1.844 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 78 Svar

Red Dk ikke Afrika Osv Red Dk ikke Afrika Osv

har gennem de seneste år haft meget manglende forståelse for at DK vælger at lave landsindsamling til Fx Afrika, Når nu DK halter som det gør.

Kan det passe at vi i det har mere travlt med at rede andre end os selv, hvorfor ikke lave en Danmarks indsamling, til hjælp for alle de dårlige stillede familier, de hjemløse osv.

Læste i en anden tråd om en Dansk familie som virkelig fortjener ros for at stå frem og bede om hjælp, for det er der sQ ingen skam i.
det der er skam i er at DK kun hjælper uland.

med rette hjælp kan hjemløse komme til tandlæge og tag over hovedet. de "svage" kan få hjælpe pakker osv

Har selv i min yngre dage boet på gaden i 3 uger tja ikke så meget nej men takker vær min daværende handelsskole som opdagede det som indlogerede mig på et vandrehjem med alt betalt har fået mine øjne op....

DK vi skal sQ Have redet vores eget land før vi begynder på at rede andres skidt

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Red Dk ikke Afrika Osv
  • #1   16. aug 2013 Jeg mangler en synes-godt-om-knap til startindlægget her...

Jeg er SÅ enig!!!

Selvfølgelig har de andre lande brug for hjælp, men vi kan ikke hjælpe andre, hvis vi ikke kan klare os selv....!

• #2   16. aug 2013 Jeg så i morges et indslag om "fordomme" over for DF vælgere.
    Tja fordommene blev lige bekræftet smiley

• #3   16. aug 2013 hvor vil du hen med det

• #4   16. aug 2013 At nationalismen desvære er et fænomen, som vi skal tage alvorligt, hvis ikke historien skal gentage sig selv.

• #5   16. aug 2013 Housebuster: Nu ved du jo ikke en dyt om hvad Philip stemmer..

Kan i og for sig godt se mig lidt enig i startindlægget. Jeg synes det er fantastisk at der bliver givet en masse til andre lande, men synes det er meget trist at der ikke også bliver givet til de der virkelig har det svært herhjemme. Tror mange er fuldstændigt uvidende om hvor mange huller der kan være i det sociale sikkerhedsnet herhjemme. Mange tror at det er super nemt at få førtidspension, fleksjob, skånejob, få kontanthjælp, sygedagpenge osv. Tror mange der ikke selv har været i berøring med det sociale system tror at der altid er nogle til at redde en, det er dog ikke altid tilfældet.
    Kunne godt ønske mig at der udover at vi støtter til ulande, kure til forfærdelige sygdomme osv, som jo er fantastisk, også var villige til at støtte de der har det svært her i landet.

• #6   16. aug 2013 Calule "Klik"

• #7   16. aug 2013 Næ jeg ved ikke om TS stemmer.
    Men man kan ikke seriøst sige at de småpenge vi giver i ulandsbistand, skal spares væk for at forsvinde i det enorme budget. Det vil ikke kunne mærkes på den danske velfærd overhovedet.
    Og den slags symbolpolitik kommer altid fra lige netop DF

• #8   16. aug 2013 Hm jeg har bare så svært ved at forholde mig til u-landende når mange af dem er imod prævention så kører det hele jo i en ond cirkel!

Det lyder ret hårdt, men når de viser 3-4 årige børn i fjernsynet tænker jeg faktisk: Ja, så kan mine penge hjælpe ham/hende til måske at blive 12 år.

Noget andet var hvis man begyndte at lave kampagner med prævention og kønssygdomme for at oplyse folket - se dét kan jeg se mere mening i.
    Personligt ville jeg da også hellere have at de millioner kunne gå til de nødsramte i Danmark hvor kommunen/staten bliver ved med at svigte.

• #9   16. aug 2013 Phillip - det er så lidt under 20 kr. pr. person smiley

• #10   16. aug 2013 Philip - ikke 19,82 millioner pr. dansk indbygger men 19,82 kr. pr. dansk indbygger, der er en væsentlig forskel smiley

• #11   16. aug 2013 Kirsten
    Nååår ja - lidt fra eller til smiley

• #12   16. aug 2013 sorry det er sQ lide sent hehe min fejl

• #13   16. aug 2013 Tja det er en pose matador mix

• #14   16. aug 2013 sidst samlede DK over 111 millioner ind til Afrika, kom ikke at sig de penge ikke kunne have gjort det danske samfund positive ting.

1. januar 2013 rundet 5,6 mio indbyggere

111 / 5.6 = 19.82 kr pr Dansk indbygger

• #15   16. aug 2013 ja men nu er det jo ikke alle de 5.6 mil som har brug for hjælp

• #16   16. aug 2013 Det er ca 1 mill per kommune
    Hvor meget vil det gøre??

• #17   16. aug 2013 Jeg er enig i, at vi kan gøre mange ting anderledes herhjemme i forhold til de, der er kommet i klemme i systemet, men er enig med Housebuster, i det samlede statsbudget er det småpenge vi sender afsted i u-landshjælp.

Jeg synes helt klart vi har en forpligtigelse til at hjælpe i Afrika og andre steder med dyb fattigdom.

Vi europæere har undertrykt og udnyttet de afrikanske folkeslag i århundreder, vi kan ikke bare forlade den synkende skude.

Det at få mange børn handler i høj grad også om overlevelse, mange dør under opvæksten og der er altså ikke noget, der hedder folkepension.
    Eneste mulighed for at overleve, når man kommer op i årene, er ved at have en stor børneflok, der kan forsørge en.

• #18   16. aug 2013 Housebuster: Det kommer jo an på hvor de skal lægges, selvfølgeligt. Men i min optik er det jo ikke fx Afrika vi skal donere mindre til, men i langt højere grad vise interesse for de der har det svært her. Synes at for mange er ligeglade, og har den holdning at "det må vores sikkerhedsnet tage sige af - alle bliver jo reddet i sidste ende.". Dén holdning er lidt slatten i min optik

• #19   16. aug 2013 Ulandsbistand mener jeg bestemt ikke, vi skal af med. MEN de der kæmpe-indsamlings-shows, som i øvrigt koster næsten flere millioner kr. at afholde, dem kunne vi spare væk! Og lade danskerne bruge pengene på sig selv, eller samle dem ind til nødstedte danskere. Så støttede jeg hellere end gerne.

• #20   16. aug 2013 Mandag det var lige præcis Det jeg mente;-);-);-)

• #21   16. aug 2013 Altså så længe vi ikke skal stå og se på at vores børn dør af sult eller helt almindelige helbredelige sygdomme tror jeg ikke vi har noget at pive over

• #22   16. aug 2013 Jeg betaler tusindevis af kroner til "nødstedte" danskere hvert år. Det hedder skat.

Hvis vores børn i børnehaverne døde af diarre, hvis vores ældrebyrde blev udryddet pga folkemord og de hjemløse lå og døde på gaden af sult, så ville jeg måske begynde at overveje, at vores penge skulle forvaltes anderledes... Indtil da, så synes jeg, at vi har pligt til at hjælpe og så er det jo forøvrigt frivilligt at donere. Lige som det står alle frit for at give 20 kr til en hjemløs, hjælpe som frivillig på et plejehjem eller donere til et herberg.

• #23   16. aug 2013 Jeg er enig med TS og for en god ordens skyld nok lige sige jeg stemmer bestemt ikke DF har ikke og kommer ikke til det........

Og ang. skat ja der går altså også en del af de penge til at hjælpe i udlandet

• #25   16. aug 2013 Hvad Kirsten H, Rikke og Julie sagde smiley

• #26   16. aug 2013 Rikke: mange store selskaber udnytter jo stadig Afrika. De sniger sig udenom at betale skat af de natur ressourcer de hiver op. Skat er de "hævet over" føler de, når nu deres selskab har bragt arbejdspladser til landet... Så nogle folk i både europa og USA lever stadig fedt på at udnytte Aftika.

• #27   16. aug 2013 Jeg er helt enig med Ts. Og hvad hjælper det at give dem penge i den hånd, hvis man samtidig, tager de bedste ressourcer de har (den bedste jord) med den anden? Havde noget om emnet sidste år, og der er stadigvæk lande der udnytter Afrika, og betaler en stor sum penge, for noget godt jord, fordi det land ikke selv har nok, til at brødføde sit eget samfund. Men det nytter jo så absolut intet, når man lader dem sejle i sin egen sø, og det eneste der er tilbage er jord der ikke er egnet til dyrkning.
    Hele ideen med at sende penge ned, den forsvinder altså lidt....

Og det er da muligt, at langt de fleste mennesker, har tag over hovedet i Dk, men det ændre altså ikke ved, at der er en masse mennesker der bliver tabt på gulvet fordi der ikke er ressourcer til at gribe ind, eller at kommunerne forsøger at spare så meget de kan, på samtlige områder, hvor det overhovedet kan lade sig gøre.

• #28   16. aug 2013 Og når vi taler landsindsamlinger osv
    Så må folk da helt selv om hvad de giver/bruger deres penge til

• #30   16. aug 2013 Jeg giver med glæde til indsamlingerne til Afrika. Der er dælme forskel på fattigdom her og der nede. Er sikker på at en fattig afrikansk familie vil give ALT hvad de har for at leve en fattig tilværelse her hjemme.

Desuden er det mit valg hvad jeg bruger mine penge på. Jeg betaler skat som går det til staten vælger. Men hvad jeg giver til en landsindsamling er mit valg.

• #32   16. aug 2013 Lidt sjovt egentlig, for bliver skatten hævet så der kan blive betalt lidt mere til sociale ydelser, eller i det hele tager vores velfærds-samfund, så er der et ramaskrig alle steder....

• #33   16. aug 2013 Som Ginger siger...... Der er dælme forskel på fattigdom herhjemme i DK.... og så fattigdom i Afrika.

Prøv at forestille jer en dansk familie her i DK.... der i løbet af 10 minutter kan samle ALT hvad de ejer i een NETTO pose.... ( og jeg mener ALT ).... .........
    Det er sgu svært at proppe senge...dyner....tv...skabe...kommoder....gryder ...potter...pander....lamper...borde ...stole...mobiltlf...billeder...køleskab....fryser.....bil .....( ja... fortsæt selv )... ned i een NETTO-pose.

Se.... DET kan man i Afrika......for der har man KUN hvad der kan være i en pose.

Jow.... jeg ved godt at der er hjemløse herhjemme der måske kan det..... men mange " hjemløse " har valgt det selv...... man skal huske , at hjemløse også får kontanthjælp....( indtil nu hvor vores herlige regering har fjernet det nu )
    Hjemløse har også ofte haft en lejlighed..... ( fast bopæl )... men har så valgt at bruge pengene alternativt.....( i stedet for at betale husleje )......... deres valg.

Derfor mener JEG......... at dem der har bare en lille smule , de kan undvære..... med god samvittighed godt kan støtte en indsamling til AFRIKA........og samtidig kan hjælpe dem herhjemme i DK....... der lige er røget på røven med en EL-regning.....varmeregning....eller bare et hul i økonomien en måned eller to......( de har jo trods alt ALT det andet )

Her ligger forskellen på DK.... og AFRIKA....... smiley

• #34   16. aug 2013 I orden med U-landshjælp, men bestemt ikke i orden, at 3/4 af den i mange tilfælde går til korruption og etablering af f.eks. swimmingpools til embedsmænd i landet.

Også fysisk hjælp i form af medicin og næringsmidler når ikke altid ud til de betrængte områder, men "forsvinder" på vejen.

Noget, man udmærket er klar over, men erkender umuligheden af at komme til livs.

• #35   16. aug 2013 Indsamlingsshows - hvis folk vi bruge deres egne penge på at støtte mennesker i udlandet der har lidelser vi slet ikke fatter her, så er det ene og alene DERES sag.

Det skal INGEN blande sig i.

JEG bliver glad i låget over at der mennesker, der kan se ud over egen næsetip, kan overskue at når vi taler om elendighed i DK, så er det elendighed i luksus.

Fremtiden bekymrer mig mere og mere for hver dag der går. Jeg hører TS' holdning for ofte til at jeg kan føle mig tryg ved, at vi i fremtiden bevarer medmenneskelighed, forhindrer had, forhindrer krig.

Vores historie er gået tabt - der er for få tilbage af de generationer, der kan huske hvad der gik galt, da det gik galt i Europa sidste gang - og det ser ud til at min generation og dem, der kommer efter, ikke vil lære af den erfaring.

• #36   16. aug 2013 I min verden må folk fuldstændig selv om hvad de bruger deres penge til. Det er en individuel sag, som jeg på ingen måde vil blande mig i. MEN... Jeg må indrømme at jeg synes det er åndsvagt at der holdes indsamlingsshows som koster kassen at afholde, eller at der rent faktisk er folk som ringer op til mig på min telefon for diverse hjælpeorganisationer og forsøger at ''presse'' mig til at støtte deres sag, ved at pådutte mig dårlig samvittighed. Det er simpelthen for meget. Hvis jeg vil støtte u-landende, eller nogle som helst andre organisationer for den sags skyld, så skal jeg nok gøre det af egen fri vilje, men dælme om jeg vil påduttes af andre hvad jeg skal gøre.

Nu har min kæreste og jeg ikke selv det vilde økonomiske råderum, men når vi - forhåbentlig inden alt for længe - får nogle flere penge at leve for, så vil jeg da hjælpe de sager jeg mener fortjener det. Ikke de sager som andre mennesker mener at jeg skal mene fortjener det.

• #37   16. aug 2013 Vær at vide, hvis valget er mellem et stykke chokolade og spytte en 10er i bøtten smiley

http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/10-012.pdf

• #38   16. aug 2013 Jeg synes man bør undlade at sammenligne danske forhold med forholdene i u-lande.

Vi er IKKE fattige i DK. Danmark er stadig et af verdens rigeste lande. Når der er folk, der har det elendigt i forhold til vores standard herhjemme, så er det ikke fordi vi mangler penge men på grund af politiske prioriteringer.

Hvis ikke vi gav ulandsbistand så ville vi være rådne, imo. Og jeg var ved at kaste op af skam, da man satte den ned for nogle år tilbage.

Synes vi skulle skamme os.

• #39   16. aug 2013 Vi er jo ikke i økonomisk krise.

Vi er et af de lande der er mindst påvirkede af sammenfaldet i 2008, økonomisk set har vi det som blommen i et æg.

Men vi har accepteret en sandhed om at vi er i dyb krise og derfor kan politikerne tillade sig at skære ned steder, hvor man for tyve år siden ALDRIG ville have accepteret det.
    Man laver nye sandheder, spin i pressen, udstiller befolkningsgrupper som det sorte får - på den måde får man befolkningens opbakning til at lave ideologiske forandringer, som aldrig var sket uden massiv manipulation.

• #40   16. aug 2013 Jeg har intet imod ulandsbistand, tværtimod.

Som flere siger, så er ulandene blevet skammeligt udnyttet gennem mange år.

Det jeg opponerer imod, er netop de der kæmpe shows, som koster kassen at arrangere og hvor det reelt ikke er ret mange af pengene, som kommer de fattige til hjælp.

Jeg gider ikke blive stoppet gang på gang på gaden af Unicef, røde kors eller andre organisationer. Det er frygteligt! Hvor mange har ikke oplevet at blive stoppet 3-4 gange af samme forening på samme gade? Det har jeg og flere af mine venner gjort. Specielt i Københavns-området.

Måske er det bare mig, der er ømskindet ift. min privatsfære, men personligt føler jeg altså det er ubehageligt. Helt ligesom når man en søndag formiddag hører indsamlere banke på døren; også selv om jeg har stor respekt for deres frivillige arbejde.

For min skyld måtte man meget gerne øge og effektivisere ulandsbistanden, men som privatperson i øvrigt foretrækker jeg altså ikke at blive dunket i hovedet og få dårlig samvittighed. For selv om det måske ikke direkte er hensigten er det altså resultatet, når jeg som studerende ikke har råd til at blive fadder, "adoptere" truede dyr eller igen og igen bliver bedt om at melde mig ind i Unicef, fordi jeg ved, at går der ting galt i min økonomi, er det sådanne ting, jeg er nødt til at stoppe som det første, og SÅ får jeg det virkelig dårligt over at lade et muligt fadder-barn i stikken, netop som barnet har mest brug for det. Det kan jeg ikke leve med.

Så foretrækker jeg altså at ordne det over skattebilletten og så ellers være hjælpsom, hvor jeg umiddelbart kan se effekten, hvis fx en veninde har svært ved at finde pengene til mad eller en akut dyrlægeregning.

• #42   16. aug 2013 *KLIK* Kathrine

• #44   16. aug 2013 Jeg ville være ufattelig flov over at modtage de penge, hvis de var taget fra befolkninger, som lever langt under grænsen for absolut fattigdom.

Jeg forstår slet ikke at man kan sætte de to ting op mod hinanden.

Når ikke alle pengene når frem på grund af korruption, men nogle rent faktisk gør - hvad tænker I så der skal ske med dem hvor INGEN penge når frem fordi folk ikke vil donere?

Hvad man ikke ved har man ikke ondt af? Ude af øje, ude af sind?

• #45   16. aug 2013 Syge mennesker i DK HAR en fremtid. Ja, der er nogle der bukker under for presset, men det er dælme ikke på grund af ulandsbistand, det er på grund af en liberal bølge, der skyller ind over vores land disse år, og som har enorme konsekvenser for vores fordelingspolitik indenrigs.

Der er raske mennesker i ulandene, der ikke har en fremtid. Og med det mener jeg INGEN. De dør.
    Syge mennesker har ingen plads i de samfund overhovedet. Hvad helt præcist, er det vi klager over?

Hvis vi vil have bedre vilkår i DK for syge, svage, børn, gamle, handicappede, så skal vi ikke kigge på ulandsbistand, men på hvad det er for noget lort vi tillader vores politikere at lave under påskud af en belejligt oppustet økonomisk krise.

• #46   16. aug 2013 Om vi er i økonomisk krise eller ej skal jeg ikke kunne sige, men.......

Jeg kan se det problematiske i vi som danskere skal sidde og græde snot over vi får for lidt i løn, der bliver flere og flere arbejdsløse som skal trække på andre, arbejdspladserne går til udlændinge eller virksomheder flytter til udlandet.

Og samtidigt sidder vi og jubler over vi betaler over 1% af brutonational produketet til ulandsbistand (som kathrine pointere så når kun 20% frem) + vi sender over 100 mio. afsted bare på en indsamling og det er jo ikke den eneste (her skal vi jo lige trække lønninger osv. fra til de kendte for DR vil jo ikke tabe noget som helst).

Så er der sådan noget som tøj - ja 80% troede når tøj røg i kontaineren til røde kors så blev det sendt hen hvor der er brug for det, men det viser sig heller ikke at være tilfældet - de skal købe det.........
    Har de råd til det ?

Der går også en reklame om planfader lige nu, og her kan jeg så ikke lade være med at tænke om dem der melder sig til betaler for reklamen og løn til dem der formidler og om der overhovedet er noget tilbage til den lille afrikanske pige i filmen........

Personligt ser jeg det som der er krise, vi er bare meget mildt ramt, men gør vi ikke noget, ændre tænkemåde både som løn modtager, arbejdsgiver og aktionær så kommer vi ikke ud af den.........

• #47   16. aug 2013 Private bestemmer jo helt selvom de vil donere til de shows eller ej.
    Firmaerne donerer fordi det er hammer god reklame. SÅ du og jeg går udog bruger vores penge hos dem og ikke konkurrenten. Du kan fint regne med de ikke donerer hvis ikkeret kan betale sig for dem.

• #48   16. aug 2013 Minion, jeg synes ikke det handler om en konkurrence om at ligge i toppen. Det handler om at give så meget man overhovedet kan undvære for at sikre ligeværdige mennesker nogle vilkår, som er bare nogenlunde menneskelige.

Hvad andre giver synes jeg er sagen uvedkommende.

• #49   16. aug 2013 Ja vi har det godt her i lille Danmark.
    Måske skyldes det den "U-landshjælp" vi fik da Europa var på røven
    http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/marshall-planen-european-recovery-program/

• #51   16. aug 2013 Kathrine, det er NETOP det jeg har!

Men jeg har altid og hele tiden haft forståelse for andre, der har det værre end jeg også!

Jeg har aldrig nogensinde argumenteret for nedsættelse af ulandsbistanden, heller ikke da jeg var uden forsørgelse - grunden - som beskrevet tidligere. Tilstanden i DK handler ikke om manglende penge men om ideologiske prioriteringer.

DEM kan vi faktisk gøre en del ved, men befolkningen er med på den liberale bølge og DERFOR oplever flere og flere det jeg gik i gennem.

Skidt for sig og snot for sig.

At nedsætte ulandsbistanden gør ikke situationen for syge i DK bedre. Ikke sådan som vores penge prioriteres pt.

• #53   16. aug 2013 Minion - det er for mig irrelevant hvor vi ligger i rækken af støttere...

• #54   16. aug 2013 Hvad angår mættet af Afrika.. Kan I huske firserne?

Massive reklamer fra Somalia med mængder af børn med store maver og fluer i øjnene?

Den gang blev vi massivt påvirket til at støtte og ingen fik sjovt nok nok af det dengang.

Da kom folk faktisk til lommerne. Og heldigvis er der mange, der stadig gør det - men mættet, nej. Hvis vi er det, så er empatien også skrumpet ind.

• #55   16. aug 2013 Til afveksling fuldstændigt enig med Kathrine smiley

Når jeg siger at vi burde hjælpe i vores eget land, så vel som ulandsindsamlinger, så er det sku ikke KUN pga. hjemløse. Er overrasket over hvor blinde folk kan være overfor andres lidelser. De vil gerne støtte ulande, men her slynges der ud med "Ej, det betaler vi jo til i skatten". Det gør i da sådan set også til ulandende....

Der er bestemt forskel på en Afrikansk fattig og en dansk, men det er SÅ provokerende at folk kan være SÅ ligeglade og blinde at de ikke ser problemerne i DK. Det er særligt de syge der ryger mellem to stole - men folk der ikke har set det ske eller prøvet det de tror bare at alle har ret til både kontanthjælp, sygedagpenge og jeg ved ikke hvad - så kan de tillade sig at være totalt ligeglade med de svage for de bliver jo "reddet" af nogle andre.. føj for den!

• #56   16. aug 2013 Calule - at man kan se problemerne i udlandet betyder BESTEMT ikke at man ikke kan se dem i DK.

Dem i DK forsvinder bare ikke af at vi holder op med at bidrage i udlandet.

Som sagt - det handler om politik, ikke økonomi, for den er der.

• #57   16. aug 2013 Minion - det har du ret i smiley

Men ikke fordi vi gav mere eller mindre end andre, men fordi vi gav mindre, punktum smiley

• #58   16. aug 2013 Vi Danskere er blevet " Snot-forkælet " i mange år......hvis vi ikke lige kan få det nyeste TV..... Ipad.... mobil-tlf...... ( og hvad det nyeste nu hedder..... min mobil er en 10 år gammel Nokia .... og den virker )... ..... så mener vi , vi er fattige.

Der er kontanthjælp....førtidspension....flexjob....SU....gratis skole undervisning....børnecheck.....friplads i vuggestue og børnehaver.....folkepension.....ældre - check...... osv ...osv ... fortsæt selv....

Hvad har de i AFRIKA ?????...... ikke en skid af noget af det...... de har kun det at spise , som vi ... " fattige " Danskere sender derned....

• #60   16. aug 2013 CH: nej selvfølgelig gør de ikke det! Og mener bestemt ikke vi skal stoppe med at donere til ulande. Jeg bruger da ihvertfald gerne en dag på at samle ind(har ikke rigtig noget at give af).
    Men det gør virkelig ondt i hjertet at høre at folk bare er ligeglade med problemerne i DK "fordi at folk bliver jo altid reddet af staten", og de betaler skat så de støtter - så derfor kan de tillade sig at være fløjtende ligeglade med folk i deres eget land. Tænk at de samme folk prædiker medmenneskelighed for ulande, for medmenneskelighed er de tilsyneladende IKKE i besiddelse af.

• #61   16. aug 2013 Her i landet vil det koste 200 millioner helt afskaffe varighedsbegrænsningen på sygedagpenge.

Og nu planlægger man at bruge 30 milliarder på krigsmateriel.

Man VIL ikke gøre forholdene for ressourcesvage i DK lettere, for man har en teori om at jo sværere vilkår de har, jo mere motiverede er de for at klare sig selv.

Jeg er enig med Michael i, at det virkelig er et bundløst hul vi skyder penge i, når vi sender ulandsbistand afsted. Men kan vi redde 10 liv om året, og det kan vi - også mange flere, så er det meningsfuldt for mig.

Jeg vil ikke sætte pris på menneskeliv, synes vi som art skal gøre hvad vi kan for hinanden.

• #64   16. aug 2013 NITTIB: Fattigdommen ligger da ikke i at man ikke har den nyeste telefon, hvor har du det fra?
    Nu er det bare ikke alle der kan få de ydelser du snakker om, og for syge mennesker kan det være en årlang kamp at få hjælp fra det danske system.

• #75   16. aug 2013 En klog mand fortalte mig engang at politik religion og sexuellet ikke er noget folk kan enes om, og det må man sige han havde ret i

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #76   16. aug 2013 Der gik ikke længe før der blev snakket om DF og 2 verdenskrig.Det er som om at nogle folk slet ikke kan klare at snakke om de her ting uden at gå i sort.Hvordan man kan kommer frem til det fordi at der er nogle der mener at vi betaler for meget i forhold til andre lande,forstår jeg bare ikke.

Syntes også det er let at råbe op om hvor meget man skal hjælpe osv såfremt man ikke selv bidrager til noget.Er som om at nogle folk tror at penge falder ned for himlen.

• #77   16. aug 2013 Hvorfor kan man ikke hjælpe alle. Der er vel ikke nogen der tvinger en til at vælge enten eller. Jeg støtter da både den indsamling til ulandende, men jeg køber altså også stadig hjemløseavisen...

Men de har det sgu en del værre dernede... Men derfor kan man vel godt stadig hjælpe ALLE steder. Det ene udelukker ikke det andet.

• #78   16. aug 2013 Michael

Nemlig, det er grotesk og klamt hvordan de kan nyde mens vi skal yde

• #79   16. aug 2013 må ærlig indrømme at jeg bliver ked af det. Vi har det godt her i dk og det skal man sku sætte pris på, det kunne lige så godt have været mig eller dig der blev født i afrika, men heldige os blev vi født her i dk.. Som menneske skylder vi at tage os af hinanden om man så er fra dk, afrika, jerusalem eller sverige, det er irrelevant, hvor der lider nød skal hjælpen komme.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#80   16. aug 2013 Batdog.Hvis man ikke kan forstå at der skal være nogle til at betale så må det jo være fordi at man tror at penge kommer af sig selv.Bavl er når der bliver påstået at DK ikke er og har været i krise,men at det hele er opfundet for at kunne skære ned her og der.Det er så dumt at der ikke kan være nogle der rent faktisk tror på det.

Hvis man vil er det jo frit for at sælge det man har og give det til velgørenhed hvis man mener der ikke bliver givet nok.Ellers kunne man rejse der ned og arbejde som frivillig.Det kunne man have respekt for i stedet for folk som prøver at få det til at være om at fremstille sig selv som den mest menneskelige uden at man gør noget som helst

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#81   16. aug 2013 I din iver efter at være efter mig har du ikke læst mit indlæg.Så du får det lige en gang til.Jeg skriver såfremt man ikke selv bidrager med noget.Jeg skriver intet om alle folk som vil hjælpe.Det er noget du skråt unuanceret frit har opfundet

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#82   16. aug 2013 Batdog.Venter på en undskyldning fordi at du har læst mit indlæg forkert og givet mig holdninger jeg ikke har.Det plejer du jo ikke selv at tage let på.Det er ingen skam at tage fejl.Kun ikke at ville indrømme det.

• #84   16. aug 2013 Hele det danske velfærdssystem har i MANGE år været baseret på en form for selvbetaling via høje skatter. Og OK med det.

Tiden er bare løbet fra dette system, så velfærdsgoderne også kommer de mange til gode, som ikke har bidraget og heller ikke bidrager, og det har Danmark ikke råd til.

Et er, at DK giver U-landsbistand, hvilket selvfølgelig er i orden, men at en person, der kommer til DK kan få f.eks. børnetilskud til sine mange børn i hjemlandet fra dag ét efter blot et par timers arbejde, og at en EU-borger kan tage SU fra DK med ved andet studie i udlandet, er et par af de ting, der bare ikke er råd til.

Systemet bør ændres, f.eks. derhen, at børnetilskud gives som skattefradrag.

Også ændres sådan, at DK ikke betaler 100.000 kr. om måneden i bistand til en berygtet roma-familie, der i parentes bemærket har flere biler og dyre guldsmykker, eller 500.000 kr. om måneden for overvågning og beskyttelse af en dybt kriminel, der egentlig er udvist (pga. gentagne episoder med grov vold), men på "tålt ophold", da der kan være risiko for repræsalier mod ham i hjemlandet.

• #85   16. aug 2013 Har ikke læst alle indlæggende.

Men jeg synes det er fedt at folk kan og vil hjælpe andre lande, de hjælper sikkert også gladeligt de danskere der har brug for det.
    F.eks. giver min mor et fast beløb til en organisation (kan ikke huske hvilken) hvert år, men hun hjælper altså også mennesker i danmark, når hun har mulighed for det.

Det eneste jeg synes er forkert, er når pengene havner hos de forkerte, og når man ser programmer hvor de rige i afrika, for ja det findes! Sidder i deres pisse dyre biler, i større mere luksuriøse huse, end vi normale mennesker i danmark gør, og man så ser de går 50 meter væk og så er der mennesker der dør af sult og sygdom. Men sådan er det jo nok desværre mange steder i verden smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#87   16. aug 2013 Isabelle.Og det er hvad du får ud af hvad jeg skriver? jeg mener bestemt at man skal hjælpe.Hvordan og hvor meget er en anden sag.Jeg siger bare at der er mange som snakker om at der ikke bliver hjulpet nok som måske selv kunne gøre en forskel.I forhold til krise.Hvem hvad og hvorfor er jeg ikke klar over,men det lader til at du giver mig ret i at den er der.

Batdog.Du snakker uden om.Vis mig hvor jeg skriver at folk der vil hjælpe ikke er klar over hvor pengene kommer fra?.Hvis jeg har skrevet det skal jeg have det slettet for jeg er selv en af dem der mener at der skal hjælpes

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#89   16. aug 2013 Batdog.Ja det har du og ikke et sted står der det du påstår jeg skriver.Du var lidt for hurtig til at tro hvad jeg mente.Bagefter kunne du godt se at det ikke var hvad jeg skrev,men det vil du ikke være ved.Det er hvad der er ganske tydeligt.Og så lige dig der råber op om ikke at give dig holdninger du ikke har ved det mindste.

Isabelle.Nemelig.Der er mange som snakker om så meget uden at selv gøre noget og dem giver jeg ikke meget for.Er for let at ville rede hele verden fra sin sofa og her kunne man jo se om man selv kunne gøre en forskel.

• #92   16. aug 2013 Det er blevet til en god debat det her.

Syntes det er skønt at folk holder tonen i tråden, så tak for det...

• #93   16. aug 2013 Efter et besøg i Afrika, hvor vi så resultatet af flere års tørke, tror jeg ikke på, at jeg nogensinde kommer til at se rigtig fattigdom herhjemme...

Og hvis vi ikke kan overse, at hjælpe ved sådanne katastrofer, så er vi MEGET små mennesker!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#95   16. aug 2013 Det der bliver lagt op til er vil også hvor meget vi skal hjælpe.Behøver vi at være i toppen af listen over lande der giver mest i en tid hvor der bliver skåret ned mange steder.16 milliarder om året er rigtig mange penge.

Batdog.Du er tilgivet.Selv den bedste kan tage fejl.

• #96   16. aug 2013 Max en af grundene til at de nordiske lande ligger i toppen og bør ligge i toppen, er at vores statsbudgetter også er de største i forhold til BNP.
    I andre rige lande har man meget større privat støtte til velgørenhed, end vi har i de højt beskattede lande

• #98   16. aug 2013 Nej *fnis*

• #101   16. aug 2013 når man siger ostemad mener jeg ostemad.

Det var sQ i gas, har aldrig slået min kone og kommer aldrig til det.
    et kærligt klap bag i er hvad det er blevet til, forsøgte engang med et klap bag i under "forældre tid" efterfulgt af udtagelsen si, men det var heller ikke iorden...

• #103   16. aug 2013 *GG*

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#104   16. aug 2013 Isabelle.Nu er det ikke militær og skattelettelser det handler om.Jeg tror at vi snyder os selv ved at tro at så længe vi smider en masse penge afsted så hjælper vi.Jeg tror ikke at det er så meget hvor mange penge der bliver sendt men hvordan de bliver brugt.

• #106   16. aug 2013 men er nu meget glad for ostemader hehe

• #107   18. aug 2013 I et gammelt dansk ordsprog står der noget om at man først skal feje for sin egen dør, inden man fejer for andres døre.

Med andre ord, man skal rette sine egne fejl og mangler før man blander sig i andres.

Det synes jeg er særdeles fornuftigt, men det kræver at man vil og kan se sine egne fejl, for det kan nemlig være særdeles vanskeligt.

En af årsagerne til at det er vanskeligt, er at man bliver opdraget af nogle forældre
    samt påvirket af andre "rollemodeller", som også har en masse fejl,
    så hvordan skulle vi så blive fri for at blive fyldt med "fejl"?

Jo, man kan jo begynde at lære noget af dem som har meget få eller måske slet ingen fejl.

Nogle gode eksempler er de insekter der har overlevet her på Jorden i hundredetusindvis eller milionvis af år.

De har nogle samfund med så få eller slet ingen fejl, så de er gode at tage ved lære af.

De har ingen fattige, hjemløse, sultne, ulykkelige individer.

De har heller ingen rige, kriminelle, snydere osv. osv som vi mennesker har mange af.

• #108   18. aug 2013 "... Også ændres sådan, at DK ikke betaler 100.000 kr. om måneden i bistand til en berygtet roma-familie, der i parentes bemærket har flere biler og dyre guldsmykker"

Rettelse til mit indlæg: ikke 100.000, men 300,000 kr. om MÅNEDEN.

• #109   18. aug 2013 nateravnen fy det var meget

Kommentér på:
Red Dk ikke Afrika Osv

Annonce