.
Vi har gennem årene vasket vore hunde jævnligt - mere end hver 4.uge (nærmere hver 14. dag) og har aldrig oplevet tør hud eller andre problemer - selv på hunde der er blevet 14 - 15 år.
mar 2006
feb 2010
Jeg siger ikke at man SKAL vaske meget - kun at det ikke skader hud og pels.
Lugt og valg af hund