14.973 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Firma uden overenskomst - hvad betyder det for mig? Firma uden overenskomst - hvad betyder det for mig?

Jeg har endelig efter at være blevet ledig i januar fundet et nyt job smiley Jeg er allerede startet i praktik, og så er planen at jeg skal videre til ansættelse med løntilskud, og til sidst ansættes på almindelige vilkår.

Jeg har fundet ud af at de ikke følger nogen overenskomst (de er helt nystartet og endnu ret små), men jeg har ingen fornemmelse for hvad det kan betyde for mig som ansat?

Jeg hiver også fat i min fagforening når vi kommer lidt tættere på, men er der nogen kloge hoveder der ved om jeg skal være opmærksom på noget særligt?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Væg reol & jakke stativ 400 kr.
  • Genbrugsplads 500 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Firma uden overenskomst - hvad betyder det for mig?
  • #1   14. sep 2013 Hm. kan huske blokader mod fx Mcdonalds i Aarhus for mange år tilbage, og også andre igennem tiderne...

generelt er det vel sådan at har et firma ikke enten selv eller ved medlemskab af Dansk Arbejdsgiver forening underskrevet nogen overenskomstmæssige aftaler så kan de dybest set selv aftale løn- og arbejdsvilkår med de ansatte .... Og kan man blive enige er det jo godt, vil man som ansat have andre vilkår og arbejdspladsen ikke ønsker at imødekomme disse så kan de vel sige man ikke kan ansættes der ....

Uanset ville jeg nok være påpasselig med at underskrive noget hos en arbejdsgiver uden at have fået det set igennem af min fagforening

• #2   14. sep 2013 Det betyder at du om udgangspunkt ikke er berettiget til mere end det der står i funktionærloven hvis du ansættes som det,

Dvs. Arbejdsgiver kan vælge at du ikke har ret til de 5 feriefridage, ikke har fri 1.maj og grundlovsdag, at du ikke har ret til barnets 1. Sygedag mm.

Du kan ansættes til mere end 37 timer om ugen ben there done that smiley

• #3   14. sep 2013 Ps fagforeninger kan intet gøre hvis arbejdsgiver ikke er medlem af e arbejdsgiver forening, dvs at du kan jo forhandle med dem og få skrevet dine krav ned i kontrakten men de kan også vælge at tage en der ikke har samme krav.

• #4   14. sep 2013 Hmm jeg tror jeg hellere må snakke med fagforeningen før jeg skal forhandle løn. Det lyder som om jeg skal være opmærksom på flere ting end bare løn...
    Ved i om der også er nogle særlige omkring barsel og pension?

• #6   14. sep 2013 Jeg ville nok bede om ansættelseskontrakten og få fagforeningen til at gennemgå den inden du skriver under. Selvom virksomheden ikke har nogen overenskomst kan ansættelsesforholdene jo stadig være gode - du skal bare være super opmærksom smiley .. Ofte står der, i kontrakter uden overenskomst, at funtionærloven er gældende, og hvor der så under nogle punkter kan stå nogle "regler" som virksomheden selv har lavet. Uden at gøre mig alt for klog på det, vil jeg tro at det er ting som løn og opsigelsesvarsel du især skal være opmærksom på smiley
    Og hvor er det dejligt for dig at du har fået job. Tillykke med det.

• #8   14. sep 2013 Jeg har bestemt heller ikke indtrykket af at de vil tage fusen på mig, i hvert fald ikke med vilje. Men det er netop det - de er unge (30), og har ikke haft ansatte før...
    Så sagens kerne er nok at jeg er bange for at komme i klemme fordi både de og jeg er unge og uerfarne på det her område... smiley

• Christian R
    Christian R Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #9   13. okt 2015 De ved udenmærket hvad det betyder uden overenskomst firmaerne pas på især i disse tider.de spare penge bla tillæg osv og får du problemer er du på skidern.de små firmaer kan kun løbe rundt på den måde altså uden overenskomst og især jobcenter er lidt skyld i at mange kommer i den klemme utroligt nok skulle jobcenter og fagforening samarbejde men virker ik sådan når jobcenter sender en i praktik et sted uden overenskomt.og husk du skal selv betale din pension ud af din løn.

Kommentér på:
Firma uden overenskomst - hvad betyder det for mig?

Annonce