{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.397 visninger | Oprettet:

At lægge budget {{forumTopicSubject}}

Kæresten og jeg forsøger at lægge et budget. Vi har fundet et lækkert rækkehus som vi overvejer at leje og forsøger derfor at lægge et budget. Er der nogen herinde som er en "ørn" til det og evt. kunne have lyst til at hjælpe?

Indtægter før skat:
10.000 kr.
5.700 kr.

Husleje:

6000 + forbrug?

Tv+internet (i denne bolig udbydes kun yousee)

Mad? (vi er to mennesker 23+21 år)

Mobilregning (kun for 1 person)

Benzin - der skal kørest omtrent 50 km dagligt

Fitness x2

Forsikring?

Har jeg glemt noget?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lægge budget
  • #2   31. aug 2013 Har i regnet jeres boligsikring ud?

• #5   31. aug 2013 tøj
    gaver
    husartikler

Som jeg kan se det for i det svært med den indtægt i har

6000 + forbrug ca 1300 kr = 7300
    Tv+internet ca 200

Mad? 2500

Mobilregning 400

Benzin - der skal kørest omtrent 50 km dagligt
    udgangspunkt i bil ca køre 14 km pr L
    50/14 = 3.5 X 11.5L pris = 41.07 kr pr dag x 31 = 1273 kr på Benzin om måneden

Fitness 200x2 = 400

Forsikring bilforsikring + fritid ulykkes forsikring pr år ca 14000 / 12 = 1166 kr pr månede

Hund 500

fagforening x2 1600 kr

giver 15.339 kr om måneden men så er tøj osv ikke med i og kender ikke jeres præcise tal men sådan ca

så har i 361 kr ar lege med ca om måneden

• #7   1. sep 2013 Og vedligehold af bil + vægtafgift?

Fagforening og endnu vigtigere A-kasse

Evt. afbetaling på gæld/lån eller er det indregnet i huslejen?

Forsikring (Ulykkes, indbo, bil, hund etc. ..)

• #8   1. sep 2013 Du skriver indtægter FØR skat = 15.700.
    Det vil så sige, at I tilsammen har under 10.000 tilsammen at leve for.
    Jeg prøver lige at sætte de faste udgifter lavt her:

Husleje + forbrug = min 7500
    Tv + internet min. 200
    mobil tlf. hmmm... min 100
    benzin 20x40-50 kr 1000
    mad 1200

Så er der ligesom ikke råd til forsikringer, hverken til bil, indbo eller hund; A-kasse; fornøjelser; uforudsete udgifter; tøj, gaver eller andet.

• #9   1. sep 2013 miemiv den havde jeg ikke lige set i farten hehe

Ts det bliver meget svært hvis ikke urealistisk for jer med mindre i begge finder et job

• #10   1. sep 2013 EL regning og licens

• #11   1. sep 2013 Eftersom den ene af indtægterne er så lav, går jeg næsten ud fra, at det er SU. Så skal man jo også regne med løbende udgifter til undervisningsmaterialer.

Og jeg gør opmærksom på, at mine tal til bl.a. internet/tv og mobil samt mad er sat MEGET lavt!
    Og ja licens, ikke at forglemme = ca 200/md
    Og så har I forhåbentligt ingen lån smiley

• #12   1. sep 2013 Ja er på SU - ville så finde et job. Har ingen udgifter til skole smiley ingen bøger, papir osv. Har en gammel polo - 1.4

Ja det bliver meget stramt smiley min kæreste er elev som itsupporter.

• #13   1. sep 2013 Job ved siden af skole altså smiley

• #14   1. sep 2013 Min kæreste får 8.000 efter skat og jeg omkring 5.000

• #15   1. sep 2013 Min umiddelbare hovedregning siger at i ikke vil have råd til at sidde i det rækkehus.

15.700 FØR skat giver omtrent 9000 kr efter skat (rundet 100 kr ned med skat sat til 42%).

Huslejen skriver i er på 6000 kr. + forbrug. At sætte den post til 7000 vil ikke være urimeligt. Så har i 2000 tilbage til alt andet. Dér stopper jeg regnestykket, for det kan slet ikke gå op i min verden med mobil, fitness, hund, indboforsikring osv....

Nej. Umiddelbart så ser det ikke ud til at i har råd til at bo der.

• #16   1. sep 2013 Selvom I har 13.000 tilsammen, vil det stadig være meget knebent.

Hvad betaler i pt. for f.eks. internet og mobil?
    2500/md er nok mere realistisk til mad og husholdning

• #17   1. sep 2013 Okay, med de "nye" tal du kom med:

Indkomst i alt: 13.000
    Husleje + forbrug: 7500 (el, vand og varme inkl.)
    Indboforsikring: ca. 170 kr/md
    Licens: ca. 210 kr/md
    Hundeansvar+sygeforsikring: 150 kr/md
    Madbudget: min. 3000 kr/md.
    Årlige dyrlægebesøg/vaccination: 60 kr/md
    Fitness: 800 kr/md (jeg har taget ud fra hvad jeg selv gav i Fitnessdk. 400 kr/md)
    Internet: 300 kr/md (det giver vi selv)
    TV: ? (vi har ikke selv tv, så jeg ved ikke hvad det koster)
    Mobil: 200 kr/md

Indtil nu er der så 1060 kr tilbage... Og jeg har jo ikke regnet benzin, bilforsikring eller noget i den dur med.

Mit svar er stadigvæk at i ikke ville have råd, trods evt. boligsikring.

• #18   1. sep 2013 Umiddelbart ville jeg mene det var urealistisk. Hvis I alligevel lige kan få det til at løbe rundt, så kommer I til at sidde meget meget stramt i det, og det er ikke specielt sjovt

6000 + forbrug? Ved I hvad forbruget er? Og hvis det er efter hvad I vitterligt bruger, vedI så hvor godt huset er isoleret - hvis vinteren bliver ligeså kold som sidste år, så fyrer man meget af i varme. Hvor meget kan I få i boligsikring?

Tv+internet (i denne bolig udbydes kun yousee) - her skal du også huske licens, som er omkring 2300 om året.

Mad? (vi er to mennesker 23+21 år) - ca. 2500-3000 om måneden. Er der nogen af jer der er rygere? For det koster jo også.

Mobilregning (kun for 1 person)

Benzin - der skal kørest omtrent 50 km dagligt. Herudover er der vægtafgift på bilen, småreparationer på en gammel bil, syn?

Fitness x2

Forsikring?
    Nu skriver du forsikring? I SKAL jo have fx. bilforsikring, en indboforsikring er også en god ting, men selvfølgelig ikke et must, går ud fra, at I har hund, så dvs. der er som minimum den lovpligtige ansvarsforsikring også

Har I nogen lån der skal afdrages? hvis ja, skal de også trækkes fra.

----

Book en aftale med jeres bank og få dem til at hjælpe med at lægge et budget. Så kan I få en vurdering af hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan.

• #19   1. sep 2013 I kan ikke sidde i det hus for dem indkomst.
    Jeg sender gerne kopi af vores budget hvis du oplyser din mail. For i glemmer en masse poster.

• #20   1. sep 2013 Min kæreste og jeg sidder med en husleje på 6000, dertil kommer forbrug på el, vand og varme samt tv(yousee), internet, forsikringer, hundemad, mad til os selv og andre fælles små-ting. Vi overfører hver 6600 kr til vores fællesbudget hver måned. Derudover har vi hver især vores egen budgetkonto, da vi ikke som sådan har fællesøkonomi. Til den betaler jeg fx mine p-piller, mit bank-lån, min tlf, a-kasse osv. hvor min kæreste betaler til hans billån og andre ting. Til min egen budgetkonto overfører jeg 2400 kr. Det er samlet 9000 kr , jeg overfører alene til budgetkontoer om måneden. Jeg får udbetalt 9400 kr i dagpenge. Har vikarjob ved siden af, men de penge bliver regnet ud over, da jeg ikke kan være sikker på at få vagter.
    Min kæreste kører en ny bil, der kører omkring de 20 km/liter, og han har 60 km transport på arbejde 5-6 gange om ugen. Han bruger ca 1500 kr på diesel om måneden. Jeg kørte førhen en gammel polo, der kun kørte 8 km/liter. Så hvad må du slippe for benzin?
    Sådan som du stiller det op, tror jeg det er helt umuligt at få det til at løbe rundt for jer med så høj en husleje.

• #21   1. sep 2013 Jeg synes i skal vente med at flytte til i har større indtægt.

I risikere at køre sååå surt i at der aldrig er penge til noget man gerne vil, og så stram en økonomi KAN altså medføre flere skænderier pga frustrationer.
    Er heller ikke skide sjovt at alt du tjener, både SU og ved evt job ryger til faste udgifter. Der vil altid komme ting man ikke har forudset.

Så mit råd er simpelthen at vente til i sidder lidt bedre i det og så nyde det i har nu smiley

• #23   1. sep 2013 Kæresten og sidder med en husleje for 5800. Vi har månedlige faste huslige udgifter for ca 10.000 (gennemsnitligt over et år). Det er UDEN mad og transport, fitness abonnement osv.

Ganske vist boede vi også sådan her da vi begge var studerende. Men vi arbejdede også ved siden af begge to (3000-6000kr ekstra efter skat om måneden, desuden tog vi ekstra arbejde i ferierne) og vi brugte INGEN penge på rejser, udflugter, tøj fitness, transport (cykler til alt, eller går), elektronik eller andet.

• #24   1. sep 2013 f.eks. ser vores budget ud:

Husleje + vand 4000,- mdr
    Farmor afdrag: 300.- mdr
    Bil leasing : 2500,- mdr
    bil forsikring: 983.- mdr
    Vægt afgift: 2600 / med 12 = 220 ,- mdr
    mad 2 pers og 4 hunde 3000kr mdr
    hundeforsikring: 130 kr mdr
    Benzin 500 kr ugen = 2000 kr
    C- lån : 1000 ,- mdr
    M- Lån: 700 mdr
    varme: 2000 mdr
    el. 1500,- mdr
    hundekonto: 500 kr mdr

Ialt: 18.000 i grove tal

Indtægt: min mand 10306-.kr på kontanthjælp. Mig på SU 8696kr = 19000kr

ca: 1000 kr - til gaver og restaurant besøg

• #25   1. sep 2013 vi fik et chok da vi skulle flytte, - med indskud,flyttebil, lidt maling, lidt nye møbler og hvidevarer, blev det ca 40.000 kr slet ikke billigt at flytte..

• #26   1. sep 2013 plus der skal være penge til at hvis jeres hund/hunde bliver syg en lørdag aften og den skal afsted, det vil i ikke ha råd til. - bliv hvor i er nu og få styr på økonomien, der findes mange rækkehuse, og prøv at søge arbejde, - indskud skal der også til. - bliv der til i er økonomiske stærke til at flytte der ud, efter 3 mdr kan i risikere i skal flytte igen. smiley

Håber i finder frem til den rigtige beslutning- snak med en bankrådgiver og få dem til at lægge en budget og hører deres vurdering..

• #27   1. sep 2013 Jeg tror desværre I har ret smiley

• #28   1. sep 2013 Jer der har fået lagt budget af en bankdame - kostede det noget at få lagt?

• #30   1. sep 2013 At få lavet et budget i banken er en god idé.
    Jeg har aldrig betalt for den ydelse.
    Banken er jo også interesseret i at man ikke sidder hårdere i det end man kan betale afdrag og renter mm.

• #31   1. sep 2013 Så må jeg lige få snakket med min bank. Har siddet og prøvet at lave budget, men det er svært at gennemskue det hele synes jeg smiley

• #32   1. sep 2013 Om ikke andet Petea, så har de fleste banker en template på et budget, som de kan sende dig. Så har du hjælp til at starte på.

Jeg gjorde det, at jeg gik ind i min netbank, så på kontobevægelser for det sidste år og eksporterede dem til excel - det har min netbank en knap der kan... Så kunne jeg se alle regninger der var blevet betalt gennem de sidste 12 måneder. Både de manuelle og pbs'erne...

Hvis du har en teleudbyder som fx telmore, så kan du gå derind og se dit forbrug. Den kan give dig en graf der viser havd du har brugt hver måned i det seneste år. S kan du lave en gennemsnitsberegning.

Licens er jo en fast pris, som man kan se på deres hjemmeside. Forsikringers pris kan man se i policen. Osv osv osv.

Put det hele ind i skemaet og finde ud af hvad dine samlede årlige udgifter er. Herefter kan du lave en gennemsnitsberegning og finde ud af hvad du bør sætte af hver måned for at det hele løber rundt.

Når du tager den månedlige udgift og sammenholder med din månedlige indtægt, så skal du gerne have omkring 3500 tilbage for at man kan tale om en sund økonomi - hvor man fx kan få lov at låne penge i banken o.lign.

• #33   1. sep 2013 Man kan selvfølgelig godt leve på mindre. Men de 3500 er det de gerne vil have tilbage hvis man fx skal låne til at købe bolig

• #34   1. sep 2013 Sit frakørselsfradrag - hvordan går de penge ind? Går de ind på ens konto eller får man det tilbage i skat?

• #35   1. sep 2013 Kørselsfradrag beregner man på skat.dk og så bliver de trukket fra ens skat, så det er ikke som penge der går ind på ens konto ala boligsikring.

Groft sat op: du betaler måske 42% i skak. Med kørselsfradrag betaler du så måske "kun" 41% i skat.

Men igen, det er meget groft og (forhåbentlig) letforståeligt sat op, men det er ca. sådan at det fungerer.

• #37   1. sep 2013 Anna - tak for den gode forklaring. Er lige flyttet ud så skal lige lære at styre en økonomi smiley

• #38   1. sep 2013 Ulla M : tror det er 2200 kr i vægtafgift smiley

• #39   1. sep 2013 Men ja. - en bil på over et ton.

• #41   1. sep 2013 ja man har når man bor langt fra alt. - og kører over 70 km om dagen.

• #44   1. sep 2013 Charlotte hvordan undgår I at betale skat? smiley

• #45   1. sep 2013 hvad mener du med at undgår at betale skat ?

Kommentér på:
At lægge budget

Annonce