Firma uden overenskomst - hvad betyder det for mig? Firma uden overenskomst - hvad betyder det for mig?
Jeg har endelig efter at være blevet ledig i januar fundet et nyt job Jeg er allerede startet i praktik, og så er planen at jeg skal videre til ansættelse med løntilskud, og til sidst ansættes på almindelige vilkår.
Jeg har fundet ud af at de ikke følger nogen overenskomst (de er helt nystartet og endnu ret små), men jeg har ingen fornemmelse for hvad det kan betyde for mig som ansat?
Jeg hiver også fat i min fagforening når vi kommer lidt tættere på, men er der nogen kloge hoveder der ved om jeg skal være opmærksom på noget særligt?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 953 Svar: 18.043
generelt er det vel sådan at har et firma ikke enten selv eller ved medlemskab af Dansk Arbejdsgiver forening underskrevet nogen overenskomstmæssige aftaler så kan de dybest set selv aftale løn- og arbejdsvilkår med de ansatte .... Og kan man blive enige er det jo godt, vil man som ansat have andre vilkår og arbejdspladsen ikke ønsker at imødekomme disse så kan de vel sige man ikke kan ansættes der ....
Uanset ville jeg nok være påpasselig med at underskrive noget hos en arbejdsgiver uden at have fået det set igennem af min fagforening
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 2 Svar: 50
Dvs. Arbejdsgiver kan vælge at du ikke har ret til de 5 feriefridage, ikke har fri 1.maj og grundlovsdag, at du ikke har ret til barnets 1. Sygedag mm.
Du kan ansættes til mere end 37 timer om ugen ben there done that
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 2 Svar: 50
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.949
Ved i om der også er nogle særlige omkring barsel og pension?
mar 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 206
Og hvor er det dejligt for dig at du har fået job. Tillykke med det.
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.949
Så sagens kerne er nok at jeg er bange for at komme i klemme fordi både de og jeg er unge og uerfarne på det her område...
okt 2015
Følger: 1 Svar: 1
Firma uden overenskomst - hvad betyder det for mig?