{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.730 visninger | Oprettet:

Hjælp til alkoholiker der ikke vil have hjælp.. {{forumTopicSubject}}

Hvad gør man når man gerne vil hjælpe en alkoholiker der ikke vil have hjælp ?

Han er pt. blevet overtalt af hans sønner til at få 1 uges afvænning, men det har han prøvet et utal af gange før uden det store resultat.... Så forhåbningerne er ikke store..

Hvad kan man gøre ?

Kan man "prakke" ham en kontaktperson på fra kommunen ? Eller skal han ville det selv ?

Ellers nogle forslag til hvad man kan gøre ?

Det skal siges at han er over 60 år og har været alkoholiker hele hans liv.. Han bor i eget hus.

Synes simpelthen det er så forbandet uretfærdigt over for hans nære...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til alkoholiker der ikke vil have hjælp..
  • #1   9. okt 2013 Han er en voksen mand, som tager sine egne beslutninger. I kan stille jer op med hans nære og fortælle, hvad hans alkoholisme gør ved jer, og derefter lade ham tage en beslutning, men hvis han ikke vil, må man jo skære ham fra, og komme videre. Man kan ikke tvinge mennesker til noget de ikke vil.

• #6   9. okt 2013 Han skal selv have følelsen af at skulle bruge hjælp ellers er det som at slå i en blød pude...

Man skal og kan IKKE hjælpe en som ikke vil hjælpes...

• #9   9. okt 2013 Tak for jeres råd og tanker !
    Jeg tror også at eneste mulighed er et ultimatum... Ikke at jeg egentlig tror at det vil hjælpe, men det ved man jo ikke før det er prøvet...
    Det er et råd jeg vil give videre til dem der skal bruge det...

• #11   9. okt 2013 Du/i lader være. Han er voksen og hvad der giver livet indhold for ham, gør det ikke nødvendigvis for jer. Lær og accepter hans misbrug, det gør det meget nemmere for alle parter. Hvis han en dag beslutter sig for at alkoholen er for stor en del af hans liv, så er det på tide at hjælpe smiley

• #13   9. okt 2013 Hvad skulle en kontaktperson skulle kunne give ham? Det er jo ikke en coach i alkoholafvending..
    Det er forskelligt fra kommune til kommune hvilken afdeling du skal have fat i for at ansøge om en evt. kontaktperson. Nogle har et rusmiddelcenter, har han eks. en psykiatrisk diagnose kan det være handicapafdelingen. I nogle tilfælde kan det nok også være jobcentret som stiller en socialmentor til rådighed, med henblik på at få ham i arbejde.

Men alle disse ting skal han ønske for at kunne få. Hvis han da vil kunne få det.

• #14   9. okt 2013
    Du tager den pårørende og slæber vedkommende med til et møde i AA. Jow, du læste rigtigt. DEN pårørende skal til et AA-møde og derefter en tur forbi deres afdeling for pårørende..

Alkoholikeren, kan ikke tvinges til at stoppe med at drikke, før han selv vælger det.
    Den pårørende, kan derimod fremover bruge sin energi på at vælge at behandle sin co-afhængighed og på den måde blive bedre til at leve med en alkoholiker i sit liv eller få redskaberne til at kunne vælge om det er noget de ønsker/kan holde til.

Sindsro-bønnen er en del af AA og i guder hvor den burde hænge i glas og ramme hos samtlige pårørende til misbrugere..
    ”Gud giv mig sindsro, til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre.
    Mod til at ændre de ting jeg kan, og visdom til at se forskellen.”

• #15   9. okt 2013 Desværre ikke så meget.

Mistede min far pga af det. og 3 af hans brødre. derudover er der en onkel mere der er ved at drikke sig selv ihjel. Du kan se magtes løs på og føle dig fuldstændig ubrugelig.

det er pisse sørgeligt. Der er desværre heller ikke meget hjælp at hente i samfundet.

• #16   9. okt 2013 nu melder historien ikke noget om, i hvilket omfang manden er alkoholiker og hvordan det påvirker ham mentalt (bliver han voldelig, aggressiv eller sumper han "bare"?)

En mand på 60 år kan man ikke tvinge i afvending med mindre han selv ønsker det.
    Konsekvenserne kommer den dag, han bliver akut indlagt p.g.a. følgesygdomme, og det kan man måske bruge som "skrækeksempel", men jeg tvivler på, at det vil have nogen effekt. Måske vil han bare sige: Hellere leve livet kort på min måde eller have et langt og kedeligt liv uden alkohol....Den er i hvert fald hørt før.
    Jeg tror ikke der er meget at stille op, andet end prøve at lave nogle/invitere til et par små, uformelle sammenkomster uden alkohol (ikke en hel dag eller en lang middag), men bare så han også får lidt socialt liv nogle timer af og til, hvor det hele ikke bare går op i hvornår man skal åbne den næste øl.

• #17   9. okt 2013 Tak for flere råd og tanker !

Miemiv
    Han sumper bare..

Egentlig kender jeg godt rådene, men det er godt at høre dem igen.

Jeg har fundet ud af at der også er døgnbehandling på stedet hvor han er nu, og har rådet at den ene søn tager en snak med personalet deroppe, for at dele det med nogen der har ekspertise i den slags tunge misbrugsforhold...

Jeg tror ikke der er mere at gøre, og han har fået at vide flere gange på sygehuset at hans organer lider meget under det. Så han er nok én af dem der dør af følgevirkningerne...

Og ja, det lød til at han gik i behandling for sine sønners skyld.

• #18   9. okt 2013 Jeg har desværre haft flere af disse typer tæt ind på livet, og også mistet et par stykker. Det har (heldigvis) kun været i vennekredsen og ingen i familien, men det er sgu hårdt at være vidne til.
    Men hånden på hjertet, det er begrænset, hvad man kan gøre, især når de er så "garvede", at de har været igennem systemet og afvænning flere gange uden held.
    Så kan man kun håbe på, og evt. hjælpe med til, at de får en indholdsrig og hyggelig sidste tid - forhåbentlig længe -, og ikke føler sig svigtet, på trods af....<3

Kommentér på:
Hjælp til alkoholiker der ikke vil have hjælp..

Annonce