{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.380 visninger | Oprettet:

låne penge til indskud {{forumTopicSubject}}

Nogle af jer der ved om det er muligt at låne penge af kommunen til indskud på lejlighed, når man ejer hus?
Jeg tænker at det ikke er muligt.

Sagen er den at jeg ejer hus sammen med en eks. som han bor i nu, jeg bor i en anden lejlighed, han har ikke mulighed for at overtage ...da jeg nu er blevet gravid, vil mig og min nuværende kæreste gerne flytte i hus, vi har så fundet et tæt på mine forældre, som er alletiders, men der mangler jo selvfølgelig penge til indskud.

Da jeg ejer hus, kan jeg ikke låne i banken (da jeg efter deres mening sidder med 2 huslejer) så det er ikke en mulighed.

Jeg kan heller ikke engang lave et dumt kviklån, da jeg er ledig - og har egentlig heller ikke lyst.

Har jeg overhoved mulighed for at kunne låne penge gennem kommunen?

Kæresten har selv søgt hos kommunen, men hvis nu han får nej, så ville det jo være rart at vide om jeg har en mulighed ...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  låne penge til indskud
  • #1   22. aug 2013 Jeg tror ikke man kan få hjælp af kommunen, når man flytter af bekvemmelighedsårsager.

Og det giver jo egentlig også ok-god mening smiley

• #2   22. aug 2013 Jeg tvivler, men jeg ved det ikke. Men du kan vel søge på ligefod med alle andre, så er det jo bare et spørgsmål om, om de vil godkende det.

Da jeg søgte (ejer ikke noget) fik vi at vide, at hvis vi f.eks. havde haft en formue eller lign, alla det de regner ud når man kommer på kontanthjælp, så kunne de sige at du enten ikke fik noget, eller kun fik til noget af indskuddet. smiley

Held og lykke med det.

• #3   22. aug 2013 Du kan søge engangsydelse

• #4   22. aug 2013 hmm, på prøve at ringe imorgen, har søgt på nettet, men der dukker heller ikke rigtigt noget op der ... men er det den kommune man bor i eller den kommune man vil flytte til, man skal snakke med????

• #5   22. aug 2013 CH Man kan søge indskudslån, og der er de fuldstændig ligeglade med hvorfor du flytte. Det er bare ikke alle der kan få det, for det er noget med hvor meget du har, og hvor stort indskuddet er. smiley

Men man låner så pengene igennem kommunen, men det er en bank du låner af. Det er svært at forklare.

• #6   22. aug 2013 CH - nu er det heller ikke kun af bekvemmelighedårsager vi flytter, der er skimmelsvamp her hvor vi bor, men det er ikke synligt nok til at jeg nok vil blive taget seriøs omkring, men jeg vil i hvert fald ikke udsætte et barn for det smiley

• #7   22. aug 2013 Det er en betingelse for at få indskudslån at man ikke allerede bor i en passende bolig.

• #8   22. aug 2013 det sagde de altså intet om da vi søgte

• #9   22. aug 2013 "Hvem kan få indskudslån

Personer, der får tilbudt en lejlighed i alment byggeri.

Hvem kan ikke få indskudslån

Personer, der bor i en tilfredsstillende bolig i samme kommune eller byområde.
    Personer, hvor husstandsindkomsten er mindre end halvdelen af huslejen, og hvor Udbetaling Danmark afslår at yde boligstøtte.
    Personer, der skylder på tidligere lån.
    Afslag på ansøgning om indskudslån sker altid efter en konkret vurdering."

• #10   22. aug 2013 Personer, der bor i en tilfredsstillende bolig i samme kommune eller byområde.

Men nu er det ikke samme kommune smiley

• #11   22. aug 2013 CH: Det er forskelligt fra kommune til kommune hvilke krav der er . I Århus hedder der følgende:

"For at få bevilget boligindskudslån skal følgende betingelser som minimum være opfyldt:
    Boligen skal første gang være taget i brug den 1. april 1964 eller senere.
    Din husstands samlede indkomst må ved indflytning ikke overstige 219.694 kr. (2013) om året. Hvis der er børn i din husstand, forhøjes dette beløb med 38.600 kr. (2013) for hvert barn til og med fire børn.
    Hvis du flytter i et enkeltværelse, må din husstands samlede indkomst ved indflytningen ikke overstige 149.083 kr. (2013) om året."

Her er ingen krav om hvorfor man flytter. Dengang jeg søgte var det heller ikke noget de spurgte om, eller noget jeg skulle krydse af nogle steder.

• #12   22. aug 2013 Tak Rikke, det var netop Århus jeg søgte i smiley Så var jeg ikke helt gal på den smiley

• #13   22. aug 2013 C.K.H .. Søg på Borger.dk

• #14   22. aug 2013 Lovgivningen er den samme i hele landet.

https://www.borger.dk/Sider/Laan-til-beboerindskud.aspx

• #15   22. aug 2013 Jeg fik for efterhånden en del år siden boligindskudslån, selv om jeg ejede halvdelen af et hus. Dette hus var dog sat til salg, da boligpriserne lige på det tidspunkt faldt voldsomt, var der ingen midler at hente ved et evt. salg. (Det viste sig også, at vi tabte voldsomt på det hus). Huset lå i samme kommune. Min årsag til flytning var skilsmisse.

• #16   22. aug 2013 Hov, kan se der så står under afslag, det du skrev CH. Men det er altså ikke noget de spørger om, ej heller noget man skal afkrydse. Så hvordan pokker de vurdere det punkt med tilfredsstillende bolig, det aner jeg ikke.

• #17   22. aug 2013 Jeg gætter på det er en del af den sagsbehandling der foregår udenom borgeren. Det er jo sådan set bare at tjekke en adresse.

Det er et begreb, der bruges mange steder i vores sociale lovgivning.

• #18   22. aug 2013 Men der findes jo to typer lån, der er det hvor man låner af kommunen, og så er det det hvor kommunen går ind og garantere/ kautionere for en, og man låner af en bank kommunen samarbejder med.

• #19   22. aug 2013 CH: Udfra en sådan undersøgelse kan de jo ikke se om man bor i en egnet bolig. For hvad hvis man bor med sin eks, og kun har x antal dage til at finde noget nyt, eller man sover på sofaen ved sine forældre og har adressen der osv.

Da jeg fik mit lån, boede jeg hjemme ( min eks havde kylet mig ud). Og hvis de havde søgt på den adresse, var der jo poppet en stor villa op.

• #20   22. aug 2013 Hvis de finder det relevant, så finder de ud af det eller spørger.
    Der er ingen kommuner der giver mere ud end de skal.

• #22   22. aug 2013 Birgitta: Der står ingen steder hun vil købe hus. Man kan jo altså også godt leje et hus smiley

• #23   22. aug 2013 Birgitte- Jeg skal IKKE købe hus, men LEJE et hus.

Eksen bor i huset, og det bliver han ved med, og han skal overtage det så snart økonomien tillader det.

• #25   23. aug 2013 Kæft hvor stridt.
    Jeg fik afslag med begrundelsen at de mente jeg allerede havde en tilfredsstillende bolig.
    Men jeg boede i Glostrup kommune og flyttede til Stevns kommune.

Nu hvor jeg læser dette:

"Hvornår kan jeg få afslag på lån:

Efter kommunens samlede vurdering har du ikke behov for lånet. Dette vil typisk være tilfældet, hvis du har tilstrækkelig formue til at betale indskuddet, eller hvis din indtægt kun rent midlertidigt ligger under indkomstgrænsen. Et andet eksempel er, hvis du allerede bor i en tilfredsstillende bolig i samme kommune eller byområde."

Har de så brudt loven ved at give mig afslag?
    Hvis de har, kan jeg så gøre noget ved det nu efter 9 måneder? Skal lige siges, at jeg ankede dengang og fik samme svar på anken

• #26   23. aug 2013 TS: Nu hvor jeg har læst på loven vil jeg mene at du ikke kan få lån. Fordi det ikke er en almen nyttig bollig. Der gives kun lån til andet, hvis det for eksempel er en handikap lejlighed eller ældre bolig
    Men prøv da

• #28   24. aug 2013 Jeg aner ikke om den gik videre, men det var vidst nok den samme som underskrev begge afslag.

• #30   26. aug 2013 Birgitta - Nu er det altså ikke bare så nemt som du får det til at lyde til.

Først - Jeg betaler INTET til huset, men har ikke mulighed for at låne penge i banken, da jeg jo i bund og grund kan komme til at sidde med 2 huslejer, hvis min eks nu kom på røven og ikke kunne betale.

Han kan ikke overtage huset nu, pga hans økonomi, han kan blive boende i det, men banken mener ikke at han har nok at leve af, til af de vil gå med til det, så enten skal vi sælge huset og begge stå med en kæmpe gæld, ellers skal det på tvangsaktion, og igen så står vi med en kæmpe gæld.

Jeg ville da ønske at der var andet vi kunne gøre, men hvis vi skal undgå en kæmpe gæld begge to, så er vi desværre nød til at vente på at han enten får et bedre arbejde, eller at han måske flytter sammen med sin nuværende kæreste, og hun evt. kan overtage?? smiley

• #31   26. aug 2013 afslag og anke. Det er 2 afslag. Nej anken er ikke sendt videre. Nej jeg blev ikke informeret om anke muligheder, kun at hvis jeg ville klage, skulle jeg rette henvendelse til kommunen inden 7 dage fra afsendelse af afslaget.

• #33   26. aug 2013 Birgitta - det er nemlig noget rod, men det er det jo først nu, det har jo ikke været noget problem indtil videre, og er det egentlig heller ikke hvis vi kan låne pengene på en måde.

Vores plan er også at spare sammen, hvis vi får et afslag, så bliver det bare ikke det hus, men så sparer vi sammen og findet et andet senere ... skal først føde omkring april, så der er heldigvis "noget tid" endnu smiley

For jeres baby vil jo være jeres motivation til at komme ud af rodet og få en ordentlig bolig, job og et godt liv

^^ nu er det jo kun pga. huset det er noget rod, og med eller uden baby, så kan jeg faktisk ikke gøre ret meget.
    Jeg har en uddannelse, men er ledig lige nu.

• #36   27. aug 2013 Birgitta- Ikke for noget, men hvad tror du jeg har lavet det sidste lange stykkke tid? Det er altså ikke bare lige sådan at få et job.

Snakke med kommunene, om hvad?

• #38   27. aug 2013 Birgitta - Det er sjovt at læse dine indlæg.. Gang på gang konkluderer alverdens ting, dømmer til højre og venste og er altid så pisse negativ.

Hvad har det med sagen at gøre hvad hun har lavet det sidste stykke tid? Er det blot for at stille din nysgerrighed?

Og så kan jeg da iøvrigt informere dig om, at hun sikkert får kontanthjælp. Efter 12. uge med graviditet bliver pengene sat op, efter fødsel ka hun søge alverdens støtte. Så jeg tror sgu ikke det barn kommer til at mangle noget. Arbejde eller ej.

C K H - Lolland kommune (Såfremt du stadig bor der) er ret tunge at danse med. Jeg fik engang et indskudslån i guldborgsund kommune så jeg ku flytte tilbage til Lolland kommune.

Men der er jo ikke andet for end at prøve at søge.

• #39   27. aug 2013 Birgitta- Hvad jeg har lavet? smidt en masse ansøgninger ud, som så mange andre normale mennesker, der er ledige.
    Synes ærlig talt at du er yderst flabet i dine udtalelser, og måske du skulle finde en anden tråd at svare på i stedet for.

Jeg skal ikke snakke med kommunen, men smide en ansøgning, der er forskel.

The angen of Dark - Jeg får ikke kontanthjælp, men dagpenge - men nej, barnet kommer ikke til at mangle noget, slet ikke når vi er 2 om det, økonomien er god, og der er plads til det smiley

Bor stadig i Lolland kommune, og skal flytte til guldborgsund kommune, så troede egentlig at det var guldborgssund kommune jeg skulle søge i, men der blev jeg da lige lidt klogere smiley

• #40   27. aug 2013 Problemet er at et garanteret indskudslån kun er til almen boliger. (Boligselskaber der samarbejder med kommunen)

Er det til privat udlejer, så skal du søge enkeltydelse, og når man flytter "bare fordi" (Ved godt der er skimmelsvamp) så tror jeg næsten kun det bliver et nej :|

• #41   27. aug 2013 Jeg tror desværre også kun det bliver et nej, men der er jo mulighed for at vente, og så spare op.
    Hvis der er skimmelsvamp i jeres bolig, så skal udlejer jo udbedre skaden, så kontakt pågældende, og evt. Lejernes LO.
    De kan hjælpe med det juridiske.

• #42   27. aug 2013 Rulle - Selvfølgelig er der mulighed for at vente og spare op, men så bliver det jo ikke det hus smiley men kæresten er igang med at søge, så håber han får et ja.

Ang. skimmelsvamp i min lejlighed så er LLO med indenover, og udlejer vil ikke gøre noget ved det, kun fordi der ikke er så meget fremme endnu, men han har selv indrømmet at hele badeværelset har været fyldt med det ... og kærestens lejligheder der er LLO vist også inde over, men da det er så slemt som det er, og en rigtig dårlig udlejer så er det en længere proces, og den lejlighed er opsagt da det er helt umuligt at bo der.

The angel of dark - Jeg ved det ikke, men jeg har før lånt indskud til privat udlejet lejlighed uden problemer, men dengang ejede jeg heller ikke hus smiley

• #44   28. aug 2013 Kan det være en løsning at sælge dit og ekskærestens hus?

• #45   28. aug 2013 Christina - Desværre, så ville vi begge komme ud med en kæmpe gæld lige nu.

• #46   28. aug 2013 Birgitta - Her er nogle eksempler på nogle af dine yderst flabede svar, som intet har med indskud hos kommunen af gøre.
    At jeg spørger hvad vi skal snakke med kommunen om er ikke flabet, men et spørgsmål, da jeg ganske enkelt ikke var helt med på hvad vi skulle snakke med en socialrådgiver om sammen, eftersom at man udfylder en ansøgning og aflevere den, så selv med et møde med kommunen ville vi få det svar.

For jeres baby vil jo være jeres motivation til at komme ud af rodet og få en ordentlig bolig, job og et godt liv

CKH: ....men til april?? Der er jo da 7-8 mdr til??
    Det er måske lidt tidligt at holde barselsorlov...
    Skynd dig at få et job i en fart..

Hvad du har lavet det sidste lange stykke tid???
    Startet et barn ?

• #47   28. aug 2013 Birgitta - Jeg har skam læst tråden. Og allerede i første indlæg læser du som vinden blæser og drager konklusioner der ikke passer nogen steder.

C K H - Kan godt huske at i lånte til privat ejet hus før smiley Mente bare det var igennem enkeltydelse.

Kommentér på:
låne penge til indskud

Annonce